PDA

View Full Version : Fretzaag



Gitaarbouwer
19 februari 2006, 17:42
Wie noemt mij een goede fretzaag? (merk/type/waar verkrijgbaar). Hoe zit het met de fretzaag van LMII, is dat wat? Die van Stewmac is beduidend minder, als ik Mattia moet geloven (zie hieronder)

Ik zit hier te hannessen met een preslotted ebben fingerboard waarvan de slots een mm'tje dieper gezaagd moeten worden. Ik heb mijn Sandvik reeds wat smaller gevijld zodat ie in de slots past. Hij zaagt zichzelf echter comleet vast. Ik kom er niet door. Ook een LUX zaagje (Praxis) met verwisselbare zaagjes werkt niet goed, i.v.m. te veel speling naar boven.

@Mattia: ik las de volgende passage van jou in de gitaar-nieuwsgroep op usenet "De Stewmac fretzaag was goedkoop, maar doet het niet echt geweldig. De Japanse zaag die ik nu heb (via een Axminster, UK gereedschappen online winkel) werkt echt perfect. Niet gratis, maar ken je veel fretzagen die binnen een seconde of 20 een preciese, mooi fretsleuf in ebbenhout kunnen zagen zonder dat je ervoor hoeft te werken? Perfect gewoon. Ik ben helemaal verkocht aan Japanse zagen, vooral voor het fijnere werk. Ik doe m'n Sandvik zagen nog niet weg, maar toch."

Kun je mij een exact linkje geven naar die Axminster-zaag? Want ze hebben nogal wat zagen. Thanx!

Mattia
19 februari 2006, 20:03
Wie noemt mij een goede fretzaag? (merk/type/waar verkrijgbaar). Hoe zit het met de fretzaag van LMII, is dat wat? Die van Stewmac is beduidend minder, als ik Mattia moet geloven (zie hieronder)

Ik zit hier te hannessen met een preslotted ebben fingerboard waarvan de slots een mm'tje dieper gezaagd moeten worden. Ik heb mijn Sandvik reeds wat smaller gevijld zodat ie in de slots past. Hij zaagt zichzelf echter comleet vast. Ik kom er niet door. Ook een LUX zaagje (Praxis) met verwisselbare zaagjes werkt niet goed, i.v.m. te veel speling naar boven.

@Mattia: ik las de volgende passage van jou in de gitaar-nieuwsgroep op usenet "De Stewmac fretzaag was goedkoop, maar doet het niet echt geweldig. De Japanse zaag die ik nu heb (via een Axminster, UK gereedschappen online winkel) werkt echt perfect. Niet gratis, maar ken je veel fretzagen die binnen een seconde of 20 een preciese, mooi fretsleuf in ebbenhout kunnen zagen zonder dat je ervoor hoeft te werken? Perfect gewoon. Ik ben helemaal verkocht aan Japanse zagen, vooral voor het fijnere werk. Ik doe m'n Sandvik zagen nog niet weg, maar toch."

Kun je mij een exact linkje geven naar die Axminster-zaag? Want ze hebben nogal wat zagen. Thanx!

De oude StewMac zaag was niks. Over de nieuwe weet ik niets, maar ik gebruik nu een japanse trekzaag die een gleuf van 0.6mm geeft (perfect voor ebben en StewMac frets), en het gaat om deze:

http://www.axminster.co.uk/recno/7/product-Kataba-Japanese-Hassunme-Crosscut-Saw-19702.htm

Ook als setje te koop, de ikedame is ook handig, en er is ook een rip blad voor de zaag, los te koop, past op hetzelfde handvat:
http://www.axminster.co.uk/recno/2/product-Japanese-Saw-and-Marking-Knife-Special-Offer-459530.htm

Dick heeft 'm ook, wel iets duurder:
http://www.dick.biz/cgi-bin/dick.storefront/43f8c22000053c6e273f50f3360905e3/Product/View/712818

En Dick heeft ook een waarschijnlijk wat makkelijker te controlleren zaag speciaal voor frets (de bovenste zou ik alleen gebruiken in combinatie met een mitre box a la StewMac, die de zaag ABSOLUUT niet laat bewegen, omdat het blad zeer flexibel is, zonder 'rug', en je dus makkelijk afwijkt van waar je moet zagen, en een te breede slot krijgt; voor mij werkt het goed, maar het vergt een beetje een 'light touch'). Deze heeft een 'back':
http://www.dick.biz/cgi-bin/dick.storefront/43f8c22000053c6e273f50f3360905e3/Product/View/712260

Ik denk eraan om deze 'erbij' te nemen, maarja, ik ben dan ook een redelijke 'tool junkie' als het aankomt op goede schaven, raspen, en japanse trekzagen (gellukig doen Japanse beitles mij niks, zeg ik dan maar...)

Gitaarbouwer
19 februari 2006, 20:44
De oude StewMac zaag was niks. Over de nieuwe weet ik niets, maar ik gebruik nu een japanse trekzaag die een gleuf van 0.6mm geeft (perfect voor ebben en StewMac frets), en het gaat om deze:

http://www.axminster.co.uk/recno/7/product-Kataba-Japanese-Hassunme-Crosscut-Saw-19702.htm

Ook als setje te koop, de ikedame is ook handig, en er is ook een rip blad voor de zaag, los te koop, past op hetzelfde handvat:
http://www.axminster.co.uk/recno/2/product-Japanese-Saw-and-Marking-Knife-Special-Offer-459530.htm

Dick heeft 'm ook, wel iets duurder:
http://www.dick.biz/cgi-bin/dick.storefront/43f8c22000053c6e273f50f3360905e3/Product/View/712818

En Dick heeft ook een waarschijnlijk wat makkelijker te controlleren zaag speciaal voor frets (de bovenste zou ik alleen gebruiken in combinatie met een mitre box a la StewMac, die de zaag ABSOLUUT niet laat bewegen, omdat het blad zeer flexibel is, zonder 'rug', en je dus makkelijk afwijkt van waar je moet zagen, en een te breede slot krijgt; voor mij werkt het goed, maar het vergt een beetje een 'light touch'). Deze heeft een 'back':
http://www.dick.biz/cgi-bin/dick.storefront/43f8c22000053c6e273f50f3360905e3/Product/View/712260

Ik denk eraan om deze 'erbij' te nemen, maarja, ik ben dan ook een redelijke 'tool junkie' als het aankomt op goede schaven, raspen, en japanse trekzagen (gellukig doen Japanse beitles mij niks, zeg ik dan maar...)

Bedankt voor de links!!!
Een paar vraagjes daarover:
De eerste link (de 19702) spreekt mij vanwege de gunstige prijs het meeste aan. Deze is 0,5mm, terwijl je zegt dat hij een 0,6mm zaagsnede geeft. Klopt dat?
Bovendien heeft de zaag geen rug, kun je deze wel gebruiken zonder miter box? (je maakte hier al een opmerking over of gold die slechts voor de Dick zaag?). Dit zou reden zijn om toch de Ikedame (459530) maar te kopen want die heeft wel een rug.

Die dure Dick zaag is inderdaad om de vingers bij af te likken, maar ja als ik die koop en mijn vrouw die prijs te weten komt dan zwaait er wat:-)

Javaca
19 februari 2006, 21:26
ik ben dan ook een redelijke 'tool junkie' als het aankomt op goede schaven, raspen, en japanse trekzagen (gellukig doen Japanse beitles mij niks, zeg ik dan maar...)

Hmmm
Join the club...:jam:
(misschien eens tijd voor een gereedschaps-kwijltopic :P ;))

Japanse beitels vallen me erg tegen. Op school hebben we er een stel, maar ik vind ze vrij onhandig. Ze worden vrij snel bot, en passen niet in de hulpstukken voor de Tormec slijpsteen.Ik werk liever met m'n (inmiddels vintage :hippie:) Nooitgedagt beitels.

Op school gebruiken we ook japanse zagen (met daaraan een lat) voor het fretten.
Wat ook heel handig werkt zijn de zgn. modelbouwzaagjes. Bij gebrek aan beter heb ik er ook weleens een gewone toffelzaag voor gepakt, maar dat werkt moeilijker.

Mattia
20 februari 2006, 10:23
Gitaarbouwer: nouja, Dick zegt 0,6 (in de papieren catalogus), Axminster 0,5mm, ik weet alleen dat de fretten prima zitten. Maar nogmaals: geek stijve 'achterkant', een groot zaagblad (blad is rond de 20 cm lang, handvat nog eens 20), dus mits je een verstekbak hebt die het blad geen fractie van een mm naar links of rechts kan laten bewegen, en dan nog is bijna nul kracht nodig, is de kans op tegenvallen sterk aanwezig. De zaag zelf zul je met plezier voor afkorten gebruiken (ik heb een extra blad gekocht, dus in totaal drie: een voor fretten, een voor afkorten, een voor 'rip' (schulp?) zagen), dat dan weer wel.

Javaca: Gereedschapkwijltopic: bring it on! Ik heb zelf niet echt veel goed handgereedschap, maar het breid zich uit; een #5 Stanley Bailey van 1910-1920 ergens, geweldig ding, twee nieuwe UK Stanleys (na wat werk doen ze het wel, maargoed, niets bijzonders), en een stel nieuwe Kirschen beitels. Ik vind het idee achter de japanse beitels ook niet echt aantrekkelijk; ja, ze kunnen scherper geslepen worden dan 'gewone', maar ze beouden die sherpte niet zo lang, en het blad vind ik gewoon veelst te kort voor de meest gitaar-gerelateerde werkzaamheden.

Ik struin nog steeds best regelmatic eBay (VS) af naar oude raspen, beitels, schaven, en zit veel te vaak naar Lie-Nielsen en Lee Valley's schaven te kijken...

Als je zegt 'met daaraan een lat', bij japanse zaagjes, is dat dan ter versteveging? Vast gelijmd aan hed blad zelf?

Javaca
20 februari 2006, 12:22
Nee met twee klemmetjes aan het blad bevestigd. Om te diep inzagen te voorkomen.

Mattia
20 februari 2006, 17:39
Nee met twee klemmetjes aan het blad bevestigd. Om te diep inzagen te voorkomen.

Hmm. Is wellicht ook een goede methode om de bovenstaande trekzaag te 'verstijven'. Drie goede klemmetjes, twee stukkies maple, moet goed te doen zijn...

Gitaarbouwer
21 februari 2006, 18:16
Bedankt!!! Ik ga een keuze maken.

PS. Ik kwam er zojuist achter dat ik het verwisselbare LUX-zaagblad ook achterstevoren in de houder kan zetten. Nu heb ik óók een trekzaag, en warempel, het werkt nog ook!:-)

Javaca
26 februari 2006, 13:36
Hmm. Is wellicht ook een goede methode om de bovenstaande trekzaag te 'verstijven'. Drie goede klemmetjes, twee stukkies maple, moet goed te doen zijn...

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/25februari20060006.jpg
Dit is wat ik bedoelde.
Een soort zaaggeleiding.
Dit is een grove toffelzaag, gebruikt door een klasgenote voor haar lijmranden.

Gitaarbouwer
1 maart 2006, 10:10
Zojuist toch maar een Japanse zaag besteld, want dat LUX-ding was echt 3x niks. Ik heb 'm niet bij Axminster besteld maar bij Baptist. Qua prijs scheelde het niet zo veel. Maar wat een betalingsmethode bij Baptist zeg, echt niet meer van deze tijd. Ik moet alsnog naar de brievenbus lopen om een eenmalige machtiging te versturen. Vervolgens gunnen ze zichzelf nog een levertijd van 7 dagen, ALS het spul al in voorraad is. En OF het in voorraad is, kun je op de site niet zien...
Maar goed, ik gun ze het voordeel van de twijfel.

rinaldo
1 maart 2006, 19:02
zijn die japanse zagen echt zo goed? ik heb nl een fret zaag bij vox humana gekocht, en die is ook bijna niet door het hout te krijgen. denk je dat je een goeie fret zaag koopt, zit je nog te knoeien. naja met een beetje gedult lukt het uiteindelijk wel, maar dat moet toch een stuk beter kunnen lijkt mij. mischien toch maar wat meer geld uitgeven en een japanse trekzaag kopen.

rinaldo :angry:

Javaca
1 maart 2006, 19:25
Ik heb twee japanse zagen en wil niet anders meer.
Echt heerlijke dingen. Geen gezeik met flubberen e.d.

Gitaarbouwer
1 maart 2006, 19:44
mischien toch maar wat meer geld uitgeven en een japanse trekzaag kopen.

Degene die ik zojuist besteld heb bij Baptist.nl heet "JAPANSE TREKZAAG KATABA VOOR AFKORTEN", heeft een 0,6mm dik zaagblad en kost 30,48 eur. Da's dus goedkoper dan die Vox Humana zaag van jou. Ik ben reuzebenieuwd of ie gaat bevallen.
Ik moet alleen nog een "geleider" maken om de zaag op de juiste positie te houden tijdens het zagen. Ik zit eraan te denken om daar een aluminium hoekprofiel voor te kopen. Daar zaag ik vier stukjes vanaf, welke ik monteer op een plateau van MDF. Twee links van de toets en twee rechts. Deze onderling met de verticale kanten tegen elkaar zetten en zorgen dat er 0,6mm tussenruimte tussenzit. Zaag ertussen en zagen maar...

rinaldo
1 maart 2006, 20:02
ik heb aleen het zaagblad bij vox humana gekocht en daar zelf een houder bij gemaakt, maar als ik het geweten had dan had ik mij dat geld dus beter kunnen besparen want het is echt een kut ding. maar goed al doende leert men nietwaar? bij mijn volgende project moet ik toch maar zo,n ding aanschaffen.

Gitaarbouwer
4 maart 2006, 15:48
Zojuist toch maar een Japanse zaag besteld, want dat LUX-ding was echt 3x niks. Ik heb 'm niet bij Axminster besteld maar bij Baptist. Qua prijs scheelde het niet zo veel. Maar wat een betalingsmethode bij Baptist zeg, echt niet meer van deze tijd. Ik moet alsnog naar de brievenbus lopen om een eenmalige machtiging te versturen. Vervolgens gunnen ze zichzelf nog een levertijd van 7 dagen, ALS het spul al in voorraad is. En OF het in voorraad is, kun je op de site niet zien...
Maar goed, ik gun ze het voordeel van de twijfel.

Update: de zaag is binnen. OK, ik moest woensdag naar de brievenbus voor de machtiging, maar vandaag (zaterdag) had ik de zaag al in huis! Heeft dus maar drie dagen gekost. Goed gedaan, Baptist!

Update2: Shit! De gleuven van de preslotted toets blijken smaller te zijn dan de 0,6mm zaag die ik gekocht heb. Zal wel 0,5 zijn, vermoed ik. Ik krijg de zaag er niet in.
Advies gevraagd! Kan ik beter de zaag ruilen voor een 0,5mm exemplaar of zal ik de bestaande gleuven "breder zagen" met de 0,6mm zaag? Dan moet ik wel een geleider maken, maar ja. Of gebeuren er vervelende dingen tijdens het breder zagen, zoals een lelijke zaagsnede? Iemand ervaring daarmee?

Gitaarbouwer
8 maart 2006, 22:14
Heej,

Ik heb zelf een mitre box (verstekbak) in elkaar gezet. Niet zo'n mooie metalen als Charlotte, maar eentje van MDF/aluminium en een vleugje vasaline voor een soepele geleiding van de zaag. Ik heb twee testgleuven gezaagd en het ging prima! Ook het "breder zagen" van een bestaande gleuf ging goed.

Foto's staan nog niet op mijn site, maar hieronder alvast een voorproefje. Allemaal bedankt voor het meedenken!

http://www.xs4all.nl/~renegade/29_1/Photos/guitar/IMG_1507_1.jpg

JoostBaksteen
8 maart 2006, 22:25
Handig :) Mooie zaag ook.

Nog wel een vraagje: hoe zorg je dat je niet te diep zaagt? Of is de hoogte van de 'zijkant' zo hoog dat je zaag net in de gleuf moet verdwijnen voor de ideale diepte? Zo te zien is de zaag iig niet recht en gaat dat niet werken.

Gitaarbouwer
8 maart 2006, 22:49
Handig :) Mooie zaag ook.

Nog wel een vraagje: hoe zorg je dat je niet te diep zaagt? Of is de hoogte van de 'zijkant' zo hoog dat je zaag net in de gleuf moet verdwijnen voor de ideale diepte? Zo te zien is de zaag iig niet recht en gaat dat niet werken.

Ik loop inderdaad het risico dat ik de toets doormidden zaag:-) Ik denk dat ik een stuk tape iets boven de tanding plak (horizontaal) om de diepte te kunnen aflezen.
Of natuurlijk de tip van Javaca toepassen over het latje met een paar klemmetjes vastzettten aan het zaagblad.

Even een updateje: de Japanse zaag die ik kocht heeft een zaagbladdikte van 0,6mm. Ik dacht da's precies goed voor de fretsleuven. Deze zaag zaagt echter sleuven van 0,9mm, dat is dus te breed. Ik zal de zaag moeten vervangen door een andere.... :(

mark77
11 maart 2006, 00:58
hoi,

Zo'n sandvik zaag gebruiken is wel ok. Ik had tzelfde probleem. De oplossing voor het vastlopen is simpelweg kaarsvet op je zaag aan te brengen. Dus: ff door bijenwas of een kaars halen, zagen tot weer stroef gaat en weer lichtjes instrijken. Wel op tijd nieuwe was aanbrengen anders gaat het zaagblad zwengelen. Succes!!

mark77
11 maart 2006, 01:01
En een GOEDE zaag koop je heel goedkoop bij een fixet. Vraag naar de goedkoopste kapzaag, die heeft een bladdikte van 0,5 mm. Laat de tanden, die naar links en rechts zijn gebogen, afslijpen met een slijptol en je kan aan de gang. Ik heb t met de hand gedaan, gewoon goed kijken wat je doet en vooral de tijd nemen.