PDA

View Full Version : 18watt, Plexi, FireFly, Champ, AX84 enz enz



cannondale_01
17 februari 2006, 21:16
Kan iemand (of iemanden) mij uitleggen wat het verschil is in geluid, mogelijkheden en de techniek die achter deze buizen versterkers zitten.
Ik loop al een tijdje met het plan zelf een klein buizenbakkie te bouwen (in top uitvoering).
Een keuze maken is toch wel lastig als je geen goed idee hebt over het eindresultaat.

cannondale_01
18 februari 2006, 08:10
Oja- Ik ben al weken hier de topic's en aanverwante sites aan het doorspitten en met name van de mannen met ervaing, Helaas maakt dat de boel voor mij alleen maar onduidelijker aangezien er flink de diepte ingegaan wordt. Het geeft mij geen echt duidelijk overzichtelijk beeld. Mogelijk ook omdat ik nog niet de buizentechniek goed beheers. Wellicht luidt dan het advies
studeer nog effe verder op de theorie ??
Wie o wie helpt mij opweg?

chocorookie
18 februari 2006, 09:08
Hallo cannondale, lees eerst de eerste 2 topics, vooral qua veiligheid.
Hier een site van ax84 waarin al bouwende theorie naar voren komt.

http://www.ax84.com/index.php?pg=projects&project=p1

ax84 = high gain amp

Je kunt dan eens verder gaan kijken op The Fender field guide, hieroo staan schema's. Kijk of je deze kunt begrijpen, benoemen.

http://www.aikenamps.com/

Lees dit eens door hoe je je amp moet gaan bouwen, steraarding, bedraden, baisen enz.

D'r is veel te vinden, alles is een mix van, maar probeer hier de hoofdlijn in te vinden.

Gr. choc

H.Manback
18 februari 2006, 15:58
...
ax84 = high gain amp
...


Sorry hoor, maar dit slaat eerlijk gezegd nergens op :o

AX84 is een initiatief van een aantal gasten om een soort van verzameling van ontwerpen aan te bieden die in principe origineel zijn (voor zover dat kan bij buizenversterkers zonder poespas). Op de site kan je meerdere modellen vinden, van champ achtig met een enkele EL84 eindtrap met tone control tot een high gain 2 kanaals versterker. Bij de meeste versterkers staan ook mp3s gemaakt door leden die er een hebben gebouwd, daar mee krijg je een groffe indicatie van wat het karakter is.

18Watt is een site voor het bouwen van een Marshall 18Watt, die voor zover ik weet qua karakter een beetje zoals de JTM45 is, daarmee bedoel ik niet high gain maar meer blues rock.

Maar al dit soort dingen zijn voorlopig nog bijzaak. Belangrijker is dat je je eerst verdiept in hoe buizen en buizenversterkers werken en dat soort dingen. Als je dan gaat bouwen kan je veel beter nadenken over hoe je dingen doet en hoe je bijvoorbeeld brom kan voorkomen. Sommige mensen vinden dat soort dingen bijzaak, en je kan in principe gewoon alle onderdelen bestellen en alles aan elkaar solderen, maar persoonlijk vind ik dat niet echt belonend en eigenlijk ook niet echt verstandig.

Maar ja wie ben ik he... uiteindelijk is het gewoon jouw feessie

Oh en zoals chocorookie al zegt, lees goed de waarschuwingen over werken aan buizen versterkers.

cannondale_01
18 februari 2006, 17:49
OK,

Ik begrijp dat binnen de verschillende ontwerpen meerdere mogelijkheden zijn.

Conclusie: Doorstuderen dus.
Wel lastig als je vingers jeuken!!!!

anyway Thanks

nicoverduin
18 februari 2006, 19:51
Om de techniek te leren kan je gewoon met een Champje of P1 van de AX84. Eenvoudige Single ended amps. Te bouwen en niet al te moeilijk, doch voldoende om het te leren. Trafo's kan je bijv. uit een oude buizenradio slopen (scheelt weer in de kosten).

NK3 heeft paar jaar geleden voor zijn profielwerkstuk van de middelbare school een projectje gedaan door een Champ te bouwen. Misschien mag je dat lenen. Het is een eenvoudige start. Niet te theoretisch en toch een beginnende basis.

Daarna kan je nog je hele leven verzuipen in de bijbels der buizentechniek. Maar om daar gelijk mee te beginnen....niet echt motiverend. Ik zou niet de theorie helemaal opzij schuiven. Kans is dan dat je allerlei dingen gaat uitkramen en daar vervolgens het halve forum over je heen krijgt omdat je het niet begrijpt. Daar hebben we er al genoeg van.

NIco

H.Manback
18 februari 2006, 20:42
Helemaal mee eens idd.

Dat verdiepen in de materie wat ik zei daar bedoelde ik niet mee dat je alles moet hebben. Zoals nico zegt, wat basiskennis opdoen, op AX84 staat bij de P1 ook een aardige uitleg over de werking. Maar op gegeven moment moet je toch gewoon aan het bouwen gaan, daar leer je dan ook veel van. Je leert meer van het bouwen als je genoeg kennis hebt om bewust te bouwen.

Het risico van het gewoon bestellen en bouwen zonder enige kennis is dat je gewoon op goed geluk alles aan elkaar soldeert en daarna een schietgebedje doet bij het aanzetten. Dan leer je vrij weinig van het bouwen zelf.

cannondale_01
19 februari 2006, 01:13
Ik heb inderdaad het werkstuk gezien van Negatieve K3 Fan. Volgens mij was het een PDF. 'k zal hem opsnorren.

Het is zo veradelijk. Als je de schema's ziet lijkt het allemaal mee te vallen, in vergelijking met "gewone" electronica. Ik vind het wel een goed advies. De basis van de materie doornemen en gewoon het simpelste bouwen als praktijk case. Ik was van voornemens om het meteen goed aan te pakken. Maar eigenlijk realiseer ik me dat geen enkele bouwer hier op het forum het er bij ééntje laat. Dus waarom de lat meteen hoog leggen?
Opstaan en vallen hoe zat het ook alweer

chocorookie
19 februari 2006, 02:30
Manback, ik neem high gain helemaal weer terug, your right.
De P1 is dit zeker niet, de Octane heeft een extra gain voorversterkertrap welke er wel naar neigd.
Dus sorry.....................

Veiligheid: zeer serieus nemen!!!!
Je transformeerd de spanning omhoog 230V --> 300tot380 per aftakking t.o.v. de nul vb. 350-0-350 dit resulteerd na gelijkrichting een flinke gelijkspanning van rond de 350-450V naar gelang te bouwen versterker en rectiefer(gelijkrichter) keuze.

Als ik eerlijk mag zijn durf ik amper meer verder uitleg te geven puur uit angst dat het fout kan gaan...............door ff een aantal componenten aan elkaar te solderen en de schakelaar om te halen, iets bekruipt me.

Choc

Nico, ik heb de revibe-update files van een bevriende amerikaan opgestuurd gekregen.
Zeg maar als je ze nodig hebt.

Negative K3 fan
19 februari 2006, 13:37
Om de techniek te leren kan je gewoon met een Champje of P1 van de AX84. Eenvoudige Single ended amps. Te bouwen en niet al te moeilijk, doch voldoende om het te leren. Trafo's kan je bijv. uit een oude buizenradio slopen (scheelt weer in de kosten).

NK3 heeft paar jaar geleden voor zijn profielwerkstuk van de middelbare school een projectje gedaan door een Champ te bouwen. Misschien mag je dat lenen. Het is een eenvoudige start. Niet te theoretisch en toch een beginnende basis.

dat is nog maar klein jaartje geleden... en hij staat nog steeds online op http://home.zonnet.nl/spit23/pwsfinal.zip of .rar

nicoverduin
19 februari 2006, 13:41
Kan je nagaan....dacht dat het al langer was..

cannondale_01
19 februari 2006, 15:03
Thanks, NK3

Ik was reeds aan het speuren(eigenlijk ondoenlijk) in je berichten aangezien ik niet meer wist waar ik het eerder gezien had.
Dit stuk gaat me zeker helpen.

Negative K3 fan
19 februari 2006, 18:11
als je engels goed genoeg is, zou ik eerst beginnen met het p1 theory document en het class a explained betoog van randall smith (mesa boogie website).