PDA

View Full Version : Vingerzetting



armageddon
19 februari 2006, 13:01
Kan iemand me misschien uitleggen hoe ik op een goede manier het volgende akkoortje kan spelen? :
e 8
b 10
g 10
d 10
a 8
e

Ik doe een barré op de 8e fret, maar daarna kan ik er gewoon niet met mijn overige 3 vingers bij??? Moet ik gewoon de ringvinger erop leggen en hoe doe ik dan de hoge e-snaar?

taylor
19 februari 2006, 13:07
spreekt voor zich zelf ,de twee 8en doe je barre(wijsvinger plat) de rest met je ander vingers dus met middel,ring,pink de 10en

armageddon
19 februari 2006, 13:08
Ja, dat probeer ik dus, maar het past niet?? Ik krijg mijn vingers daar echt met moeite tussen.

taylor
19 februari 2006, 13:09
past niet?euhm blijven oefen tot dat je wel kan het is echt mogelijk hoor en niet eens zo moeilijk al is wel een beetje een vreemde houding in het begin.

Rude Perception
19 februari 2006, 13:29
ik zou niet te moeilijk doen en gewoon je wijsvinger plat leggen, en je ringvinger ook (op de 10) en dan zorgen dat je met je ringvinger de hoge e dempt. Daar speel je toch de quint in het akkoord, en die zit ook al op de d snaar, dus heel veel mis je niet. Je speel toch het hele akkoord (grondtoon + quint + terts)

guitarmonk
20 februari 2006, 11:54
ik zou niet te moeilijk doen en gewoon je wijsvinger plat leggen, en je ringvinger ook (op de 10) en dan zorgen dat je met je ringvinger de hoge e dempt. Daar speel je toch de quint in het akkoord, en die zit ook al op de d snaar, dus heel veel mis je niet. Je speel toch het hele akkoord (grondtoon + quint + terts)

zo doe ik het ook, alleen ipv de hoge e-snaar te dempen til ik mijn ringvinger daar iets op zodat die wel gewoon meeklinkt, maar dat moet je dan wel lukken (hangt er denk ik van af hoe je vingers zijn)

Negative K3 fan
20 februari 2006, 18:25
ik heb me nooit gewaagd aan dat soort praktijken en ik heb het nooit echt gemist, als in dat ik een nummer niet kan laten klinken zoals ik het zou willen.

ik leg gewoon mn ringwinger als barré neer en demp de e snaar, geen hond die er wakker van ligt.

hoofd
20 februari 2006, 18:34
wijsvinger barré op fret 8, en met het bovenste kootje van je pink de drie snaren op 10 fretten...als je 't goed doet dan kan je de hoge noot op e ook spelen.

449
21 februari 2006, 21:08
Waarom zou je alle snaren willen spelen.
In genoemd akkoord zou ik de hoge E snaar niet spelen.

Als je alle snaren speelt heb je 3x een C en 2x een F gespeeld.

Ik weet natuurlijk niet welke stijl je speelt. Maar b.v. Freddie Green (gitarist bij Count Basie) speelde vaak maar een paar snaren.
Je kunt ook overwegen om een septiem aan het akkoorrd toe te voegen.
In dat geval is de vingerzetting vaak ook al makkelijker.

Succes.

taylor
22 februari 2006, 11:51
tuurlijk kun je het akkoord anders pakken of makkelijker maar daar gaat het niet om het is echt te doen hoor een ff oefenen en je kunt het.

ook al ga je het akkoord bijna nooit zo gebruiken het oefenen er op dat je uiteindelijk kan is weer een overwinning om weer veder te gaan.

guitarmonk
22 februari 2006, 19:28
Waarom zou je alle snaren willen spelen.
In genoemd akkoord zou ik de hoge E snaar niet spelen.

Als je alle snaren speelt heb je 3x een C en 2x een F gespeeld.

Ik weet natuurlijk niet welke stijl je speelt. Maar b.v. Freddie Green (gitarist bij Count Basie) speelde vaak maar een paar snaren.
Je kunt ook overwegen om een septiem aan het akkoorrd toe te voegen.
In dat geval is de vingerzetting vaak ook al makkelijker.

Succes.

je kunt wel een septiem toevoegen om de greep makkelijker te maken, maar ik vind dat het alleen gaat om hoe het klinkt, niet om hoe makkelijk iets te spelen. Je gaat ook niet een heel idioot akkoord spelen omdat t simpeler is vind ik.

Soms kan het trouwens ook heel mooi uitkomen om de hoge e snaar wel te spelen, bijvoorbeeld in een melodielijn waarbij je tegelijk akkoorden speelt oid. Maar dat hangt ook weer van de context af, maar ik denk zelf dat het slimmer is om te proberen het akkoord wel te leren, dan kun je nog kiezen of je de e-snaar wel speelt.

449
22 februari 2006, 22:44
je kunt wel een septiem toevoegen om de greep makkelijker te maken, maar ik vind dat het alleen gaat om hoe het klinkt, niet om hoe makkelijk iets te spelen. Je gaat ook niet een heel idioot akkoord spelen omdat t simpeler is vind ik.

Soms kan het trouwens ook heel mooi uitkomen om de hoge e snaar wel te spelen, bijvoorbeeld in een melodielijn waarbij je tegelijk akkoorden speelt oid. Maar dat hangt ook weer van de context af, maar ik denk zelf dat het slimmer is om te proberen het akkoord wel te leren, dan kun je nog kiezen of je de e-snaar wel speelt.


De harmonische functie van het akkoord is uiteraard belangrijker.

Als je de bovenkant van een akkoord belangrijker vindt om een melodielijn te spelen, dan is het niet altijd noodzaak om alle zes snaren te spelen.