PDA

View Full Version : Rare brug?



Orion
20 februari 2006, 18:59
De brug van mij gitaar (GSA60) staat opeens erg hoog - het lijkt alsof ik hem met de tremolo indruk maar dat is natuurlijk niet zo.
De snaren staan echter normaal gestemd en ik heb verder niets van de instellingen van de gitaar veranderd.
Iemand enig idee hoe dit kan of ben ik gewoon te stom om het te snappen?

marter544
20 februari 2006, 19:01
Heb je per ongeluk een verkeerde dikte snaren gekocht? Is het een zwevende brug of een old skool trem? Als het een old skool trem is, moet je gewoon aan de achterkant de veren iets aandraaien, en als dat niet genoeg helpt, er een veer bij in zetten.

Outrage
20 februari 2006, 19:02
je mag jezelf niet zo afbreken, is nergens goed voor. 't Lijkt me dar je een probleem heb met de veren van je tremolo (ik vermoed dat toch.) Je kan hem waarschijnlijk best even naar de winkel of naar een reparateur brengen.

Orion
20 februari 2006, 19:02
zwevende en er zitten wel (iets) dikkere snaren op, nu je het zegt.
Hoe kan dit verholpen worden? Ik heb nog altijd met dezelfde dikte snaren gespeeld dus hier weet ik echt niets van af.

Orion
20 februari 2006, 19:28
Maar, naar de winkel terug gaan is dus de enige mogelijkheid?

marter544
20 februari 2006, 19:32
Als die zwevend(floyd rose type dus) is, en daarna dikkere snaren erop, moet je brug worden afgestelt. Kun je bij de winkel laten doen, maar ook bij een bouwer. Gaat je wel geld kosten, maar denk niet zo belachelijk veel, 20 euri ofzo, maar dan word ook alles afgestelt, dus ook de nek en intonatie etc.

Franc
20 februari 2006, 20:03
Is dat het beste advies dat jullie kunnen geven??

Zwevende brug + dikkere snaren is gewoon de veren wat aandraaien.

Verwijder het kapje achterop je gitaar zodat je de veren ziet.
Zullen er waarschijnlijk 3 zijn. Iedere veer heeft 1 schroef in de body.
Draai ze allemaal een evenver pietsie verder.

Stem de gitaar.

Bekijk je brug. Hij moet evenwijdig aan de bovenzijde van de body komen.

Zo niet, herhalen: veren ietsje verder, gitaar op stemming, kijken.

Daar heb je ECHT geen bouwer voor nodig...

Orion
20 februari 2006, 20:20
Bedankt man!
Bij mij zijn het 2 veren en ik zal ze zodadelijk eens rustig aandraaien.
Het lijkt me eigenlijk ook vrij logisch dat het op die manier opgelost kan worden:
meer spanning op de veren trekt de brug ook meer naar beneden.

Franc
20 februari 2006, 20:27
Precies.

Een zwevende tremolo is een evenwicht tussen de kracht van de veren en de kracht van de snaren.

vester86
20 februari 2006, 20:38
zorg er dus voor dat je je snaren ff omlaag stemt VOOR je aan de schroeven gaat draaien. anders word de spanning op de snaren te hoog en zeggen ze knap!
het kost even tijd (kan makkelijk een half uurtje duren) maar dan heb je ook wat :)

Franc
20 februari 2006, 20:44
GOed advies. En toplock open!

Orion
20 februari 2006, 20:46
Heb ik geen hè :satisfie:

vester86
20 februari 2006, 21:08
das alleen maar makkelijker in dit geval ;)

Nickname
21 februari 2006, 00:30
Sorry hoor maar de brug van de GSA 60 is alles behalve zwevend.. gewoon een dikke old skool trem :satisfie: tenzij je hem ooit eens hebt vervangen natuurlijk :)

vester86
21 februari 2006, 01:02
en ook old skool trems kun je zwevend opstellen. een floyd zal het echter nooit worden

Orion
21 februari 2006, 09:45
o :satisfie:


nuja, wat voor tremolo het ook is, het heeft in ieder geval gewerkt!
Ik moest de schroeven wel een heel stuk aandraaien maar de brug zit nu weer netjes op zijn plaats! Bedankt voor de tips!