PDA

View Full Version : complete renovatie binnenwerk les paul



kassie
17 februari 2006, 18:48
Hallo mensen, Ik heb een epiphone les paul en heb net nieuwe seymour duncan pick ups erin zitten. ze ruisen toch wat meer dan m'n oude pickups als ik distortion heb, dus ik ben van plan om ze te wax potten maar ook vooral mijn binnenwerk met folie te voorzien. Ik wil dan ook gelijk alle bedrading meenemen omdat dat er ook niet goed verzorgd uitziet. Ik heb bijvoorbeeld plaatjes van het binnenwerk van een gibson gezien waar de bedrading er veel degelijker uitziet.

Maar nu heb ik een aantal vragen.
Wat is geschikte folie en hoe dik? Ik heb gehoord dat koperfolie veel gebruikt wordt maar wat is precies de functie ervan? Moet ik de folie ook onder de pots plaatsen? hoe kom ik van de soldeerspetters op mijn potentiometers af? Moet ik dan gewoon nieuwe pots kopen? Wat is geschikt dikker draad voor het binnenwerk? Moet ik ook folie in de pickup kamers plaatsen?

Groeten Karst-Erik

B_2_the_a
23 februari 2006, 15:42
koop een rol koperfolie(wel met 1 plakzijde)
plak alle ruimtes af: electronicaruimte(+kapje), schakelaarruimte(+kapje) en element ruimte.

waxpotten heeft alleen zin als er een chrome/goude kap op het element zit, het waxen voorkomt dat het kapje gaat trillen wat rondzingen veroorzaakt


verder, gewoon alle electronica vervangen door goeie(switchtcraft enzo)


en verder, probeer strak te solderen, geen spaghetti ervan maken

kassie
24 februari 2006, 10:11
tis al gelukt. kheb er nu de standard gibson humbucker wiring in gedaan. 't koste alleen meer moeite dan ik had gedacht. ik ben er 2 midagen mee bezig geweest. Ik heb de elementen ook gewaxed. en de boel met koperfolie en koperplaat afgeplakt. hij is nu idd bromvrij maar door het waxen ben ik wel een klein beetje aan toon verloren wat ik wel jammer vind.

arjanb01
24 februari 2006, 10:14
tis al gelukt. kheb er nu de standard gibson humbucker wiring in gedaan. 't koste alleen meer moeite dan ik had gedacht. ik ben er 2 midagen mee bezig geweest. Ik heb de elementen ook gewaxed. en de boel met koperfolie en koperplaat afgeplakt. hij is nu idd bromvrij maar door het waxen ben ik wel een klein beetje aan toon verloren wat ik wel jammer vind.

Als je meer tone wilt, koop een echte gibson les paul standaard zou ik zeggen ! Bromvrij, tone en degelijke electronica erin ! :rockon: :)

no 1 hops
24 februari 2006, 15:02
denk dat het verlies aan toon juist niet van het waxen komt.
houd er rekening mee dat de weerstand van het draad, de kwaliteit van de potmeters en ook de schakeling op zich invloed kan hebben op geluid.
mensen houden daar heel weinig rekening mee.
net zoals men goedkope gitaarkabel voor lief neemt die door zijn eigen weerstand de tone verandert.
had je eerst 1 volume 1 tone en nu van allebei twee?

Gerrit
24 februari 2006, 15:22
Ik weet bijna zeker dat het toonverlies door het waxen komt.
Gewaxde elememten gaan wel weer minder snel rondzingen, das wel een voordeel.

kassie
24 februari 2006, 22:22
ja gerrit klopt helemaal. beetje dom van mij alhoewel ik ook zeer tevreden ben met dit geluid. wel grappig dat mij altijd verteld is dat inwaxen niet de toon beinvloed maar wel microphonische feedback tegengaat. Op veel internetsites staat dat ook. Nu heb ik mijn elementjes ingewaxed en beinvloed het de toon wel degelijk. en over de potmeters. Ik heb er gibson potmeters in gedaan, het bijgeleverde schema van seymourduncan en dik draad gebruikt. en ik kan niet zeggen dat ze daardoor beter zijn gaan klinken. gelukkig bromt hij nu stukken minder en heeft de gitaar mijn hand niet nodig om te aarden.