PDA

View Full Version : Welke versterker



Sora
22 februari 2006, 20:05
Ja, ik ga me dus binnenkort een degelijke versterker aanschaffen en ik heb een aantal vraagjes.
Ik speel graag bluesrock achtige dingen met een vet geluid, a la jeff beck, jimmy page, stevie ray vaughan etc en ik had mijn oog laten vallen op zo'n nieuwe Vox Ac-30 custom classic met 2 12" speakers. Ik ben een grote fan van het Vox geluid enzo maar ik vroeg me af of die wel veelzijdig genoeg is. Ik speel namelijk ook graag hardere dingen genre Ac/Dc etc en ik ga waarschijnlijk met wat vrienden een punkbandje beginnen (om te lachen weliswaar :) ) en ik speel ook regelmatig Stonerrock achtige dingen.
Dus ik wil toch wel een versterker waar ik ook lekker mee kan scheuren. Daarom vroeg ik me af of die Vox wel zo'n goeie keuze is, als ik ook hardere dingen wil gaan spelen. Een vriend raadde me een Marshall jcm 900 aan, hij vond dat een zeer goede versterker maar veel goeds heb ik er niet over gehoord. Er zijn nog wel een aantal gitaristen die ik goed vind die op Marshalls spelen maar ik zou absoluut niet weten welke modellen.
Hebben jullie nog tips over echt goeie Marshalls, Voxen of andere versterkers die:
- lekker kunnen scheuren maar ook een lichte bluesy overdrive hebben.
- een leuke punch hebben in lage tonen
- zjn mannetje kan staan op een podium
- gewoon goed is! :D
- Binnen het budget van +/- 900 euro valt

Als het helpt, ik heb een epiphone Les paul standard en een roland cube 30 waar ik veel speel op het brt combo, r-fier en classic kanaal.
En voor die nieuwe versterker ga ik alvast een Big Muff pedaal kopen :)

Graag serieuze antwoorden aub :p

drap
22 februari 2006, 20:23
Kopen die Vox zou ik zeggen. Dat ding overlapt alle stijlen die jij opsomt

Negative K3 fan
22 februari 2006, 20:29
ik denk dat je prima tevreden zult zijn met zon ac30! met die big muff zou ik dan alleen wel even wachten :)

Scali
22 februari 2006, 20:30
Lijkt me niet, de Vox is nou niet bepaald een scheurijzer. Maar met het juiste pedaaltje ervoor kan het natuurlijk wel... Of de Big Muff een goed pedaal ervoor is, zou ik niet durven zeggen. Ik zou eerder een tubescreamer gebruiken.
Marshall is natuurlijk de ideale versterker voor AC/DC en punk, en bluesrocken lukt ook zeer goed... alhoewel je dan liever een JCM800 dan JCM900 hebt, denk ik. Of een DSL misschien. Maar dat zal tweedehands worden.

J@N
22 februari 2006, 20:33
Ik heb gisteren op zo'n ac30 gespeeld, ik vond het een heel lekker klinkend ding, de effecten zijn ook niet slecht (vind ik). Maar of het echt een versterker is voor scheuren ?? Ik denk binnenshuis wel, maar buitenshuis ???
Ik twijfel ook nog om deze versterker te kopen !!!

Scali
22 februari 2006, 20:47
Verwar je de AC30 niet met de AD30?
De AC30 is de legendarische buizenversterker die uit de jaren '50 stamt, oid.
De AD30 is de goedkope transistorversterker met de ingebouwde digitale modeler en een zooi effecten.

Sora
22 februari 2006, 20:48
Verwar je de AC30 niet met de AD30?
De AC30 is de legendarische buizenversterker die uit de jaren '50 stamt, oid.
De AD30 is de goedkope transistorversterker met de ingebouwde digitale modeler en een zooi effecten.

Nee, ik bedoel wel degelijk de AC-30 :)
En zo'n JCM800 wat is dat ongeveer?

drap
22 februari 2006, 20:57
Ik zou dan eerder een Pro Co Rat gebruiken. Die kun je als pure distortion met een fuzz-randje gebruiken of om je versterker op hoge gain-stand net ff wat verder over z'n nek te laten gaan. Vrij veelzijdig pedaaltje

Scali
22 februari 2006, 20:58
De JCM800 is de legendarische serie Marshall-versterkers uit de jaren '80: http://www.marshallamps.com/heritage/jcm800/jcm800_01.asp
Daar zijn heel veel klassieke gitaaralbums mee opgenomen, en veel legendarische optredens mee verzorgd.
De sound van de hardrock/metal van de jaren '80 is min of meer een resultaat van de JCM800, en de nodige modificaties of klonen hiervan.

De JCM900 is de opvolger van deze legendarische serie, uit de jaren '90: http://www.marshallamps.com/heritage/jcm900/jcm900_01.asp
Die heeft nooit echt het succes van de JCM800 kunnen evenaren. Hij klinkt wel wat 'moderner'. Sommigen vinden het kil en karakterloos, anderen vinden hem juist beter geschikt voor de wat modernere en zwaardere metalsoorten...

Deze is trouwens intussen weer opgevolgd door de JCM2000-serie, die in twee series uiteenvalt.
De DSL: http://www.marshallamps.com/product_range.asp?productRangeId=6
En de TSL: http://www.marshallamps.com/product_range.asp?productRangeId=7
Ik zou zeggen dat de DSL meer weg heeft van de JCM800, en de TSL meer van de JCM900.

Bluesrock, AC/DC en punk zijn meer het terrein van de JCM800 dan van de JCM900, denk ik.

renier
22 februari 2006, 21:10
als je van de Vox tone houd, ga dan eens op zoek naar een Crate Vintage Club. die dingen klinken clean enorm vox achtig, en het lead kanaal is ook heel bruikbaar. daarnaast kosten ze geen drol. ik heb zelf de 2 x 12 50 w ( 4 x 12ax7, 4 x EL84) en daar ben ik echt super tevreden over. perfecte vox tone, maar dan met een heel lekker lead kanaal erbij, voor een fractie van de prijs(de mijne was 400 euro, in nieuwstaat)

Sora
1 maart 2006, 20:39
De JCM800 is de legendarische serie Marshall-versterkers uit de jaren '80: http://www.marshallamps.com/heritage/jcm800/jcm800_01.asp
Daar zijn heel veel klassieke gitaaralbums mee opgenomen, en veel legendarische optredens mee verzorgd.
De sound van de hardrock/metal van de jaren '80 is min of meer een resultaat van de JCM800, en de nodige modificaties of klonen hiervan.


Bluesrock, AC/DC en punk zijn meer het terrein van de JCM800 dan van de JCM900, denk ik.

Sorry voor de late reactie, maar hoeveel betaal je ongeveer voor zo'n head en een cabinet? Of is een jcm 800 combo even goed als zo'n stack?

Scali
1 maart 2006, 20:54
Een combo en stack zijn qua versteker meestal 'even goed'... omdat gewoon letterlijk dezelfde versterker wordt gebruikt.
Een stack heeft dus 1 speakerkast van 4 12" speakers (de '4x12') voor een halfstack, of 2 4x12s voor een fullstack.
Een combo heeft minder speakers (meestal 1 of 2), soms ook kleinere speakers (10" of zelfs 8")... en een kleinere speakerkast, waardoor ie dus anders klinkt (of dat beter of slechter is, ligt aan jouw voorkeur... ik vind zelf stacks een beetje 'te').
Je kunt meestal ook gewoon extra speakerkasten op een combo aansluiten. Je hebt dan twee speakeraansluitingen, waarbij 1 naar de ingebouwde speakers gaat. Kun je dus kiezen voor een extra speakerkast erbij, of de ingebouwde speakers loskoppelen, en dan twee speakerkasten.

Een combo is meestal ook een stuk goedkoper.
Wat een JCM800 precies kost, zou ik niet weten, hangt sterk af van het precieze type en de staat waarin ie verkeert (zijn dus in principe 'vintage' versterkers).

paulusdeBKB
2 maart 2006, 06:19
Als je dan toch voor een Marshall gaat, check dan of er ergens een tweedehands 25th anniversary wordt aangeboden: te herkennen aan lichtgrijze tolex en een chromen voorkant. Typenummers oa 2250 en 2253. De serie is een jaar later ook nog een tijdje in de standaard Marshall-look uitgebracht (zwart-goud). Die dingen klinken waanzinnig! Helemaal Black Crowes en Slash. Ze zijn niet super gainerig maar ze hebben zeer veel toon en met een tubescreamer of zoŽn Boss ding ervoor kan je ook lekker metallen...