PDA

View Full Version : damping ??



glacius
20 februari 2006, 21:03
wtf is damping ??

er zit een switch op mijn amp, damping HI/auto/LOW

wat doet dit ?

Scali
20 februari 2006, 21:10
Dat heeft te maken met hoe de speaker door de versterker aangestuurd wordt.
Bij high damping wordt de speaker dus 'gedempt', zodat ie heel strak het signaal volgt. Marshall raadt dit aan voor clean geluid.
Bij low damping beweegt de speaker wat vrijer waardoor ie dus makkelijker uitslaat. Dit geeft distortion een wat ruiger en voller karakter.
Op de auto-setting wordt hi-damping gebruikt voor kanaal 1, en lo-damping voor kanaal 2 en 3.

Ik heb em zelf eigenlijk altijd op hi-damping staan, omdat ik em dan strak en 'percussief' vind bij veel distortion en palmmuting etc.
Moet je maar proberen wat je het best bij jouw sound vindt passen, het maakt best wel een verschil.

glacius
20 februari 2006, 21:43
ok dank je,

ergens wel logiesch

had hem altijd op auto staan maar nu op low gezet, en idd clean werd wat modderiger..


scali begin nu alsjeblieft niet ook in dit topic een enorme discussie die weer 10 paginas gaat duren... bij voorbaat dank

Scali
20 februari 2006, 21:45
scali begin nu alsjeblieft niet ook in dit topic een enorme discussie die weer 10 paginas gaat duren... bij voorbaat dank

Als niemand gaat beginnen over gloeilampen, is er niks aan de hand ;)

glacius
20 februari 2006, 21:59
Als niemand gaat beginnen over gloeilampen, is er niks aan de hand ;)

hahaha gloeilampen, nog steeds grappig,

nu je het erver hebt, hoe komt het dat mijn 6100 bijna niet gloeit en de fender 15 watt blues junior buizen combo gewoon licht geeft aan de achterkant ..

vind ik mooi als hij echt gloeit

Negative K3 fan
20 februari 2006, 22:52
hahaha gloeilampen, nog steeds grappig,

nu je het erver hebt, hoe komt het dat mijn 6100 bijna niet gloeit en de fender 15 watt blues junior buizen combo gewoon licht geeft aan de achterkant ..

vind ik mooi als hij echt gloeit

ene merk gloeit gewoon wat beter dan het andere... gewoon experimenteren :)

vester86
20 februari 2006, 23:14
hahaha gloeilampen, nog steeds grappig,

nu je het erver hebt, hoe komt het dat mijn 6100 bijna niet gloeit en de fender 15 watt blues junior buizen combo gewoon licht geeft aan de achterkant ..

vind ik mooi als hij echt gloeit
je kunt wel een peertje achterin schroeven.

Scali
21 februari 2006, 09:00
Ik bedacht me trouwens dat er nog een verschil is. De presence-knop werkt alleen als je low damping gebruikt. Bij high damping is het presence-circuit uitgeschakeld.