PDA

View Full Version : Buizenversterker marshall



StateofMind
19 februari 2006, 16:43
Heey,
Ik speel nu 1,5 jaar op een Roland Cube 30. Zit nu ook in bandje, maar kan niet meekomen met mijn versterker. (alleen als ik hem uitversterk, maar is niet mooi geluid) Wij spelen voornamelijk eigen werk wat erg lijkt op nirvana.

Ik wil eigenlijk overstappen naar een andere versterker. Mij leek een Marshall JCM 800 como dual heel mooi en dan eentje voor 1984.
Ik heb hierover 2 vragen:
Is het verstandig om een JCM 800 combo te kopen, aangezien we veel nirvana nummers spelen?
Wat is de prijsklasse van een JCM 800 combo dual?

Alvast bedankt!

drap
19 februari 2006, 16:49
Ja hoor, een JCM800 kan heel prima de sound van Nirvana aan, mits ook de goeie pedalen. Boss DS-1, Pro Co Rat, Big Muff. Allemaal pedaaltjes gebruikt door Cobain. Maar is geen rare keus in jouw geval

Mufftin
19 februari 2006, 17:19
hey denk dat je rutger bent :D welkom. Bij de big one in Zwolle stond er altijd nog 1 tweedehands, ik weet niet of die er nog staat.

almarvk
19 februari 2006, 18:01
Ja, maar daar betaal je al snel te veel geld voor een occasion.

Mufftin
19 februari 2006, 18:39
oh oh dedemsvaart onderonsje wordt dit :P. Naja kan best ik had nog niet naar de prijs gekeken. Ik weet ook niet hoe duur zo'n ding moet zijn normaal.

almarvk
19 februari 2006, 18:44
Ongeveer 450 - 500 tweedehands. Bij een winkel zal die iets duurder zijn denk ik...

the sure thing
19 februari 2006, 20:11
eeeeehhhh.... een JCM800 in goede staat brengt rustig EUR 600 of EUR 700 op hoor... en dan bedoel ik 2ehands via particulieren. Bij Kees Dee of Feedback betaal je er 2ehands EUR 900,- voor...

Orpheo
19 februari 2006, 20:20
eeeeehhhh.... een JCM800 in goede staat brengt rustig EUR 600 of EUR 700 op hoor... en dan bedoel ik 2ehands via particulieren. Bij Kees Dee of Feedback betaal je er 2ehands EUR 900,- voor...

head of combo? scheelt wel...

EpiCenturiesAWAy
19 februari 2006, 20:40
Hoe komt het eigenlijk dat head duurder zijn als combo's??
Is toch raar als je het goed bekijkt! Daar zit al een speaker in + De head...

Helter Skelter
19 februari 2006, 21:58
tops zijn gewoon gewilder, staat beter vinden velen. Er is de laatste tijd een enorme 'hausse' wat betreft de JCM-800, er worden rustig prijzen van €800 gevraagd en ook nog betaald ook voor een 2203 of 2204.

EpiCenturiesAWAy
19 februari 2006, 22:04
NICE! snel gaan verkopen 8-) ;p

Joey Handsome
20 februari 2006, 16:16
kurt cobain speelde in de studio op een Twin Reverb met over het algemeen een boss ds1 ervoor, ook weleens een big muff. Een jcm800 heeft hij nooit gebruikt. Kijk ook eens op:

http://www.kurtsequipment.com/

Joey Handsome
20 februari 2006, 16:19
"Regarding the Marshalls, Kurt really disliked Marshall amps. Partly, due to the whole hair metal stigma happening in the 80's, and he didn't like the sound of them. I think it was too generic for him. If you recall on his 4x12 cabs, he had his Marshall logos taped over, not removed (which is a simple task), as a statement towards the status associated with owning Marshall gear. Marshall 4x12's are easy to find whether you are buying or renting overseas. This is a likely reason why he used them considering how often they had to be replaced. Kurt using a Marshall head for a power amp is pretty out there, think about it, a Marshall's output stage is rather dirty and would be even more so at the volumes Nirvana played at. I brought an old plexi 100 to the Reciprocal session in 1993(?). It had 6550's in it and had the gain lowered to sound like a Dual Showman. It took a long time to get him to even try it. Kurt wound up recording with Endino's Twin again, and Krist used the plexi for bass"

maar als jij lekker wilt rocken zit je met een jcm800 natuurlijk niet verkeerd hoor

Tristan
20 februari 2006, 16:33
Maar dan zou ik niet die tweekanaals JCM 800 kopen hoor, juist die eenkanaals en het maakt niet uit van wanneer hij is, gewoon eentje proberen en als hij goed klinkt, kopen die hap zou ik zeggen.
Die tweekanaals klinkt veel minder goed en dan kan je eigenlijk net zo goed een JCM 900 nemen, want die klinkt volgens mij niet minder en kost wel weer veel minder.
Als je wil punken, rocken en grungen dan kan je met een Marshall niet echt verkeerd gaan denk ik.
JCM 800 eenkanaals
JCM 900 tweekanaals
(DSL tweekanaals) (geen TSL)

StateofMind
20 februari 2006, 18:56
Oke, thanks all!
Ik heb wat slechte dingen gehoord over JCM 900, daarom juist de JCM 800.
Als iemand nog een 2e hands JCM 800 combo heeft en hij wil hem wel verkopen hoor ik dat graag.
Gr.
Rutger

drap
20 februari 2006, 19:06
Oke, thanks all!
Ik heb wat slechte dingen gehoord over JCM 900, daarom juist de JCM 800.
Als iemand nog een 2e hands JCM 800 combo heeft en hij wil hem wel verkopen hoor ik dat graag.
Gr.
Rutger

Ik heb hier al zowel goeie als slechte ervaringen gelezen over de JCM900. Ik zou als ik jou was ze allebei eens proberen, maar goed, dat zou ik hebben gedaan. Ik denk ook dat je je lelijk vergist in de JCM800. Niet in de zin of een JCM800 nou goed of slecht is, maar gezien de jouw gewenste stijl en de daarbij behorende tone zal je toch nog aardig wat moeten veranderen aan die JCM800. Dan pas word het een scheurbeest zoals jij waarschijnlijk wilt. Wat ik wel vaak heb gelezen van een JCM800 is dat als je dit eenmaal hebt gedaan, het ook ECHT een scheurmonster word

Joey Handsome
20 februari 2006, 19:50
toch vind ik het niet verstandig als je echt nirvana achtige nummers speelt om een jcm800 te kopen, ik zou dan voor een twin reverb gaan met een goed distortion pedaal ervoor, zodat je die afwisselingen tussen clean en gore distortion goed kan maken. Kurt Cobain gebruikte ook veelvuldig zijn Small Clone/Echo Flanger/Polychorus voor de bekende Come As You Are chorus sound, daar moet je wel een echt clean geluid voor hebben.

Rude Perception
20 februari 2006, 19:54
je hoeft toch niet te kopieren? Ik speel ook sex pistols op me stratje. Vind ik lekker klinken. Je kan ermee in de buurt komen. Dat is wat je nodig hebt. Dat het niet precies klinkt zoals kurt vind ik beter. Als gitarist ben je er toch op uit om je eigen sound te creeren?

drap
20 februari 2006, 19:56
toch vind ik het niet verstandig als je echt nirvana achtige nummers speelt om een jcm800 te kopen, ik zou dan voor een twin reverb gaan met een goed distortion pedaal ervoor, zodat je die afwisselingen tussen clean en gore distortion goed kan maken. Kurt Cobain gebruikte ook veelvuldig zijn Small Clone/Echo Flanger/Polychorus voor de bekende Come As You Are chorus sound, daar moet je wel een echt clean geluid voor hebben.

Heb je Kurt Cobain wel es op de buhne zien staan met een twin reverb? Ik niet. Wel met Marshalls, dat wel. Is geen aanval ofzo, maar die jongen wil het voor een live situatie gebruiken. Over het algemeen lukt zijn wens met bijna elke Marshall + goeie pedalen, mits genoeg vermogen natuurlijk

Helter Skelter
20 februari 2006, 19:58
Marshall JCM clean (low input) + Boss DS-1 klinkt zeer goed, lijken voor elkaar gemaakt. 8-)

Tristan
20 februari 2006, 20:01
Ik heb hier al zowel goeie als slechte ervaringen gelezen over de JCM900. Ik zou als ik jou was ze allebei eens proberen, maar goed, dat zou ik hebben gedaan. Ik denk ook dat je je lelijk vergist in de JCM800. Niet in de zin of een JCM800 nou goed of slecht is, maar gezien de jouw gewenste stijl en de daarbij behorende tone zal je toch nog aardig wat moeten veranderen aan die JCM800. Dan pas word het een scheurbeest zoals jij waarschijnlijk wilt. Wat ik wel vaak heb gelezen van een JCM800 is dat als je dit eenmaal hebt gedaan, het ook ECHT een scheurmonster word

Dat ben ik niet met je eens, want zet een pedaaltje (Tubescreamer of desnoods zo'n Boss geval) voor die JCM 800 en hij scheurt als een beest en je hebt ook nog eens een heel puur klinkende buizenversterker met enorm veel ballen en dat is juist wat je nodig hebt als slaggitarist.
De eenkanaals JCM 800 is i.m.h.o. de beste rock rhythm versterker die er is en je kan er een geweldige solo toon uithalen met of zonder overdrive/boost pedaaltje. Bovendien heb je voor Grunge helemaal geen solo toon nodig en al helemaal niet veel gain, het moet gewoon knallen, want meestal hoort het juist bij die muziek om vooral geen solo's te spelen en veel gain verzwakt alleen maar je dynamiek en maakt je geluid modderig, dus heb je dan minder ballen en komt je geluid minder goed door.
Al die gasten die die 800's gaan modden zijn gewoon zinloos bezig, want de 800 heeft van zichzelf al een mega vette toon, je moet hem alleen goed afstellen en als je meer gain wilt kan je er dus een boost pedaaltje voor zetten, dat werkt heel erg goed.
Instellingen JCM800
preamp: tussen 5 en 7 (sweetspot afhankelijk van preamp tubes)
presence: tussen 2 en 4
treble: tussen 2 en 4
middle: tussen 4 en 6
bass: helemaal open, of bijna helemaal open (afhankelijk van gitaar)
master: vanaf 2 of 3 klinkt hij al goed

Instellingen JCM 900
preamp: tussen 5 en 7 (sweetspot preamp tubes)
presence: tussen 2 en 4
treble: tussen 2 en 4
middle: meestal helemaal open
bass: meestal helemaal open
master: boven de 3 (gaat veel minder hard, minder punch dan een 800, dus kan je de master hoger zetten)

Joey Handsome
20 februari 2006, 20:02
Heb je Kurt Cobain wel es op de buhne zien staan met een twin reverb? Ik niet. Wel met Marshalls, dat wel. Is geen aanval ofzo, maar die jongen wil het voor een live situatie gebruiken. Over het algemeen lukt zijn wens met bijna elke Marshall + goeie pedalen, mits genoeg vermogen natuurlijk

ja, ik heb hem weleens op de buhne staan met een Twin Reverb, maar over het algemeen stond hij inderdaad met een stuk of vier tot acht marshall kasten achter zich. Geen Marshall versterkers, gitaar ---> small clone ---> boss ds1 (of turbodistortion) ---> mesa/boogie studio preamp ---> 2 Crest 4801 power amps ---> marshall kasten. Op de volumes waar nirvana op speelde zouden marshall versterkers al veel te veel oversturen.

tuurlijk, als hij echt graag een Marshall wil hebben, dan zal hij zeker niet van een koude kermis thuis komen en goed kunnen rocken, maar echt dat nirvana soundje heb je dan niet

Joey Handsome
20 februari 2006, 20:07
Bovendien heb je voor Grunge helemaal geen solo toon nodig en al helemaal niet veel gain, het moet gewoon knallen, want meestal hoort het juist bij die muziek om vooral geen solo's te spelen en veel gain verzwakt alleen maar je dynamiek en maakt je geluid modderig, dus heb je dan minder ballen en komt je geluid minder goed door.



Alice In Chains, Soundgarden, Mother Love Bone, Green River, die spelen allemaal solo's hoor en zo kan ik er nog wel meer opnoemen. Gebruiken ook allemaal behoorlijk wat gain. Mudhoney is ook echt een grunge band, luister maar eens naar hun plaat Superfuzz/Bigmuff, niet veel gain? Die gasten hadden hun fuzzpedaaltjes vol open staan!

drap
20 februari 2006, 20:09
ja, ik heb hem weleens op de buhne staan met een Twin Reverb, maar over het algemeen stond hij inderdaad met een stuk of vier tot acht marshall kasten achter zich. Geen Marshall versterkers, gitaar ---> small clone ---> boss ds1 (of turbodistortion) ---> mesa/boogie studio preamp ---> 2 Crest 4801 power amps ---> marshall kasten. Op de volumes waar nirvana op speelde zouden marshall versterkers al veel te veel oversturen.

tuurlijk, als hij echt graag een Marshall wil hebben, dan zal hij zeker niet van een koude kermis thuis komen en goed kunnen rocken, maar echt dat nirvana soundje heb je dan niet

Okee, dat eerste wist ik niet. Ik was altijd in de overtuiging dat Kurt Cobain ook Marshall heads gebruikte, maar niet dus. Ik denk trouwens dat je wel redelijk de Nirvana tone kan bereiken met een Marshall mits in combinatie met de juiste pedalen. Dat weet ik zelfs zeker, want ik kan het ook :D Redelijk zeg ik he, nooit precies natuurlijk

Tristan
20 februari 2006, 20:30
Alice In Chains, Soundgarden, Mother Love Bone, Green River, die spelen allemaal solo's hoor en zo kan ik er nog wel meer opnoemen. Gebruiken ook allemaal behoorlijk wat gain. Mudhoney is ook echt een grunge band, luister maar eens naar hun plaat Superfuzz/Bigmuff, niet veel gain? Die gasten hadden hun fuzzpedaaltjes vol open staan!

Precies, ze hadden hun fuzz pedaaltjes vol open staan, dus hadden ze niet veel gain uit de amp nodig, maar een harde, directe toon uit de amp, met ballen en dat heeft de 800 het meeste van welke versterker dan ook.

Dat verhaal over die Boogie Studio preamp met die Crest poweramps klopt inderdaad, Kurt speelde alleen over Marshall kasten.
Een oude boogie zou ook kunnen, maar die zijn veel moeilijker te vinden en veel duurder en als je toch een fuzzpedaal ervoor gaat hangen dan maakt het allemaal niet zoveel meer uit, dan moet je gewoon een zo puur mogelijke versterker kopen met zoveel mogelijk ballen om je sound overeind te houden, anders klink je dun (ook je solo toon) en dat wil je niet.

drap
20 februari 2006, 21:08
Precies, ze hadden hun fuzz pedaaltjes vol open staan, dus hadden ze niet veel gain uit de amp nodig, maar een harde, directe toon uit de amp, met ballen en dat heeft de 800 het meeste van welke versterker dan ook.

Dat verhaal over die Boogie Studio preamp met die Crest poweramps klopt inderdaad, Kurt speelde alleen over Marshall kasten.
Een oude boogie zou ook kunnen, maar die zijn veel moeilijker te vinden en veel duurder en als je toch een fuzzpedaal ervoor gaat hangen dan maakt het allemaal niet zoveel meer uit, dan moet je gewoon een zo puur mogelijke versterker kopen met zoveel mogelijk ballen om je sound overeind te houden, anders klink je dun (ook je solo toon) en dat wil je niet.

Dat alleen een JCM800 dat heeft durf ik te bestrijden. Er zijn legio versterkers van verschillende merken die ook absoluut zo'n directe toon hebben. Hiwatt, Mesa, Laney, Engl en ook legio andere Marshalls etc. En een fuzzpedaal op vol open zal op de ene versterker erg lekker klinken en op de andere juist veel te muddy cq niet meer verstaanbaar/te onderscheiden.

Tristan
20 februari 2006, 21:24
Dat alleen een JCM800 dat heeft durf ik te bestrijden. Er zijn legio versterkers van verschillende merken die ook absoluut zo'n directe toon hebben. Hiwatt, Mesa, Laney, Engl en ook legio andere Marshalls etc. En een fuzzpedaal op vol open zal op de ene versterker erg lekker klinken en op de andere juist veel te muddy cq niet meer verstaanbaar/te onderscheiden.

Ja, tuurlijk zijn er ook andere versterkers met net zo'n directe toon, maar ik vind dat de 800 dat heel erg goed doet en je moet ook een beetje naar de verkrijgbaarheid en de prijs kijken natuurlijk. Die Marshall is gewoon een hele goede, verkrijgbare en betaalbare oplossing, denk ik.
Dan moet je er natuurlijk wel een fuzzpedaal bij zoeken dat goed met de amp werkt, maar mijn basisidee was dus ook dat je een directe versterker nodig hebt om je sound overeind te laten wanneer je met een opengedraaide fuzzbox speelt.
Mesa (Mark 1 t/m 3) ook te gek, maar duur en moeilijk verkrijgbaar
Hiwatt ook veel duurder
Laney en Engl ben ik niet met je eens, die zijn minder direct, vind ik, dan liever en Chinese Vox, die is ook te gek.
en de eenkanaals 800 is gewoon de meest betaalbare Marshall die ook echt ballen en een directe sound heeft.

LPplayer
21 februari 2006, 20:57
Waat bass helemaal open????? Ik vind het best rare instellingen voor rythem


Dat ben ik niet met je eens, want zet een pedaaltje (Tubescreamer of desnoods zo'n Boss geval) voor die JCM 800 en hij scheurt als een beest en je hebt ook nog eens een heel puur klinkende buizenversterker met enorm veel ballen en dat is juist wat je nodig hebt als slaggitarist.
De eenkanaals JCM 800 is i.m.h.o. de beste rock rhythm versterker die er is en je kan er een geweldige solo toon uithalen met of zonder overdrive/boost pedaaltje. Bovendien heb je voor Grunge helemaal geen solo toon nodig en al helemaal niet veel gain, het moet gewoon knallen, want meestal hoort het juist bij die muziek om vooral geen solo's te spelen en veel gain verzwakt alleen maar je dynamiek en maakt je geluid modderig, dus heb je dan minder ballen en komt je geluid minder goed door.
Al die gasten die die 800's gaan modden zijn gewoon zinloos bezig, want de 800 heeft van zichzelf al een mega vette toon, je moet hem alleen goed afstellen en als je meer gain wilt kan je er dus een boost pedaaltje voor zetten, dat werkt heel erg goed.
Instellingen JCM800
preamp: tussen 5 en 7 (sweetspot afhankelijk van preamp tubes)
presence: tussen 2 en 4
treble: tussen 2 en 4
middle: tussen 4 en 6
bass: helemaal open, of bijna helemaal open (afhankelijk van gitaar)
master: vanaf 2 of 3 klinkt hij al goed

Instellingen JCM 900
preamp: tussen 5 en 7 (sweetspot preamp tubes)
presence: tussen 2 en 4
treble: tussen 2 en 4
middle: meestal helemaal open
bass: meestal helemaal open
master: boven de 3 (gaat veel minder hard, minder punch dan een 800, dus kan je de master hoger zetten)

Tristan
21 februari 2006, 21:05
Waat bass helemaal open????? Ik vind het best rare instellingen voor rythem

Die Marshalls hebben vaak niet zo heel veel laag, vooral de JCM 900 niet, op de JCM 800 heb ik de bass helemaal open als ik op een Strat speel, maar bij mijn Gibson (ES335) heb ik de bass op 7 of 8, maar die gitaar heeft heel veel laag. Bij de JCM 900's die ik heb geprobeerd (veel combo's) draaide ik de bass altijd helemaal open. Het ligt natuurlijk aan je speakers en speakercabs als je een head + kast gebruikt. Ik verwacht dat je met een Bogner kast er minder laag in hoeft te draaien.

Xeno
22 februari 2006, 12:05
Yep, JCM900 = bass op vol. Ik heb een vrij scherp klinkende Strat en bij mij staan de Presence, Treble en Middle Pots allemaal tussen de 2 en 4. Speel met een 1960-kast.