Inloggen

View Full Version : Weber Beam Blocker: geniaal !

Pagina's : 1 [2] 3 4

bass blom
1 november 2007, 15:36
een microfoon er voor zetten doet wel ineens heel andere dingen.
klinkt als je met koptelefoon op staat te zoeken naar de sweet spot of je fasefouten hoort ineens :D
niet dat het niet kan verder, zat sweet spots te vinden, maar wel ff wennen :D

Mitch
1 november 2007, 17:02
Wat dat betreft vind ik altijd het handigste om bij 2x12 of 4x12 de bovenste speaker uit te rusten met een BB voor de spreiding en gewoon de onderste speakers vrij te laten, makkelijker met mic'en :)

bass blom
1 november 2007, 17:05
Wat dat betreft vind ik altijd het handigste om bij 2x12 of 4x12 de bovenste speaker uit te rusten met een BB voor de spreiding en gewoon de onderste speakers vrij te laten, makkelijker met mic'en :)

ik heb er inderdaad ook maar twee bovenin genomen.
was gewoon nieuwsgierig wat voor invloed het heeft op de mic.
heel veel dus :D
zit nog te dubben over twee onder ook..
eerst ff zien hoe het met oefenen vanavond gaat.
dan wellicht eerst een tweede box, toch wel klote sjouwen een 412.
dan daar weer twee BB's in
dan nog iets aangaande het P90 gebeuren.
dan ben ik voor ik het weet een rug verder.
maar dan zit mijn rug niet meer scheef :D

stevie_vp
2 november 2007, 16:59
Hey heb vanmiddag 2 12 inch bb's opgehaald...
Nou heb ik ze op m'n engl cab gezet (2x12)
Alleen de v30's zijn zeg maar verzonken in de voorste plaat dus ik hoefde alleen maar de grill eraf te halen. 2 schroefjes los te draaien bb erin en weer vast draaien...
probleem is alleen dat het metalen randje van de bb aan de zeikant van m'n speaker er erg dichtop zit.. als ik nu dus (zelfs op laag volume) een lage toon aansla tril de rand van me v30 dus tegen de bb aan. En hoor je een soort van tril geluid...
Fototje voor de verduidelijking:
http://www.switchbackmusic.nl/bbb.JPG

Zou ik er misschien een stukje hout ofzo tussen kunnen doen zodat ie wat verder van me speaker staat? Of tegen m'n grill aan plakken, of zou die dan weer té ver weg staan?
Help me! :)

bass blom
2 november 2007, 17:21
iets ertussen lijkt me geen probleem.
ik zat na ze te hebben ook al te denken, hmm, stevie ray deed het met gaffa.. ik met een cdtje en gaffa? :D
het heet blocker.. hoog tegenhouden moet hij, komt niet zoveel hightech bij kijken.

stevie_vp
2 november 2007, 18:59
Lang leve engl cabs! Ik heb hem gewoon met boutje en moertje aan me grill geschroeft. super stevig :) maandag ff knallen met dat ding!

bass blom
2 november 2007, 19:28
oja, vergeet ik te vertellen hoe het bij bandje ging :D
super, kan heerlijk heen en weer lopen nu onder het spelen :P

Nielsje
3 november 2007, 13:12
Nu zit ik er over na te denken om een beamblocker te kopen voor m'n 1 x 12, om een betere spreiding te realiseren. Maar als ik dan eens op een podium sta waar ik moet worden uit versterkt, hoe pakt dit dan uit? Je kan niet zomaar meer de mic ervoor drukken, iemand dit al eens meegemaakt?

bass blom
3 november 2007, 13:17
Nu zit ik er over na te denken om een beamblocker te kopen voor m'n 1 x 12, om een betere spreiding te realiseren. Maar als ik dan eens op een podium sta waar ik moet worden uit versterkt, hoe pakt dit dan uit? Je kan niet zomaar meer de mic ervoor drukken, iemand dit al eens meegemaakt?

hmm.. post #251 over het hoofd gezien?

Nielsje
3 november 2007, 13:25
Ghe :)...

Dat is dan wel oefenen ja. Zelf kan ik dat absoluut niet, maar hoe zit het met de geluidstechs? Zijn die al op dit soort dingen getraind?

bass blom
3 november 2007, 13:42
Ghe :)...

Dat is dan wel oefenen ja. Zelf kan ik dat absoluut niet, maar hoe zit het met de geluidstechs? Zijn die al op dit soort dingen getraind?

de goeien wel.
degenen die een mic aan de draad voor je cab hangen zal het worst wezen.

Erik70
8 november 2007, 00:07
Na het lezen van enkele reacties werd ik toch wel nieuwsgierig naar die Beamblock-dingen. Maar voordat ik ze ga kopen ben ik eerst zelf eens aan het expirimenteren gegaan. Die dingen zijn namelijk best aan behoorlijk aan de prijs. Het kan dus ook goedkoper...veeel goedkoper.

Ik heb twee ronde bierviltjes genomen. Laten die nou net ook precies 4 inch zijn (toeval? oordeelt u zelf). Deze heb ik een halve dag laten weken in water. Als ze doornat zijn kun je ze voorzichtig in model brengen en er een mooie bolling in aanbrengen. Daarna laten uitdrogen op de verwarming.
Eventuele scheurtjes opvullen met een toefje houtlijm.
Ik heb de ronde schijven zwart gespoten en met stroken zwart tape (soort ducktape maar dan smaller) bevestigd tussen de baffle en de speaker.
Totale kosten...1,75 voor een rolletje tape, "gratis" bierviltjes uit de kroeg en een restantje verf.

het resultaat is absoluut merkbaar. Het effect is precies dat wat jullie al omschreven. Duidelijk minder irritant hoog recht voor de speaker en het geluid is beter in balans.

Zolang dit "hobbywerk" blijft zitten ga ik niet bijna 20 euro per stuk excl. verzendkosten uitgeven voor bijna hetzelfde.

Makor1966
8 november 2007, 00:09
Hahaa.. applaus voor jezelf :cheerup: :dance: :cheerup:

Mitch
8 november 2007, 09:29
Leuk ! Er is wel meer zelf gehobbied, maar niemand die geloofde dat het toch ook vooral om de bolling en het materiaal ging. Dat heb jij dus wel begrepen ;)

Nielsje
22 november 2007, 14:04
Nou, ik heb er net eentje opgehaald in Schiedam. Wat een pittoresk dorpje is dat zeg!

Hij komt op/voor een Marshall 1912 cabje, dus ben benieuwd! Laat wel weten hoe het is.

Nielsje
22 november 2007, 14:57
Nou, hij zit erin. Installatie was erg eenvoudig, binnen een kwartier gebeurd. De spreiding is erg veel beter geworden. Dit merk je pas op enige afstand (je moet er niet bovenop gaan staan en dan verwachten dat ie het ook al goed doet). Ben benieuwd hoe hij het houdt met een optreden, 1 december heb ik weer een gig. Laat dan wel weten hoe het was.

Joey Handsome
22 november 2007, 15:31
Bij een optreden sta je er toch ook vaak bovenop?

Nielsje
22 november 2007, 15:47
Bij een optreden sta je er toch ook vaak bovenop?

Nou , toch minstens 1.5 ervanaf, en dat scheelt al!
Het me ook voornamelijk om dat de rest van de band + publiek me hoort :)

jonesd
22 november 2007, 15:52
Ik heb die beamblockers nu ruim een jaar in mijn ac30 zitten en zou eerlijk gezegd niet meer zonder willen spelen.

Waar je ook staat in de repetitieruimte, je kan jezelf horen. Ook is dat schelle van vlak voor een versterker te staan verdwenen.

Ik heb wel gemerkt dat je bij optredens zeer goed op de plaatsing van de microfoon moet letten. Dikwijls wordt die er snelsnel door de geluidsmensen voorgezet en als hij dan voor de blocker terechtkomt, blijft er bijna niets van je geluid over.

Zolang je er zelf ook wat op let, is er geen probleem.

Negative K3 fan
22 november 2007, 16:07
Nou, hij zit erin. Installatie was erg eenvoudig, binnen een kwartier gebeurd. De spreiding is erg veel beter geworden. Dit merk je pas op enige afstand (je moet er niet bovenop gaan staan en dan verwachten dat ie het ook al goed doet). Ben benieuwd hoe hij het houdt met een optreden, 1 december heb ik weer een gig. Laat dan wel weten hoe het was.

ben erg benieuwd.

Mitch
22 november 2007, 16:12
Ik heb er één in 'n open back JTM 1x12 cabje zitten en dat ding werkt zowel in een kleine oefenruimte als op een ruim podium p-r-i-m-a. Wat jonesd zegt, wel even opletten bij uitmic'en...

Nocki
23 november 2007, 09:17
Geweldig zijn ze! Everybody happyyyyyy...

Binnenkort wil ik er weer 1 bestellen voor in mn 1x12 evm cabje.

Nielsje
28 november 2007, 17:51
Verdorie! Zit ik net in m'n oude gitaarsamples en filmpjes te koekeloeren, vind ik een filmpje van een of andere pe(n)dalendag terug (bollenstreek tv!?)
Zie ik een interview voorbij komen met Gerard van voormalig Gvees, maar die werkt dus blijkbaar bij de Gier tegenwoordig? (Hij verkocht mij de beamblocker) maar dat wist ik dus niet, ik mis ook alles tegenwoordig. Hij kwam me al bekend voor...

Mitch
28 november 2007, 20:24
Helemaal juist. Die opnames zijn ooit gemaakt door de vader van forumlid Droffie, nu nog zelden aktief. Gerard had toen nog zijn eigen on-line bedrijfje, nu werkt -ie bij Sander. Schiedam is natuurlijk gewoon dé gear town van Zuid Holland, dat weet iedereen :D

Nielsje
28 november 2007, 23:09
Nou ja, dan moet ik noodgedwongen maar wat vaker die kant opkomen of niet? 8-)

ben vanhoof
3 december 2007, 21:34
Van wat zijn die bevestigingsstrips gemaakt waar die conus aan vastgemaakt is, en zijn ze hard plooibaar? Ik ben ze zelf aan het namaken met geplooide bierkaartjes en houten stokjes.
Heb nog wel een probleem wanneer ik palm mute op hoog volume, dan raakt de zijkant van de speaker de houten stokjes en hoor je een brom.

Edit: Ja ik ben te gierig om ze zelf te kopen, maar als ik er 4 wil kopen ben ik €100 kwijt. En in een band speel je met 2 gitaristen en dus met 2 4x12 cabinets, dus is de andere gitarist ook nog eens €100 kwijt. Het is naar mijn mening dom om 1 schelle gitarist en 1 "goed klinkende" gitarist te hebben, dan verziekt de schelle het bandgeluid nog steeds.

bass blom
4 december 2007, 01:21
ik heb er 2 in mijn 412 dat werkt prima. voor de bovenste, schuine speakers.
strip is van staal, net als de schijf van 10 cm doorsnee waar het kartonnen bolletje opgeplakt is.
ik heb nog steeds het idee dat het staal veel meer doet dan dat karton.

TimmU
4 december 2007, 01:48
mij valt de laatste tijd ook iets op . Speel over een Peavey 2x12 Classic VT series combo , met een 4x12 H&K eronder. als ik dichtbij (Straal van 1 - 1.5 meter) sta, dan klinkt ie prachtig vol met sprankelende mids. Heerlijke sound. Ga ik op m'n plek staan, een meter of vijf verderop ,dan klink ik opeens schel enzo :( hoe zou dat komen/ is dat te verhelpen met zo'n beamblocker? ik heb m'n set up al voor me gezet, in plaats van achter me, maar dat maakte weinig verschil moet ik zeggen.word er gek van . Ik kan de treble op m'n amp wel wegdraaien, maar dan ben ik met m'n cleane sound weer het zaadje.

Mitch
4 december 2007, 08:45
Beam Blockers werken het beste op open 1x12 en 2x12 cabs en werken iets minder goed (maar nog steeds nuttig) op gesloten kasten. Ik weet niet of je over alle 6 de speakers speelt ? Anders zou je kunnen overwegen óf in de bovenste 2 speakers van je 4x12 óf 2 in je combo te stoppen.

bass blom
4 december 2007, 09:35
mij valt de laatste tijd ook iets op . Speel over een Peavey 2x12 Classic VT series combo , met een 4x12 H&K eronder. als ik dichtbij (Straal van 1 - 1.5 meter) sta, dan klinkt ie prachtig vol met sprankelende mids. Heerlijke sound. Ga ik op m'n plek staan, een meter of vijf verderop ,dan klink ik opeens schel enzo :( hoe zou dat komen/ is dat te verhelpen met zo'n beamblocker? ik heb m'n set up al voor me gezet, in plaats van achter me, maar dat maakte weinig verschil moet ik zeggen.word er gek van . Ik kan de treble op m'n amp wel wegdraaien, maar dan ben ik met m'n cleane sound weer het zaadje.

plak er gewoon om het te proberen maar eens een stel CDtjes voor..

JohnLord
4 december 2007, 09:59
Ik had anders begrepen dat juist de bolling van de beamblocker voor de spreiding zorgde!

bass blom
4 december 2007, 10:06
tja.. het heet beamblocker..

Mitch
4 december 2007, 10:32
Ik had anders begrepen dat juist de bolling van de beamblocker voor de spreiding zorgde!
Helemaal juist. Je kan prima zomaar wat voor de conus hangen. Dat houdt wel de 'beam' tegen, maar voegt totaal niets aan spreiding toe. Da's nou juist het voordeel van de BB.

ben vanhoof
4 december 2007, 21:09
Is dat staal dik? En is het goed plooibaar? Die bolling kan ik makkelijk namaken met een bierkaartje en het werkt echt wel goed, maar ik zit nu met het probleem dat mn houten bevestigingsstokjes zitten te vibreren tegen de zijkant van de speaker. Ik kan de beamblocker wel wat verder weg hangen maar dan zijn de bouten te kort en moet ik voor andere bouten gaan zien.

Nielsje
4 december 2007, 22:11
De stip is gewoon een stuk staal.
afmetingen (+/-) lengte strip: diameter speaker + (2*20mm)
breedte: +/- 15 a 20 mm
dik: 2 a 3 mm, redelijk stijf allemaal dus.

In de strip zitten aan de uiteindes twee sleufgaten, zodat je het ding gewoon met de bouten waarmee je speaker vastzit ook kan vastzetten.

Jim Haagmans
5 december 2007, 00:37
wauw, dat hier nog altijd niet het laatste woord over is gezegd :P

ben vanhoof
5 december 2007, 10:01
De stip is gewoon een stuk staal.
afmetingen (+/-) lengte strip: diameter speaker + (2*20mm)
breedte: +/- 15 a 20 mm
dik: 2 a 3 mm, redelijk stijf allemaal dus.

In de strip zitten aan de uiteindes twee sleufgaten, zodat je het ding gewoon met de bouten waarmee je speaker vastzit ook kan vastzetten.

Hm, dan ga ik er mss toch eens 4 kopen. Zo makkelijk zijn die metalen strips nu ook weer niet te maken. En die zorgen toch ook voor een deel van de verbetering, niet?

kokeleko
5 december 2007, 10:22
Aluminium bouwmarktstrips met daarop een plakje van een stuk piepschuim bol uit de hobby winkel, beetje zagen, boren, lijmen, tapen en schilderen. Zo heb ik er 8 gemaakt voor 1x12's , 2x12 en 4x12 werkt perfect. Ik ben er dik tevreden over, en de kosten nog geen 3 tientjes!

yhcmarc
5 december 2007, 13:30
Nou, ik heb er ook maar 2 besteld voor mijn ampeg V4 cab, die is idd heel erg gericht met het hoog en superboomy in het laag. Even een set op de bovenste 2 speakers installeren, kijken of het dan allemaal beter wordt.

ben vanhoof
5 december 2007, 13:46
Aluminium bouwmarktstrips met daarop een plakje van een stuk piepschuim bol uit de hobby winkel, beetje zagen, boren, lijmen, tapen en schilderen. Zo heb ik er 8 gemaakt voor 1x12's , 2x12 en 4x12 werkt perfect. Ik ben er dik tevreden over, en de kosten nog geen 3 tientjes!
Bedankt, ik ga ook eens zien voor van die alu strips.

Braindead
5 december 2007, 17:51
Inderdaad. Is dit nou de nieuwe rage op guitargebied? Van die overpriced soepkommetjes? (Al dan niet zelfbouw)
Misschien dat je met de oude bh van oma ook nog iets leuks kunt maken...

wauw, dat hier nog altijd niet het laatste woord over is gezegd :P

ben vanhoof
5 december 2007, 23:47
Heb van die alu strips gaan halen en heb er gebolde bierkaartjes op bevestigd met ducktape. De demping is zoals door velen beschreven; minder schel, minder hoog. De spreiding is iets verbeterd, maar toch vooral het minder schelle valt me goed op. Ideaal voor op een optreden wanneer het speakercabinet gericht is naar het publiek, dan krijgen zij die schelle tonen niet zo in hun gezicht gespuwd.

Die metalen cirkel heb ik dus nog niet naagemaakt, voor mij is het zo goed genoeg. Heeft me nu €4.50 gekost en een pint op café voor de bierkaartjes.

Joey Handsome
6 december 2007, 08:49
Ben toch benieuwd of die zelfgemaakte meuk even goed werkt. Zou kunnen hoor. Zelf heb ik toch een 2x12 en vind ik de kosten wel meevallen en ik ben zeer lui van aard.

Kim Wilson
6 december 2007, 08:53
Ik heb een keer zelf zo'n ding gemaakt. Alu strippie, van hout een dome geschuurd (10 cm doorsnee, 18 mm dik). Ik was er niet echt positief over, maar wellicht had ik ook mijn EQ aan moeten passen. En ik had gehoopt dat die Hotrod er beter van zou gaan klinken. Hij klonk alleen maar overal hetzelfde. Dus eigenlijk deed ie het best goed.

kokeleko
6 december 2007, 09:07
Die ik gemaakt heb bevallen mij zeer goed de spreiding binnen de band is stukken beter, drummer hoort alles beter ook met de 4x12. Ik kan mijn TOL100 verder open zetten zonder dat het te hard wordt, ook de geluidsmannetjes hoor ik niet meer dat ik te hard ben. Dus dan zal het wel goed werken :-)

JohnLord
6 december 2007, 10:34
@ Braindead: mijn 2x12 en mijn oma hebben verschillende maten, helaas.

paulbekkers
6 december 2007, 18:19
Vandaag ook een 12" setje binnen gekregen.

KO-LE-RE!!
Wat een klotekarwei om de speakers van een VC-50 los te maken zonder dopsleutels. (trouwens, mét is ook geen pretje). Er is zo fucking weinig ruimte in dat kreng.

Maar goed, tis gelukt....

Spreiding is inderdaad een wonder. Hoog gaat overal heen, heerlijk.
Nu nog een keer fatsoenlijk speakers erin....

Braindead
6 december 2007, 20:01
Haha, en dan moet de kast/speaker weer los..... Waarom probeer je niet eerst andere speakers ipv die beamblockers?

Quote: Nu nog een keer fatsoenlijk speakers erin....[/QUOTE]

Vandaag ook een 12" setje binnen gekregen.

KO-LE-RE!!
Wat een klotekarwei om de speakers van een VC-50 los te maken zonder dopsleutels. (trouwens, mét is ook geen pretje). Er is zo fucking weinig ruimte in dat kreng.

Maar goed, tis gelukt....

Spreiding is inderdaad een wonder. Hoog gaat overal heen, heerlijk.
Nu nog een keer fatsoenlijk speakers erin....

paulbekkers
6 december 2007, 20:26
Haha, en dan moet de kast/speaker weer los..... Waarom probeer je niet eerst andere speakers ipv die beamblockers?

Tja, nieuwe speakers zitten in een ander prijsklasse.

En bovendien, als ik die nieuwe speakers erin zet, heb ik nu mooi al een keer geoefend. :rockon:

Mitch
6 december 2007, 22:32

Jij doet je naam wel eer aan hè ? Verdiep je eerst eens in de materie in plaats van dat je alleen maar met vooroordelen gaat strooien :stop:

guitartheo
6 december 2007, 22:40
Hoi, hier beamblockers die ik zelf een keer gemaakt heb van polyester en een aluminium stripje , mischien een ideetje voor de doehetzelvers :p onder jullie

http://home.wanadoo.nl/spondontrx/beamblockers.jpg

paulbekkers
14 december 2007, 00:14
Nu eindelijk nieuwe speakers erin gezet. Ik kon het toch niet laten (GAS he...).

Eminence Governors.

Wat een geile dingen om te zien. Mooi rood. Mooie dempring aan de voorkant.
Natuurlijk kon ik het niet laten ze snel aan te sluiten. Uiteraard geleerd van de vorige keer (dat ik de beamblockers aansloot), dus hele versterkergedeelte eruit gehaald. Dat maakte het vervangen van de speakers een stuk makkelijker. Uiteraard klotste het angstzweet van het hele lichaam.

Maar goed, het resultaat: die dingen klinken duidelijk beter. Meer definitie en meer warmte.

en trouwens, nu heb ik dus een mooie HH Premier Vintage 60 speaker liggen voor de geinteresseerde....

JohnLord
14 december 2007, 00:35
foto's ? 910

ben vanhoof
14 december 2007, 12:51
Hoi, hier beamblockers die ik zelf een keer gemaakt heb van polyester en een aluminium stripje , mischien een ideetje voor de doehetzelvers :p onder jullie

http://home.wanadoo.nl/spondontrx/beamblockers.jpg

Waar heb je dat polyester gekocht? Heb je die bolling zo zelf gemaakt? Ik doe het momenteel met bierkaartjes, alu strips en ducktape. Werkt ook goed, maar ik kan me ergens wel inbeelden dat het soort materiaal van die conusvorm wel wat uitmaakt.

guitartheo
15 december 2007, 21:44
Waar heb je dat polyester gekocht? Heb je die bolling zo zelf gemaakt? Ik doe het momenteel met bierkaartjes, alu strips en ducktape. Werkt ook goed, maar ik kan me ergens wel inbeelden dat het soort materiaal van die conusvorm wel wat uitmaakt.

Men neme een bal of iets met de juiste ronde vorm en plakt daar polyester op ,om het niet aan de bal te laten hechten breed plastik plakband ertussen,
polyster verkopen ze bij bouwmarkten (alabastine) niet zulk fijn spul maar zal wel werken (een of twee lagen mat zal genoeg zijn)
Na uitharding scheiden en uitzagen alu stripje er doorheen en voila een beam blocker :)
Beter polyester is bij speciaal zaken te koop (zoals polyservice)
word er handig in maak een serie en word rijk :seriousf:

Nocki
28 december 2007, 16:20
Afgelopen week besteld bij Sander en Marianne de Gier en vandaag binnen! 2 Beamblockers voor in mn vetta!
Gelijk een makkelijker speelbaar versterkertje nu! Het geluid is verbeterd en reageerd anders op mn spel.
Ik ben er echt blij mee!

Ook gelijk 2 mooie plectra meebesteld. 1 met een staaldraad en 1 met koperdraad!

http://www.trinitymusic.co.uk/images/guitar/wirething5.jpg
http://images.miretail.com/products/full/Wirething/632866098503627290.jpg
http://www.webervst.com/beam_blockersL.jpg

bass blom
28 december 2007, 17:07
goh.. is dat glas dat wirething?

Nocki
28 december 2007, 17:42
Volgens mij is wirething de naam van het product :)
Het komt van core one products. Daar heb ik ook wat kabels van die erg goed zijn! check maar eens op de site van Sander www.degiergitaarbouw.nl

artnaz
6 februari 2008, 19:35
Die dingen zijn nu €25 bij De Gier! In de VS kosten ze minder dan de helft, als je de de verzend- en invoerkosten niet meerekend. Maargoed, het blijft goedkoper lijkt me. Weet iemand waar ik ze in America kan bestellen, die ook wat standaard gitaar-spulletjes (wiring, pots, pickguard, spring trees, jack plate, etc.) verkopen? Scheelt weer wat verz.kosten...

En ik zie dat er twee versies zijn, 4" en 5" van de halve bol. De grotere zal wel beter spreiden, en ik kan zo niet bedenken of dat ten koste gaat van iets anders...

skabouter
6 februari 2008, 19:42
ow en ik mag geen ouwe topics bumpen? :D

hoor goeie dingen over die spullen, maar hoe gaat het miccen van je speaker met zo`n ding erop? verandert dan neit de hele mic-placing die normaal goed zou klinken? zou zou je een (dynamische close-range zoals de SM57) plaatsen met een beamblocker?

stratestic
6 februari 2008, 19:46
@ artnaz
Die plectrums kosten bij De Gier 1.35 en dan ga je ze in de VS bestellen omdat ze dan 0.60 goedkoper zouden zijn.... :???: :dontgeti: :seriousf:

artnaz
6 februari 2008, 19:56
@ska: Ik mag dat! :D

Over het micen, als je tijd hebt staat er genoeg info over in het topic. Maar waar het volgens mij op neerkomt is dat er vrij weinig verandert...

@stratestic: Ja, dus? :p

bass blom
6 februari 2008, 21:41
er verandert heel wat, ga maar eens met een koptelefoon op met een microfoon staan zoeken naar de sweetspot van een speaker met beamblocker!
hij zit er nog wel, ze zijn er nog wel, maar de zoektocht wordt vrij bizar, elke cm beweging klinkt haast alsof er iemand met een wahwah je zit te pesten ondertussen :D
maar voor de techneuten die gewoon een mic aan een snoer ongeveer voor het midden hangen maakt het weinig uit.

blademan
22 mei 2008, 17:22
heeft iemand die Beamblockers al eens geprobeerd in een Laney VC30 212? Ik ben benieuwd wat het daar oplevert, zit er aan te denken ze te installeren.
Graag een reactie van de experts hier.

Nocki
22 mei 2008, 17:25
Sorry. geen ervaring met de laney maar ik heb er nu 6! ze zitten in al mn cabs! Binnenkort hoop ik ok een 1960A cab te hebben en ook daar gaan ze in! fantastische dingen die BB's! Just do it!

bass blom
22 mei 2008, 17:34
ja, volgens mij maakt het weinig uit in welke cab een V30 zit.
op V30 zijn BB's ideaal.
ik heb de 2 bovenste wel en de ondersten niet, werkt super :satisfie:

artnaz
22 mei 2008, 17:51
Oh ja, ik had beloofd om mijn ervaringen te posten wat betreft de BB's in een ENGL V30 cab, en ben dat eigenlijk vergeten... Scusi daarvoor... :(

In ieder geval, het is zo gemonteerd, de (loodzware!) grill er af halen heeft meer tijd gekost. Alleen pastten mijn hex-sleuteltjes niet, en heb ik speciaal daarvoor een 24 stuk-set gekocht. Pastte ook niet! :sneaky: Toen van een vriend een kleine set geleend, en die past wel... :stop:

Maargoed, het klinkt nu echt "beter". Ik hoor mezelf veel beter (die amateur van een bassist zegt geen verschil te horen), snijdt er beter doorheen, en kan veel meer genieten! :rockon:

Spitfire
22 mei 2008, 18:05
Deze vraag is vast al gesteld, maar werkt een mic voor je speaker nog wel goed met BB's?

artnaz
22 mei 2008, 18:11
Deze vraag is vast al gesteld, maar werkt een mic voor je speaker nog wel goed met BB's?Ik heb het nog niet geprobeerd, maar verwacht er niet veel problemen mee opzich... (en inderdaad vaak gesteld:p)

bass blom
22 mei 2008, 18:11
Deze vraag is vast al gesteld, maar werkt een mic voor je speaker nog wel goed met BB's?

ja dat is een apart verhaal, is een bizar avontuur als je er met een koptelefoon op naar gaat staan luisteren.
elke cm verandering geeft een effect als een flinke trap op een wahwah :D
daarom laten veel mensen 1 of 2 speakers beamblockloos.
het kan dus wel, maar het is ff zoeken naar de sweet spot.

DJ_HOEK
22 mei 2008, 18:54
gasten, stel ik heb een slant cab... en ik wil er 2 van de 4 beamblocken. ten eerste om beetje te kijken of het wel goed werkt voor me, ten tweede zodat het makkelijker te micen is als dat ooit nodig is.
kan ik dan het beste de onderste 2 of de bovenste 2 beamblocken? (of 1 boven 1 onder maar dat lijkt me niet echt logisch:P)

bass blom
22 mei 2008, 19:05
gasten, stel ik heb een slant cab... en ik wil er 2 van de 4 beamblocken. ten eerste om beetje te kijken of het wel goed werkt voor me, ten tweede zodat het makkelijker te micen is als dat ooit nodig is.
kan ik dan het beste de onderste 2 of de bovenste 2 beamblocken? (of 1 boven 1 onder maar dat lijkt me niet echt logisch:P)

de bovenste.
je luistert toch niet met je knieen zei een vriend van mij op die vraag :D

Mitch
22 mei 2008, 20:54
Dat, plus het feit dat een geluidsman altijd je onderste speaker zal mic'en maakt de keus wel erg makkelijk...

Jim Haagmans
22 mei 2008, 21:10
en als je het niet zeker weet doe je het toch diagonaal :)

DJ_HOEK
22 mei 2008, 21:43
ok, dankjulliewel voor de hulp:)

@bass blom: kun je dat niet? moet je toch eens aan werken kerel...
@mitch: tja ik heb niet veel verstand van micen enzo dusja :chicken:

Mitch
22 mei 2008, 23:05
en als je het niet zeker weet doe je het toch diagonaal :)
Zei de maagd tegen de knaap die onhandig op haar lag...

Lenweë Míriel
23 mei 2008, 01:30
Nee Mitch dan wordt er eerder anaal gezegt

Jim Haagmans
23 mei 2008, 13:01
Zei de maagd tegen de knaap die onhandig op haar lag...
:D

10 tekens

The red Strat.
23 mei 2008, 18:59
ik heb mijn Twin altijd op z'n achterpoten staan en hem dus altijd met de speakers recht op m'n oren, ik vind daar niks mis mee, wel verstandig om oordoppen in te doen, ik heb me toch eens een paar pieptonen in m'n oren gehad nadat ik drie uur met dat ding heb staan loeien, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen dat sommige mensen dat onaangenaam vinden, maar voor hen: ga dan gewoon akkoestisch spelen als je daar niet tegen kan
pieptonen na 3 u spelen mét oordoppen of zonder ?

Nocki
14 juni 2008, 22:52
Ik ben echt gek op die dingen!

Ik heb er ondertussen 8!

Ze komen echt in alles wat ik heb! Fantastische uitvinding!

Nu nog een Marshall 1960A cab waar deze 4 in kunnen :)

Ibanez666
14 juni 2008, 23:31
waar zijn ze te bestellen en wat kosten ze?

Dude
14 juni 2008, 23:31
toevallig vandaag mn cab opengeschroeft om de 2 die ik had liggen er in te bouwen, ben ik dr 1 kwijt.

Gelukkig had de gier net een nieuw vooraadje dus mijn 4x12 heeft er nu ook 2 !

wel wat moeten frezen in de baffle helaas...

Nocki
14 juni 2008, 23:40
de gier gitaarbouw wil ze met alle liefde leveren!

bass blom
14 juni 2008, 23:43
waar zijn ze te bestellen en wat kosten ze?

25 euro dacht ik per stuk

Ibanez666
14 juni 2008, 23:50
thnx guys...

cruncher
14 juni 2008, 23:59
Ik heb een Peavey Classic 2x12. Voor de ene speaker heb ik ook een Weber BeamBlocker en voor de andere speaker een bierviltje achter het speakerdoek geplakt met dubbelzijdig plakband. Resultaat is dat ik geen verschil hoor.

kassie
15 juni 2008, 00:29
Ik heb een Peavey Classic 2x12. Voor de ene speaker heb ik ook een Weber BeamBlocker en voor de andere speaker een bierviltje achter het speakerdoek geplakt met dubbelzijdig plakband. Resultaat is dat ik geen verschil hoor.

niet echt een goed experiment, je hebt nl niet de sound gehoord met 2 beam blockers t.o.v. 2 viltjes.

een bierviltje houdt idd beam tegen uit het binnenste van de conus, maar de weber beam blockers spreiden het geluid.

ben vanhoof
15 juni 2008, 10:18
Met sommige speakers is het wenselijker dat de beam tegengehouden wordt ipv verspreidt. Dan het je ook een egaler geluid omdat het hoge vd conus gewoon geblokt wordt... Dit hielp met mn Londen City cabinet van mn bulldog enorm, het werd echt enorm minder schel.

Dude
15 juni 2008, 11:03
Ik heb ze in mn 4x12 zitten (een links onder en de ander rechts boven) en het geluid is meteen een stuk minder in your face (wat ik wel weer jammer vind)

De enige reden dat ze er in zitten is dat je in kroegjes merkt dat er naast je 4x12 geen reet van je geluid te horen is, eigenlijk alleen een goed geluid als je er recht voor staat. De drummer hoort me ook vrij slecht tot niet wanneer het podiumpje klein is en mijn kast recht naast hem staat.

Hopen dat het wat uithaalt anders heb ik voor niks gehakt en gefreest gister.

In een 1x12 cabje vond ik het tegenvallen in ieder geval, mijn geluid leek te verspreid en ik had moeite om door de mix te blijven prikken.

Aca Ilic
15 juni 2008, 11:25
MMM,

Das een beetje balen. Heb er net 2 uit Amerika binnen. Geloof dat verzendkosten net zo hoog waren als die dingen zelf!!

verzendkosten hoog!?!

dan maar zelf maken, zo moeilijk is het ook weer niet hoor. Mij is het gelukt, kwestie van malletje maken, epoxy-hars ingieten, strippen kun je bij iedere doe-het-zelf zaak kopen, net zoasl zwarte spuitbus en klus maar op los!!!!!!

http://img174.imageshack.us/img174/8991/dsc00060cb3.th.jpg (http://img174.imageshack.us/my.php?image=dsc00060cb3.jpg)

paulbekkers
15 juni 2008, 12:02
Waar kun je epoxy-hars vandaan halen dan?
Met 25,- per blocker is het namelijk wel interessant om het zelf te maken.

Dude
15 juni 2008, 12:05
schop hier maar weer even een handig topicje naar boven voor degene die nog van plan zijn te gaan bouwen.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=75061&page=2&pp=10&highlight=beamblockers

ik heb de mijne op deze manier geinstaleerd, frezen in je baffle dus !

Aca Ilic
15 juni 2008, 12:10
Waar kun je epoxy-hars vandaan halen dan?
Met 25,- per blocker is het namelijk wel interessant om het zelf te maken.

doe het zelf zaken......Met simpele woorden ( epoxy-hars klinkt een beetje gewichtig) twee componnenten plamuur..
By the way is het frezen overbodig, maar wel netjes gedaaan.

groetjes
Alex

pasqual
15 juni 2008, 12:15
klopt het dat de "halve tennisbal" iets groter qua oppervlak is als het middelste gedeelte van de conus?

groeten Pasqual.

paulbekkers
15 juni 2008, 12:18
doe het zelf zaken......Met simpele woorden ( epoxy-hars klinkt een beetje gewichtig) twee componnenten plamuur..

groetjes
Alex

Ok, dus een goede methode zou zijn:
- Piepschuim bol bij hobby-winkel scoren (uiteraard met de juiste diameter) halveren
- 2-componenten hars/plamuur kopen en op de piepschuim bol aanbrengen
- Zorgen dat de hars/plamuur op de bol blijft zitten (maakt bevestigen op strip makkelijker)
- Aluminium of ander metalen strip op juiste lengte maken en bevestigen op halve bol

Aca Ilic
15 juni 2008, 12:29
Ok, dus een goede methode zou zijn:
- Piepschuim bol bij hobby-winkel scoren (uiteraard met de juiste diameter) halveren
- 2-componenten hars/plamuur kopen en op de piepschuim bol aanbrengen
- Zorgen dat de hars/plamuur op de bol blijft zitten (maakt bevestigen op strip makkelijker)
- Aluminium of ander metalen strip op juiste lengte maken en bevestigen op halve bol

piepschuim is niet nodig Paul. Als je een mal maakt en vol met plamuur propt, wacht totdat het uithardt, en haal je het eruit , alles wat je nog moet doen is netjes gladschuren, strippen boren ( midden van bol ook voorboren voordat je het met een schroefje en wat seconde lijm vastzet) en naar wens spuit, daar heb je het al.
grtz
Alex

ben vanhoof
15 juni 2008, 13:09
schop hier maar weer even een handig topicje naar boven voor degene die nog van plan zijn te gaan bouwen.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=75061&page=2&pp=10&highlight=beamblockers

ik heb de mijne op deze manier geinstaleerd, frezen in je baffle dus !

Eerst heb ik 'm er ook zo gewoon tussen gehangen zoals jij het hebt gedaan, maar blijkbaar vibreerde de buitenkant van de speaker tegen de aluminium strips van mn beamblocker aan, en dat zorgde voor een irritant geluidje. Ik heb dan maar een bout tussen de beamblocker en de speaker gestoken zodat de beamblocker er wat verder afzit.

JohnLord
15 juni 2008, 13:28
De Weber beamblocker ronding is duidelijk veel vlakker dan een halve bol. Je krijgt dus ook een heel ander geluidseffect. Een voetbal heeft ongeveer de juiste ronding. Je zou dus bv. met gips een mal kunnen maken en die later gebruiken om hars in te gieten.

MesaMaY
15 juni 2008, 13:43
Wat ik mezelf afvraag is, of je bij het opnemen hier geen problemen van krijgt. Omdat je misschien je speaker niet meer goed kan mic-en. Iemand hier misschien ervaringen mee?

artnaz
15 juni 2008, 14:28
Wat ik mezelf afvraag is, of je bij het opnemen hier geen problemen van krijgt. Omdat je misschien je speaker niet meer goed kan mic-en. Iemand hier misschien ervaringen mee?Misschien handig om het topic door te lezen voordat je zo'n vraag stelt?

Dude
15 juni 2008, 16:26

is niet overbodig als het kurk of foam randje van je speakers oud en verhard is hoor. Dan sluiten je speakers door die beamblocker niet goed meer aan op het hout van je kast en krijg je bijgeluiden enzovoorts !

De Beer
15 juni 2008, 19:13
Net 2 besteld, ben benieuwd!

paulbekkers
16 juni 2008, 10:29
De Weber beamblocker ronding is duidelijk veel vlakker dan een halve bol. Je krijgt dus ook een heel ander geluidseffect. Een voetbal heeft ongeveer de juiste ronding. Je zou dus bv. met gips een mal kunnen maken en die later gebruiken om hars in te gieten.

Precies, zat ik ook al te denken.
Ik heb ze zelf ook, dus was al aan het kijken wat evt. een goede vorm zou zijn.

Maar een voetbal kan dan juist toch mooi als mal dienen?
Stukgeknipt...

peter_heijnen
16 juni 2008, 10:57
Stukgeknipt...
Mss liever een goedkope plastic bal kopen -het gaat tenslotte om de maat- en daar een afdruk van maken, ipv een goede bal kapot knippen?

bass blom
16 juni 2008, 11:04
reflecteert dat zachte karton nog echt zoveel?

paulbekkers
16 juni 2008, 11:27
Mss liever een goedkope plastic bal kopen -het gaat tenslotte om de maat- en daar een afdruk van maken, ipv een goede bal kapot knippen?

Ik bedoelde ook een goedkope plastic bal.
maar ik dacht dat zo'n ding juist meteen handig was als mal.

Nielsje
16 juni 2008, 13:03
Stukgeknipt...

Juist! Elke bal, is er een minder!

*ik ben niet zo'n voetbal liefhebber*

JohnLord
16 juni 2008, 13:09
Een bal is alleen rond als ie is opgepompt. Dat gaat niet lukken als je hem kapotknipt :satisfie:
Vandaar mijn idee op van een opgepompte bal eerst een mal te maken.

Mitch
16 juni 2008, 18:33
reflecteert dat zachte karton nog echt zoveel?
Ja en volgens mij zit 'm de kneep ook juist in de combinatie ronding én materiaal. Maar goed, dat heb ik al tachtig keer gezegd en tot nu toe zijn de meeste doe-het-zelvers die ontevreden waren over hun eigen brouwsels er doof voor, dus laat ook maar :listen:

Jim Haagmans
16 juni 2008, 18:42
inderdaad man, al dat geklooi om geen drie tientjes te hoeven uitgeven aan een enorme verbetering van je geluid. En die zelfgebouwde dingen krijg je toch nooit even goed, heeft men hier ooit gehoord van massaproductie en schaalvoordelen? Zij krijgen een mooier ding op je deurmat voor die 30 euro dan je zelf voor 50 in elkaar kan zetten, bij wijze van.

de_stoffel
16 juni 2008, 18:51
... heeft men hier ooit gehoord van massaproductie en schaalvoordelen?

Ja! Die woorden spoken nog dagelijks door mijn hoofd na dat helse examen micro-economie vorige week...

Anyway, zou zo'n beamblocker de moeite waard zijn voor mijn Hot Rod Deluxe? Ik gebruik hem enkel op mijn kamer en vraag me dus af of dat in zo'n kleine ruimte ook wel effect heeft op het geluid.

Mitch
16 juni 2008, 19:05
Als het alleen voor kamergebruik is zou ik er geen geld aan uitgeven, maar gewoon daar gaan zitten waar het het beste klinkt. Het voordeel is vooral voor oefenruimtes en kleinere podia/kroegen.

Nocki
16 juni 2008, 19:10
Ach. Ik moet zeggen dat ik er thuis ook heel blij mee ben! zeker ook omdat het geluid toch beter klinkt. De treble of presence kan wat verder open en dat klinkt gewoon lekkerder dan zonder!

pasqual
19 juni 2008, 12:16
ik heb dus zelf 2 stuks gemaakt en dat was geen succes. aangezien ik niet wist hoe weber die dingen in elkaar steekt heb ik zelf maar wat gemaakt.
2 aluminium strips met in het midden een 1/3 "bal" er aan bevestigd.
eenmaal gemonteerd ff uitgeprobeerd in de oefenruimte op volume en wat blijkt: het ruimtelijk effect dus vespreiding van het geluid is zeker waarneembaar dus in zoverre geslaagd. maar op hoger volume gaat het zooitje mee geluiden produceren en dat wil je nou juist niet hebben.
ik neem aan dat weber dit wel onder controle heeft weten te krijgen door het materiaal wat ze gebruiken.

mijn advies is dan ook: als je zoiets maakt, doe het dan in ieder geval als je een cab maakt en je nog uitsparingen moet maken voor je speakers, kun je ze meteen in het hout laten zitten. dit zal in ieder geval niet mee trillen.

in mijn geval was het experiment gedeeltelijk geslaagd maar niet waard om er 2 orginele voor te laten liggen. beter toch wat meer geld uitgeven.

@ mitch: geen trillingen en resonanties bij de "echte"?

groeten Pasqual.

Mitch
19 juni 2008, 12:24
Hangt denk ik meer van de speakers af dan van de BB's. Het is heel dun alu, maar als de kurk/foamrand van de speaker vrij stug is dan 'zinkt' de strip er niet helemaal in weg. Ook heb je dan kans dat de speaker niet helemaal lekker aansluit op de baffle. Ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad, niet in mijn oude combo en niet in mijn huidige twee cabs maar er zijn genoeg mensen die er wel wat last van hebben gehad zoals te lezen in dit topic.
Hoe dan ook, ik vind de voordelen aanmerkelijk groter dan het eventuele nadeel, want dat laatste is gewoon op te lossen met een beetje knutselwerk.

Wat me nu nog als algemene top te binnen schiet: je moet de speaker ook weer niet zó hard vast schroeven dat je de metalen rand van de speaker zit te verbuigen over de strips van de BB heen, want dan verbuig je eignelijk de hele speaker inclusief conus. In hoeverre dat ook verantwoordelijk kan zijn voor mogelijke bijgeluiden weet ik niet, maar goed is het sowieso niet.

EDIT: het resoneren van je zelfbouwBB zou misschien ook kunnen komen van de 'bol' zelf. Daar heb je met de Weber BB absoluut geen last van.

pasqual
19 juni 2008, 12:39
EDIT: het resoneren van je zelfbouwBB zou misschien ook kunnen komen van de 'bol' zelf. Daar heb je met de Weber BB absoluut geen last van.

ik denk persoonlijk dat het materiaal dat ik heb gebruikt het probleem veroorzaakt: massief plastik. dan gaat waarschijnlijk ook het gewicht meetellen. dit zal wel te zwaar zijn voor de alu-strip. van welk materiaal is de weber-bol eigenlijk gemaakt?

groeten Pasqual.

bass blom
19 juni 2008, 12:41
van welk materiaal is de weber-bol eigenlijk gemaakt?

groeten Pasqual.

een zacht soort karton, dat is juist waarom ik me afvraag of hij nou wel echt zoveel reflecteert..

JohnLord
19 juni 2008, 13:38
Het gaat er ook niet om of de BB nou wel of niet reflecteert, maar dat het met BB beter klinkt. En hoe dat nou precies komt zal me worst wezen.

Trouwens is volgens mij de bolling van de Weber BB gemaakt van een soort kunststof, je kan hem gewoon indrukken en hij komt vanzelf in de vorm terug.

Mitch
19 juni 2008, 15:27
Hetlijkt nog het meest op hetzelfde karton dat voor speakers gebruikt wordt met wat doping wat normaal aan de randen gebruikt wordt.

Nocki
19 juni 2008, 15:35
Dat zou best wel eens kunnen. Het eerste wat bij me op komt is het fenomeen wat ik ooit heb meegemaakt.

Ik speelde met een klein cube30 combotje. In de ruimte stonden ook 2 marshall 4x12 cabs en nog wat 1x12 dingen. Door dat ik met de Cube aan het rommelen was gingen de speakers van de andere cabs reageren waardoor het geluid nog veel groter werd en het volulme gevoelsmatig toenam..

Natuurlijk is het karton stug geplaatst n te klein om van betekenis te zijn mar toch moet het wat doen he!

De Beer
23 juni 2008, 00:41
Vandaag één BB linksboven in een 4x12 geplaatst.(per ongeluk 1 besteld ipv 2)

Inderdaad geniaal, kan er naast gaan staan en het geluid is vrijwel iedentiek aan het geluid 4 meter verder op, waar ook in de ruimte er voor er naast etc.

Die 2e is voor mij iig niet meer nodig.
Wellicht wel als je echt die beam wilt blocken maar dat is voor mij minder interressant dan de betere hoog spreiding dicht bij, die je dus met 1 BB ook al hebt.

Nielsje
1 september 2008, 12:59
Even hier neer gezet, dan blijven de mods vrolijk ;)

Sorry voor het offtopic!

maar ik zou niet weten hoe ik ze in mijn mesa krijg jo!

Is geheel afhankelijk of je beamblockers front of backloaded zijn. Backloaded is het makkelijkst, gewoon de vier boutjes losdraaien, speaker eruit, beamblocker d'r in, speaker dr op, vastbouten, klaar.

Bij frontloaded is de procdure nagenoeg hetzelfde (ga maar na) alleen is het even uitzoeken hoe je het speaker doek moet verwijderen.

JeroenSchaaf
1 september 2008, 13:07
Ik zal zo eens kijken wat ik heb! heb je mischien een foto van jou cabinet?

Nielsje
1 september 2008, 13:12
Ik zal zo eens kijken wat ik heb! heb je mischien een foto van jou cabinet?

Jawel, maar niet van de binnenkant met de beamblockers. De mijne zijn beiden backloaded. Frontloaded bij een Mesa zou ik zo niet weten, dus dat zou je moeten vragen, maar backloaded is echt eenvoudig zelf te doen.

JeroenSchaaf
1 september 2008, 13:45
Jawel, maar niet van de binnenkant met de beamblockers. De mijne zijn beiden backloaded. Frontloaded bij een Mesa zou ik zo niet weten, dus dat zou je moeten vragen, maar backloaded is echt eenvoudig zelf te doen.

owke,

ik kan het front er volgens mij makkelijk bij mij eraf halen!
Binnen kort eens proberen!

Kim Wilson
1 september 2008, 13:47
Als je de grill makkelijk kunt verwijderen, en als ie dus niet vast zit aan de baffle, kun je zo'n beamblocker er heel makkelijk opschroeven. Paar goeie dikke schroeven (niet te lang!) en klaar is Joene!

JeroenSchaaf
1 september 2008, 13:49
Praat me nou geen gas aan!;)

Nocki
1 september 2008, 19:18
gewoon kopen die dingen! gaan standaard bij mij in alles wat ik heb :)

JeroenSchaaf
1 september 2008, 20:29
Hahah owke! nou waar kan ik het bestellen, me mesa is net weer terug van reperatie!

Hij doet ut weer!

Mitch
2 september 2008, 00:01
Hahah owke! nou waar kan ik het bestellen, me mesa is net weer terug van reperatie!
Een topic van bijna 20 pagina's, je zou denken dat dat ergens te lezen is. Misschien zelfs wel op de eerste pagina... :listen:

JeroenSchaaf
2 september 2008, 06:54
Lui he ;) Heeeel lui!

Nocki
2 september 2008, 08:09
ach. voor sander maak ik graag reclame.

www.degiergitaarbouw.nl

Harry
2 september 2008, 09:42
is zo'n ding makkelijk in een AC30 CC1 te plaatsen? Ook door een onhandige luie kluns als ik?

Nielsje
2 september 2008, 10:00
Volgens mij wel, dat ding is toch gewoon backloaded? Dat kan je wel hoor Harry :)

Harry
2 september 2008, 10:04
wie ikke? Serieus? :seriousf:

Backloaded? Ik zal eens even gaan snuffelen hoe of wat. Maar dat betekent dus dat ik de achterkant eraf haa, dan de speaker en de BB ervoor zet? Krijg ik dan geen gedoem et rubberranden enzo?

Nielsje
2 september 2008, 10:05
Nou heb je geluk, dat ik binnenkort nieuwe speakers ga proberen.
Als je écht lief bent, dan neem ik m'n camera mee, en maak ik een foto verslagje voor je :)

eggen_h
2 september 2008, 10:07
hmm ik ga maar es sparen om een paar van die dingen te kopen, goede verhalen allemaal. dat ding is prima zelf te installeren? zelfs als a-technische man?

Kim Wilson
2 september 2008, 10:12
wie ikke? Serieus? :seriousf:

Backloaded? Ik zal eens even gaan snuffelen hoe of wat. Maar dat betekent dus dat ik de achterkant eraf haa, dan de speaker en de BB ervoor zet? Krijg ik dan geen gedoem et rubberranden enzo?
Als je het echt mooi wil doen, zou je op de plek waar je beamblockers komen een millimeter hout weg kunnen frezen, zodat ie vlak komt te liggen met de baffle. Op die manier heb je geen last van een kromtrekkend speakerchassis. Iets makkelijker is om die millimeter uit de kurken rand van de speaker te snijden.

Niels, heb jij je speaker er wel gewoon tegenaan geschroefd? En je speakers lopen niet aan? Dan moet je wel wat lekkage hebben, of je hebt je speakers kromgetrokken, of je hebt een hele zachte rand om je speaker.

Nielsje
2 september 2008, 10:14
Niels, heb jij je speaker er wel gewoon tegenaan geschroefd?

Jup, dat wil prima. Wel met beleid natuurlijk.

of je hebt een hele zachte rand om je speaker.

Bingo! Ik zal het wel ff laten zien op de foto's..

Kim Wilson
2 september 2008, 10:16
Bingo! Ik zal het wel ff laten zien op de foto's..
Dat ligt dan wel aan je speakers of dat kan. Die ouwe G12H's die ik had, hadden een vrij harde kurkrand. Die druk je dus echt niet in.

Nielsje
2 september 2008, 10:22
Dat ligt dan wel aan je speakers of dat kan. Die ouwe G12H's die ik had, hadden een vrij harde kurkrand. Die druk je dus echt niet in.

De G12-65H's zijn relatief nieuw, en de speaker van m'n 1912 cab heeft ook zo'n schuimrubberen randje. Geen probleem dus.

Harry
2 september 2008, 11:23
ehm.. hoe lief moet ik dan zijn?

Nou heb je geluk, dat ik binnenkort nieuwe speakers ga proberen.
Als je écht lief bent, dan neem ik m'n camera mee, en maak ik een foto verslagje voor je :)

Nielsje
2 september 2008, 13:45
ehm.. hoe lief moet ik dan zijn?

Hadden we het laatst niet ergens over fluffgirls enzo? :D

..... nou, als jij ze nou betaald?

Harry
2 september 2008, 16:41
wat!!?? Ze mogen blij zijn als ze aan zulke goeie kerels als wij mogen komen!!

Nielsje
2 september 2008, 17:03
Nou Harry, dat vind ik nou ook.
Maar Dai was gisteren enigzins geschokt toen ik haar uitlegde wat een fluff-girl nou precies doet...

Lief & Naïef hè? Maar het lijkt me een goeie ervaring voor d'r, staat vast goed op d'r CV ..

robertt
16 september 2008, 16:26
vandaag 2 12" beamblockers in mij marshall 2558 combo gezet.

Wow!! Wat een verschil in geluid.
Het lijkt wel alsof hij nu echt een stuk meer dynamisch klinkt.

Heb 'm alleen nog maar thuis kunnen testen, maar het verschil met ervoor is echt aanzienlijk.

Het enige wat me wel opvalt is dat er wel wat volumeverlies is.
Ligt dit aan mij of is dit algemeen bekend?

artnaz
16 september 2008, 16:28
Het enige wat me wel opvalt is dat er wel wat volumeverlies is.
Ligt dit aan mij of is dit algemeen bekend?Ja, heb ik ook (is ook logisch). Ben ik alleen maar blij, hebben mijn buizen meer werk te doen! :D

Mitch
16 september 2008, 16:59
Staat nota bene in de openingspost :listen:

kassie
16 september 2008, 17:44
ik heb ze in in m'n 4x12. alleen de bovenste twee speakers, en ook in m'n combo. Ik kon wel wat verschil merken, vooral de spreiding. Maar de volume is met een klein tikje naar rechts ook zo weer verholpen. Voor de amp om lekker te klinken moet hij veel harder dan op repetitieniveau acceptabel is. Daarom ga ik er nu een plexiglas scherm voorzetten net als Bonamassa. Om feedback te creeren is het idd wel tof.

artnaz
16 september 2008, 17:46
Feedback creëren? Bedoel je omdat de versterker verder open staat?

@Mitch: Inderdaad... :chicken:

kassie
16 september 2008, 17:52
Feedback creëren? Bedoel je omdat de versterker verder open staat?

Nee ik bedoelde eigenlijk dat ik het volumeverlies helemaal niet zo merkbaar vind. De versterker blaast op standje 6 al veels te hard voor repetitie's. En op een groot podium kwam de monitorman ook al zijn beklaag doen op standje 7. Terwijl ik hem het liefst op 10 heb natuurlijk haha... Een setje beam blockers doen daar niet zo veel voor vind ik.

Maar de spreiding van de geluidsgolven zorgt er wel voor dat ik op verschillende plekken feedback kan creeren, ik hoef de gitaar dus niet persé meer recht voor de speakers te duwen. Dat vind ik wel super.

En omdat ik vintage30's erin heb worden de scherpe tonen met beam blockers niet zo naar je kop geslingerd. Dus ik vond het wel een verbetering.

artnaz
16 september 2008, 21:31
Ah, op die manier... :) Dat extra voordeel met de V30s heb ik ook. :)

Noctiis
21 september 2008, 13:03
Ik heb wat advies nodig!

Set up: Dean Vendetta 4.0 > ISP Decimator > Laboga Mr. Hector > Harley Benton 2x12 V30.

Ik ben op zich erg tevreden over mijn sound maar vind het soms wel wat te schel. Nu lijken beamblockers me dus een mooie oplossing. Installatie van die dingen is iets wat je zelf wel kunt lijkt me?

Daarnaast, zou het hoger plaatsen van de 2x12 + amp ook tot een verbetering leiden? Ik zat dan te denken aan een flightcase voor mijn top, daarboven de 2x12 en dan uiteraard de top zelf. Zou dit de spreiding ook ten goede kunnen komen?

Andere tips zijn uiteraard ook welkom, bedankt! :)

Nielsje
21 september 2008, 13:21
Ik heb wat advies nodig!

Set up: Dean Vendetta 4.0 > ISP Decimator > Laboga Mr. Hector > Harley Benton 2x12 V30.

Ik ben op zich erg tevreden over mijn sound maar vind het soms wel wat te schel. Nu lijken beamblockers me dus een mooie oplossing. Installatie van die dingen is iets wat je zelf wel kunt lijkt me?

Daarnaast, zou het hoger plaatsen van de 2x12 + amp ook tot een verbetering leiden? Ik zat dan te denken aan een flightcase voor mijn top, daarboven de 2x12 en dan uiteraard de top zelf. Zou dit de spreiding ook ten goede kunnen komen?

Andere tips zijn uiteraard ook welkom, bedankt! :)

Schelheid kan je oplossen dmv beamblockers, je kan ook je treble en presence terug draaien. Ik zie niet in wat de hoogte te maken heeft met de schelheid van je systeem. Wellicht dat je er minder last van hebt, maar je veranderd het niet (in feite verander je ook niets met beamblockers, ze absorberen wel wat, en je spreiding wordt beter).

Hoogte heeft wel wat invloed op spreiding, maar niet bijzonder veel, het wordt pas beter als 'ie boven je publiek uitkomt, want die dempen het meeste.

Noctiis
21 september 2008, 13:30
Bedankt voor je reply!

Wat er ook mee te maken heeft is ik nu vooral het geluid onder me door voel gaan. Onze bassist speelt dan juist weer op een verhoging, dit zou eigenlijk andersom moeten zijn heb ik het idee. Bas = lage tonen = lagere plaatsing.. of is dat een verkeerde redenering? Alles op dezelfde hoogte, kan ook.

Het gaat nu met name over repetities overigens, live is het elke keer weer anders verwacht ik.

johanb
21 september 2008, 13:36
heeft iemand ook beamblockers geprobeert in een monitor

kassie
22 september 2008, 18:24
heeft iemand ook beamblockers geprobeert in een monitor

nee maar ik heb er wel een interessant verhaal over. Ik ben gezegend met een drummer in de band die 1500 watt PA installatie heeft. even een wedstrijdje geprobeerd qua volume met m'n amp maar die bleef nergens meer natuurlijk.... Maar hij heeft dermate kwalitatief spul dat je de bassen diep in je longetjes voelt pompen, en het hoog wordt niet scherp. Echt geniaal gewoon. Terwijl mijn speakers veel hoog produceren waardoor het geheel erg scherp oogt. Nu heb ik m'n speakerkast eens achter een deur gezet en het geheel klonk ineens veel gedefinieerder, terwijl ik voorheen het idee had dat het een en al treble en distortion was.

ben vanhoof
22 september 2008, 18:41
Dan moet jij een deur meenemen naar de repetities en deze voor je cabinet zetten.

kassie
22 september 2008, 19:06
Dan moet jij een deur meenemen naar de repetities en deze voor je cabinet zetten.

ja dat is de spreekwoordelijke open deur die je nu intrapt.

de deur zat al in de muur daar. ik hoefde hem alleen open te zetten en de versterker erachter :hippie:

nee ik zit nu te denken aan een plexiglas achtig iets, net als bonamassa.

JohnLord
22 september 2008, 20:41
als een soort beamblocker in het groot?

paulbekkers
22 september 2008, 20:54
ja dat is de spreekwoordelijke open deur die je nu intrapt.

de deur zat al in de muur daar. ik hoefde hem alleen open te zetten en de versterker erachter :hippie:

nee ik zit nu te denken aan een plexiglas achtig iets, net als bonamassa.

Ik ben even in verwarring: heb je de deur wél weer dicht gedaan?

Eigenlijk vermoed ik dat je je versterker te hard zet óf je er te dicht bij staat als je alleen maar treble en ruis hoort. En inderdaad, het effect is een sterk treble-reducerend effect. Dus ja: een extreme total-beam-blocker.

Maar dat zou haast betekenen dat als je er een microfoon voor zet die wél alles oppakt, je toon over de PA ook ruk zou gaan klinken. In principe heb je de PA zo ingesteld dat je de onvolkomenheid van je gitaargeluid opvangt.

Dude
22 september 2008, 21:10
Werkt zo'n (deur) plexiglas scherm niet uberhaubt heel goed voor kleine ruimte's ?

Ik krijg ook erg vaak klachten van band/geluidsman dat mijn podium geluid te hard is dus misschien het proberen eens waard....

paulbekkers
23 september 2008, 09:31
Werkt zo'n (deur) plexiglas scherm niet uberhaubt heel goed voor kleine ruimte's ?

Ik krijg ook erg vaak klachten van band/geluidsman dat mijn podium geluid te hard is dus misschien het proberen eens waard....

Ik krijg die klachten ook wel eens, maar de oorzaken kunnen nogal verschillen.
Waarom zet je je versterker te hard?

1. Zet je hem hard om je buizen harder te laten werken?
2. Zet je hem hard om je speakers harder op hun flikker te geven?
3. Zet je hem hard omdat je jezelf anders niet hoort?

Je moet je ook afvragen wanneer en hoe het storend is voor wie:
1. Richting zaal -> storend voor geluidsman (hoe zacht je hem ook zet)
2. Richting bandleden -> storend voor bandleden (is geen probleem, mits je hem niet te hard zet)
3. richting jezelf -> storend voor jezelf als je hem te hard zet -> gebruik een beamblocker

Plexiglas ervoor heeft dus alleen zin als je je versterker hard zet om hem beter te laten klinken (buizen harder laten werken of speakers harder insturen). Als je zo eigenwijs bent dat je hem al-tijd hard zet, wat de reden ook is, dan heeft plexiglas zin.

Maar dan moet je er dus ook rekening mee houden dat iedereen kan zien dat je eigenwijs bent...

Kim Wilson
23 september 2008, 10:15
Je zou iig niet de eerste zijn. Hier wat foto's van Jesse Davis van The Hoax:

http://www.thebluesman.nl/photos/ribs_en_blues_08_dag_1/sized_dsc_9703.jpg

http://www.bluesforum.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=1116.0;attach=2933 ;image

En dan nog wist hij het hele zaalgeluid te overstemmen...

Nielsje
23 september 2008, 10:17
Waarschijnlijk omdat 'ie werd uitversterkt?

Moet jij nog geen beamblockers Hans?

Kim Wilson
23 september 2008, 10:21
Nee, niet omdat hij werd uitversterkt. Ik kon hem door de hele tent horen galmen, dat was duidelijk podiumgeluid. Echt niet normaal meer, zo hard als die kerel de boel heeft staan...

En misschien zou ik idd wel een keer een paar BB's kunnen monteren, maar ik zie nog geen gillende noodzaak.

kassie
23 september 2008, 13:07
Ik ben even in verwarring: heb je de deur wél weer dicht gedaan?

Eigenlijk vermoed ik dat je je versterker te hard zet óf je er te dicht bij staat als je alleen maar treble en ruis hoort. En inderdaad, het effect is een sterk treble-reducerend effect. Dus ja: een extreme total-beam-blocker.

Maar dat zou haast betekenen dat als je er een microfoon voor zet die wél alles oppakt, je toon over de PA ook ruk zou gaan klinken. In principe heb je de PA zo ingesteld dat je de onvolkomenheid van je gitaargeluid opvangt.

Deur heb ik opengedaan zodat de deur de speakerkast blokkeerde. resultaat was idd een radicale beamblock. Het is niet zozeer dat ik m'n versterker te hard zet, hij staat alleen niet hard genoeg voor de mooie uitdaging van de buizen en de speakers. distortion wordt daardoor korreliger. En het komt ook omdat ik er te dicht bij sta. Als ik 10 meter verderop sta dan hoor je waarschijnlijk hetzelfde geluid als dat je er 2 meter vandaan staat met een plexi scherm ervoor.

De PA was idd ingesteld, maar niet dat hij mijn gitaar uitversterkte. Het was gewoon een cd, en ik speelde mee met de gitaar. CD uit de PA, Gitaar uit de Amp, en ik kon het niet trekken. Gaat ook lastig met 1500 watt PA.

Kijk ik hanteer zo'n beetje de bonamassa instelling. Treble op 4, Mid op 6 en Bass op 8 op een silver jub. Echt schel wordt het niet. Desalniettemin is het totale geluid veel beter hoorbaar als je er een 'deur' of een 'scherm' voor hebt omdat de hogere frequenties dan niet overal naar toe geprojecteerd worden. Op het podium maakt het niet zoveel uit denk ik. Maar zelfs bonamassa speelt nog met karton voor zijn speakers en daarachter de microfoon en daar weer achter nog een plexiglas scherm.

ik weet het, het klinkt cru, eerst een dikke versterker kopen, en daarna zoveel mogelijk bezig om het geluid weer in te dammen. Maar ik merk dat de band er gelukkiger van wordt en de geluidsman, en ik zelf ook.

Dude
23 september 2008, 21:57
Ik krijg die klachten ook wel eens, maar de oorzaken kunnen nogal verschillen.
Waarom zet je je versterker te hard?

1. Zet je hem hard om je buizen harder te laten werken?
2. Zet je hem hard om je speakers harder op hun flikker te geven?
3. Zet je hem hard omdat je jezelf anders niet hoort?

Je moet je ook afvragen wanneer en hoe het storend is voor wie:
1. Richting zaal -> storend voor geluidsman (hoe zacht je hem ook zet)
2. Richting bandleden -> storend voor bandleden (is geen probleem, mits je hem niet te hard zet)
3. richting jezelf -> storend voor jezelf als je hem te hard zet -> gebruik een beamblocker

Plexiglas ervoor heeft dus alleen zin als je je versterker hard zet om hem beter te laten klinken (buizen harder laten werken of speakers harder insturen). Als je zo eigenwijs bent dat je hem al-tijd hard zet, wat de reden ook is, dan heeft plexiglas zin.

Maar dan moet je er dus ook rekening mee houden dat iedereen kan zien dat je eigenwijs bent...

ppff vragen vragen vragen...

op je eerste rijtje van 3 kan ik alleen maar ja ja en ja zeggen... natuurlijk wil ik mn ampje op zn flikker geven, dan klinkt die lekker, en natuurlijk hoor ik geen flikker van mn ampje omdat de rest van de band ook lekker staat te blazen.

En op je 2e rijtje van 3.... een te harde band is storend voor iedereen, we staan allemaal met doppen in en niet voor ons plezier, uiteraard vragen wij ons met enige regelmaat af of het niet een tandje zachter kan, maar uiteindelijk sta je in the heat of the moment toch weer voluit te blaffen, en dat geeft niks.... maar toch wel. Beamblockers heb ik al alleen dat heeft niet 100% het effect dat je beoogd... maw probleem opgelost door bb'ers.

Misschien maar eens zo'n schermpje proberen te knutselen.

pimmetje
24 september 2008, 09:11
Heheheh... wel cool zo'n beamblocker als bij the Hoax :D.
En het gaat denk ik idd waarschijnlijk meer om spreiding.... als 't puur om volume-demping richting zaal was, zou 't dan niet handiger zijn om 't schermpje duimendik met noppenschuim of zo te bedekken?

zeppo
24 september 2008, 11:56
Gelezen in de laatste Gitarre & Bass ....

Je kunt ze ook gemakkelijk zelf maken met als basis: dust caps voor luidsprekers:

http://www.simplyspeakers.com/graphics_products/Dust-Caps.jpg

Gemakkelijk te verwerken, en cheap.

teejoo
30 oktober 2008, 07:48
Ik heb alle pagina's van deze thread niet volledig doorgenomen, dus sorry als deze vraag reeds beantwoord is.

Geven Beamblockers nu eigenlijk problemen bij het mic'en van je amp?

Nocki
30 oktober 2008, 08:13
Neem de pagina's even door. het is uitvoerig besproken. Als je dat niet wilt kun je ook de zoekfunctie gebruiken!

teejoo
30 oktober 2008, 08:50
Och..

Nog geen koffie gekregen zeker...

Nocki
30 oktober 2008, 08:55
Dat klopt. Straks maar eens maken.
Heb je het ondertussen al gevonden?heb je nog meer vragen mag je het laten weten.
Zelf ben ik gek op die dingen en heb er zo'n 8 stuks....

Nielsje
30 oktober 2008, 12:40
Sorry hoor Teejoo, maar je mag zelf best wel wat energie stoppen in het zoeken van informatie. Als iedereen zo 'zoekt' zoals jij, vindt niemand meer wat. 22 pagina's neem je zo in een half uurtje door, kleine moeite.

Je vraag is ruim aan bod geweest in dit topic, dus zou ik even zoeken als ik jou was.

Nocki
30 oktober 2008, 12:49
juistem. en ik moet nog steeds koffie gaan maken...

Mitch
30 oktober 2008, 14:48
Er is de functie 'zoeken binnen deze discussie'. Als je daar de zoekterm mic'en intoetst krijg je precies de juiste posts.
En niet zo bijdehant doen als je wordt gewezen op je luiheid, gewoon volgende keer even zoeken. Het staat al zeker drie keer beschreven in dit topic.

Dirk_Hendrik
5 december 2008, 18:47
BUMP!

Late aansluiting maar nu ook aan de WBB.

Dat had ik dus veel eerder moeten doen.....:sneaky:

Chris Winsemius
5 december 2008, 18:57
BUMP!

Welke amp?

(ps u have mail)

Nocki
5 december 2008, 19:12
onzin man. Die BB's doen helemaal niks. Zit allemaal tussen je oren...!

schwalbe
5 december 2008, 19:29
Wellicht ten overvloede, maar bij Tube Town hebben ze hun eigen BeamBlockers; en daarmee trekt je speakerkorf in ieder geval niet krom omdat ze de hele rand ondersteunen: http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p1687_TT-Diffusor-12-.html

Mitch
5 december 2008, 20:25
BUMP!

Welkom thuis, jongen :satisfie:

Negative K3 fan
6 december 2008, 14:22
Wellicht ten overvloede, maar bij Tube Town hebben ze hun eigen BeamBlockers; en daarmee trekt je speakerkorf in ieder geval niet krom omdat ze de hele rand ondersteunen: http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p1687_TT-Diffusor-12-.html

Interessant, ik zit nog steeds te twijfelen om er aan te beginnen... Die van Tube Town lijken me een stuk beter aangezien ik geen zin heb om mijn oude greenbacks krom te gaan buigen enzo... Ik moest daar sowieso nog het een en ander bestellen :)

Noctiis
6 december 2008, 14:42
Is de montage en werking verder hetzelfde als de Weber BB's?

schwalbe
6 december 2008, 15:03
Is de montage en werking verder hetzelfde als de Weber BB's?

Bij mijn weten wel; maar ik heb ze nooit geprobeerd, ik kwam ze gewoon tegen op de site en zag dat dit model voorkwam dat je korf scheef trekt..
Ik zie wel slechts 4 montagegaten zitten, dus kan zijn dat je nog gaatjes moet bijboren (of natuurlijk slechts 4 boutjes gebruiken; zou genoeg moeten zijn).

JohnLord
6 december 2008, 16:18
Als je je speaker krom trekt heb je véél en véél te veel kracht gebruikt. Een vulringetje voorkomt het trouwens ook. Dat vermindert ook nog eens de kans dat de conus tegen de bevestigingsstrip aan loopt. De Webers zijn makkelijker te monteren omdat de speaker op twee plekken vast kan blijven zitten.

Ibanez666
8 december 2008, 10:42
Ok, voor mij zijn er ook twee onderweg. Ik heb 2 maal 1x12 gesloten cabinets met Celestion G12H-100 speakers. Klinken super, maar dus niet als je er precies voor staat. Ga ze deze week installeren en zal dan mijn bevindingen posten.

Nocki
8 december 2008, 10:49
zonde van je geld...

Ibanez666
8 december 2008, 11:03
zonde van je geld...

We zullen zien :-)

Heb wel eerst even een testje gedaan met een CDtje ervoor en dat maakte al behoorlijk wat uit in positief opzicht.

Nocki
8 december 2008, 11:14
Zonde van je geld. BB's werken niet. is gewoon onzin...

Mitch
8 december 2008, 11:16
Pas op Nocki, cynische grappen zonder smiley worden nooit begrepen...

Nocki
8 december 2008, 11:20
Pas op Nocki, cynische grappen zonder smiley worden nooit begrepen...

he... verpest het nou niet... :)

Ibanez666
8 december 2008, 11:20
Zonde van je geld. BB's werken niet. is gewoon onzin...

ah ok, edit, ik ben weer te serieus :)

Dirk_Hendrik
8 december 2008, 13:49
Welke amp?

(ps u have mail)

m'n dumble

Ander nattigheidje,
Moet ik voor een 4*12 nou echt 4 van die dingen scoren!?

bass blom
8 december 2008, 20:57
m'n dumble

Ander nattigheidje,
Moet ik voor een 4*12 nou echt 4 van die dingen scoren!?

neehoor, ik heb er 2 kruislings wel en niet, werkt perfect.

Dirk_Hendrik
8 december 2008, 21:09
Thanks!!!!!

guitarkid
9 december 2008, 16:56
Ok, nieuwsgierig geworden door alle posts over dit onderwerp en na wat gegoogled te hebben (op Harmony Central louter positieve reakties) net 2 12" BB's besteld bij Sander de Gier.
Ik speel met een 2x12" V30's cab en heb ook last van het agressieve geluid voor de speakers en te weinig spreiding. Ben zeer benieuwd en zal na montage en uitgebreide test jullie op de hoogte houden.

Gr. C.

Ibanez666
10 december 2008, 21:00
Ok, heb ze geinstalleerd en getest. Ik heb de mazzel dat ik twee 1x12 cabinets heb, dus kon ze mooi naast elkaar vergelijken met en zonder. Het cabinet met blocker heeft geen irritant hoog meer en klinkt nu veel ronder. Ik kan nu zelfs weer wat treble bijdraaien zonder dat het pijn aan je oren gaat doen. Het cabinet zonder klinkt dus snerpend hoog op sommige momenten en ik kan me voorstellen dat onze drummer, die recht tegenover mijn cabinets zit, zijn oordoppen altijd in doet om die reden.

Ik heb ze nu dus beide met beam blockers en het bevalt prima. Ik kan helaas niet oordelen over de spreiding, want ik heb ze thuis geinstalleerd en kan pas vergelijken als ik weer ga repeteren. Ik hoop ook dat de vooruitgang wat betreft het irritante hoog in de oefenruimte ook nog merkbaar is. Dat laat ik volgende week weten

pasqual
10 december 2008, 21:05
kun je de BB's ook aan de voorkant in de baffle monteren? bij mijn combo zitten de speakers aan de achterkant gemonteerd. of krijg je dan vervelende resonanties. of is de afstand dan misschien te groot naar de speakers?

groeten Pasqual.

Nielsje
10 december 2008, 23:43
kun je de BB's ook aan de voorkant in de baffle monteren? bij mijn combo zitten de speakers aan de achterkant gemonteerd. of krijg je dan vervelende resonanties. of is de afstand dan misschien te groot naar de speakers?

groeten Pasqual.

Fysiek gezien kan het natuurlijk wel, de vraag is alleen waarom je het zou willen? Mijn speakers zijn ook allemaal backloaded, gewoon ff de speaker loshalen, blocker d'r tussen en klaar.

JohnLord
10 december 2008, 23:57
Fysiek gezien kan het natuurlijk wel, de vraag is alleen waarom je het zou willen? Mijn speakers zijn ook allemaal backloaded, gewoon ff de speaker loshalen, blocker d'r tussen en klaar.

Je hebt dan geen last van dat de speakerconus tegen de bevestigingsstrip van de blocker aanloopt.

Nielsje
11 december 2008, 00:08
Je hebt dan geen last van dat de speakerconus tegen de bevestigingsstrip van de blocker aanloopt.

Daar heb ik nu ook geen last van...

JohnLord
11 december 2008, 00:31
Ik had het ook alleen op erg hoge volumes.

Nielsje
11 december 2008, 00:32
Ik had het ook alleen op erg hoge volumes.

Hm.. Wat is hard? Nah ja, ik afgelopen zaterdag een optreden, en op het podium was de herrie hard genoeg, en gelukkig niets horen aanlopen, dus ik maak me geen zorgen :)

En ik ben echt zo blij dat ik ze heb, jummie!

Dosmanos
11 december 2008, 10:42
Jullie hebben me overtuigd (en dat gebeurt niet snel :-)... Heb ze besteld voor mijn 2061CX en Tubeking 5e3 kloon.. Voor de FAD wacht ik nog ff, die heeft een heel donker karakter.
Ben benieuwd.

Dosmanos
13 december 2008, 01:46
Vanmiddag Beamblockers ontvangen (goeie service de Gier!), 17.00 uur amp (Tubeking 5e3)geopereerd en beamblocker gemonteerd. Wel ff wat kurk er uit gesneden, zodat het er mooi tussen past. Toen als de bliksem naar een gig vanavond en gespeuld... Tsja, kan eindelijk eens fatsoenlijk treble indraaien. Geen commentaar gehad over te hard (anders altijd wel.. en een goede tone. Geluidsman tevreden, ik tevreden. Dat is anders nooit zo :-)
Kortom: succesnummer.

Uitkijken is wel het credo, want het is redelijk delicaat spul: je duwt zo een deuk in het ding...

guitarkid
13 december 2008, 10:56
Vanmiddag Beamblockers ontvangen (goeie service de Gier!), 17.00 uur amp (Tubeking 5e3)geopereerd en beamblocker gemonteerd. Wel ff wat kurk er uit gesneden, zodat het er mooi tussen past. Toen als de bliksem naar een gig vanavond en gespeuld... Tsja, kan eindelijk eens fatsoenlijk treble indraaien. Geen commentaar gehad over te hard (anders altijd wel.. en een goede tone. Geluidsman tevreden, ik tevreden. Dat is anders nooit zo :-)
Kortom: succesnummer.

Uitkijken is wel het credo, want het is redelijk delicaat spul: je duwt zo een deuk in het ding...

Hallo allen.

Kan ik me helemaal bij aansluiten. Ik heb ze nu gemonteerd in mijn 2xV30 en kan weer het hoog gewoon laten sprankelen, de versterker kan net dat kleine beetje harder waardoor hij beter klinkt (betere balans tussen hoog en laag) en de spreiding is top. Montage is echt een fluitje van een cent en voor degenen die nog steeds twijfelen over plaatsing van een microfoon: no problem, niet live en niet in de studio. M.n. dat laatste uitgebreid geprobeerd!!
Over de service van de Gier: prima! Ze hadden mijn betaling over het hoofd gezien. Kan gebeuren en na één telefoontje van mijn kant was de volgende dag alles binnen, incl. een "Wirething" plectrum (grappig ding..) vanwege de "overlast". Kan ik wel waarderen!
Ik gebruik voor kleine optredens soms de Roland Cube 60 van mijn zoon (nou ja, hij is/was van mij, maar nu dus
door hem geconfisceerd..., zo'n snotjong van 12... :sneaky:) , maar daar ga ik ook nog één voor bestellen !
Enne..., Dosmanos, was het publiek ook tevreden...? :)
Botox of Mojo?

Gr. C.

Mitch
13 december 2008, 12:31
Wat mij betreft het grootste voordeel van die krengen: de spreiding is een voordeel zonder dat er nadelen aan kleven. In kleine ruimtes heb je er het meeste plezier van, maar het is niet zo dat als je wat meer ruimte hebt je ineens projectie tekort komt of zo.
We hebben er nu ook twee in de band-AC30 zitten en ik sta daar vaak een paar meter verderop naast, met de drummer ertussen. Ik hoor 'm nu stukken beter, heb 'm de laatste twee gigs niet meer op mijn monitor gevraagd :)

Dosmanos
17 december 2008, 11:24
Moi C,

Was Botox!

lekker feestje in grote zaal met PA van R&G. Helemaal in orde! Vooral de Goldtop klonk weer lekker...:-)

BartL
31 december 2008, 19:23
Ik kreeg vandaag mijn beamblocker binnen. Hoop hem snel in te kunnen bouwen. Amp staat in oefenhok. Ben echt ontzettend benieuwd naar het resultaat... :)

Edit: Wat raden jullie mij aan? De beamblocker horizontaal/verticaal/schuin monteren?

Piet (Tele)
31 december 2008, 19:30
Maandag heb ik ze geplaatst, gisteren met de band geoefend, zelfs op hoog volume blijft het aangenaam. Ik ben er zéér blij mee, samen met de nieuwe speakers (alcino blue) + buizen en de beamblocker een geweldige warme AC30 gekregen.

JohnLord
31 december 2008, 20:53
Ik kreeg vandaag mijn beamblocker binnen. Hoop hem snel in te kunnen bouwen. Amp staat in oefenhok. Ben echt ontzettend benieuwd naar het resultaat... :)

Edit: Wat raden jullie mij aan? De beamblocker horizontaal/verticaal/schuin monteren?

In de speakergaten en links en rechts symmetrisch (bij meer dan een speaker dan). Hoe zou het anders moeten?

guitarkid
31 december 2008, 21:12

Het maakt niets uit.... Je hebt altijd twee montagestrips voor je speaker lopen, maar de blocker zit altijd centraal voor je speaker.

Gr. C.

Jan Buurman
7 januari 2009, 10:56
Eindelijk ook een beamblocker in mij 4210 gemonteerd. Eén maal mee gerepeteerd en in eerste instantie erg tevreden mee!! De schelle beam is weg (Duh!!); hij kan een klein stukje harder zonder dat het irritant wordt en je hebt overal ongeveer het zelfde geluid.
Ik was wel verbaast toen ik zo'n beamblocker in mijn handen had. Door alles wat ik erover gelezen had kreeg ik het idee dat die "bol" van metaal was en dat de hoge tonen gereflecteerd werden. Hij is echter van een zacht materiaal. Worden de hoge tonen dan niet geabsorbeerd? Raak je dan niet een deel van je hoog kwijt?
Ik heb tijdens de repetitie niet veel tijd om aan de knoppen te draaien maar dat ga ik z.s.m. wel even doen. Even kijken of ik er wel een "spikey" geluid uit kan krijgen.
Iemand anders dergelijke ervaringen?

JeroenSchaaf
7 januari 2009, 11:13
Ik heb ze nu sins de meeting in mijn Mesa, mwahhh lekker man!

Mic er voor geen probleem ( speel in Ear )

Het geluid is lekker in balans, en het monteren was echt zo klaar! 6 schroeven los en weer 6 schroeven vast! klaar :D

Jan Buurman
7 januari 2009, 17:40
Heb je veel aan je tone regeling veranderd?

pasqual
8 januari 2009, 23:03

probleem is gewoon dat ik de hele baffel eruit moeten halen om bij alle schroeven te komen van de speaker. ik haal liever het front eraf.
dus: maakt het voor het effect van de BB's wat uit omdat de afstand tussen conus en BB iets groter is?

groeten Pasqual.

guitarkid
9 januari 2009, 08:59

Hallo Jan.

In mijn geval is het antwoord ja en nee.... Even uitleggen:
Ik zette op mijn versterker (Peavey VK100) de "damping" van de presence vrijwel dicht (of eigenlijk dus open...), hoewel ik die presence eigenlijk wel nodig heb. Maar het werd, vooral bij wat hoger volume, gewoon te agressief. Met twee BB's (in een 212 V30 cab) is dat probleem opgelost; ik draai de presence op een level dat ik wil en heb wel de transparantie, maar niet de agressie. M.a.w. de BB's zorgen ervoor dat ik meer hoog kan gebruiken, maar zonder de negatieve gevolgen en met een prima spreiding. En of de BB's nu wel of niet wat hoog absorberen (denk overigens van niet, ze spreiden het geluid vooral) maakt me eigenlijk niet zo veel uit, zolang ik maar hoor wat ik wil.

Gr. C.

JeroenSchaaf
9 januari 2009, 10:07

Ik verander elke keer weer mijn toon regeling , maar dit keer hoefde dit niet!

Nielsje
9 januari 2009, 10:09
probleem is gewoon dat ik de hele baffel eruit moeten halen om bij alle schroeven te komen van de speaker. ik haal liever het front eraf.
dus: maakt het voor het effect van de BB's wat uit omdat de afstand tussen conus en BB iets groter is?

groeten Pasqual.

Typisch, een backloaded speaker die aan de voorzijde vast zit. Enfin, in de zuivere zin van het woord maakt het natuurlijk uit als de afstand groter is. Het zal heus iets veranderen, maar of het merkbaar beter of slechter is? Geen idee. Moet je gewoon doen. Het kan in ieder geval geen (fysiek) kwaad.

pasqual
10 januari 2009, 19:38
ik heb ze besteld en volgende week zullen ze opgestuurd worden. ik ben erg benieuwd. ik ga ze eerst eens aan de voorkant instaleren ( waarom? zie enkele posts geleden ). als dat niet het beoogde effect geeft, zal ik er toch aan moeten geloven. ik hou jullie op de hoogte.

groeten Pasqual.

JohnLord
10 januari 2009, 19:47
Het is tenslotte een beam die je wilt blocken, dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat het enig verschil zal maken.

Nielsje
10 januari 2009, 19:49
Het is tenslotte een beam die je wilt blocken, dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat het enig verschil zal maken.

Nou ja, wel degelijk. Neem maar eens een brandslang, en een houten wig. Naarmate je de wig verder van de straal houdt, zal het geheel anders gaan divergeren. De vraag is of je het op die 12 mm (aangenomen dikte van het hout) gaat merken.

pasqual
10 januari 2009, 20:05
als je een 15" speaker pakt en je zet er een BB voor, zal de afstand ook groter zijn, toch?

groeten Pasqual.

JohnLord
10 januari 2009, 20:45
Dan is de diameter van de blocker ook groter en zijn de verhoudingen hetzelfde.

JohnLord
10 januari 2009, 20:47
Nou ja, wel degelijk. Neem maar eens een brandslang, en een houten wig. Naarmate je de wig verder van de straal houdt, zal het geheel anders gaan divergeren. De vraag is of je het op die 12 mm (aangenomen dikte van het hout) gaat merken.

Een waterstraal is geen rechte beam maar volgt onder invloed van de zwaartekracht een parabolische curve en komt op een grotere afstand van de brandslang dus ook onder een ander hoek op het wigje terecht.

Nielsje
10 januari 2009, 20:52
Een waterstraal is geen rechte beam maar volgt onder invloed van de zwaartekracht een parabolische curve en komt op een grotere afstand van de brandslang dus ook onder een ander hoek op het wigje terecht.

Ja, dat is waar. Bedacht het me eigenlijk ook al toen ik het reeds had gepost, maar ja, dan is het al te laat hè..
Maar alsnog denk ik dat het uitmaakt hoe groot de afstand is tot de blocker. Of je geluid nadelig wordt beïnvloedt, dat weet ik niet.

pasqual
10 januari 2009, 21:58
we komen er snel genoeg achter. zogauw ze binnen zijn, ga ik knutselen.
alleen heb ik geen vergelijkingsmateriaal. ik kan alleen zeggen of het werkt t.o.v. zoals het nu is, zonder BB's. ik heb ondertussen wel een mail naar de gier gestuurd voor advies, maar nog geen antwoord ( weekend ).

groeten Pasqual.

pasqual
12 januari 2009, 19:19
ik heb aan Sander de Gier de vraag gesteld of het veel uitmaakt qua werking van de BB's of ik ze op de baffle monteer. hier zijn antwoord:

> Hoi Pasqual
>
> Dat maakt niet uit hoor, er zijn er meer die het zo doen. Eigenlijk zit
> hij zo nog beter, omdat je speaker dan niet kan wiebelen op de
> beamblocker. Succes ermee,
>
> Sander de Gier

mocht hij toch ongelijk hebben, monteer ik ze zo als weber het voorschrijft.
ik ga het in ieder geval proberen. volgende week meer hierover.

groeten Pasqual.

pasqual
27 januari 2009, 23:24
de BB's zijn binnen en ik heb ze gemonteerd. alleen niet in mijn amp maar in mijn 212 cab. en inderdaad: een goeie spreiding van het geluid. geen bijgeluiden gelukkig. ik heb in mijn cab frontloaded speakers en heb voor de zekerheid een laagje stug rubber tussen de BB's en de bovenste speakerrand gedaan zodat de bb's de metalen rand niet kunnen raken of op een andere manier voor vervelende resonanties kunnen zorgen. ik ben er in ieder geval tevreden over.

groeten Pasqual.

Rinze
28 januari 2009, 08:33
Ik heb de mijne ook net binnen, ben van plan mijn speakers frontloaded te monteren, had er eigenlijk nog niet eens aan gedacht dat het qua afstand uitmaakt. Even over nadenken... wel een goed idee om er rubber tussen te doen, was zelf eigenlijk van plan om het op de oude beproefde manier op te lossen (bot geweld bij het vastschroeven dus).

Voor degenen die nog niet besteld hebben en wel rearloaded speakers willen gebruiken: er is ook een versie met grotere dome voor dezelfde speakerdiameter.

olaftheholy
28 januari 2009, 16:35
beam-blockers:seriousf:

FNaRK
28 januari 2009, 16:39
beam-blockers:seriousf:

hahahahaha

:confused:

:???:

olaftheholy
29 januari 2009, 20:29
beam-blockers:seriousf:.....BRILJANT !!! ga ze ook plaatsen!

the sure thing
30 januari 2009, 10:15
... cola voor olaftheholy..... :confused:

Nocki
30 januari 2009, 10:41
Volgens mij gaan we ons nog veel verwonderen over de posts van Olaftheholy...

Ibanez666
30 januari 2009, 11:39
Volgens mij gaan we ons nog veel verwonderen over de posts van Olaftheholy...

sja een linkspoot, wat wil je?

olaftheholy
31 januari 2009, 11:48
iklusnie cola!

FNaRK
31 januari 2009, 12:34
iklusnie cola!

en weer een zinvolle aanvulling !!

En nu opzoutuh naar Off Topic :sneaky:

JelmerOnGuitar
31 januari 2009, 12:39
Wat vet, goeie investering idd!

olaftheholy
31 januari 2009, 13:58
@ fnark, ik maak zelf wel uit wáár ik post!

ontopic: ik ga zo'n cupje zelf kloppen uit een plaatje messing en dan op een stripje zetten,alleen de curve&diameter zou ik dan moeten weten.
Aan materiaalkosten en arbeidstijd ligt het niet. Als je logisch denkt is 11,- euro wel een hoge stukprijs voor zo'n blocker,helemaal omdat er 1,50 materiaal aanzit.

guitarkid
31 januari 2009, 14:06
@ fnark, ik maak zelf wel uit wáár ik post!

.

Zo lang jouw posts hout snijden is dat terecht, maar ik zit ook niet op te veel ongein te wachten, dus in die zin ben ik het wel met fnark eens...

Wat betreft de maten: de cup is (voor een 12" speaker) 4" in doorsnede en ong. 3 cm dik. Ik weet niet of het uitmaakt van welk materiaal je hem maakt, maar de BB is niet van metaal, maar van een duidelijk minder reflecterend materiaal.
Sucses met maken en hou ons op de hoogte.

Gr. C.

olaftheholy
31 januari 2009, 14:28
Zo lang jouw posts hout snijden is dat terecht, maar ik zit ook niet op te veel ongein te wachten, dus in die zin ben ik het wel met fnark eens...

Wat betreft de maten: de cup is (voor een 12" speaker) 4" in doorsnede en ong. 3 cm dik. Ik weet niet of het uitmaakt van welk materiaal je hem maakt, maar de BB is niet van metaal, maar van een duidelijk minder reflecterend materiaal.
Sucses met maken en hou ons op de hoogte.

Gr. C.

tja...ik begin er niet mee doorgaans... als mensen er nix mee kunnen moeten ze moddereter worden,kunnen ze editen i.p.v zeuren over

Dat de bb niet van metaal is had ik al wel gedacht...bedoeling is ook om de binnenkant op te vullen met acoustisch doder materiaal(pvc/schuim etc...) het gaat me er om hoe het klinkt & er uit ziet..ben met een 2*12"kastje bezig in een flat black (hotrod black) finish en dat messing staat daar mooi bij, beetje industrial look.
Verder de term is beam blocker maar in tegenstelling tot wat de naam beweerd, herverdelen ze het hoog alleen maar (zie de tekeningen van weber) dus helemaal correct is het niet qua benaming dan...vandaar het lachebekje.
Maar ja..je moet hier wel vaker iets helemaal uitkauwen vóórdat alle kwartjes vallen.

Restme nog een vraagje.. de binnenkant van die cup is die hol of plat?

FNaRK
31 januari 2009, 14:35
Maar ja..je moet hier wel vaker iets helemaal uitkauwen vóórdat alle kwartjes vallen.

tsja,
we zijn niet allemaal zo briljant als u

maar anyway ... succes met je projectje

artnaz
31 januari 2009, 14:52
Verder de term is beam blocker maar in tegenstelling tot wat de naam beweerd, herverdelen ze het hoog alleen maar (zie de tekeningen van weber) dus helemaal correct is het niet qua benaming dan...vandaar het lachebekje.
Maar ja..je moet hier wel vaker iets helemaal uitkauwen vóórdat alle kwartjes vallen.Helemaal niet. Je lacht om onzin die je zelf verzint, en dan ga je vervolgens zeggen dat wij traag van begrip zijn.

Hier:
http://www.webervst.com/3d_diagram.jpg
Links is de beam normaal, rechts wordt de beam geblokt (= "beam blocker") en krijg je difussie. Dat het vooral effect heeft op het hoog heeft niks te maakt niks uit.

Nielsje
31 januari 2009, 14:54

Je vindt het belachelijk om 11 euro voor een beamblocker te betalen, maar je wil wél even weten van de mensen die hem gekocht hebben hoe 'ie in elkaar zit?

Zoek maar eens tussen topics, er zijn meerdere mensen die er een gebouwd hebben, met verschillende resultaten.

guitarkid
31 januari 2009, 14:58
tja...ik begin er niet mee doorgaans... als mensen er nix mee kunnen moeten ze moddereter worden,kunnen ze editen i.p.v zeuren over

Plat...

@ alle anderen: Die Beam blockers kosten dus 24 euro en geen 11, zoals in een post werd gemeld.....

Gr. C.

olaftheholy
31 januari 2009, 16:20
Plat...

@ alle anderen: Die Beam blockers kosten dus 24 euro en geen 11, zoals in post werd gemeld.....

Gr. C.

@ guitarkid: bedankt....en van die 24,- had ik gelezen,vandaar.

50,- voor 2*12" tegen 5,- zelfbouw beam-dispersers

http://i244.photobucket.com/albums/gg12/olaftheholy/heilig.gif

olaftheholy
31 januari 2009, 16:30
[QUOTE=Nielsje;1940889]Je vindt het belachelijk om 11 euro voor een beamblocker te betalen, maar je wil wél even weten van de mensen die hem gekocht hebben hoe 'ie in elkaar zit?QUOTE]

Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt hoor... en de prijs die je noemt klopt ook al niet.
Waar het om gaat is om een goed ogende, goed functionerende versie van de bb zelf te maken zodat hij past bij de ontwerpstijl van de kast waar ze in gaan

artnaz
31 januari 2009, 16:32
Die 11 euro heeft hij van jou overgenomen, mister Genius.