PDA

View Full Version : Floyd Rose (Edge Pro) heeelp



Thijs G
20 februari 2006, 23:25
hey gasten,

eergister me snaren vervangen op me Edge Pro brug, allemaal normale zaak, gaat altijd goed, nou, nu dus niet:

de brug is gaan kantelen, (en dus ontstemmen me snaren ook de hele tijd, hoeveel ik ook draai) nou weet ik wel wat ik moet doen: namelijk de achterkant van me Ibanez openschroeven en dan de schroeftjes aan de achterkam vaster schroeven (in mijn geval, omdat de brug als het waren van me gitaar 'afwijst') nou in ieder geval, ik, met me stomme kop, heb met een te kleine schroeven draaier dit gedaan, nu zijn de hele koppen van de schroeven versleten (dus dit binnenkant helemaal rond, in plaats van die 2 streepjes) en nu kan ik dus schroeven wat ik wil MET de goeie schroeverdraaier maar ik kom alleen geen ene donder verder.

Maar goed, ik wil die schroeven dus ff gaan vervangen (lijkt me de logische oplossing toch?!) en moet ik nu de snaren er helemaal af halen?(ik heb ze er net nieuw op, vind het zonde om ze weg te gooien terwijl ik er feitelijk niet eens op heb kunnen spelen) maar als het niet anders kan dan moet het maar, in ieder geval goedkoper dan een afstel beurt. Of zou ik gewoon de spanning wat kunnen verlagen om vervolgens de schroeven te vervangen?

Of ZIJN de schroeven uberhaupt wel te vervangen? Gaat de Edge Pro rare dingen doen als ik dat doe? (neem aan van niet, maar je weet maar nooit.)

Nou bedankt, mzzl :D

oh btw, voor de zekerheid: ik heb een Edge Pro 7 (de normale Edge Pro dus, alleen 7 snarige versie)

Lenweë Míriel
20 februari 2006, 23:33
probeer gewopon de spanning van de snaren te halen.
dan de schroeven schroef voor schroef te verwisselen.
in principe zou dit dan gewoon goed moeten gaan.
schroeven kan je gewoon bij de bouwmarkt halen
(of uit je pappies voorraadkast)

Nickname
21 februari 2006, 00:28
Zet hem anders even vast met een blokje hout.. is zo opgelost en dan kan je schroef voor schroef vervangen.. zorg er alleen voor dat je niet te dikke schroeven gebruikt want als het hout splijt dan ben je verder van huis :stop:

idno
21 februari 2006, 10:50
goeie tip! zet de brug gewoon vast met een stuk hout oid, kan ie geen kant meer op en kan jij gewoon die schroeven vervangen!
kan je nog wel losdraaien ondanks dat ze dol zijn?

Thijs G
21 februari 2006, 11:23
ok bedankt gasten :D

maare, hoe zet ik me brug vast met hout ? :$

Waar moet ik het hout stoppen ofzo?

Stratman70
21 februari 2006, 11:24
Je had gewoon van die schroeven af moeten blijven. Dat is misschien achteraf gezeik, maar onthou dat voor de volgende keer. Het is toch logisch dat als je de spanning weghaalt bij het vervangen van de snaren, dat de brug kantelt?
En inderdaad kan het lang duren voordat de gitaar weer helemaal op stemming is, daarom kun je beter de snaren één voor één vervangen: vervangen, stemmen en dan pas de volgende snaar.

Nickname
21 februari 2006, 11:35
ok bedankt gasten :D

maare, hoe zet ik me brug vast met hout ? :$

Waar moet ik het hout stoppen ofzo?

Zaag gewoon een blokje hout zo dat ie een kleine wigvorm heeft en klem hem dan stevig vast in de holte achter je tremolo :)

Thijs G
21 februari 2006, 11:37
Je had gewoon van die schroeven af moeten blijven. Dat is misschien achteraf gezeik, maar onthou dat voor de volgende keer. Het is toch logisch dat als je de spanning weghaalt bij het vervangen van de snaren, dat de brug kantelt?
En inderdaad kan het lang duren voordat de gitaar weer helemaal op stemming is, daarom kun je beter de snaren één voor één vervangen: vervangen, stemmen en dan pas de volgende snaar.

Ja dat doe ik ook. (1 voor 1) En het is ook nog nooit fout gegaan, maarja.

En als de spanning gedeeltelijk weg is, en dat ie dan kantelt, en vervolgens zo 3 dagen blijft staan is normaal?

Terence
21 februari 2006, 13:42
Ik gooi er iedere keer dezelfde soort snaren op en doe het ook 1 voor 1 met stemmen voordat ik de volgende pak. Als de hele gitaar weer gestemd is dan staat de brug ook weer mooi recht en is de intonatie ook perfect.
Lijkt mij dus DE manier.

Thijs G
21 februari 2006, 13:56
^ja ik ook.

maar nu weet ik al wat het probleem is:

ik heb in januari nieuwe elementen er in laten zetten bij dirk witte amsterdam, die gast had al problemen met het erin zetten ofzo (omdat hij niet wist hoe je amerikaanse elementen in japanse gitaren moest zetten, haha) en hij heeft dus waarschijnlijk ook de snaar dikte veranderd, en de aktie ook veel hoger gezet.

Maar in ieder geval, ik heb het nu voor elkaar :)