PDA

View Full Version : Break up van een speaker



rocker_71
21 februari 2006, 11:47
Wat betekent het eigenlijk als ze in het Engels zeggen dat een speaker 'breaks up'?

Bv: 'I really like the marshall break-up, and usually roll the high end off the treble.'

En: 'Fiddle with the gain (about 1/4) and master (about3/4)and you can get clean tones when picking softly and breakup when you dig in.'

Is natuurlijk moeilijk om te verwoorden, maar ik vraag het toch.
Heeft dat met de zg crunch te maken?

BeeJee
21 februari 2006, 14:11
Ik denk dat je nu 2 'break-ups' door elkaar haalt.

Waar je in je voorbeeld over spreekt, dan heb je het over 'break-up' (lees vervorming) die geproduceerd wordt door je (eind)buizen. Door hard aan te slaan gaan in het door jouw geschetste geval je eindbuizen 'over hun nek' (omdat de master ver open staat), wat een door vele gitaristen zeer gewaardeerde vervorming geeft. Speaker break-up is iets anders.

imlikeajungle
21 februari 2006, 17:38
Hoe hoor je speaker break up dan?

(toevallig ook Slipperman's Guide gelezen dat dit naar boven komt?)

Thijssie
21 februari 2006, 18:19
Ik denk dat je nu 2 'break-ups' door elkaar haalt.

Waar je in je voorbeeld over spreekt, dan heb je het over 'break-up' (lees vervorming) die geproduceerd wordt door je (eind)buizen. Door hard aan te slaan gaan in het door jouw geschetste geval je eindbuizen 'over hun nek' (omdat de master ver open staat), wat een door vele gitaristen zeer gewaardeerde vervorming geeft. Speaker break-up is iets anders.

Oh ja?

Volgens mij niet!

Ik denk dat je in de war bent met "break in" ;-)))

Agent_Smith
21 februari 2006, 19:11
Oh ja?

Volgens mij niet!

Ik denk dat je in de war bent met "break in" ;-)))

Dat denk ik ook idd. "Break-in" van een nieuwe speaker.

Negative K3 fan
21 februari 2006, 19:17
de break up waar ze over praten is het 'opbreken' van je sound, een lichte mate van oversturing, clean met een randje etc.

drap
21 februari 2006, 20:08
de break up waar ze over praten is het 'opbreken' van je sound, een lichte mate van oversturing, clean met een randje etc.

+1 En dat heeft absoluut niks te maken met je speaker. Zou ook niet best zijn, want dan blaas je je speaker op na verloop van tijd

BeeJee
21 februari 2006, 20:45
Het andere fenomeen 'speaker break-up' bestaat wel degelijk. Als speakers flink op hun donder krijgen, dan krijg je ook een vervorming: 'speaker break-up', en ook dat wordt (zij het door veel minder) bepaalde gitaristen op prijs gesteld.
En inderdaad heb je ook nog speaker break-in, om het lekker makkelijk te maken :satisfie:

vinni
21 februari 2006, 22:29
Euh....

Dat van die speakers....als ze nieuw zijn dan zijn ze vrij stijf. Na een tijdje op vermogen spelen veranderd de klank. Althans.....vele bronnen beweren dit.
Als er speakers getest worden hanteert men meestal een break-in periode.
Ik heb zelf geen idee of dit werkelijk zo is. Ik verander niet zo vaak van speaker.

Groet,
Vinni

Agent_Smith
21 februari 2006, 23:17
Euh....

Dat van die speakers....als ze nieuw zijn dan zijn ze vrij stijf. Na een tijdje op vermogen spelen veranderd de klank. Althans.....vele bronnen beweren dit.
Als er speakers getest worden hanteert men meestal een break-in periode.
Ik heb zelf geen idee of dit werkelijk zo is. Ik verander niet zo vaak van speaker.

Groet,
Vinni
Precies, of het idd waar is wilde ik me ook niet aan wagen. Maar het fenomeen was me zeker bekend.

chennie
21 februari 2006, 23:22
Het andere fenomeen 'speaker break-up' bestaat wel degelijk. Als speakers flink op hun donder krijgen, dan krijg je ook een vervorming: 'speaker break-up', en ook dat wordt (zij het door veel minder) bepaalde gitaristen op prijs gesteld.
En inderdaad heb je ook nog speaker break-in, om het lekker makkelijk te maken :satisfie:


volgens mij bestaat dit ook jah. Gewoon zoveel vermogen door je speaker gooien (clean) dat je speaker het puur mechanisch gezien niet meer aankan. Hij gaat dus clippen tegen zijn mechanische grenzen; denk aan een uitslag van je conus wat meer dan goed is. Dit levert ook een distortion op in je geluid.
Je kan ook wel opmaken dat dit niet goed is voor je geluid. Maar het is een manier. Je kan ook nog het een handje helpen ala Hendrix en even een mes door de conus halen. Heb je ook distortion =)

-edit- aangepast :D

Negative K3 fan
21 februari 2006, 23:29
Hendrik??

maargoed het inbreken van speakers klinkt heel erg aannemelijk al kan het effect ook tussen de oren zitten (ik persoonlijk moet namelijk wel eens wennen aan een ander geluid). Die buitenste randjes van je speaker, dat is namelijk gewoon karton met lijm en je kunt je wel voorstellen dat dat 'vers' nogal stuk is. Als je dat een beetje beweegt wordt het langzamerhand soepeler en dat is het inbreken van speakers...