PDA

View Full Version : 4x12 vraagje



Balthazar
20 februari 2006, 18:45
heb n mesa 50/50, met 4 4ohm ingangen en 2 8ohm. ben van plan om een bogner 4x12 te kopen maar ik zag dat die alleen 16 ohm is. kan ik alsnog het aansluiten? en hoe dan? en is die bogner 4x12 volgens jullie beter dan de mesa std recto 4x12? en geschikter voor metal?
bedankt
wieger

Negative K3 fan
20 februari 2006, 18:49
heb n mesa 50/50, met 4 4ohm ingangen en 2 8ohm. ben van plan om een bogner 4x12 te kopen maar ik zag dat die alleen 16 ohm is. kan ik alsnog het aansluiten? en hoe dan? en is die bogner 4x12 volgens jullie beter dan de mesa std recto 4x12? en geschikter voor metal?
bedankt
wieger

het gaat hier om uitgangen en niet om ingangen! Als je alleen 4 en 8 ohm uitgangen hebt wordt het lastig om dat cabinet aan te sluiten, maar die kast kan misschien (waarschijnlijk?) herbedraad worden zodat hij een 4 ohm load geeft voor je head.

Of de Bogner beter is dan Mesa is puur persoonlijk en je zult ze dus echt naast elkaar moeten zetten om het te vergelijken, vergeet dan ook andere cabs niet (orange, marshall, whatever).

edit: bottom line is dat speakers, vooral bij high gain, een ontzettend groot verschil (kunnen) maken. Naar mijn ervaring is het zelfs zo dat verschillende kasten met dezelfde speakers onderling grotere verschillen kunnen vertonen dan dezelfde kasten met andere speakers, of zelfs verschillende heads.

DarknessAwaits
20 februari 2006, 18:53
Je zou de bedrading van de Bogner eventueel kunnen herzien zodat hij niet 16 Ohm wordt maar 4. Op de site van Celestion staan verschillende schema's die je kunt gebruiken.

De Bogner vind ik zelf beter klinken dan de Mesa kasten. Misschien is Mesa meer geschikt voor metal maar alhoewel ik zelf in een doom/deathmetal band zit, prefereer ik toch de Bogner.

Het punt met de Mesa is, is dat hij heel donker en 'boomy' is terwijl de Bogner een goed uitgebalanceerd geluidsbeeld naar voren brengt, wat sterkt doet denken aan een soort 'geproduced' geluid. Veel gelikter dus.

Morgen ga ik ook even 130km rijden om 'm weer eens uit te proberen, de laatste test was zo'n half jaar geleden en sindsdien zit 'ie altijd nog in m'n kop.

imlikeajungle
21 februari 2006, 03:35
Hmm, goed topic: ik sta op het punt een Bogner 2x12 te bestellen die blijkbaar ook 16 ohm is. Mijn Single Rectifier heeft alleeen 8 en 4 ohm uitgangen. Nu vind ik het echt zonde om een nieuwe en zo dure kast te moeten gaan rewiren naar 4 ohm, te meer omdat ik uit ervaring weet dat ik regelmatig van head wissel.

In de handleiding van de Recto staat dat

"Sensitivity to speaker mismatching in regards to ohmage differences is low, hence no damage to the amplifier will occur. However,
very low ohmage loads will cause the power tubes to wear faster."


Kan ik dus met een gerust hart mijn Bogner aansluiten op de 8 ohm uitgang van mijn Mesa of moet ik toch rewiren? Ik weet dat je normaal bij lampentops beter een lagere impedantie-cab aansluit dan een hogere, maar geeft deze uitleg uit de manual geen vrijgeleide?


EDIT: is er trouwens een klankverschil tussen parallel en serieel geschakelde speakers?

Nocki
21 februari 2006, 09:05
Je zou 1 kant kunnen gebruiken en gewoon de bogner cab houden zoals die is.
als je m aan A hangt van je 50/50 en de b kant het volume dicht doet en de presence helemal open zou er niks aan de hand moeten zijn.

Nocki

Negative K3 fan
21 februari 2006, 17:19
Hmm, goed topic: ik sta op het punt een Bogner 2x12 te bestellen die blijkbaar ook 16 ohm is. Mijn Single Rectifier heeft alleeen 8 en 4 ohm uitgangen. Nu vind ik het echt zonde om een nieuwe en zo dure kast te moeten gaan rewiren naar 4 ohm, te meer omdat ik uit ervaring weet dat ik regelmatig van head wissel.
Wat is daar nou zonde aan??


In de handleiding van de Recto staat dat

"Sensitivity to speaker mismatching in regards to ohmage differences is low, hence no damage to the amplifier will occur. However,
very low ohmage loads will cause the power tubes to wear faster."


Kan ik dus met een gerust hart mijn Bogner aansluiten op de 8 ohm uitgang van mijn Mesa of moet ik toch rewiren? Ik weet dat je normaal bij lampentops beter een lagere impedantie-cab aansluit dan een hogere, maar geeft deze uitleg uit de manual geen vrijgeleide?
Wat er in die handleiding staat is dat de versterker niet kapot gaat als je mismatcht, behalve als je veel te laag gaat zitten, maar de load is ook van invloed op het geluid, het optimale geluid zul je dus verkrijgen met een goede match.


EDIT: is er trouwens een klankverschil tussen parallel en serieel geschakelde speakers?

Zou kunnen, maar het lijkt me sterk.

imlikeajungle
22 februari 2006, 13:45
Rewiren it shall be.