PDA

View Full Version : Invloed van Hifi-amp icm met Pod XT



Satriani
17 februari 2006, 21:33
Dudes

Ik vroeg me nou is af wat voor invloed m'n ( niet al te dure ) akai hifi-amp nou heeft op m'n geluid..
Huidige setup Podxt-> Behringer mixer -> Akai hifi amp -> 2x samson reveal 65

Als ik nou is een versterker aanschaf die ervoor dit gebeuren bedoeld is, zou dit dan beter gaan klinken?
Bijv die samson dingen hierzo:
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/scan/MM=42a815806be2abf84e72cb55ab96bf8e:30:44:15.html? mv_more_ip=1&mv_nextpage=browse_list&mi=nosession&mv_arg=
Ik wil maximaal een eurotje of 200 eraan uitgeven als me geluid er ook echt op vooruit gaat ;)

Help me out....

harrie-beton
18 februari 2006, 02:00
LINK DOET HET NIET



in principe maakt het weinig uit. De meeste vervormingen gebeuren voor dat het versterkt gaat worden. Dat is een combinatie van de gitaar en de podxt.

Hifi is in principe recht-door versterking.

Akai is niet een top versterker maar dat is de mengtafel ook niet en de boxen ook niet.
Uiteraard zijn er verschillen in hifi maar je gitaargeluid van de podxt moet in de podxt bepaald zijn. Garbage in = garbage out.

Ik zou in de podxt en samen met je eigen gitaar gaan tweaken.
De mp3 die ik van je gehoord heb lieten een goed geluid horen maar wel typisch squier strat.
Gezien je topic naam .. zou ik eens een ibanez scheurijzer proberen op je setup.

qwertyuiop
18 februari 2006, 09:58
volgens mij is dat niet helemaal waar.

Ik kan het niet onderbouwen met argumenten, maar een hifi-versterker kleurt je geluid absoluut wel! elke hifiversterker klinkt anders (en dan hebben we het even over de huis-tuin-en-keuken-versterkertjes zoals Akai) Het is niet voor niks dat men adviseert om een eindmix van een productie op meerdere huiskamer-setjes te beluisteren. Je zult dan ook merken dat in elke huiskamer je mix anders klinkt. De kunst van het mixen is dan ook om een mix neer te zetten die op alle soorten huiskamer-setjes goed klinkt..
(heeft uiteraard ook te maken met afmetingen ruimte en opstelling boxen)

Juist de duurdere (lees; professionele) versterkers en dus de echte geluidsstudio-versterkers worden gebouwd om zoveel mogelijk recht-door te versterken, zodat er zo min mogelijk kleuring aan je geluid wordt toegevoegd. maar de huiskamer-versterkers van Akai, philips em sony etc. kleuren allemaal je geluid.
Het is net zoals met speakers; hoe duurder, hoe minder kleuring....

ik kan het niet onderbouwen, maar mijn ervaring (20 jaar home-studio-werk) heeft mij geleerd dat de huis-tuin-en-keuken-versterkertjes absoluut kleuren. Een goedkoop rack-versterkertje (full-range) geeft al veel betere resultaten.
Samson heb ik nooit gehoord, maar ik heb zelf een alesis ra-100 die prima voldoet.

Je moet het maar eens proberen door te testen (als je de mogelijkheid hebt), dan zul je horen dat elke hifi-verterker anders klinkt, en dat een goede (studio, dus proffesionele) versterker je geluid veel meer "opent" en laat "ademen".

Je geluid is zo sterk als de zwakste schakel; in dit geval je akai-versterker. (en echt goede monitors helpt ook!)
succes ermee in ieder geval.

Satriani
18 februari 2006, 14:07
@harrie: Als ik dat nu terugluister merk ik echt hoe fukin groot het verschil is met de gitaar die ik nu heb. Pacifica812w 2x SD ssl1 en een SD JB in de brug waarvoor ik waarschijnlijk een superdistortion in de plaats ga gooien.

Link:

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/browse_list.html?mv_arg=4030

qwertyuiop: Tsja weet je wat het is ik wil niet teveel geld meer uitgeven aan die hele digitale crap, word er doodziek van maar ik erger me gewoon zwaar aan die pod en probeer alles om er een redelijk geluid uit te halen. En al is daar zo'n versterkertje van 200 euro voor nodig dan doe ik dat. Maar betekent minder kleuring ook beter, mooier etc...
Want daar gaat het mij gewoon om maar ik denk toch dat ik never nooit niet een goed geluid met deze setup haal. Die monitors zijn volgens mij ook niet super...
Ik denk dat ik heel me zooi gewoon een keertje meeneem naar verspuy en ff ga vergelijken

qwertyuiop
19 februari 2006, 12:10
tja....ik heb zelf een podxtlive en speel er eigenlijk alleen thuis met koptelefoon of live via een fullrange-monitor mee. Het geluid is heel anders en minder dynamisch/open dan mijn mesa boogie triaxis/20:20 rack.....
Je moet die digitale moddeling ook nooit vergelijken met buizenversterkers. dan ga je je er inderdaad aan ergeren. Het is andere apparatuur en klinkt ook gewoon anders.
die moddeling-dingen moet je gebruiken voor specifieke toepassingen;
- thuis oefenen (mp3-spelertje erop en gaan...)
- band-repetities (lekker weinig sjouwen en opbouwen)
- schnabbeltjes waar je ff snel centen gaat ophalen ;-) (zodat de te investeren tijd tot een minimum beperkt blijft door korte opbouwtijd) of
- studio-gebruik (en bij serieuze opnames is een goede versterker + monitors wel degelijk belangrijk)

Voor het overige werk moet je gewoon lekker een buizenbak pakken...

enne...ja...minder kleuring betekent in dit geval een beter geluid. De jongens van line6 hebben echt geen rotzooi gemaakt hoor. Als je minder kleuring hebt komt het geluid zoals ze dat bij line6 bedoeld hebben veel beter tot zijn recht. Daarom zijn er ook veel gitaristen die hun pod door een goede PA geweldig vinden klinken. Een PA is namelijk bedoeld om recht-door uit te versterken en dan klinkt het gewoon goed. Alleen de dynamiek in je spel verdwijnt een beetje.
Of het dus de investering waard is om een beter geluid uit je pod te halen dan nu, moet je uiteraard zelf beslissen.

Als ik me dood-irriteer aan apparatuur, gaat de apparatuur gewoon de deur uit......waarom gebruik jij eigenlijk een Pod? ;-)

nielsduursma
19 februari 2006, 12:33
die link, dat zijn toch gewoon pa endversterkers?? of ben ik nou gek??
en als het pa versterkers zijn zal het iig een stuk minder "kleuren" dan een gewone huis-tuin-keuken hifi versterker.

Satriani
19 februari 2006, 13:34
Als ik me dood-irriteer aan apparatuur, gaat de apparatuur gewoon de deur uit......waarom gebruik jij eigenlijk een Pod? ;-)

Nouw het is niet gratis allemaal he. Ik koop over een tijdje wel een goede buizen bak. Maar dan wil ik ook gelijk echt goed en als ik die pod verkoop met het geld wat ik nu heb kan ik er weinig voor terugkopen

fullorder
19 februari 2006, 14:19
Kun je ook niet direct actieve monitors aansluiten op je pod? Heb je geen eindtrap meer nodig. Goedkoop zijn goede studiomonitoren niet, maar wellicht kun je iets vinden voor een redelijke prijs (De RK series van KRK, nEar van ESI,...)

qwertyuiop
19 februari 2006, 16:03
Nouw het is niet gratis allemaal he. Ik koop over een tijdje wel een goede buizen bak. Maar dan wil ik ook gelijk echt goed en als ik die pod verkoop met het geld wat ik nu heb kan ik er weinig voor terugkopen

oke, ik dacht dat je 'm gewoon gebruikte naast een buizenversterker ofzo. en nee, het is inderdaad niet gratis allemaal....

maarrehhh...als je nou over een tijdje geld gaat investeren in een buizenbak, zou ik nu niet 200 euro in een versterker stoppen. Voor 200 euro koop je betere kwaliteit dan een akai-versterker, maar nog steeds geen "super-buizen-geluid". (zal je ook nooit uit een pod kunnen halen...

je kan dan beter je geld nog ff in je zak houden en later investeren in iets goeds zoals je al van plan bent.

gebruik je je pod in een band of alleen thuis? in het eerste geval moet je natuurlijk wel iets hebben om het uit te versterken, maar in het tweede geval heb je aan een akai-versterker of een koptelefoon meer dan genoeg volgens mij.. en nogmaals...dan kun je je geld beter ff in je zak houden lijkt mij.