PDA

View Full Version : gescheiden volumeregeling 4 speakers



qwertyuiop
20 februari 2006, 19:37
hoi,

ik gebruik een mesa boogie 20:20 als eindtrap en die heeft 6 uitgangen (3x l en r)
2x (l en r) gaat naar mijn speakerkast voor de versterking naar de zaal (en microfoon ervoor voor pa) en 2x gaat naar zelfgebouwde floormonitors. nu heeft de boogie uiteraard maar 1 volumeregeling, terwijl ik het volume van de gewone speakerkast en van de monitors gescheiden wil kunnen regelen. Hoe los ik dat op?

(enne....geen centjes voor paullenders-oplossingen en l en r scheiden is ook geen oplossing want dan ben ik mijn stereobeeld kwijt....)

iemand een briljante (en liefst goedkope) oplossing?

vester86
20 februari 2006, 19:51
goedkoopste wat ik kan bedenken is een 2e poweramp (marshall 8008 anyone??150 euro) voor je monitors. op een andere manier zal je het volume niet kunnen veranderen zonder dat het Invloed heeft op de speakerkast speakers...
hot plate, powerbrake e.d. hebben allemaal niet dusdanig veel zin dat je er wat mee kan..
dus:
mesa 20/20 voor je speakercab, stereo
marshall 8008 voor je monitors, stereo

qwertyuiop
20 februari 2006, 19:54
de optie van een tweede poweramp vindt ik te zwaar worden....ik houd van zo weinig mogelijk gewicht.... maar wellicht is het wel de makkelijkste oplossing..

wat bedoel je met;
"op een andere manier zal je het volume niet kunnen veranderen zonder dat het Invloed heeft op de speakerkast speakers"
dat het invloed heeft op het geluid of zo?

ikke nie snappe..?

vester86
20 februari 2006, 20:01
volume van het 2e paar speakers beinvloeden zal alleen gaan met een hotplate oid.enige wat er dan zal gebeuren is dat de mesa z'n vermogen in die hotplate gaat pompen, zodat je beide speakerkasten zachter gaan (al is het niet veel) en de mesa eerder op gaat breken.met andere woorden: ook het geluid in je gewone speakerkast zal veranderen als je de andere speakers zachter probeert te maken.
volgens mij is een 2e poweramp écht de enige oplossing, zo'n marshall 8008 (is transistording) weegt bijna niks in vergelijking met een beetje rack.... die 7 of 8 kilo kan er dan best bij lijkt me

qwertyuiop
20 februari 2006, 20:04
aha! ik get it!

tja, dan ga ik nog eens even nadenken, want dat gewicht zit me toch een beetje dwars...
misschien dat ik dan de twee eindtrappen in een apart rakje hang en de rest (preamp en efx) ook weer in een apart rackje. Dan verdeel ik het gewicht een beetje.

maar als je dan 2 eindtrappen gebruikt, hoe split je het signaal uit je preamp dan? is dat waar ze een signaal-splitter voor gebruiken?

vester86
20 februari 2006, 20:26
veel preamps hebben 2 uitgangen, of je hebt een line-out op je mesa boogie zitten?? op mijn peavey zit dat in ieder geval wel, die is zelfs te regelen :)
anders zou je idd kunnen denken aan een signaalsplitter oid.
iig NIET doorlussen via de speakeruitgang, daarmee blaas je de 2e versterker helemaal op.
in 2 rackjes stoppen is inderdaad erg handig, beide rackjes blijven zo erg klein (3 HE is genoeg voor die 2 poweramps, als je 1 ruimte boven de mesa overlaat voor ventilatie) en ik weet niet hoe groot de rest is (gok 3 of 4 he?) kun je daar mooi opzetten. qua gewicht heel erg vriendelijk voor je rug, en ook nog eens makkelijk te vervoeren

qwertyuiop
20 februari 2006, 21:32
yes, you're right!

ik heb een slave-out op de boogie zitten dus die kan naar een 2e eindtrap! wellicht is dat dan toch een optie. wel weer kosten; 2e eindtrap, 2 nieuwe rackjes...maar goed.

"de rest" is een triaxis en een g-major. dat kan dus ook in een 3he-rackje. daar komt wellicht nog een keer een tuner en een draadloos systeempje in, dus laat ik daar dan 4he voor nemen.

voordeel is dan wel weer dat ik het rackje met de 2 eindtrappen mee kan geven met de bus, die heb ik thuis toch niet nodig. Neem ik alleen het rackje met de triaxis en g-major mee naar huis.

ik ga er nog eens over nadenken....

vester86
20 februari 2006, 23:21
das echt niet verkeerd, triaxis + gmajor weegt bijna niks :) kun je op je fietsje nog wel mee :)

Chiel
21 februari 2006, 12:59
zo'n 8080 marshall of zelfs Rocktron transistor amp weegt geen drol joh! Een flinke weerstand oid al veel meer.

peter_heijnen
21 februari 2006, 16:56
Doe ook even een search voor L-pads.
Die kunnen tussen speaker out en speaker voor zover ik begrijp. Kijk hier maar:

http://www.ampmaker.com/vr02x.asp

Weet alleen niet of het ook kan in de door jou gebruikte configuratie van 4 speakers op 1 20/20.
Anders weet misschien een van de kenners hier op het forum wellicht meer?

qwertyuiop
21 februari 2006, 18:21
oke dan,

ik heb ff die L-pads gecheckt, en het zou moeten kunnen...
iemand anders al eens gehoord van die L-pads, of zelfs misschien al gebruikt?

vester86
22 februari 2006, 00:18
enige wat er gebeurt is dat je het totale volume volgens mij naar beneden haalt, en niet enkel het volume van 1 speakerpaar... dit is hetzelfde als een powerbrake..

peter_heijnen
22 februari 2006, 01:56
Als ik het goed begrijp, regelt de L-pad de hoeveelheid vermogen die -enkel- de aangesloten speaker gaat verwerken, en dat terwijl de versterkeruitgang wel steeds dezelfde impedantie, 8 ohm in het geval van deze engelse L-pads, blijft "zien". (En dan aangesloten op de 8 ohm uitgang neem ik ook maar aan).
Dat zou dus inderdaad betekenen dat jouw idee zou moeten kunnen lukken.

Dat zou ook betekenen dat je wel eerst moet weten welke set speakers in jouw systeem het zachtst mag. Deze speakers moet je dan op de 8 ohm uitgangen aansluiten, L-pads er tussen, en klaar.
Btw, zijn de speakers die zachter mogen 8 ohm? En kun je straffeloos meerdere sets speakers op de 20/20 aansluiten? En blijven de impedanties dan hetzelfde als aangegeven op de uitgangen?

Misschien kun je bij de electronicaboer ook L-pads kopen of bestellen. En misschien zijn ze er ook in 4 of 16 ohm. Dat zou dan niet verkeerd zijn, stel de aan te sluiten speakers zijn niet 8 ohm.

Bovenstaande is dus, let vooral wel, een gedachtegang van me en niet op vakkennis gebaseerd. Wijsheid is iemand met verstand van zaken hiernaar te laten kijken.