PDA

View Full Version : kwintencirkel



Pee
27 oktober 2002, 13:33
kan iemand mij uitleggen waarvoor het dient en hoe je het gebruikt?

alexgit
27 oktober 2002, 14:00
Tis dus een cirkel waar alle toonsoorten omheen staan. Vanaf elke toon kun je een toonladder spelen, als je een kwint hoger gaat komt er een kruis bij (of gaat er een mol af) en als je een kwint lager gaat komt er een mol bij (of gaat er een kruis af).
Weet je hoe die cirkel eruit ziet?
In ieder geval in deze volgorde:
C G D A E etc elke keer een kwint erbij dus.
En verder zie boven.
Gesnapt?

Pee
27 oktober 2002, 14:36
gesnapt. en waarvoor kan ik die gebruiken??

pimmetje
28 oktober 2002, 11:30
Als je een hele cirkel vol met kwinten hebt geplakt, dan kan je die insturen naar Douwe Egberts voor een gratis melkschuimer :grin:.

Het is volgens mij meer een middel om een theoretisch kader te scheppen dan echt iets enorm praktisch bruikbaars. Op gitaarnet stond een stukje dat de basis ervan heel goed weergeeft:
http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/theorie/kwinten.php3

Volgens mij vindt je ook nog wel wat meer goede links als je gewoon ff zoekt met google of zo.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-10-28 10:32 ]</font>

moretel
28 oktober 2002, 15:05
Net als zoveel, je leert het en begrijpt het, daarna vergeten en muziek maken en je zal er altijd voordeel van hebben.
Ik krijg binnen kort een bijspijkercursus van de bassist want ik ben altijd eigenwijs geweest.

Rutger
28 oktober 2002, 16:15
Het is gewoon een handig hulpmiddel om uit te vinden bij welke toonsoort je welke kruisen/mollen in de toonladder hebt zitten. Erg handig als je een nieuw nummer voor je neus krijgt en je de toonladder er terplekke bij moet verzinnen.

Voor gitaristen iets minder interessant omdat je een toonladder op elke willekeurige plek op de hals hetzelfde speelt en dus niet hoeft na te denken of er uberhaupt een kruis of mol inzit.

Ga je tijdens een improvisatie buiten je bekende toonladders nieuwe gebieden verkennen, dan is het erg handig als je je noten op de hals kent en weet met welke kruisen/mollen je te maken hebt. Maak je minder snel fouten.

christian
28 oktober 2002, 18:28
kan iemand stap voor stap uitleggen welke stappen je moet nemen bij het vinden van de akkoorden bij een nummer hoe ik het altijd deed was niet echt nauwkeurig en koste heel veel tijd ik probeerde gewoon zoveel akkoorden te spelen voor een bepaald stukje op een nummer en daar koos ik dus het akkoord uit wat er het beste bij klonk maar dat is een heel puzzel werk wie heeft er een veel betere manier om alles goed en nauwkeurig de akkoorden van een nummer te vinden?

Rutger
29 oktober 2002, 16:32
Tja, dat is dus echt een kwestie van je gehoor oefenen. Op een gegeven moment kom je er dan achter dat bijvoorbeeld bij een liedje in G bijna altijd een D en een C wordt gespeeld, soms ook een Emin en een A.

Zo heb je in elke toonsoort een aantal accoorden die veel voorkomen. Dat kun je vast wel uit een muziektheorie boekje halen, ik heb het door ervaring geleerd. Veel liedjes luisteren en meespelen van accoordenschema's of bladmuziek, dan kun je zelf de patronen in de accoordenschema's ontdekken.

jpb
29 oktober 2002, 18:30
het beste kun je beginnen met naar de bas te luisteren en die in te studeren. Speel de bas-lijnen en probeer vervolgens onderscheid te maken tussen overgangsnoten (b.v. A en Ab in /Bb---/G---/) en de 'echte' gondtoon (A en G in dit geval). Wanneer je ze hebt dan zijn ze vrijwel altijd onderdeel van de basis-drieklank van het accoord. Vorm vanuit de bas (1) het basis accoord met de terts (3/b3) en de kwint (5). In de meeste gevallen werkt dat tenzij de bas in de terts of kwint zit. Veel luisteren helpt. succes

jpb
29 oktober 2002, 18:31
....(A en G in dit geval)...moet zijn (Bb en G)