PDA

View Full Version : Reggae/Ska techniek



MeetTheDecline
27 oktober 2002, 14:01
ik was laatst op een concert van Beef, en toen zag ik dat beide gitaristen alleen maar met downstrokes speelden, terwijl ik dacht dat het normaal was om bij ska of reggae met upstrokes te spelen..
weet iemand wat hier achter zit?
heb ik het helemaal fout of spelen zij gewoon op hun eigen manier?

MeetTheDecline
11 november 2002, 21:30
omhoog bitte

hoofd
11 november 2002, 21:34
Als ik reggae of ska speel, speel ik met zowel downstrokes als upstrokes. Heel belangrijk is het goed indrukken of niet (dempen dus) van de akkoorden. Meestal doe ik downstroke dempen en upstroke goed indrukken, of de downstroke niet door laten klinken en de upstroke wel. Ik hoop dat ik enigzins duidelijk ben, zo niet...jah...daar is het een forum voor he :smile:

Bins
11 november 2002, 21:42
Voor mij ook combi tussen up en down. Meestal verhouding 1 op 4. dus: Down, down, down, up of up, up, up, down.
Lekker duidelijk heh :smile:
Volgens mij heeft iedereen zo'n beetje zijn eigen stijl. Kijk maar naar Hetfield, die speelt alles down. Terwijl andere mtlheads weer down up spelen.

pimmetje
11 november 2002, 22:10
Daar zal iedereen z'n eigen techniek voor hebben om twee redenen:

1. Fijn spelen... iedereen heeft een voorkeur die eigenlijk niet 100% verklaarbaar is tegenover anderen met andere voorkeuren.

2. Geluid... upstrokes klinken toch anders dan downstrokes. Het zal vaak minimaal zijn (soms ook heel duidelijk). Wat dat betreft eigenlijk per nummer luisteren naar 't beste resultaat.

moretel
12 november 2002, 11:11
Het is vooral makkelijk in het begin, om ritmisch niet in de problemen te komen.
de downstroke speel je niet maar beweeg je over je snaren om de upstroke op de tweede tel te laten vallen voor dat karakteristieke reagae geluid. Als de D en U strokes gedachtenloos gaan dan gaat dat automatisch en denk je er geeneens aan hoe je het speelt.