PDA

View Full Version : Aantal buizen in een buizenversterker



ibanez-freak
20 februari 2006, 20:10
Hallo,

Ik heb een oude smash 100 W buizenversterker. Maar ik heb een vraag. Hoeveel buizen zitten er in de versterker. Als ik er achterin inkijk zie ik 2 buizen branden. Ik weet dat dat 2 EL34 buizen zijn. Maar is dat alleen de eindtrap of is dat alles?
De buizen zitten er namelijk nog vanaf het begin in en de versterker is schat ik van ongeveer 1972.

Groeten,
Patrick

Joey Handsome
20 februari 2006, 20:15
dat is alleen de eindtrap. Kan je niet even een foto posten van dat ding?

ibanez-freak
20 februari 2006, 20:22
dat is alleen de eindtrap. Kan je niet even een foto posten van dat ding?


Hoe ga ik dat doen!? ik heb namelijk wel foto

Scali
20 februari 2006, 20:45
Als het EL34-buizen zijn, dan zullen er wel 4 in zitten, want een enkele EL34 levert ongeveer 25w maximaal.
En er zullen ook wel wat voorversterker-buisjes in zitten. Stuk of 2 a 3 heb je al gauw.

drap
20 februari 2006, 21:10
Als het EL34-buizen zijn, dan zullen er wel 4 in zitten, want een enkele EL34 levert ongeveer 25w maximaal.
En er zullen ook wel wat voorversterker-buisjes in zitten. Stuk of 2 a 3 heb je al gauw.

30 watt maximaal :D

Negative K3 fan
20 februari 2006, 22:53
hangt er vanafhoe ze gebiast zijn :)

Frits van Mourik
21 februari 2006, 00:33
Onder extreme condities is het mogelijk, om 100W uit 2 X EL34 te persen...
Maar dat soort schakelingen heeft bij mijn weten nooit tot produktie-modellen geleid.
"Smash"? doesn't ring a bell... wat foto's van het inwendige van je amp zouden inderdaad enorm helpen.

Geronimo
21 februari 2006, 04:23
Volgens mij missen er gewoon twee...

ibanez-freak
22 februari 2006, 14:33
Hm... Tja ik weet cker dat de versterker 100 W geeft. Dan zitten er waarschijnlijk andere buizen in. Zijn er ook buizen die 50 W per stuk geven? Want ik weet cker dat de eindtrap uit 2 buizen bestaat

Geronimo
22 februari 2006, 15:14
Jazeker, dat moeten dan KT88's zijn. Met één paar kan je honderd watt bereiken.

http://www.groovetubes.com/groovetubes/images/KT88C2.jpg

ibanez-freak
22 februari 2006, 16:03
Jazeker, dat moeten dan KT88's zijn. Met één paar kan je honderd watt bereiken.

http://www.groovetubes.com/groovetubes/images/KT88C2.jpg


Nee die zijn het cker weten niet. Ze zijn gewoon recht.

Geronimo
22 februari 2006, 16:13
Zitten er nog lege voeten naast? Want als ze recht zijn zijn het zeker EL34's en die hebben een maximum dissipatie van 25 Watt. Nu komt er dus maar zo'n 50 W max uit en zouden er, als ie honderd watt is, nog twee bij moeten. Ik weet niet of je hem al open hebt gehad of dat je alleen maar door het gaas aan de achterkant hebt zitten turen maar kan je iets van een buisvoet onderscheiden?

Negative K3 fan
22 februari 2006, 16:13
systematische aanpak: wat hebben we:

- 100 watt
- 2 el34s

dan zijn er 3 opties, waarvan er 1 heel onwaarschijnlijk is:
- de versterker geeft géén 100 watt
- er zitten meer of andere eindbuizen in dan 2 el34s
hoogst onwaarschijnlijk - de eindtrap is op een uiterst onconventionele manier ingesteld

ik gok op die eerste :satisfie:

Negative K3 fan
22 februari 2006, 16:14
Zitten er nog lege voeten naast? Want als ze recht zijn zijn het zeker EL34's en die hebben een maximum dissipatie van 25 Watt. Nu komt er dus maar zo'n 50 W max uit en zouden er, als ie honderd watt is, nog twee bij moeten. Ik weet niet of je hem al open hebt gehad of dat je alleen maar door het gaas aan de achterkant hebt zitten turen maar kan je iets van een buisvoet onderscheiden?

hey geronimo, niet om de wijsneus uit te hangen ofzo, maar de maximale dissipatie heeft niet echt veel te maken met het uiteindelijke uitgangsvermogen van een versterker

Geronimo
22 februari 2006, 16:19
hey geronimo, niet om de wijsneus uit te hangen ofzo, maar de maximale dissipatie heeft niet echt veel te maken met het uiteindelijke uitgangsvermogen van een versterker

Joh maar er komt in ieder geval geen 100 w uit twee EL34's. Dat is alles wat ik er mee wilde zeggen.

Negative K3 fan
22 februari 2006, 16:38
100 watt uit 2 el34s persen doet een beetje elektrotechnicus van de oude school met 2 vingers in zn neus...

PeeVee
22 februari 2006, 17:46
maximale dissipatie heeft niet echt veel te maken met het uiteindelijke uitgangsvermogen van een versterker

Mwa... dat zou ik zo toch niet willen zeggen... Als jij een buizenversterker weet te ontwerpen die meer uitgangsvermogen geeft dan dat ie vermogen dissipeert dan heb je wel wat moois gevonden. Er is dus wel degelijk een relatie, maar 30W dissipatie wil niet zeggen 30W afgifte (hoewel "bias" in dat geval ook niet alles zegt over uitgangsvermogen want als je geen insturing hebt komt er ook weinig vermogen uit).

Geronimo
22 februari 2006, 18:28
100 watt uit 2 el34s persen doet een beetje elektrotechnicus van de oude school met 2 vingers in zn neus...

Ok met 800V anodespanning misschien maar ik heb nog nooit een gitaarversterker gezien waarin dat gebeurt.

Maarja misschien is dit er wel een dan...

Negative K3 fan
22 februari 2006, 18:40
Ok met 800V anodespanning misschien maar ik heb nog nooit een gitaarversterker gezien waarin dat gebeurt.

Maarja misschien is dit er wel een dan...

vandaar hoogst waarschijnlijk...

en peevee, versterkers met meer uitgangsvermogen dan hun gemiddelde dissipatie zijn toch niet ZO bijzonder? klasse D etc...

Frits van Mourik
22 februari 2006, 22:58
vandaar hoogst waarschijnlijk...

en peevee, versterkers met meer uitgangsvermogen dan hun gemiddelde dissipatie zijn toch niet ZO bijzonder? klasse D etc...

Exact... maar klasse D (of C), daar wil je niet naar luisteren, hoor!
De oplossing lijkt mij eenvoudiger: Meneer "Smash" overdrijft gewoon een beetje veel.
Om goede sier te maken werd destijds het max. muziekvermogen van een amp opgegeven.
Hetzelfde als je nu ziet bij computer-ampjes/speakertjes, die men rustig een Wattje of 1000 toedicht. Dat is dan via bistrometrische rekenmethodes (zie THHGTTG) het maximale piekvermogen gedurende 1 microseconde voordat de boel de geest geeft ofzo...

ibanez-freak
23 februari 2006, 10:08
Ik heb de achterkant van de versterker eraf gedraaid dus nu moet het wat duidelijker worden.
Als de achterkant eraf ligt kijk ik tegen 2 el34 buizen aan daar rechts naast staan 3 ecc83 buisjes. Als ik nog dieper in de versterker kijk staan daar 2 grote metalen omhulsels die er trouwens niet af kunnen. Ik weet niet of dat buizen zijn. Hopelijk is het wat duidelijker

elerik
23 februari 2006, 10:17
heb je geen foto?

ik word nu ook wel een beetje nieuwsgierig

ibanez-freak
23 februari 2006, 11:44
heb je geen foto?

ik word nu ook wel een beetje nieuwsgierig


Ik heb wel een foto maar hoe zet ik die hier op

elerik
23 februari 2006, 12:31
tja daar ben ik zelf ook nog niet achter.

maar ik ga er van uit dat jij wel msn heb?

Dan kan je een `spaces` account nemen, daar kan je foto, filmpjes en muziek dumpen.
Zo verspreid ik mijn foto`s hier.
even de link hier onder nemen, foto`s uploaden en dan hier de link geven van jouw account.

http://spaces.msn.com/

hopelijk kom je er uit

elektrovolt
23 februari 2006, 13:08
waarschijnlijk zijn die 2 metalen dingen de condensatoren. en is het gewoon een 50 watt versterker :)

ibanez-freak
23 februari 2006, 13:10
tja daar ben ik zelf ook nog niet achter.

maar ik ga er van uit dat jij wel msn heb?

Dan kan je een `spaces` account nemen, daar kan je foto, filmpjes en muziek dumpen.
Zo verspreid ik mijn foto`s hier.
even de link hier onder nemen, foto`s uploaden en dan hier de link geven van jouw account.

http://spaces.msn.com/

hopelijk kom je er uit


Hier staat een foto van de binnenkant van de versterker
http://spaces.msn.com/pat87

Franc
23 februari 2006, 14:48
"Private".

Daar kunnen wij niet kijken :(

Vraagje: hoe weet je zo zeker dat het 100W moet zijn?

ibanez-freak
23 februari 2006, 18:54
"Private".

Daar kunnen wij niet kijken :(

Vraagje: hoe weet je zo zeker dat het 100W moet zijn?


Het staat erop. En ik had daar ook zo me bedenkingen bij dus dacht ik ik vraag even.

Franc
23 februari 2006, 18:57
mmmmm.. toch die foto's maar dan, missschien zijn er gewoon 2 van de 4 buizen uitgetrokken om het vermogen te verlagen.

Overigens staat er niet vaak het uitgangsvermogen op een amp hoor, maar het opgenomen vermogen. Da's niet hetzelfde...

Op een Marshall JTM45 bijvoorbeeld staat Watts 160, maar het is echt een amp van 30W hoor. Die 160 is opgenomen.
Op een 100W amp staat 375W.

elerik
25 februari 2006, 11:58
hehe Ibanez freak,

even naar settings(staat links boven photo album display)
dan naar Permissions en dan even public maken en op save klliken.

laat het maar weer horen

Geronimo
25 februari 2006, 14:10
mmmmm.. toch die foto's maar dan, missschien zijn er gewoon 2 van de 4 buizen uitgetrokken om het vermogen te verlagen.

Idd dat zei ik dus ook al.



Overigens staat er niet vaak het uitgangsvermogen op een amp hoor, maar het opgenomen vermogen. Da's niet hetzelfde...

Op een Marshall JTM45 bijvoorbeeld staat Watts 160, maar het is echt een amp van 30W hoor. Die 160 is opgenomen.
Op een 100W amp staat 375W.

Dat kan natuurlijk ook nog. Maar dan is het wel een laag verbruik, die 100 Watt.

ibanez-freak
26 februari 2006, 15:04
Hallo,

Ik heb het vermogen van de versterker gemeten.
Bij 16 ohm heeft hij inderdaad 100 W. Bij de 8 ohm uitgang is dat natuurlijk wat minder en dat ligt zo rond de 85 W. En dat uit 2 el34, het kan dus wel

Negative K3 fan
26 februari 2006, 15:18
hoe en wat heb je gemeten?

matto
26 februari 2006, 18:49
Ok met 800V anodespanning misschien maar ik heb nog nooit een gitaarversterker gezien waarin dat gebeurt.
Music Man?

Geronimo
26 februari 2006, 21:59
Idd hoe meet je het vermogen? Dat gaat niet zomaar lijkt mij

ibanez-freak
27 februari 2006, 13:25
Dat heeft een professional gedaan. En het is ook geen handmaak het is een gewone fabrieks

nicoverduin
27 februari 2006, 15:04
Ben toch ook wel benieuwd hoe hij dat gemeten heeft....