Inloggen

View Full Version : Weber Beam Blocker: geniaal !

Pagina's : 1 2 [3] 4

artnaz
31 januari 2009, 16:58
Ja, dat meen ik. Waarom ga je betweterig hem verwijten dat hij de verkeerde prijs noemt dan? Of mag je dat als "heilige"?

Mitch
31 januari 2009, 17:46
@ fnark, ik maak zelf wel uit wáár ik post!

Nee, dat maak je helemaal niet zelf uit. Vervelend doen kan in Off Topic, als je niets zinnigs te melden hebt doe je dat daar maar. Je krijgt zo nog even een PB en ik wil meteen iederen oproepen NIET meer te reageren op gezeik en provocaties. On topic verder dus!

pasqual
31 januari 2009, 22:04
@olaftheholy: veel succes met de zelfknutsel van je BB's. ik heb het ook geprobeerd en het resultaat ligt momenteel ergens op een vuilnisbelt. het beoogde effect zit toch grotendeels in het gebruikte materiaal van de bol. ik heb ze vorige week ook gemonteerd en het resultaat is goed hoorbaar. geen resonanties en het geluid is goed gespreid en inderdaad kun je meer hoog instellen zonder dat het vervelend wordt. maar als het jouw wel lukt zou dat natuurlijk mooi zijn. maar lees de vele posts maar eens door en dan zie je dat er zo'n 4 á 5 pogingen zijn ondernomen om ze zelf te bouwen met een tegenvallend resultaat. ik denk dat je ze alleen kunt nabouwen als je een orginele erbij pakt om te zien waar ze uit bestaan.

groeten Pasqual.

eggen_h
3 april 2009, 12:28
ik heb vandaag mijn beamblocker geinstalleerd in mijn fender supersonic combo, ik ben alleen een paranoide over het idee dat de speakerconus tegen de beamblocker aan kan knallen als hij hard staat.

is dat mogelijk?

de supersonic gaat vrij snel over zijn nek in de cleane stand, maar volgens mij meen ik een klein kraakje te horen als ik hem erg hard zet.

kan dat de conus zijn die tegen de BB aankomt?

dank je!

olaftheholy
3 april 2009, 12:34
geen idee, kun je er nog naar kijken terwijl je speelt?
Lijkt me toch dat een speaker niet zo ver uitslaat als je speelt toch?
Misschien zou je er anders één of twee ringetjes tussen kunnen zetten zodat hij iets verder van de konus af staat/zit?

peter_heijnen
3 april 2009, 12:37
Ik heb ook een keer last gehad van 'kraak' toen ik voor de tweede keer een blocker geinstalleerd had. Bleek dat ik onnauwkeurig geweest was waardoor het ding op volume ging meetrillen. Later goed vastgezet en nooit meer ergens last van gehad.

pasqual
3 april 2009, 22:33
ik heb vandaag mijn beamblocker geinstalleerd in mijn fender supersonic combo, ik ben alleen een paranoide over het idee dat de speakerconus tegen de beamblocker aan kan knallen als hij hard staat.

is dat mogelijk?

de supersonic gaat vrij snel over zijn nek in de cleane stand, maar volgens mij meen ik een klein kraakje te horen als ik hem erg hard zet.

kan dat de conus zijn die tegen de BB aankomt?

dank je!

ik heb de BB's geïnstaleerd met een stukje ( stug ) rubber van zo'n 3 mm tussen de BB en de conusrand. dit zorgt dus voor iets meer afstand en voorkomt onnodige resonanties. moet ik wel ff vermelden dat ik frontloaded speakers heb, dus dan kan dit ook zonder problemen. met backloaded speakers zal dit wel moeilijker gaan lijkt mij.

groeten Pasqual.

eggen_h
4 april 2009, 13:28
ik heb even wat rondgezocht her en der over hoe de BB te plaatsen bij een backloaded speaker. dat is best wel moeilijk, zijn er niet rubberen ringen te koop voor 12" speakers die je eronder kan plaatsen? ik heb wel ringetjes gebruikt om te zorgen dat de speaker niet kromtrekt, maar lees overal dat het plaatsen van een BB bij een backloaded speaker bijna niet te doen is..

tips!?

groetjes

eggen_h
4 april 2009, 13:33
is het een optie om op de 1 of andere manier het doek van de amp af te halen en de BB in het hout te schroeven?

zat ik net aan te denken

olaftheholy
4 april 2009, 13:35
BB's zijn totaal onzin. moet je echt niet kopen werken voor geen meter. Zijn er alleen maar om te laten zien dat je op het forum rondhangt...

...........
:hippie:

Mitch
4 april 2009, 13:36
...maar lees overal dat het plaatsen van een BB bij een backloaded speaker bijna niet te doen is..

Huh? Het merendeel van de cabs heeft rear loaded speakers aan boord, dus dan zou iedereen enorme problemen moeten hebben met het plaatsen van de BB :???:

eggen_h
4 april 2009, 13:41
ja nja, wat ik las op internet is dat als je de BB plaatst er een kleine ruimte ontstaat tussen de speaker en het hout waar ie ingeschroeft is, en dat dat niet goed is. luchtontsnapping enzo..

Mitch
4 april 2009, 14:19
Er staan hier een paar honderd berichten, waar een enkeling er een probleem mee had, de rest niet. Lees die anders eens door voordat je gaat verkondigen dat het "bijna niet te doen is" :stop:

eggen_h
4 april 2009, 15:35
ik verkonding niets, ik las het alleen en wilde even weten of het echt zo moeizaam gaat. las zelfs dingen over dichtkitten langs de randen van de speaker, dat soort ongein.

maar ik denk dat ik gewoon een stuk rubber koop en dat onder de speakerrand gooi.

Lexvandoef
4 april 2009, 17:42
Waarom zou je dat doen? Ik heb ze zelf ook in mijn backloaded cab zitten en het gaat prima, gewoon even opletten met vastdraaien.

the sure thing
4 april 2009, 20:25
Bijna alle speakers hebben een rubberen of kurken rand. Daar valt bij backloaders de beamblocker netjes in. Alle Celestion speakers hebben in ieder geval een dergelijke rand. Ik heb er, als Celestion gebruiker, geen problemen mee. Het is wel ff wennen zo'n beamblocker, als je eerst gewend was jezelf nooit te horen :)

Rutger Molenberghs
5 april 2009, 11:02
Ik heb ook al kopieën (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_264_483&products_id=9224) gezien die het 'probleem' voor backloaders oplossen. Of ze even goed werken is een tweede. Ik heb nog geen van beide zelf geprobeerd.

eggen_h
8 april 2009, 16:56
bij mij knalt de speakerrand tegen de BB aan (zo lijkt het althans), dus ik heb montagekit gekocht en lijm hem aan de voorkant van de baffle (zo heet dat toch) vast, zit ie prima. loop ik ook niet het risico dat er iets kromtrekt of scheurt etc.

maar bedankt voor de tips

Farether
15 mei 2009, 11:53
Zoiets lijkt me misschien ook wel wat maar ik vind het toch nog best prijzig.
Ik kwam op youtube een filmpje tegen van iemand die ze zelf had gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=AkH5UfI0zoY

Dat ga ik zelf ook maar een keer proberen denk ik.
er staat geen handleiding bij maar hij heeft er foamboard voor gebruikt.
Dat lijkt me er ook wel voor geschikt

weet niet of het hier al vermeld is maar na 20 pagina's had ik wel genoeg gelezen:P

guitarkid
15 mei 2009, 14:10
Ik heb ook al
kopieën (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_264_483&products_id=9224) gezien die het 'probleem' voor backloaders oplossen. Of ze even goed werken is een tweede. Ik heb nog geen van beide zelf geprobeerd.

En ik even denken dat ik op een site voor automaterialen was terecht gekomen... ;)

Gr. C.

Midwolda
18 juli 2009, 09:09
Ik heb ook al kopieën (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_264_483&products_id=9224) gezien die het 'probleem' voor backloaders oplossen. Of ze even goed werken is een tweede. Ik heb nog geen van beide zelf geprobeerd.

Bump... :cheerup:

Heeft iemand al ervaringen met de ToneFactory Beam Diffusor's?
De montage lijkt me veel netter dan van de Weber Beam Blocker.
Is het hetzelfde materiaal? Zelfde effect?

Volgens mij wil ik ook zo'n ding in m'n Fender Super Champ XD (open back combo) met Eminence Ragin' Cajun.
Sta er thuis altijd recht voor, en merk dat ik het "teveel" aan hoog wil wegdraaien maar dan blijft er een minder strak geluid over...
precies de situatie waar ze voor bedoeld zijn, lijkt mij?

Puerco
18 juli 2009, 09:34
Er is op diverse fora nogal een hype ontstaan over een nieuw soort DIY "beam blocker" gemaakt van een soort schuimrubber in de vorm van een donut. Uitvinding van Jay Mitchell, gepost op TGP en volgens vele werkt het beter dan de Weber beam blocker, anderen prefereren de weber juist weer...
Ik ben zo vrij geweest om dit te quoten van TGP, originele thread vind je hier: TGP LINK (http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=470956)

Here's how to make your own speaker directivity modifier:

Cut out a doughnut-shaped piece of acoustically absorbent foam. The diameter should be the same as the speaker cutout in the baffle in your cab, and the diameter of the center hole should be ~3". Attach it to the rear side of your cab's grille using spray contact adhesive (e.g., 3M Super 77, available at Lowe's). Spray a light coating of adhesive on the foam only, and press it against the grille cloth within about 30 seconds of spraying it. You can easily remove the foam with no ill effect on the grille material, if you decide you don't like the effect.

The material you want is open-cell polyurethane foam in sheet form, and there are a number of sources for it. McMaster-Carr is one. I use acoustic foam that the company I own purchases for use in my loudspeaker designs, but that is a matter of convenience. I have tested and subjectively evaluated two thicknesses: 1/2" and 3/4". The limit on maximum thickness is the thickness of your baffle, so make sure you don't exceed that.

With the material I use, the 3/4" doughnut produces the most consistent response at different angles. A 12" speaker has huge variations in its response above ~1200 Hz within just 10 degrees of the speaker's axis. With the 3/4" foam doughnut in place, the on axis response and the response at 40 degrees off axis are almost identical. This is a huge improvement.

If you think about the subject of directivity, you'll easily recognize that there are two ways of saying the same thing: when you say a speaker becomes "beamy" at high frequencies, you're also saying that its on axis response is much brighter than its off axis response. For example, if you equalized the response to be flat on axis (a hypothetical exercise, as that's never what you actually want from a guitar speaker), you'd find that the response off axis falls off pretty rapidly at higher (> 1200 Hz) frequencies.

The reason for the preceding paragraph is to point out that making directivity more consistent over frequency requires that either the on axis or off axis response change. The foam doughnut causes a change in the on axis response, while leaving the off axis response alone. This means that, if you've tweaked your tone with the speaker aimed at your ears, it's now going to sound darker, and you'll need more treble, presence, and/or midrange, depending on the design of your amp's tonestack and other tone-altering circuits. If you're placing your amp on the floor facing the audience, the response you hear will change little or none, but the response the audience hears will now match what you've been hearing all along.

JeroenSchaaf
18 juli 2009, 11:40
Hmm misschien een keer proberen! ben wel benieuwd naar het effect.

Alhoewel ik ook al zwaar tevereden ben over de gewone Weber beamblockers.

Arvoitus
18 juli 2009, 11:45
Mm, dat wil ik wel eens proberen. Maar wat voor een schuim kan ik het beste daarvoor gebruiken?

j3r03n
18 juli 2009, 12:07
Heeft iemand al ervaringen met de ToneFactory Beam Diffusor's?
Nu wordt er weer over de Beam Diffusors heen gepraat. Ze zien er erg degelijk uit (met ring enzo) en kosten minder dan de Weber Beam Blockers.

Heeft iemand ze?

Puerco
18 juli 2009, 12:07
Mm, dat wil ik wel eens proberen. Maar wat voor een schuim kan ik het beste daarvoor gebruiken?

Polyurethane schuim staat er, dat is volgens mij (weet niet zeker) dat spul dat ook voor geluidsisolatie gebruikt word.
Gesproken word dus over DIT SPUL (http://www.mcmaster.com/#85735k72/=2soq6a) maar iets soortgelijks zal hier ook wel ergens te koop zijn.

JeroenSchaaf
18 juli 2009, 12:08
Ik heb ze inderdaad gezien op de site! ziet er degelijk uit. Na de zomer vakantie kom ik bij Tonefactory om samen met een medemuziekant een bas daar op te halen. Ik zal dan eens kijken wat het is, en mocht het kwaliteit zijn neem ik er 1 mee.

Diederik89
16 maart 2010, 17:19
maar weer even een schopje voor dit onderwerp :)
iemand intussen al een mening over die Beam Diffusors van Tonefactory?

marter544
16 maart 2010, 17:33
maar weer even een schopje voor dit onderwerp :)
iemand intussen al een mening over die Beam Diffusors van Tonefactory?

Ze kosten maar 17,50 toch? Is het gokje wel waard denk ik..

Midwolda
16 maart 2010, 23:00
Oeps, sorry, ik was dit topic helemaal vergeten... my bad :makeup:

Inmiddels heb ik er twee (BD's van TF) gemonteerd voor de 10" Ragin' Cajuns in m'n Princeton Chorus.
Ja, de projectie van hoge tonen is veel meer verspreid, minder "recht van voren".
Voorheen klonk het daar te scherp => high wegdraaien okee, twee meter opzij stappen niet okee.
Nu kan ik veel meer heen en weer lopen en heb ik een veel egaler geluidsbeeld.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat de stereo chorus nu iets minder stereo klinkt, minder "panning".

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een backplate voor de (ss) combo heb gemaakt,
dus de bassen komen nu ook meer naar de voorkant.
Alles bij elkaar zet de amp nu een veel steviger en beter verdeeld geluid neer.
Ik ben dus erg tevreden over m'n BeamDiffusors! :ok:

Liquid_Metal
16 maart 2010, 23:07
Ik vind ze zo duur om even uit te proberen... Iemand raadde mij aan eerst eens bierviltjes voor de speakers te hangen, maar daar haal ik eerlijk gezegd weinig resultaat mee.
Gebruiken jullie de beamblockers alleen on stage en tijdens repetities (dus op oorlogsvolume) of ook thuis?

Midwolda
16 maart 2010, 23:12
Ha ja, dat had ik er wel even bij mogen zeggen... ;)
ik speel alleen thuis, dus meestal op goede-buren-volume maar in de weekends
(als de auto's niet op de parkeerplaats staan) wil-ie ook wel eens harder.
Het effect van de BeamDiffusor's lijkt me sterker bij lagere volumes,
maar meestal sta ik dan ook wat dichterbij de amp te spelen.

Liquid_Metal
16 maart 2010, 23:16
Je hebt alleen de versie van ToneFactory getest right? Want die 'officiele' van de Gier zijn wel duur (25 euro per stuk...). Ik vind die van ToneFactory ook duur, maar daar is 2 stuks nog wel van te doen (volgens mij loont dit écht heel erg om zelf te maken).

j3r03n
16 maart 2010, 23:26
volgens mij loont dit écht heel erg om zelf te maken
Dat is al vaker geopperd, maar er zijn nog nooit echt goede afmetingen en materialen gepost. :soinnocent:

Midwolda
17 maart 2010, 05:47
Dat is al vaker geopperd, maar er zijn nog nooit echt goede afmetingen en materialen gepost. :soinnocent:

Of ik ze er weer even uit wil slopen om op te meten zeker? :seriousf:
Misschien, als ik a.s. weekend de tijd er voor heb... en ik heb alleen de 10" he!

the sure thing
17 maart 2010, 06:59
... Iemand raadde mij aan eerst eens bierviltjes voor de speakers te hangen, maar daar haal ik eerlijk gezegd weinig resultaat mee.
Nee, geen bierviltjes, een bierflesje!

Een bierflesje aan een touwtje en dan recht voor de speaker hangen.

Einzeln
17 maart 2010, 19:37
Ik dacht dat het met een bierflesje voor een speaker hangen was. Dat deed ik vroeger altijd bij PA sets en ik heb helemaal geen last meer van vervelend hoog.

Liquid_Metal
17 maart 2010, 22:48
Nee, geen bierviltjes, een bierflesje!

Een bierflesje aan een touwtje en dan recht voor de speaker hangen.

Ik dacht dat het met een bierflesje voor een speaker hangen was. Dat deed ik vroeger altijd bij PA sets en ik heb helemaal geen last meer van vervelend hoog.

Menen jullie dat nou serieus....?

the sure thing
18 maart 2010, 09:58
Menen jullie dat nou serieus....? Ja, echt waar! Een beproefde methode! Is op zich ook wel logisch: glas is hard materiaal wat geen geluid absorbeert maar wel wegkaatst/weerkaatst.

Je pakt een kort touwtje: bindt de ene kant vast aan het handvat van je amp (of speakerkast) en aan de andere kant je lege bierflesje, en zo hang je het flesje precies op conushoogte van je speakerkast. Precies ook in het midden hangen.

Zo deden ze dat vroeger "in the old days". Zag er ook nog stoer uit!

jutter
18 maart 2010, 10:01
Wat mensen wel niet uitvinden om maar niet die €25,00 te betalen....:seriousf:

Midwolda
18 maart 2010, 10:41
Je moet het flesje wel eerst leegdrinken natuurlijk.
Alcohol tast het vermogen om hoge tonen te horen aan...
;)

5150II
18 maart 2010, 11:09
Als je heel veel bierflesjes leegdrinkt en vervolgens uren met je hoofd recht voor een speaker gaat hangen zul je nooit meer last hebben van vervelend hoog:ok:

iWishmaster
18 maart 2010, 11:09
Je moet het flesje wel eerst leegdrinken natuurlijk.
Alcohol tast het vermogen om hoge tonen te horen aan...
;)

:D:D:D

(tien tekens)

Einzeln
18 maart 2010, 19:49
Als je heel veel bierflesjes leegdrinkt en vervolgens uren met je hoofd recht voor een speaker gaat hangen zul je nooit meer last hebben van vervelend hoog:ok:
Ja dat bedoelde ik dus.

Harry
19 maart 2010, 10:11
heeft er al iemand ervaring met het inbouwen van een beamblocker in een Vox AC30 CC1? Zit er stiekem aan te denken om er een in te zetten.

randinfo voor hem of haar die het interesseert:
Bij mijn Bedrock is het niet nodig, die hoor je overal. Lastige daarvan is is dat de andere gitarist mij beter hoort dan zichzelf. Was bij onze vorige gitarist het geval, die had een Engl Sovereign, en daarna een Mesa mark4 (dacht ik). Met de huidige bezetting heb ik de Bedrock nog steeds niet geprobeerd. Mijn vriendin/bassiste vind de Vox prettiger....

rijsberman
19 maart 2010, 13:15
Mijn vriendin/bassiste vind de Vox prettiger....

Ja, naar de vriendin moet altijd geluisterd worden. Dat spreekt voor zich.

;)

MjS
2 juni 2010, 14:29
Ik heb sinds vandaag een Beam Diffusor (van Tonefactory) in mijn 112 hangen.

Wat is dat nou voor een ding? Zie plaatjes. Het 'frame' is gemaakt van goedkoop zwartgeverfd hout en daarop zit dat middendeel van een speaker (dustcap?), of iets wat er op lijkt. Hij is dikker dan ik had verwacht, ik denk zo'n 4-5mm. Plaatsing is te doen, de gaatjes komen grofweg overeen en je moet een beetje wiggelen, maar het lukt uit eindelijk wel.

Pluspunten:
- Recht voor de speaker niet meer last van te scherp geluid
- Spreiding stuk beter, veel egaler.

Minpunten:
- Het lijkt alsof de basweergave minder is geworden. Ik weet niet of dat komt omdat er iets voor de speaker hangt of omdat er nu een stukje afvalhout tussen de speaker en de baffle gesandwitched zit. Maar hij is niet alleen minder beamy, ook minder boomy. Ik heb ook nog niet alle schroeven terug in het backpanel, maar ik weet niet of dat zo veel gaat uitmaken.
- Logisch, maar het geluid komt een stuk indirecter over. Alsof het niet uit de speaker komt maar grofweg uit de omgeving van de speaker. Heeft natuurlijk alles te maken met die betere spreiding en kan voor sommigen zeker een voordeel zijn, maar ik zet 'm toch bij de minpuntjes.

Conclusie:
Zeker een goede oplossing om cabs een grotere spreiding te geven en een egaler verloop in het hoog tov positie. Het is echter niet zonder nadelen, dus hou daar wel rekening mee.

Nielsje
2 juni 2010, 14:37
Hm.. mijn beamblocker, van Weber dus, heeft dat niet.
Heb nog steeds dezelfde hoeveelheid laag. Maar zo te horen is dat ding van tonefactory ideaal voor Bogner OS212's :D

MjS
2 juni 2010, 15:02
Hm.. mijn beamblocker, van Weber dus, heeft dat niet.
Heb nog steeds dezelfde hoeveelheid laag. Maar zo te horen is dat ding van tonefactory ideaal voor Bogner OS212's :D

Tja, ik moet zeggen, ik ben behoorlijk verkouden en mijn gehoor lijdt er ook een beetje onder, dus kan nog niet heel objectief luisteren. Dit is meer een soort eerste indruk.

Maar wat je zegt, zelfde laag, heb je ook rearmounted speakers? Waarbij de beamblocker dus tussen de baffle en de speakermount inzit? Dan moet ik die toch ook maar eens proberen...

Then again, er zijn zoveel factoren die het kunnen beinvloeden. Misschien is het wel de speaker die een beetje ingespeeld raakt, misschien heb ik de boutjes bij de speaker te strak of juist te los gelaten, je weet het niet. Enige manier is die beamblocker proberen ;-)

Edit: Beam Blockertje besteld. Ben te nieuwsgierig om het niet te proberen. Vind alleen het bevestigingssysteem van de beamblockers minder netjes.

Nielsje
2 juni 2010, 15:36
Mijn speakers zijn ook rearmounted
Maar, de beamblocker is natuurlijk een dunne stalen strip.
Je trekt de stript wel 'in het kurk' bij het aandraaien van de bouten, en dus zit de speaker overal goed tegen de baffle.

Ik heb nog wel een beamblocker liggen, die je mag lenen om te proberen?
Wilde hem bijna in m'n cab zetten, maar je als je wil...
Probleem is: ik woon in Delft. Als ik hem verstuur, dan mag je twee keer verzendkosten bestalen, en dan heb je al weer bijna een beamblocker :)

MjS
2 juni 2010, 15:42
Bedankt voor het aanbod! Maar het is inderdaad niet heel praktisch. Ik heb er gewoon maar eentje besteld, kost me de kop ook niet en het is wel een leuk experimentje.

Nielsje
2 juni 2010, 15:45
Goedzo!

Ja, ik heb er ooit een gekocht op de proef voor een 1 x 12, en er toen rap er paar bijgehaald :D

iWishmaster
2 juni 2010, 15:47
Goedzo!

Ja, ik heb er ooit een gekocht op de proef voor een 1 x 12, en er toen rap er paar bijgehaald :D

Same here! Alleen micen is iets lastiger als t niet weet ...

big dooley
2 juni 2010, 16:08
Same here! Alleen micen is iets lastiger als t niet weet ...

ben ik ook ff zoet mee geweest tijdens opname's... bleek dat als ik de mic recht achter de dome plaatste ik vreemd genoeg het beste geluid kreeg... licht waarschijnlijk er ook aan wat voor microfoon er gebruikt wordt.... in mijn geval was dat een sennheiser... weet ff het model niet meer

iWishmaster
2 juni 2010, 16:12
ben ik ook ff zoet mee geweest tijdens opname's... bleek dat als ik de mic recht achter de dome plaatste ik vreemd genoeg het beste geluid kreeg... licht waarschijnlijk er ook aan wat voor microfoon er gebruikt wordt.... in mijn geval was dat een sennheiser... weet ff het model niet meer

Ik heb er niet heel veel tijd in gestop, maar ik vond het geluid het beste met de microfoon iets schuin, midden tussen de midden en rand van de speaker. Op de één of andere manier kreeg ik daar meer hoog, maar zonder dat het scherp werd. Kwestie van even puzzelen.

MjS
2 juni 2010, 20:57
Kleine update: ik heb net nog even met Beam Diffusor geprobeerd en 'm daarna verwijderd en zonder geprobeerd: ik mis wel iets laag met de diffusor, maar dat kan ook komen omdat de hoge tonen beter hoorbaar zijn. De spreiding is echt beter met, maar ik mis wel een boel 'attack' en directheid. Benieuwd of de beam blockers beter zijn. Ik ben er nog niet over uit of ik wel of niet een diffusor er op wil. Ik neig nu naar wel, maar ik wacht eerst maar even de beam blocker af.

Liquid_Metal
2 juni 2010, 21:31
Het klinkt wel logisch dat je laag mist omdat je meer hoog hoort, eigenlijk :).
Ik ben erg benieuwd hoe je de beam blocker van Weber vind. Post dat resultaat ajb, want ik overweeg ook een van beide. Ik vind het verschil is frequenties al vervelend als ik thuis speel. Laat staan op een podium.

Mitch
2 juni 2010, 22:05
Het missen van laag, directheid of attack heb ik nog nooit met een Weber BB meegemaakt en ik heb het nou al in meerdere combo's en kasten gehoord. Lijkt me die diffusor niet zo goed werken.

MjS
2 juni 2010, 22:56
Misschien zei ik het een beetje te stellig, het zijn geen dag en nacht verschillen qua klank en speelgevoel, maar er is wel een (klein) verschil. In hoeverre dat aan de betere spreiding ligt of aan de diffusor, dat weet ik niet. Ik moet zeggen dat de klank recht voor de speaker echt een stuk beter is met de diffusor er op.

Zoals reeds gezegd, ik heb een beam blocker besteld en zal tzt even updaten wat mijn bevindingen zijn. N.a.v. jullie reacties verwacht ik toch dat de beam blocker beter zal presteren. De gebruikte materialen zijn in ieder geval beter (metalen strips v.s. afvalhouten frame), maar de invloed op de klank moet ik nog even ervaren.

Mitch
2 juni 2010, 23:05
Nuance of wereld van verschil, ik heb met de BB alleen maar voordelen gehad zonder nadelen, hoe klein ook. Het allerbeste werkt het voor open back 1x12s, dat wel.

Liquid_Metal
2 juni 2010, 23:07
Wat nou als je meer speakers hebt? Ik heb een 212. Zou je daar 2 blockers voor schroeven, of maar eentje voor 1 van de speakers?

MjS
2 juni 2010, 23:31
Nuance of wereld van verschil, ik heb met de BB alleen maar voordelen gehad zonder nadelen, hoe klein ook. Het allerbeste werkt het voor open back 1x12s, dat wel.

Waarom werkt het beter bij een open back dan? Ik begrijp waarom het bij een 1x12 beter zou werken dan bij een 4x12, maar open vs closed zou ik niet kunnen bedenken waarom het bij open beter werkt?

Nielsje
3 juni 2010, 01:21
Waarom werkt het beter bij een open back dan? Ik begrijp waarom het bij een 1x12 beter zou werken dan bij een 4x12, maar open vs closed zou ik niet kunnen bedenken waarom het bij open beter werkt?

Jawel, dat snap je wel. Denk er maar eens over na, wat is het wezenlijk verschil in geluid van een open vs closed back, en wat zou een beamblocker daar aan toevoegen.

Je mag het hier komen beluisteren :D

Nielsje
3 juni 2010, 01:22
Wat nou als je meer speakers hebt? Ik heb een 212. Zou je daar 2 blockers voor schroeven, of maar eentje voor 1 van de speakers?

Wat jij wil. Bij m'n Bogner had ik er twee, de Vernet heeft er een, maar daar komt een tweede bij (louter omdat 'ie anders in de weg ligt hoor :D)

MjS
3 juni 2010, 01:30
Jawel, dat snap je wel. Denk er maar eens over na, wat is het wezenlijk verschil in geluid van een open vs closed back, en wat zou een beamblocker daar aan toevoegen.

Je mag het hier komen beluisteren :D

Ik zou juist zeggen: open heeft van zichzelf al meer spreiding, dus de verbetering met beam blockers zal wellicht minder zijn dan bij de closed back, die van zichzelf wat meer projecteert.

Liquid_Metal
3 juni 2010, 09:12
Wat jij wil. Bij m'n Bogner had ik er twee, de Vernet heeft er een, maar daar komt een tweede bij (louter omdat 'ie anders in de weg ligt hoor :D)

Ik weet dat het mijn keuze is, maar wat is aan te raden? Ik denk zelf dat ik genoeg spreiding van geluid krijg als ik er eentje aanschaf. Het beamende van de tweede is dan niet erg en misschien zelfs wel fijn. Hoor je toch nog iets meer als je er recht voor staat.

Ik zou juist zeggen: open heeft van zichzelf al meer spreiding, dus de verbetering met beam blockers zal wellicht minder zijn dan bij de closed back, die van zichzelf wat meer projecteert.

Ik denk dat open back juist meer focus heeft.

Acdc
3 juni 2010, 16:19
Danm in welke tijdperk leef ik nu nog.
Ik doe het al jaren met Amstel bierfiltjes :makeup:

big dooley
3 juni 2010, 16:25

haha, SRV plakte met gaffa een kruis ervoor...

HaroldA
3 juni 2010, 16:29

Inderdaad. Amstel is niet meer van deze tijd. Jupiler daarentegen: :ok:

MjS
7 juni 2010, 16:41
Zo, vandaag de Beam Blocker even geïnstalleerd. Hierbij even de ervaringen op een rijtje:

Eerste indrukken
De Beam Diffusor (van Tonefactory) is een zwarte, houten ring met drie dikke spaken en een cirkel in het midden. Op die cirkel is een kleine dustcap gelijmd. Het ding lijkt een beetje op een stuurwiel. Dikte is ongeveer 3 tot 4mm. Het hout is erg lichtgewicht en het geheel is nog redelijk buigzaam. Zie ook de foto's voor een beter idee.

http://dl.dropbox.com/u/1955976/beam_diffusor1.jpg

http://dl.dropbox.com/u/1955976/beam_diffusor2.jpg

De Beam Blocker (van Weber) is welbekend hier, dus geen foto's. Maar het is in feite een zwarte, metalen strip van ongeveer een millimeter dik, met in het midden een metalen cirkel en een dustcap daarop geplakt. De dustcap is een stuk groter dan die van de Beam Diffusor. Installatie is iets makkelijker aangezien je maar twee punten hoeft uit te lijnen en er wat ruimte is voor speling.

Geluid
Zoals ik al aangaf hier, snoept de Beam Diffusor wat van de tone weg. Ik mis zelf wat bas en wat 'attack'. De spreiding is echter super, en de prijs is natuurlijk wat goedkoper dan die van de Beam Blockers.

De Beam Blocker daarentegen heeft (zowel met de bolling naar binnen als naar buiten :soinnocent:) geen merkbaar effect op de tone. Bas en attack dus nog gewoon dik in orde. De spreiding is een verbetering t.o.v. de 112 zonder de Beam Blocker, maar is wat minder dan de spreiding van de Beam Diffusor. Het is geen dag en nacht verschil en meer spreiding dan de Beam Blocker je geeft heb je ook niet nodig, dus de spreiding is ook gewoon prima!

Conclusie
De Beam Blocker is een solide metalen strip met een rondje in het midden en dustcap erop. Het voelt degelijk aan, is ook zwaarder dan de Diffusor. De Beam Blocker heeft geen merkbaar effect op de sound en feel, de Diffusor wel. De Diffusor heeft wel een 'betere' spreiding, maar das hetzelfde als met een Ferrari over 30-weggetjes rijden: je hebt er niet veel aan. De bevestigingsmethode van de Diffusor leek mij eerst beter, omdat de hele speakerrand ergens opkomt in plaats van op twee plekken, maar de Diffusor is ook 3x zo dik als de Beam Blocker en effectief plaats je een stuk afvalhout tussen je speaker en de baffle. Ik denk ook dat dit de reden is waarom de klank en feel achteruit gaan bij de Diffusor. Eigenlijk zou iemand die dingen even moeten monteren zonder dat ze tussen de speakers en baffle inzitten. Dat zou nog wel eens een verbetering kunnen opleveren.

Doe mij echter maar de Beam Blocker. Is iets duurder, maar je ziet ook waar het prijsverschil 'm in zit en hij werkt, in het geval van een rearmounted 112, gewoon beter.

Iemand een Beam Diffusor hebben tegen verzendkosten?

Nielsje
7 juni 2010, 16:45
Prime kleine review. Kleine aanvulling:

Installatie is iets makkelijker aangezien je maar twee punten hoeft uit te lijnen en er wat ruimte is voor speling.

Dat er ruimte is voor speling komt niet vanwege slechts punten, maar vanwege het feit dat de gaten zijn uitgevoerd als twee zogeheten sleufgaten. Op deze manier is het iets makkelijker de beamblocker te plaatsen, als de gaten voor de speakers niet precies goed zitten.

Liquid_Metal
7 juni 2010, 16:48
Vet, ik ben overtuigd en ga er binnenkort ook een halen. Ik heb een ENGL PRO 212 cabinet, zou het heel veel toevoegen om er twee te halen? Of is eentje gewoon genoeg?

Nielsje
7 juni 2010, 16:51
Tja, één is al voldoende om voor jezelf de spreiding te verbeteren. Ik had er twee in m'n bogner, en er zit nu één in de Vernet. Daar komt een tweede bij, omdat:

* Ik mijn luisteraars niet wil teisteren met een eventueel vervelend hoog (strat speler hier)
* Die tweede beamblocker anders toch in de weg ligt :D

Mitch
7 juni 2010, 16:52
Ziet er inderdaad een stuk kleiner uit, die dome van de Diffusor. Niet voor tobben dan hoor, als het minder werkt...
Anyway, waarom het beter werkt bij een open back: ik weet het niet precies meer. Gewaardeerd forumlid piezo had daar een keer een prachtig betoog over gehouden met volledige natuurkundige uitleg maar dat heeft -ie destijds weer verwijderd. Er was toen wat weerstand tegen die veel te dure en onndige Beam Blocker :chicken: Gitaarvolk...

MjS
7 juni 2010, 16:53
Prime kleine review. Kleine aanvulling:

Dat er ruimte is voor speling komt niet vanwege slechts punten, maar vanwege het feit dat de gaten zijn uitgevoerd als twee zogeheten sleufgaten. Op deze manier is het iets makkelijker de beamblocker te plaatsen, als de gaten voor de speakers niet precies goed zitten.

Ja klopt, dat bedoelde ik :) De Beam Diffusor heeft gewone, ronde gaatjes, met weinig speling dus, maar in mijn cab was het allemaal wel netjes uitgelijnd.

j3r03n
7 juni 2010, 21:32
Ik ben om. Ik zat al te twijfelen sinds Mitch erover begon. Beamblocker it is! Bedankt voor de review MjS! :crazyhappy:

Net als Liquid_Metal (en meerdere leden hier) ben ik er wel nog niet over uit of het er één of twee worden. Ik heb een AC30 2x12 combo (open back dus). Het gaat mij vooral om de verbeterde spreiding (tijdens repetitie en voor podiumgeluid) en evt. vermindering van de beam. Is de speaker nog goed te mic'en met Beam Blocker? Of is het beter/even-goed-maar-goedkoper om één Beam Blocker te installeren en de andere speaker te mic'en?

MjS
7 juni 2010, 21:49
Ik ben om. Ik zat al te twijfelen sinds Mitch erover begon. Beamblocker it is! Bedankt voor de review MjS! :crazyhappy:

Net als Liquid_Metal (en meerdere leden hier) ben ik er wel nog niet over uit of het er één of twee worden. Ik heb een AC30 2x12 combo (open back dus). Het gaat mij vooral om de verbeterde spreiding (tijdens repetitie en voor podiumgeluid) en evt. vermindering van de beam. Is de speaker nog goed te mic'en met Beam Blocker? Of is het beter/even-goed-maar-goedkoper om één Beam Blocker te installeren en de andere speaker te mic'en?

Tenzij je de mic precies in het midden mikt, maakt het weinig uit.

bass blom
7 juni 2010, 22:00
Tenzij je de mic precies in het midden mikt, maakt het weinig uit.

mwah, ga eens met een goeie dichte koptelefoon op luisteren.
zowat elke milimeter heb je een ander geluid.
is echt wel heel anders dan voor een speaker zonder beamblocker.

Mitch
7 juni 2010, 22:02
In een open back 2x12 zou ik er gewoon 2 doen inderdaad tenzij je bijvoorbeeld de vaste podiumplaatsing hebt dat je amp uiterst rechts staat en jij iets naar links. Als je er dan alleen één voor de linker speaker hangt heb je er voldoende plezier voor en kan de rechter speaker worden uitgemic'ed waar je maar wil.
De AC30 combo die wij gebruiken heeft er overigens twee. Mijn eigen 2x12 closed back cab (diagonale plaatsing speakers) heeft er één in de bovenste speaker.
Bij het uitmic'en moet je overigens niet alleen erop letten dat ze 'm pal voor het (gedempte) midden zetten, maar ook dat ze 'm niet pal voor de spijlen van de Beamblocker zetten. Al zal dat in een studio belangrijker zijn dan op een podium, of bij de gemiddelde geluidsman die een SM57 laat bungelen aan een kabel, voor je speaker...

MjS
7 juni 2010, 22:14
mwah, ga eens met een goeie dichte koptelefoon op luisteren.
zowat elke milimeter heb je een ander geluid.
is echt wel heel anders dan voor een speaker zonder beamblocker.

Hmm, moet ik morgen toch nog maar even grondig gaan testen. Vandaag even kort geprobeerd en hoorde geen noemenswaardige verschillen, maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik daarvoor ook weinig geexperimenteerd had met mic plaatsing.

Op zich wel logisch dat het wat anders gaat klinken, waarschijnlijk wat meer hoog in de meeste posities omdat dat wat meer verspreid wordt.

guitarkid
7 juni 2010, 22:15
Ik heb net toch maar een 15" Beam Blocker besteld voor mijn Peavey Delta Blues.
Ik had ze al lange tijd en naar volle tevredenheid in mijn 2x12" V30 cab en ook mijn Bugera V22 was voorzien, omdat ik nog een 12" had liggen uit een andere amp die ik eigenlijk nauwelijks nog gebruik.
Gisteren opgetreden en ik had de versterker licht gekanteld op de grond staan om mezelf goed te horen en om niet te hard in de zaal te zijn. Er was alleen wat zangversterking en ik kreeg al gauw het signaal dat ik te zacht was... Ja ja, het kan dus wel.... ;)
Maar goed, als die versterker op de vloer recht de zaal in gaat mis ik wat helderheid en ga je ´m misschien toch te hard zetten. Laat je ´m gekanteld staan, wordt je gek van het volume en je eigen gitaargeluid.... Ergo: toch maar een Beam Blocker er in!

Gr. C.

Aca Ilic
8 juni 2010, 00:06
Ik heb net toch maar een 15" Beam Blocker besteld voor mijn Peavey Delta Blues.
Ik had ze al lange tijd en naar volle tevredenheid in mijn 2x12" V30 cab en ook mijn Bugera V22 was voorzien, omdat ik nog een 12" had liggen uit een andere amp die ik eigenlijk nauwelijks nog gebruik.
Gisteren opgetreden en ik had de versterker licht gekanteld op de grond staan om mezelf goed te horen en om niet te hard in de zaal te zijn. Er was alleen wat zangversterking en ik kreeg al gauw het signaal dat ik te zacht was... Ja ja, het kan dus wel.... ;)
Maar goed, als die versterker op de vloer recht de zaal in gaat mis ik wat helderheid en ga je ´m misschien toch te hard zetten. Laat je ´m gekanteld staan, wordt je gek van het volume en je eigen gitaargeluid.... Ergo: toch maar een Beam Blocker er in!

Gr. C.

heb je voor PDB eentje met juiste coon afmeting besteld kid....?

Mitch
8 juni 2010, 00:08
Dat zegt -ie in zijn eerste zin ;)

guitarkid
8 juni 2010, 00:33
heb je voor PDB eentje met juiste coon afmeting besteld kid....?

Zoals Mitch zegt: ja dus! Evenzo goed bedankt, er zijn inderdaad niet zoveel combo's met een 15" speaker.

Gr. C.

Midwolda
8 juni 2010, 07:20
Iemand een Beam Diffusor hebben tegen verzendkosten?
Ik ben zeker weer de spreekwoordelijke mosterd na de maaltijd?
Zo niet, dan graag! :ok:

Aca Ilic
8 juni 2010, 09:06
Dat zegt -ie in zijn eerste zin ;)

Heey Mitch,
Ik vind best wel grappige opmerkingen en smileys op zijn tijd leuk. Voor alle duidelijkheid je hebt beamers voor 10 12 en 15 inch luidprekers. Voor 15 " luidpsrekers heb je nog keuze tussen 4" en 5" dome. Voor Pevaey delta blues moet het een bemaer blokker voor 15 " speaker zijn met 4 " dome cap.
Dome = difusing cap .
Zo leer je iedere dag wat bij ;-).....

MjS
8 juni 2010, 09:32
Ik ben zeker weer de spreekwoordelijke mosterd na de maaltijd?
Zo niet, dan graag! :ok:

Je hebt een PM!

guitarkid
8 juni 2010, 09:34
Heey Mitch,
Ik vind best wel grappige opmerkingen en smileys op zijn tijd leuk. Voor alle duidelijkheid je hebt beamers voor 10 12 en 15 inch luidprekers. Voor 15 " luidpsrekers heb je nog keuze tussen 4" en 5" dome. Voor Pevaey delta blues moet het een bemaer blokker voor 15 " speaker zijn met 4 " dome cap.
Dome = difusing cap .

Hallo Aca.

Net als Mitch dacht ik ook dat je bedoelde dat ik dan de goede maat Blocker moest hebben en je me er even aan herinnerde dat de Delta Blues een 15" speaker had, iets dat ik wel kan waarderen. Ik ken bezitters van combo's die niet weten hoeveel of welke maat speakers er in zitten... ;)
Ik wist echter (ook?) niet dat er twee maten domes te krijgen zijn bij de 15" BB en dat staat ook niet op de site van de Gier, waar ik 'm besteld heb.
Ik zal 'm even bellen hierover.
Wat is het effectieve verschil tussen een 4" en een 5" dome c.q. waarom moet er voor mijn speaker een 4" versie?
In ieder geval bedankt !!!

Gr. C.

Edit. Net even met de Gier gebeld. Ze hebben alleen de 4" versie en het verhaal is dat de spreiding van de 5" wat groter is en het hoog wat meer "geblocked wordt". Da's logisch, lijkt me. Maar uit jouw verhaal maak ik op dat het toch ook wel met het type speaker te maken heeft.
Hoe dan ook, ik laat 'm gewoon komen.

guitarkid
8 juni 2010, 09:35
Je hebt een PM!

Mosterd vóór de maaltijd, Midwolda !!!!! ;)

Gr. C.

Aca Ilic
8 juni 2010, 10:58
Hallo Aca.

Net als Mitch dacht ik ook dat je bedoelde dat ik dan de goede maat Blocker moest hebben en je me er even aan herinnerde dat de Delta Blues een 15" speaker had, iets dat ik wel kan waarderen. Ik ken bezitters van combo's die niet weten hoeveel of welke maat speakers er in zitten... ;)
Ik wist echter (ook?) niet dat er twee maten domes te krijgen zijn bij de 15" BB en dat staat ook niet op de site van de Gier, waar ik 'm besteld heb.
Ik zal 'm even bellen hierover.
Wat is het effectieve verschil tussen een 4" en een 5" dome c.q. waarom moet er voor mijn speaker een 4" versie?
In ieder geval bedankt !!!

Gr. C.

Edit. Net even met de Gier gebeld. Ze hebben alleen de 4" versie en het verhaal is dat de spreiding van de 5" wat groter is en het hoog wat meer "geblocked wordt". Da's logisch, lijkt me. Maar uit jouw verhaal maak ik op dat het toch ook wel met het type speaker te maken heeft.
Hoe dan ook, ik laat 'm gewoon komen.

Heey Kid,

geen probleem. ik heb ook in mijn PDB eentje met 4" dome besteld. Geen spijt van gehad.....

guitarkid
8 juni 2010, 11:22
Heey Kid,

geen probleem. ik heb ook in mijn PDB eentje met 4" dome besteld. Geen spijt van gehad.....

Net nog even jouw posts over je gepimpte DB gezien: mooi !! Ik wist even niet meer dat jij dat was, maar werd er in een ander topic op geattendeerd na mijn vraag daarover!

Gr. C.

laccio
8 juni 2010, 11:51
is hier ergens een verdeler in limburg (België)? Bij mijn Valveking is het echt een wereld van verschil als je er dicht bij staat met je oor op hoogte van de speaker (wat de mic dus opvangt) dus dit kan wel eens een enorme verbetering zijn

bass blom
8 juni 2010, 12:20
is hier ergens een verdeler in limburg (België)? Bij mijn Valveking is het echt een wereld van verschil als je er dicht bij staat met je oor op hoogte van de speaker (wat de mic dus opvangt) dus dit kan wel eens een enorme verbetering zijn

de beamblocker is er voor bedoeld dat jij, op afstand, niet zo'n beam van geluid hebt.
dus als je 1 meter opzij stapt heb je ineens een ander/veel minder geluid.

hij is niet voor de mic, die zit hij juist eerder iets in de weg.

Aca Ilic
8 juni 2010, 14:24
Net nog even jouw posts over je gepimpte DB gezien: mooi !! Ik wist even niet meer dat jij dat was, maar werd er in een ander topic op geattendeerd na mijn vraag daarover!

Gr. C.

thanks voor complie's C,

PDB zijn echt killer amps. In eerste instantie gekocht als back up amp, maar ondertussen speel ik iedere gig op. Misschien dat ik op een of ander manier probeer te bewijzen dat ze erg onderwardeerd zijn, en dat je toch killer blues geluid uit zo'n bakkie krijgt...

Mitch
8 juni 2010, 15:02
Heey Mitch,
Dome = difusing cap .

Ik bedoelde je ook niet te dollen hoor, ik dacht dat je zijn opmerking gemist had! Ik ben me bewust van de verschillen, ik heb jarenlang op twee straten van de importeur gewoond en ze vanaf het eerste ogenblik dat -ie ze binnen had mogen aanschouwen en ben ze daarna overtuigd gaan gebruiken :)

guitarkid
9 juni 2010, 14:48
Dames, heren ook!

Heb zojuist een 15" BeamBlocker (met 4" dome) in mijn Peavey Delta Blues gezet. Ik heb daarvoor wel zo'n beetje dat ding (de Delta Blues) helemaal moeten demonteren, maar ach, een beetje moeite er voor doen kan geen kwaad....
Maar toen zette ik 'm weer aan en wat een verschil! Echt ongelofelijk. Weg met dat toch wat agressieve hoog recht voor de speaker en de sweetspot is groter dan ik ooit had durven dromen. Het rendement lijkt (is ?) groter dan van de BeamBlockers in mijn 2x12" V30 en die in mijn Bugera V22.
Ik was al erg enthousiast over de Delta Blues en de Beam Blockers, maar deze combinatie is echt top!

Gr. C.

Liquid_Metal
10 juni 2010, 09:05
Ik heb zojuist een 12" besteld bij De Gier. Wat een onduidelijke site zeg. Prijzen zijn exclusief btw dus je wordt nog genaaid ook (het staat lang niet bij alle producten duidelijk aangegeven) en de shipping costs worden pas duidelijk gemaakt in een confirmation email...

j3r03n
10 juni 2010, 10:23
Wat zijn de verzendkosten dan?

guitarkid
10 juni 2010, 10:27
Ik heb zojuist een 12" besteld bij De Gier. Wat een onduidelijke site zeg. Prijzen zijn exclusief btw dus je wordt nog genaaid ook (het staat lang niet bij alle producten duidelijk aangegeven) en de shipping costs worden pas duidelijk gemaakt in een confirmation email...

Lijkt me toch heel simpel; site opzoeken > webshop > weber > beamblocker bestellen.... Prijzen zijn incl. BTW, dus ik geloof niet dat je genaaid wordt! De verzendkosten waren mij inderdaad ook niet helemaal duidelijk. Bleken 7 euro, normaal voor een pakketje dat verzekerd en aangetekend wordt verstuurd.
Hoe dan ook, ik had binnen drie dagen de BB in huis.

Gr. C.

Aca Ilic
10 juni 2010, 11:52
Dames, heren ook!

Heb zojuist een 15" BeamBlocker (met 4" dome) in mijn Peavey Delta Blues gezet. Ik heb daarvoor wel zo'n beetje dat ding (de Delta Blues) helemaal moeten demonteren, maar ach, een beetje moeite er voor doen kan geen kwaad....
Maar toen zette ik 'm weer aan en wat een verschil! Echt ongelofelijk. Weg met dat toch wat agressieve hoog recht voor de speaker en de sweetspot is groter dan ik ooit had durven dromen. Het rendement lijkt (is ?) groter dan van de BeamBlockers in mijn 2x12" V30 en die in mijn Bugera V22.
Ik was al erg enthousiast over de Delta Blues en de Beam Blockers, maar deze combinatie is echt top!

Gr. C.

Hey Kid,

join the family Pevaey Delta Blockers :-)

cheers
Alex

guitarkid
10 juni 2010, 11:59
Hey Kid,

join the family Pevaey Delta Blockers :-)

cheers
Alex

Well, I just did !!!! :)

Hoewel: Peavey Delta Blockers... net alsof je er geen Peavey DB bij wil hebben.... ;)

Gr. C.

Liquid_Metal
10 juni 2010, 12:51
Lijkt me toch heel simpel; site opzoeken > webshop > weber > beamblocker bestellen.... Prijzen zijn incl. BTW, dus ik geloof niet dat je genaaid wordt! De verzendkosten waren mij inderdaad ook niet helemaal duidelijk. Bleken 7 euro, normaal voor een pakketje dat verzekerd en aangetekend wordt verstuurd.
Hoe dan ook, ik had binnen drie dagen de BB in huis.

Gr. C.

Hm, ik heb inderdaad niet goed gekeken en de beamblocker is inderdaad inclusief btw. Bij sommige producten (in ieder geval de DIY) is dat niet zo. Ik heb me er niet in verdiept waar het verschil in zit :).
Verzendkosten staan niet op de website, de email heb ik nog niet ontvangen. Ik vind het wel tamelijk hoog voor zo'n klein en simpel product. Ik zal er niet moeilijk over doen, maar er zijn veel webwinkels met soortgelijke producten en lagere verzendkosten.
Komende week ben ik op veldwerk dus de blocker kan pas volgend weekend ingebouwd worden. Uiteraard post ik mijn bevindingen.

guitarkid
10 juni 2010, 13:24
Hm, ik heb inderdaad niet goed gekeken en de beamblocker is inderdaad inclusief btw. Bij sommige producten (in ieder geval de DIY) is dat niet zo. Ik heb me er niet in verdiept waar het verschil in zit :).
Verzendkosten staan niet op de website, de email heb ik nog niet ontvangen. Ik vind het wel tamelijk hoog voor zo'n klein en simpel product. Ik zal er niet moeilijk over doen, maar er zijn veel webwinkels met soortgelijke producten en lagere verzendkosten.
Komende week ben ik op veldwerk dus de blocker kan pas volgend weekend ingebouwd worden. Uiteraard post ik mijn bevindingen.

Het normale tarief bij TNT Post is € 6,75, maar dan niet aangetekend/verzekerd. Voor 0,25 meer wel.
Ik kan me voorstellen dat op een relatief laag bedrag er dan geen "korting" gegeven wordt op de verzendkosten.
Ik heb overigens zeer goede ervaring met de Gier en je wordt steeds op de hoogte gehouden van de status van je bestelling.
En de BeamBlockers werken geweldig !! Ik hoop dat je er net zo enthousiast over wordt.

Gr. C.

Liquid_Metal
18 juni 2010, 18:46
Van de week is ie bezorgt, ik kwam net thuis en heb 'm gelijk even geinstalleerd. Aanvankelijk trilde er van alles mee, bleek dat ik 'm te strak had gezet (kwam tegen de speaker aan :P). Het ziet er wel érg goedkoop uit zeg!
Maar het lijkt wel te werken. Ik heb het idee dat ik veel meer frequenties hoor als ik achter m'n bureau zit. Da's dus een stukje naast de speaker.

Liquid_Metal
18 juni 2010, 20:20
Het klonk goed toen ik alleen de geblockte speaker aan had, maar nu ik ook de tweede speaker aan heb vallen m'n hoge tonen toch weg. Ik zit overigens aan de kant van de speaker die niet geblockt is, en dan vanaf het cabinet gezien ongeveer in een hoek van 45 graden op 1,5 meter.

Midwolda
19 juni 2010, 09:47
'k Heb onlangs ook de 12" Beam Diffusor ontvangen van MJS, waarvoor nog mijn dank!
Ingebouwd voor de HH Invader in het Laney cabinet, maar de resultaten vallen me eerst tegen.
Het lijkt wel of het "romige" van het geluid af is, minder laag-mid dus?
Gisteravond er weer af gehaald, maar toen was het al te laat om nog herrie te maken.
Dit weekend even goed luisteren met/zonder, en ook met de nieuwe G12H30.

Over de twee 10" Diffusors voor de Ragin' Cajun's in m'n Princeton Chorus ben ik wel heel erg tevreden!
Beetje vreemd resultaat dus, maar ja... The Never Ending Search For Sound...

:punk:

MjS
19 juni 2010, 12:20
'k Heb onlangs ook de 12" Beam Diffusor ontvangen van MJS, waarvoor nog mijn dank!
Ingebouwd voor de HH Invader in het Laney cabinet, maar de resultaten vallen me eerst tegen.
Het lijkt wel of het "romige" van het geluid af is, minder laag-mid dus?
Gisteravond er weer af gehaald, maar toen was het al te laat om nog herrie te maken.
Dit weekend even goed luisteren met/zonder, en ook met de nieuwe G12H30.

Over de twee 10" Diffusors voor de Ragin' Cajun's in m'n Princeton Chorus ben ik wel heel erg tevreden!
Beetje vreemd resultaat dus, maar ja... The Never Ending Search For Sound...

:punk:

Grappig, dat was dus ook mijn ervaring, dat het rommelde met het laag/midden. Had je niet, toen je ze in de Princeton legde, 'm meteen closed back gemaakt? Of herinner ik me dat verkeerd?

Midwolda
19 juni 2010, 13:49
Grappig, dat was dus ook mijn ervaring, dat het rommelde met het laag/midden. Had je niet, toen je ze in de Princeton legde, 'm meteen closed back gemaakt? Of herinner ik me dat verkeerd?

Ja, klopt! Daar heb ik toen een schotje voor gemaakt, gewoon vastgezet met klittenband.
Dus aan die versterker is (wat speakers etc. betreft) niet zoveel meer origineel.
Maar wel een lekkere sound... stereo chorus door 2x10" in èèn kast, man dat klinkt!

Net nog even staan spelen, op de HH Invader zonder de Beam Diffusor.
Denk toch dat ik het maar zo hou, blues-to-the-max met de WoodFace.

Wat me wel opviel is dat de "dome" (of hoe noem je dat schuimpie) op de Diffusor
even groot is op de 10" als op de 12" uitvoering. Goedkoper produceren natuurlijk...
maar misschien dat de 10" daarom effectiever is?

Liquid_Metal
19 juni 2010, 15:34
Ja, klopt! Daar heb ik toen een schotje voor gemaakt, gewoon vastgezet met klittenband.
Dus aan die versterker is (wat speakers etc. betreft) niet zoveel meer origineel.
Maar wel een lekkere sound... stereo chorus door 2x10" in èèn kast, man dat klinkt!

Net nog even staan spelen, op de HH Invader zonder de Beam Diffusor.
Denk toch dat ik het maar zo hou, blues-to-the-max met de WoodFace.

Wat me wel opviel is dat de "dome" (of hoe noem je dat schuimpie) op de Diffusor
even groot is op de 10" als op de 12" uitvoering. Goedkoper produceren natuurlijk...
maar misschien dat de 10" daarom effectiever is?

Dat klinkt wel goedkoop zeg. Maar zijn de domes van 10" en 12" even groot? Want dan zou het natuurlijk logisch zijn.

Ik heb nu trouwens 1 speaker (met blocker) aanstaan en dan doet ie het inderdaad wel goed. Toch hoor ik als ik er recht voor sta het geluid toch nog beter, dus ik ben een beetje teleurgesteld. Dat komt waarschijnlijk omdat mijn verwachting was dat ik al het geluid overal even goed zou horen :).

guitarkid
19 juni 2010, 18:59
Dat klinkt wel goedkoop zeg. Maar zijn de domes van 10" en 12" even groot? Want dan zou het natuurlijk logisch zijn.

Ik heb nu trouwens 1 speaker (met blocker) aanstaan en dan doet ie het inderdaad wel goed. Toch hoor ik als ik er recht voor sta het geluid toch nog beter, dus ik ben een beetje teleurgesteld. Dat komt waarschijnlijk omdat mijn verwachting was dat ik al het geluid overal even goed zou horen :).

Misschien niet overal even goed, maar wel veel beter, is mijn ervaring. De sweetspot is echt aanmerkelijk breder, maar het is een beetje lastig omdat snel A/B te vergelijken. Ik heb in al mijn combo's en cabs nu BeamBlockers en merk dat ik minder hard hoef en dat ik mezelf beter hoor. Bovendien is juist dat agressieve hoog, dat je vaak om de oren knalt als je voor de speaker staat, dus voor een groot deel weg. Heerlijk!

Gr. C.

wireman
25 oktober 2010, 04:06
FF maar een oud topic binnen vallen.. Ik heb vorige week mijn Beam Blockers gescoord voor in mn Fender Bassman '59 reissue LTD. (4X10) Er is mij geadviseerd om eerst alleen de bovenste twee speakers van beamblockers te voorzien om toch nog veel gerichte spreiding onder te houden. Bovendien zou het uitmic'en beter gaan zonder blockers.. Hier heb ik echter geen ervaringen mee, dus dat zou ik verder niet weten. Maar goed.. eerst twee.. Heb ik gedaan.. vanavond na een hoop geetter de bovenste twee jensens voorzien van een blocker. Klinkt al veel minder 'hard'. Nog even de goeie instelling qua bass, treble en gain uitregelen. Morgen weer de oefenruimte in en dan maar even open schroeven die handel. Ik vraag me alleen af waarom alleen de bovenste. Ligt dat puur aan smaak of is het echt om de overgang eventueel wat minder rigoreus te laten verlopen?..

Nocki
26 oktober 2010, 12:42
Ik lees dat ook overal maar zelf stop ik overal een BB in. Voor mij niet meer zonder.

Sinds ik BBs gebruik is het op het podium er alleen maar beter op geworden.
Alleen de bovenste 2 is volgens mij ontstaan vanuit het principe "het is anders zo duur" :)

HaroldA
26 oktober 2010, 12:46
Alleen de bovenste 2 is volgens mij ontstaan vanuit het principe "het is anders zo duur" :)

En om een paar speakers over te houden waar je nog fatsoenlijk een microfoon voor kunt zetten!

Nocki
26 oktober 2010, 12:48
Ja ook dat lees ik maar ik heb er nooit problemen mee.
Ik durf zelfs te beweren dat ik sinds ik ze gebruik meer tevreden ben over de geluidsmensen.

Vroeger wilde ik in de zaal nog wel eens klinken als een strat terwijl ik op een lp speel. Tegenwoordig is de sound ook beter in de zaal.
Even rekening houden met het plaatsen van de mic is voldoende.

E-J
26 oktober 2010, 13:38
Waarom de bovenste: die staan het dichtst bij de oortjes en zorgen daarom voor het meeste hoog en schelheid. Ik heb nu ook enige tijd een Beamblocker in de bovenste speaker van mijn 2x12 en ben er erg over te spreken!

wireman
26 oktober 2010, 13:43
Gisteren in de oefenruimte de combi Bassman met Beamblockers geprobeerd. De tweede gitarist was verhinderd, dus ik kon ongestoord een testdrive maken.. Ik moet zeggen.. echt een verbetering! inderdaad geen icepick geluiden meer.. (tenzij geforceerd) Ik hoefde ook niet meer zo hard als normaal om een fijn geluid te krijgen.. Het klinkt wat voller allemaal.. inderdaad een aanrader! hoewel het echt persoonlijk is.. Het is een behoorlijke kleuring van je sound en ik kan me heeeel goed voorstellen dat bij sommige amps en/of speakers men schrikt of het niks vindt.. In mijn casus pakte het goed uit... Voor mij zijn het keepers!!

the sure thing
26 oktober 2010, 13:58
(...) en ik kan me heeeel goed voorstellen dat bij sommige amps en/of speakers men schrikt of het niks vindt.. (...) Misschien horen ze nu wat voor geluid ze al die tijd hebben gehad!!

Ik kan dit produkt niet genoeg blijven aanraden.

ThaBluesBreaker
18 januari 2011, 09:17
Misschien wel interessant product dit. Maar beinvloed dit niet sterk de microfoon die je voor je amp zou zetten? Misschien is dit al benantwoord in dit topic, maar ik heb geen tijd om elke pagina uit te spitten. :supercool:

Wat zijn trouwens de nadelen van een beam blocker? Ik las hier en daar dat het geluid, "smoother" wordt en de highs beetje de kop indrukt.

Mitch
18 januari 2011, 09:31
Al een keer of twintig :D Tuurlijk moet je wel een héél klein beetje opletten hoe er gemic'ed wordt, maar in mijn ervaring moet dat eigenlijk altijd wel bij de gemiddelde of onoplettende geluidsman. Niet pal voor de sstrip of de dome en dan is er niks aan de hand. Tijdje geleden ook clips gehoord van iemand die 't had uitgeprobeerd en dat was niet noemenswaardig verschil.

pasqual
18 januari 2011, 17:15
vorig weekend opnames gemaakt met BB's terwijl ik een maand eerder met de zelfde versterker zonder BB's ook heb opgenomen: geen verschil te horen. de mic's zijn op de zelfde plaats geplaatst. alleen in de oefenruimte en op het podium zul je verschil horen.

ThaBluesBreaker
18 januari 2011, 19:21
Lost die BB ook het probleem op van een versterker op een standaard of paar bierkratten zetten, waardoor je laag verliest?

Mitch
18 januari 2011, 20:37
ja, da's juist de grap wat mij betreft. De spreiding maakt het mogelijk dat je 'm op de grond kan laten staan zonder dat het onder je door blaast. Je hoort jezelf nog steeds en met een betere druk door het contact met de grond.

robert-gitarist
18 januari 2011, 22:46
Ik heb sinds een weekje een Weber Beamblocker in mijn Marshall 1912 1x12" cabinet. Stuk beter hoorbaar nu! Voorheen had ik hem op een verhoging staan of schuin staan maar dat is nu absoluut niet meer nodig :) Ik heb nu echt heerlijk rondom de speaker spreiding van het geluid, niks geen verhoging meer nodig eigelijk. Kost een paar centen maar scheelt wel aardig wat.

Met dank aan Johnlord! :hippie:

guitarkid
19 januari 2011, 00:20
Ik ben al geruime tijd enthousiast gebruiker van Beam Blockers en heb ook ergens in dit topic uitgebreid gereageerd, maar misschien wel leuk om nog even de ervaringen hier te plaatsen.
Ik heb ze voor het eerst gebruikt in een 2x12 cab met V30's en daar deden ze wonderen: de V30's zijn wat agressief, zeker met mijn Tele's en dat probleem was weg, samen met de beperkte sweetspot op het podium.
Ook één gezet in mijn Blackstar HT5 combo en dat was ook zeker een verbetering!
Ik speel nu met een Peavey Delta Blues met BB (15" dus, maar met een 4" dome) en een Peavey Classic 30 en de laatste klonk erg fel t.o.v. de eerste en had ook een kleinere sweetspot. Ook daar toch weer een BB in en toen was ook dat probleem uit de wereld.
Wat betreft BB's en microfoons: geen enkel probleem, tenzij je de speaker dus in het midden miked, maar dat is niet echt gebruikelijk. Ik merk bij opnamen dat de balans tussen hoog en laag eigenlijk natuurlijker wordt doordat de microfoon off centre juist iets meer hoog meekrijgt waardoor het gitaargeluid zich makkelijker in de mix laat zetten, maar zonder dat agressieve randje dat je soms krijgt als je wel meer in het midden miked.
Kortom, ik ben er wel blij mee!
Tip: als je twijfelt of ze zullen werken en je hebt dus last van dat "icepick-geluid" (mooie term Wireman!), plak dan eerst eens een rond stukje karton (bierviltje) op het doek, midden voor je speaker. Als het geluid dan milder (beter) wordt is een BB een hele goede oplossing, want zoals gezegd zorgt die voor een betere spreiding.
Tot slot: voor nood had ik zelf even tijdelijk een BB gemaakt van een halve piepschuim bol en een dun latje. Dat werkte ook wel wat, maar geloof me, die ong. 25 euro voor een 12" Weber zijn het wel waard, want het werkt echt beter!

Gr. C.

ThaBluesBreaker
19 januari 2011, 01:49
ja, da's juist de grap wat mij betreft. De spreiding maakt het mogelijk dat je 'm op de grond kan laten staan zonder dat het onder je door blaast. Je hoort jezelf nog steeds en met een betere druk door het contact met de grond.

Oh wauw dat is eigenlijk wel heel handig als dat echt zo goed werkt. Ik heb een VOX AC15, misschien ook maar eens proberen :3

crapton
19 januari 2011, 07:27
Ik ben...

Ik heb ze voor het eerst gebruikt in een 2x12 cab met V30's en daar deden ze wonderen: de V30's zijn wat agressief, zeker met mijn Tele's en dat probleem was weg, samen met de beperkte sweetspot op het podium.
...
beter!

+1

Bij mij ook, heb een Strat en ook een 2x12 met V30's. Lijkt inderdaad alsof het geluid voor de box redelijk gespreid wordt als je een beetje rondwandelt.

Geluid wordt milder - geen icepick.

Er is ergens wel eens iets gezegd over faseverschuivingen en reflecties maar dat valt mij dus echt niet op.

Een makkelijke en goedkope manier om je speakergeluid beter in bedwang te krijgen.

JohnLord
19 januari 2011, 08:35
Ik heb sinds een weekje een Weber Beamblocker in mijn Marshall 1912 1x12" cabinet. Stuk beter hoorbaar nu! Voorheen had ik hem op een verhoging staan of schuin staan maar dat is nu absoluut niet meer nodig :) Ik heb nu echt heerlijk rondom de speaker spreiding van het geluid, niks geen verhoging meer nodig eigelijk. Kost een paar centen maar scheelt wel aardig wat.

Met dank aan Johnlord! :hippie:

Goed om te horen, je gaat er een hoop plezier van hebben.

guitarkid
19 januari 2011, 09:00
Er is ergens wel eens iets gezegd over faseverschuivingen en reflecties maar dat valt mij dus echt niet op.

Hallo eroosch.

Op zich is fase in de audio belangrijk (+/_ enzo) maar in dit geval vind ik het bot gezegd dus "hifi ge-OH". Natuurlijk: het hoog wordt wat "omgeleid" en bereikt het oor weer wat later, maar alsof dat een probleem is. Niet voor mij in ieder geval!
En voor jou blijkbaar ook niet.
Mijn motto is al heel lang: "bloeme hore in vaze....!!" :seriousf:

Gr. C.

StevenStrat
19 januari 2011, 19:36
heb een tijdje geleden een soort beamblocker gekocht bij stefaan geens (FAD amps, freeqi) die hij speciaal voor hem laat maken. een verbeterde versie van de weber, met een extra top in het midden en een wat breder plat stuk om het geluid zo goed en gelijkmatig mogelijk te verspreiden. 25 euro, zag er leuk uit.
hem 'm nog niet geinstalleerd omdat ik bij m'n cabs eig geen last heb van oneven spreiding.

blademan
19 januari 2011, 21:04
iemand enig idee hoe ik die Beamblocker kan aanbrengen in een K&E 212 cab?

JohnLord
19 januari 2011, 21:35
Dat verschilt idd nogal per cab. Bij mijn toenmalige Engl 212 was het slechts een kwestie van frontje eraf, twee boutjes uitdraaien, blocker plaatsen, boutjes erin frontje er weer voor. Ik vrees dat je bij je K&E van achteruit net zo lang moet demonteren tot je bij de voorkant van de speakers kunt.

Iemand een idee of een BB effect heeft in een open back combo?

Midwolda
19 januari 2011, 22:15
Ik vind van wel.
Heb er twee voor de 10" Fender (Eminence) speakers in m'n Princeton Chorus zitten,
en het haalt gewoon dezelfde "icepick" weg en projecteert het geluid wat breder.
Juist met een open back, waar de bassen achterom gaan en dus toch al minder druk geven
dan in een closed back, wordt het geluid aan de voorkant wat gebalanceerder.
Je krijgt vanzelf de neiging om 'm wat harder te zetten omdat het beter klinkt... ;)
Maar ook voor de Celestion G12S in de closed cab bij de CMW amp doet een BB goed werk.
Wat Eroosch zegt, "een makkelijke en goedkope manier om je speakergeluid beter in bedwang te krijgen".

Note to self: toch eens achter een 8" BB aan gaan voor m'n VibroChamp...

Nielsje
19 januari 2011, 23:01

jaa! Ik heb er ook eentje in een open 1x12, en dat werkt echt heerlijk!

JeroenSchaaf
19 januari 2011, 23:19
Vanavond voor het eerst geoefend met me nieuwe 2x12 met twee Greenbacks erin...

Werken de Beamblockers daar ook lekker voor, had toch een wat vervelend hoog! BRRRR:cheerup:

Midwolda
20 januari 2011, 08:26
Altijd wanneer ik iemand hoor zeggen "het klinkt wel goed, maar er is iets met het hoog"
dan denk ik "BeamBlocker!"... Dus ja, Jeroen.
Ze kosten bijna niets in vergelijking met de rest van je setup en ze werken imho echt goed.
En als je het niets vindt, dan zet je ze op MP en ben je ze met twee dagen wel kwijt.

JeroenSchaaf
20 januari 2011, 08:29
Altijd wanneer ik iemand hoor zeggen "het klinkt wel goed, maar er is iets met het hoog"
dan denk ik "BeamBlocker!"... Dus ja, Jeroen.
Ze kosten bijna niets in vergelijking met de rest van je setup en ze werken imho echt goed.
En als je het niets vindt, dan zet je ze op MP en ben je ze met twee dagen wel kwijt.

Ja de greenbacks zijn niet echt mijn type speakers, denk ik. Elke keer als ze probeer valt het wat tegen. Maar ze zaten al in de cab die gekocht heb. Maar ga het zeker even proberen!

Ik raad ook iedereen beamblockers aan, maar dacht zal eens vragen of iemand ervaring heeft met Beamblockers + Greenbacks.

JohnLord
20 januari 2011, 09:24
Mij lijkt het dat je met notabene Greenbacks geen last van te veel hoog zou moeten hebben.

guitarkid
20 januari 2011, 09:31
Note to self: toch eens achter een 8" BB aan gaan voor m'n VibroChamp...

Zijn die er dan...? Toch alleen 10, 12 en 15"?
Mocht je die niet kunnen vinden, ik heb dus zelf even tijdelijk gestoeid met een "homemade" BB van een dun latje en een halve styropor bol (€1,23 !!! ;)).
Dit om dus uit te vinden of een BB het probleem (weer) zou oplossen en eigenlijk werkte dat wel ok, maar ik wil niet het risico lopen dat zo'n ding het mechanisch begeeft tijdens spelen of vervoer. Je haalt 'm er dan n.l. niet snel even uit!
Bovendien, zoals je zelf terecht opmerkt, ze kosten relatief weinig t.o.v. andere inversteringen en om dan te knoeien met eigenbouw: nee bedankt!
Maar als er geen 8" te krijgen is, is het een serieuze optie!
@johnlord: open back: no problem! Op bijv. mijn de Peavey Delta Blues en de Classic werken de BB's dus erg goed!

Gr. C.

JeroenSchaaf
20 januari 2011, 09:34
Mij lijkt het dat je met notabene Greenbacks geen last van te veel hoog zou moeten hebben.

Hmm, oke nouja laat ik het zo zeggen ik ervaar het zo :D

Misschien is het ook de combinatie hoor Mesa boogie Caliber 50 + Vernet 2x12 greenback kast.

guitarkid
20 januari 2011, 09:59
Hmm, oke nouja laat ik het zo zeggen ik ervaar het zo :D

Misschien is het ook de combinatie hoor Mesa boogie Caliber 50 + Vernet 2x12 greenback kast.

Even wat hoog uit je plectrum halen...? :seriousf:

driftkop
3 februari 2011, 15:43
Iemand ervaring met deze: http://cgi.ebay.com/Fizzy-Lifter-Blockers-Guitar-Cabinet-Treble-Beam-/260728889434 ?

Doet blijkbaar hetzelfde als de Weber BB, maar is de helft van de prijs.

guitarkid
3 februari 2011, 16:06
Iemand ervaring met deze: http://cgi.ebay.com/Fizzy-Lifter-Blockers-Guitar-Cabinet-Treble-Beam-/260728889434 ?
Doet blijkbaar hetzelfde als de Weber BB, maar is de helft van de prijs.

Ik weet het niet... Ik ben zelf een overtuigd Weber BB gebruiker en m.n. de manier van bevestigen daarvan vind ik juist erg goed, terwijl in dit verhaal daar juist op wordt afgegeven. Ze willen dat je die "dome" aan je speakerdoek vastmaakt. En dat lijkt mij nou weer een vage methode. Als dat ding los schiet tijdens vervoer o.i.d. heb je wel een probleem. En hoe snel kun je aan de achterkant van je speakerdoek komen? Bij mijn beide Peavey Tweeds kun je het schudden: het hele versterker-gedeelte moet er dan uit om de speaker los te kunnen halen en dat zal bij veel amps (combo's) het geval zijn.
Geloof me, neem een Weber. Als die eenmaal vast zit, zit ie ook echt vast!
Niks gerammel of wat dan ook, want als dat zo is zou je speaker uiteindelijk ook moeten gaan rammelen zonder BB..... Je betaalt wel iets meer, maar zonder daar spijt van te krijgen!

Gr. Coos

driftkop
3 februari 2011, 18:52
Bedankt! Die gaat op het lijstje van nog-aan-te-schaffen-gear. :sssh:

En al 65 pagina's voor dit draadje :ok:

guitarkid
3 februari 2011, 19:14

Graag gedaan. Gewoon bestellen bij de Gier. Het is echt een verdraaid handig ding. Ik had ze in mijn 2x12 V30 cab, in mijn Blackstar HT5C en nu ook in beide Peaveys. Ik heb dus alle varianten gehad ( 10, 12 en 15") en ze bevielen allemaal!

Gr. Coos

guitarkid
3 februari 2011, 19:25

Graag gedaan. Gewoon bestellen bij de Gier. Het is echt een verdraaid handig ding. Ik had ze in mijn 2x12 V30 cab, in mijn Blackstar HT5C en nu ook in beide Peaveys. Ik heb dus alle varianten gehad ( 10, 12 en 15") en ze bevielen allemaal!

Gr. Coos

driftkop
3 februari 2011, 19:41
Ik bestel ze liever direct bij Weber, scheelt een hoop verzendkosten :)

guitarkid
3 februari 2011, 20:19
Ik bestel ze liever direct bij Weber, scheelt een hoop verzendkosten :)

En verder dezelfde prijs...? Da's wel interessant dan.

Gr. Coos

driftkop
3 februari 2011, 20:58
$18 + $8 verzendkosten.

ik woon in de VS :sssh:

guitarkid
3 februari 2011, 21:08
$18 + $8 verzendkosten.

ik woon in de VS :sssh:

Ik dacht al..... :)

Mitch
4 februari 2011, 16:46
Ghehe, Weber staat inderdaad niet echt bekend voor zijn geweldige verzendkosten naar Europa :D

driftkop
4 februari 2011, 19:50
Besteld! :rockon:

flo123
5 februari 2011, 01:30
Met het gevaar van mogelijke herhaling van deze informatie:

Kijk i.p.v. naar een "beam blocker" eens naar deze oplossing met een "donut" van plastic schuim voor je gehele speaker:
Speaker Directivity Modifier - Jay Mitchell
http://www.tgpwebzine.com/?page_id=424
Fotos en grafieken op blz 2:
http://www.tgpwebzine.com/?page_id=443
Lange forum thread:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=470956

guitarkid
5 februari 2011, 12:33
Met het gevaar van mogelijke herhaling van deze informatie:

Kijk i.p.v. naar een "beam blocker" eens naar deze oplossing met een "donut" van plastic schuim voor je gehele speaker:
Speaker Directivity Modifier - Jay Mitchell
Fotos en grafieken op blz 2:
http://www.tgpwebzine.com/?page_id=443
Lange forum thread:

Boeiend! Ik had dit nog niet gezien, maar ga er zeker even aandacht aan besteden! 't Is een heel verhaal!

Gr. Coos

peter_heijnen
5 februari 2011, 12:58
Me too, thx!

toneblo
5 februari 2011, 13:19
Dag harmonische boventonen lijkt mij..
Alles wat je in de baan van het geluid stopt, heeft een negatief effect op je speaker voicing dunkt me....
Maar goed. ik ervaar mijn geluid graag op volume en ga niet recht voor mijn speakers zitten... ik sta als ik speel:chicken:

Kim Wilson
5 februari 2011, 13:51
Ja, het is alleen wel vervelend dat je publiek dus wel in dat schelle klotegeluid staat. En dat van die boventonen zal wel wat meevallen, het geluid wordt gespreid, niet gedempt.

schwalbe
5 februari 2011, 13:59
Technisch gezien is de schuim oplossing in theorie beter. Weber heeft sowieso helemaal niet veel op met theorie want de beam blocker werkt in ieder geval niet zoals hij zelf aangeeft:
http://www.webervst.com/installation.jpg
Het geluid gaat helemaal niet netjes langs de blocker: het reflecteert van de blocker terug naar de conus en daar weer van terug, voor een deel inderdaad vervolgens langs de blocker de ruimte in.
Die lelijke piek die zo gebeamt wordt is in feite cone-breakup. Dat hij beamt is het gevolg van de diameter van de speaker.
Elke luidspreker heeft last van cone-breakup in het hoog. Bij je hifi-luidsprekers is dat opgelost door het hoog er mbv een spoel af te filteren. Dat kan bij je gitaarspeaker ook prima. En de daarvoor benodigde spoel kost ongeveer 5 euro, heel wat minder dan een beamblocker. Nadelen zijn er ook: het irritante hoog is foetsie, maar omdat het niet wordt teruggekaatst zoals bij een beam blocker krijg je er geen off axis ruimtelijkheid bij. Verder beinvloedt de spoel de 'communicatie' tussen de speaker en de eindtrafo van een buizenbak en dat klinkt net ietsje minder lekker. Voordeel is wel dat je de constructie met de spoel mbv een schakelaar uit de signaalweg kan nemen zodat je kan kiezen of je hem wil gebruiken of niet.
Ik heb het zelf nooit geprobeert, maar voor degenen die willen experimenteren: een spoel van 1 mH in de positieve kant van de luidsprekerkabel zou de trick moeten doen. Let wel even op de belastbaarheid van de spoel; ik zou voor minstens 1 mm draaddoorsnee gaan.

toneblo
5 februari 2011, 14:24
Het geluid gaat helemaal niet netjes langs de blocker: het reflecteert van de blocker terug naar de conus en daar weer van terug, voor een deel inderdaad vervolgens langs de blocker de ruimte in.
Die lelijke piek die zo gebeamt wordt is in feite cone-breakup. Dat hij beamt is het gevolg van de diameter van de speaker.
Elke luidspreker heeft last van cone-breakup in het hoog.

Precies, en dit is bij dat schuim wat alleen de dome laat staan precies hetzelfde.
Sterker nog, het kan alleen door het gat in de schuim naar buiten, behoorlijk versmald gericht dus.
Nadeel is ook dat je kast onnodig veel frequenties in zich houdt, wat een hummend minder strak laag gevoel veroorzaakt.
Hoek van inval is hoek van terugkaatsing, dit zorgt ervoor dat je een rendementsverlies krijgt en een brei van door elkaar lopende frequenties.
In gitaristen taal heet dat ondefineerbaar.
Voor opnames is het funest en voor " sommige " live situaties ook.
Het hoge irritante wat je hoort als je recht voor de speaker staat, kun je vermijden door je hoog en midden te trimmen, ook je presence helpt hier in mee.... is mijn ervaring.

Mitch
5 februari 2011, 16:42
Technisch gezien is de schuim oplossing in theorie beter. Weber heeft sowieso helemaal niet veel op met theorie want de beam blocker werkt in ieder geval niet zoals hij zelf aangeeft:
....

Theoretisch wil ik dat best van je aannemen, maar de praktijk leert me bij iedere keer spelen dat het in de praktijk als een tierelier werkt.
Of die beam no van de diameter is of niet, als ik minder irritant hoog heb en een vele malen betere spreiding ben ik een tevreden gebruiker.

pasqual
5 februari 2011, 17:13
Het hoge irritante wat je hoort als je recht voor de speaker staat, kun je vermijden door je hoog en midden te trimmen, ook je presence helpt hier in mee.... is mijn ervaring.

laat dat nou net de reden zijn waarom een beamblocker is gemaakt: als je versterker NIET op oor hoogte staat en je dus NIET de treble beam ervaart, ga je dus méér hoog in je geluid mengen als wenselijk is omdat je het zelf niet goed hoort. de beamblockers zorgen voor een betere spreiding van je geluid zodat je je geluid beter kunt afstellen. voor de rest van mijn bevindingen: zie Mitch zijn commentaar hierboven. theoretisch zal je betoog wel kloppen maar ik ervaar ze als erg positief voor mijn geluid en kan me in de aangedragen nadelen niet vinden.

schwalbe
5 februari 2011, 17:34
Theoretisch wil ik dat best van je aannemen, maar de praktijk leert me bij iedere keer spelen dat het in de praktijk als een tierelier werkt.
Of die beam no van de diameter is of niet, als ik minder irritant hoog heb en een vele malen betere spreiding ben ik een tevreden gebruiker.

En gelijk heb je. Theorie doet er helemaal niet zoveel toe bij gitaarversterking. Ik had alleen het idee dat een schakelbare anti-beam oplossing zoals ik die schetste misschien voor wat mensen een betere oplossing is.

toneblo
5 februari 2011, 18:12
ga je dus méér hoog in je geluid mengen als wenselijk is omdat je het zelf niet goed hoort.

Stel je versterker af voor een optreden, vertrouw er dan op dat het goed is en goed over gebracht wordt.
In de brei van zaalgeluid, publiek, bandgeluid en andere drukte wil je nog wel eens het idee hebben dat je het zelf niet kan horen.
Dit komt puur en alleen door het aanwezige "andere " geluid.
Zet een mic voor de amp en het ding wordt prima uitversterkt, klinkt in de zaal ook gewoon top!
Soms gewoon af en toe bijzaken voor lief nemen..

@ Mitch en degene die er wel baat bij hebben: Helemaal top, niets belangrijker dan je eigen ondervinding!

pasqual
5 februari 2011, 23:22
ik heb eigenlijk altijd mijn amp op de grond staan en niet op een verhoging waardoor het geluid voor mijzelf minder hoog klinkt als diegene die er recht voor staat. het gevolg is dat ik er meer treble in zal draaien als eigenlijk goed is. daar zijn de BB's erg geschikt voor om dit te voorkomen. ik heb ook niet het idee dat mijn geluid wordt aangetast in negatieve zin.

uiteraard gelden voor het spelen op een groter podium waar alles is uit versterkt andere regels. dan is je podium geluid niet alleen afhankelijk van je eigen versterker.

StevenStrat
5 februari 2011, 23:27
hoe zit het met een cab mic'en wanneer zo'n beamblockerding is geinstalleerd ? waar moet je de mic plaatsen ?

Mitch
6 februari 2011, 11:13
Er is een hele handige funktie in dit soort grote topics: "zoeken binnen dit topic".
Staat bovenaan. Vul daar in "Mic'en" en je krijgt een behoorlijk aantal dezelfde posts te zien.
De vraag is namelijk al erg vaak gesteld en beantwoord ;)

Einzeln
6 februari 2011, 13:56
Er is een hele handige funktie in dit soort grote topics: "zoeken binnen dit topic".
Staat bovenaan. Vul daar in "Mic'en" en je krijgt een behoorlijk aantal dezelfde posts te zien.
De vraag is namelijk al erg vaak gesteld en beantwoord ;)

Weet je dat ik dat voor het eerst zie! Bedankt.

Mitch
6 februari 2011, 14:24
Een duidelijke tip heb je meer aan dan de loze kreet "dat je maar moet zoeken". Het is inderdaad een functionaliteit die snel over het hoofd gezien wordt, maar reuze handig is. :ok:

ThaBluesBreaker
7 februari 2011, 03:03
Ik vind alleen het idee dat je je versterker nu bijvoorbeeld gewoon op de grond kan zetten zonder te kantelen of op een verhoging te zetten toch onnatuurlijk aanvoelen hehe :harmony::chicken:

the sure thing
7 februari 2011, 08:57
Ik vind alleen het idee dat je je versterker nu bijvoorbeeld gewoon op de grond kan zetten zonder te kantelen of op een verhoging te zetten toch onnatuurlijk aanvoelen hehe :harmony::chicken:Maar ja, zo'n gammel barkrukje is ook niet alles :)

Ik kan het hier niet genoeg herhalen: als een beamblocker EUR 75 had gekost, had ik m nog gekocht.

ThaBluesBreaker
7 februari 2011, 12:18
Ik ga het ook eens proberen, ik heb een 12 inch speaker. Dan heb je ook blocker voor 12 inch nodig?

http://www.degierguitars.com/webshop/product_info.php?cPath=34&products_id=105

Die dus?

jaywalker
7 februari 2011, 17:37
zojuist besteld. Ik ben benieuwd.

Ace 1.15.19
7 februari 2011, 17:41
Ik zit ook al een tijdje te prakeseren om er één te kopen. Wellicht toch wel een grote meerwaarde.

jaywalker
7 februari 2011, 17:45
Gister repetitie gehad met de showband. Denk dan aan 15 tot 20 man.
Of je hoort jezelf niet of anderen horen je niet met zo'n vox.
Band opstelling is ook niet erg ideaal. Maar hopelijk bevalt helpt dit wat.
Als ze niet bevallen gaan ze gewoon weer op MP.

driftkop
7 februari 2011, 20:12
Geen idee, die link wil niet openen. :???:

Maar inderdaad, voor een 12" speaker heb je de 12" blocker nodig.

BartL
7 februari 2011, 21:23
Heb hem al een jaar of twee in mijn Rivera Suprema (12" V30) zitten en ben er erg over te spreken.

Mitch
7 februari 2011, 21:44
Als ze niet bevallen gaan ze gewoon weer op MP.
In de AC30 2x12 combo die met ons meeging met de vorige band werkte het als een tierelier. Ik stond op het podium uiterst links en de lead gitarist uiterst rechts. Nadat de BB´s geìnstalleerd waren kon ik ´m op wat kleinere podia zelf nog goed horen als de versterker haaks op mij stond. Over spreiding gesproken...

the sure thing
7 februari 2011, 22:36
Als ze niet bevallen gaan ze gewoon weer op MP.Mocht je ze kwijt willen, ik wil er alvast wel één :)

pasqual
7 februari 2011, 23:05
In de AC30 2x12 combo die met ons meeging met de vorige band werkte het als een tierelier. Ik stond op het podium uiterst links en de lead gitarist uiterst rechts. Nadat de BB´s geìnstalleerd waren kon ik ´m op wat kleinere podia zelf nog goed horen als de versterker haaks op mij stond. Over spreiding gesproken...

klopt helemaal. ik heb ook een 212 en overal waar ik sta hoor ik 'm. en over aantasting van je geluid hoef je je niet druk te maken: ff een beetje tijd besteden naar het ( opnieuw ) zoeken van je sound en dan blijft het ook goed, ook als je recht voor de speakers staat.

Liquid_Metal
8 februari 2011, 09:26
Ik heb er eentje op 1 van de speakers in mijn 212 cabinet maar ben er zeer tevreden over.

Harry
8 februari 2011, 09:53
ik wil er ook eentje, maar ben bang dat het een vreselijk karwei is op de Vox. (AC30CC1) Klopt het dat ik het ding vanaf de achterkant compleet uit elkaar moet halen om de BB te kunnen monteren?

guitarkid
8 februari 2011, 10:42
ik wil er ook eentje, maar ben bang dat het een vreselijk karwei is op de Vox. (AC30CC1) Klopt het dat ik het ding vanaf de achterkant compleet uit elkaar moet halen om de BB te kunnen monteren?

Als die net zo in elkaar zit als mijn Delta Blues en Classic 30: ja......
Maar da's even een kwestie van doen!!!

Gr. Coos

ThaBluesBreaker
9 februari 2011, 01:56
besteld, kijken of het wat is morgen of overmorgen.

the sure thing
9 februari 2011, 21:37

Ja dat klopt. Maar dat heb je in een uurtje (anderhalf als je rustig de tijd neemt) wel gedaan. Het is de moeite waard! Je zal trots zijn op jezelf :)

Mitch
9 februari 2011, 21:42
Ja helaas Harry, da's effe knutselen. Hele chassis moet eruit. Maar juist met een open back 1x12 combo is de spreiding van een BB ongelofelijk goed. Je hebt die amp al lang en bent er volgens mij nog steeds hartstikke tevreden mee, dan kun je jezelf best verwennen met zo'n ding hoor.

ThaBluesBreaker
9 februari 2011, 21:46
Zoooo, vandaag BB in een AC15 gezet (: Was zo gepiept.

stevie_vp
10 februari 2011, 14:13
Heb ze al een tijdje in mn cab zitten, en is echt een topaankoop geweest!
Veel meer gebalanceerd geluid in kleinere ruimtes ook..

Kon hem wel moeilijk monteren op mn ENGL alleen. Heb ze uiteindelijk aan
de grill vastgemaakt.. :) Werkt prima nu!

JohnLord
10 februari 2011, 14:38
Engls zijn wel het allermakkelijkst om BB's te monteren. Frontje er af, twee speakerschroefjes er uit, BB er voor en schroefjes er weer in. Hoe makkelijk had je het dan gewild? Is echt binnen tien minuutjes gepiept.

HaroldA
10 februari 2011, 14:42
Engls zijn wel het allermakkelijkst om BB's te monteren. Frontje er af, twee speakerschroefjes er uit, BB er voor en schroefjes er weer in. Hoe makkelijk had je het dan gewild? Is echt binnen tien minuutjes gepiept.

Marshall lijkt me heel wat moeilijker. Moet je dan eigenlijk stukken kurk uit de rim van de speaker slopen?

Harry
10 februari 2011, 14:45
heren, jullie hebben me overtuigd. Moet alleen kijken wanneer en hoe maar gebeuren gaat het.

(al klinkt het eng; 'het chassis moet eruit'....)

JohnLord
10 februari 2011, 14:47
Marshall lijkt me heel wat moeilijker. Moet je dan eigenlijk stukken kurk uit de rim van de speaker slopen?

Bij frontloaded kun je ze gewoon over het kurk heen zetten. Bij backloaded moet je er goed voor zorgen dat er niets kan gaan rammelen (speaker óf BB).

@Harry: met beleid en gezond verstand kan er niet veel mis gaan.

Harry
10 februari 2011, 14:49
hm..... ik en beleid en gezond verstand in 1 zin. Ik zie het als een compliment!! :ok:

HaroldA
10 februari 2011, 14:51
Bij frontloaded kun je ze gewoon over het kurk heen zetten. Bij backloaded moet je er goed voor zorgen dat er niets kan gaan rammelen (speaker óf BB).

Marshall is altijd backloaded. Lekken langs de BB lijkt me niet goed, dus je moet dan of een stuk kurk slopen (wat weer voor lekken gaat zorgen als je de BB verwijderd + je speaker is niets meer waard) of de boel afkitten? :???:

JohnLord
10 februari 2011, 14:54
Je zou hem er eerst eens gewoon tussen kunnen zetten om te kijken of het kurk misschien voldoende meegeeft. Zo dik is het stripje van de BB nou ook weer niet. De BB frontloaden is ook nog een optie, al weet ik niet zeker of een iets grotere afstand tot de speaker geluidseffect heeft.

Kim Wilson
10 februari 2011, 15:03
Marshall is altijd backloaded. Lekken langs de BB lijkt me niet goed, dus je moet dan of een stuk kurk slopen (wat weer voor lekken gaat zorgen als je de BB verwijderd + je speaker is niets meer waard) of de boel afkitten? :???:
Nou, zulke grote gaten zul je niet overhouden dat je last gaat krijgen van valse lucht, dat ga je nooit terughoren. Afkitten is echt niet nodig. Ik ben meer bang voor het kromtrekken van het chassis. Daar kun je een speaker mooi mee slopen.

JohnLord
10 februari 2011, 15:05
Harold wil ze nou eenmaal absoluut luchtdicht hebben...

Ik denk ook dat het wel wat meevalt met dat lekken.

Kim Wilson
10 februari 2011, 15:06
Heeft ie de baffle dan ook rondom afgekit? En de achterkant? Zo niet, heb je daar meer last van lekkage dan door een paar kleine spleetjes in het kurk.

HaroldA
10 februari 2011, 15:08
Heeft ie de baffle dan ook rondom afgekit? En de achterkant? Zo niet, heb je daar meer last van lekkage dan door een paar kleine spleetjes in het kurk.

Daar zitten geen kieren tussen.

Ook ben ik bang voor fysieke vervorming van de speakerrand als hij op 2 plaatsen anders vast zit.

Kim Wilson
10 februari 2011, 15:14
Daar zitten geen kieren tussen.

Ook ben ik bang voor fysieke vervorming van de speakerrand als hij op 2 plaatsen anders vast zit.
Je zult toch wel íets ruimte hebben bij de achterkant? Anders krijg je hem er niet uit.

Ik zou wat kurk wegsnijden om vervorming van je speakerframe te voorkomen. Dat is namelijk veel slechter voor je geluidskwaliteit.

JohnLord
10 februari 2011, 17:45
Ik zou ze eerst maar eens aan de voorkant bevestigen.

Mitch
11 februari 2011, 14:30
Het is misschien effe spitten, maar er z ijn wel mensen die manieren hebben gevonden om de (minimale) hoogteverschillen te elimineren. Misschien effe een zoektochtje aan wagen binnen dit topic.
Op zich heb ik ze nu al in een cab of vier gehad en heb er nog nooit problemen mee gehad, ook niet met rearloaded. Gewoon niet te strak aandraaien, klaar. Stressen over lekken doe je maar over je opoe's inco :D

macwilliams
11 februari 2011, 19:07
Dat kurk geeft genoeg mee om zonder problemen een plaatje van 1,5mm achter te klemmen. Je draait eerst de twee schoeven waar achter de bb zit vast en daarna de twee anderen. Of is de bb meer dan 1,5 mm dik?

Rewind
11 februari 2011, 22:37
En anders kerf je toch iets uit je baffle? dan kunnen je speakers er gewoon vlak tegenaan.

jaywalker
14 februari 2011, 20:25
Zojuist gemonteerd. Best bestede 50 euro ooit.

the sure thing
14 februari 2011, 21:59
Zojuist gemonteerd. Best bestede 50 euro ooit.Yep! Spread the word....

ThaBluesBreaker
14 februari 2011, 22:11
Whehe eerste repetitie met band, de drummer vond dat ik veels te hard stond. Normaal gesproken heb ik volume ook zo maar nu dus met beam blocker. Hij zat bijna haaks op mijn versterker. Volume dus naar beneden gehaald.

Werkt goed :ok:

Ace 1.15.19
14 februari 2011, 23:24
Klinkt echt veelbelovend. Waarom nog wachten eigenlijk?

guitarkid
15 februari 2011, 08:56
Whehe eerste repetitie met band, de drummer vond dat ik veels te hard stond. Normaal gesproken heb ik volume ook zo maar nu dus met beam blocker. Hij zat bijna haaks op mijn versterker. Volume dus naar beneden gehaald.

Werkt goed :ok:

Is dat de zelfde BB die ik ook heb? Want dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn... ;)

Gr. Coos (een echte BB-believer ! :) )

ThaBluesBreaker
15 februari 2011, 09:12
Is dat de zelfde BB die ik ook heb? Want dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn... ;)

Gr. Coos (een echte BB-believer ! :) )

12 inch Weber BB voor VOX AC15

guitarkid
15 februari 2011, 09:21
12 inch Weber BB voor VOX AC15

Mooi dat het bij jou ook zo goed werkt. Ik speel niet meer zonder!

Gr. Coos

Kim Wilson
15 februari 2011, 09:28
Hebben jullie allemaal open back combo's? Ik zit er een beetje aan te denken om mijn Vibrolux ook te voorzien van BB's, maar ik kan nou niet zeggen dat ik een gebrek aan spreiding heb. Ik vraag me dus af hoeveel nut het heeft voor mij.

jaywalker
15 februari 2011, 09:50
Je sound veranderd over het algemeen ook wat. Omdat je frequentie mix stabieler. Daarmee bedoel ik dat je geluid min of meer het zelfde klinkt waar je ook staat.

Ik was al erg tevreden over mijn ac30. Maar nu nog meer omdat ie wat minder fel is geworden

guitarkid
15 februari 2011, 09:59
Hebben jullie allemaal open back combo's? Ik zit er een beetje aan te denken om mijn Vibrolux ook te voorzien van BB's, maar ik kan nou niet zeggen dat ik een gebrek aan spreiding heb. Ik vraag me dus af hoeveel nut het heeft voor mij.

Hallo Kim.

Ik gebruik ze in een Delta Blues en een Peavey Classic 30, beiden open back. Werkt erg fijn en scheelt een stuk qua sweetspot!
Verder zaten ze in mijn Blackstar HT5 combo (ook open) en in een gesloten Framus 2x12 V30 cab. Ook daar was er in beide gevallen een behoorlijke verbetering.
De ervaring van Tha Bluesbreaker is overigens wel zeer positief!

Gr. Coos

ccc
25 februari 2011, 17:52
Variatie op hetzelfde thema :

http://www.audioloudspeakers.co.uk/tayden_sonicdiffuser.shtml

heeft iemand deze al getest ?

crapton
26 februari 2011, 09:00
Ik heb een 2x12 kastje met V30's, daarvoor een setje echte originele Weber beam blockers.

Geluid op zich is prima, wel iets extra hoog erin gedraaid.

Ik heb pas op volume kunnen uittesten in lege repetitieruimte. Daarbij ben ik op ca. 4 m voor de box langsgelopen - al spelende. Mij viel op dat recht voor de box het hoog echt duidelijker aanwezig was. Ga je 1 m naar links of rechts valt het af maar blijft wel min of meer hetzelfde als je verder loopt.

Dus er is naar mijn beleving nog wel degelijk een 'beam'.

Het geluid links/rechts van de beam doet wat vreemd aan, net alsof er een faseprobleem is.

Ik heb deze kast echter nooit goed vergeleken zonder beam blockers en vraag me af wat jullie ervaringen zijn: dus een echte a-b vergelijking onder dezelfde omstandigheden. Hebben jullie ook nog een beam en hoe klinkt het net uit het midden?

Mitch
26 februari 2011, 14:23
Is het een gesloten kast? Daar werkt het namelijk wel iets slechter dan bij open back cabs. Ik heb nu vier open back cabs of combos vóór en na gehoord en die zijn allemaal even goed opgeknapt. Extreem goede spreiding van het hoog en daardoor effectief een grotere spreiding qua hoorbaarheid.
In de gesloten kast waar ik er één in gebruik heb ik geen vóór/na gedaan, maar dat is een iets grotere 2x12 met diagonale plaatsing van de speakers en met alleen een BB in de bovenste speaker. Maar die klinkt ook als een tie zonder uitdoving ergens. Het is misschien een idee om in je kast één BB te verwijderen.

svdijk
26 februari 2011, 20:03
Ik heb inmiddels alle beam-blockers weer uit m'n kasten gehaald.
Ik vond het uiteindelijk toch wel erg tenkoste gaan van de dynamiek, en vooral de punch van de speakers.
Bovendien vonden de geluidsmensen het er lastig om de sweet spot voor de microfoons te vinden met de beam-blockers.
Voor mij voorlopig geen beam-blockers meer!!

guitarkid
26 februari 2011, 20:14
Ik vond het uiteindelijk toch wel erg tenkoste gaan van de dynamiek, en vooral de punch van de speakers.
Bovendien vonden de geluidsmensen het er lastig om de sweet spot voor de microfoons te vinden met de beam-blockers.

Over die eerste twee redenen ga ik niet in discussie, hoewel ik het niet snap, maar dan wordt het wel tijd voor nieuwe geluidstechnici.....
Wat een kul! Ik garandeer je dat, wanneer ze niet zouden weten dat er BB's in die kasten zaten, je ze nooit gehoord had over het niet vinden van de sweetspot of ze hadden 'm sowieso niet gevonden...
Ik gebruik die BB's al lang, neem al bijna 30 jaar alles en iedereen op in de studio en gebruik de BB op het podium in al mijn combo's en cabs en heb nog nooit één probleem gehad met het miken door BB's.

Gr. Coos

Ace 1.15.19
26 februari 2011, 20:16
Misschien bij één speaker wel een BB ervoor en bij één niet?

Mr. Dynamite
26 februari 2011, 20:29
Over de sweetspot, dat is onzin. Dat is ooit eens getest en er was geen noemenswaardig verschil te horen. :)

pasqual
27 februari 2011, 00:03
de "sweetspot" wordt echt niet beïnvloed door de BB's. zeker niet live of tijdens opnames. de BB's werken nu eenmaal zo dat ze de zogenaamde treble beam beïnvloeden en je geluid "breder"maken en als het goed is wordt de mike niet recht voor de conus geplaatst maar uit het midden dus mag dit niets uit maken. ik ben met mijn band bezig met opnames en heb een aantal nummers ingespeeld zonder BB's en een aantal met BB's: absoluut géén verschil te horen. wanneer hoor je dan wel verschil? in de oefenruimte en op kleine podia.....je geluid wordt zoals eerder gezegd breder en duidelijker. althans, dat is mijn ervaring.

Mitch
27 februari 2011, 00:06
Ten koste gaan van dynamiek en punch? Misschien tijd om de Mercury Magnetics toch maar terug te zetten in de JVM? :D

guitarkid
27 februari 2011, 01:09
Ten koste gaan van dynamiek en punch? Misschien tijd om de Mercury Magnetics toch maar terug te zetten in de JVM? :D

En dus andere technici..... :seriousf:

crapton
27 februari 2011, 09:14
Is het een gesloten kast? Daar werkt het namelijk wel iets slechter dan bij open back cabs. ... Het is misschien een idee om in je kast één BB te verwijderen.

Het is inderdaad een gesloten kast, een H&K STM212 waar ik V30's in heb gestoken.

Zou kunnen dat de reflectie-spreiding van achteruit de open kast nog veel invloed heeft, als je dan BB's monteert en de directe straling van de speakers 'dempt' zal inderdaad de spreiding beter lijken. Zal ook afhangen van je ruimte en opstelling.

Een gesloten kast straalt niet naar achteren dus heb je dat indirecte reflectie effect natuurlijk niet.

Mijn punt was dat er ondanks de BB's toch een redelijk nauwe bundel overblijft volgens mijn waarneming. Ik ben nog steeds benieuwd naar met-zonder ervaringen in dit geval met gesloten kast.

Weet iemand of er ooit metingen zijn gedaan: sinus signaal of witte ruis op de speaker met volume x, dan met microfoon op verschillende posities meten met-zonder? Dan krijg je een objectief beeld en ook afhankelijk van de frequentie. Maar goed dan zal je het toch nog zelf moeten uitproberen... live spelen is anders als een meting.

Ik laat voorlopig de BB's maar even zitten, het werkt en de sound is goed. Ben bang met de V30's weer een schel geluid te krijgen.

wiltin
27 februari 2011, 10:48
Heb inmiddels ook een WBB in mijn blackstar HT 20 geplaatst, ben er zeer tevereden over.

svdijk
27 februari 2011, 20:22

Die zit er inmiddels al lang weer in:cooler:
Maar ik maak de laatste tijd meer gebruikt van m'n JCM800 2203, en Ceriatone.

Ik heb wel een poos met twee beam-blockers (bovenste twee speakers) gespeeld, maar toch vond ik de sound minder mooi, vandaar dat ik ze er in z'n geheel uit gehaald heb.
Natuurlijk klopt het wel dat de kasten (en zeker Marshall) veel beter spreiden!

bass blom
7 juli 2011, 14:35
ik ga ze toch ook maar eens in mijn open back 2 greenback cabje proberen.

en wat ik hier lees over sweetspot / mikes vind ik verbluffend, als in dat het geen verschil zou zijn..

ga maar eens met een goeie dichte koptelefoon op zitten luisteren wat de plek van de microfoon voor een verschil maakt als er een beamblocker aanwezig is.
man, lijkt wel of je een mega handbediende wah / parametric EQ in handen hebt, elke millimeter maakt een groot verschil.

ik kan me heel goed voorstellen dat dat voor vooral PA mannen ff wennen is.

the sure thing
8 juli 2011, 21:24
(...) ... live spelen is anders als een meting.
Ik laat voorlopig de BB's maar even zitten, het werkt en de sound is goed. Ben bang met de V30's weer een schel geluid te krijgen.

Tsja.... Live spelen is zeker anders dan een meting, het gaat om wat je oren je vertellen. Ik was 2 weken geleden bij een optreden met mijn 2x12 kast: 1 speaker met BB, de andere niet. De geluidsman kwam naar mij toe en vroeg of mijn amp zachter kon (zucht). Hij bleek exact op de plek te staan waar de "beam" van mijn kast terecht kwam. Ik heb toen alleen de speaker zonder BB afgedekt (er wat voorgezet) en toen was de klacht van de geluidsman ook direct weg.

De V30 speakers ZIJN schel, je hoort dat alleen beter met de BB. Een BB "maakt" speakers niets scheller of zo.

StevenStrat
8 juli 2011, 23:24
De beste oplossing om niet alleen de beam te verhelpen maar ook je volume baar beneden helpen is nog altijd een plexi baffle.

Rewind
8 juli 2011, 23:29
Bedoel je nou je baffle van je speakerkast van plexiglas maken, of een plexiglas scherm voor je cabinet zetten? Ik heb wel een plaat staan, voor mocht ik ooit op gaan treden. (waarschijnlijk toch eerst kleine kroegjes, waar ik de geluidsman een lol wil doen en niet keihard de zaal in blazen)

StevenStrat
8 juli 2011, 23:55
Voor je amp natuurlijk, geluidsmannen zien je er graag mee komen.

flo123
9 juli 2011, 02:04
En dat scherm hoeft niet van plexiglas te zijn, toch? Alleen als je het belangrijk vind dat men er doorheen kan kijken.
Naar mijn idee kan je er ook een flinke houten plaat voor zetten, stel ik me zo voor.

Liquid_Metal
9 juli 2011, 09:53
En dat scherm hoeft niet van plexiglas te zijn, toch? Alleen als je het belangrijk vind dat men er doorheen kan kijken.
Naar mijn idee kan je er ook een flinke houten plaat voor zetten, stel ik me zo voor.

Heeft natuurlijk wel iets andere akoustische eigenschappen, maar plexiglas is gewoon een hard en enorm reflecterend materiaal. Dan moet het met hout ook wel lukken.
Ik vraag me in dezelfde trend eigenlijk af wat er met die reflecties gebeurd, want volgens mij worden die dan ook allemaal door de microfoon opgevangen.

StevenStrat
9 juli 2011, 10:43
Heeft natuurlijk wel iets andere akoustische eigenschappen, maar plexiglas is gewoon een hard en enorm reflecterend materiaal. Dan moet het met hout ook wel lukken.
Ik vraag me in dezelfde trend eigenlijk af wat er met die reflecties gebeurd, want volgens mij worden die dan ook allemaal door de microfoon opgevangen.

Plexiglas heeft barslechte akoestische eigenschappen maar ziet er gewoon het beste uit. Als je een v of w vorm plexiglas baffle ervoor zet gaan de reflecties naar boven.

flo123
9 juli 2011, 14:23
Hoe komt het dat de reflecties dan naar boven gaan bij een V of W vorm?

Rewind
9 juli 2011, 15:07
Dat is niet zo, omdat het geluid in principe recht op het glas reflecteert. Als je een stuk plexiglas dus recht voor je cabinet zet, reflecteert het zo in de achterkant van de microfoon, als je t schuin zet reflecteert het scherm het geluid naar de zijkant langs de microfoon.

ZIe het als een spiegel, die licht reflecteert.

Fireburst
9 juli 2011, 15:51
Lijkt mij ook logisch.

StevenStrat
9 juli 2011, 17:54
Nee hoor, geluid is heel wat gecompliceerder dan een vergelijking met een spiegel. Het geeft allesinds geen extra geluiden bij de mic en werkt perfect.

Mr. Dynamite
10 juli 2011, 13:33
Ligt er ook maar net aan op welke afstand de baffle staat natuurlijk. Als je hem op een afstandje zet kan het geluid veel makkelijker weg dan dat hij er dicht op staat.

Allemaal leuk, maar dan moet je wel een behoorlijk podium hebben wil je zoiets gaan gebruiken.. Beamblocker voor 1 of 2 speakers lijkt me veel praktischer, dan mic je gewoon de speaker zonder ;)

flo123
11 juli 2011, 02:39
Sorry voor de voortdurende off-topic maar:

Nee hoor, geluid is heel wat gecompliceerder dan een vergelijking met een spiegel. Het geeft allesinds geen extra geluiden bij de mic en werkt perfect.
Interessant! Zou je misschien een poging tot uitleg willen wagen waarom het geluid naar boven gaat i.p.v. teruggekaatst wordt bij een V of W vormige baffle voor je speakerkast?

guhlenn
11 juli 2011, 14:21
Sorry voor de voortdurende off-topic maar:

Interessant! Zou je misschien een poging tot uitleg willen wagen waarom het geluid naar boven gaat i.p.v. teruggekaatst wordt bij een V of W vormige baffle voor je speakerkast?

Ik geloof het ook niet. :)

StevenStrat
11 juli 2011, 15:39
jezus, ongelovige thomassen ;)

ik ben geen geluidsingenieur en ga me zo ook niet voordoen, maar door de V vorm van de baffle kan de klank nergens anders naartoe dan naar boven en naar achter/opzij. een speaker is niet zo directioneel dat hij enkel recht voor zich geluid weergeeft hoor, dus een vergelijking met licht slaat nergens op.

flo123
12 juli 2011, 01:09
Ik geloof het ook niet. :)

Ik heb niet gezegd dat ik het niet geloof en neem zelfs aan dat het gebeurt (ondanks dat het niet intuitief is)!
Ik ben alleen nieuwgierig naar de natuurkunde verklaring.

Wel goed nieuws dat het geluid niet terug wordt gestraald als je een V-vormige baffle voor je cabinet zet, want dan zou je allerhande lastige fase problemen bij je microfoon krijgen.

De niet intuitieve complexe manier waarop geluidsgolven "werken" is schijnbaar ook de reden waarom een beam blocker helemaal niet werkt zoals velen denken. Lees hier maar:
Speaker Directivity - Jay Mitchell

Midwolda
12 juli 2011, 06:58
Heeft er al wel eens iemand een AB-tje gedaan tussen een BeamBlocker en zo'n foam donut?

Rewind
12 juli 2011, 12:02
Ik voel een nieuwe hype aankomen

MjS
12 juli 2011, 12:50
Als ik het goed begrijp is zo'n foam-donut eigenlijk heel simpel een plaatje akoestisch schuim dat de hoge frequenties dempt. Tsja, het zal best werken inderdaad.

flo123
12 juli 2011, 13:06
Die foam-donut zorgt er vooral voor dat bij hoge frequenties de speaker meer een puntbron wordt, waardoor er meer spreiding van het hoog is.

kassie
12 juli 2011, 14:28
Ik ben ook het type dat mijn buizenamp graag laat werken, tot ongenoegen van de rest van de band. Dus ik maak ook gebruik van BB,s of een plexiglas scherm. Of ik zet de speaker kast richting de muur. Werkt allemaal wel moet ik zeggen. Wel is mijn ervaring dat met BBs de 'ervaren' geluidssterkte juist toeneemt omdat het ervaren volume volgens mij ook samenhangt met de straling. Bij gebruik van BB's zet ik de amp dikwijls een tikkeltje zachter.

the sure thing
12 juli 2011, 20:57
Ik ben ook het type dat mijn buizenamp graag laat werken, tot ongenoegen van de rest van de band. Dus ik maak ook gebruik van BB,s of een plexiglas scherm. Of ik zet de speaker kast richting de muur. Werkt allemaal wel moet ik zeggen. Wel is mijn ervaring dat met BBs de 'ervaren' geluidssterkte juist toeneemt omdat het ervaren volume volgens mij ook samenhangt met de straling. Bij gebruik van BB's zet ik de amp dikwijls een tikkeltje zachter. Ja, dat is ook mijn ervaring. De hoge tonen hoor je overal beter (mijn bandleden dus ook) en dan "moet" ie zachter. Maar: ik hoor mijzelf zoveel beter nu..... Ik hoef mijn cab ook niet meer schuin omhoog te zetten of op een verhoging of zo.

guhlenn
13 juli 2011, 08:45

ik ben geen geluidsingenieur en ga me zo ook niet voordoen, maar door de V vorm van de baffle kan de klank nergens anders naartoe dan naar boven en naar achter/opzij. een speaker is niet zo directioneel dat hij enkel recht voor zich geluid weergeeft hoor, dus een vergelijking met licht slaat nergens op.

Dus je zegt maar wat :). Licht is ook niet directioneel hoor, als ik het licht aandoe heb ik overal licht, niet alleen een dunne bundel vanuit de lamp.

@Flo: excuus, maar ik vond het te grappig om niet te doen.

pietvanbuiten
13 juli 2011, 18:58
degene die in onze band het meest blij is met de Bblockers,
is onze geluidsman denk ik.
Mijn mesa komt niet meer door het buitengeluid heen
en is prima in de mix te passen.