PDA

View Full Version : Zoveelste keer: drums



Izegrim
20 februari 2006, 15:57
Ik ben net begonnen met opnamen te maken met een POD XTL en Audacity op m'n laptop en wil kijken of ik een beetje kan leren programmeren met drums. Zou Battery 2 en DKFH 1 een beetje een goede combinatie zijn voor metalsongs? En hoe moeilijk is het om ermee te leren werken in vergelijking met wat er nog meer is op de markt?

harrie-beton
20 februari 2006, 19:24
smaken verschillen, ik hoor goede sounds langs komen in Drumkit from Hell.

X-Rated
20 februari 2006, 19:42
Aan DFH programmeren is an sich niets moeilijks. Het geluid goed krijgen; dát is moeilijk. Je moet veel met equalising kloten voor dat je een lekker vol en realistisch drum geluid krijgt. Ik ben er zelf ook mee aan het spelen, maar het is echt goed luisteren naar wat je doet. Naar mate je er langer mee bezig bent krijg je het wel onder de knie. Er zijn wel een aantal basics om met DFH een mooi geluid te krijgen maar die weet ik niet allemaal. Het enige wat ik weet (dank je Mendel) dat is dat je met de EQ veel mid uit de drums moet halen om ze een vet geluid te geven.

Izegrim
21 februari 2006, 00:11
Ik wil gewoon drums kunnen programmeren maar ik heb echt geen flauw idee hoe. Nu ben ik de hele avond aan het kloten geweest met Battery maar het enige wat ik daarmee kan is op cellen klikken en daarmee een sampletje afspelen. Ik dacht dat je hier drums mee kon programmeren, maar dan zie ik echt niet hoe ondanks turorials enzo.

Wat ik wil is toch een simpele vraag? Gewoon een drumtrack programmeren die ik kan gebruiken om mijn liedjes mee op te nemen in Audacity. Of heb ik ook weer een programma nodig om Battery mee te registreren? Poeh, ik ben wel een echte noob zeg...

Scali
21 februari 2006, 00:15
Battery kun je als VSTi (of hoe het ook heette) module in een ander programma laden, zoals bv CuBase. En dan kun je daarmee dus je drums opnemen en afspelen. Dat kan ofwel met je muis in de drum-editor van CuBase, of via een midi-keyboard of wat dan ook.
Ik vind het maar niks, geef mij maar een Zoom RhythmTrak 223 :)
Maar sommige mensen zijn er heel handig in, en kunnen hele goede drums maken met Battery of een vergelijkbaar ding.

Izegrim
21 februari 2006, 05:25
Ik heb nu een hele zooi dingen die niet optimaal werken. Audacity, Battery, DFH1, Fruityloops etc. en ik vraag me af of ik dat niet mooier kan laten lopen als ik gewoon Cubase met HALion en DFH1 ofzo combineer. Wat zeggen jullie daarvan?

Izegrim
21 februari 2006, 11:26
en zou het een beetje lopen op een celeron 1,4 met 512mb ram?

taylor
21 februari 2006, 11:44
zoal gezegt moet je dan wel kun programeren in midi de 1 is daar handig in de ander niet maar het is wel te leren...

drums programeren in midi is niet zo moeilijk maar je moet dan gaan denken als een drummer dus ook de levels(individueel) moet je aanpassen zodat niet alles even hard is etc, anders klinkt het klinisch .

Izegrim
21 februari 2006, 12:14
Ja dat is toch velocity enzo? Ik moet ergens beginnen maar ik ben echt een verloren schaap wat dit betreft. Het valt me het meest op wat een crap je allemaal eerst moet installeren om een beetje te kunnen werken. Misschien maak ik wel een aparte account aan op m'n laptop waarmee ik achtergrondprogrammaatjes uit zet ofzo. Hoe ik dat doe zie ik dan wel weer.

Iemand nog een idee over Cubase SE/LE/SX met mijn Celeron 1,4GHz 512MB?

Swan
21 februari 2006, 12:24
in Reason zit n goeie drumcomputer met goeie geluiden

taylor
21 februari 2006, 12:50
wat die computer betreft voor midi opzich kun je wel met een pentium 1 doen als je de geluiden uit externe apparaten haalt(modules etc) voor iets als dfh zul je wel een aardig pc moeten hebben met vooral heel wat geheugen.
dan is die 512 mb te weinig denk ik.

midi+audio geld ook van hoe beter de pc desde meer tracks/plugins enz het is maar hoe je het gebruikt.

Izegrim
23 februari 2006, 00:11
Ik vind het allemaal te ingewikkeld... Op zich is FL wel ok maar het heeft alweer teveel mogelijkheden. Voor opnemen ben ik erachter gekomen dat Guitar Tracks Pro mijn niveau is wat software betreft. Ik hoop nog een leuk drumprogrammaatje tegen te komen dat werkt volgens het principe van FL maar dan wat simpeler.

duckman
23 februari 2006, 10:28
Ik vind het allemaal te ingewikkeld... Op zich is FL wel ok maar het heeft alweer teveel mogelijkheden. Voor opnemen ben ik erachter gekomen dat Guitar Tracks Pro mijn niveau is wat software betreft. Ik hoop nog een leuk drumprogrammaatje tegen te komen dat werkt volgens het principe van FL maar dan wat simpeler.


ik loop ook tegen dit aan als ik drums wil opnemen en heb het volgende geprobeerd, wat wel werkt voor mij:

- om "snel" ideen uit te werken gebruik ik Line 6 rifftracker met extra drumloops, super simpel en je hebt snel iets opgenomen.Dit gebruik ik voor als ik nummers schrijf voor de band.url: http://line6.com/rifftracker/

- om zelf drumtracks te maken gebruik ik PC drummer : http://www.pcdrummer.com/ ,simpel, maar het werkt voor mij.Je kunt evt. als je een patroon hebt ander samples gebruiken ( .wav, dus bijv. van DFH )

van beide zijn volgens mij demo versies te downloaden..

mazzel,
Arjan

taylor
23 februari 2006, 10:44
midi programmmeren van drums is echt helemaal niet zo moeilijk,je moet wel een keer iemand voor zien doen, zelf is het moeilijk om trukjes enzo uit te vinden.

wat je eigenlijk doet is je speelt via toetsen grof weg de drums in dan ga je na de editor om volumes aan te passen en het verfraaien(editen) van de drums(noten inkorten,ghost notes etc) zodat het meer een human feel krijgt meer dan dat is het eigenlijk niet.

mij ervaring is van als je zelf een beetje of aardig kan drumen dan is programmeren ook niet zo'n probleem maarja niet iedereen is ff handig.

Ic3gl0vE
26 februari 2006, 16:15
humanizing met de midi-quantizer in cubase is ook wel handig, je maakt de timing héél iets variabel, zodat het niet uit de maat klinkt, maar wel een stuk minder klinisch klinkt