PDA

View Full Version : kan iemand mij misschien uitleggen........



J@N
22 februari 2006, 20:33
Kenners,

Kan iemand mij misschien de voor-en nadelen uitleggen van humbuckers. Sommige gitaren, duur of goedkoop, hebben ze wel en sommige niet. Sommige hebben 3 enkele elementen, sommige 1 enkele en 1 humbucker en andere weer 2 humbuckers die je dan weer afzonderlijk kan schakelen. Wat is hiervan de zin en onzin, wie leert mij wat bij ??

VooDoo
22 februari 2006, 20:36
Volgens mij is het verhaal hier achter dat je dan meer output krijgt waardoor je geluid wat steviger word
en hierdoor kan je dus makkelijk wat stevige rock en ook metal aan,

als tie splitbaar is dan kan tie ook als single gebruikt worden

maar met een humbucker kan je ook best wel clean spelen hoor

(het kan een lulverhaal zijn, want ik heb NOG geen humbucker gitaren:p so correct me if i'm wrong)

marter544
22 februari 2006, 20:37
Kijk ff in de faq, gebruik de search, en zoek op google... als je hier zelf geen antwoord op kan vinden, dan doe je echt iets verkeerd :o

Negative K3 fan
22 februari 2006, 20:39
allemaal voorkeur! je hebt dure, goedkope, goede en slechte exemplaren tussen zowel humbuckers en single coils. Het komt er puur op neer wat je wilt, en weten wat je wil is een kwestie van ervaring.

J@N
22 februari 2006, 20:40
Ik hoor het graag in "jip en janneke taal" dan snap ik het wellicht ook in 1 keer. FAQ levert echter niks op (geen resultaten), google is vaak een heel technisch verhaal, waar ik na 2 alinea's de draad al mis.

JoostBaksteen
22 februari 2006, 20:45
Ik hoor het graag in "jip en janneke taal" dan snap ik het wellicht ook in 1 keer. FAQ levert echter niks op (geen resultaten), google is vaak een heel technisch verhaal, waar ik na 2 alinea's de draad al mis.

(hele) erge jip en janneke taal: een SC is cleaner en een HB is vuiler.

Scali
22 februari 2006, 20:45
Simpel is dat humbuckers meer output hebben (komt dus een harder signaal uit), dat ze brom ('hum') onderdrukken ('bucken'), en dat het geluid wat zwaarder, doffer, minder transparant etc is dan hun enkelspoels-collega's.

Door die extra output kun je dus meer vervorming krijgen in je voorversterker, ideaal dus voor als er zwaarder gerockt/gemetald moet worden.
Verder klinkt het donkere geluid ook erg mooi voor de bekende zwoele jazztone, of voor een mooie bluessolo bv.

Single-coils daarentegen klinken dus helderder en 'transparanter', je hoort als het ware meer detail van je gitaar zelf, je hoort de snaren meer kletteren op de frets en dat soort dingen. Ook heel leuk om blues mee te spelen, maar dan anders. En verder uiteraard prima geschikt voor ultra-cleane lichte funk-geluidjes.

Alles wat daartussen zit, kun je eigenlijk met allebei de elementen wel voor elkaar krijgen, meer een kwestie van je versterker of pedaaltjes wat anders instellen.

Humbuckers splitten kan ook, maar door het verschil in ontwerp (andere plaatsing magneet etc), klinkt een gesplitte humbucker nooit echt als een single-coil element, maar je komt wel aardig in de buurt.
Het parallel schakelen van de spoelen van een humbucker is een leuk alternatief wat ook een helder en transparant geluid oplevert.

Bij single-coils kun je meestal ook wel twee elementen combineren en die samen serieel danwel parallel schakelen, zodat je ook nog andere geluidsmogelijkheden hebt.
Verder zijn er ook humbucker-elementen in single-coil formaat, dus in een gitaar met single-coils kun je ook 'humbuckers' zetten (ofwel 'stacked', twee spoelen bovenop elkaar, ofwel 'rail', twee spoelen naast elkaar). Maar wederom geldt dat ze vanwege het andere ontwerp niet helemaal hetzelde klinken als normale humbuckers.

J@N
22 februari 2006, 20:48
en dat verhaal over de magneetjes van de humbuckers die tegenovergesteld gepoold zijn, waardoor er minder "ruis" uit komt? en als je ze dan singel schakeld, Ik weet er echt nog weinig van !!! Echt alle begin is moeilijk.

Scali
22 februari 2006, 20:51
Humbuckers hebben 1 platte magneet onder beide spoelen, maar de spoelen zijn tegengesteld gewikkeld, zodat je een signaal uit fase krijgt... maar de ruis/brom die ze oppikken, is wel in fase. Draai je dan 1 van de twee signalen om, dan is de brom dus uit fase, en het signaal in fase, waardoor de brom zichzelf opheft, en het signaal zich versterkt.
Als je dus 1 spoel uitschakelt, ben je dit voordeel kwijt.
Het magnetisch veld van een humbucker is dus ook anders dan van een single-coil... Daarom klinkt een enkele spoel anders.
Ook trekt een humbucker wat minder hard aan de snaren, waardoor ze wat vrijer kunnen trillen, zodat je wat meer sustain overhoudt.
Bij actieve elementen (voorversterkertje in de gitaar) is het magnetisch veld nog zwakker, zodat je helemaal een 'puur' geluid krijgt met veel sustain.

grayfink
22 februari 2006, 20:52
De beide spoelen van de humbucker staan in "tegenfase", daardoor wordt de 50 hz brom van beide zo goed als opgeheven en zijn ze dus stiller. Daardoor is de frequentiekarakteristiek ook heel anders dan die van single coils.

grayfink
22 februari 2006, 20:53
Scali weet het veel beter

Orpheo
22 februari 2006, 21:06
soms is t wel zo dat die metalen dingetjes die je OP de pickup ziet, ook magneten zijn. de extreem hotte pickups, zoals de x2n, heeft daar magnetische dingen ipv weekijzer. maar das een minor detail. verder sluit ik me volledig aan bij scali

drap
22 februari 2006, 21:15
Simpel gezegd; een singlecoil heeft een transparanter geluid. Vaak meer hoog, wat z'n voordelen heeft. Een humbucker heeft een wat vetter, minder transparant geluid met vaak de nadruk wat meer op het midden en vooral laag, wat ook weer z'n voordelen met zich meebrengt.

J@N
22 februari 2006, 21:27
Dus een gitaar met een humbucker heeft meer mogelijkheden qua geluid, of is dit nu te kort door de bocht ??

drap
22 februari 2006, 21:35
Dus een gitaar met een humbucker heeft meer mogelijkheden qua geluid, of is dit nu te kort door de bocht ??

Nee, zo kun je het niet stellen. Een gitaar met singlecoils kan niet wat een gitaar met humbuckers kan en vice versa. Dat is iets wat je op den duur ondervind wanneer je meer een eigen stijl begint te krijgen. In die zin vind ik het ook moeilijk om je daar een zinnig advies over te geven. Ik persoonlijk heb beide, puur om de verschillen. Maar er zijn gitaristen die zweren bij singlecoils en er zijn er die dat doen bij humbuckers

Scali
22 februari 2006, 21:36
Niet per se. Maar als je humbuckers hebt, die ook te splitten zijn en/of parallel, dan kun je er een hoop geluiden uithalen.
In de praktijk is dat meestal niet zo. Vaak heb je 2 humbuckers en een 3-standen schakelaar, de Gibson Les Paul-schakeling, zeg maar. Die is niet bepaald veelzijdig.
De populairste single-coil schakeling is met 3 elementen en een 5-standen schakelaar, zoals van de latere Fender Stratocasters. Die is wat veelzijdiger.
Daar heb je dan weer varianten op zoals H-S-S, of H-S-H, waarbij dus 1 of 2 elementen door een humbucker zijn vervangen. H-S-H is mijn favoriet, omdat je dan een mooie combinatie hebt tussen de Les Paul en de Strat-geluidjes.
Ibanez heeft ook een systeem met 2 humbuckers en een 5-standen schakelaar, oa op hun RG-serie. Daarbij heb je dus de humbucker-geluiden en wat split/parallele geluiden, ook zeer veelzijdig.

J@N
22 februari 2006, 21:41
Kijk.......... dit soort antwoorden en discussiepunten daar heb ik nou wat aan. Vaak wordt je gelijk te kijk gezet als beginner, maar hier wordt duidelijk een helpende hand geboden. Met name omdat ik natuurlijk nog zoekende ben (zie andere topic). Nog niet stoppen hoor met info........

Orpheo
22 februari 2006, 21:41
en vergeet niet, een humbucker gesplit klinkt niet als een singlecoil en 2 singlecoils in serie en uit fase geschakeld klinken ook niet als een humbucker.

kortom: je moet een gitaar met singles en een gitaar met humbuckers hebben. eigenlijk...

Kevin-D
22 februari 2006, 21:54
Met Orpheo eens, 't is heel simpel, het 1 is het ander niet. :P

Basseytje
22 februari 2006, 23:52
Niet per se. Maar als je humbuckers hebt, die ook te splitten zijn en/of parallel, dan kun je er een hoop geluiden uithalen.
In de praktijk is dat meestal niet zo. Vaak heb je 2 humbuckers en een 3-standen schakelaar, de Gibson Les Paul-schakeling, zeg maar. Die is niet bepaald veelzijdig.
De populairste single-coil schakeling is met 3 elementen en een 5-standen schakelaar, zoals van de latere Fender Stratocasters. Die is wat veelzijdiger.
Daar heb je dan weer varianten op zoals H-S-S, of H-S-H, waarbij dus 1 of 2 elementen door een humbucker zijn vervangen. H-S-H is mijn favoriet, omdat je dan een mooie combinatie hebt tussen de Les Paul en de Strat-geluidjes.
Ibanez heeft ook een systeem met 2 humbuckers en een 5-standen schakelaar, oa op hun RG-serie. Daarbij heb je dus de humbucker-geluiden en wat split/parallele geluiden, ook zeer veelzijdig.

kijk da tis nog een info nou snap ik ook waarom hij niet bromt op de 2e en 4e stand:P en nee het komt niet omdat m'n versterker niet op de aarde is aangelsoten want dat is hij wel. laatst nog gedaan :P:D

Negative K3 fan
23 februari 2006, 00:01
Kijk.......... dit soort antwoorden en discussiepunten daar heb ik nou wat aan. Vaak wordt je gelijk te kijk gezet als beginner, maar hier wordt duidelijk een helpende hand geboden. Met name omdat ik natuurlijk nog zoekende ben (zie andere topic). Nog niet stoppen hoor met info........

het heeft ook een deel met ervaring te maken, en dan niet ervaring als in technisch goed kunnen spelen, maar een goed gehoor icm een bewustzijn van waar je nou eigenlijk mee bezig bent. Je kunt zoveel shit op het internet lezen als je wil, maar ervaring moet je ook zelf opdoen, voor iedereen is het verschil tussen humbuckers en single coils weer anders.

Negative K3 fan
23 februari 2006, 00:02
nou snap ik ook waarom hij niet bromt op de 2e en 4e stand:P

nee dat weet je niet :)

Orpheo
23 februari 2006, 00:05
nee dat weet je niet :)

ghehe, je hebt gelijk. t heeft ermee te maken of de pup reverse wound is, maar aangezien 90% van de midden singles op strats reverse wound is, zelfs op een el cheapo richwood, heeft ie wel een beetje gelijk.

Negative K3 fan
23 februari 2006, 00:28
maar hij snapt er nog helemaal niets van, niet dat ik het 100% doorgrond, maar ik kom in de buurt :)

Trocar
23 februari 2006, 01:02
EDIT:

Sorry, topic-kaping mijnerzijds.
(En ik denk dat ik zojuist mijn eigen vraag had beantwoord).