PDA

View Full Version : pickups switchen



AMkrisis
17 februari 2006, 15:24
Hallo

Klein vraagje.

Als je pickups vervangt, mag je de huidige bedrading dan hergebruiken?
Wat ik concreet zou willen doen (uit gemakzucht) is de bestaande bekabeling losknippen in de buurt van de pickups zelf en dan de uiteinden van de nieuwe bekabeling van de pickup vastsolderen aan de bestaande bedrading die dus naar de pots gaat en dergelijke.

Zorgt dit voor problemen (storing bv) en moet ik dan op de 'joint' iets extra doen (afschermen bijvoorbeeld)

of is dit gewoon not done ...

Graag wat uitleg...

Alvast bedankt!

Lord Abortion
17 februari 2006, 16:36
Is geen probleem, en de makkelijkste manier als je je huidige configuratie wil behouden. Let wel op dat de pots de juiste waarde hebben bij jouw pickups (single coil: 250K; humbucker: 500K; actief: 25K). Je kan de huidige bevestigingspunten ook gewoon lossolderen i.p.v. de draad door te knippen, dat is iets properder. En let wel op dat je bij het solderen niet te lang met de soldeerbout op de onderkant van je pots komt, want je zou ze kunnen kapotbranden zo. Het beste is eerst even de onderkant van de pot schuren dan hecht het tin makkelijker.

AMkrisis
17 februari 2006, 16:38
concreet gaat het over een single in mijn Jaguar.

ik heb nog nooit iets gelijks gedaan maar wil het toch zelf doen, en dan ook wel op de makkelijkste manier.

Dus wat raad je aan, huidige kabel losmaken en nieuwe gebruiken, of beide aan elkaar solderen, het soldeersel op mijn pickup zelf losmaken wil ik liever niet doen gezien men kennis van de zaken

Lord Abortion
17 februari 2006, 16:43
Gewoon de soldeerpunten waar de pickup aan een pot komt losmaken, de oude pickup er uit halen met de volledige kabel er nog aan, en de nieuwe aansluiten zoals de oude vastzat.

AMkrisis
17 februari 2006, 16:48
ga het zo eens proberen idd

tips ivm solderen perhaps?

Als ik het goed begrijp eerst de kabel vertinnen door eerst de kabel warm te maken met het ijzer en er dan tin op te doen, dan de plaats verhitten en aanbrengen?

AMkrisis
17 februari 2006, 22:16
DONE!

Ik heb de draadjes gewoon aan elkaar gesoldeerd, did the trick!

Ben nu een trotse eigenaar van een JAP Jaguar vintage white met de volgende aanpassingen:

witte pickguard
graphtech stringsavers saddles
2x Lace Sensor Silver

Alles moet nog netjes afgesteld worden + nieuwe snaren want er is er eentje gesprongen...

Foto's op aanvraag ...

no 1 hops
18 februari 2006, 07:07
nu ga je het dus moeilijk krijgen.
ergens een elementje te koop en dan is de drempel er niet meer van "wie zet hem erin"?
feliciteerd!