PDA

View Full Version : tele vs strato MET argumenten graag..



guitarmusicman
27 oktober 2002, 19:24
Ey,
ik wou nou is een keer weten wat voor jullie de betere gitaar kwa SOUND is en waarom. dus is het voor julie de tele of de strato? En wat is voor julie de veelzijdigste gitaar?..

mzzl!

Thomasvv
27 oktober 2002, 19:27
Kwalitatief zijn ze natuurlijk even goed (mits je 2 instumenten uit de zelfde serie hebt). Verder is het gewoon een kwestie van smaak.. Een tele is scheller en de meesten vinden een strat veelzijdiger..

Anders Destium
27 oktober 2002, 19:27
Het sound en veelzijdig kan elkaar weerspreken, veel mensen zijn verliefd op de strat-sound maar met een tele kan je (im prinzip) meer kanten op...

Als er een beter zou klinken en ook nog veelzijdiger zou zijn zou het natuurlijk vervelend worden :smile:

guitarmusicman
27 oktober 2002, 19:31
zelf vind ik het in ieder geval een nadeel van een strat is dat ie een tremolo heeft.
want doordat de tele vaak de snaren threw the body heeft is de sustain toch stukken beter? En aan een tremolo vind ik zelf ook niet veel. Verder ken ik beide gitaren niet heel goed, vandaar dat ik het ook vraag. ben wel in beiden erg geinteresseerd
en jah ik ken de strat ook wel, maar alleen zo een hele goedkope squier ding van school..maar das natuurlijk niet gelijk het beste voorbeeld

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guitarmusicman op 2002-10-27 19:34 ]</font>

Kitaarhiero
27 oktober 2002, 20:17
Tele's zijn ruk, ze piepen bij het brugelement als er distortion aan staat, spelen niet lekker en zijn minder veelzijdig dan een strat.

een strat heeft 3 pickups, en ook strings truh body, hetzij ook door de brug heen... maar dat is een detail :wink:.
verder vind ik het geluid wat beter.

sash
27 oktober 2002, 20:29
Op 2002-10-27 20:17, schreef Kitaarhiero:
Tele's zijn ruk, ze piepen bij het brugelement als er distortion aan staat, spelen niet lekker en zijn minder veelzijdig dan een strat.



Wat lul jij nou weer :smile: Op een squier tele misschien, maar op een goeie Tele écht niet.

Persoonlijk ben ik een strat man. Ik houdt van het diepe geluid ervan. Ik hou van Strats en Teles, vooral als ze lekker afgeragd zijn, maar als ik moet kiezen merk ik toch dat ik elke keer de Strat pak.

taylor
27 oktober 2002, 21:17
het mooie aan 1 tele is de twang sound

de strat is echt voor de srv,hendrix achtige sound's,dus ook mooi.

de strat kun je meer kanten mee op dan de tele alleen al door het feit dat die 3ick-up's heeft een 5 standen schakelaar

de standaard tele heeft 2pickups met 3 standen.

@iro
27 oktober 2002, 23:35
ik heb een strat en een tele ... en ik kies voor de tele, ik hou van z'n cleane sound en hij scheurt iets harder dan strat (tuurlijk niet zoals humb.) En een tele piepen bij distortion ???? heb ik NOOIT last van ook niet bij inmens hoge volumes.
Ik kies voor tele, maar dat is ieder z'n ding.

skabouter
27 oktober 2002, 23:46
ik zou voor de tele gaan, maar eigenlijk heb ik het niet zo met dat soort gitaren. liever een gibson. maar toch wil later nog wel eens een mooie TELE. gewoon om zun lekkere aparte geluid.

MetalliCat
28 oktober 2002, 13:51
Er zijn ook wel teles met 3 elementen..en dus een 5 standen schakelaar. Alleen ik weet niet of die nou ook heel veel meer gaan kosten, maar dat is vast wel te vinden op musik produktiv.

skabouter
28 oktober 2002, 14:21
en uiteraard kun je je TELE ook zelf upgraden/customizen !

Nesker
28 oktober 2002, 15:33
ik verkies de strat toch, gewoon omdat het geluid meer bij mij past dan de "tele twang"

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nesker op 2002-10-28 15:37 ]</font>

dml
30 oktober 2002, 05:55
De vorm van de gitaar zegt niet zoveel over de klank. Er zijn bijv. ook Tele's gemaakt van mahony met 2 humbuckers, die klinken weer als een Les Paul. Of idd een Nashville Tele van Fender heeft 3 pickups en is daardoor zeker zo veelzijdig als een Strat. Aardige van de vorm van een strat is dat 'ie beter aansluit op je lichaam, door de afgeschuinde "arm-rest". Een Tele is hoekig. Tis niet zo dat per definitie een tele scheller klinkt dan een strat, dat ligt dus aan soort elementen, gebruikte houtsoorten, hals-body bevestiging, brugtype, enz.

michielv
30 oktober 2002, 08:16
Zelf speel ik op een compleet omgebouwde squire tele (Japanner, oud, goedkope basis om wat goeds van te maken :smile: voorzien van Fender USA en SD elementen.

Mijn favo is trouwens een hard tail strat met tele brugelement (zeg maar mijn huidige gitaar met strat body :wink:.

Overigens vind ik een tele qua uiterlijk wel veel mooier dan een strat, ook meer omdat het wat minder gelikt staat (waarom weet ik ook niet, maar da's smaak).

Ombouwen van een gitaar hoeft trouwens geen gigantische bedragen te kosten, een redelijk strat element (voor in het midden bij een tele) kost een paar tientjes, een goede schakelaar iets van 10/15 euro.

Als je evt twijfelt kun je ook voor een euro een stukje triplex nemen om een slagplaatje te maken (hoef je niet in je tele slagplaat te zagen/boren) en kun je eea. eens proberen. Bevalt het dan kun je je tele slagplaat ombouwen, bevalt het niet dan haal je alles er weer uit en zet je je oude spullen er weer op.

Khep trouwens een wat afwijkende schakeling: hals, hals+brug, brug, brug+midden, midden. Op die manier heb ik nog wel de tele geluiden en ook het strat geluid wat ik het meest gebruik (midden element).

Lacrymosa
30 oktober 2002, 09:45
Is een tele eigenlijk een beetje geschikt voor jazz?

CheerS!!

vulvasonic
31 oktober 2002, 20:31
De tele is zeer geschikt voor jazz.
Persoonlijk vind ik sowieso de tele veel veelzijdiger dan een strat. En rocken kan ie ook al!

Maar ja..., de wulpse vormen van een strat...hmmmmm.... ;}