PDA

View Full Version : Bouwen van home studio... iemand nog tips ?



Dude
19 februari 2006, 23:02
Ik (of eigenlijk mijn handige opa en vader) ben momenteel bezig om een van de kamers van het souterain in mn nieuwe huis om te bouwen tot home studio.

Tot dusver zijn we bezig met losse wanden (rachelwerk) die allemaal een centimeter of 25 van de stenen wanden afstaan, daartussen dus vol met glaswol. Die rachelwandjes afgewerkt met dubbele gipsplaten en daaroverheen die isofix rachels en isolatie om contactgeluid te verminderen.

De kamer ligt aan de voorzijde volledig in de grond, aan de zijkanten tegen de souterain van de buurwoningen en aan de achterkant tegen de 2 andere kamers van mijn souterain aan.

Het plafond van de kamer wordt ook opgevult met +/- 20 cm glaswol en dan ook weer dubbele gipsplaten. Ik zit nog te twijfelen of ik daar ook isofix tegenaan laat zetten omdat ik dan 5 cm extra omlaag moet en de hoogte van de kamer dan nog maar 1.75m is. Voor mij prima, ik kan dan nog net staan.

Heeft iemand tips voor een verdere isolatie met betrekking op de deur ? ik wil een dubbele deur gaan zetten maar weet nog niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken,

het gaat me er niet om dat er een 100 watt marshall op 10 kan staan te bleren maar ik wil wel "thuis" opnames gaan maken,

Ik zie in de oefenruimtes die we zo af en toe met de band huren als onze eigen oefenruimte in gebruik is vaak van dat noppenschuim op de muren, is dat tactisch om te doen ? en zo ja op welke plekken ? tegenover je versterkers of juist niet...

wie geeft mij handige tips,

Oh ja, de ventilatie van de kamer is handig geregeld, ik heb een centrale afzuigmotor gehaald die helemaal aan de andere kant van de souterain in een andere (buitenste) kamer komt te hangen, en gebruik een aftakking naar de middelste kamer (vooraadkamer) dus zal niet veel geluid naar buiten "blazen" door dat systeem.

iwamoto
19 februari 2006, 23:39
bij mijn oefenruimtes hebben ze gewoon letterlijk 2 deuren, met ook echt 2 klinken etc. maar miss. als je een extra isolatie op de deur doet, en daar zo'n dubbele gipsplaat ofzo, of gaat dat niet passen?

bert k
20 februari 2006, 00:07
Gewoon de ene deur gaat naar binnen open en de andere, de buitenste, draait naar buiten. Daartussen goed bekleden met schuimrubber.

Je hebt nu vooral aandacht gehad voor isolatie naar buiten toe (best serieus trouwens) Maar in de ruimte zelf moet je de akoestiek aanpakken. Het mooiste is als tegenoverliggende wanden niet helemaal parallel staan. Parallelle wanden veroorzaken staande golvan, dat is dat een geluidsgolf tussen twee wanden keihard heen en weer staat te kaatsen, dan hoor je sommige tonen opeens veel harder dan andere. Als de tegenoverliggende wanden iets schuin staan heb je dit niet. Dit geldt ook voor vloer en plafond.

Wat je krijgt met allemaal kale muren is een soort badkamer. Niet goed dus. Wat je krijgt als je al je muren met noppenschuim (ofwel tietenschuim) bekleedt is alsof je met je hoofd onder de dekens zit. Wat ik zelf meestal wel vind werken is telkens één wand bekleden, en daar tegenover kaal laten. Zo klinkt het wel levendig, maar het gaat niet galmen.

Han S
20 februari 2006, 01:11
Bart, ik heb op mijn schijf een afbeelding staan welke van een website komt die niet meer bestaat helaas.

Het komt er op neer dat als je twee los van elkaar staande wanden maakt die bestaan uit: gipsplaat>laag glaswol<gipsplaat, dan een luchtspouw en weer de gipsplaat>glaswol<gipsplaat, dan hou je ongeveer 40dB tegen.

Je hebt nu vier gipswanden en twee lagen glaswol gebruikt en let nu goed op:
Als je dezelfde materialen maar op een andere manier gebruikt krijg je zomaar een extra reductie van 23 dB, inplaats van 40 dB hou je 63 dB tegen.

Dat werkt als volgt: je zet die twee gipsplaten op elkaar, dubbel gips dus, dan de glaswol, vervolgens de luchtspouw, dan weer glaswol en aan de buitenkant weer dubbel gips. Dus gips/gips>glaswol, een lucht spouw en dan glaswol>gips/gips.

Bedenk zelf hoe je dit het best kan doen.

Voor het plafond kun je ook wel wat simpels doen. Er bestaan beugels welke haaks op elkaar zitten gemonteerd, de ene kant schroef je tegen het bestaande plafond, de andere kant schroef je op een nieuwe constructie en omdat er tussen die beugels een blokje siliconenrubber zit gelijmd rust je hele extra plafond op die rubber blokjes. Kun je je daar een voorstelling van maken? Het neemt weinig ruimte in beslag en je kunt het zelf maken, je koopt die beugels, een soort handgreep voor tuindeuren van plat ijzer, lijmt ze tegen een blokje zacht rubber en hoppa.

deze beugel: die beugel wil deze software niet maken (edit)

En dan een blokje zacht rubber in het midden er op lijmen en de andere beugel haaks en op zijn kop daar weer op lijmen. Laagje glaswol boven op je extra plafond en het kost je hooguit een centimeter of zes tot acht van je plafondhoogte.

Capice?

harrie-beton
20 februari 2006, 19:28
nog een tip van mij dan.
Het grootste probleem in onze geisoleerde ruimte was warmte.
Een ventilator die lucht blaast of zuigt heeft geen enkele zin als er geen tegengestelde kracht is. CIRCULATIE.
Warmte gaat omhoog dus afvoer aan de bovenkant en de invoer zo laag mogelijk. Denk erom dat computers, versterkers en mensen een hoop warmte produceren.

Han S
20 februari 2006, 20:46
Ik ben van een tijd dat we nog met kilocalorieën werkten en ieder volwassen mens produceert gemiddeld 1400 kCal per uur. En Harrie heeft helemaal gelijk, als je ventileert moet je dwarsventileren. Als je de stofzuiger laat draaien en je houdt je hand voor het gat gaat er geen lucht door de stofzuiger. Je kunt dus alleen lucht afzuigen als je het er aan een andere kant ook in laat stromen.

Je zou de luchtspouw welke ik bedoel tussen die wanden goed kunnen gebruiken, een rooster linksboven aan de binnenkant en een rooster rechtsbeneden aan de buitenkant. Het geluid smoort wel in het glaswol.

Dude
21 februari 2006, 16:58
Die dubbele deur komt er inderdaad al in.

De totale dikte van de muren zit nu rond de 30 cm. Dat is dus mooi, zet de "binnendeur" op de "nieuwe wand" en de buitendeur zat dus al op de bestaande wand.

Ik zit alleen een beetje te twijfelen wat voor deur ik ga kopen. Ik denk dat een normale bouwmarkt deur gewoon gaat volstaan, die loze ruimte tussen de deuren kan ik mooi benutten door de deuren van binnen te bekleden met eeh... "tietenschuim" ? of isofix ??

Iemand een tip voor die deurbekleding ??

En de schuine wanden waar bert mee kwam, sja dat zou opzich een goeie tip zijn maar alles staat al dus dat gaat niet meer werken. Bovendien wil ik nog wat ruimte overhouden en ik heb nu met het rachelwerk een ruimte gebruikt die niet groter zou moeten zijn omdat de kamer anders te klein naar mijn zin zou worden.

Ik heb bij feedback van die speciale sets gezien waarmee je je kamer akoustisch kan "tunen" van die blokken noppen materiaal maar zon setje koste dacht ik 600 euries, dat maak ik dus wel zelf.

Ik zal als het zaterdag klaar is wat fotos maken van het resultaat enzovoorts, misschien wel leuk om te zien.

Dus...

iemand tips mbt isolatie van de dubbele deuren.

iemand tips mbt evt weerkaatsing van geluid in de kamer, wat is de theorie achter de plekken waar je het "tietenschuim" plakt.


thanks !!

De Beer
21 februari 2006, 19:29
Zorg voor een zo solide mogenlijke deur, hoe zwaarder hoe beter dan trilt hij niet(minder) en houd dus de meeste trillingen binnen.

Ik ken gevallen waarbij holle deuren zijn volgestort met beton.
Maar goed zwaar is duur......alleen al om op te hangen.


Maak je een aparte opname en apparte afmix ruimte?

Want d'r is zeker verschil in benadering van die 2.

de meeste herrie zul je krijgen in je opname ruimte (drums), die wil je dempen naar buiten, maar ook zeker naar binnen. Jammer als in die perfecte opname ineens de deurbel is te horen.
Een acousisch dode ruimte is handig, maar de juiste reflecties maken je geluid vaak veel mooier.

Voor je mix ruimte wil je eigenlijk alleen maar een perfecte acoustiek, dwz, geen tot nouwelijks reflecties. je wilt je speakers horen en niet je kamer.



Maar of je nu zover moet gaan voor een home studio?.....natuurlijk!
Als je de midddel hebt........

De Beer
21 februari 2006, 19:40
iemand tips mbt evt weerkaatsing van geluid in de kamer, wat is de theorie achter de plekken waar je het "tietenschuim" plakt.Die is metname om flutter echo's tegen te gaan.

Klap maar eens in je handen in een kale lege onbehandelde ruimte. je hoort dan vaak een metaal achtige shelle echo (heel snel) in de hoge tonen.
Die ontstaat tussen 2 harde kale (parralelle)muren

Die frequenties ga je dan compenseren in je mix, dus je mix gaat te weinig hoog bevatten.

dat "tieten" schuim, absorbeert met name hoge tonen en plak je dus op de plek waar de flutterecho vandaan komt, soms is aan 1 kant van de kamer al genoeg. proberen en verhangen etc...

Hoe groter de ruimt hoe lager in het frequentie berijk dit kan voorkomen.(golflengtes)

Voor lage tonen heb je weinig aan dat schuim de golven zijn dan te groot en te sterk.

Als je last hebt van te veel laag dan heb je knappe speakers. En zul je een bass-trap moeten maken.

Han S
21 februari 2006, 23:40
Het principe van geluidsisolatie berust op twee dingen: massa en demping. Als je een goedkoop deurtje neemt met een honingraat tussen twee plaatjes board heb je te weinig massa om geluid tegen te houden. Beter is een zware gelamineerde deur, multiplex dus van een centimeter of vier dik. Dat dan twee keer en tietenschuim aan de binnenkant.

Basstraps zijn idd om staande golven in het laag aan te pakken en dat werkt weer heel anders.

Frits van Mourik
23 februari 2006, 00:06
Google eens op "buigslappe voorzetwand" en "massa veer massa"...
Heej... een wereld van isolatietechnieken opent zich!
Niet te verwarren met akoestiek; da's weer een heel ander verhaal; dat komt na de isolatie...

Daniël_san
24 februari 2006, 20:22
effe een vraag.
Als je de geluidshinder naar beneden wilt verminderen zeggen ze dat je een ''flexibele'' ondervloer nodig hebt.
Nu is mijn vraag: Kan je daar judomatten voor gebruiken? Deze zijn gemaakt van ''absorberned'' materiaal. (staat op het www)

bert k
24 februari 2006, 22:49
Lijkt me wel. Ik neem aan dat je daar dan weer een triplex vloertje oplegt. Ik heb wel eens gehoord van iemand die ouwe banden plat op de vloer had gelegd, en daar de tweede vloer weer bovenop. Wat je misschien met die judomatten krijgt is wel wat contactgeluid. Dreunende bassen dus.

Daniël_san
24 februari 2006, 23:23
Ik *kuch* leg eerst een geluidsisolerendfolie neer, daar de judomatten op dan dus dat triplex idd. Ik dnek dat ik even ga zoeken op het net of iemand dat al heeft gedaan. Het gaat namelijk het grootste deel om de bassen.