PDA

View Full Version : Zoveelste Buizen-vraag Topic



drap
18 februari 2006, 13:00
Vraag voor met name de Marshall JTM kenners, maar ook degene die er meer verstand van hebben als ik (en dat kan gauw). Ik wil de buizen in m'n JTM60 upgraden omdat de (originele) Chineze buizen die er in zitten nou ook weer niet je van het zijn. Nou heb ik een mailtje gestuurd naar dr. Tube voor wat info. Ik weet nu dat ik eigenlijk alleen EL34's erin kan zetten, omdat andere buizen een complete verandering van het bias circuit met zich mee zou brengen. Omdat ik zowel een voller, vetter clean wil hebben alswel een vettere gain, let wel, niet perse meer gain, raadde hij me aan er een vers zetje EL34's warm gebiast met JJ ECC83S'n in te doen. Ik denk dan dat die EL34's of Groove Tubes of Electro Harmonix gaan worden gezien de kwaliteit en de betrouwbaarheid van deze merken. Nu komt 't! Stuur ik een mailtje naar Muziekhuis Westerhaven of ze dat bij hun ook kunnen doen, dat verwisselen van de buizen en het biassen enzo, krijg ik als antwoord dat ik er zo nieuwe buizen in kan doen mits EL34's en 12AX7's zonder biassen omdat dat bij een Marshall niet hoeft! Nu is Drappie dus helemaal in de warre. Mensen, help mij, want ik snap er helemaal niets meer van. En als iemand nog andere alternatieven weet voor de buizen, dan is dat erg welkom. Haha, zal wel weer uitdraaien op een knallend meningsverschil tussen verschillende forumgebruikers, maar in het begin zitten er altijd bruikbare tips tussen :)

Scali
18 februari 2006, 13:07
Marshall verkoopt z'n eigen buizen, die je volgens mij meteen in je versterker mag prikken (door Marshall geselecteerd op bias, oa Mesa/Boogie doet dit ook).
Maar dat gaat niet op voor andere merken, dan is het beter om ze door een vakman even te laten biasen. Sowieso kun je door de bias-instelling het geluid nog wat beinvloeden (zoals Dr. Tube dus ook aangeeft), dus is het misschien toch wel handig om dat te laten doen. Voor pre-amp buizen hoeft er nooit gebiast te worden.
Je kunt trouwens ook de JJ E34L erin doen. Dat is een variant op de EL34 met wat meer vermogen en wat meer headroom. Die heb ik er ook in, en bevallen me erg goed, al heb ik de versterker nog niet met 'gewone' EL34s gehoord.

drap
18 februari 2006, 13:16
Marshall verkoopt z'n eigen buizen, die je volgens mij meteen in je versterker mag prikken (door Marshall geselecteerd op bias, oa Mesa/Boogie doet dit ook).
Maar dat gaat niet op voor andere merken, dan is het beter om ze door een vakman even te laten biasen. Sowieso kun je door de bias-instelling het geluid nog wat beinvloeden (zoals Dr. Tube dus ook aangeeft), dus is het misschien toch wel handig om dat te laten doen. Voor pre-amp buizen hoeft er nooit gebiast te worden.
Je kunt trouwens ook de JJ E34L erin doen. Dat is een variant op de EL34 met wat meer vermogen en wat meer headroom. Die heb ik er ook in, en bevallen me erg goed, al heb ik de versterker nog niet met 'gewone' EL34s gehoord.

Maar kom ik bij eigen buizen van Marshall dan niet uit op hetzelfde? Dus de iele buisjes qua geluid als die ik er nou in heb zitten? En ik neem aan, des te warmer gebiast, des te warmer het geluid gezien flink opgewarmde buizen mooier klinken? Ik kan hier eigenlijk ook wel uit concluderen dat ik van Westerhaven nou niet echt een vakkundig antwoord heb gekregen, wat al een beetje m'n vermoeden was

Orpheo
18 februari 2006, 13:38
Maar kom ik bij eigen buizen van Marshall dan niet uit op hetzelfde? Dus de iele buisjes qua geluid als die ik er nou in heb zitten? En ik neem aan, des te warmer gebiast, des te warmer het geluid gezien flink opgewarmde buizen mooier klinken? Ik kan hier eigenlijk ook wel uit concluderen dat ik van Westerhaven nou niet echt een vakkundig antwoord heb gekregen, wat al een beetje m'n vermoeden was

als je t "warm" biast, (dus boven de aanbevolen 70% van de maximum spanning die die buis kan hebben) zoals eddie van halen dat deed, and others, is de kans zeer groot dat je je buizen binnen no time kan vervangen omdat ze dan weer op zijn.

je kan wel nieuwe buizen erin zetten zonder bias, maar het is beter om het te doen. als ik in mijn marshall nieuwe buizen ga zetten, ga ik dat hoogstwaarschijnlijk laten doen, en omdat ik ook wat vettiger clean en een dikkere oversturing wil, ga ik er JJ's in laten zetten. die leveren dat wel.

kortom: ik zou t lekker weg laten brengen voor deze keer (tenzij je precies weet hoe je moet biassen, en ik weet dat niet, alleen in theorie, daarom breng ik t weg) en als die JJ's bevallen kan je daarna t net zo vaak vervangen door jj's, want bias hoeft dan (dacht ik) niet meer.

Scali
18 februari 2006, 13:50
en als die JJ's bevallen kan je daarna t net zo vaak vervangen door jj's, want bias hoeft dan (dacht ik) niet meer.

Da's niet helemaal waar. Buizen zijn niet bepaald het meest consistente produkt. Ook tussen buizen van hetzelde merk en type, zelfs als ze achter elkaar van de lopende band afkomen, zit ook nog aardig wat verschil. Eigenlijk moet je eindbuizen altijd laten biasen.
Vandaar dus dat er die preselectie wordt gedaan op buizen. Mesa/Boogie werkt met kleurcodes voor de bias van eindbuizen (niet hun eigen buizen, die kopen ze ook gewoon van andere fabrikanten, en dat wisselt nog wel eens)
Eigenlijk is het dan andersom... Als de kleurcode maar goed is, kun je ze erin prikken, ongeacht welke fabrikant ze gemaakt heeft.

Orpheo
18 februari 2006, 14:35
Da's niet helemaal waar. Buizen zijn niet bepaald het meest consistente produkt. Ook tussen buizen van hetzelde merk en type, zelfs als ze achter elkaar van de lopende band afkomen, zit ook nog aardig wat verschil. Eigenlijk moet je eindbuizen altijd laten biasen.
Vandaar dus dat er die preselectie wordt gedaan op buizen. Mesa/Boogie werkt met kleurcodes voor de bias van eindbuizen (niet hun eigen buizen, die kopen ze ook gewoon van andere fabrikanten, en dat wisselt nog wel eens)
Eigenlijk is het dan andersom... Als de kleurcode maar goed is, kun je ze erin prikken, ongeacht welke fabrikant ze gemaakt heeft.

ook goed :P je zou denken dat met huidige computegestuurde apparatuur buizen heel nauwkeurig (na)gemaakt kunnen worden... niet dus.

drap
18 februari 2006, 16:16
Ik ben het denk ik niet van plan hoor, maar als ik het bias circuit en dergelijke in m'n JTM om laat bouwen om er 6550 buizen in te kunnen zetten, is dat een erg dure cq omslachtige grap? Of kan ik voor dat geld net zo goed een andere versterker kopen, wat ik dus vooralsnog niet van plan ben.

vinni
18 februari 2006, 19:51
Hoi,

Heb zelf de volgende JJ buizen:
ECC803
ECC83
ECC83 higain
EL34L
KT77

Draai momenteel mijn VHT 2/50/2 met Svetlana's EL34 Winged-C.
Deze staan bekend als heel goede EL34's.

De EL34L en KT77 (ook EL34 variant) moet ik nog eens testen.

T.a.v. de preamp tubes....JJ's staan niet bekend voor het schreeuwende hoog. als je ook meer gain wenst dan zou ik gaan voor de ECC83 higain.
Gebruik ze nu nog in mijn Groove Tubes Trio preamp maar die worden allemaal vervangen door de 803's. Vind ik wat ronder en natuurlijker klinken.

Heb nog een zooitje andere preamp buizen zoals Ruby tubes, sovtek, National en Groove Tubes....

Vind de JJ's toch het beste.

Ben overigens wel reuze benieuwd naar NOS buizen en de nieuwe replica Tongsul buis....

Vinni

drap
18 februari 2006, 20:20
Hoi,

Heb zelf de volgende JJ buizen:
ECC803
ECC83
ECC83 higain
EL34L
KT77

Draai momenteel mijn VHT 2/50/2 met Svetlana's EL34 Winged-C.
Deze staan bekend als heel goede EL34's.

De EL34L en KT77 (ook EL34 variant) moet ik nog eens testen.

T.a.v. de preamp tubes....JJ's staan niet bekend voor het schreeuwende hoog. als je ook meer gain wenst dan zou ik gaan voor de ECC83 higain.
Gebruik ze nu nog in mijn Groove Tubes Trio preamp maar die worden allemaal vervangen door de 803's. Vind ik wat ronder en natuurlijker klinken.

Heb nog een zooitje andere preamp buizen zoals Ruby tubes, sovtek, National en Groove Tubes....

Vind de JJ's toch het beste.

Ben overigens wel reuze benieuwd naar NOS buizen en de nieuwe replica Tongsul buis....

Vinni

Die KT77 heb ik ook nog aan gedacht, dat is toch ongeveer hetzelfde als KT88's? Als dat past in m'n versterker dan is dat een serieuse overweging. Wat betreft die JJ's, ik hoef ook niet zo nodig meer gain, maar wel een vettere gain. M'n huidig gain kanaal heeft wat weinig laag en klinkt wat iel. Opzich zat ik nog het meest te denken aan 12AX7's van JJ en EL34's van Elektro Harmonix, maar de tip van Scali om es EL34L's te proberen van JJ heeft mij alweer tot twijvelen gebracht. Klinkt mij ook wel als een goeie tip. Wat ik in ieder geval nog het meest beoog is een zeer vet clean geluid met een randje van oversturing zoals het gitaargeluid van m'n favo John Frusciante. Ik weet dat hij een Major bespeelt met KT88 's. Wat ik ook een erg mooie cleane sound vind is die van Jeff Buckley en hij gebruikte een combo van Mesa met daarin 6L6's. Vandaar ook mijn vraag of het nuttig is m'n versterker daartoe om te bouwen zodat er 6L6's of KT88's in kunnen, of dat dat wel een erg duur en nutteloos grapje word. In dat geval wil ik er de best mogelijke EL34's in doen om zo dicht mogelijk in de buurt te komen van m'n geluid. Ik denk namelijk dat ik nog het meest ver kom met het vervangen van m'n eindversterkerbuizen

Scali
18 februari 2006, 20:22
ook goed :P je zou denken dat met huidige computegestuurde apparatuur buizen heel nauwkeurig (na)gemaakt kunnen worden... niet dus.

In theorie kan dat. In de praktijk zijn het gewoon nog steeds de oude oostblok-fabrieken en China die die buizen fabriceren. Dat is dus ook de reden dat NOS-buizen zo gewild zijn, die kwaliteitsstandaard wordt nog steeds niet gehaald, en zal misschien ook nooit gehaald gaan worden. Het zal wel niet rendabel zijn om een buizenfabriek op te gaan zetten, of te gaan moderniseren.

vinni
18 februari 2006, 21:18
Die KT77 heb ik ook nog aan gedacht, dat is toch ongeveer hetzelfde als KT88's? Als dat past in m'n versterker dan is dat een serieuse overweging. Wat betreft die JJ's, ik hoef ook niet zo nodig meer gain, maar wel een vettere gain. M'n huidig gain kanaal heeft wat weinig laag en klinkt wat iel. Opzich zat ik nog het meest te denken aan 12AX7's van JJ en EL34's van Elektro Harmonix, maar de tip van Scali om es EL34L's te proberen van JJ heeft mij alweer tot twijvelen gebracht. Klinkt mij ook wel als een goeie tip. Wat ik in ieder geval nog het meest beoog is een zeer vet clean geluid met een randje van oversturing zoals het gitaargeluid van m'n favo John Frusciante. Ik weet dat hij een Major bespeelt met KT88 's. Wat ik ook een erg mooie cleane sound vind is die van Jeff Buckley en hij gebruikte een combo van Mesa met daarin 6L6's. Vandaar ook mijn vraag of het nuttig is m'n versterker daartoe om te bouwen zodat er 6L6's of KT88's in kunnen, of dat dat wel een erg duur en nutteloos grapje word. In dat geval wil ik er de best mogelijke EL34's in doen om zo dicht mogelijk in de buurt te komen van m'n geluid. Ik denk namelijk dat ik nog het meest ver kom met het vervangen van m'n eindversterkerbuizen

Ik weet niet of KT88īs in je marshall passen.
Inzake de KT77's....de eerste batch heeft een hele hoge platevoltage.
Niet iedere versterker schijnt dit aan te kunnen.
De batches die nu van de band rollen hebben een lagere platevoltage.
Die zou ik in jou geval dan nemen.

T.a.v. de JJ EL34L's.....
Ik weet niet of je zelf biassed maar zie dat je in Appingedam woont.
Je mag ze wel een keertje proberen....Woon in Paterswolde.

Vinni

vinni
18 februari 2006, 21:24
In theorie kan dat. In de praktijk zijn het gewoon nog steeds de oude oostblok-fabrieken en China die die buizen fabriceren. Dat is dus ook de reden dat NOS-buizen zo gewild zijn, die kwaliteitsstandaard wordt nog steeds niet gehaald, en zal misschien ook nooit gehaald gaan worden. Het zal wel niet rendabel zijn om een buizenfabriek op te gaan zetten, of te gaan moderniseren.

De reden dat er zoveel mis is met buizen is juist dat dit testen duur is.
Ze worden gemaakt en dan direct naar de leverancier. Veelal worden ze daar (als je geluk heb dan) getest. Een goed voorbeeld is Groove Tubes of Ruby Tubes. Veelal relabelen zij de buizen en testen ze. GT maakt zelf overigens ook buizen.....maar zeker niet allemaal. Maar dan nog....om een goed beeld van een buis te krijgen zou je ze eigenlijk minstens 24 uur moeten inbranden.
Ook dat wordt vaak niet gedaan.

Gelukkig doen de meeste buizenleveranciers niet moeilijk als je een buis terug stuurt.....ze weten dat er nogal een hoog uitvalpercentage is.

Vinni

Punt
18 februari 2006, 21:24
Heb je al wat met de preamp buizen getest, die hebben vaak meer invloed op toon en feel en zijn minder duur?

drap
18 februari 2006, 21:28
Ik weet niet of KT88īs in je marshall passen.
Inzake de KT77's....de eerste batch heeft een hele hoge platevoltage.
Niet iedere versterker schijnt dit aan te kunnen.
De batches die nu van de band rollen hebben een lagere platevoltage.
Die zou ik in jou geval dan nemen.

T.a.v. de JJ EL34L's.....
Ik weet niet of je zelf biassed maar zie dat je in Appingedam woont.
Je mag ze wel een keertje proberen....Woon in Paterswolde.

Vinni

Klopt, die KT88's passen misschien fisiek niet. Nee, biassen doe ik niet zelf. Ik ben namelijk een leek op het gebied van buizenversterkers. Maar ehm... kan jij dat wel? Ik wil dan best es langs komen. Ik heb alleen geen rijbewijs... Als ik nou es niet om het half jaar een andere versterker aanschafte en dergelijke, had ik misschien es wat geld over om te kunnen lessen :D

Negative K3 fan
19 februari 2006, 13:30
Ik weet niet of KT88īs in je marshall passen.
Inzake de KT77's....de eerste batch heeft een hele hoge platevoltage.
Niet iedere versterker schijnt dit aan te kunnen.
De batches die nu van de band rollen hebben een lagere platevoltage.
Die zou ik in jou geval dan nemen.

T.a.v. de JJ EL34L's.....
Ik weet niet of je zelf biassed maar zie dat je in Appingedam woont.
Je mag ze wel een keertje proberen....Woon in Paterswolde.

Vinni

Ik zag op de tube town site ook die kt77s al, heb je misschien een link met meer info over die buizen? Buizen 'hebben' trouwens geen plate voltage, dat wordt bepaald door de versterker, ik denk dat je iets anders bedoelt...

zjanke
19 februari 2006, 13:57
Heb je al wat met de preamp buizen getest, die hebben vaak meer invloed op toon en feel en zijn minder duur?



Ik heb een keer een amptech 4 verschillende merken preampbuisjes van hetzelfde type na elkaar in dezelfde Marshall DSL50 zien prikken en voor mij zat er niet bijzonder veel verschil in de klank. (er zaten JJ's en sovteks bij, andere 2 merken weet ik niet meer) Andere eindbuizen deden voor mij veel meer aan de klankkleur.
Ik lees hier vaak dat er juist voorbuizen gewisseld worden om een verschil te maken en ik vraag me dus nu af of de ene versterker veel beter op reageert op andere voorbuizen dan een andere versterker (Uiteraard wel dezelfde types buis en dezelfde instellingen) omdat het merk voor mij niet zoveel uitmaakte.

drap
19 februari 2006, 14:28
Ik heb een keer een amptech 4 verschillende merken preampbuisjes van hetzelfde type na elkaar in dezelfde Marshall DSL50 zien prikken en voor mij zat er niet bijzonder veel verschil in de klank. (er zaten JJ's en sovteks bij, andere 2 merken weet ik niet meer) Andere eindbuizen deden voor mij veel meer aan de klankkleur.
Ik lees hier vaak dat er juist voorbuizen gewisseld worden om een verschil te maken en ik vraag me dus nu af of de ene versterker veel beter op reageert op andere voorbuizen dan een andere versterker (Uiteraard wel dezelfde types buis en dezelfde instellingen) omdat het merk voor mij niet zoveel uitmaakte.

Hiermee ben ik het ten dele eens. Het is namelijk wel zo, en dat heb ik wel al uit eigen ervaring ondervonden, dat de ene voorversterkerbuis meer "chunk" geeft als de andere. Ik heb namelijk es mijn voorversterkerbuisje van m'n AVT275 vervangen door eentje van Groove Tubes en dat gaf me absoluut meer "chunk", Ik kan niet zeggen dat het m'n geluid meer kleurde, dat inderdaad niet. Nou weet ik ook niet of je dat sowieso lukt met een AVT, gezien de eindversterker met transistors werkt. Ik denk inderdaad dat je eindversterkerbuizen dat meer doen. Daarom wil ik ook al mijn buizen laten vervangen van m'n JTM. Dus als iemand bijv nog nuttige info heeft over die KT77 buizen, zou dat zeer welkom zijn. En het liefst VOOR volgend weekend, want dan wil ik es naar de gitaarboer gaan met m'n versterker :)

vinni
19 februari 2006, 14:34
Ik zag op de tube town site ook die kt77s al, heb je misschien een link met meer info over die buizen? Buizen 'hebben' trouwens geen plate voltage, dat wordt bepaald door de versterker, ik denk dat je iets anders bedoelt...

Ik haal mijn buizen altijd bij Eurotubes (http://www.eurotubes.com)
Daar vind je ook info over de KT77īs.

Blijkbaar heeft Bob een streepje voor bij JJ.
Hij heeft altijd als eerste nieuwe types.

Dacht altijd dat dit platevoltage was....
In ieder geval wat ik bedoel is de biasinstelling.
Die worden gemeten in Ma toch?
Hoe heet dit dan?
Altijd bereid om te leren! :)

Vinni

vinni
19 februari 2006, 14:44
Klopt, die KT88's passen misschien fisiek niet. Nee, biassen doe ik niet zelf. Ik ben namelijk een leek op het gebied van buizenversterkers. Maar ehm... kan jij dat wel? Ik wil dan best es langs komen. Ik heb alleen geen rijbewijs... Als ik nou es niet om het half jaar een andere versterker aanschafte en dergelijke, had ik misschien es wat geld over om te kunnen lessen :D

Nee,
Nog nooit gedaan.
Maar met deze buizen en mijn versterker ga ik naar iemand toe waar ik toch het e.e.a. wil opsteken zodat ik het in de toekomst ook zelf kan.
Zo moeilijk schijnt het niet te zijn. Je moet wel heel voorzichtig zijn i.v.m. de hoge voltages in de versterker.

Vinni

Scali
19 februari 2006, 15:16
De reden dat er zoveel mis is met buizen is juist dat dit testen duur is.

Da's een beetje een omgekeerde redenering, en niet echt wat ik bedoel.
Als er veel mis is met buizen, dan deugt de productie dus niet. Met testen kun je wel de rotte appels eruit filteren, maar je gaat er niet minder rotte appels door produceren.
En dat bedoelde ik ook niet echt. Ik bedoelde dat zelfs de beste selectie van nieuwe buizen het niet haalt bij de kwaliteit van NOS buizen. Dat is dus ook iets wat in het ontwerp van de buis (hoewel een aantal fabrikanten tegenwoordig overgestapt is op ontwerpen van Mullard, Telefunken ed) en het productieproces zit. De productiefaciliteiten van de NOS-buizen waren destijds gewoon beter dan wat er nu nog draait in het oostblok en in China.
Maargoed, dat is allemaal leuk voer voor puristen, ik koop zelf geen NOS-buizen, omdat ik ze veel te duur vind, en ik ook prima tevreden ben met mijn EH en JJ buisjes. Zo slecht is het nou ook allemaal weer niet :)

drap
19 februari 2006, 15:24
Ey Vin, nog bedankt trouwens voor de link van die Eurotubes-site :) Hele bruikbare informatie. Ik ga dr. Tube nog es mailen, want wat ik van die Eurotubes site aflees is dat EL34's prima vervangen kunnen worden door die KT77's. Nu wil ik alleen nog ff weten hoe dat zit met het warmlopen van m'n versterker en welke voorversterkerbuizen hier het best bij passen. Als dit allemaal kan gaan het waarschijnlijk die KT77's worden. Tenzij iemand nog een beter onomstotelijk alternatief heeft natuurlijk :)

nicoverduin
19 februari 2006, 15:36
In ieder geval wat ik bedoel is de biasinstelling.
Die worden gemeten in Ma toch?
Hoe heet dit dan?
Altijd bereid om te leren! :)

Vinni
De BIAS instelling is het punt waar de buis zich instelt als er geen signaal doorloopt. De Bias wordt ingesteld door op de G1 een bepaalde negatieve spanning te zetten tov de kathode. Op dat punt loopt er een stroom (uitgedrukt in mA). Echter de buis heeft ook nog een maximum nl. de Plaat (of anode) dissipatie (er zijn er meer maar nu effe nvt). Dit is het maximum wat de anode kan hebben (dat grote grijze/zwarte ding wat je in de buis ziet). De dissipatie bereken je door de BIAS stroom (in mA) te vermenigvuldigen met de spanning tussen de Anode en de Kathode. Dit levert een hoeveelheid Watts op (I * V). Deze moet zo rond de 60-70% liggen van het maximum wat de buis mag hebben.
Bij EL34 is het maximum 25 Watt. Dus moet je rond de 19 Watt blijven hangen. De 6L6 mag iets hoger (rond de 19.5 Watt). Sommigen gaan klakkeloos alleen de stroom doormeten. De zogenaamde kathode stroom methode. De variatie van buizen is echter zo groot dat dit nogal eens de plank fors mis slaat.

Tenslotte. Bij een te hoge spanning van de versterker kan dit versneld opbranden van de buizen betekenen. Overigens hij klinkt dan geweldig....zolang het duurt.

M.a.w. beide parameters (Ia en Vak) meten. Dan weet je het zeker.

Nico

vinni
19 februari 2006, 15:44
Euh...ja...dat bedoel ik! :)

Nou....misschien toch maar aan een ander overlaten.
Hahaha...

Vinni

Negative K3 fan
19 februari 2006, 18:15
Dacht altijd dat dit platevoltage was....
In ieder geval wat ik bedoel is de biasinstelling.
Die worden gemeten in Ma toch?
Hoe heet dit dan?
Altijd bereid om te leren! :)

biasinstelling is in mA (denk aan de hoofdletters, m = milli is 10^-3 M = mega is 10^3, ampere met hoofdletter) vermenigvuldigd idd met de anode spanning (plate voltage), ik gok dat je bedoelde dat die buizen veel stroom trokken? maar iig ik kan wel wat met die eurotubes site, bedankt!