PDA

View Full Version : Vraagje mbt brug



Shoarm
21 februari 2006, 23:05
Ik heb gemerkt dat mijn 0.10 ernie balls veel strakker staan (meer spanning) dan bij een vriend van mij, welke dezelfde snaren gebruikt. Nu dacht ik laat ik eens ff klooien en met een schroevendraaier die dingen bij de brug wat dichter naar m'n hals toe draaien, zodat de snaren wat losser staan. Maar toen dacht ik: heeft dit eigenlijk wel effect? Want je draait de snaar losser, en aan de andere kant stem je hem weer even strak bij toch? Of heb ik het hier fout?

Andere tips om snaren losser te zetten (zodat benden e.d. makkelijker gaat)?

hoofd
21 februari 2006, 23:47
Dat een setje .010 bij jou strakker staat dan bij de gitaar van je vriend kan ook liggen aan een verschillende mensuurlengte. Of aan een te hoge actie bij jou. Anyway, de afzonderlijke brugzadeltjes kan je verplaatsen om je gitaar te intoneren, en zijn niet zo zeer bedoelt om het speelgemak te bevorderen.

Intoneren is het zuiver maken van je gitaar, dat wilt zeggen dat je losse snaar even goed gestemd is als de oktaaf (12de vakje). Als die alletwee even goed gestemd zijn is je gitaar goed zuiver. Is alleen je open snaar goed gestemd, dan zullen de noten op de andere posities nogal vals zijn.

Wat je wel kan proberen is de actie verlagen, de actie is de afstand van je snaar ten opzichte van het fretboard. Maarrrr, wat voor brug heb je eigenlijk?

Anavrin
22 februari 2006, 00:48
let op dat als je de actie verlaagt, je ook de hele gitaar weer opnieuw moet intoneren.

Shoarm
22 februari 2006, 08:34
Maarrrr, wat voor brug heb je eigenlijk?

Zwevende brug, 'k heb een siteje gevonden waarop ik kan vinden hoe ik moet intoneren, zal ik dat eens proberen van de week, kheb nu gewoon alles op dezelfde hoogte gedraait maar dan zal het wel niet echt meer klinken :satisfie:

Shoarm
23 februari 2006, 23:56
Nu nog even een vraagje over intoneren.

Wanneer ik mijn lage e en g probeer te intoneren blijft deze te hoog klinken, ook al draai ik mijn kam helemaal tot zijn uiterste. Waar ligt dit aan? cheape hardware (kan kloppen, yamaha instapmodel) of heeft het misschien een andere oorzaak?