PDA

View Full Version : XLR naar ongebalanceerde input



Scali
20 februari 2006, 17:30
Ik heb dus laatste een Marshall 6101 versterker gekocht, en die heeft een XLR-uitgang op de voorversterker, met speakersim etc.
Nou heb ik thuis geen XLR-aansluitingen op m'n bescheiden opname-apparatuur. Ik heb een Yamaha MT-50 4-track recordertje, dat ik gebruik als mixer en fx-loop, en die zit aan m'n Terratec EWX 24/96 geluidskaart.
Ik heb de kabel van m'n microfoon aangesloten, die heeft aan een kant een jack, en aan de andere kant XLR. Ik neem aan dat ie gewoon 1 van de 2 signalen gebruikt, en de aarde (de microfoon is dynamisch, dus heeft geen fantoomvoeding nodig. De versterker ook niet, neem ik aan).
Nu geeft dit dus een lichte brom in de opname (over de speaker van de versterker hoor je die brom dus niet). De brom is onafhankelijk van het volume.

Dus, ik vraag me af... is die kabel niet geschikt, of zou het een aardeprobleem van de versterker zijn?
En als de kabel het probleem is, wat is dan de simpelste oplossing? Zijn er simpele apparaatjes waarmee je XLR naar jack of tulp oid kunt doen, zonder brom? Of moet ik gewoon een mengpaneel kopen met XLR-aansluitingen?

harrie-beton
20 februari 2006, 19:23
ik denk een aardlus.

Dat komt doordat de versterker en je computer (denk ik) een verschillende afstand moeten overbruggen naar de "aarde".
Het is op te lossen door aantal dingen met "aarde" los te koppelen.
Let op, je kabel internet is vaak ook als aarde.


Het kan ook zo zijn dat je versterker juist niet geaard is..

Als ik hardop denk kan het ook nog zo zijn dat de versterker een vreemde xlr aansluiting heeft. Probeer eens een echte mengtafel ertussen.

Scali
20 februari 2006, 20:04
Ik denk dat je gelijk hebt.
Ik heb even alles losgetrokken van m'n multitrack-recorder, behalve de versterker, en er een koptelefoon ingeplugd. Toen was de brom weg. Zodra ik ofwel m'n hifi-versterker of m'n computer erop aansluit, begint de brom weer.
Maar als ik goed begrijp wat jij zegt over die 'afstand tot de aarde', dan zou een oplossing misschien zijn om de versterker en de computer/hifi-versterker allemaal in hetzelfde stopcontact te pluggen?
Ik ga iig nu even het een en ander lostrekken om te kijken of het nou de versterker of de computer is... de computer zit nl ook aan de versterker aangesloten, dus indirect zit het allemaal aan elkaar.

Edit: Blijkbaar zit het probleem niet specifiek in de computer of de versterker, maar komt het bij allebei voor.
De versterker in hetzelfde stekkerblok prikken als de PC heeft ook niet veel effect.
Best lastig... dan kan ik dus niet de PC en de Marshall tegelijk gebruiken, op deze manier. Dat maakt opnemen nogal moeilijk...

Han S
20 februari 2006, 20:55
Het komt waarschijnlijk door de kabelaansluiting, als ik in de studio een antennekabel in de beeldmonitor (een normale TV) van de mengtafelautomatisering steek, heb ik ook meteen een brom, welke weg is als ik de scart van de automatisering er uit haal.

Een aardlus dus.

Scali
20 februari 2006, 21:53
Ik heb het probleem al min of meer opgelost.
Ik had nog niet gezien dat er een output level trimmer op de versterker zat. Deze leek voluit te staan, maar zat er een halve slag vanaf. Zat nog behoorlijk vastgerot ook... zeker nooit gebruikt :)
Ik heb alle trimmers even losgedraaid, en de output nu voluit gezet. Het signaal is nu een stuk harder, waardoor ik een stuk minder hoef te versterken op de multitracker, en de brom is dus nu ook zo goed als weg. Ik hoor em in ieder geval niet boven m'n PC uit, heb verder niet de moeite genomen om met koptelefoon te onderzoeken.
Mocht ie toch nog hoorbaar zijn bij opnamen, dan ga ik een ground-lift kabeltje proberen, misschien dat dat helpt.
Ik vind em trouwens erg goed klinken, die speakersim van de Marshall.