PDA

View Full Version : Weber Beam Blocker: geniaal !



Pagina's : [1] 2 3 4

Mitch
22 februari 2006, 16:46
Iedereen kent het wel: pal voor je speaker zit je met nét effe teveel hoog, sta je een tikkie schuin dan klinkt 't prima maar sta je te ver opzij dan ben je al je hoog kwijt en hoor je jezelf niet goed meer. De Beam Blocker (http://www.webervst.com/blocker.html) zou dit aanmerkelijk kunnen verbeteren, maar ik had nog nooit zo'n ding gehoord. Tot vandaag.
Sander de Gier importeert ze nu en meldde me gisteren dat ze binnen waren en dat hij er meteen twee in zijn 2x10 combo had gedaan: super tevreden. Mijn combo had ik toch net thuis staan, dus meteen maar even langs gegaan.
Zijn eigen combo klonk inderdaad veel ruimer, duidelijk minder scherp in het midden. Nieuwsgierig geworden eerst nog even een testritje op de Clubster gedaan om nog even te horen hoe de spreiding is. Darna speaker los, Blocker ertussen, boel weer vast en opnieuw spelen.
:o
Het verschil in hoog als je pal voor de speaker zit of uit het midden, is nog maar minimaal. Het is er nog, maar totaal niet hinderlijk. Maar de spreiding is echt ongelofelijk. 45° aan weerszijden van de combo heb je nu waar je exact hetzelfde geluid hebt, dezelfde mate van hoog. Een ongelofelijke verbetering !
Dat worden geen boze blikken van de bassiste meer die in de oefenruimte recht tegenover mijn combo zit 8-)

Bijkomend voordeel voor buizenbakken: het volume wordt een tikkie naar beneden gehaald, waardoor je 'm net een streepje harder kan zetten om weer op hetzelfde volume te komen. Werken de buizen dus ook nog een streepje harder en dat komt het geluid ook alleen maar ten goede :rockon:
Ik had mijn Clubster nog nooit zó goed tot zijn recht horen komen. Bizar.
Beste 22E ooit aan mijn gear uitgegeven !

johantipker
22 februari 2006, 16:54
Iedereen kent het wel: pal voor je speaker zit je met nét effe teveel hoog, sta je een tikkie schuin dan klinkt 't prima maar sta je te ver opzij dan ben je al je hoog kwijt en hoor je jezelf niet goed meer. De Beam Blocker (http://www.webervst.com/blocker.html) zou dit aanmerkelijk kunnen verbeteren, maar ik had nog nooit zo'n ding gehoord. Tot vandaag.
Sander de Gier importeert ze nu en meldde me gisteren dat ze binnen waren en dat hij er meteen twee in zijn 2x10 combo had gedaan: super tevreden. Mijn combo had ik toch net thuis staan, dus meteen maar even langs gegaan.
Zijn eigen combo klonk inderdaad veel ruimer, duidelijk minder scherp in het midden. Nieuwsgierig geworden eerst nog even een testritje op de Clubster gedaan om nog even te horen hoe de spreiding is. Darna speaker los, Blocker ertussen, boel weer vast en opnieuw spelen.
:o
Het verschil in hoog als je pal voor de speaker zit of uit het midden, is nog maar minimaal. Het is er nog, maar totaal niet hinderlijk. Maar de spreiding is echt ongelofelijk. 45° aan weerszijden van de combo heb je nu waar je exact hetzelfde geluid hebt, dezelfde mate van hoog. Een ongelofelijke verbetering !
Dat worden geen boze blikken van de bassiste meer die in de oefenruimte recht tegenover mijn combo zit 8-)

Bijkomend voordeel voor buizenbakken: het volume wordt een tikkie naar beneden gehaald, waardoor je 'm net een streepje harder kan zetten om weer op hetzelfde volume te komen. Werken de buizen dus ook nog een streepje harder en dat komt het geluid ook alleen maar ten goede :rockon:
Ik had mijn Clubster nog nooit zó goed tot zijn recht horen komen. Bizar.
Beste 22E ooit aan mijn gear uitgegeven !

Heb je een plaatje van dat ding?

Geronimo
22 februari 2006, 16:56
Heb je een plaatje van dat ding?

Klik dan op de link joh

ReinoutV
22 februari 2006, 16:57
Klint goed! Jouw verhaal dan. Is dit ook een optie voor mijn Bogner 2x12" (closed back), of zijn er situaties waarin ie beter of minder goed werkt? Zijn er mensen met meer ervaring met deze dingen?

cosmos
22 februari 2006, 17:00
Klinkt inderdaad erg goed. Zijn die dingen 11E per stuk?

Swan
22 februari 2006, 18:01
klinkt erg goed! hoe installeer je zoiets in bijv. n 5150combo?

Koenk2
22 februari 2006, 18:20
Hey,
In de oefenruimte lijkt mij dit erg handig idd, voor buizenbakken vooral... Ik heb er geen verstand van, maar wel 2 vraagjes: Verlies je niet die druk, die juist hebt met een closed back? Als je met pa speelt, kan je dan nog wel lekker richten met de mic? Of zijn dit gewoon domme vragen en maakt het niks uit? (drie vragen, grap:))


Greetz,
Koen

Joey Handsome
22 februari 2006, 18:32
en waar precies kan je die dingen bestellen? ik heb hier wel oren naar aangezien mijn bak behoorlijk beamy is

Joey Handsome
22 februari 2006, 18:43
Hey,
In de oefenruimte lijkt mij dit erg handig idd, voor buizenbakken vooral... Ik heb er geen verstand van, maar wel 2 vraagjes: Verlies je niet die druk, die juist hebt met een closed back? Als je met pa speelt, kan je dan nog wel lekker richten met de mic? Of zijn dit gewoon domme vragen en maakt het niks uit? (drie vragen, grap:))


Greetz,
Koen

ik denk zeker dat je nog wel goed kan richten als je er een mic voorzet, je moet die beamblocker gewoon zo installeren, dat de bevestigings strips aan weerzijden niet in de weg zitten, dat ding dus van boven naar beneden plaatsen inplaats van links naar rechts als je begrijpt wat ik bedoel, dan zit ie totaal niet in de weg
de druk zal je denk ik niet verliezen met closed back, dat ding zit ook niet voor de hele speaker, slechts voor de bol in het midden (effe de term kwijt) waar het hoog vandaan komt

stratokai
22 februari 2006, 18:43
MMM,


Das een beetje balen. Heb er net 2 uit Amerika binnen. Geloof dat verzendkosten net zo hoog waren als die dingen zelf!!

xshredx
22 februari 2006, 18:44
Hmmmm, dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor dat tikkeltje teveel hoog in mijn bogner v30 4x12 cabinet.
Jammer dat dit nergens te proberen valt, of ik geen samples kan vinden met opnames voor en na... op hri had ik ook al wat lyrische posts hierover gelezen.

Jerre
22 februari 2006, 19:13
Eindelijk, mijn 4x10" Fender is vrij tot zeer beamy, fantastische sound, maar beamy.
Ik heb de makers van de beam blocker een paar maanden geleden om info gevraagd ivm verzending, en de verzending kwam inderdaad op net evenveel dan het ding zelf!

Ze vonden zelf ook dat er wat gedaan moest worden aan die kosten.
Dus als Sander de Gier ze nu importeerd is dat heel leuk om te horen.

Heeft hij soms een website ofzo ?
Langsgaan is misschien wat moeilijker want ik woon in Antwerpen ...

Mitch
22 februari 2006, 19:22
Nou, even kijken of ik in één klap op alles kan reageren.

*Hoe het met closed back werkt, sja....tuurlijk is closed back qua sound heel anders dan open back, maar het doet natuurlijk niets af aan het hele werkingsprincipe van de beam blocker.
*Op een cab: ik hoorde laatst (heb het niet op de site gecheckt) dat bijv. VHT zijn 4x12 cabs standaard uitrust met deze beestjes.
*Ze zijn 22E per stuk, niet per set.
*Plaatje inderdaad gewoon via de link in mijn eerste post en ze zijn in ieder geval via de webshop van www.degiergitaarbouw.nl te bestellen. Of hij nou importeur of dealer is ben ik even kwijt, maar hij heeft ze in ieder geval.
*Stratokai: jammer, die dingen zijn inderdaad eigenlijk te goedkoop om zelf te importeren. Sowieso is er trouwens tegenwoordig geen drol meer die ongezien langs de douane komt, in tegenstelling tot een jaar of drie terug. :mad:
*Installeren is eenvoudig: speaker loshalen , blocker er tussen laten glijden en met twee van de bouten die je speaker op zijn plaats houden zet je het geheel weer vast.
* Hoe de micing uit gaat pakken weet ik nog niet precies, maar ik denk dat als je gewoon iets naast de 'afgedekte' conus plaatst er geen probleem zal zijn.

Het grootste voordeel is denk ik vooral in oefenruimtes en kleinere podia, maar staan we daar ook niet het meest ? :satisfie:
Ga 'm zo eens testen in een kleine oefenruimte dan waar we normaal staan, de ultieme test lijkt me zo.

Mitch
22 februari 2006, 19:26
O ja, de sound samples.... ik twijfelde nog of ik mijn net aangeschafte MD Recorder zou meenemen, maar er was niet zo veel tijd. Wordt ook een beetje lastig om het echt goed te demonstreren. Het verschil in de totale ruimte is naar mijn mening belangrijker nog dan het verhelpen van het teveel aan hoog in het midden. Moet je toch in het echt horen. Ik heb het nu op de 2x10 combo van Sander gehoord die ik redelijk ken en natuurlijk mijn eigen 1x12 combo. De 2x10 stond op een cab, mijn 1x12 stond op de grond en daar was het gunstige effect qua spreiding het meest frappant. Echt belachelijk gewoon.
Ik snap nu wel waarom die nieuwe Visual Sound combo's standaard zo'n 'verspreider' hebben. Het werkt zo belachelijk goed dat ik me afvraag waarom het niet meer gebruikt wordt.

Jerre
22 februari 2006, 19:31
Ik kan ze niet vinden op de gier zijn website.
Heb alle categorieen afgelopen en nix.

Onder welke naam staan ze op de site ?

Mitch
22 februari 2006, 19:34
nou, ze waren gisteren binnen, dus ze zullen nog niet op de site staan :)
Gooi er een emailtje tegenaan zou ik zeggen.

Negative K3 fan
22 februari 2006, 19:41
hmmmmmm klinkt goed, maar 88(!!!) euro is wel een hoop geld :|

Jerre
22 februari 2006, 20:04
Het is nog altijd een hoop geld voor iets zo simpel eigelijk.
Maar als ik het rechtstreeks vanuit Amerika laat overkomen kost het me zeker 120€. Misschien dat ik een dealtje kan sluiten met Sander de Gier als ik er 4 koop.

Joey Handsome
22 februari 2006, 21:02
ik vind het eigenlijk wel meevallen hoe duur het is, misschien voor wat je er letterlijk voor krijgt: een halve bal met twee stukken papier eraan. Maar als je er echt een lekker gespreid geluid ervan krijgt, dan vind ik het helemaal niet zo duur. Uit m'n 2x12 combo heb ik dan voor 44 E een veel beter gespreid geluid waar ik nog een hele tijd van zal kunnen genieten, voor 44 E koop ik geen pedaal wat m'n sound uiteindelijk zal verbeteren, ook geen nieuwe pickups

ewout
22 februari 2006, 21:07
Ik wilde die dingen serieus een maand geleden bestellen voor mn classictone, maar toen liep ik ook al tegen de verzendkosten aan. Binnenkort maar eens langs De Gier dan! Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is de plaatsing van de microfoon, maar dat zal wel goed komen inderdaad...

Jerre
22 februari 2006, 23:36
Volgens mij gaat de plaatsing van de microfoon juist simpeler zijn.
De trebble gaat door dit ding veel beter verspreid worden, dus zou je overal min of meer hetzelfde moeten oppikken met een mic.
Of is dat iets tè logisch ?

imlikeajungle
23 februari 2006, 05:30
Lijkt me niet, Jerre. Als je gaat micen wil je net volledige flexibiliteit met wat je met welke microfoon opneemt, als je meerdere mics gebruikt tenminste. De Beam Blocker maakt het toch moeilijker, lijkt me, om bijvoorbeeld het echte hoog uit de speaker te halen met een mic. Nu ja, proberen en dan zien we wel weer.

vester86
23 februari 2006, 17:47
en hoe moet dat bij microfoons die recht voor de conus hangen?? Sennheiser E609 e.d.?? of komt er genoeg geluid "langs" de beam blocker zodat het toch nog goed gaat klinken??

zo ja: dan koop ik zeker ook een setje!

Mitch
23 februari 2006, 19:05
Ik weet het niet. Ik heb zowel geluidsmensen gehad die pal op de conus micen en die juist bijna op de uiterste rand van de speaker mic'en en ik had bij beide uitersten een prima zaalgeluid volgens onze 'crew'. Ligt er ook maar net aan wat je met de instellingen op de tafel doet lijkt me.
Ik zal er nog eens over bomen met onze vaste geluidsman. Testen gaat nog wel even duren, want met hem erbi spelen we pas in april/mei geloof ik.
Hoe dan ook, het enorme voordeel in de ruimte (het was gisteren echt puur genieten) gaat bij mij boven alles.
S P R E I D I N G .. ... ... ... en dat zonder ondercab.

Wow.

pieter25
23 februari 2006, 19:53
misschien moet je het als je een 2x12 hebt bij een van de 2 speakers doen, zodat je altijd nog 1 normale speaker over hebt voor het mic-en

Joey Handsome
23 februari 2006, 20:15
misschien moet je het als je een 2x12 hebt bij een van de 2 speakers doen, zodat je altijd nog 1 normale speaker over hebt voor het mic-en

dat lijkt me een raar idee, dan is je versterker nog steeds half beamy en ook half gespreid, vraag me af of dat wel zo prettig is

Jerre
23 februari 2006, 20:56
Met een 4x10" of 4x12" kan je dat misschien beter doen dan bij 2x..
Dan kan je de bovenste 2 voorzien van de Blocker, en de onderste gewoon laten. Tenzij je natuurlijk je amp op oor-hoogte zet...

tillens
23 februari 2006, 21:21
weet iemand wellicht waar je zoon plexi achtig scherm kan kopen om voor je speakerkast te zetten tegen de hardheid/overspraak?

gr peter

DarknessAwaits
23 februari 2006, 21:29
Mij lijkt dat ook wel wat voor een 4x12 inderdaad. Gewoon de bovenste waarvan je het meeste hoort 'beam blocken' en de onderste open laten voor micing.

Maar ligt het nou aan mij of zou zo'n "beam blocker" ook makkelijk zelf te maken zijn?

Joey Handsome
23 februari 2006, 21:35
ja, je kan ook gewoon een stuk tape voor het midden van je speaker plakken, volgens weber deed Stevie Ray dat vroeger, of je taped een halve tennisbal voor elke speaker, kom je ook een redelijk eind denk ik

BlackSun
23 februari 2006, 21:37
Wel een geniale 'uitvinding'. Ik heb zelf veel last van het beam-effect bij mn 2x12. Als ik aan de zijkant sta heb ik echt stukken minder hoog als recht ervoor. Volgens mij is 44,- wel een hele goede investering dan...

zelf maken? hmmm....misschien met gewoon goed papier maché en houten mal? Of zou dat niet sterk genoeg zijn...
En een perfecte bol maken is natuurlijk errug moeilijk lijkt me..

Mitch
23 februari 2006, 22:16
Met een 4x10" of 4x12" kan je dat misschien beter doen dan bij 2x..
Dan kan je de bovenste 2 voorzien van de Blocker, en de onderste gewoon laten. Tenzij je natuurlijk je amp op oor-hoogte zet...

Dat lijkt me bij een 4x12 wel zo slim ja. Alleen de bovenste twee.

Namaken is waarschijnlijk lastiger dan het lijkt. De afmetingen e.d. zijn nog wle uit te vissen, maar de exacte ronding....mwoh....
Het materiaal leek me ook niet echt standaard. Maar goed, om nou voor 22E per stuk nog aan knutselen met andermans ideeën te denken :stop:

DarknessAwaits
23 februari 2006, 22:19
Nee, maar als je ze zelf even namaakt kun je snel even kijken of het een beetje resultaat opleverd waarop je hoopt. Dat was meer waar ik op doelde.

H.Manback
23 februari 2006, 22:55
Dat lijkt me bij een 4x12 wel zo slim ja. Alleen de bovenste twee.

Namaken is waarschijnlijk lastiger dan het lijkt. De afmetingen e.d. zijn nog wle uit te vissen, maar de exacte ronding....mwoh....
Het materiaal leek me ook niet echt standaard. Maar goed, om nou voor 22E per stuk nog aan knutselen met andermans ideeën te denken :stop:

Nou ja, 22 euro op een 4x12 is zoals gezegd toch weer 88 euro he. Ik vind dat 22 euro voor een stukkie plastic zo duur is voor je gevoel. Het zal best z'n geld waard zijn als je kijkt naar het effect, maar toch.. je betaalt 22 euro voor een stukkie plastic waar niks ingewikkelds aan zit.

Die 'spinners' op de nieuwe workhorse versterkers van visual sound zijn hetzelfde idee, maar dan wat anders.

Misschien dat ik nog wel eens zo'n ding koop voor m'n combo in aanbouw.

Jerre
23 februari 2006, 23:31
Ik heb het al eens geprobeert met tape ervoor te kleven, en omdat ik toen toch aan het experimenteren was heb ik er ook kommetjes voor gekleeft :satisfie:
Maar dit gaf niet het gewenste effect. Het deed wel iets, maar als je niet wist dat het er was, zou je het verschil niet merken.

Ik denk dat ik wel een paar ga bestellen eens ze op de website staan.
Is het effect echt zo goed, dan koop ik er gewoon nog 2 bij, anders is het spijtig en kan je ze wel 2dehands van de hand doen zeker ...

Gaby
24 februari 2006, 10:39
Ben even een beetje aan struinen geweest on the www en vond deze foto van een THD 4x12 cab met 'ingebouwde' beam blocker. Gewoon dus een stuk hout niet weggezaagd. Met de reputatie van THD durf ik het wel aan om zelf deze BB te maken. Ik ga ze maken van 2 mm dik aluminium strips, de diameter van de cirkel wordt 10 cm.

http://img160.imageshack.us/img160/6097/thdbeamblocker9rq.jpg (http://imageshack.us/)

johantipker
24 februari 2006, 11:05
Maar van wat voor materiaal is de oorspronkelijk weber beam blocker dome gemaakt?

(ik ken het probleem wel, sommige soundtechnici willen graag dat je je amp als een wedge monitor schuin op een stand zet, ik vind dat altijd vreselijk, omdat je dan dus opeens veel te veel en te scherp hoog hebt. Richt dat kreng op je eigen hoofd denk ik dan.........)

Gaby
24 februari 2006, 12:02
Ze hebben, volgens mij, gewoon een of andere conus gepakt die ze nog hadden liggen en deze op een metalen strook gemaakt.:sssh: Waar zijn de conussen meestal van gemaakt? Papier dus.

Ik denk dat het gebruikte materiaal niet zo heel veel uitmaakt. Het gaat uiteindelijk om het "blocken" van de beam :) . Daarom werkt tape ook.

Helter Skelter
24 februari 2006, 12:05
Ze hebben, volgens mij, gewoon een of andere conus gepakt die ze nog hadden liggen en deze op een metalen strook gemaakt.:sssh: Waar zijn de conussen meestal van gemaakt? Papier dus.

Ik denk dat het gebruikte materiaal niet zo heel veel uitmaakt. Het gaat uiteindelijk om het "blocken" van de beam :) . Daarom werkt tape ook.


ik gebruik ook altijd tape, gewoon een mooi kruisje voor de conus, maar zo'n 'beamblocker' ziet er wel netjes uit natuurlijk!

peter_heijnen
24 februari 2006, 13:52
Ik heb zojuist een cirkel getekend op een stuk karton (met een fles als model), de cirkel hierna uitgesneden, stroken tape in twee richtingen over het ontstane gat gelegd, twee cirkels tape uitgesneden, en ter hoogte van de conus van de bovenste speaker van mijn beide 2x10 kastjes zo'n rondje tape op het doek geplakt.

Misschien een idee voor iedereen die ook eerst wil horen wat überhaupt het verschil kan zijn als de conus van je speaker recht in je oren tettert of niet. Ik moet zeggen dat ik al zeer te spreken ben over dit resultaat, het lijkt allemaal iets "egaler" te klinken.

Nu ben ik dus zeker benieuwd naar de beam blockers met hun mooie rondingen. Misschien is "de Gier Gitaarbouw" over te halen twee identieke versterkers in zijn zaak standjebij te houden. Een met, en een zonder de beam blocker. Ik ga er maar eens een mailtje tegenaan gooien.

Negative K3 fan
24 februari 2006, 16:22
(ik ken het probleem wel, sommige soundtechnici willen graag dat je je amp als een wedge monitor schuin op een stand zet, ik vind dat altijd vreselijk, omdat je dan dus opeens veel te veel en te scherp hoog hebt. Richt dat kreng op je eigen hoofd denk ik dan.........)

dan is je sound dus niet goed, je zou in principe altijd naar het geluid moeten luisteren wat recht voor de speakers eruit komt, bij mij lukt dat wel als ik zittend speelt en mn oversized 4x12 op wieletjes staat, dan hoor je wat de mic ook zou horen.

Mitch
24 februari 2006, 18:44
Ze hebben, volgens mij, gewoon een of andere conus gepakt die ze nog hadden liggen en deze op een metalen strook gemaakt.:sssh: Waar zijn de conussen meestal van gemaakt? Papier dus.
.

Wat ik heb gezien van de dome zag er duidelijk anders uit dan papier.

cosmos
24 februari 2006, 22:22
Ik ben erg benieuwd naar mensen die ervaring hebben met de Beam Blocker op de bovenste 2 speakers van een 4x12.. Anyone?

Gaby
25 februari 2006, 00:22
Wat ik heb gezien van de dome zag er duidelijk anders uit dan papier.

BTW ik heb ze dus NIET in het echt gezien, alleen van een foto. Dus het is goed mogelijk dat ze ergens anders van gemaakt zijn. Maar omdat Weber ook speakers maakt lag het voor mij nogal voor de hand.

birt
25 februari 2006, 10:07
BTW ik heb ze dus NIET in het echt gezien, alleen van een foto. Dus het is goed mogelijk dat ze ergens anders van gemaakt zijn. Maar omdat Weber ook speakers maakt lag het voor mij nogal voor de hand.
hoogstwaarschijnlijk dun aluminium. zoals zoveel speakers. papier lijkt me te slap om zo wat voor je speaker te laten "zweven"

johantipker
25 februari 2006, 10:33
dan is je sound dus niet goed, je zou in principe altijd naar het geluid moeten luisteren wat recht voor de speakers eruit komt, bij mij lukt dat wel als ik zittend speelt en mn oversized 4x12 op wieletjes staat, dan hoor je wat de mic ook zou horen.


Ja maarre, normaal laat ik 'm rechtop staan, mooie sound, die ook door mikes erg goed klinkt (ik mike wel altijd off axis) crank it up, dus vrij hard, als ie dan daareentegen recht in m'n gehoorgang blaast vind ik t wat erg veel van het goede worden, heb dan de neiging om 'm zachter te zetten, maar dan crankt ie niet meer, ik heb dat eigenlijk met elke tube amp, dus ik wil graag eens expirementeren met zo'n weber dinges of zelf eens expirementeren....

peter_heijnen
25 februari 2006, 11:54
dan is je sound dus niet goed, je zou in principe altijd naar het geluid moeten luisteren wat recht voor de speakers eruit komt, bij mij lukt dat wel als ik zittend speelt en mn oversized 4x12 op wieletjes staat, dan hoor je wat de mic ook zou horen.

Doorgaans vind ik mijn eigen sound wel goed, soms vind ik dat ook wel eens niet, heel af en toe zelfs vreselijk, en gelukkig vind ik mijn sound ook wel eens helemaal te gek.
Maar recht voor de speaker vindt ik echt altijd vreselijk.

Ik ben ooit in Ahoi bij Steve Vai, die ik toen fantastisch vond, vooraan weggelopen omdat zijn geluid recht uit zijn speakers in mijn oren tetterde. Was echt niet te harden.

Joey Handsome
25 februari 2006, 13:25
ik heb mijn Twin altijd op z'n achterpoten staan en hem dus altijd met de speakers recht op m'n oren, ik vind daar niks mis mee, wel verstandig om oordoppen in te doen, ik heb me toch eens een paar pieptonen in m'n oren gehad nadat ik drie uur met dat ding heb staan loeien, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen dat sommige mensen dat onaangenaam vinden, maar voor hen: ga dan gewoon akkoestisch spelen als je daar niet tegen kan

MjS
25 februari 2006, 14:40
Ik vind trouwens dat heel veel gitaristen een te scherp live-geluid hebben. In de zaal vind ik het vaak onprettig en schril. Als alle live-bands nou verplicht die beamdingen gebruiken!!! Ik ga er in ieder geval een bestellen.

Enne, als je hem voor je speakers moet hangen, kun je je speaker dan nog wel goed vastschroeven, zonder iets van een spacer te gebruiken bij de andere 2 schroeven? Ik kan me voorstellen dat als je zo'n aluminium plaatje van wat mm er tussen plakt, dat de andere 2 schroefjes dan niet goed strak kunnen... Of is dat allemaal overdreven en een kwestie van wat harder aanschroeven?

Mitch
25 februari 2006, 17:23
Je zou denken dat -ie dan een beetje kan gaan kantelen, maar hij zit superstrak, niks aan het handje.

Punt
25 februari 2006, 18:16
Ik vind trouwens dat heel veel gitaristen een te scherp live-geluid hebben. In de zaal vind ik het vaak onprettig en schril. Als alle live-bands nou verplicht die beamdingen gebruiken!!! Ik ga er in ieder geval een bestellen.



Dat scherpe geluid komt m.i. vaak door inferieur materiaal dat schril gaat klinken bij hoge volumes. Van een amp die in de huiskamer prima klinkt kun je helemaal gek worden bij hogere volumes.

johantipker
25 februari 2006, 19:16
Je zou denken dat -ie dan een beetje kan gaan kantelen, maar hij zit superstrak, niks aan het handje.

ik ga eens expirementeren met een 5" soepkom, werkt het, kunnen jullie ze custom bij mij bestellen.....

MjS
25 februari 2006, 20:45
Inferieur materiaal zou kunnen, maar ik denk dat het beam-idee ook grote rol speelt. Heb gitaristen met Kochs, Marshalls, Mesa's gehoord die veels te scherp klonken. En vaak stond de versterker op de grond, recht op publiek, maar niet recht op de gitarist.

Joey Handsome
25 februari 2006, 20:58
Inferieur materiaal zou kunnen, maar ik denk dat het beam-idee ook grote rol speelt. Heb gitaristen met Kochs, Marshalls, Mesa's gehoord die veels te scherp klonken. En vaak stond de versterker op de grond, recht op publiek, maar niet recht op de gitarist.

ja precies, ik weet nog wel dat ik een keer naar Zeke ging, stond r zo'n JCM800 vol in m'n mik te blazen, de hele avond een piep in m'n oren... Bijna altijd als men over een cab speelt die op de grond staat krijgt het publiek een sloot treble voor z'n kiezen, het zou verboden moeten worden!

Albert
25 februari 2006, 23:20
Heb twee dagen geleden (naar aanleiding van dit topic, had er al eerder van gehoord en dacht het nu maar eens aan den lijve te gaan proberen) een tweetal Weber Beam Blockers besteld bij De Gier en vandaag binnen gekregen (lekker vlot geregeld, twee dagen eerder dan afgesproken, toppie!)

En aangesloten (vol verwachting klopt mijn hart...).

Resultaat klinkt goed. Nu had ik al een redelijke spreiding met mijn spullen (2 Celestion G12H30s in een Marshall 1936 met betere kabels intern), maar het geluid is voller, het hoog is meer verspreid over de ruimte. In het kleine kamertje waar mijn spullen nu staan opgesteld, klinkt het allemaal wat evenwichtiger --> het geluid verschilt minder als je op een andere plek gaat staan/zitten (mn vrouw hoorde het ook :-) ). Hoef mn versterker nu minder hard te zetten om details goed te horen. Ik hoor ook meer verschil in het instellen van mn presence knoppen bij mn mesa 20/20 en toonregeling van mn preamp.

Conclusie: geen wereldschokkende verbetering, maar wel de moeite waard. Ben nu benieuwd hoeveel het live uit gaat maken, voorlopig alleen even geen gigs, want geen band..... Dus dat verslag houden jullie tegoed.

Tristan
26 februari 2006, 01:55
Inferieur materiaal zou kunnen, maar ik denk dat het beam-idee ook grote rol speelt. Heb gitaristen met Kochs, Marshalls, Mesa's gehoord die veels te scherp klonken. En vaak stond de versterker op de grond, recht op publiek, maar niet recht op de gitarist.

Het schijnt dat het probleem het grootst is bij 1x12 combo's.
Ik begrijp wel dat je als gitarist meer hoog in je geluid draait als je versterker op de grond staat (vooral als het een lage combo is), want dan hoor je beduidend minder geluid (dus ook hoge frequenties) dan als je hem op een stoel of tafel zet, dat doe ik dan ook meestal. het gekke is juist dat als ik naar mijn smaak iets teveel hoog erin draai (en vaak ook iets te weinig bass) het publiek (ook bevriende muzikanten) altijd zeggen dat mijn geluid zo goed is, dat heb ik zelfs die zeldzame keer dat ik over een 4x12 kast speel (en die dus niet op een stoel zet).
Desalniettemin is het bijna nooit prettig om recht voor een versterker te staan ook al staat hij goed afgesteld, of je moet een versterker zonder ballen hebben. Daarom hebben de betere podia ook een manshoog podium, zodat het geluid over het publiek heen blaast.
Pakt die beam blocker trouwens ook het laag aan? Dat is mijns inziens namelijk veel vaker een probleem voor je sound (te modderig/te veel laag) vooral ook omdat de podiums vaak gedeeltelijk hol zijn en een enorme akoestische versterking van je lage frequenties geven.

Mitch
26 februari 2006, 11:49
@Albert: ik heb mijn combo afgelopen week in twee verschillende oefenruimtes gehad, waar je dus wat harder speelt dan thuis en op die volumes was het verschil erg groot. Combo in een hoek geplaatst en het hoog was nu gewoon door de hele ruimte goed te horen. 8)
Voor de duidelijkheid: ik had mijn combo dus op de grond gezet, maar de speaker is in tegenstelling tot de meeste combo's wel iets schuin geplaatst, waardoor -ie van zichzelf al iets meer naar boven projecteert.
Volgende week sta ik weer in onze eigen ruimte en daar staat mijn combo op mijn ported, closed back 1x12 cab, ben benieuwd hoe het dan is.

@Tristan: het probleem met podia die als klankkast fungeren pak je dus niet aan. Op normale ondergronden klinkt het geheel wel iets voller door de betere spreiding van het hoog, maar da's naar mijn idee puur hoe je het ervaart, niet dat er echt iets in het laag verandert. De Blocker pakt natuurlijk alleen de conus, niet de hele speaker.
Op hoge, holle podia vind ik het ook wel eens lastig, zeker als de drummer vrij hard slaat. Verzuipt er een heleboel van je laag als je niet uitkijkt.

Bruce
26 februari 2006, 13:17
Dit lijkt me een geweldige oplossing voor het probleem!
Denk dat ik er zeker 2 of 4 bestellen ga.

Tristan
26 februari 2006, 15:05
@Albert: ik heb mijn combo afgelopen week in twee verschillende oefenruimtes gehad, waar je dus wat harder speelt dan thuis en op die volumes was het verschil erg groot. Combo in een hoek geplaatst en het hoog was nu gewoon door de hele ruimte goed te horen. 8)
Voor de duidelijkheid: ik had mijn combo dus op de grond gezet, maar de speaker is in tegenstelling tot de meeste combo's wel iets schuin geplaatst, waardoor -ie van zichzelf al iets meer naar boven projecteert.
Volgende week sta ik weer in onze eigen ruimte en daar staat mijn combo op mijn ported, closed back 1x12 cab, ben benieuwd hoe het dan is.

@Tristan: het probleem met podia die als klankkast fungeren pak je dus niet aan. Op normale ondergronden klinkt het geheel wel iets voller door de betere spreiding van het hoog, maar da's naar mijn idee puur hoe je het ervaart, niet dat er echt iets in het laag verandert. De Blocker pakt natuurlijk alleen de conus, niet de hele speaker.
Op hoge, holle podia vind ik het ook wel eens lastig, zeker als de drummer vrij hard slaat. Verzuipt er een heleboel van je laag als je niet uitkijkt.

Jammer, jammer, maar misschien zijn het nog steeds wel geniale dingen. Zeker op die G12H speakers ofzo, want die richten ook als een gek en zijn behoorlijk fel. Ik denk dat Greenbacks minder last van dat beam effect zullen hebben.

peter_heijnen
2 maart 2006, 15:24
Ik heb de blocker gisteren in het theater voor het eerst gebruikt.

De spreiding is inderdaad beter. Mijn combootje staat altijd schuin achter me en enigszins op mijn rug gericht (-om dus geen last te hebben van de straling van de conus).

Nu, met de blocker gemonteerd, staat de speaker nog steeds op mijn rug gericht, maar ik zit veel meer en beter in het geluid. Het lijkt bij mij alsof de versterker nu iets harder staat, maar ik heb nog geen klachten gehad over gitaarvolumes.

Ik ga vanavond weer spelen/luisteren.

Bruce
2 maart 2006, 17:00
Ik heb de blocker gisteren in het theater voor het eerst gebruikt.

De spreiding is inderdaad beter. Mijn combootje staat altijd schuin achter me en enigszins op mijn rug gericht (-om dus geen last te hebben van de straling van de conus).

Nu, met de blocker gemonteerd, staat de speaker nog steeds op mijn rug gericht, maar ik zit veel meer en beter in het geluid. Het lijkt bij mij alsof de versterker nu iets harder staat, maar ik heb nog geen klachten gehad over gitaarvolumes.

Ik ga vanavond weer spelen/luisteren.

Cool! Keep us posted!

Mitch
2 maart 2006, 18:04
Lekker hè ? 8-) Ik heb nu imiddels de combo naast me, achter me en vóór me gehad en in alle gevallen klonk het veel gebalanceerder. Super.

peter_heijnen
3 maart 2006, 13:39
Gisteren weer met de blocker gespeeld en ik geloof dat ik er erg blij mee.

Toen ik eergisteren het theater binnenkwam, heb ik de blocker meteen gemonteerd. Er was geen tijd eerst te luisteren hoe mijn versterker daar zonder blocker klinkt. Ik vind het misschien ook daarom lastig om te beschrijven wat nou het verschil tussen met en zonder is.

Wel lijkt mijn gitaargeluid opeens een stuk "prettiger" te zijn, of egaler, of uitgebalanceerder. Plus daarbij die duidelijk verbeterde spreiding. Je zit gewoon een stuk lekkerder en ook ruimer in je geluid.

Grappig dan dat gisteren de pianist klaagde over het feit dat ie zijn hoofd steeds op dezelfde ene plek moest houden om zichzelf goed te kunnen horen terwijl hij 2 goede actieve floormonitors op zichzelf gericht heeft staan.
De akoestiek in het nieuwe Luxor in Rotterdam is erg overheersend en goede monitoring daarom geen overbodige luxe. Mijn simpele combootje klonk er uitstekend, waar ik mijn hoofd ook naartoe draaide.

Binnenkort komen de 10" versies bij de Gier Gitaarbouw binnen en ben ik zeer benieuwd wat er gebeurt als ik alleen de bovenste speakers van mijn twee 2x10 kastjes afblok.

Mitch
10 maart 2006, 08:26
Hierna hou ik er over op hoor, maar dit moet ik nog even kwijt. Gisteren eindelijk met mijn closed back ondercab gespeeld. Was de eerste keer dat mijn combo niet op de grond stond en toen bleek een bijkomend voordeel: door de betere spreiding van het hoog had ik ook vanuit andere posities dan ik gewend was een perfect controleerbare feedback. De enige andere amp waar me dat zó lekker bij lukte als nu was de AC30, maar nu is het echt piepen als ik wil en andersom. Yeah ! :rockon:

Rwin
10 maart 2006, 09:36
ik ga er zaterdag 4 kopen bij sander. Voor mijn 4x12 rectocab std. Ik heb eerst voorzichtig getest met groentebakjes :p Check ook het soepkommentopci vanaf post #25 voor foto's --> hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=70810)

johantipker
10 maart 2006, 10:03
Maar wordt het niet eens tijd dat wij gezamenlijk een fabrikant als Celestion gaan benaderen, met een eisenpakketje voor een nieuw te ontwikkelen gitaarspeaker met een veel egalere afstraling van de sound.

Voor zover ik het begrijp zijn gitaarspeakers ontwikkeld vanuit ranzige radio speakers en dat dat per ongeluk icm tube amps lekker klonk. Maar de techniek schrijdt voort,maar gitaarspeakers zijn qua concept nog steeds ehtzelfde als in de jaren 50....verbeteringen zijn alleen vanuit de industrie gekomen met betrekking tot hogere rendementen en duurzaamheid.

Bose claimt nu een oplossing te hebben gevonden voor het ongewenste beamgedrag van een gitaarspeaker met die PSA1 paal, maar wij hoeven helemaal geen paal met campingtaferelen, met een HIFi frequentie respons en een paar ingebouwde transistoreindtrappen, het ding isook errug duur....

volgens mij willen wij gewoon een gitaarspeaker, die hetzelfde kunstje kan als de ouwe trouwe gitaarspeakers, namelijk het signaal van je tube amp er zo ranzig mogelijk uitkotsen, maar zonder rare beam effecten en met een hele egale afstraling, die ook ver "draagt"
Misschien kom je dan inderdaad op een of ander 2 weg systeem, dat boven je hoofd moet hangen / staan, met een mid/hoog misthoorn met een 180 graden afstraal bereik, maar die je wel rechtstreeks op je tube amp (top) kunt aansluiten.



(deze vraag post ik ook in het soepkom versus groenteschaal debat)

renier
10 maart 2006, 10:55
Maar wordt het niet eens tijd dat wij gezamenlijk een fabrikant als Celestion gaan benaderen, met een eisenpakketje voor een nieuw te ontwikkelen gitaarspeaker met een veel egalere afstraling van de sound.

Voor zover ik het begrijp zijn gitaarspeakers ontwikkeld vanuit ranzige radio speakers en dat dat per ongeluk icm tube amps lekker klonk. Maar de techniek schrijdt voort,maar gitaarspeakers zijn qua concept nog steeds ehtzelfde als in de jaren 50....verbeteringen zijn alleen vanuit de industrie gekomen met betrekking tot hogere rendementen en duurzaamheid.

Bose claimt nu een oplossing te hebben gevonden voor het ongewenste beamgedrag van een gitaarspeaker met die PSA1 paal, maar wij hoeven helemaal geen paal met campingtaferelen, met een HIFi frequentie respons en een paar ingebouwde transistoreindtrappen, het ding isook errug duur....

volgens mij willen wij gewoon een gitaarspeaker, die hetzelfde kunstje kan als de ouwe trouwe gitaarspeakers, namelijk het signaal van je tube amp er zo ranzig mogelijk uitkotsen, maar zonder rare beam effecten en met een hele egale afstraling, die ook ver "draagt"
Misschien kom je dan inderdaad op een of ander 2 weg systeem, dat boven je hoofd moet hangen / staan, met een mid/hoog misthoorn met een 180 graden afstraal bereik, maar die je wel rechtstreeks op je tube amp (top) kunt aansluiten.



(deze vraag post ik ook in het soepkom versus groenteschaal debat)


kom nou, je weet hoe gitaristen zijn. de enigereden dat we nieuwe ontwikkelingen leuk vinden is omdat we dan zo lekker door kunnen zeiken dat de oude spullen zo veel beter waren.

straks hebben we dus nieuwe celestions met perfecte spreiding en een te gek geluid, en dan lopen we met z;n allen te zeuren dat die goeie ouwe veel meer mojo hadden..

johantipker
10 maart 2006, 10:59
kom nou, je weet hoe gitaristen zijn. de enigereden dat we nieuwe ontwikkelingen leuk vinden is omdat we dan zo lekker door kunnen zeiken dat de oude spullen zo veel beter waren.

straks hebben we dus nieuwe celestions met perfecte spreiding en een te gek geluid, en dan lopen we met z;n allen te zeuren dat die goeie ouwe veel meer mojo hadden..

ik begrijp je!

ewout
10 maart 2006, 11:53
Ik heb gisteren twee 10" beamblockers in m'n koch classictone gezet. Alles klinkt ineens strakker (!) gebalanceerder in het hoog en egaler door in de ruimte. Die treble beam is weg en het knopen en buiken gevoel voor 90%. Zonder beamblockers is het relatief heel schreeuwerig en onrustig. (en vraag je je af hoe je ooit genoegen hebt kunnen nemen zonder, maar ach dat gebeurd wel vaker) Kantel de versterker naar achter zodat ie recht in je gezicht blaast en in ene klinkt me dat toch fijn... dat wilde je eerst echt niet eens proberen. Dit moet standaard in een versterker zitten ingebouwd!

Nog even over dat strakkere geluid; het was echt verbazend hoe ik ineens de gain op mn overdrive kanaal helemaal voluit kan zetten, volume op 08:00 uur (echt laag dus) , een powercord aansla en een prima gebalanceerd en strakke scheur uit die speakers hoor. Gerard (gvink) was ook verbaasd - dat is echt een hele verbetering. Maandag gaat dat volume met de bandoefening een stuk omhoog, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat klinken. Tot zover helemaal geweldig, beste investering in tijden!

Dweezman
11 maart 2006, 17:51
al iemand live gewerkt met de BB's, icm met een mic voor je amp?

Als dát ook verder prima werkt, dan...

Mitch
11 maart 2006, 18:28
In april weet ik meer, maar ik zie nog steeds de leeuwen en beren niet wat betreft mic'ing.

Rwin
11 maart 2006, 19:18
JUIG!!!

ik heb de laatste 4 BB's gekocht bij Sander de Gier! Ik kan jullie in april studio opnames laten horen want dan zijn we uit de studio. Tot die tijd zal ik kijken of ik tijd en zin heb om tijdens de repetities wat tussenopnames te maken...

Ik denk wel dat het gewoon hetzelfde klinkt omdat VHT ze standaard verkoopt.

Einzeln
11 maart 2006, 19:33
Micing kan natuurlijk bij een combo ook van de achterkant. AC 30 klinkt aan de achterkant sowieso prettig!

Chiel
11 maart 2006, 20:51
Wel K - U - T als je een dubbele 4x12 kast hebt :seriousf: .

zjanke
11 maart 2006, 21:53
Ik wil de speakers van mijn TSL602 vervangen door een combi van een V30 en een G12H30 en als we dan toch geld uitgeven doen we maar meteen alles....

Kan ik meteen een paar beamblockers aanbrengen, met andere woorden: zitten deze gewoon op dezelfde bevestiging als de speakers?

Mitch
12 maart 2006, 10:36
Yup, gewoon er tussen schroeven.

Tristan
13 maart 2006, 16:17
Ik wil de speakers van mijn TSL602 vervangen door een combi van een V30 en een G12H30 en als we dan toch geld uitgeven doen we maar meteen alles....

Kan ik meteen een paar beamblockers aanbrengen, met andere woorden: zitten deze gewoon op dezelfde bevestiging als de speakers?

Toch maar een combi dus..! Deze combinatie komt mij niet bekend voor, waar heb je het vandaan? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen ermee, please keep us posted!

zjanke
14 maart 2006, 07:27
Deze combi is een beetje een gok. Ik mis in de V30 net het rauwe randje van de G12, maar 2x een G12 is weer net te veel. Mocht het niet werken kan ik altijd nog een van de twee opnieuw vervangen...

Tristan
14 maart 2006, 11:59
Deze combi is een beetje een gok. Ik mis in de V30 net het rauwe randje van de G12, maar 2x een G12 is weer net te veel. Mocht het niet werken kan ik altijd nog een van de twee opnieuw vervangen...

Mijn ervaring met de G12H is ook dat ik ze een beetje rauw vond klinken met crunch, een beetje te rauw zelfs, vooral met humbuckers miste ik definitie terwijl het toch een felle speaker is, maar ze waren gewoon een beetje te rafelig.
De Vintage 30 heeft ook iets rauws, maar daar zit het meer in het laag midden, een beetje een rare midvoicing/frequentie die je er niet uit krijgt, doet mij een beetje aan Bogner amps denken.
Ik ben het met je eens dat twee keer G12H teveel is, dan wordt het te rauw en ongedefinieerd, bovendien heb je dan echt een hele stoot hoog in je geluid en te weinig vet/organisch midden.
Als je dat zoekt zou ik eerder een combinatie G12H + Greenback nemen.
Een combinatie G12H + Classic Lead 80 of G12H + G12-65 kan ook nog, maar daar heb ik geen ervaringen mee, het lijkt me wel mooi, omdat de Classic Lead 80 naar mijn mening een mooier middengebied heeft, die zingt meer bij (high-gain) leads.
Ik ben wel heel benieuwd hoe jouw combi gaat uitpakken!

Rwin
15 maart 2006, 11:39
Gisterenavond repetitie gehad, en daarna (ja erna ja) heb ik de 4 BB's ertussen geschroefd.

Voor de mensen die later zoeken of gewoon geinterreseerd zijn.

Hoe schroef ik Beam Blockers in een Mesa 4x12 STD Rectocab? (Je hebt 2 paar handen, oftewel 2 personen nodig om het makkelijk te doen)



Gebruik een goede kruiskop-schroevendraaier.
Schroef de handvatten uit de zijkant
Schroef het in/uitgangsplaatje van de achterkant af en leg hem voorzichtig (schuin en voorzichtig door de opening heen prutsen) op de steunbalk die in het midden van het cabinet ligt. Goed te zien vanuit de zijkant waar de handvatten zaten. Eventueel een zaklampje gebruiken.
Schroef alle schroeven van de achterplaat af.
Klop voorzichtig met platte vuist/hand vanuit de handvat opening tegen de achterplaat aan totdat deze loskomt. Hij kan vrij geklemd zitten, maar hij is niet gelijmd oid.
Maak je BB gereed, uit het plastic halen en eventueel de BB-sticker eraf halen, omdat deze van zilver is, en dus erg goed te zien is later.
Je ziet nu de 4 speakers zitten. Deze zitten vast met een zelfborgende moer. Pak de passende dop (van een dopsleutel set) en gebruik de "rechte" schroevendraaier-achtige sleutel, zodat je de moeren er goed vanaf kunt draaien. (dus niet de haakse sleutel) Schroef de bovenste moer als laatste eraf op moment dat je helpende hand de speaker helemaal goed vast heeft.
Ga per speaker te werk.
Haal de speaker heel voorzichtig een klein stukje naar achteren. Net ver genoeg dat de bouten met schroefdraad vrij liggen.
Plaats de BB met de bolle kant naar de conus van de speaker toe! Hang hem met zijn 2 uiteinden aan de schroefdraad van de speakerkast. Dit kan horizontaal of verticaal (pas op voor de magnetische werking zodat je BB niet aan alle speakers blijft "plakken")
Vraag aan je helpende hand om de speaker weer voorzichtig terug te plaatsen. Deze zal je dankbaar zijn, want ze zijn niet licht...
Terwijl de helpende hand de speaker op zijn plaats houd schroef zsm de 4 borgmoeren weer terug.
Herhaal dit voor elke speaker, let erop dat je de BB's goed monteerd.
Schroef alles weer met beleid vast
Nu is het tijd voor een biertje of koffie. (ligt eraan hoe laat je dit doet)
:)
Vanavond heb ik gelukkig weer repetitie, dus ik ben benieuwd! Gisteravond heb ik het na het inbouwen niet meer getest qua geluid.

Rwin
16 maart 2006, 12:02
gisteren repetitie. nouja, niet een echte, de zanger was ziek, dus ik heb alleen met de bassist nummers geschreven.

MAARRRRRRR:

GEWELDIG! Echt overal waar je staat, dichtbij heel dichtbij, veraf, ernaast(wel voor je cab natuurlijk), echt overal hetzelfde egale mooie geluid!

Deze dingen doen (op mijn cab athans) echt wat ze beloven, niet te geloven dat dit nooit eerder is geproduceerd.

:rockon:

Mitch
16 maart 2006, 12:28
Dat zeg ik ! Weber !

Heb mezelf gisteravond in de oefenruimte ook weer verbaasd over het gemak wat ik ervan heb. Ik kan het combo zó schuin plaatsen dat ik mezelf veel beter hoor dan voorheen. In die positie staat -ie namelijk recht in het gezicht van de bassiste en bijna recht voor de zangeres, maar da's nu dus totaal geen probleem meer. Niks geen boze blikken !
Nou ja, of ik moet er even naast zitten met mijn spel natuurlijk :sssh:

Negative K3 fan
16 maart 2006, 14:52
jammer dat het alleen zo onnodig fucking duur is

FrankS
16 maart 2006, 16:11
Jah dat wel @ onnodig..

Maar als ik dit allemaal zo lees ben ik zelf ook wel geinteresseerd. Maar nog steeds geen post over mic'ing die me weet te overtuigen. Dat lijkt me nl. veel beperkter te worden, en daar he'k geen zin in.

Rwin
16 maart 2006, 16:24
ik ga de studio in (een echte) vanaf de 25e (25,26,27 en nog 2 dagen). Ik laat je dan de resultaten wel horen. Voor die tijd zal ik nog repetitie-opnames maken voor je.

Verder denk ik dat omdat VHT ze standaard verkoopt op bepaalde cabinetten (zie vorige post ergens, lang geleden in dit topic) dat het wel niet zo'n probleem zal zijn.

Buiten dat, een mic neemt op wat je hoort, en er is geen klank verschil, enkel een verspreidingsverschil. (uiteraard kan dat zich in klankverschillen uiten, maar ik denk een minder verschil als een SM57 of MD421 op 1cm of 3cm van je cab plaatsen)

My € 0,02

EDIT:
Verder vind ik het elke euro (van de 88 euro waard... Ze zijn 22,- per stuk, en ik denk niet dat ik het daar zelf voor kan maken. Ok, de staalstrip wel, maar om hem dan zo klein op een perfecte ronde stalen circel te poppen, en daarop een perfecte ronding te krijgen van dat materiaal, (dat waar speakers ook van zijn gemaakt) dat gaat mij gewoon niet lukken voor 22,- euro.

Misschien iets vergelijkbaars, maar ja, dat is dus iets anders, en misschien beter, misschien slechter.

If it works for you, why not :).
This works for me anyway!

FrankS
16 maart 2006, 16:37
Ben benieuwd :) Van die VHT-cabs idd gelezen ja.

Vroeg het me af omdat ik net eergister wat leads voor iemand heb opgenomen, SM57 op de rand van de cone, en iets mee geschoven wat wel degelijk uitmaakte in de details vh geluid.

Op zich is het idd ook wel een plan, zoals eerder gepost, op mn bovenste 2 speakers die BB's te zetten en de onderste te mic'en.

Es ff kijken wat we hiermee gaan doen :)

Thanx voor je 2 cents iig :)

Rwin
16 maart 2006, 16:44
ik doel niet horizontaal verplaatsen maar verticaal.


OFTEWEL, de mic op 1 cm van het doek hebben staan, of 3 cm. Opzich maakt het inderdaad zo dicht op het doek wel uit. :) hehe,
maar goed, bij 1,01meter of 1,03meter hoort niemand verschil.

Verder ken ik erg weinig mensen die een erg mooi geluid creeeren door een mic loodrecht op het midden van de conus vd speaker te plaatsen.

Rwin
16 maart 2006, 16:45
Op zich is het idd ook wel een plan, zoals eerder gepost, op mn bovenste 2 speakers die BB's te zetten en de onderste te mic'en.


Voor opnames zou dat kunnen, maar voor het publiek (als je op ene podium van 1 meter hoog speelt) is het dan nog steeds bittere ellende. (voor degene die voor je speaker staan tenminste.)

FrankS
16 maart 2006, 16:55
Da's idd waar ja..

Ach eigenlijk ben ik wel super blij met mn set en sound etc en met optredens nooit klachten gehad. Maar meer voor mezelf op het podium of in de oefenruimte lijken me de BB's wel ideaal ja. Maar ff het salaris afwachten :)

Aan de andere kant, als ik deze thread niet had gelezen was het ook prima en blijf ik mn sweet-spot wel zoeken haha.

Negative K3 fan
16 maart 2006, 17:33
Buiten dat, een mic neemt op wat je hoort, en er is geen klank verschil, enkel een verspreidingsverschil. (uiteraard kan dat zich in klankverschillen uiten, maar ik denk een minder verschil als een SM57 of MD421 op 1cm of 3cm van je cab plaatsen)!

zonder beam blockers komt er van elke vierkante centimeter een ander geluid uit je cab, dit merk ik al als ik ook maar een stukje met mn hoofd naar links of naar rechts ga als ik voor mn cab zit, door je microfoon te verplaatsen kun je denk ik in een grote mate je klank bepalen

FrankS
16 maart 2006, 17:40
zonder beam blockers komt er van elke vierkante centimeter een ander geluid uit je cab, dit merk ik al als ik ook maar een stukje met mn hoofd naar links of naar rechts ga als ik voor mn cab zit, door je microfoon te verplaatsen kun je denk ik in een grote mate je klank bepalen
Idd ja.


ik doel niet horizontaal verplaatsen maar verticaal.
Verder ken ik erg weinig mensen die een erg mooi geluid creeeren door een mic loodrecht op het midden van de conus vd speaker te plaatsen.
Daar ga ik dus nog mee bezig straks, 1 op de conus en een extra mic er bij dan (uitkijken voor de fase), en dat kan juist hele mooie resultaten opleveren indien goed toegepast. Dus dan is zo'n BB niet zo leuk.

Voorbeeldje (van een post van zo'n gastje die het ff testte, vh Sneap-forum gejat) :
http://filebox.vt.edu/users/jelmiger/DCP01750.JPG

mp3tje van die opname, slaggeluid met die 2 mics, lead met 1 sm57 (5150 combo met V30's, vol.=huiskamerniveau) :
http://filebox.vt.edu/users/jelmiger/mp3/5150%20Nordstrom%20Mics.mp3

Negative K3 fan
16 maart 2006, 18:05
gvd frank dat klinkt heeeel erg netjes, ooit krijg (of bouw ehe) ik weer een 5150!!!

FrankS
16 maart 2006, 18:08
Gaaf, succes :D Dat ding is op dat sneap-forum wel erg populair ook, te gekke bak om metal mee op te nemen als je dat zo hoort ja

Rwin
16 maart 2006, 23:29
Voorbeeldje (van een post van zo'n gastje die het ff testte, vh Sneap-forum gejat) :


mp3tje van die opname, slaggeluid met die 2 mics, lead met 1 sm57 (5150 combo met V30's, vol.=huiskamerniveau) :
http://filebox.vt.edu/users/jelmiger/mp3/5150%20Nordstrom%20Mics.mp3

Dat zeg ik, geen mooie opnames :P haha geintje. Nee dit klinkt erg goed, maar ik denk niet dat ie zijn hoog erin hoefde te draaien en ik denk zelfs dat ie zijn hoog er veel uit moest halen. Of hij heeft zijn standaard geluid zo gemaakt dat ie er zoiezo al naar kan luisteren full ON axis.

Anyway, mijn geluid is dus totaal NIET verandert, maar de spreiding is goed.
Dus, again, voor mij werkt het perfect.

En ik kan zelf pas met voorbeelden komen van repetitie-opnames na dinsdag of woensdag, en na studio opnames begin april.

De Beer
16 maart 2006, 23:46
Interesant,
voor mij niet zo zeer om de overdaad aan hoog recht voor de cab te verminderen maar eerder om meer spreiding in het hoog te krijgen, dus meer bewegings vrijheid rond om je amp.
IMHO zou het geluid recht voor de speaker goed moeten zijn, daarom heb ik dus last van te weinig precence als ik uit het midden loop, omdraai etc.
Daarom heb ik ooit die ~Kuchbehringerkuch~ getest, slant met de bovenste 2 speakers naar buiten gericht. Het concept werkte wel.

Heeft er al iemand getest met 2 of slechts 1 Blocker op een 2x12? (non-slant)
Ik vermoed dat voor mijn manier 1 stuks al voldoende moet zijn. (eerst maar eens een oude speaker dome mishandelen)
Kijken wat lekker werkt boven, onder, 1 of 2....


Die beamblockers gaan me zagen en timmeren schelen hoop ik.

FrankS
17 maart 2006, 10:09
Dat zeg ik, geen mooie opnames :P haha geintje. Nee dit klinkt erg goed, maar ik denk niet dat ie zijn hoog erin hoefde te draaien en ik denk zelfs dat ie zijn hoog er veel uit moest halen. Of hij heeft zijn standaard geluid zo gemaakt dat ie er zoiezo al naar kan luisteren full ON axis.Haha nee hoor. Kwestie van mic'techniek. ('t is trouwens een veel gebruikte techniek op die manier met 2 mic's). Zoals NegK3fan ook al zei, elk plekje klinkt anders (en ja, ook een groot verschil als je qua afstand 1 of 3 cm hanteert ;)). @ dit : "maar ik denk niet dat ie zijn hoog erin hoefde te draaien en ik denk zelfs dat ie zijn hoog er veel uit moest halen." > lijkt me totaal niet logisch dat je je eigen geluid gaat aanpassen aan waar de mic's staan hey.. 't Is juist de bedoeling dat je je vette geluid door oa een goede plaatsing vd mic's op band/HD krijgt.


Anyway, mijn geluid is dus totaal NIET verandert, maar de spreiding is goed.
Dus, again, voor mij werkt het perfect. Uhuh, gaaf.


En ik kan zelf pas met voorbeelden komen van repetitie-opnames na dinsdag of woensdag, en na studio opnames begin april.Ben wel benieuwd! Kun je ook pics maken van hoe de mic's voor het cabinet zijn geplaatst dan? Je zult ongetwijfeld een vet geluid hebben dan hoor, maar bent er wel beperkter in dan lijkt me.

Maar iig; imo zijn BB's alleen voor jezelf wel relaxt door de spreiding maar beperkt het de plaatsingsmogelijkheden als je met mic's gaat werken. En jah, we werken altijd met mic's tijdens optredens/opnames etc. Dus ik ben toch niet echt overtuigd om ze aan te schaffen, want dat zou alleen uit (eigen)belang voor de spreiding zijn (goh..) op een podium of in de oefenruimte, maar ja, moeten toch mic's voor en dan wil ik die wel overal kunnen plaatsen.

Rwin
17 maart 2006, 11:30
@ dit : "maar ik denk niet dat ie zijn hoog erin hoefde te draaien en ik denk zelfs dat ie zijn hoog er veel uit moest halen." > lijkt me totaal niet logisch dat je je eigen geluid gaat aanpassen aan waar de mic's staan hey.. 't Is juist de bedoeling dat je je vette geluid door oa een goede plaatsing vd mic's op band/HD krijgt.

Dat geef ik dus als 2e rede (want dat is idd de meest logische): Zijn geluid is waarschijnlijk op die plaats al goed. Maar dat betekent dus (logischerwijs) dat als je niet FULL FRONTAL in de beam van je speakerconus luistert, dat je een te zompig en dof geluid hebt.
Wat ik wel dus wel een vreemde instelling vind, want een beetje rocker staat nooit stil met zijn amp op zijn oren.



Ben wel benieuwd! Kun je ook pics maken van hoe de mic's voor het cabinet zijn geplaatst dan? Je zult ongetwijfeld een vet geluid hebben dan hoor, maar bent er wel beperkter in dan lijkt me.

Ja, daar zal ik ook foto's van maken. Maar je bent niet beperkte imho, want daar waar ik de mic neerhang (het zullen geen killer studio plaatsingen zijn, want het spelen gaat voor in de rep) is ook de plaats waar ik doorgaans luister als ik de sweetspot zoek, ehh zocht, want dat hoeft nu dus niet meer :p.



Maar iig; imo zijn BB's alleen voor jezelf wel relaxt door de spreiding maar beperkt het de plaatsingsmogelijkheden als je met mic's gaat werken. En jah, we werken altijd met mic's tijdens optredens/opnames etc. Dus ik ben toch niet echt overtuigd om ze aan te schaffen, want dat zou alleen uit (eigen)belang voor de spreiding zijn (goh..) op een podium of in de oefenruimte, maar ja, moeten toch mic's voor en dan wil ik die wel overal kunnen plaatsen.


Ja, precies dezelfde rede die jij opgeeft is voor dus de rede om hem wel aan te schaffen. (which i did :) ) Alleen ik vind niet dat je berperkte bent, want ik heb nergens een verandering van het geluid.

Kijk, het zit zo, het geluid wat eerst alleen helemaal in het midden van je speaker za, zit nu niet meer alleen in het midden, maar overal.
Oftwel, je hebt niet meer een sweetspot, maar een sweetsound.

Je bent het eens met mij dat de sweetspot daar is waar je het niet te schel hoort, en niet te dof toch?

FrankS
17 maart 2006, 11:56
Dat geef ik dus als 2e rede (want dat is idd de meest logische): Zijn geluid is waarschijnlijk op die plaats al goed. Maar dat betekent dus (logischerwijs) dat als je niet FULL FRONTAL in de beam van je speakerconus luistert, dat je een te zompig en dof geluid hebt.
Wat ik wel dus wel een vreemde instelling vind, want een beetje rocker staat nooit stil met zijn amp op zijn oren.'t gaat hier om de opname. Als ik opneem ga ik mn geluid niet veranderen (bv dat het uit de conus goed klinkt, maar elke plek op de speaker geeft een ander stukje freq.gebied weer) maar de mics zo plaatsen da'k het geluid zo goed mogelijk opgenomen krijg.



Ja, daar zal ik ook foto's van maken. Maar je bent niet beperkte imho, want daar waar ik de mic neerhang (het zullen geen killer studio plaatsingen zijn, want het spelen gaat voor in de rep) is ook de plaats waar ik doorgaans luister als ik de sweetspot zoek, ehh zocht, want dat hoeft nu dus niet meer :p.O ik ging van die studioopnames uit. Neem aan dat je dat niet alleen met ruimtemic's doet.. maar juist close. En dan komen we weer op het verhaal terug dat elke cm. anders klinkt en je de beste plekjes dr uit kunt kiezen voor de mix. Bv. 1 mic die juist meer op midlaag/laag whatever staat afgesteld en 1 voor midhoog/hoog/schelheid/helderheid, en met die combi kun je te gek mixen.


Ja, precies dezelfde rede die jij opgeeft is voor dus de rede om hem wel aan te schaffen. (which i did :) ) Alleen ik vind niet dat je berperkte bent, want ik heb nergens een verandering van het geluid.Nee dat zeg ik ook niet, dat het verandert. Het wordt idd beter door de ruimte verspreid. Overal meer dezelfde sound. Hardstikke mooi voor jezelf ja.


Kijk, het zit zo, het geluid wat eerst alleen helemaal in het midden van je speaker za, zit nu niet meer alleen in het midden, maar overal.
Oftwel, je hebt niet meer een sweetspot, maar een sweetsound.Ja precies, te gek in een ruimte en voor je eigen oortjes, maar dus minder keuze waar je je mics plaatst om juist dat geluid op tape te krijgen wat je wilt. Probeer zelf maar es, mic'je er voor (ik begin meestal op de rand vd conus, wil dus met zo'n BB ook niet meer), koptelefoon op (die goed het geluid van buitenaf blokt), en je hoeft maar een beetje met de mic te schuiven en het klinkt al weer anders. Op die manier vind ik m'n sweetspot met mic.


Je bent het eens met mij dat de sweetspot daar is waar je het niet te schel hoort, en niet te dof toch?Kan veranderen, als je bv een noot wilt laten doorzingen/feedbacken, maakt ook uit waar je met je gitaar staat. Meestal staat mn kast een eind (schuin) achter me, precies op de plek gericht waar mn footcontroller staat en als ik daar dus sta blaast ie recht op mn kop (slanted cab) zeg maar. Da's het meest duidelijk voor mij. Nah ja en dus bv voor feedback oid kun je verschillende plekjes zoeken, elke plek heeft dan weer zn eigen invloed. Da's wa cool :D

Ach komt er op neer da'k erg tevreden ben zoals het nu is en da'k er volledige controle over heb qua plaatsing, waar ik sta etc etc, dus ik vind het persoonlijk prima zo en ga dr niet van die dingen voor plaatsen zodat mn geluid dan overal hetzelfde is voor mezelf en dus met opnames en optredens niet overal de mic'jes kan neerzetten waar ik wil etc cq minder controle heb over verschillende facetten. Dat vind ik veel belangrijker omdat die sound uit de PA of op tape komt. Zelf kan ik staan waar ik wil natuurlijk. Ieder zn ding jah :D

Rwin
17 maart 2006, 12:12
Bij de reps gebruik ik wel altijd closemicing trouwens. Een MD421. Maar ik gebruik geen standaard om hem recht te zetten, hij hangt gewoon. Dat bedoelde ik met "niet fatsoenlijke micing".

En verder... och, ik denk dat we gewoon andere eisen stellen. Ik wil gewoon altijd overal een goed geluid, op tape, op HD, in de zaal, voor, naast, op mijn cab, op cd.
En in mijn geval gaat dat goed met de BB.
Het is trouwens niet zo dat je geen verschil meer hebt en dat er geen sweet spot meer is, d'r zijn wel degelijk verschillen, maar ze zijn gewoon anders. En dat is juist het goede. Vind ik :p

EN DIT IS HET BB TOPIC! Dus scheer je weg jij... jij... PALJAS! :p

hahaha ;)

FrankS
17 maart 2006, 12:15
hahaha :P

Ik zie d'r nadelen in maar heb 'em natuurlijk nog niet getest. 'k Zie ook absoluut de voordelen!!! Voor je eigen geluid idd en de spreiding waar het om gaat dan.

Ik pleur alleen een mic dicht bij of op de conus en dan zit dat ding dr voor. Dat wil ik dan weer niet.

Mooi man, discussies lol.

Het zal allemaal wel *scheert zich maar weer weg ;)*

cheerz

Rwin
17 maart 2006, 12:22
hahaha :P

Ik zie d'r nadelen in maar heb 'em natuurlijk nog niet getest. 'k Zie ook absoluut de voordelen!!! Voor je eigen geluid idd en de spreiding waar het om gaat dan.
Ik pleur alleen een mic dicht bij of op de conus en dan zit dat ding dr voor. Dat wil ik dan weer niet.


OWJA, een beetje blaaten en niet eens weten waar je over praat! Ik heb tenminste beide uitvoerig getest!

Even iets anders, als je bij een 4x12 cab staat, en je staat er niet meer dan 3 meter voor, dan blaast het meeste treble toch onder je door? Of heb je je cab op oorhoogte staan?

FrankS
17 maart 2006, 12:27
Ik weet waar ik mn mic's zet en dat lukt logischerwijs niet met zo'n ding ervoor, dus ik weet waar ik over praat. Voor de rest @ spreiding waarvoor dat ding gemaakt is, ik geloof best dat dat te gek werkt hoor.. dus WAT NOU! ;)

3 m. ervoor > slanted cab dus. Dan hoor ik mn hoog echt wel. Metertje dichterbij ook wel (en nee, ik ben geen kaboutertje), maar zo dicht sta ik er toch weinig op :) En anders gaat ie idd op een verhoging of schuin oid.

Volgens mij zorgt dat dikke gaas voor mn speakers ook wel voor wat meer spreiding, vooral vergeleken met zo'n Marshall-cab met zo'n lap stof er voor ofzo.

Rwin
7 april 2006, 00:23
Vorige week opgenomen. Bij micing merk je er 100% niks van. Je geluid is gewoon identiek :)

Eind april is iedereen klaar met opnemen, dan is het nog heel even wachten op het mixen en masteren en persen. Daarna post ik wel samples (van het hele bandgeluid dus)

Dweezman
14 april 2006, 23:32
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/ts212open2.jpg
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/ts212open.jpg
TS212 open geschroefd, netjes ding binnenin.

http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/beamblocker.jpg
de fameuze beamblocker!

http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/beamblocker2.jpg
..je ziet er niet al teveel van, maar het werkt wel! Morgen uitgebreid testen, info volgt!

Mitch
14 april 2006, 23:37
Woei ! Zal lekker klinken ! Moet zeggen dat ik de 2x12 van Koch al niet slecht vond hoor, de 4 x12 vond ik wel knap schel. Morgen ga ik voor 't eerst uitversterkt worden sinds de montage van de Beam Blocker op mijn Clubster, ben benieuwd of onze geluidsman er commentaar op heeft.

Robbert
15 april 2006, 00:15
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/ts212open2.jpg


Stomme vraag hoor, maar zit daar nou een printplaat aan die speaker jacks? :eek:

Dweezman
15 april 2006, 00:25
yeps, (en 10 tekens)

Mitch
15 april 2006, 00:36
Is dat mét of zonder de laatste Firmware Update van Koch ?

Mitch
16 april 2006, 12:35
Gisteren uitversterkt, mic beetje meer off center, prima zaalgeluid. Voor studio-millimeter-werk weet ik 't niet, maar dit was in ieder geval niet verkeerd.

ewout
18 april 2006, 07:33
Nu een aantal keer weer met band gespeeld; ik kan nu de versterker naar achteren gekanteld recht in mn gezicht richten en dan klinkt het nog steeds erg lekker allemaal. Voorheen echt ondenkbaar! Binnenkort nog even fender tilt-back legs kopen om dat allemaal wat makkelijker te doen. Het vreemde is dat ik feitelijk wel een stuk zachter sta nu (oren geven limiet aan), maar echt het idee heb alsof ik gigantisch sta te blazen met die versterker. Ik blij, band ook blij, ik sta nu voor het eerst overal op de monitor, haha :-)

Dweezman
18 april 2006, 17:46
Is dat mét of zonder de laatste Firmware Update van Koch ?

Laatste patches zitten erbij, ook voor de laatste beveiligingslekken. Klinkt 'n stuk beter, en speelt meer ontspannen.

Dweezman
19 april 2006, 14:23
Afgelopen weekend 2 dagen gespeeld, 2 gigs gedaan mét de BeamBlockers. Het eerste optreden, zul je net zien: zonder mics. M.a.w. het zaalgeluid kwam uit de Koch. Openschroeven dus, nog niet eerder zo luid gestaan voor een gig. Maar ook niet eerder zo goed mezelf kunnen horen. De dag er op met micing, amp een stuk zachter: maar weer zeer goed hoorbaar. Ik merk dat ik mijn amp automatisch ook anders ga afregelen.

Of dat nu komt omdat ik m'n ouwe geluid weer opzoek of dat ik nu meer/beter mijn sound kan horen, weet ik nog niet.


Eerste indrukken zijn goed!


(Besteld bij Sander de Gier)

Mitch
19 april 2006, 17:18
Ik merk dat ik mijn amp automatisch ook anders ga afregelen.

Of dat nu komt omdat ik m'n ouwe geluid weer opzoek of dat ik nu meer/beter mijn sound kan horen, weet ik nog niet.


Zelfde ervaring. Ik kon de presence en treble heel anders instellen. Beetje meer presence paste goed bij vooral het overdrive kanaal van mijn versterker, maar op clean was -ie dan (in de beam) echt té schel voor de oefenruimte. Boze blikken......
Met de Beam Blocker geen enkel probleem meer.

vester86
19 april 2006, 23:16
net besteld bij de gier, alleen de bevestigingsmail is nog niet binnen

Nocki
20 april 2006, 12:53
Jaa... Ik heb er ook maar 2 besteld. Ik heb ze nog niet op de 2ehands markt gezien dus daar ga ik maar eens voor zorgen... :-)

Alle gekheid op een stokje. afgelopen zaterdag een optreden gehad en ik denk dat het wel een hele verbetering in mn geluid zal zijn...

Iemand nog problemen gehad met de inbouw??

Nocki

Dweezman
20 april 2006, 12:59
Iemand nog problemen gehad met de inbouw??

Nocki

Denk erom dat je speakers enorme magneten hebben, en je beamers van metaal zijn ;-)

ewout
20 april 2006, 13:21
Iemand nog problemen gehad met de inbouw??

Nocki

...mijn hele versterker moest uit elkaar voordat de speakers eruit kwamen... afgezien daarvan is het makkelijk

Veekeren
20 april 2006, 14:08
Denk dat ik het ook eens ga uitproberen. Ik heb een Marshall 30th anniv. combo (1x12), met daaronder nog een 1x12 cab. Wat denken jullie, beide speakers voorzien van zo'n geval of alleen de bovenste?

Mitch
20 april 2006, 16:49
Ik heb een soortgelijke setup en heb alleen de combo voorzien van de BB. Nou zet ik mijn cab altijd op de grond, meer voor de body van de sound, de speaker van de combo staat in ijn geval al in een lichte hoek (beetje het slanted cab-idee) dus die is echt voor mijn 'monitoring'. Als je zowel cab als combo hoger hebt staan is het misschien handiger om ze beide van Blockers te voorzien, maar anders alleen de combo.
Trouwens, als je in Rotterdam woont.... neem gewoon je zootje mee en test het meteen even uit. Weet je meteen waar je aan toe bent. Als je makkelijk bij de speaker van het combo kan is het een werkje van niks. Zorgt de cab dan nog steeds voor beaming, dan neem je er nog één :)

Nocki
25 april 2006, 16:35
Ja! ze zijn binnen. ben benieuwd.

http://people.zeelandnet.nl/nocki/beamblocker.JPG

Heb ze vandaag ingebouwd. als je wilt dat je het stickertje niet ziet door je speakerdoek moet je het stickertje eraf halen... :-) bij mij zit het er nog op. ik vond het wel grappig. morgen ga ik er eens mee spelen. kijken hoe het klinkt...


Nocki

DarknessAwaits
26 april 2006, 00:11
Ja! ze zijn binnen. ben benieuwd.

http://people.zeelandnet.nl/nocki/beamblocker.JPG

Heb ze vandaag ingebouwd. als je wilt dat je het stickertje niet ziet door je speakerdoek moet je het stickertje eraf halen... :-) bij mij zit het er nog op. ik vond het wel grappig. morgen ga ik er eens mee spelen. kijken hoe het klinkt...


Nocki

Maar waarom heb je nou 4 extra gaatje gemaakt in je Mesa kast? Je had toch even de speakers los kunnen schroeven en ze ertussen zetten?

Of was je bang dat de speakers niet meer dicht genoeg om de baffle zouden sluiten?

Nocki
26 april 2006, 08:06
Ik wou de speakers niet onnodig losmaken van de baffle en ik wou ook graag de BB's recht hebben voor de speakers.
Dat extra gaatje maakt me eigenlijk niet uit. :-)

Stitch
26 april 2006, 12:08
Nice pics. Ik ben benieuwd hoe je het verschil ervaart.

erwin_ve
27 april 2006, 11:35
...mijn hele versterker moest uit elkaar voordat de speakers eruit kwamen... afgezien daarvan is het makkelijk
Ohh.. Welke amp was dat?

Nocki
1 mei 2006, 21:59
We zijn nu een hele tijd verder en eindelijk heb ik het geprobeerd.

wat er gezegd wordt over dat je iets meer presence/treble kan gebruiken dat klopt. en daarmee gaat je OD zo lekker klinken he.. :-)
overal waar ik kom klinkt het geluid beter. die bleam is echt weg en het werkt super.

als ik straks mn top heb ga ik de 2e kast ook voorzien van de beamblockers.

Nocki

fullorder
1 mei 2006, 22:10
Heb ook laatst twee beamblockers binnen gekregen. Ik heb ze nog niet goed uit kunnen proberen, maar ik kan niet wachten! Als je beamblockers echter in zo'n doos worden geleverd kan het per definitie al niet meer mis gaan wat mij betreft ;)

http://serverbeest.mine.nu/images/doos.jpg

Dit is de eerste keer dat ik iets over de post liet komen door Sander de Gier, maar gebruikt ie altijd dit soort verpakkingen? Geniaal! :D

vester86
9 mei 2006, 00:38
ik ben ook om!
heb ze sinds 3 of 4 dagen in mn mesa combo zitten en het overall geluid is er ook gewoon dik op vooruit gegaan, ben na de installatie (euh, 1,5 minuut) wat aan de knoppen gaan draaien,en het geheel klinkt nu echt een stuk lekkerder, en vooral: het klinkt overal lekker nu!

reken maar dat ik dr binnenkort nog 2 bestel voor mn cab

Mitch
9 mei 2006, 09:09
[img]http://192.168.1.51/serverbeest.mine.nu/images/doos.jpg

Dit is de eerste keer dat ik iets over de post liet komen door Sander de Gier, maar gebruikt ie altijd dit soort verpakkingen? Geniaal! :D

Hmmmmm, rood kruisje en ook knippen en plakken werkt niet ? Je maakt me wel nieuwsgierig nu !

Metoshade
9 mei 2006, 10:20
Dit is de goede link:

http://serverbeest.mine.nu/images/doos.jpg


Jammer genoeg waren mijn Beam Blockers niet zo creatief ingepakt, ik had een gewone bruine kartonnen doos. Wel goed ingepakt natuurlijk en ja, het klinkt erg lekker : )

Mitch
9 mei 2006, 11:06
Ik vermoed mevrouw De Gier junior 2 of 3 :D

Joey Handsome
9 mei 2006, 13:50
Dit is de goede link:

http://serverbeest.mine.nu/images/doos.jpg


Jammer genoeg waren mijn Beam Blockers niet zo creatief ingepakt, ik had een gewone bruine kartonnen doos. Wel goed ingepakt natuurlijk en ja, het klinkt erg lekker : )

Ransbak, met je Assman Amp! :D

fullorder
9 mei 2006, 18:16
Ransbak, met je Assman Amp! :D

eindelijk iemand die het door heeft! tja, je moet je eigen bassman toch een beetje uniek maken ;)

EpiCenturiesAWAy
9 mei 2006, 18:25
Hoe zou je zoiets nu kunnen doen op een marshall cab ?
Ik denk dat ik vanavond is ga knutselen ^^

Tristan
9 mei 2006, 18:46
Misschien kan je er iets van asshole van maken ofzo, Bogner is ook wel leuk, dat wordt dan Boner (die heb ik hier al eens voorbij zien komen)...
Dat asshole is overigens geenszins tegen jou bedoeld, dat begrijp je wel toch?
Gewoon een leuke naam voor je cab, meer niet...

EpiCenturiesAWAy
9 mei 2006, 20:20
Hoe zou je zoiets nu kunnen doen op een marshall cab ?
Ik denk dat ik vanavond is ga knutselen ^^
Gefixt!
Ik heb alleen de bovenste 2 speakers gedaan!
Op de rechtse een halve diablo geplakt! En op de linkse een stuk papier..
Nu lijkt het me op laag volume al tte werken, de onderste speaker lijken exact hetzelfde als de bovenste te klinken nu..
Morgen de echte test!

fullorder
9 mei 2006, 20:27
Dat asshole is overigens geenszins tegen jou bedoeld, dat begrijp je wel toch?
Gewoon een leuke naam voor je cab, meer niet...

:D
no worries mate :hippie:

cheers,
the assman ;)

Tristan
9 mei 2006, 23:35
Oh, EpiCenturyikkrijgkrampinmijnhandenvanhettypenvanzo 'nlangenaam had het natuuuurlijk over die Straal Stoppers... :p
Ik dacht dat hij ook zo'n Assman wou... :D

fullorder
10 mei 2006, 00:33
Oh, EpiCenturyikkrijgkrampinmijnhandenvanhettypenvanzo 'nlangenaam had het natuuuurlijk over die Straal Stoppers... :p
Ik dacht dat hij ook zo'n Assman wou... :D

Het was mij ook niet helemaal duidelijk hoor, maar ik vind van die niet-te-volgen-totaal-langs-elkaar-heen-lullen conversaties altijd wel geinig ;)

Kim Wilson
11 mei 2006, 10:04
Ik heb gisteren mijn eigen Beam Blocker gebouwd. Gewoon een stukje vurenhout van 18mm dik en ø 11cm en een stukje aluminium trapprofiel. Plankje hout natuurlijk wel even afgerond met de decoupeerzaag en de bandschuurmachine. Binnenkort maar es uitproberen...

Ik zal er binnenkort een paar foto's van maken. Het is nu nog alu met hout-kleur, en dat valt toch wel erg op. :D Dus ik ga hem er nog een keer uithalen en zwart spuiten. Dan maak ik wel ff wat foto's.

Bouke
11 mei 2006, 22:29
http://members.home.nl/boukejanssen/SR_BB.jpg

Zaterdag kan ik mijn Super met beam blockers pas voor het eerst op stevig volume testen..... tijdens een gig :D So, it better be good :D

Afgelopen zaterdag overigens een andere Super Reverb gehoord met beam blockers en dat klonk erg goed (Matt Schofield tijdens de Rhythm & Blues Night in Groningen).

Ik ben benieuwd!

Bouke

Harry
12 mei 2006, 09:57
wil je ze er nog wel even recht inzetten, dit doet pijn aan mijn ogen.






:p

Bouke
12 mei 2006, 10:03
Mooi he! :D

Ze zitten zo omdat ik de betreffende bevestigingsboutjes het makkelijkst kon verwijderen, zonder de speakers er echt uit te halen. Alles een beetje los, twee per speaker er een stukje uit trekken en de BB er tussen > klaar!

Maar wel lekker scheef dus... Lang leve de grill cloth!

Bouke

provisus
12 mei 2006, 11:01
Bij mijn Mesa zitten geen enkele bouten of moeren : S en het zwarte doek voor de speaker zit vast, is er dan nog een manier om een beamblocker te monteren? de meeste speakers zitten zo:
|
(|
|

bij mij zit de speaker zo :
|
|(
|

Hopelijk is het een beetje duidelijk ; )

vdgraaf
12 mei 2006, 11:17
Bij mijn Mesa zitten geen enkele bouten of moeren : S en het zwarte doek voor de speaker zit vast, is er dan nog een manier om een beamblocker te monteren? de meeste speakers zitten zo:
|
(|
|

bij mij zit de speaker zo :
|
|(
|

Hopelijk is het een beetje duidelijk ; )

Hmm, niet helemaal. Ik neem aan dat je speakers met schroeven o.i.d. aan de baffle van de kast gemonteerd zitten. Je kunt de BB's gewoon tussen de speaker en de baffle stoppen op de plaats van een schroef. Dus, schroef door gaatje in speaker, door gaatje in BB, in baffle. Snappie?

Ze klinken overigens echt geniaal die dingen. Ik heb ze vorige week in een 2x12 met V30's gezet. Ik speel stereo en het is echt geweldig om te horen wat het geluid op allerlei plaatsen doet. Als je een beetje heen en weer beweegt voor je speakerkast terwijl je bijvoorbeeld een stereo chorus effect hebt, doet het geluid de raarste dingen in je oren. Echt mooi! (vind ik)

succes, grtn, Jan Anton

Harry
12 mei 2006, 11:44
@Bouke; duidelijk zo :)
ik blijk ook te lijden aan WBB GAS, en moet nog uitzoeken hoe dat werkt bij mijn speakers. Moet de achterkant van de box er dan af? Ik heb geen idee of ik anders de frontplaat eraf kan halen, zoals Bouke gedaan heeft. Is dat bij alle boxen hetzelfde?

Tristan
12 mei 2006, 12:15
Het was mij ook niet helemaal duidelijk hoor, maar ik vind van die niet-te-volgen-totaal-langs-elkaar-heen-lullen conversaties altijd wel geinig ;)

Ik ook en het is lekker weer vandaag...
Veel niet te stoppen zonnestralen... :D

Joey Handsome
12 mei 2006, 20:43
volgens mij bedoelt Provisus dat z'n speakers frontmounted zitten, dan kan je hem dus niet tussen schroef en speaker in doen.

provisus
13 mei 2006, 01:30
Precies joey handsom dat bedoel ik, maar ik heb al iets gevonden om hem tocht te kunnen bevestigen
in iedergeval bedankt!

musicmaestro
16 mei 2006, 23:09
KLEREDINGEN ZIJN HET

sinds onze gitarist die rot dingen in zijn veel te mooie Mesa cabinet heeft, hoor ik alleen nog maar gitaar.

btw. wel een schitterend Engl cabinet, maar die heeft-ie weer vernockied!

Kim Wilson
17 mei 2006, 08:43
Dan moet die idioot het spul zachter zetten!

Het is altijd hetzelfde met die gitaristen... :confused:

Bouke
17 mei 2006, 09:45
Afgelopen zaterdag heb ik ze voor het eerst gebruikt in mijn Super Reverb. Thuis natuurlijk ook al even getest, maar hier kan ik niet op lekker volume spelen.

De tone blijft in takt, maar het lijkt wat gebalanceerder allemaal. Ik had in ieder geval lekker podiumgeluid. Nou heb ik dat meestal wel maar ik heb geen spijt van de aanschaf van die veel te dure dingen (4x10"=dikke handel voor Weber :D).

Groeten,

Bouke

Stitch
17 mei 2006, 17:51
die veel te dure dingen (4x10"=dikke handel voor Weber :D).

Groeten,

Bouke


Ja precies. Ik had verwacht dat zo onderhand de grote muziekzaken de 'beam blocker rage' wel op hadden gepikt, zodat ik voor een prikkie die dingen in mn 2x12 kon steken :)

dekuif
26 mei 2006, 15:02
Ik heb vandaag de Beam Blockers in mijn Hughes & Kettner Zenamp geduwd.

Wat een verschil!! De zenamp komt erg dicht in de buurt van een Buizenamp, maar met de beam blockers komt de tone nog dichterbij.

Het is puur voor het podium geluid, ik plug meestal mijn amp rechtstreeks in de PA. Podium geluid krijg ik dan van de Zenamp zelf. Dat was soms best schel ( in tegenstelling tot in de zaal ). Nu niet meer! nu is het een heerlijke sound.

GR Kuif

Nocki
26 mei 2006, 15:06
haha!! nog een bekeerling!!!

Er wordt tegen woordig teeds gevraagd of ik harder kan... nou dat wil ik wel hoor!!! :)

en k hoor mezelf perfect en het geluid is altijd hetzelfde!!!

Ze zouden er best meer voor mogen vragen!!! :)

provisus
26 mei 2006, 15:20
Ik heb vandaag ook eentje binnengekregen,
meteen in m'n Mesa Boogie gestopt
Ben er dik treveden over!

vester86
27 mei 2006, 00:14
ik ga dr nog 2 bijbestellen voor mn 1x12 kastjes :-D

fullorder
12 juli 2006, 11:44
Had ze al een tijdje in m'n 2x12" kast zitten (op 2 oude G12H's), maar laatst ook eindelijk eens op het podium uit kunnen proberen.

En het klopt allemaal! Heerlijke sound en goede spreiding, ik kon zelfs naast m'n cabinet gaan staan. Overige bandleden ook blij, konden me ook eindelijk eens horen ;)

tabmaniac
12 juli 2006, 13:14
misschien moet ik die dingen ook maar is proberen:D

Mike McCready
12 augustus 2006, 13:41
Is vast al beantwoord, maar dan moet ik 16 pagina's doorspitten...

Heeft dit nog gevolgen voor de geluidsman (plaatsen microfoon voor de speaker) of blijft de rand van de speaker helemaal vrij?

AART
12 augustus 2006, 15:43
geen tot bijna geen gevolgen.

Mitch
12 augustus 2006, 16:02
Ik heb er meerdere optredens mee gehad en nu ook wat opnames: geen enkel probleem, gewoon mic voldoende off-center (laten) zetten dan is er niets aan de hand.

Bluesbreaker
12 augustus 2006, 16:10
Het volume gaat er van omlaag lees ik, dus is het bij het gebruik van 2 speakers verstandig ze alle 2 te voorzien van een beamblocker omdat anders de blockerloze speaker overheerst?

vester86
12 augustus 2006, 16:30
nauwelijks heb ik het idee... maar met 2 BB's is de schade te overzien dus ik zou lekker beide speakers voorzien

Mitch
12 augustus 2006, 16:33
Het volume gaat er van omlaag lees ik, dus is het bij het gebruik van 2 speakers verstandig ze alle 2 te voorzien van een beamblocker omdat anders de blockerloze speaker overheerst?

Mwoh, 't is een fractie hoor. Zeker niet hinderlijk. Ik heb nu een nieuwe cab, diagonale 2x12 en heb nu alleen een BB op de bovenste speaker. Even uitproberen hoe dat is. Gisteren in mijn eentje getest en toen klonk het al wel verdeeld genoeg. Met een horizontale 2x12 zou ik wel voor 2 BB's gaan. Dan hoef je 'm echt niet meer per se boven op een flightcase of iets dergelijks te zetten om jezelf te kunnen horen, zelfs vanaf de grond hoor je jezelf dan prima.

Nocki
12 augustus 2006, 16:45
Absoluut een verandering voor de geluidsman!


doordat je jezelf beter hoort kan je wat zachter op het podium waardoor hij het geluid beter kan afstellen.

dit verschil is erg groot en hij zal zich er zeker even aan moeten aanpassen. je hebt zelfs kans dat zn humeur beter wordt.

Nocki

Stitch
12 augustus 2006, 21:48
toch even via deze weg: hoelang duurde het van bestellen tot levering bij jullie (binnenkort jarig nml :dance: )

Mitch
12 augustus 2006, 22:05
Nou, ik wandel er al gauw 5 minuten over voor ik bij de zaak ben dus..... oh wacht, dat bedoelde je niet. Normaal gesproken kan hij het binnen één of twee dagen bij het Postkantoor hebben, tenzij het zeer druk is qua reparaties. Neem een week als bloody maximum.

Stitch
12 augustus 2006, 22:21
Besteld! Volgens mij heeft hij wel de prijs verhoogd: 12'' nu 24,95 euro per stuk. (vreemd bij 'overigen' staat 12 inch 22 euro per stuk, maar in de webshop staat het als aanbieding aangeprezen voor 24,95...)

Mitch
12 augustus 2006, 22:34
22E was de introductie aanbieding. Dat staat er dus niet al te handig op nu :D

Willlem
14 augustus 2006, 11:42
even een kritische vraag: als die beamblockers je geluid zo verbeteren, waarom zitten ze dan niet standaard in cabinetten?

Joey Handsome
14 augustus 2006, 11:44
Omdat het een aanvulling is. Niet iedereen vind het nodig.

Mitch
14 augustus 2006, 11:55
Niet helemaal waar. THD heeft een tijdje een wat minder verfijnde BB gebruikt en momenteel heeft Visual Sound op zijn nieuwe combo's ook een eigen soort beam blocker.
Maar gezien het resultaat zou je je inderdaad best af mogen vragen waarom meer fabrikanten van vooral combo's dit niet af-fabriek doen. De andersom-redenering: het wordt niet af-fabriek gedaan, dus het zal wel niet zo bijzonder zijn is te negatief en te kort door de bocht.

Kim Wilson
14 augustus 2006, 11:59
Vergeet ook niet dat de gemiddelde gitarist erg conservatief is wat betreft amps en gitaren. Niet iedereen staat open voor verandering. Daarbij is het nogal een hype, en als je het op de lange termijn goed wil doen als fabrikant, moet je niet al je pijlen richten op een hype. In de gitaarbusiness is het zo, dat wat goed is niet hoeft te veranderen.

Bluesbreaker
14 augustus 2006, 12:55
even een kritische vraag: als die beamblockers je geluid zo verbeteren, waarom zitten ze dan niet standaard in cabinetten?

Omdat niet alles wat goed is standaard ergens op zit. Cruise control is handig, maar zit niet op elke auto. Draadloos internet is handig maar zit niet op elke pc. Bier is lekker, maar zit niet in elk glas.

Mitch
14 augustus 2006, 13:27
.... Daarbij is het nogal een hype, en als je het op de lange termijn goed wil doen als fabrikant, moet je niet al je pijlen richten op een hype. ...

Haha, het is momenteel hier een hype (en terecht). Vergis je niet, Weber heeft ze al veel langer voor de thuismarkt en het is voor hem echt een bijproduct. Overzeese afzetmarkt is totaal geen prioriteit voor ze (zie een topic in Vintage over zijn speakers en de verkrijgbaarheid daarvan).

De blockers werden alleen hier nooit geïmporteerd en nu wel. De 'hype' heeft dus alles temaken met verkrijgbaarheid in dit geval. Dat ik ze met gepast enthousiasme lanceer op het forum omdat ik er zelf erg over te spreken was zegt dan nog niets, als er daarna tientallen tevreden gebruikers komen: teken aan de wand ;)

Kim Wilson
14 augustus 2006, 13:30
Ik was er niet echt kapot van. Ik raakte erg veel van mijn definitie kwijt. Maar ik had er zelf eentje gemaakt, en misschien was mijn cirkel wel wat te groot (10 cm).

Ik sprak Pimmetje laatst, en die heeft er altijd strips over het midden van zijn speakers lopen van een cm of 4 breed. Dat is genoeg om de hinderlijke beam te breken, zei die. Daar hoef je dus geen dure Weber dingen voor te kopen.

Mitch
14 augustus 2006, 13:38
Je mist het punt volkomen, naar mijn idee. Het gaat niet alleen om het onderbreken van de beam, maar vooral om de betere spreiding van het tophoog. Juist dát maakt ze ze bruikbaar.
Als je zelf hebt lopen klooien en het geeft niet het gewenste resultaat, ja jammer dan van de tijd, maar beweer dan niet dat die 'dure' dingen van Weber ook slecht zijn. De vorm van de dome en het materiaal is wat het verschil maakt en dat kost meer den 50 eurocent :roll:

Kim Wilson
14 augustus 2006, 13:44
Hoho, ik zeg ook niet dat ze slecht zijn, ik had er naar mijn idee en met mijn versterker geen winst van. En het verschil in materiaal gaat dat verschil niet goedmaken.

En Pimmetje had het ook over een betere spreiding op het podium, ook op zijn manier. Het onderbreekt idd niet alleen de beam, maar draagt ook bij aan een beter podiumgeluid.

Hoe groot is de dome eigenlijk?

Mitch
14 augustus 2006, 13:55
Weet het niet uit mijn hoofd, staat wel op de site. Ik denk trouwens dat het afgezien van het formaat vooral de ronding en ook wel degelijk het materiaal is dat 't 'm doet. Als je materiaal hebt dat te veel reflecteert of juist absorbeert ben je je tophoog en definitie inderdaad grotendeels kwijt.
Het is eigenlijk precies het midden van een speakerconus, maar dan omgekeerd.

Even ter indicatie: we stonden pas op onderstaand podium en daar had ik rechts naast/achter me (links op de foto) een closed back 1x12 cabinet als enige geluidsbron, op de grond, iets schuin naar links als richting. Tot vóór de drummer kon ik mezelf prima horen.

http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/6.JPG

fullorder
14 augustus 2006, 16:33
Even ter indicatie: we stonden pas op onderstaand podium en daar had ik rechts naast/achter me (links op de foto) een closed back 1x12 cabinet als enige geluidsbron, op de grond, iets schuin naar links als richting. Tot vóór de drummer kon ik mezelf prima horen.

Even nieuwsgierig, heeft de andere gitarist in jouw band ook beamblocker(s)?

MesaMaY
14 augustus 2006, 18:24
Na al die positieve ervaringen, overweeg ik er ook 4 te halen voor mijn 4x12 recto cab. Nog even een vraagje komt de BB tussen de speaker en de plaat. Of komt de voor de plaat waar die speakers aan vast zitten? Heb je dan geen hoogte verschil als het tussen de plaat en de speaker als je alles weer vast schroeft?

Mitch
14 augustus 2006, 19:37
Even nieuwsgierig, heeft de andere gitarist in jouw band ook beamblocker(s)?

Toen nog niet en toeval of niet: dit bewuste optreden was de directe aanleiding om in ieder geval een andere amp te kopen en in de cab die er nog moet komen ook beam blockers :D
Zoals je ziet was het een full size podium en zijn combo'tje (net geserviced) met een goeie, maar beamy G12 65 gaf hem een te klein werkgebied. Hij hoorde zichzelf maar op twee vierkante meter écht goed.
Zie de mega-review topic "Amp-hunt voor een maat van me" ;)

Rwin
14 augustus 2006, 21:38
Na al die positieve ervaringen, overweeg ik er ook 4 te halen voor mijn 4x12 recto cab. Nog even een vraagje komt de BB tussen de speaker en de plaat. Of komt de voor de plaat waar die speakers aan vast zitten? Heb je dan geen hoogte verschil als het tussen de plaat en de speaker als je alles weer vast schroeft?

Tussen de speaker en de plaat. De schuimrand "deukt" iets in waardoor er geen hoogteverschil optreed. Lees hier maar eens hoe ik het heb gedaan: Klik voor BB-into-Rectocab (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=831448&highlight=mesa#post831448)

Tristan
14 augustus 2006, 21:43
Hee Mitch, zitten die beam blockers nu ook in je nieuwe Vernet 2x12 cab met oude G12's die je met je CMW Tweedy Twin Champ gebruikt?

MesaMaY
14 augustus 2006, 21:44
k morgen bestellen dus :)

Stitch
15 augustus 2006, 00:26
4 x 24,95 + 4x8 bezorgen = 131.8 ka-ching :cooler:

Kim Wilson
15 augustus 2006, 08:15
4 x 24,95 + 4x8 bezorgen = 131.8 ka-ching :cooler:
Ik mag toch aannemen dat ze maar één keer bezorgkosten in rekening brengen?

piezo
15 augustus 2006, 08:24
Tussen de speaker en de plaat. De schuimrand "deukt" iets in waardoor er geen hoogteverschil optreed. Lees hier maar eens hoe ik het heb gedaan: Klik voor BB-into-Rectocab (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=831448&highlight=mesa#post831448)

Maar MesaMay, lees ook even hoe ik mijn Beamblockers heb moeten monteren, omdat de randen van mijn luidsprekers van nogal hard materiaal waren en dus onvoldoende indeukten: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=75061&highlight=beamblockers

Ik ben er overigens verder dik tevreden mee. De spreiding is uitstekend.

Stitch
15 augustus 2006, 09:33
Ik mag toch aannemen dat ze maar één keer bezorgkosten in rekening brengen?

onee sorry! Heb het net ff nagekeken, was 8 euro voor 2!

Mitch
15 augustus 2006, 09:34
@Tristan: ik heb de BB uit mijn te koop staande Rivera gesloopt en die zit nu in de bovenste speaker. Heb het nog niet in bandverband kunen testen, maar het leek al genoeg te doen. Ik kijk nog wel.

Bezorgen tot 10 kg. is tegenwoordig bij de TPG/TNTeen vaste prijs hoor jongens ;)

EDIT: Stitch, ik zou dat even checken als ik jou was, zie bovenstaande opmerking
EDIT2: oké dan !

fullorder
15 augustus 2006, 10:08
Toen nog niet en toeval of niet: dit bewuste optreden was de directe aanleiding om in ieder geval een andere amp te kopen en in de cab die er nog moet komen ook beam blockers :D
Zoals je ziet was het een full size podium en zijn combo'tje (net geserviced) met een goeie, maar beamy G12 65 gaf hem een te klein werkgebied. Hij hoorde zichzelf maar op twee vierkante meter écht goed.
Zie de mega-review topic "Amp-hunt voor een maat van me" ;)

Is goed dat ik het weet, ik probeer er ook al op aan te dringen bij mijn 'collega-gitarist' na mijn eigen goede ervaringen, maar die is nogal wantrouwend tegenover polonaise aan z'n amp. Kwestie van grote podia opzoeken dus ;)

MesaMaY
19 augustus 2006, 18:32
Ik heb ze er vandaag opgezet, dacht ik maak gelijk leuk verslagje ervan en heb met mijn digicam een paar foto's genomen

Allereerst de beam breakers, van van de gier tkost wat maar was het wel waard

http://home.planet.nl/~rieme081/Gitaar/S3010048.JPG

De bol zelf is trouwens, van een soort papier gemaakt, dacht eerst dat dit ook van staal was

we nemen een recto cab ( let niet op de kabel zooi)

http://home.planet.nl/~rieme081/Gitaar/S3010050.JPG

maken hem open zoals rwin al beschreven had eerder in deze tread, thnx daarvoor
http://home.planet.nl/~rieme081/Gitaar/S3010054.JPG

Verder was het eigenlijk gewoon speakers losmaken met een ratelsleuteltje of een pijpsleuteltje, neem van mij aan dat is - stukken - makkelijker dan een gewoon sleuteltje ^^

Gewoon de onderste en de zijkanten losmaken de bovenste moer een beetje losen en dan de beam breaker er tussen, ging op zich vrij vlot.

Alles terug dichtmaken, en spelen maar.
http://home.planet.nl/~rieme081/Gitaar/S3010055.JPG

Ik moest gelijk de settings van me amp aanpassen, maar had daarna goeie sound met zeer goeie spreiding kon links en recht van mijn amp staan en had gewoon hetzelfde geluid als er pal voor. Verder merkte mijn collega gitarist op dat ik het volume moest terug draaien Hij wil nu ook beam blockers...

Bruce
20 augustus 2006, 01:32
Nadat ik dit onderwerp een paar weken heb gevolgd
heb ik er ook maar 2 besteld (doe eerst alleen de 2 bovenste
speakers van me 4x12)

Kan niet wachten om ze te monteren! :-)

Stitch
20 augustus 2006, 14:35
Ik heb ze inmiddels ook eventjes gemonteerd! Kon voor mn geluid nog niet goed bepalen wat het deed want ik had mn versterker voor de montage op de grond staan en normaal op oorhoogte...

Wat ik wel jammer vond is dat ik waarschijnlijk hetzelfde probleem heb als Piezo, namelijk dat de beam blockers niet 'inzinken' in de speakerrand. Ik moet nog zien wat ik daarmee aan moet. Of duurt het echt een paar dagen voor het ingezakt is? Heb ze er nu zo'n 2 dagen ingehad.

vester86
21 augustus 2006, 17:17
bij mij gebeurde het niet, ik heb ze daarom maar vanaf de andere kant met 2 extra (korte) schroefjes vastgezet, en de speaker gewoon van achteren

onze_jef
31 augustus 2006, 13:12
Kan iemand me effe snel zeggen waar ik die dingen 't voordeligste kan bestellen, ze zouden in Mechelen (België) moeten terechtkomen

piezo
31 augustus 2006, 13:22
Voor zover ik weet alleen bij Sander de Gier (zie voor details gitaarnet link)
en bij Weber zelf.

Negative K3 fan
17 september 2006, 22:38
trouwens, is er hier iemand die niet tevreden is met zijn of haar beamblockers en heeft ze weer doorverkocht??

Nocki
17 september 2006, 23:54
Zal ik dan maar de eerste zijn???

nee geintje ik heb ze nog.

Nocki

bass blom
18 september 2006, 11:15
hee, MesaMaY ben jij dat joch met dat touwhaar die die dual rectifier bij mij heeft opgehaald een jaar of 2 a 3 geleden?
mn mooiste versterker ooit, weemoed en verlangen :D

piezo
18 september 2006, 11:26
Zal ik dan maar de eerste zijn???

nee geintje ik heb ze nog.

NockiEn al sinds April, minstens. Je gaat hard achteruit, ouwe, we (her-)kennen je haast niet meer. :seriousf:

DaFonz
15 november 2006, 14:29
Vorige week ook 2 besteld voor mijn Koch TS412SL. Gister binnen gehad en meteen geïnstalleerd. Geen problemen tegengekomen, al is twee paar handen tijdens het instaleren wel een must. Tijdens het testen alle knopen wel weer even vast gehad, maar toen die goed stonden was ik zeer tevreden over het resultaat. Vrijdag maar eens kijken hoe het op het podium uit gaat pakken.

lampz
15 november 2006, 21:19
Vorige week ook 2 besteld voor mijn Koch TS412SL. Gister binnen gehad en meteen geïnstalleerd. Geen problemen tegengekomen, al is twee paar handen tijdens het instaleren wel een must. Tijdens het testen alle knopen wel weer even vast gehad, maar toen die goed stonden was ik zeer tevreden over het resultaat. Vrijdag maar eens kijken hoe het op het podium uit gaat pakken.
Ik wil ze ook gaan bestellen, maar ik heb een Koch TS212. Ik ben alleen bang voor problemen tijdens het installeren, maar jij bent niets bijzonders tegengekomen?

DarknessAwaits
16 november 2006, 11:45
Ik ga vanmiddag ook een setje van 2 beamblockers halen. Die ga ik proberen in m'n Mesa 2x12, en als het bevalt haal ik er nog 4 voor m'n Bogner. Ik ben erg benieuwd of het veel verschil gaat uitmaken.

Nog even een vraagje:


http://people.zeelandnet.nl/nocki/beamblocker.JPG

Hoe heb jij de grill losgekregen Nocki? Moet dat vanaf de achterkant of is het gewoon mogelijk om hem los te klikken ofzo?

Ik ben van plan om voor en na de installatie even een korte opname te maken (met crappy laptopmic) en dan hoop ik dat er daar ook wat verschil te horen is. Wellicht handig voor degenen die nog twijfelen, waaronder ikzelf.

Nocki
16 november 2006, 12:05
Achterkant van de cab af halen.

van binnen zie je een 6tal (of meer) schroeven door het baffle board zitten. die houden het frontje op hun plaats.

als je de cab op zn front legt en je schroeft alle schroeven los kan je de cab zo van het front aftillen zonder iets per ongeluk te laten vallen.

veel succes

HaTim
16 november 2006, 12:44
Een probleem met plaatsen: soms kan je de beamblocker alleen tussen de baffle en de speaker plaatsen en niet aan de voorkant van de baffle. Je krijgt dan een lek tussen de speaker en de baffle wat je geluid waarschijnlijk nadeliger beinvloedt dan de beamblocker goedmaakt.
Iemand met een simpele oplossing hiervoor?

piezo
16 november 2006, 12:54
Ik wil niet lullig doen, maar daar is al lang een topic over. En dat zou je hebben geweten als je dit hele topic had gelezen.

vester86
16 november 2006, 16:59
Een probleem met plaatsen: soms kan je de beamblocker alleen tussen de baffle en de speaker plaatsen en niet aan de voorkant van de baffle. Je krijgt dan een lek tussen de speaker en de baffle wat je geluid waarschijnlijk nadeliger beinvloedt dan de beamblocker goedmaakt.
Iemand met een simpele oplossing hiervoor?

ja, dat beinvloed het inderdaad erg nadelig, in mijn geval werd het geluid er modderig van. gewoon zorgen dat die aan de goede kant van de baffle zit (altijd aan de voorkant)

Stitch
17 november 2006, 10:10
Haal ook nog even die lelijke sticker eraf.

Thundermane
23 november 2006, 17:08
Om hier nou zoveel geld aan uit te geven... werkt het niet ook om gewoon zelf een redelijk indentieke versie te maken van, ik zeg maar wat, textiel, karton etc?

vester86
23 november 2006, 19:33
20 euro veel geld?? 2 pakjes snaren kosten bijna evenveel! als je ziet hoe kort sommige mensen met hun snaren doen!

maar over je vraag: het is geprobeert, maar de werkelijkheid is dat het gewoon minder goeie oplossingen zijn. als je het hele topic had gelezen had je dat ook wel geweten :)

Mitch
24 november 2006, 09:36
Pffff....sorry hoor, maar dat gezeik over 'wat zijn die dingen duur' begint echt mateloos irritant te worden. De truuk van de hoge tonen spreiding zit 'm (zoals al vaak aangegeven in het topic) in de exacte vorm én het materiaal van de dome.
Ga lekker zelf knutselen en je merkt dat het 'niet werkt' :D

DaFonz
24 november 2006, 10:24
Ik wil ze ook gaan bestellen, maar ik heb een Koch TS212. Ik ben alleen bang voor problemen tijdens het installeren, maar jij bent niets bijzonders tegengekomen?

Nope, niets echt bijzonders tegengekomen. Wat betreft de “problemen” met het gat tussen de baffle en het frame van de speaker na het tussenplaatsen van de Beam Blocker. De washer van de speaker ving dit erg netjes op bij mij. Even laten zetten en daarna nog wat aangedraaid en pas de problem.

Vorige week vrijdag mee op het podium gestaan. Een genot, een van de eerste keren dat ik mezelf echt lekker kon horen op het podium. Beetje jammer dat de “geluidsman” het voor de zaal net even iets anders in gedachten had…

piezo
24 november 2006, 11:16
Pffff....sorry hoor, maar dat gezeik over 'wat zijn die dingen duur' begint echt mateloos irritant te worden. De truuk van de hoge tonen spreiding zit 'm (zoals al vaak aangegeven in het topic) in de exacte vorm én het materiaal van de dome.
Ga lekker zelf knutselen en je merkt dat het 'niet werkt' :DHo even Mitch, we hebben het wel even over ruim 10 biertjes per beamblocker, ja. ;)

Als mensen denken dat ze het beter kunnnen, láát ze dan gewoon. En laat ze gewoon zelf ontdekken - achteraf natuurlijk - dat het bedenken, inkopen en maken van een alternatief in levenstijd/arbeidsuren gerekend aan extra tijd slechts een tegenwaarde heeft van pak em beet 10 x €40 = €400. Schijntje toch? :D

ED BOB
24 november 2006, 13:08
Na het lezen van dit topic ben ik heel nieuwsgierig geworden naar BB's. Ik heb er 6 laten maken (zelfde maatvoering met bolling, alleen volledig metaal).
2 voor mijn Line6 Vetta II - combo en de andere 4 voor mijn Vetta II Head, 4x12"cabinet.

Hieronder mijn ervaringen voor wat het waard is:
Voor de combo (huiskamervolume) in mijn oren een lichte verbetering maar niet spectaculair. Ik heb ze wel laten zitten.

Voor de 4x12" vond ik het helemaal niks. Het 'levendige' was uit mijn geluid en ik vond het geluid heel vlak en dood (en nee....niet vanwege modeling, dit om deze discussie weer te voorkomen). Ik miste het sprankelige hoog en het geluid had minder 'body' wat er zonder BB's wel in zat. Verder begon bij bepaalde noten het geluid ongewenst eerder rond te zingen/feedbacken, zelfs al met hele licht oversturing.

Daarna heb ik de bovenste 2 BB's eruitgehaald met het idee om het goede van beide te combineren. Dit was weer wat beter maar imo nog niet echt bevredigend.
Vervolgens alles er weer uit en...YES mijn vertouwde geluid weer terug!

Nogmaals dit was een experiment mijn eigengemaakte BB's. Ik weet dus niet wat echte BB's doen en of het veel uitmaakt. Mijn gevoel zegt dat de echte BB's voor mij ook geen verbetering zijn. Ik heb besloten om hier iig niet in te gaan investeren....

greetz, Ed

piezo
24 november 2006, 14:07
Mijn gevoel zegt dat de echte BB's voor mij ook geen verbetering zijn.Kijk, heb ik toch weer iets geleerd.
Er bestaan dus mensen, die een los van henzelf rondwarend gevoel hebben, dat nog gevoelige oren heeft ook, en af en toe zijn (haar?) bevindingen aan het moederlichaam komt rapporteren.

Negative K3 fan
24 november 2006, 15:43
echte beam blockers hebben een cone van karton, itt cones van metaal zullen deze meer geluid absorberen in plaats van afketsen, ik voorspel een behoorlijk verschil in resultaat tussen beide soorten...

Mitch
24 november 2006, 17:20
Ik zal niet ontkennen dat het op een combo een grotere impact heeft dan op een 4x12, maar je 'gevoel' zegt niets, het is gewoon een kwestie van techniek. Zoals al vele malen gezegd: de bolling en het materiaal doen 't 'm.

ED BOB
24 november 2006, 18:24
Kijk, heb ik toch weer iets geleerd.
Er bestaan dus mensen, die een los van henzelf rondwarend gevoel hebben, dat nog gevoelige oren heeft ook, en af en toe zijn (haar?) bevindingen aan het moederlichaam komt rapporteren.

?????????????????????

ED BOB
24 november 2006, 18:33
Mitch en NegK3,
het materiaal en bolling zal idd invloed hebben alleen heb ik niet het idee dat het een dusdanige impact heeft dat dit de enorme verslechtering die ik constateerde om zal toveren in een enorme verbetering. Smaak zal hierbij uiteraard ook een rol bij spelen.
Iig heb ik door mijn ervaring er geen goed 'gevoel' bij en heb ik geen zin om hier 90 euro in te investeren en is het voor mij een afgesloten hoofdstuk.
Af en toe moet je gewoon op je 'gevoel' af gaan, lijkt mij nix mis mee....

Negative K3 fan
24 november 2006, 18:59
?????????????????????

snap je hem niet of??? ik vind hem namelijk wel behoorlijk geestig...

maar ontopic: ik respecteer je keuze, ik heb zelf nog geen beam blocker in werking mogen horen, maar als je het niet lekker vindt werken, wie ben ik dan om te zeggen dat wel zo is?

ED BOB
24 november 2006, 19:27
snap je hem niet of??? ik vind hem namelijk wel behoorlijk geestig...

maar ontopic: ik respecteer je keuze, ik heb zelf nog geen beam blocker in werking mogen horen, maar als je het niet lekker vindt werken, wie ben ik dan om te zeggen dat wel zo is?

nee niet echt....
mischien heb ik wel te weinig gevoel voor humor....

piezo
24 november 2006, 22:57
?????????????????????Het was niet kwaad bedoeld, Ed Bob. Jouw verhaal illustreert echter zo mooi een aantal dingen die in dit topic al besproken zijn: eigen alternatieven die niet blijken te werken, gevoelsmatig oordelen.

Jij hebt dan tenmínste nog een soort proef op de som genomen, al heb je na al je moeite niet helemaal een eerlijke conclusie getrokken. Ik had je overigens van tevoren wel kunnen vertellen dat het rendement van beamblockers op een gesloten 4x12" kast het kleinst is van alle luidsprekerconfiguraties, en nog tegen de hoogste kosten ook.
De post, waarin ik alles technisch, akoestisch en financieel op een rijtje had gezet, heb ik helaas ooit gewist om de ellenlange discussies met de "ongelovigen" niet weer op scherp te zetten en ik ga het lekker niet overdoen.

Dus wees gelukkig met je oordeel, want uiteindelijk komt het natuurlijk gewoon neer op wat voor jóu wel en niet werkt, en een "goed gevoel" werkt altijd.
Ik kan me trouwens best voorstellen dat mensen geen €100,- willen besteden zonder van te voren te weten hoe het uit zal pakken. Maar hoeveel van die mensen kopen met precies diezelfde onzekerheid wèl voor meer dan €200,- aan nieuwe elementen? Alles is betrekkelijk, dat blijkt weer.

Negative K3 fan
24 november 2006, 23:27
ik zou denken dat het bij 4x12s niet nodig is om alle speakers te beam-blocken, ik zou in mijn persoonlijke situaie bijvoorbeeld overwegen om alleen de onderste te blocken aangezien ik hier thuis het hoog direct voor uit de cab juist prettig vind voor de sound.

piezo
24 november 2006, 23:55
Ik zeg ook niet dat gedeeltelijk "beamblocken" verkeerd is. Dat kun je van geval tot geval beoordelen. Alleen zou ik dan niet een situatie thuis als uitgangspunt nemen voor een 4x12" beoordeling, maar een podium en bijbehorende (zaal-) akoestiek.

Een leuke proef lijkt me dan overigens om 2 beamblockers ook eens boven elkaar of "diagonaal" aan te brengen en dan te wisselen van luidsprekerparen mèt naar zònder en terug. Je moet natuurlijk wel wat rommelen met de bedrading van de kast, een wisselschakelaar aanbrengen en uiteraard je impedanties goed kiezen.
Niet alleen kun je zo mooi een A/B vergelijking doen, maar als het geluid van allebei je bevalt kun je ook de zaak permanent zo laten en dan over twee verschillende 2x12" sounds beschikken, die je met een relais kunt schakelen.
(Vergt dan natuurlijk ook wel weer een extra mic voor de PA.)

Is misschien ook wel een leuk idee voor bij een gear meeting.

ED BOB
25 november 2006, 00:04
Het was niet kwaad bedoeld, Ed Bob. Jouw verhaal illustreert echter zo mooi een aantal dingen die in dit topic al besproken zijn: eigen alternatieven die niet blijken te werken, gevoelsmatig oordelen.

Jij hebt dan tenmínste nog een soort proef op de som genomen, al heb je na al je moeite niet helemaal een eerlijke conclusie getrokken. Ik had je overigens van tevoren wel kunnen vertellen dat het rendement van beamblockers op een gesloten 4x12" kast het kleinst is van alle luidsprekerconfiguraties, en nog tegen de hoogste kosten ook.
De post, waarin ik alles technisch, akoestisch en financieel op een rijtje had gezet, heb ik helaas ooit gewist om de ellenlange discussies met de "ongelovigen" niet weer op scherp te zetten en ik ga het lekker niet overdoen.

Dus wees gelukkig met je oordeel, want uiteindelijk komt het natuurlijk gewoon neer op wat voor jóu wel en niet werkt, en een "goed gevoel" werkt altijd.
Ik kan me trouwens best voorstellen dat mensen geen €100,- willen besteden zonder van te voren te weten hoe het uit zal pakken. Maar hoeveel van die mensen kopen met precies diezelfde onzekerheid wèl voor meer dan €200,- aan nieuwe elementen? Alles is betrekkelijk, dat blijkt weer.

Dat een 4x12" al uit zichzelf een beter spreiding heeft, had ik idd ook wel verwacht cq. kunnen weten. Alleen had ik niet verwacht dat het geluid bij mij echt slechter zou worden.
Ik ben wel blij dat ik iig zelf de proef op de som heb genomen, welliswaar met self made BB's. Ik wil zoiets dan toch, ondanks alle adviezen en zonder al te hoge kosten zelf uitproberen/ervaren (misschien eigenwijs???)
Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik stiekem toch nog wel benieuwd ben naar de echte BB's. Dus wie weet...

DaFonz
29 november 2006, 14:00
Op Tubetown.de wordt nu dit (http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p1687_TT-Diffusor-100-mm-10---12-.html) aangeboden... Scheelt toch weer een paar knaken t.o.v. het orgineel, werking en uitvoering lijken mij het zelfde. Als ik dat 3 weken eerder had geweten... Ach ja, zo kun je wel bezig blijven he :dontgeti:

Nocki
29 november 2006, 14:17
Tja... Zo gaat dat he..

Zelf gisteren ook nog 2 beamblockers bij Sander besteld en hopelijk binnen kort ook in mn 2e 2x12 Recto cab een setje dus.

Afgelopen week een aantal keer moeten spelen op het model zonder BB's en heb mezelf haast opgevreten van ellende...

Binnenkort dus 2 2x12 cabs met BB's... :-)


EDIT:

Ze zijn net binnen gekomen. niet in zo'n ontezettend grote doos als de vorige keer maar netjes in de originele verpakking zo te zien...
Vanavond lekker inbouwen! ben benieuwd! gaat vast helemaal goed komen. en dan hoor ik mezelf 100% op het podium!

Toevallig speelde ik gisteravond vrij luid thuis en het verschil van het geluid tussen de diverse afstanden vanaf de speaker kast was echt erg groot.
Het geluid ging op 3 meter vanaf de speaker opeens veel meer leven en voller klinken. heel erg leuk dus. ben benieuwd in hoeverre het geluid nu anders wordt met 4 BB's ipv 2BB's op 4 speakers....

DaFonz
1 december 2006, 11:31
ben benieuwd in hoeverre het geluid nu anders wordt met 4 BB's ipv 2BB's op 4 speakers....

En? Groot verschil?

Nocki
1 december 2006, 11:39
Ik zal het laten weten zodra ik het weet. het andere cabinet staat nog bij een maat thuis dus kan het nu niet horen...

op het eerste gezicht is de amp gelijk beter gaan klinken in de huiskamer...

Bâh
16 juni 2007, 11:44
Iemand ze al geprobeerd op een 15" speaker?


Speelt er sowieso iemand met een 15" speaker? ;)

crapton
16 juni 2007, 13:59
Ik heb ze geprobeerd op mijn zelfbouw amp (zie Werkbank -> PWM amp voor modeller) en heb ze er na enige tijd proberen en spelen met de band toch weer afgehaald. Vond het uiteindelijk teveel de scherpte wegnemen. Ik houd wel van een licht aggressief randje in mijn sound, dat was wat minder met die dingen.

Ik heb Jensen Neodymium speakers en die zijn niet schel, dus hangt natuurlijk veel van je speakers af.

Ik heb die dingen over (originele Webers), echter zonder metalen strip. Interesse --> PM me.

pjotr
11 augustus 2007, 17:40
Vandaag de Beamblocker binnen gekregen, gelijk gemonteerd maarrr.... Is het normaal dat de uiteinden zo buiten de speaker komen?


Hmmm, ik wilde hier een fotootje bij doen maar dat kan niet volgens mij. In ieder geval, ze steken aan beide kanten een halve centimeter uit. Betreffende versterker; Marshall DSL401 12" speaker met schroeven op de plaat gemonteerd.

Mitch
11 augustus 2007, 18:09
Ja, dat klopt.

pjotr
11 augustus 2007, 18:12
Oke, dus ik hoef me niet druk te maken over dat de speaker niet goed aan zou sluiten e.d., dingen waar ik andere mensen in het forum over hoorde klagen? Mooi.

svdijk
9 september 2007, 16:39
De beamblockers zijn idd een echte upgrade van m'n Marshall kasten (met Celestion Vintage30 speakers)!!
Ze zijn misschien wel relatief duur (zeker voor 2 kasten met ieder 4 speakers), maar ik vind het toch echt de moeite waard, zowel op het podium als in het oefenhok!!
Het geluid is overal waar je gaat staan hetzelfde, de kasten spreiden veel beter, en de mastervolume kan net een tandje harder waardoor de versterker (Marshall JVM410H) beter klinkt.

Butger
10 september 2007, 09:39
Heb ze ook, tis gewoon superfijn spul.
Wel opassen met mic-en van je cab... Microfoon recht voor de strip plaatsen klinkt niet zo best! :sssh: :nervous:

bass blom
28 oktober 2007, 15:46
2 voor de bovenste V30's van mijn 412 gezet net, super!
snelle levering ook, donderdag besteld, zaterdag in huis, maar toch voel ik me licht bekocht.
ik kan met niet voorstellen dat dat kartonnen? doompje iets doet.
en dan is dus feitelijk een stalen cirkeltje van 10 cm met 2 stripjes met gaten voldoende..

Nielsje
28 oktober 2007, 15:52
Maar, ben je nu wel of niet tevreden met het eind resultaat?

bass blom
28 oktober 2007, 15:58
jazeker, tevreden, de kast was erg gericht en dat is hij nu veel minder.
als ik op een meter of 4 van de kast 1 meter of meer naar links of rechts stapte hoorde ik het geluid erg veranderen.
dat gebeurt nu pas bij 4 of meer meter.
twijfel nog of ik er nog 2 bij wil doen op de onderste speakers.

lampz
28 oktober 2007, 22:33
Zijn die dingen een beetje makkelijk in een Koch 2x12" speakerkast te plaatsen? Ben zelf niet zo handig en als het moeilijkheden oplevert laat ik het liever door iemand anders doen...

bass blom
28 oktober 2007, 22:37
Zijn die dingen een beetje makkelijk in een Koch 2x12" speakerkast te plaatsen? Ben zelf niet zo handig en als het moeilijkheden oplevert laat ik het liever door iemand anders doen...

als je in staat bent je speakers er uit te halen en er weer in te zetten dan is het prima zelf te doen.
kan haast niet verkeerd, het enige wat je kan verknallen is een speaker laten flikkeren of met een (boor)schroevendraaier door een conus jakkeren :D

Lexvandoef
28 oktober 2007, 22:47
kan haast niet verkeerd ... of met een (boor)schroevendraaier door een conus jakkeren :D

Laat dat nou redelijk fataal zijn :satisfie:

glasbier
28 oktober 2007, 23:10
als je in staat bent je speakers er uit te halen en er weer in te zetten dan is het prima zelf te doen.
kan haast niet verkeerd, het enige wat je kan verknallen is een speaker laten flikkeren of met een (boor)schroevendraaier door een conus jakkeren :D

Er is ook al eens sprake geweest dat je de buitenste ring v/d speaker kan ontzetten/verbuigen bij het plaatsen v/e B-Blocker.

Speeddemon
28 oktober 2007, 23:12
Ik heb er thuis 2 liggen, (gekocht op de vintage gitaar beurs in Veenendaal, van Sander zelf), die ik nog steeds in m'n Engl 4x12" Vintage 30 cab moet doen. Ik ben van plan ze voor de bovenste 2 speakers te plaatsen.
Nu nog de tijd vinden...

bass blom
28 oktober 2007, 23:14
Er is ook al eens sprake geweest dat je de buitenste ring v/d speaker kan ontzetten/verbuigen bij het plaatsen v/e B-Blocker.

ja als je de boel zo vast als een autowiel wilt gaan draaien :D

@speeddemon, hooguit een half uurtje ben je ermee bezig.

Speeddemon
28 oktober 2007, 23:36
ja als je de boel zo vast als een autowiel wilt gaan draaien :D

@speeddemon, hooguit een half uurtje ben je ermee bezig.
I know, maar m'n amp staat niet thuis en ik loop van hot naar her (band rep's, audities, 40urige werkweek, verhuizing).
Echt, ik heb momenteel te weinig tijd om gewoon te LEVEN. :chicken:

glasbier
28 oktober 2007, 23:39
ja als je de boel zo vast als een autowiel wilt gaan draaien

Okay,maar je moet die BB toch wel 'stevig' aandraaien. De kans op vervorming v/d ring is dan wel aanwezig.

Nielsje
28 oktober 2007, 23:43
Kom nou zeg.. valt toch wel mee?

Je kan toch wel iets met een beetje gevoel vast zetten? m.a.w. -> Schroevendraaier, geen accuboor.

glasbier
28 oktober 2007, 23:45
Kom nou zeg.. valt toch wel mee?

Je kan toch wel iets met een beetje gevoel vast zetten? m.a.w. -> Schroevendraaier, geen accuboor.

Ik heb hem er zelf ook in zitten. Wat ik ermee bedoel is dat je hem er wel voorzichtig moet inzetten.