PDA

View Full Version : line 6 flextone 3 xl te weinig druk?



robgebbink
22 februari 2006, 17:58
ik ben bezig om me te orienteren op een nieuwe versterker en ben gecharmeerd van de Line 6 flextone 3 xl, maar een verkoper van een muziekwinkel in de buurt (die geen line 6 verkoopt) zegt dat die versterkers te weinig "druk"hebben waardoor ze er in een band nog niet uitspringen qua geluid. Hij adviseert me een buizencombo. Klopt dit verhaal? Heeft een Flextone te weinig 'druk"? Graag een kundige reactie

DarknessAwaits
22 februari 2006, 18:17
Ik weet niet of het door de 'druk' komt, maar Line6 (en overige digitale spullen) komen wel wat minder makkelijk door de mix.

Dat is echter ook een kwestie van goed afstellen, denk ik.

AART
22 februari 2006, 21:23
imo missen ze niet direct druk, maar meer e feeling van een buizenamp, zer komen idd slechter door de mix, komt idd vaak door slechte afstelling, maar dan nog.

ik ben meer een fan van buizenbakken, die heb je ook genoeg in erg veelzijdige varianten....... mark IV bijvoorbeeld :hippie:

Taros
22 februari 2006, 23:17
ik heb zelf sinds kort een flextoneIII (normale).

Leuk voor thuis, maar met de band toch liever een buizenbak.

PeteRS
23 februari 2006, 12:27
Flex III ken ik niet, maar heb zelf een Flex II en het verhaal van die verkoper is zeker herkenbaar. Maar gezien ik nu even geen band heb is het ding ideaal voor thuis, maar als ik weer serieus ga spelen komt er weer een buizenbak..

almarvk
23 februari 2006, 12:34
Ik weet niet of het door de 'druk' komt, maar Line6 (en overige digitale spullen) komen wel wat minder makkelijk door de mix.

Dat is echter ook een kwestie van goed afstellen, denk ik.

Ik was gister bij 'The Lion King' in Schevingen en de gitarist daar gebruikte ook Line6 spul. En jawel; het kwam niet door de mix heen. Beetje jammer....

Je hoort het wel vaker; het is leuk spul om dingen uit te proberen of voor thuis gebruik, maar live mist het gewoon heel veel ballen.

duckman
23 februari 2006, 12:41
ik zie ook genoeg bands met buizenversterkers die ook niet door de mix komen...zelf heb ik er geen problemen mee.
Maar live speel ik wel op een buizenversterker voor de mojo (ja sorry,het is vaag).

Rwin
23 februari 2006, 13:16
onzin,

het probleem met die mensen die geen druk voelen is dat ze de Flextone te zacht zetten omdat ie toch al goed klinkt. Zet dat ding gewoon hard, net zoals je met een buizenbak _moet_ doen om fatsoenlijk te klinken.

Ik heb jaren met modeling gespeeld, en ze kwamen allemaal goed door de mix, het is wel een kwestie van afstellen en niet met de presets werken. Maar dat is hetzelfde dat wanneer ik een "preset" maak op een marshal JCM800 en daar alle bas wegdraai en alle mids wegdraai en alle treble omhoog draai en alle presence omhoog draai en de gain helemaal up. Dat noem ik dan preset 1, en daarna mag iedereen de JCM800 af gaan kraken. Slaat ook nergens op dus.

GuitarCroock
23 februari 2006, 14:16
ik heb zelf al 1,5 jaar een flextone3 plus, en ik heb er ook genoeg mee opgetreden. Tis in het begin even een kwestie van afstellen, maar daarna komt ie zeker goed door de mix. En net zoals hiervoor beschreven, een buizenbak kan ook bagger klinken, als je hem slecht afstelt.

Scali
23 februari 2006, 14:54
'Druk' is ongeveer net zo'n nietszeggende term als 'tone', buizengeluid', 'dynamiek', 'overdrive', 'distortion', 'fuzz' etc.
Iedereen gebruikt de term, maar als je vraagt wat ze bedoelen, geeft iedereen een ander antwoord, dus weet eigenlijk niemand waar je het precies over hebt.
Het zijn allemaal zulke vage begrippen... Niet zeuren, spelen! :)
Zoals gezegd, met een Line6 kun je prima optreden en door de mix komen, als je em goed afstelt (en dan dus afstellen op het daadwerkelijke volume, niet thuis een preset maken, en raar kijken als het op het podium ineens niet zo goed werkt. Gewoon bijstellen als de situatie daarom vraagt).

screamindemon
23 februari 2006, 15:24
ik vind door de 'mix' komen of prikken een ietwat wazig verhaal maar heb met mijn flextone III nog niet in bandsituatie gespeeld. Zeker zo'n XL (das toch een met 2 speakers?) gaat echt ongelofelijk hard!

Scali
23 februari 2006, 16:00
ik vind door de 'mix' komen of prikken een ietwat wazig verhaal

In feite komt het erop neer dat je je volume doseert in een bepaald frequentiegebied, waarbij je andere instrumenten niet in de weg zit.
Kortom, gewoon je eq zodanig instellen dat je bv niet te veel bas hebt, en niet te weinig midden en hoog. Dat klinkt misschien niet zo mooi als je in je eentje speelt, maar in een bandsituatie zijn er natuurlijk andere instrumenten die bepaalde frequenties leveren, dus klinkt het totale plaatje anders. Je laat een gaatje vallen dat een ander dan weer opvult, zodat je elkaar niet in de weg zit.
Sommige versterkers doen dat 'automatisch' goed als je ze hard zet. Bij andere versterkers moet je even zelf bijstellen. Heeft eigenlijk niet zoveel te maken met 'druk' of 'buizen' of 'modeling' etc. Het gaat meer om het resultaat.