PDA

View Full Version : oversturen Fender Hot Rod



Smelik
2 november 2001, 15:42
Als ik mijn HOT ROD deluxe op het cleane kanaal boven de '4' zet, gaat hij oversturen. Nu heb ik dat volume niet echt nodig, maar ik wil wel weten 1) hoe dat komt 2)hoe ik dit kan voorkomen.

ekkerman
4 november 2001, 12:53
heb je vaak met buizen versterkers ( neem aan dat dat zo ie,tenminste ) de marshall buizen kassies hebben dat ook heel extreem .probeer met een marshal buizen amp op een hoog volume maar eens een mooi clean geluid te krijgen luknie....
de meeste gitaristen in de established bands hebben niet voor niets meerdere amps tot hun beschikking on stage die ze dan met van die a-b foot switches schakelen 1 voor clean en soms zelfs 2 voor scheur !

GerjandH
11 november 2001, 18:23
Ik heb zelf ook een Hot Rod Deluxe en mij is het ook opgevallen dat hij vrij snel overstuurt. Het is wel moeilijk dit te voorkomen en het is maar net of je het geluid mooi vindt of niet.Ik vind het zelf wel een lekker bluesy geluid hebben. Als ik mijn optredens doe versterk ik hem gewoon door en heb ik nergens last van. Mijn volume staat dan op 1 en dan krijg ik nog commentaar van de rest van de band dat mijn versterker te hard staat, maar hij kan gewoon niet zachter, dus voor mij hoeft hij niet harder.Coole versterker. Ok de distortion zuigt maar daar hebben ze effectpedalen voor.

SteavisSmokin
11 november 2001, 18:41
1: zoals al gezegd werd als je een buizenbak ver opendraait gaat hij oversturen.

2: Je kan de buizen vervangen door buizen die een lagere gain-factor hebben. Je kan de 12AX7 buis van het cleane kanaal (kleine buis helemaal rechts als je van achter de versterker in kijkt) vervangen door bv. een 12AT7, of 12AY7 en/of de bias van de eindbuizen kouder afstellen.

ekkerman
12 november 2001, 19:55
je amp heet ook niet voor nix HOT ROD !!!

Smelik
12 november 2001, 20:45
Dank voor jullie antwoorden. Moet ik m.n. uit Steavis´ antwoord opmaken dat de oversturing op het cleane kanaal boven de ´4´volume in de voortrap ontstaat? En wat is het verschil tussen beide genoemde alternatieven voor de 12AX7 lamp? Raak ik helderheid kwijt als ik de 12AX7 vervang?
Overigens is voor mij het drivekanaal perfect: een rauw randje aan het geluid. Als je met humbuckers speelt, of met veel bas en mid, wordt het geluid op het drivekanaal te blubberig.

JV
12 november 2001, 21:14
oversturen van je geluid leef je toch voor als gitarist, oom het brown sound te krijgen zoals van halen het zo mooi zei. thuis ken ik men koch niet zo oversturen, te klein voor hier, maar op het podium ken ik lekker doorrammen met het volume en dan krijg je een mooi geluid, vrees dus je oversturing niet, meestal is het juist lekker voor het gevoel van je geluid

SteavisSmokin
13 november 2001, 15:19
Het ontstaat zowel in de voor als eindtrap, alleen als je een buis met minder gain in je voortrap doet heb je het minder in je voortrap en dus ook minder snel oversturing. Je zou de 12AX7 kunnen vervangen door een 5751, 12AT7 of 12AY7, waar bij de 12AX7 de meeste gain heeft en de 12AY7 de minste. Ik zou als ik jou was beginnen om er eens een 12AT7 in te doen. Je raakt geen helderheid kwijt, als je er een goede buis in stopt gaat je geluid er waarschijnlijk zelfs op vooruit want de standaard buizen in Fenders zijn niet de best klinkende buizen. Het zijn over het algemeen Sovtek 12AX7WA's en daarvan vind ik met name het geluid in de hogere regionen een beetje nasaal en vlak vind klinken.
Even ter informatie: de voorversterker buizen kan je gewoon vervangen door anderen zonder dat er een aanpassing van de bias nodig is, de eindversterker buizen kan je niet zomaar verwisselen of eruit trekken.

JV: wat nou als je op zoek bent naar een clean geluid? Dan is het nogal sh*t als je bak aan het oversturen is bij een optreden als je nou net een clean geluid nodig hebt.

greetz

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2001-11-13 14:21 ]</font>

poeyerke
13 november 2001, 16:13
StevisSmokin heeft gelijk, probeer je voorbuizen eens te vervangen door 12AT7 o.i.d. kijk eens op:

http://www.EuroTubes.com

en mail die goeie man eens. Daar koop ik altijd mijn buizen. Leg hem het probleem voor en hij heeft wel een oplossing voor je, buizen zijn daar goed geprijsd (voorbuizen zijn niet zo duur).

Overigens zal dat het distortion kanaal ook wat kalmeren, wat bij de Hot Rod nogal extreem is voor een fender, maar dat is persoonlijk natuurlijk.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: poeyerke op 2001-11-13 15:18 ]</font>

Yorrit
13 november 2001, 23:37
Maarja, als je een Hot Rod koopt weet je waar je aan begint

SteavisSmokin
14 november 2001, 15:09
wat bedoel je daar nou mee?!?