PDA

View Full Version : HELP!.....opname probleem!



badted
18 februari 2006, 18:28
Beste muziektechneuten, (sorry, ..dit wordt ’n lang verhaal)

Ik heb een (in mijn ogen) gigantisch probleem.

Probleem nummer-1 ben ik zelf, ....teminste, mijn gebrek aan kennis (en feeling) op het gebied van de technische aspecten die komen op het moment dat je muziek wil maken, en opnemen. ...maar daar wordt hard aan gewerkt....

Probleem nummer-2 is ’n puur technisch en luxe probleem.

Ik ben zanger, gitarist, componist, arrangeur, motivator, regelneef, woordvoerder, etc. etc. van ‘n "eigewerk-oldschool-hardrock-band" die dit jaar al zo’n 18-jaar bestaat. In al die jaren hebben we veel gespeeld, hebben we wel ‘s ’n demootje opgenomen, maar nog nooit iets fatsoenlijks.......jeweetwel, iets wat je met trots aan iedereen kunt laten horen....

Dus hebben we’t "grootse" plan opgevat om 16 nummers, serieus op te nemen en op ‘n ceedee te zetten. ...ook als ’n soort van afsluiting....of misschien wel herstart?!?.....de tijd zal het leren!

Daarvoor heb ik geïnvesteerd in ’n "FOSTEX VF-16" (zestien sporen harddisk apparaat) die de klus zou moeten kunnen klaren. Natuurlijk loop je zo (als niet technici zijnde) tegen je/onszelf aan, en kom je der achter dat je hulp nodig hebt van iemand die "weet wat moet gebeuren".

Uiteindelijk zijn we terechtgekomen bij een gerenommeerde studio, die op basis van de plannetjes en ideetjes die ik had, het leuk vondt en er wel brood in zag. Kortom, deze meneer (ik zal zijn naam niet noemen, maar ik acht hem zeer hoog), matst ons dus gigantisch qua prijs (..anders zou het financieel niet eens kunnen..), -en gaat uiteindelijk de ceedee afmixen en masteren, en als producer het opname proces bewaken. Hij heeft al heel wat producties op zijn conto, en wij boffen dat hij ons de moeite waard vindt.

Wij zijn zojuist terug van ’n weekendje studio, waar we de basis "bas, drum en guide-gitaartje" van zestien nummers hebben opgenomen, en iedereen is erg tevreden met het resultaat......tot zover....
De kenners onder jullie weten dan dat we’t niet slecht gedaan hebben, maar we hebben ons er dan ook het afgelopen half jaar zeeeeeerrr intensief op voorbereid.

De bedoeling was vervolgens om dan die zestien nummers met "sync" terug te mixen naar twee sporen op die Fostex, zodat in de loop van de komende maanden daar nog gitaren, koortjes, solo’s , geluidsfragmenten e.d. aan toegevoegd kunnen worden. En t.z.t. zouden we dat na goedkeuring dan weer naar de studio brengen, alwaar het dan (met behulp van die sync) "bijgezet" en uitgemixt zou worden.
Dit zou normaal geen probleem moeten zijn, aangezien die Fostex van mij geheel ontworpen en toegerust is om met ADAT(-achtigen) te kunnen communiceren.

Maar nu komt het!!!.......

De studio werkt met ’n ALESIS HD-24 , recordingmode 48Khz , 24 bits ....(ai)
en mijn FOSTEX doet het met 44.1 Khz , 16 bits (wat overigens nog steeds redelijk gangbaar is........jatoch?)

Volgens onze "man" spreken ze "digitaal" dus niet dezelfde taal, waardoor het dus niet mogelijk is om die apparaten met elkaar te laten syncen (?!?)

Hierdoor dreigt mijn plannetje van "zoveelmogelijkthuisdoen" in het water te vallen, en ben ik daardoor gedwongen om de rest in de studio op te gaan nemen.
.....dat gaat dus niet gebeuren, ...kannikniebetalen!!!...en dan moet ik het mes zetten in de extra dingetjes die ik op de ceedee van plan ben te gaan doen, ...en dat alleen maar vanwege het geld!!!

Ik weet eigenlijk nix van die techniek, maar ik kan me niet voorstellen dat er niet ’n technische oplossing voorhanden is.
Want als de studio in het bezit was geweest van de ouwere uitvoering van die ALESIS, (nl. de 44,1 Khz - 16 bit uitvoering), dan was er geen probleem geweest.

Die twee moeten toch, desnoods door aanschaf van iets, met elkaar passend gemaakt kunnen worden???

Mijn hoop voor ’n oplossing is op jullie gericht!!

Ik ben hier al een anderhalf jaar mee bezig, en ben zeeeeerrr verdrietig/boos/teleurgesteld/teneergeslagen/ongesteld- dat het door ‘n "verbetering" in de opnametechniek allemaal dreigt te mislukken......

..........................................help!!!! ?

Alvast bedankt voor de moeite van het meedenken.....

.............Theo.

Debaser
18 februari 2006, 18:53
het moet toch mogelijk zijn om jouw opnamen te re-sampelen,
naar 48Khz - 24bit.

je zal er wel iets van merken denk ik.. maar dat weet ik niet zeker.

misschien dat je wat op dit forum kan vinden .

http://p080.ezboard.com/bvf16

http://www.vf16.com

bert k
18 februari 2006, 20:16
Eens kijken of ik jouw verhaal goed heb begrepen. De Fostex is 44.100/16 en de Alesis is 48000/24. Dat is niet compatible.
Ik dacht dat je de Alesis terug kon zetten. In ieder geval naar 44.100, maar misschien ook naar 16 bits. Dat ga ik vanavond voor je checken bij een maat die zo'n Alesis heeft.

Maar jouw verhaal over terugmixen naar 2 sporen op de Fostex snap ik niet. Als je op die maniet weer 14 sporen vrij hebt, heb je heel die Alesis niet meer nodig. In de studio van je maat is het dan een kwestie van wat stekkertjes omprikken en dan kan je alles op de Fostex doen.

Syncen van de twee machines heb je alleen nodig als je alle sporen (16 en 24) tegelijk wilt uitmixen.

harrie-beton
18 februari 2006, 23:55
tja,

Persoonlijk zou ik het anders doen.
ik zou alle sporen van die studio op een DVD ROM als losse sporen laten branden. In een vroeg stadium mixen naar 2 sporen is zo definitief. weg=weg.

Ik zou die fostex niet gebruiken (en verkopen nu het nog kan) en investeren in een redelijke geluidskaart en grote harde schijf.
Dan kun je thuis met groot gemak digitaal alles mixen en bewerken.
Het gaat zo veel sneller dan en kost heel weinig geld.

Han S
19 februari 2006, 00:45
Bovendien heb ik wel eens met zo'n Fostex gewerkt, in dit geval de kleinere VF8 en die klonk niet zo geweldig. En idd, wat Harrie zegt, met een snelle PC trek je wel meer dan 100 sporen.

badted
19 februari 2006, 00:57
het moet toch mogelijk zijn om jouw opnamen te re-sampelen,
naar 48Khz - 24bit.

je zal er wel iets van merken denk ik.. maar dat weet ik niet zeker.


Zal wat ik in de toekomst nog op ga nemen op 16 bit-44,1Khz, na omzetting naar 24 bit-48Khz nog het zelfde zijn als toen ik het er in stopte, en klinken als had ik het daar in de studio ingespeeld?
En zal de sync naar behoren reageren, zodat drum en bas netjes met gitaar en de rest gelijkopgaan?



Eens kijken of ik jouw verhaal goed heb begrepen. De Fostex is 44.100/16 en de Alesis is 48000/24. Dat is niet compatible.



...maar is het compatible te maken d.m.v. een zeg maar "tolk"? 'n een of ander apparaatje om die twee met elkaar te kunnen te laten communiceren?
Hoe zou iemand het doen, die zeg maar 'n studio heeft. En het eerst deed met 'n Alesis 16-bit, maar nu de nieuwste uitvoering heeft gekocht. Kan hij dan niks meer doen met de "ouwe" opnamen?........



Ik dacht dat je de Alesis terug kon zetten. In ieder geval naar 44.100, maar misschien ook naar 16 bits. Dat ga ik vanavond voor je checken bij een maat die zo'n Alesis heeft.



..tof...fijn,.....bedankt voor the extra mile!......


Maar jouw verhaal over terugmixen naar 2 sporen op de Fostex snap ik niet. Als je op die maniet weer 14 sporen vrij hebt, heb je heel die Alesis niet meer nodig. In de studio van je maat is het dan een kwestie van wat stekkertjes omprikken en dan kan je alles op de Fostex doen.

Syncen van de twee machines heb je alleen nodig als je alle sporen (16 en 24) tegelijk wilt uitmixen.

....De bedoeling is om kostenbesparend te werken.
We hebben dus de Bas, Drum en (tijdelijk) guide-gitaartje vorig weekend opgenomen in de studio, ...op die Alesis.....
Nu wil ik graag dat resultaat op die Fostex hebben als guide, om in onze repetitieruimte (zonder pressie) in de komende maanden de definitieve slaggitaar-partijen, akoestische gitaar, solo-gitaar en backgroundzang op te nemen. Ik kan daarbij mijn buizenversterker helemaal open zetten (we repeteren onder de grond) en lekker experimenteren met microfoonzettingen en akoestiek, en dat allemaal zonder de druk van het geld.
Daarnaa zou ik het na goedkeuring van de studioman/producer met behulp van die sync het (spoor voor spoor) bij de originele drum en bas op die Alesis bij willen laten zetten.
....het was 'n gouden idee, ware het niet dat......de moderne techniek roet in het eten dreigt te gooien...

...Ter extra verduidelijking, hier het mailtje dat ik van de studio-man heb gekregen;.........

Hoi Theo ,
Er is dus opgenomen met een Alesis HD-24 , recordingmode 48Khz , 24 bits ,
Precies hier zit het probleem , jouw machine is 44.1 Khz , 16 bits , dus digitaal spreken ze niet de zelfde taal ,
Beste wat we nu doen , is dat ik op jouw fostex een drummix zet op 2 sporen , 1 bas en 1 gitaarspoor , dit alles aangestuurd als het lukt met smpte codering (midi) zodat de machines in elk geval de zelfde timecode hebben , die audio gaat dan wel analoog over en met ook de analoge eigenschappen , mochten er dan weer opnames van jou terug gezet worden op mn HD24 kan dit weer alleen analoog en ik hoop met de zelfde tijdcodering anders krijgen we een sincprobleem er boven op .

...ik hoef de drum en bas voor mijn part eigenlijk ook alleen maar op 1 spoor terug te hebben. Het gaat er alleen maar om dat het als guide fungeerd voor de rest.
....bedankt voor de reacties tot dusver.....ik heb nog steeds goede hoop...!?!

.......Theo

Frits van Mourik
19 februari 2006, 00:58
Dus als ik het goed begrijp, wil je de studio-opnamen mixen naar 2 sporen.
Die 2 sporen neem je mee naar huis, om er op je Fostex nog een aantal naast te zetten.
Dan wil je je Fostex-sporen weer meenemen naar de studio, om daar op de HD 24 te zetten & te mixen met de reeds opgenomen studiotrax.

Klopt dit?

Zoja, vraag ik mij af, waarom je dit niet in het voortraject met je studiobaas hebt besproken. En dan nog: Waarom komt je gerenommeerde studiobaas daar zelfs nu dan niet uit? Het heeft i.i.g. nix met de HD24 te maken, of dit nou een "ouwe" of een "nieuwe" HD24 betreft.

Er ìs een oplossing, maar ik wil eerst zeker weten, of ik je probleem goed begrijp..

badted
19 februari 2006, 01:26
tja,

Persoonlijk zou ik het anders doen.
ik zou alle sporen van die studio op een DVD ROM als losse sporen laten branden. In een vroeg stadium mixen naar 2 sporen is zo definitief. weg=weg.

Ik zou die fostex niet gebruiken (en verkopen nu het nog kan) en investeren in een redelijke geluidskaart en grote harde schijf.
Dan kun je thuis met groot gemak digitaal alles mixen en bewerken.
Het gaat zo veel sneller dan en kost heel weinig geld.

....ehh... het wordt niet definitief teruggemixt naar twee sporen, maar het blijft in de studio op ons wachten op de originele 10 sporen. ik heb het alleen tijdelijk nodig op die Fostex als guide voor de rest van de opnamen.
....en..ehh...ik heb thuis die computer staan met goede geluidskaart, en zeer grote harde schijf, en heb al het 1 en ander der mee gedaan....maar 'n echte producer met bijbehorende serieus uitgebreide en zeer complete studio, en 'n hoop vakkennis...lijkt me toch wel 'n buitenkansje nietwaar...???
Helemaal alstie ons dusdanig ziet zitten dat ie ons wil matsen!
Ik wil hem daarom ook niet te veel lastig vallen met dit probleempje...maar proberen zelf (met jullie zeer gewaardeerde hulp) met 'n oplossing te komen.
.....en die fostex, 'n zeer volwassen machientje...is zeer goed! ....m'n beste koop ooit!
Als er al 'n zwakke schakel is in dit geheel, dan is dat mijn gebrek aan teoretische-techniek-kennis. ...en natuurlijk dat ene probleempje....

badted
19 februari 2006, 01:56
Dus als ik het goed begrijp, wil je de studio-opnamen mixen naar 2 sporen.
Die 2 sporen neem je mee naar huis, om er op je Fostex nog een aantal naast te zetten.
Dan wil je je Fostex-sporen weer meenemen naar de studio, om daar op de HD 24 te zetten & te mixen met de reeds opgenomen studiotrax.

Klopt dit?


.....mJa,....dat klopt wel zo'n beetje....dat was de bedoeling.


Zoja, vraag ik mij af, waarom je dit niet in het voortraject met je studiobaas hebt besproken. En dan nog: Waarom komt je gerenommeerde studiobaas daar zelfs nu dan niet uit? Het heeft i.i.g. nix met de HD24 te maken, of dit nou een "ouwe" of een "nieuwe" HD24 betreft.

Er ìs een oplossing, maar ik wil eerst zeker weten, of ik je probleem goed begrijp..

......met schaamte moet ik toegeven dat ik (weer vanwege die gebrek aan kennis en ervaring) er zomaar vanuit ging dat mijn "moderne" Fostex van een paar jaar oud, (mja ik weettet..) omdat ie digitaal is goed genoeg zou zijn, en zeker compatible zou zijn (tot voor 'n week terug wist ik niet eens dat dat van belang zou zijn) met de rest van wat er in de studio aanwezig is.
Ik heb dit in het voortraject (driekwart jaar geleden) wel met de studioman besproken; hij kende die fostex niet, maar ik verzekerde hem dat ik ergens had gelezen dat het mogelijk moest zijn. .....toen wist ik nog niet van bits en herz, maar wel dat ie ADAT-compatible was. ...en ik dacht dat dat voldoende was!

Dat hij (nog) niet met 'n oplossing is gekomen heeft denkik te maken met het feit dat ie het verder gewoon te druk heeft, en ik hem zo min mogelijk met mijn probleempje lastig wil vallen. Voordat hij zich realiseerd dat hij er mischien niet de tijd voor heeft, wil ik liefst zelf eerst met 'n oplossing komen. ...tenslotte was ik ook diegene die dacht dat het wel zou moeten kunnen....

Als je 'n oplossing hebt, zou ik je zeer dankbaar zijn. ...en kan ik me verder weer gaan richten op waar het om gaat.....muziekmaken! en de opnames...
alvast bedankt...
.........Theo

bert k
19 februari 2006, 13:15
Nou begint het kwartje te vallen. De studio-opnamen zijn al af, en je wil ze als gidslijntje op de Fostex.

Dat is makkelijk natuurlijk. Maak een mixdown naar CD en zet die CD op 2 sporen van de Fostex.

Trouwens, de Alesis kan dus prima op 16 bits en 44.100 opnemen. Dat hoorde ik gisteren van Frits, die inmiddels zelf ook al aan de discussie meedoet. Maar daar ben je nu te laat mee, het staat er al op.

Je zou kunnen proberen om alles analook over te zetten, maar of dat synchroon blijft is maar de vraag.
Je kan misschien ergens een Alesis huren, dan ben je van die Fostex af.

Frits van Mourik
19 februari 2006, 16:00
't Is wel wat werk, maar simpel te doen:

Als gerenommeerde studio beschikt men daar natuurlijk over de Alesis
Fireport. Hiermee zet je de Alesis FST-bestanden van de HD over op de computer in .wav formaat. Met een progje zoals CEP of Audition
doe je een batchfile conversie van 48k/24b naar 44.1k/16b
Die bestanden schrijf je weer terug naar de Alesis-schijf.

Goed, nu maak je een premix van de geconverteerde sporen.
Die mix neem je simultaan op op twee sporen van de Alesis.
Met de ADAT lightpipe neem je die sporen over op je Fostex.
Thuis pleur je de overige 14 sporen naar believen vol.

Terug in de studio zet je met de lightpipe je nieuwe sporen van
de Fostex op de Alesis.

Heb je thuis de mogelijkheid om .wav-bestanden van en naar je
Fostex te sturen, dan hoef je natuurlijk alleen maar .wav's uit te wisselen.
Je Fostex kan dan thuis blijven.

harrie-beton
19 februari 2006, 16:11
als het de laatste cd van je huidige band moet worden (of een herstart zo u wil), zou ik niet beknibbelen.

je hoort namelijk wel klankverschil tussen die fostex en de alesis hoor.

Ik neig naar mijn eerder genoemde oplossing maar ben het ook eens met Frits.
Iemand die 18 jaar in de muziek zit zou toch een betere planning kunnen maken?
Trouwens 18 nummers is heel erg veel, weet je wel hoeveel werk dat is met mixen?

badted
19 februari 2006, 16:26
Nou begint het kwartje te vallen. De studio-opnamen zijn al af, en je wil ze als gidslijntje op de Fostex.
....dat klopt...


Dat is makkelijk natuurlijk. Maak een mixdown naar CD en zet die CD op 2 sporen van de Fostex.


....ja, natuurlijk,...maar how about de sync-informatie? ....en dat met die ceedee hoeft eigenlijk niet, want ik kan natuurlijk ook opnemen, rechtstreeks via de Fostex-ingangen. Maar dan kan ik het later niet weer synchroon laten lopen met de drum en bas die in de studio bewaard blijven. ....dus dat lijkt me geen optie!
Mijn vraag is nogmaals;....hoe kan ik mijn Fostex, en zijn Alesis met elkaar laten comuniseren...op de manier zoals het hoort. Dus met gebruik van Sync-informatie en optische kabel (jatoch?), ondanks het feit dat de ene veroudert is ten opzichte van de ander.
Is er iets wat ik (tweedehands) moet aanschaffen?
Zien we iets over het hoofd?


Je zou kunnen proberen om alles analook over te zetten, maar of dat synchroon blijft is maar de vraag.
Je kan misschien ergens een Alesis huren, dan ben je van die Fostex af.

Het huren van 'n 24bits Alesis is geen optie! We hebben het over weken, zo niet maanden van opnemen....dus dat gaat aardig in de papieren lopen.
Verder is die Alesis geen stand-alone apparaat, en die fostex wel!!!
Denk a.u.b. niet te min over die Fostex,....'n paar jaar terug was dat 1 van de leidende apparaten om 'n serieuze, volwassen ceedee-opname mee te maken.
Voor velen van ons was dat iets wat financieel buiten ons bereik lag. Alleen semi-profesionele studio's konden dat ding betalen. En hij kan zeker opboxen tegen een goede pc en dito geluidskaart. Ik heb dat ding gekocht van 'n studio, en heb daar voor de aankoop de hele middag geluisterd naar opnames die met dat ding gemaakt waren. ....en die hebben mij zo overtuigd dat ik mijn niet al te vette spaarvarken dood sloeg!!
Ten overvloede;.......Die fostex gaat gebruikt worden om de opnamen te maken. Waarna alles digitaal overgezet moet gaan worden (in de studio) op de Alesis, waar de drum en bas-opnamen al staan te wachten.
Ik ben heel dankbaar voor het meedenken, en ik hoop dat mijn toonzetting niet verkeerd wordt opgevat. Maar ik ben op zoek naar 'n communicatie oplossing tussen die twee apparaten.
......die moet toch wel haast bestaan?.....ja toch?....

Bedankt tot zover (ik wacht nog met spanning op 'n tegenbericht van Frits)

badted
19 februari 2006, 17:26
Hee Frits, bedankt...

Je hebt me ingehaald tijdens het typen (1-vingertechniek), daarom staat jou bericht voor de mijne.
Als je het goed vindt dan stuur ik jou berichtje door naar onze studioman. Het klinkt als 'n weldoordachte oplossing. Thanx!
Ik hoop dat hij de tijd vindt om snel terug te mailen,.....dan laat ik het meteen weten. Mijn vraag aan jou is nog;....treden er veel en/of aanvaardbare verliezen op tijdens dit proces?
....Heb je't zelf wel 's gedaan? ....en heeft dat nog consequenties voor het latere synchroon laten lopen van de Drum/Bas -en latere opnamen?
....nogmaals Thanx!!

reactie op harrie beton....



als het de laatste cd van je huidige band moet worden (of een herstart zo u wil), zou ik niet beknibbelen.

je hoort namelijk wel klankverschil tussen die fostex en de alesis hoor.



.....nou...het is eigenlijk niet de laatste ceedee,....maar de eerste!
En als ie goed genoeg wordt kan ie verkocht gaan worden, tijdens onze evt. optredens, op internet of aangeboden worden ter distributie aan wat maatschappijen.......wie weet!
Maar bovenal wil ik trots zijn op het feit dat ik er alles aan gedaan heb wat binnen mijn bereik lag, om er wat van te maken.....het zijn tenslotte mijn zelfgeschreven liedjes, mijn kindjes, mijn muzikale-levenswerk.... (!?!)
....over het klankverschil;....de Drum, Bas en leadzang -worden opgenomen in de studio. .....3a4 slaggitaren, akoestische gitaar, solo-gitaren en background-zangeressen...in de akkoestiek-uistekende-repetitieruimte!
Dat is wel van tevoren doorgepraat, en niet als probleem gezien!


Ik neig naar mijn eerder genoemde oplossing maar ben het ook eens met Frits.
Iemand die 18 jaar in de muziek zit zou toch een betere planning kunnen maken?
Trouwens 18 nummers is heel erg veel, weet je wel hoeveel werk dat is met mixen?

....Ik zit niet al 18 jaar in de muziek!....ik maak alleen maar muziek!....regelmatig....vanalles...
Deze band, met deze nummers bestaat 18 jaar. En de meeste muzikanten zijn slechte planners....en ik ben waarschijnlijk wel 1 van de slechtste!....
Maaaarrrr, ....ik heb deze keer wel de koe bij de horens gepakt. ...en met vallen en opstaan zou ik er mischien wel iets mee kunnen bereiken. ....al was het maar 'n ceedeetje voor bij de andere ceedeetjes...in de kast....ofzo...waar ik trots op kan zijn!
....en het draait om 16 nummers, met alles der op en der aan. inclusief audio-geluidsfragmentjes ala Pink Floyd. ...En ja....het gaat tijd kosten, maar we hebben geen haast, en de studioman doet het alleen onder die voorwaarde....dat het geen haast heeft, en hij alle touwtjes in handen heeft...qua geluidsbewaking en mix dan..
Ik denk dat 'n geluidstechnicus/producer (en mede muzikant), die de muziek mooi vindt, 'n veeel betere mix maakt, dan iemand die het alleen voor het geld doet en de muziek nix aan vindt.
Ik denk dat ik/wij onze handen dicht mogen knijpen van geluk!

Frits van Mourik
20 februari 2006, 00:05
Hee Frits, bedankt...

Je hebt me ingehaald tijdens het typen (1-vingertechniek), daarom staat jou bericht voor de mijne.
Als je het goed vindt dan stuur ik jou berichtje door naar onze studioman. Het klinkt als 'n weldoordachte oplossing. Thanx!
Ik hoop dat hij de tijd vindt om snel terug te mailen,.....dan laat ik het meteen weten. Mijn vraag aan jou is nog;....treden er veel en/of aanvaardbare verliezen op tijdens dit proces?
....Heb je't zelf wel 's gedaan? ....en heeft dat nog consequenties voor het latere synchroon laten lopen van de Drum/Bas -en latere opnamen?
....nogmaals Thanx!!



Natuurlijk vind ik het goed, dat je m'n berichtje doorstuurt.
Wellicht heeft jouw tech/producer nog 'n slimmere oplossing...
Wat de verliezen betreft:
Tja, je gaat een stap terug, natuurlijk. Dat zal de puristen onder ons een gruwel zijn.
Maar: nood breekt wet! Als het nu verstilde klassieke kamermuziek zou betreffen, dan denk ik, dat enig verschil wel zou opvallen in de vorm van ruisch en rommelige galmstaarten en dynamische beperking & zo, maar heej, bij stevige rock? De eerste de beste gitaaramp ruischt/bromt/rotzooit meer, dan de conversie van 48/24 naar 44.1/16. No worries there!

En ja, ik heb hier onderhand aardig wat ervaring mee... (spam)
Nogal wat home-tapers komen bij Het Pand terecht om hun trax op een mooie analoge tafel met outboard & een prima afluistering te mixen, dan wel om akoestische instrumenten (drums, gitaar, viool, zang, noemmaarop) op te nemen en weer lekker thuis verder te gaan. (/spam)

Voor wat betreft de sync: zolang het "consolidated" trax (Protools!) betreft, dus trax, die allemaal exact hetzelfde startpunt hebben - desnoods dus 3 minuten niks, voordat de gitaarsolo komt- , is er geen enkel probleem.

Nog één tip in dit geval en in 't algemeen: laat je songs nooit op 00:00:00 beginnen, maar liever op 00:10:00 ;
zo hebben de HD-recorders, tafelautomaten en aanverwante computers ff de tijd, om elkaar te vinden & in de pas te lopen.

bert k
20 februari 2006, 00:05
Ja, zo kom je er wel uit. Ik denk niet te min over die Fostex, hoor, ik bedoelde alleen dat je zonder Fostex van de conversieproblemen af zou zijn.
Kwaliteitsverlies gaat wel meevallen. 16/44.100 is uiteindelijk nogsteeds CD kwaliteit. Alleen als je nog uitgebreide digitale bewerkingen gaat doen kan je beter 24 bits blijven, dan heb je stukken minder kans op ruis en vervorming.

badted
20 februari 2006, 06:33
Frits, Harrie, Bert en andere meedenkers.....
....jongens....bedankt !.....
...voor het meedenken, en het mogelijk maken dat het allemaal door kan gaan.
Als alle opnames af zijn, (dan zijn we wel weer 'n jaartje verder denkik) dan probeer ik wat liedjes op dit "forum" te zetten.
....als teken van dankbaarheid, en ook verduidelijking van waar het nou over ging....
Mischien ben ik daar wat "extreem" in (geworden) maar die nummers die ik in de loop van die achtien jaar geschreven en gespeeld heb met die band, dreigden verloren te gaan door het stoppen van de band.
Om eindelijk die liedjes op 'n ceedee te krijgen, gaf ons weer nieuwe motivatie om de draad op te pakken, en opnieuw alles onder 'n loep te nemen en waar nodig te verbeteren. We hebben de laatste anderhalf jaar de nummers tot gort gespeeld, opnieuw bekeken, geherarrangeerd, opgewaardeert etc. etc.-tot we der allemaal trots op waren....!
We hebben zelfs de laatste 6 maanden alleen maar de basis (bas, Drum, 1gitaar) gerepeteerd om alles studio-strak te krijgen! Ik heb al in geen tijden meer derbij gezongen, maar het is nu reetestrak en we zijn er erg trots op.
Ik heb ergens het licht gezien, en ben tot de conclusie gekomen dat als je "echt iets goeds wil maken", je moet proberen alles uit jezelf te halen.!...en ook de mensen om je heen!.....Ik heb ergens de uitspraak gehoord "De wereld gaat ten onder aan middelmatigheid" ...en voor wat betreft "muziek" vindt ik dat ook echt! Hoeveel bandjes, studio's, liedjesschrijvers, zijn er wel niet alleen al in Nederland? ....en waarom zouden die minder zijn/klinken als de "Grote Jongens/meisjes"?
...het antwoord is heel simpel;......Talent, gevoel, en de wil om kritisch te luisteren, en alles uit jezelf te halen!
Ik heb met deze zienswijze de hele band, inclusief backgroundzangeressen achter me weten te scharen, en iedereen is heeeel enthousiast en betrokken bij de nummers. We hebben daarmee ook de studioman/producer enthousiast weten te maken, en die dus bereid weten te krijgen om ons met raad en daad te begeleiden tijdens ons opnameproces. Hij doet dit dus in zijn schaarse vrije tijd, dus ik wil hem niet te veel ermee belasten. vandaar dat ik ook bij jullie aanklopte....
Het zit hem ook niet in hoe goed/duur/modern de studio-apparatuur is, maar wie er achter de knoppen, Drum, gitaar etc. zit!!.....en wat iemand bereid is om uit zichzelf te halen....
Als dit leventje op 'n dag voorbij is, kan ik in ieder geval zeggen dat ik (met dit dingetje) tot het uiterste ben gegaan, en er alles uit gehaald heb wat ik er uit kon halen!!! (shit ik moet naar m'n werk!....da's jullie geluk, anders zou ik waarschijnlijk nog wat doorgaan)

prettige dag nog, en bedankt voor de tips....
Theo

Frits van Mourik
20 februari 2006, 13:58
Heej Theo,

Na deze persoonlijke ontboezemingen zijn we natuurlijk wel nieuwsgierig, hoe het je verder vergaat.
Dus: hou ons op de hoogte!!
Ik wens je veel succes & muziekplezier,

Frits

badted
20 februari 2006, 21:20
het zal mij 'n grote eer zijn......

wel even driekwartjaar ofzo geduld opbrengen.
...eerst....

*mrt/apr. audities houden voor 'n nieuwe solo-gitarist....
*ook mrt/apr. slaggitaarpartijen opnemen....
*in mei de leadzang opnemen in de studio, en opgenomen gitaarpartijen afgeven
*dwars door alles heen vogeltjes, koeien, straaljagers, roeiboten, kraaien, goederentreinen, krekels e.d. in het echt opnemen.
*dan ook nog 'n tweede mannenstem, en driekoppige dameskoor opnemen....dat wordt algauw juni ofzo...
*ergens eind van de zomer moet dan de definitieve gitaarsoli, percussieve dingetjes en mondharmonika opgenomen worden, en naar de studio gebracht worden. Waarna het geheel na goedkeuring van onze begeleider (zonder ons bijzijn) uitgemixt en gemasterd kan worden.
*Tussendoor ga ik met 'n computerwizz ook nog een website maken waarop later ook enkele opnamen te beluisteren zullen zijn, en fotoos te begluren enzo.....

.....hopelijk, eind van dit jaar,...hebben we 'n ceedeetje met hoesje, om aan anderen te laten horen. ...en kunnen we eindelijk gaan werken aan nieuwe nummers..... Ik heb er al weer 'n boel klaarliggen.....

Als het dan (eindelijk!) zover is, zal ik de aandacht (vast) wel weer naar me toe trekken.

...Hou ondertussen vol met mensen(zoals ik) steunen, het wordt gewaardeerd!
en mocht ik weer vast komen te zitten, dan roep ik jullie wel weer op....
Thanx ! .........Theo

harrie-beton
20 februari 2006, 22:29
denk eraan theo dat je niet vastloopt, wij hebben onze laatste cd (10 nummers) opgenomen in 6 uur op zaterdag en 4 zondag. Het mixen duurde langer.

Voodoo chile van J Hendrix was 1 take in 6 minuten....

Ik bedoel als opbouwende kritiek, toen wij in de studio gingen waren de nummers af en het hoesje was al af.
Ga je niet te vroeg een studio in? Alleen rijke bands kunnen zich dat veroorloven.

badted
21 februari 2006, 01:40
denk eraan theo dat je niet vastloopt, wij hebben onze laatste cd (10 nummers) opgenomen in 6 uur op zaterdag en 4 zondag. Het mixen duurde langer.

Voodoo chile van J Hendrix was 1 take in 6 minuten....

Ik bedoel als opbouwende kritiek, toen wij in de studio gingen waren de nummers af en het hoesje was al af.
Ga je niet te vroeg een studio in? Alleen rijke bands kunnen zich dat veroorloven.
....Ik zal niet gauw vastlopen, tenzij het me allemaal te veel wordt omdat er te veel tegenvallers zijn ofzo....
.....of als de rest van de gang gedemotiveerd raakt, en ik er alleen voor kom te staan....
Ons opnameproces zag er iets anders uit dan die van jou. Je kunt eigenlijk stellen dat we der langer over gedaan hebben, en nog heel veel ermee bezig zullen zijn. Maar haast is dan ook m'n grootste vijand!
We hebben vrijdagsavond alles klaargezet en (af)gestemd,...ook en vooral het drumstel. ...we waren daar een uurtje of drie mee bezig (incl. koffie en ouwehoeren).
Zaterdag zijn we om 9 uur begonnen en hebben doorgewerkt tot 's-avonds 6 uur. we hadden toen 9 liedjes gedaan (veel rookpauzes buiten,...uitgebreide lunch van de zaak). En zondag zijn we begonnen rond 11 uur en gestopt om 7 uur 's-avonds. ....resultaat: van 16 nummers de reetestrakke basis!
Ik moet daarbij wel vertellen dat alle aandacht vooral ging naar de drums.
.....drum 'n fout, alles opnieuw! ....bas/gitaar 'n Fout,....doorspelen en bij de tweede take op het juiste moment inprikken!
Een enkel nummertje koste 3 of 4 takes, maar bij de meeste was het meteen al goed. (en geloof me, we hebben zeeer kritisch geluisterd! Voor mij de beloning van het intensieve repeteren-luisteren-lullen-repeteren-nog meer lullen-repeteren-ennoggis repeteren, -van de afgelopen paar maanden.
.....en te vroeg de studio in? ....geloof me, na 18 jaar vrijwel de zelfde nummers spelen, ga je zeker niet te vroeg de studio in!! ...zelfs bijna te laat!!
We zijn zo'n 4 jaar geleden eigenlijk gestopt geweest met de band. Vooral ook omdat de rest allemaal al in 2a3 bands speelde, en ze't allemaal toch wel druk hadden enzo..... ....tja, je wordt ouder...
Maar covers gaan op 'n gegeven moment vervelen (vindt ik!), en eigen werk geeft zoooveeeel meer voldoening, dus iedereen kwam uiteindelijk vanzelf
weer bij mekaar. ...het schept toch 'n soort van band.... ...tja je wordt ook softer....
Plus dat we ook 'n soort van trouwe aanhang hebben, ....en dat maakt de kans op zelfvertrouwen ook wat groter....
....en voorwatbetreft het geld.....;
We betalen ongeveer "per dag", -wat je kwijt bent in 'n andere serieuze studio "per uur"!!!! ...en de losse uurtjes/dingetjes rekent ie nog niet eens!

Zeg 'ns, ...hoevaak krijgt 'n relatief onbekend bendje (als wij) zo'n kans?

...groet, Theo