PDA

View Full Version : Mesa Mark 4 In Huis!!



Orpheo
18 februari 2006, 20:31
HELL YEAH!!! ik heb de mark4 in huis!!!!!!! ik heb m alleen nog even kunnen horen bij nocki thuis, maar wat ik er van hoorde.... subliem!

clean is precies zo ik t wil; sparkley, beetje bity, en desnoods met een randje

rhytm1: beetje een hotrod plexi gevoel met wat tweaken

lead: metal to the bone dude! van heel korrelig en gruizig tot dik vol vet en rond. niet alles is bruikbaar,maar wel ieder KANAAL. met "alles" bedoel ik, niet iedere SETTING. bv pentode/triode vind ik niet echt 'nodig', ik kan er voorlopig nog niet iets mee. maar dat KOMT wel denk ik:D

foto's komen later.

Daniël_san
18 februari 2006, 20:40
Gefli!! Kan je pics van je hele setup posten? Echt stoere amps zijn die van jouw. Veel plezier dermee.

drap
18 februari 2006, 20:42
Foto's! :D Gefeliciteerd in elk geval. Mooi geluid man, Mesa's

almarvk
18 februari 2006, 21:34
Feli! En ook een feli naar Nocki voor z'n inspanningen ;)

Gaat de Marshall nu weg?

Orpheo
18 februari 2006, 21:37
Feli! En ook een feli naar Nocki voor z'n inspanningen ;)

Gaat de Marshall nu weg?

absoluut niet :D ik ga lekker pimpen met mn jcm800 en mn mark4 :D foto van de set komt eraan als de LP klaar is met de pimpjob, en de arirang in elkaar is.nu is t een beetje half af... planning voor 2006 verder: OF nog een vox ac30, OF nog een nieuwe les paul. ben er nog niet 100% uit. hoe het ook zij, deze amp is echt absoluut TOP, en de beste (en eerste) aankoop van 2006!

Nocki
19 februari 2006, 11:42
Gefeliciteerd! het is een mp die met je meegroeit!

succes ermee!

Nocki

duckman
19 februari 2006, 12:31
gefeliciteerd!!! Dit is een coole amp, die mark serie van boogie is erg goed.Wil er zelf ook wel eens een , een IIc+ ofzo.maarja, voirg jaar teveel gear gekocht, dus effe relaxen daarmee..

mazzel,
Arjan

Anders Destium
19 februari 2006, 12:39
Gefeliciteerd!

Is hij net zo ontilbaar als de Mark III?

AART
19 februari 2006, 14:18
jep, ze zijn ontilbaar.(chassis alleen al 20+).

Orpheo
19 februari 2006, 17:36
Gefeliciteerd!

Is hij net zo ontilbaar als de Mark III?

moah, t head is nog te doen. combo weet ik niet...

Nocki
19 februari 2006, 17:42
Combo is idd niet te tillen. Vroeger had ik de combo in een flightcase en dat was echt niet te doen... maar goed. nu heb ik een rack... das ook niet te doen!

AART
19 februari 2006, 19:04
combo is zeer grote lastpost, maar ik sjouwde dat ding incl speaker nog alleen de trap op en af.

Orpheo
19 februari 2006, 20:18
zo, ik heb net 2 uur lang zitten tweaken om de sound goed te krijgen. dat wil zeggen: goed op vol volume. ondanks dat ik m naar van 10w tot 75w kan schakelen, ga ik toch voor the full whack. dus simul class aan gezet, full power, pentode, en begonnen met clean in te stellen, en de EQ ook voor clean lekker. daarna lead ingesteld, en EQ voor clean was verdomd lekker voor lead ook! was eigenlijk een soort solobooster voor lead, en bij clean gaf t nog meer helderheid. bijna teleachtig op mijn les paul. hoe de amp reageert met een echte tele of strat weet ik niet ;ik heb die dingen niet in huis :)

daarna de rhythm2 geprobeerd te finetunen. dat kanaal is echt een PAIN in the ASS!!!!!! tis OF te zompig, OF te lief en zachtaardig zeg maar. uiteindelijk (ondanks dat nocki zei dat ie t niet lekker vond klinken) de EQ aangezet (met dezelfde settings voor lead+clean) en dat gaf het effect dat ik wilde! (denk het intro van mama kin! dat pakte de amp toen heel lekker, zonder EQ gaf t een soort lekkere thin lizzy rocksound).

dus, al met al; heel lekkere sounds! nu fftjes een soort recap van de sounds:

clean zn. eq; krijgt bij mij redelijk snel een randje, heel lekker voor wat funky slagjes en solotjes. denk bv riffje van dancing in the moonlight of dream on (helemaal!)

clean met eq: al beschreven. voor mij nu opeens HEEL bruikbaar. voorheen deed ik zelden iets met clean. ook niet op koch. heel warm, maar wel transparant. t maakt mijn (van nature al) redelijk zompige les paul heel bijtend en scherp, maar wel zo dat t niet pijnlijk wordt zeg maar.

rhythm2 zonder eq: denk Emerald of solo dancing in the moonlight of nieuwer werk van aerosmith. IDEAAL! ik kan daar heerlijk mee los gaan. tis een beetje als mijn marshall maar dan met een hap minder gain (zeg, de marshall tot preamp 4 a 5 ofzo. niet meer...) oh ja, ik heb de fat'boost' uit, en midshift in).

rhythm2 met eq: al beschreven. t low end is echter wat spongier, wat romiger, maar minder dan als de eq uit is. tis allebei wel lekker. voro de bluesrockers onder ons zou kanaal2 met en zonder eq al ideaal zijn denk ik.

lead zonder eq: t was ff tweaken, maar holy holy holy, wat een scheur!!! of het DE mesascheur is weet ik niet. maar tis wel heel lekker! ik ehb mn preamp overigens rond de 7 hangen en drive op 10. geeft me het idee van een jcm800 die compleet over zijn nek gaat met een tubescreamer ervoor. i.e.: mijn kanaal of choice!

lead met eq: al beschreven. pinches komen er NOG makkelijker uit (en dat gaat al heel soepel en makkelijk op deze amp) en het scheurt echt nog extremer.

nadelen:
kanaalswitchknop zit op de achterkant. eq aan/uit zit op de achterkant. das wel heel klote, maar t voorpaneel zit al bomvol :P dus tja, ff oefenen, en dan weet ik wel zo hoe alles te vinden. lukt nu al redelijk aardig.

de mogelijkheden; zie t als een nadeel of voordeel. je vindt altijd wel een sound die bij je past, maar om die te vinden, das ff zoeken.

ik heb nog niet class a getest. ga ik morgen doen. morgen ga ik class a met triode proberen, maar ik heb al een vermoeden dat ik mn huidige settings lekkerder vind :)

zo, dat was t weer! ik ga ff pilsen! de groeten

EpiCenturiesAWAy
19 februari 2006, 20:26
DUDE!
je geeft me ongelofelijk veel gas :o

Orpheo
19 februari 2006, 20:32
DUDE!
je geeft me ongelofelijk veel gas :o

sorry... :D is niet de bedoeling ;) ghehe

als er weer een meeting is tzt (de vintage amp meeting komt eraan...) dan neem ik de mark wel mee, en als de marshall weer in goeie conditie is, die ook.

als de vintage amp guys het toelaten in ieder geval :D

EpiCenturiesAWAy
19 februari 2006, 20:38
sorry... :D is niet de bedoeling ;) ghehe

als er weer een meeting is tzt (de vintage amp meeting komt eraan...) dan neem ik de mark wel mee, en als de marshall weer in goeie conditie is, die ook.

als de vintage amp guys het toelaten in ieder geval :D

DUDE! niet leuk :p

AART
19 februari 2006, 20:42
ehm, DE mesa scheur haal je niet met lead zonder eq.

wil je échte vette scheur waar je schoonmoeder gillend het land voor verlaat, dan moet je deze settings eens proberen:

gain: 8 : uit/fat
treble: 6.5
bass: 3
middle: 4
drive: 8 : uit/bright

presence: 3 : uit/shift

master: 3

60 hz: helemaal naar boven
240: net boven midden
750: op/net boven onderste streep
2200: op midden streep
6600: net onder bovenste streep

pentode
simul class
harmonics
full power

output: liefst 3 of hoger(watch out met buren!)



veel plezier :cooler:

Orpheo
19 februari 2006, 21:16
ehm, DE mesa scheur haal je niet met lead zonder eq.

wil je échte vette scheur waar je schoonmoeder gillend het land voor verlaat, dan moet je deze settings eens proberen:

gain: 8 : uit/fat
treble: 6.5
bass: 3
middle: 4
drive: 8 : uit/bright

presence: 3 : uit/shift

master: 3

60 hz: helemaal naar boven
240: net boven midden
750: op/net boven onderste streep
2200: op midden streep
6600: net onder bovenste streep

pentode
simul class
harmonics
full power

output: liefst 3 of hoger(watch out met buren!)



veel plezier :cooler:


die heb ik al geprobeerd. ik vind de mijne lekkerder.

das dan deze setting:

treble:8
mid: 8
bas:5
lead gain:6
drive:10
drive en gain beiden uit. presence is in. die is op 10. mastervolume van lead is ook op 10. totaal output is op 2 ivm buren en eigen gehoor :D vond ik zelf t lekkerst.

Orpheo
19 februari 2006, 21:18
DUDE! niet leuk :p

ghehe, tja, ach. als je echt graag een mark4 wilt, dan komt ie uiteindelijk toch wel jou kant op :)

Thijssie
19 februari 2006, 21:21
presence is in. die is op 10.

Mijn ervaring met Mesa's is, dat als je een van de eq knoppen helemaal open moet draaien, je ergens anders niet goed zit....

EpiCenturiesAWAy
19 februari 2006, 21:29
ghehe, tja, ach. als je echt graag een mark4 wilt, dan komt ie uiteindelijk toch wel jou kant op :)


Zeker zeker, ooit komt die er zeker :]

Helter Skelter
19 februari 2006, 21:48
mooie amp, congratz! je moet wel van knoppen draaien houden maar dan heb je ook een top-amp!

Orpheo
19 februari 2006, 22:36
Mijn ervaring met Mesa's is, dat als je een van de eq knoppen helemaal open moet draaien, je ergens anders niet goed zit....

de kanalen hebben gescheiden presence hoor... of bedoel je dat t ergens anders in de toneregeling van dat kanaal niet goed zit? tja, ik vind t een lekker geluid geven hoor. niks mis mee.

Orpheo
19 februari 2006, 22:36
mooie amp, congratz! je moet wel van knoppen draaien houden maar dan heb je ook een top-amp!

das waar. maar als je eenmaal je settings hebt, dan blijft dat ook wel!

patricia
19 februari 2006, 23:16
Mijn ervaring met Mesa's is, dat als je een van de eq knoppen helemaal open moet draaien, je ergens anders niet goed zit....

kan je dat eens uitleggen?
mijn nomad is niet makkelijk af te stellen. active tone-control?

Nocki
19 februari 2006, 23:20
Het verhaal hier is dat mesa instellingen anders zijn dan bij andere amps. noem het een badeel noem het een voordeel. het is anders.
stel je zet treble op 10. bas en mid doen weinig meer. zet bas op 10 en treble en mid doen niks meer.

ik denk dat dat bedoelt wordt. elke setting van elke potmeter beinvloed ook het geluid van de andere 2.

Nocki

patricia
19 februari 2006, 23:24
jaa was ik al achter gekomen nocki.
hopeloos werd ik ervan........is er misschien een gouden regel?

Orpheo
19 februari 2006, 23:24
kan je dat eens uitleggen?
mijn nomad is niet makkelijk af te stellen. active tone-control?

zoiets. ze couplen elkaar door zeg maar. heel erg afhankelijk. t heeft me daarom ook zoveel tijd gekost de goeie settings te vinden.op mn marshall is t :meer treble? treble open. meer mids? mids open. etc etc. de terugkoppeling is minder erg bij marshall dan bij mesa. t heeft allebei zn voordelen.

Nocki
19 februari 2006, 23:26
tja. het is voor mij een voordeel. ik kan er heel veel uithalen. daarom groeit het ook met me mee. op een gegeven moment had ik een instelling waar pinched harmonics er uitvlogen en ik nooit feedback had tot ik het wauw. on demand dus... ik ben daarom gek op mesa! ik vind de tonecontroll geweldig. maar ik kabn begrijpen dat je er gek van wordt...

Nocki

patricia
19 februari 2006, 23:29
idd,dat was ik ook gewend met mijn marshall......bas?? draai open die knop.
treble? het zelfde verhaal.mijn mesa reageert anders....ik heb het nu voorelkaar en hij klinkt heerlijk....alleeen als iemand ook maar naar mijn knopjes kijkt of de neiging heeft te gaan draaien?? hoor je me in japan vloeken hoor.

Orpheo
19 februari 2006, 23:31
idd,dat was ik ook gewend met mijn marshall......bas?? draai open die knop.
treble? het zelfde verhaal.mijn mesa reageert anders....ik heb het nu voorelkaar en hij klinkt heerlijk....alleeen als iemand ook maar naar mijn knopjes kijkt of de neiging heeft te gaan draaien?? hoor je me in japan vloeken hoor.

herkenbaar, ook al heb de mesa pas 24 uur :) denk je: JA, dit is lekker. maar is clean t weer NEt niet (shared tone voor clean en kanaal2).

maar ik ga ze ook ff opkliederen per kanaal. in ieder geval de tonesettings! anders word ik GEK. opzich grappig: de settings op mn mesa zijn bijna hetzelfde als de marshall, maar ze klinken beiden echt TOTAAL anders, maar wel even lekker :D

Monty
20 februari 2006, 12:08
Hey Gefeliciteerd met je Mark IV.

Ik heb 'm zelf ook een tijdje gehad (een med/wide top) en heb er veel plezier van gehad alleen was het voor mij het net niet. Het 2e kanaal vond ik erg lekker klinken, 3e kanaal vrij ongedefineerd en muddy voor mijn muziek en het cleane kanaal had ik helemaal niks mee. Daarnaast vond ik 'm ook alleen lekker klinken met de EQ aan. Maar ieder z'n ding.

Orpheo
20 februari 2006, 12:29
ben weer eens bezig met finetunen :P al vanaf 10 uur vanochtend ofzo :D clean en rhythm2 zijn nu goed. met en zonder EQ. lead is nu goed MET eq, en zonder is ie OK. niet super, maar OK. als ik lead zonder eq goed heb is ie met eq nog kut en vice versa. dat meot anders kunnen. t probleem is een het middengebied. dat heb ik nu bijna helemaal uit staan, en nu klinkt ie plots wel beter. tis ff tweaken, maar t komt goed!

Orpheo
20 februari 2006, 12:35
ehm, DE mesa scheur haal je niet met lead zonder eq.

wil je échte vette scheur waar je schoonmoeder gillend het land voor verlaat, dan moet je deze settings eens proberen:

gain: 8 : uit/fat
treble: 6.5
bass: 3
middle: 4
drive: 8 : uit/bright

presence: 3 : uit/shift

master: 3

60 hz: helemaal naar boven
240: net boven midden
750: op/net boven onderste streep
2200: op midden streep
6600: net onder bovenste streep

pentode
simul class
harmonics
full power

output: liefst 3 of hoger(watch out met buren!)



veel plezier :cooler:

ik heb m, ik heb m!! ik heb dit gebruikt als basis, en wat heb ik nu anders gedaan:

treble staat op 10. presence is ingedrukt en ook op 10. bas op 4 mid op 2. en nu heb ik m goed, MET en zonder eq! ik=blijer dan voorheen ghehe

Nocki
20 februari 2006, 13:18
Je zou ook eens met andere preamp buizen kunnen proberen... die maken echt een heel groot verschil alsje wat moeite heb je geluid eruit te halen...

NOcki

Orpheo
20 februari 2006, 13:20
Je zou ook eens met andere preamp buizen kunnen proberen... die maken echt een heel groot verschil alsje wat moeite heb je geluid eruit te halen...

NOcki

ook mogelijk. wat is dan een goeie om t geluid wat stuwender te krijgen? svetlana's en electro harmonix komen in me op...kweenie waarom....

Scali
20 februari 2006, 19:17
Gefeliciteerd met je nieuwe amp. Ik zou em wel eens een keer willen proberen :)
Je hebt de head, heb ik begrepen?
Wat voor buisjes heb je nu in de preamp?
Naast Svetlana en EH zijn ook Sovtek en Chinese buisjes aardig hardrock/metal-waardig, naar het schijnt. Chinese buisjes schijnen de meeste gain te leveren, en de meest aggressieve tone (veel hoog).

patricia
20 februari 2006, 19:25
Je zou ook eens met andere preamp buizen kunnen proberen... die maken echt een heel groot verschil alsje wat moeite heb je geluid eruit te halen...

NOcki

wat raadt jij aan nocki?volgens mij ben ik binnenkort daar aan toe.
der zijn nogal verschillende merken.dus............hulp kan ik wel gebruiken.
in mijn marshall heb ik een keer een sovtec geduwd.....klonk wel.

Scali
20 februari 2006, 19:31
Ik kan iig aanraden om bij www.tubetown.de te bestellen. Goedkoper dan daar heb ik ze nog niet gezien. En ze hebben ook een behoorlijk uitgebreid assortiment.
IK heb zelf dus de EH 12AX7EH bulk-buisjes gekocht: http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p818_EH-12AX7---ECC83-Bulk-Version.html
Kosten geen drol, en scheuren naar alle tevredenheid. Die zijn het proberen wel waard, denk ik.
Of de Chinese buisjes van hun huismerk, wil ik ook nog eens proberen: http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p98_TT-12AX7---ECC83-Classic.html

Nocki
20 februari 2006, 21:04
Ik heb zelf ooit drtube gemaild met mijn eisen en wensen en hij heeft voor mij buizen samen gesteld. mail hem zou ik zeggen en hij helpt je.

Nocki

Orpheo
20 februari 2006, 21:16
Gefeliciteerd met je nieuwe amp. Ik zou em wel eens een keer willen proberen :)
Je hebt de head, heb ik begrepen?
Wat voor buisjes heb je nu in de preamp?
Naast Svetlana en EH zijn ook Sovtek en Chinese buisjes aardig hardrock/metal-waardig, naar het schijnt. Chinese buisjes schijnen de meeste gain te leveren, en de meest aggressieve tone (veel hoog).

jep. de head. topding :D

qua tone is ie wel ok, ik mis alleen wat druk. maar ik ben vandaag echt de hele dag bezig geweest met finetunen en tweaken (van 10 uur tot 5 uur vanmiddag....). en nu klinkt ie bijna goed. ik denk dat een echte closed back kast met v30's (zoals ik m testte bij nocki), mijn drukprobleem op zou lossen :) want qua tone is ie ok. raar, mijn EQ staat helemaal niet in de klassieke Vvorm; bij mij is het mid veel meer geboost dan normaal. heeft voor mij 2 voordelen:

1: tis bijna een solobooster geworden; ideaal voor mij
2: qua tone is ie nu ook heel lekker. de settings die aart gister oid postte zijn wel lekker, maar niet wat ik zoek. nu is het qua feel een marshall die compleet over zn nek gaat. voor mij is het dus nu ideaal, de eq.

ik vraag me nog wel een ding af: hoe komt de mark4 door de mix als je mids op ieder kanaal op 0 staat, en bas op 1 en treble overal op 10? zoals het nu staat vind ik t lekker, maar ik weet niet hoe ie tzo doet in een band...

patricia
20 februari 2006, 21:17
bedankt guy`s !!!
dktr.tube ga ik eens mailen......ff vragen naar die EH buisjes!

Nocki
20 februari 2006, 21:50
Bedankt Orpheo zonder jouw was het niet mogelijk geweest!

http://people.zeelandnet.nl/nocki/rackencabs.JPG

patricia
20 februari 2006, 22:09
god allejezus nocki...........fraai setje hebbie daar!!
geweldig!!!!

Scali
20 februari 2006, 22:13
Wat is het precies? Ik herken alleen een of andere Mesa eindversterker.
Wat zit er verder in?
Ik zie een tuner, iets dat waarschijnlijk een multifx oid is (met dat blauwe display links), en de rest kan ik weinig van maken.

Helter Skelter
20 februari 2006, 22:16
leuke huiskamervraag!

ik zie ook een Tri-Axis, G-Major en een wireless...

Nocki
20 februari 2006, 22:19
Lade
blinde plaat
samson wireless
triaxis
korg dtr1
g-major
blindeplaat
2:90 eindtrapje
open ruimte waar fc-200 in vervoerd word

bedankt!

Orpheo
20 februari 2006, 22:51
graag gedaan nocki :D mijn dank voor deze amp. hij is super. heel veelzijdig, past lekker bij mijn smaak en stijl. nu geen smoesjes voor mij meer dat iets niet wil lukken ivm gear :D flink oefenen dus voor mij ghehe

waarom heb je eignelijk 2 2x12 kasten ipv 1 412?

Nocki
20 februari 2006, 22:53
Ik kan geen 4x12 kasten kwijt in mijn huidige auto. daarom heb ik beide 1960 cabs opgeruimd en nu deze aangeschaft. deze kunnen wel in de auto!

Nocki

vester86
20 februari 2006, 23:12
én met stereo spelen kun je ze lekker uit elkaar zetten voor een nog mooier stereobeeld :)

Geronimo
21 februari 2006, 00:25
Het verhaal hier is dat mesa instellingen anders zijn dan bij andere amps. noem het een badeel noem het een voordeel. het is anders.
stel je zet treble op 10. bas en mid doen weinig meer. zet bas op 10 en treble en mid doen niks meer.

ik denk dat dat bedoelt wordt. elke setting van elke potmeter beinvloed ook het geluid van de andere 2.

Nocki

Hmm. De tonestacks die Mesa gebruikt zijn hetzelfde als die van Marshall en andere merken en volgens mij afgekeken van Fender. Het klopt inderdaad dat de stand van de treblepot effect heeft op de werking van de andere twee.

http://home.casema.nl/hartm294/pics/tonestack.jpg

Als de treblepot helemaal openstaat, dus het pijltje helemaal bovenaan, wordt de tonestack een soort van gebypassed door die condensator bovenaan en hebben de twee eronder bijna geen effect meer. Daarom wordt in de Mesa-handleidingen uitgelegd dat je het best eerst de treblepot kan instellen en dan de andere twee.

Maar volgens mij hebben alle versterkers met zo'n toonregeling daar last van, en niet alleen Mesa boogie's. Het is ook een beetje een rare schakeling en wordt volgens mij alleen in gitaarversterkers toegepast.

Helter Skelter
21 februari 2006, 00:36
Ik heb die Mark IV ook een tijdje gehad, is idd lastig in te stellen zeker als je regelmatig van gitaar wisselt. Ik had toendertijd een PRS custom-24 en dat was echt DE combinatie, hele aanwezige sound, je hoefde in een bandsituatie niet eens hard om toch goed hoorbaar te zijn, alle Mesa's hebben dat trouwens:vind ik een pluspunt.

crrrN
21 februari 2006, 01:09
Feli met de amp.
Hoeveel weegt dat ding dan?=]

PS. Nocki, welke Samson wireless is dat?

Orpheo
21 februari 2006, 10:52
Hmm. De tonestacks die Mesa gebruikt zijn hetzelfde als die van Marshall en andere merken en volgens mij afgekeken van Fender. Het klopt inderdaad dat de stand van de treblepot effect heeft op de werking van de andere twee.

http://home.casema.nl/hartm294/pics/tonestack.jpg

Als de treblepot helemaal openstaat, dus het pijltje helemaal bovenaan, wordt de tonestack een soort van gebypassed door die condensator bovenaan en hebben de twee eronder bijna geen effect meer. Daarom wordt in de Mesa-handleidingen uitgelegd dat je het best eerst de treblepot kan instellen en dan de andere twee.

Maar volgens mij hebben alle versterkers met zo'n toonregeling daar last van, en niet alleen Mesa boogie's. Het is ook een beetje een rare schakeling en wordt volgens mij alleen in gitaarversterkers toegepast.

Hmm, interessant. maar excuse me if I am wrong, maar bij marshalls werkt t niet zo als bij de mesa...

@Crrrn: pff,hoeveel zal ie wegen.... tussen de 15 en 25 kilo? ik weet t echt niet... ik zal t zo zeggen, hij is zwaarder dan de jcm800 head, maar lichter dan de bogner xtc...

Nocki
21 februari 2006, 11:33
Het verschil zit m in de plaats van de toonregeling. voor of na de gain stage dacht ik.

Geronimo
21 februari 2006, 15:49
Het verschil zit m in de plaats van de toonregeling. voor of na de gain stage dacht ik.

Dat maakt zeker uit. Als ie voor de OD trap zit (wat je bedoelt denk) zal ie effect hebben op het 'karakter' van de OD; dus meer strakke of losse overdrive dan meer bas of hoog. Je kan ermee regelen of er meer hoog of laag overstuurt.
Als ie er achter zit verander je niks meer aan de OD maar alleen welk gedeeltje je van het al overstuurde signaal accentueert...

De meeste highgainers hebben de EQ na de OD zoals bijvoorbeeld een Recto.

Bij een Mark IV zit ie inderdaad erVOOR, wat dus een heel ander effect heeft, een meer OD shapend effect als het ware.

De Graphic EQ heeft dan het bas-treble effect daar weer na...

Orpheo
21 februari 2006, 16:18
Dat maakt zeker uit. Als ie voor de OD trap zit (wat je bedoelt denk) zal ie effect hebben op het 'karakter' van de OD; dus meer strakke of losse overdrive dan meer bas of hoog. Je kan ermee regelen of er meer hoog of laag overstuurt.
Als ie er achter zit verander je niks meer aan de OD maar alleen welk gedeeltje je van het al overstuurde signaal accentueert...

De meeste highgainers hebben de EQ na de OD zoals bijvoorbeeld een Recto.

Bij een Mark IV zit ie inderdaad erVOOR, wat dus een heel ander effect heeft, een meer OD shapend effect als het ware.

De Graphic EQ heeft dan het bas-treble effect daar weer na...

en met deze info heb ik de final tweaks kunnen maken. nu klinkt ie precies zoals ik wil. ideaal dus :D

Geronimo
21 februari 2006, 17:20
Hmm, interessant. maar excuse me if I am wrong, maar bij marshalls werkt t niet zo als bij de mesa...

@Crrrn: pff,hoeveel zal ie wegen.... tussen de 15 en 25 kilo? ik weet t echt niet... ik zal t zo zeggen, hij is zwaarder dan de jcm800 head, maar lichter dan de bogner xtc...

Hmm je hebt gelijk, het is een Fender toonregeling, met andere waarden en de midpot zit net ff anders aangesloten. Denk dat Marshall het als basis heeft genomen en wat heeft aangepast. De Recto heeft wel een Marshall toonregeling.

Check dit ook: Handig, de Duncan Tonestack calculator. Kun je het verschil zien. Erg leerzaam.

http://www.duncanamps.com/tsc/index.html

Als je de waarden van de onderdelen in de Fender en Marshall toonregeling gelijk maakt zal je zien dat ie nagenoeg hetzelfde reageert.

Geronimo
21 februari 2006, 17:21
en met deze info heb ik de final tweaks kunnen maken. nu klinkt ie precies zoals ik wil. ideaal dus :D


Moooi!



(10)

Orpheo
21 februari 2006, 17:32
Moooi!



(10)

ik neem m waarschijnlij mee naar de vintage amp meeting. en als ik al nieuwe buizen heb, de marshall ook...

btw; hopelijk zijn mijn gitaarspeelskills dan beter dan afgelopen meeting :D die dag had ik echt een MEGAbaaldag. niks wilde lukken qua spel op powerchords na :S heel kut, maar ach, boeie. komt wel goed.

ik heb m nu zo afgesteld dat ie niet zo zompig (edoch, wel gearticuleerd) klinkt als bv pennywise, of zo scheurend als metallica. tis meer naar mn gevoel, een marshall-vibe die er doorheen raust. maar je hoort t wel op de vintage amp meeting, als ik ga, en jij ook. duh ;)