PDA

View Full Version : Bogner Shiva



Koenk2
18 februari 2006, 13:55
Hey,
Ik ben al een tijdje opzoek naar de perfect versterker voor mij en mijn band... Na een marshall met 4x12 cab, wil ik nu wat kleiner.. Ik blijf een buizengek en vind een erg goede clean en met goede overdrive/distortion belangrijk.

Na zelfs over een rack nagedacht te hebben ben ik nu aan het zoeken naar gewoon een goede basis amp, niet teveel extra's... Die komen later wel..

Gisteren naar Boekel geweest (juke Box), echt een aanrader..!!!! Wel een eind rijden! Daar heb ik gespeeld op de Bogner Shiva Head, met 2x12 V30 Cab... De eerste versterker die ik sinds tijden gelijk helemaal te gek vond! Wel zonder reverb, niet gemist! Maar wel nieuwsgierig naar de T-rex Replica pedaal om tijdens de solo's toch wat reverb (delay-echo) toe te voegen..

Zijn er mensen met ervaring met deze amp? Zo ja, goede of slechte? Zo nee, zorg ervoor dat je het gaat ervaren, want ik vond hem echt gelijk te gek!

Greetz,

DREAMMACHINE
18 februari 2006, 14:15
idd heerlijke versterker, heb hem ook op het oog momenteel ( nadat ik hem in boekel gebruikte in een test voor cabs, en uiteindelijk een 2x12 oversized bogner met v30's had gekocht, ideale combinatie!)...

die reverb schijnt idd niet zo geweldig te zijn en niet echt meerwaarde te hebben, dit bleek ook wel toen ik hem testte toen.

op wat voor prijs zit de non-reverb momenteel? .... degene met reverb zat toen nog net onder de 2000....scheelt het veel met de non-reverb?

Punt
18 februari 2006, 15:51
Ik heb de reverb head, bevalt me prima.
Best een goede reverb.
Ik heb wel een mod aan laten brengen zodat de boost functie een regelbaar volume krijgt. Op die maniet heb ik 3 volume regelbare kanalen.

De Shiva reageert niet op volume instellingen van pedalen, je krijgt wel meer gain, maar geen hoger volume.

Na een aantal pedalen getets te hebben ben ik uitgekomen op de Marshall BB eerste versie.

Maar eigenlijk heb je geen pedalen nodig :)
De toon is fantastisch van zichzelf en alles wat tussen de gitaar en de amp extra zit doet alleen maar af aan de pure sound.

Is geen huiskamer amp, alhowel hij heel goed klinkt op lage volumes.
Op hogere volumes komt hij echt tot zijn recht.

Ik gebruik daarom de Kochstudiotone als oefenamp.

Hell's Engl
18 februari 2006, 18:59
Heb 'm een paar maanden geleden ook in Boekel geprobeerd, naast een XTC, Soldano en een Guytron.
Het zijn allemaal top verstrekers, maar ik vond de Guytron het aller lekkerst klinken. Zo'n prachtige clean kanaal!!!! Heel open en echt echt echt IN YOUR FACE!!! (Hard werken dus!!) De overdrive is ook errug lekker!! Heel smooth!
Het enigste nadeel vond ik de prijs..... 3250 Euro

Punt
18 februari 2006, 20:48
Oja, nog iets, als je de combo overweegt bedenk dan dattie loodzwaar is :)

pieter25
19 februari 2006, 11:00
ja ik zou dan wel de EL34 top nemen. Combo is idd loodzwaar. Ik heb de top icm een V30 2x12 bogner. Te gekke combinatie. Ik vind er maar een paar nadelen aanzitten. Geen goed werkende effectsloop (zelfs met de speciale FX cabels van bogner zelf niet), geen schakelbare effectsloop, geen 2de mastervolume. 40 watt zou al voldoende zijn ipv 80 watt, want dit ding gaat HARD!!!!

tillens
19 februari 2006, 12:05
ben ik nu de enige of is het een beetje vreemd dat een amp van 2000 eurie + geen goed werkende effectsloop heeft, reverb niet lekker is, etc etc..

taylor
19 februari 2006, 13:24
ja ligt er aan of je dat belangrijke dingen vind zelf hecht ik niet veel waarde aan een fx loop of een reverb gebruik ze toch niet dus...

maarja voor 2000 euro mag je wel verwachten dat alles na behoren werkt dat vind ik ook.al heb ik geen ervaring met de shiva heb wel eens 1 extasy getest.

Monty
20 februari 2006, 12:14
Ik kan je de Shiva alleen maar aanraden. Heb 'm zelf ook, de EL34 top met reverb en met een Bogner 2x12" oversized cab (closed back). Clean is erg vol en helder en kan je een heerlijk randje geven en overdrive heeft een heerlijke zingende toon! Ik gebruik er 2 pedaaltjes voor, een Fulltone Fulldrive en een Xotic booster, meer hebbie niet nodig.

Wat ik idd mis is een 2e volume, maar als je de reverb uitschakeld dan wordt je overall volume een tikkie harder. Meestal los ik 't op deze manier op.

tillens
20 februari 2006, 12:23
begrijp me niet verkeerd, ik vind het op zich een prachtige amp. en ik gebruik geen fxloop. al vind ik het treurig dat bij dit soort versterkers waar toch redelijk dik geld voor wordt betaald dat je dan toch comromissen moet sluiten ( vb reverb uit> overall geluid harder...)

Koenk2
20 februari 2006, 13:18
Hoi,
Ik heb het nu getest met de kleinere 2x12, is de grotere 2x12 echt beter? Ik kon het setje meenemen voor 2100€, met inruil van mijn marshall cab. en Line6 PODXT Live...

Ik zit nog even te kijken omdat ik ook gelijk wat pedalen moet kopen, en dan loopt het toch al gauw wat duurder uit dan ik in gedachten had... Nu probeer ik via marktplaats mijn nog steeds goede jaaroude set te verkopen voor meer dan Boekel er voor wilde geven... effe wachten ... wachten .. hopen... verkopen en kopen...

Ik vind de nadelen echter niet opwegen tegen de voordelen, reverb en effectloop... Kan je die loop trouwens niet gewoon simpelweg oplossen door er een Keeley Looper tussen te zetten?

greetz,
koen

Metoshade
20 februari 2006, 13:36
Ik ben zelf in het bezit van de 2x12 combo versie met Reverb.

Ok, het ding is behoorlijk zwaar, maar volgens mij maakt het op dat vlak niet echt uit of je de 2x12 Shiva hebt, of een 2x12 Multitone ofzo, het blijft gewoon echt enorm zwaar.

De FX-loop werkt inderdaad anders dan de meeste FX-loops, het is even prutsen, maar je kunt m goed aan de praat krijgen. Ik gebruik nu een 19" effect van Rocktron, de Replifex en die combinatie werkt super. Ik kan zo wat effectjes toevoegen, zoals een delay en ook een solo volume boost voor alle kanalen maken. De Rocktron schakelt daarbij ook nog eens gelijk de versterker, dat is ook wel erg handig!!

De reverb is heel erg subtiel, niet zo overdadig als de reverb van fenders (waarbij alleen het eerste kwart bruikbaar is) of Koch. Het is vast even wennen als je bakken reverb gewend bent, maar imho is het wel een erg goed klinkende reverb. Aan de andere kant is het zo dat de reverb het geluid van de versterker wel aantast. Zonder reverb klinkt de versterker ook nog overweldigend mooi, dus echt nodig is nou ook weer niet.

Ik denk dat een top met een oversized 2x12 van Bogner echt een geweldige set is, als je de boel compacter wil, is een 2x12 combo heerlijk. Vergeet echter de 1x12 niet, dit is ook een echt geweldige versterker met enorm veel toon en druk, eventueel nog weer uit te breiden met een extra 1x12 oid. Mogelijkheden te over. Ik zou wel voor de EL34 versie gaan, de 6L6 had een stuk minder mid een een wat scherper hoog. Ik vind de EL34 een stukje vetter klinken.

Veel succes met het maken van je keuzen, hoe dan ook, de Shiva is echt een geweldige versterker!!!

DREAMMACHINE
20 februari 2006, 13:49
....wie weet er voor mij nog een shiva top te staan?.... :p

ieme
20 februari 2006, 14:14
zie speurders! 1550 voor de top

Rectifier
20 februari 2006, 16:24
Ik weet nog wel een Bogner Shiva 1x12 Combo te koop.
Wie geintereseerd is moet me maar effe PM'en.

Punt
20 februari 2006, 18:47
begrijp me niet verkeerd, ik vind het op zich een prachtige amp. en ik gebruik geen fxloop. al vind ik het treurig dat bij dit soort versterkers waar toch redelijk dik geld voor wordt betaald dat je dan toch comromissen moet sluiten ( vb reverb uit> overall geluid harder...)

Dat is geen compromis dat is purisme.
Bogner bypassed het hele reverbsysteem als het uitstaat.
Daarmee vervuild het de toon niet.
Daardoor heb je het volume verschil.
Andere merken laten het systeem gewoon in het signaalpad zitten.

Edit: Ben trouwens ook wel benieuwd naar het verschil van de Shiva sized cab en de grotere. Ik heb de 2 x 12 cab met V30/CL80.

ieme
20 februari 2006, 18:52
Ik heb de shiva size 212 open back greenback

Tristan
20 februari 2006, 20:22
Ik ben zelf in het bezit van de 2x12 combo versie met Reverb.

Ok, het ding is behoorlijk zwaar, maar volgens mij maakt het op dat vlak niet echt uit of je de 2x12 Shiva hebt, of een 2x12 Multitone ofzo, het blijft gewoon echt enorm zwaar.

De FX-loop werkt inderdaad anders dan de meeste FX-loops, het is even prutsen, maar je kunt m goed aan de praat krijgen. Ik gebruik nu een 19" effect van Rocktron, de Replifex en die combinatie werkt super. Ik kan zo wat effectjes toevoegen, zoals een delay en ook een solo volume boost voor alle kanalen maken. De Rocktron schakelt daarbij ook nog eens gelijk de versterker, dat is ook wel erg handig!!

De reverb is heel erg subtiel, niet zo overdadig als de reverb van fenders (waarbij alleen het eerste kwart bruikbaar is) of Koch. Het is vast even wennen als je bakken reverb gewend bent, maar imho is het wel een erg goed klinkende reverb. Aan de andere kant is het zo dat de reverb het geluid van de versterker wel aantast. Zonder reverb klinkt de versterker ook nog overweldigend mooi, dus echt nodig is nou ook weer niet.

Ik denk dat een top met een oversized 2x12 van Bogner echt een geweldige set is, als je de boel compacter wil, is een 2x12 combo heerlijk. Vergeet echter de 1x12 niet, dit is ook een echt geweldige versterker met enorm veel toon en druk, eventueel nog weer uit te breiden met een extra 1x12 oid. Mogelijkheden te over. Ik zou wel voor de EL34 versie gaan, de 6L6 had een stuk minder mid een een wat scherper hoog. Ik vind de EL34 een stukje vetter klinken.

Veel succes met het maken van je keuzen, hoe dan ook, de Shiva is echt een geweldige versterker!!!

Ik ben het met je eens, die 6L6 versie vond ik echt waardeloos, die EL34 versie is echt veel beter. De meest interessante versies zijn waarschijnlijk de top en de 1x12 combo, want een 2x12 combo voegt niet echt iets toe en weegt echt lood.
Die reverb vond ik overigens wel erg mooi, evenals het cleane kanaal echt waanzinnig, maar het lead kanaal vind ik te gruizig klinken en met de boost ingeschakeld wordt dat alleen maar erger, dus die boost vind ik echt onbruikbaar.
De Big Size 2x12 kast is wel zo'n beetje de kast van Bogner geloof ik, maar ik heb die Shiva size ook gehoord en die klonk ook vet, alleen is die open back en dat lijkt me een minder goede combinatie met de Shiva, omdat dat minder stuwt en je de ballen wel kan gebruiken en die 2x12 combo klinkt niet beter dan die 1x12 en die 2x12 is dus open back, dus volgens mij is die Shiva head met die Big Size (V30 of combinatie V30/Lead80) de beste combinatie.
Wat mij betreft heeft de Shiva de beste cleane toon, maar de Exstacy heeft een veel betere crunch toon. (van de Bogners die ik ken dan)

Maar...
Ik ben van de week ook even bij Van de Haar langsgegaan en wat bleek...
Die Hook is i.m.h.o. de aller allerbeste channel switching amp die ik ooit gehoord heb. Het clean is nog mooier dan van de Shiva (pure Fender Blackface) en de Crunch tone van dat ding is nog veel en veel vetter dan van de Exsctacy, ik vind de midvoicing veel beter en hij heeft heel veel toneshape features die het geluid niet verneuken en allemaal ontzettend bruikbaar zijn, die Custom Audio OD100 stond erbij en keek ernaar, het was echt geen vergelijk. Wat een waanzinnige amp!!!

Koenk2
24 februari 2006, 16:20
Hoi,
Het onderwerp was al bijna uit het forum verdwenen, maar er zijn toch nog wel wat vragen. Ik heb net mijn versterker verkocht en kan nu serieus gaan kijken. De bedoeling is dat ik de shiva (zonder reverd) binnen een anderhalve week heb, is beter voor de band. De winkel bij mij in de buurt moet hem bestellen dus ik kan niet uit proberen welk 2x12 cabinet ik nou het mooiste vind..... Maar ik zat toch meer te denken aan de wat grotere..

Ik wilde aanvankelijk een Boost/Delay en Wah kopen, maar twijfel of ik de delay en boost gelijk moet kopen.


Even wat opkomende vragen, hoop dat iedereen weer wilt reageren:
- Kan ik met het pedaal schakelen naar het 2+ kanaal of alleen tussen kanaal 1 en 2? Op de bognersite wordt ik daar niet wijzer van..

- Hoe is die boost nu precies, moet ik rekening houden met het kopen van een boost pedaal (ik zat te denken aan: Boost Katana, Keeley)

- Weet iemand een goede wah, voor de juiste prijs...? Ik houd wel van een felle wah die gewoon clean en helder klinkt, maar natuurlijk niet als het kapot trappen van een 'cola blikje'.. Vooral de switch moet lekker makkelijk werken, want op de één of andere vage manier heb ik daar altijd problemen mee...

Ik ben benieuwd naar de antwoorden....

Greetz,
Koen

Punt
24 februari 2006, 17:26
Je hebt maar 2 kanalen en 1 ingang dus pedalen werken overal op.

De Boostfunctie van de Shiva werkt alleen op het OD kanaal.
Dat is niet regelbaar, je krijgt wat meer gain en wat meer volume.
Zoals ik al eerder postte kun je dat laten modden zodat de boostfunctie ook regelbaar wordt.
Als je meer gain nodig hebt kun je er een pedaal voor zetten, het volume wordt niet harder gain neemt wel toe. Ik heb een aantal TS pealen getest, maar ben uiteindelijk uitgekomen bij de Marshall BB (oud model).

vester86
24 februari 2006, 18:15
tsja, die wahwah is heel persoonlijk. zelf heb ik de cry baby from hell te kop, die ik prima vind klinken maar die ik zelf te weining gebruik. kunt um instellen hoe je wilt, is erg veelzijdig :)

Koenk2
24 februari 2006, 18:31
Hey Punt,
Hoeveel kost dat modden dan en is dat dan van een zelfde kwaliteit als een goed boost pedaal..?


Greetz,

Tristan
24 februari 2006, 20:05
Hoi,
Het onderwerp was al bijna uit het forum verdwenen, maar er zijn toch nog wel wat vragen. Ik heb net mijn versterker verkocht en kan nu serieus gaan kijken. De bedoeling is dat ik de shiva (zonder reverd) binnen een anderhalve week heb, is beter voor de band. De winkel bij mij in de buurt moet hem bestellen dus ik kan niet uit proberen welk 2x12 cabinet ik nou het mooiste vind..... Maar ik zat toch meer te denken aan de wat grotere..

Ik wilde aanvankelijk een Boost/Delay en Wah kopen, maar twijfel of ik de delay en boost gelijk moet kopen.


Even wat opkomende vragen, hoop dat iedereen weer wilt reageren:
- Kan ik met het pedaal schakelen naar het 2+ kanaal of alleen tussen kanaal 1 en 2? Op de bognersite wordt ik daar niet wijzer van..

- Hoe is die boost nu precies, moet ik rekening houden met het kopen van een boost pedaal (ik zat te denken aan: Boost Katana, Keeley)

- Weet iemand een goede wah, voor de juiste prijs...? Ik houd wel van een felle wah die gewoon clean en helder klinkt, maar natuurlijk niet als het kapot trappen van een 'cola blikje'.. Vooral de switch moet lekker makkelijk werken, want op de één of andere vage manier heb ik daar altijd problemen mee...

Ik ben benieuwd naar de antwoorden....

Greetz,
Koen

Alsjeblieft!!! Probeer eerst het cabinet uit als je je head hebt en bestel niet alles ongezien, want met het speakercabinet heb je nog een laatste optie om het hele totaalgeluid naar je smaak te tweaken.
Bogner maakt drie verschillende 2x12 cabs: de Shiva open back, de Big Size closed back en de Big Size open back en volgens mij zijn ze allemaal leverbaar met de volgende configuraties: 2x Vintage 30, Vintage 30 en Lead 80, 2x Greenback. Ook kan je het ohmage nog kiezen (schijnt ook verschil te maken in de sound, 8 Ohm wordt waarschijnlijk het meest gebruikt en is dus het meest flexibel in toekomstig gebruik met eventuele andere amps).
Mijn advies: ga gewoon even langs bij Van de Haar www.haarguitars.nl, of bel hem en vraag wat hij op voorraad heeft. Of ga langs jukebox, die hebben ook veel kasten staan www.muziekhandel-jukebox.nl. Of kijk op de site van Van de Haar aan welke winkels hij levert voor een winkel bij jou in de buurt.

koen2
25 februari 2006, 09:05
Hey Tristan,
Bedankt voor het advies... Eigenlijk wist ik het wel, maar je wilt toch zo snel mogelijk kopen...

Ik ga idd even langs Haar, helemaal vergeten dat mijn versterker toch waarschijnlijk van hem af komt...

Greetz,
Koen

Punt
25 februari 2006, 13:14
Hey Punt,
Hoeveel kost dat modden dan en is dat dan van een zelfde kwaliteit als een goed boost pedaal..?


Greetz,

Weet niet meer precies hoeveel het kostte, was niet goedkoop, duurder dan een TS9 oid.
Je hebt een betere kwaliteit als een boostpedaal omdat je gewoon het geluid van de amp zelf gebruikt, er komt alleen een volumeknop bij.
Er zit dus niets in je signaalpad, gewoon gitaar -> amp.
Ik heb dus nu 3 volumeregelbare kanalen : Clean, OD en OD+.

Als je nog niet besteld hebt zou ik gewoon naar een goede zaak gaan en uitproberen en naar de mod vragen.
Jukebox bijvoorbeeld.

Erik vd Haar is importeur, mogelijk kent hij een goede tech die de mod kan aanbrengen. De man die het voor mij deed was duur en kwam zijn afspraken steeds niet na, ik ben een keer 200km voor niets gereden.

Tristan
25 februari 2006, 14:44
Hey Tristan,
Bedankt voor het advies... Eigenlijk wist ik het wel, maar je wilt toch zo snel mogelijk kopen...

Ik ga idd even langs Haar, helemaal vergeten dat mijn versterker toch waarschijnlijk van hem af komt...

Greetz,
Koen

Graag gedaan hoor! Het verbaasd mij iedere keer hoe verschillend een amp klinkt op een andere kast. Bogner kasten zijn wel de beste die ik ooit heb gehoord.
Heb je je amp al besteld bij de winkel, want anders kan je bij Van de Haar gelijk je setje meenemen, dat scheelt misschien ook nog wat in de prijs.
Die boost mod klinkt ook interessant, ik denk dat Erik daar ook wel meer vanaf weet, mijn advies is: als je het laat doen, vraag dan gelijk voor een gain reductie, want ik vond de standaard boost teveel gain geven, het geluid werd een beetje te korrelig en ongedefinieerd met de bosst aan.
Als je t.z.t. ook niet tevreden bent met de fx loop, dan kunnen daar ook wel dingen mee gedaan worden.
Als je nog een goede amp tech zoekt dan weet ik er misschien nog wel een paar: Ernst Fliek, Yde Rosier, Peter Van Weelden (duur) en CMW amps schijnt ook cool te zijn (zit ook op dit forum).
Ga in ieder geval niet naar Arie Jan Folkerts (FNS Tubetech/Marble), want hij heeft ook een keer een klusje gedaan voor mij en toen bleek mijn versterker nog steeds te kraken. Kon ik 50 euro afrekenen en had ik nog niets (ik heb het maar afgerekend, want ik vond het ook wel lullig voor hem, hij had er lang aan gewerkt, zei hij). Mijn oom heeft ernaar gekeken en had binnen een dag het probleem opgelost en een schakelaartje op mijn versterker gezet, best grappig eigenlijk.
Verder niets negatiefs over FNS Tubetech en/of Marble hoor, het is ook geen onaardige vent ofzo en die amps zijn ook niet slecht, maar reparaties en/of modificaties zou ik niet zo snel bij hem laten doen.

tillens
26 februari 2006, 04:05
Graag gedaan hoor! Het verbaasd mij iedere keer hoe verschillend een amp klinkt op een andere kast. Bogner kasten zijn wel de beste die ik ooit heb gehoord.
Heb je je amp al besteld bij de winkel, want anders kan je bij Van de Haar gelijk je setje meenemen, dat scheelt misschien ook nog wat in de prijs.
Die boost mod klinkt ook interessant, ik denk dat Erik daar ook wel meer vanaf weet, mijn advies is: als je het laat doen, vraag dan gelijk voor een gain reductie, want ik vond de standaard boost teveel gain geven, het geluid werd een beetje te korrelig en ongedefinieerd met de bosst aan.
Als je t.z.t. ook niet tevreden bent met de fx loop, dan kunnen daar ook wel dingen mee gedaan worden.
Als je nog een goede amp tech zoekt dan weet ik er misschien nog wel een paar: Ernst Fliek, Yde Rosier, Peter Van Weelden (duur) en CMW amps schijnt ook cool te zijn (zit ook op dit forum).
Ga in ieder geval niet naar Arie Jan Folkerts (FNS Tubetech/Marble), want hij heeft ook een keer een klusje gedaan voor mij en toen bleek mijn versterker nog steeds te kraken. Kon ik 50 euro afrekenen en had ik nog niets (ik heb het maar afgerekend, want ik vond het ook wel lullig voor hem, hij had er lang aan gewerkt, zei hij). Mijn oom heeft ernaar gekeken en had binnen een dag het probleem opgelost en een schakelaartje op mijn versterker gezet, best grappig eigenlijk.
Verder niets negatiefs over FNS Tubetech en/of Marble hoor, het is ook geen onaardige vent ofzo en die amps zijn ook niet slecht, maar reparaties en/of modificaties zou ik niet zo snel bij hem laten doen.

dus vanwege een vervelende gebeurtenis zou je iemand niet naar fns sturen, maar wel naar een ander die bijvoorbeeld duurder is ( van Weelden) ..
heb je je amp wel getest bij fns zelf of ben je thuis gaan testen want dat vertelt je verhaal niet..

Tristan
26 februari 2006, 14:31
dus vanwege een vervelende gebeurtenis zou je iemand niet naar fns sturen, maar wel naar een ander die bijvoorbeeld duurder is ( van Weelden) ..
heb je je amp wel getest bij fns zelf of ben je thuis gaan testen want dat vertelt je verhaal niet..

Bij hem getest en toen ging hij kraken, wat hij volgens Arie-Jan tot dan toe niet had gedaan. Maar hij vroeg wel 50 euro/100 gulden. Ik ben er met hem over in discussie gegaan omdat ik het eigenlijk niet vond kunnen, maar uiteindelijk vond ik het ook een beetje zielig voor hem, dus heb ik het geld maar betaald zonder verder te zeuren.
Het is gewoon een ervaringsverhaal, maar ik vind het wel vreemd dat mijn oom binnen een of twee dagen gelijk het probleem had opgelost.
Van Weelden is inderdaad heel erg duur, dus die zette ik er alleen voor de volledigheid bij, hij wordt wel gezien als een van de grootste in Nederland, ik had er toch ook bijgezet dat hij duur was?
Bovendien heb ik er ook bijgezet dat ik er verder niets negatiefs over FNS mee bedoel, maar ik heb gewoon een beetje het idee dat hij niet de ideale persoon is om een versterker te repareren en/of modificeren.