PDA

View Full Version : Semi akoestisch



Tupelo
16 februari 2006, 19:20
Stel je voor dat je +/- 1400 euro te besteden hebt aan een semi akoestische gitaar. Waarbij heb je dan het meeste waar voor je geld? Ik zie hier sowieso weinig semi akoestische gitaren voorbijkomen.. Heb nog even gezocht via "zoeken" maar dat had weinig zin.. Ben wel benieuwd naar de suggesties en afwegingen. Veel van het spul is laminated, is het mogelijk om met genoemd budget beter te krijgen?

GUILD starfire IV iets b.v...?
http://www.fredsmusic.com/images/gusf4_bk.JPG

guitartub
16 februari 2006, 19:29
Gibson ES 333, €1399 bij Max Guitar.

GuitarMaster
16 februari 2006, 19:33
Voor 1400 euro kun je misschien net een Heritage 535 scoren
http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Guitars/heritage/heritage2.jpg

Raytheman
16 februari 2006, 19:34
En wil je dan zo'n dunnetje of een full-body van een centimeter of 7-10 dikte?

Luca P
16 februari 2006, 19:55
Hé Tupelo. Is een ES135 niets voor je?

Tupelo
16 februari 2006, 19:56
Een dunnetje... een dikke heb ik al :)

ES333 bij Maximum guitars heb ik ook zitten te bekijken ja... weet niet hoe dat klinkt, maar ik vind het nogal wat voor een laminated gitaar.. Zou toch denken dat je vanaf 1000 euro wel mag rekenen op een gestoken top.. Than again, het daadwerkelijke geluidsverschil I dunno, nog niet geprobeerd namelijk.. Heritage lijkt me ook wel iets, of Guild, of een Höfner Verythin ofzo..

Ben wel benieuwd naar de ervaringen van bezitters. Vooral over dat "laminated" of niet..

Tupelo
16 februari 2006, 19:57
Hé Tupelo. Is een ES135 niets voor je?

Hoi Luca, ES135 niet echt... ik heb al een Höfner 457, om te jazzen en vooralsnog ben ik daar wel tevreden over.

Luca P
16 februari 2006, 19:58
De ES295 en 175 zijn beide triplex gitaren. En die zijn nieuw schreeuwend duur.

Tupelo
16 februari 2006, 19:59
o.k. niet zozeer prijsgerelateerd dus.. zoek wel echt een ES333/335 model..

Veekeren
16 februari 2006, 20:08
Wellicht inkoppertje, ik weet het, maar misschien een idee om een paar honderd euro verder te sparen voor een 2e hands Gibson 335?

nielsduursma
16 februari 2006, 20:26
een rickenbacker 330 natuurlijk, ik wist wel waar ik mij geld aan moest besteden (als ik het had...)
http://www.laboitenoire.net/images/produits/RICKENBACKER/GRI-330FG-B.jpg

Ganjaman
16 februari 2006, 20:32
koop deze:
http://www.gibsoncustom.com/flash/products/signature/clapton/EricClapton335.html
is iets meer dan 1400 maal 10

Tupelo
16 februari 2006, 20:45
Wellicht inkoppertje, ik weet het, maar misschien een idee om een paar honderd euro verder te sparen voor een 2e hands Gibson 335?

Hmm scheelt nogal, ook 2e hands..

Veekeren
16 februari 2006, 22:20
Hmm scheelt nogal, ook 2e hands..

Ja hangt er van af wat je veel vindt... voor 1800 kan je er wel eentje krijgen.

frekie
16 februari 2006, 22:31
Yamaha SA2200, zie je zelden 2dehands langskomen. Nieuw ca. 1300 euri + case op Deutsche sites. De beste en mooiste semisolid die ik ooit heb gehad. Dik zijn geld waard zelfs nieuw.

Tupelo
16 februari 2006, 22:49
O.k. toch wat tips, thanx guys!! Op één of andere wijze heb ik bovenmatig interesse in een Hofner Verythin Standard of Classic... zou ik graag eens proberen. Mijn Höfner 457 uit 1993 bevalt me namelijk erg goed. Ook benieuwd naar de Ibanez ES335 kopïen van eind jaren '70; die zien er in ieder geval erg goed uit, die yamaha ook..

Tristan
17 februari 2006, 00:26
Mijn lijstje in willekeurige volgorde:
Gibson ES335 Faded (in trans black erg mooi, mooier dan de ES333, vind ik)
Heritage H535 (+/- 1650 euro en het zijn goede gitaren)
Gibson ES137 (+/- 1500 euro en het zijn goede gitaren)
Een tweedehands Gibson ES335 Dot reissue in Vintage Sunburst of Cherry (goedkoopste kleuren) kost vaak iets beneden de 2000 euro.

Ik vind Gibson en Heritage beter dan Ibanez en Yamaha, hebben wat meer toon (voller, minder knijpend) en betere pickups.
Gibson is vaak weer wat voller dan Heritage, maar Heritage is weer wat bluesier (vooral ook op het halselement), ook wat opener soms, minder bonkig en zwaar laag, maar dat verschilt natuurlijk per exemplaar.
Rickenbackers zijn natuurlijk ook cool, maar minder veelzijdig, denk ik.
Daar speel je niet zo gauw een solo op, is dus meer puur een slaggitaar.
De twaalfsnarige Rickenbacker 360/12 is overigens het meest gewilde model, geloof ik.
De ES335 is waarschijnlijk een van de meest veelzijdige gitaren die er gemaakt worden, ik heb er zelf een en ik kan er altijd wat mee, in elke band, elke stijl, maakt niet uit.

voor Heritage kan je kijken op www.haarguitars.nl
voor Gibson kan je kijken op www.electricsound.com

Tupelo
17 februari 2006, 01:43
He thanx.. ES 335 zit toch nogal boven mijn budget.. maar die faded versie begint in de buurt te komen.. bij Kees Dee 1850 euro.. is nogal maar ik zoek idd. een veelzijdige semi akoestische gitaar. Zal sowieso van e.e.a. afhangen maar het overwegen misschien toch wel waard..

Weet je iets over de top van die ES 335 faded?

episua
17 februari 2006, 03:59
Is het niet zo dat de originele gibson es 335 ook een laminated body heeft?
Dit las ik ooit eens bij de test van de epiphone es335. Quote: "roep nou niet, wat goedkoop nou want ook bij zijn veel duurdere broer is dit het geval".
Voor het te besteden bedrag zou ik als ik jou was ook eens bij de epiphone elitist serie kijken. Zijn allemaal in Japan gemaakt van Amerikaanse onderdelen, zeer hoogwaardig dus! http://www.epiphone.com/elitist/

Eko
17 februari 2006, 09:21
Tupelo,
Kijk eens bij Huub Boel in Zutphen. Hij laat z`n gitaren bouwen bij een Customshop in Korea. Je eigen ideeen kunnen verwerkt worden en hij bouwt ook modellen zoals een 335.
Wellicht een manier om een gestoken versie te kunnen krijgen i.p.v. een laminated.

Tupelo
17 februari 2006, 10:32
@ Episua; idd. veel duurdere Gibsons hebben ook gewoon een laminated top en ik hoef geen gitaar omdat er Gibson op staat. Epiphone is ook een optie. Als het kwaliteitsverschil te verwaarlozen is hoef ik geen 800 euro meer te betalen voor een Gibson.

@Eko; Idd. weleens gitaren van voorbij zien komen, staat ook een stukje over op gitaarnet; Shine is het merk geloof ik.. Tegen de tijd dat ik zeker weet dat mijn budget vast staat zal ik zeker eens bij hem informeren want een gestoken bovenblad heeft toch wel meerwaarde voor me. Grappige is dat mijn 800 euro Höfner ernstig gestoken lijkt. :p

chennie
17 februari 2006, 10:53
die goedkopere gretsches zijn toch ook niet verkeerd ?

vinni
17 februari 2006, 11:17
Heb zelf de Heritage H535.


Perfecte gitaar. In mijn beleving veel beter dan de gibsons.
Meer waar voor je geld.

Zie http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=62334&highlight=Vinni+Heritage

Vinni

Harry
17 februari 2006, 11:32
ik merk wel dat jullie DeArmond niet kennen. Jammer hoor.

De DeArmond Starfire Special doet niet onder voor die van Guild. En ook niet voor andere gitaren die hier genoemd worden.

Tupelo
17 februari 2006, 14:12
Ennuh, kost dat?

Harry
17 februari 2006, 16:05
ik zie ze regelmatig voor tussen de 500 en 600 voorbijkomen...

Tristan
18 februari 2006, 02:46
Guild Starfires zijn natuurlijk ook tof, maar die worden niet meer gemaakt, dus dan zal je naar een tweedehandse op zoek moeten, ik weet niet wat die dingen tweedehands kosten, maar ook nog een behoorlijk schep met geld, vrees ik.
Overigens klopt het inderdaad dat eigenlijk alle ES335 modellen (van welk merk dan ook) een gelamineerde body hebben, dat heeft voor een deel ook als reden dat hij dan minder snel rondzingt en dus bruikbaarder is als rockgitaar, het hoort min of meer echt bij een ES335 en zelfs een ES175 is bijvoorbeeld gelamineerd.
Paul Reed Smith heeft een nietgelamineerde semi-hollowbody en Gibson (Customshop) heeft de CS336, maar daar wil je de prijzen helemaal niet van weten...
Als je een ES335 wil, dan raad ik je aan gewoon een ES335 kopen (Gibson, Guild, Heritage) en dus een met een gelamineerde top, want een solid top maakt de gitaar niet beter, hooguit anders en dus misschien minder bruikbaar als leadgitaar, maar meer als jazzgitaar, maar daar was je volgens mij niet naar op zoek, want daar had je de Hofner toch voor?

guitartub
18 februari 2006, 10:27
En ook Dearmond Starfire's worden niet meer gemaakt. Ik heb er zelf een, met een donkere jazzsound die zeker doet denken aan de (veel) duurdere Gibson jazzers. Sorry, hij is niet te koop!

vulvasonic
18 februari 2006, 14:12
De ES 335 Faded koop je nu nieuw voor rond de 1700 euri (wel even zoeken). Dan moet je er nog 300 bij sparen, maar dan heb je ook wel meteen 'the real thing'. Ik wist pas sinds gisteren dat ze bestonden, maar dat terzijde.

En over die top. Als je echt een gestoken bovenblad wilt moet je niet aan de 335 denken. Alle gitaren die Gibson maakt MET een gestoken bovenblad zijn voor normale mensen niet te betalen. Voor de sound is het waarschijnlijk ook helemaal niet wat je zoekt.

Tupelo
18 februari 2006, 14:21
Guild Starfires zijn natuurlijk ook tof, maar die worden niet meer gemaakt, dus dan zal je naar een tweedehandse op zoek moeten, ik weet niet wat die dingen tweedehands kosten, maar ook nog een behoorlijk schep met geld, vrees ik.
Overigens klopt het inderdaad dat eigenlijk alle ES335 modellen (van welk merk dan ook) een gelamineerde body hebben, dat heeft voor een deel ook als reden dat hij dan minder snel rondzingt en dus bruikbaarder is als rockgitaar, het hoort min of meer echt bij een ES335 en zelfs een ES175 is bijvoorbeeld gelamineerd.
Paul Reed Smith heeft een nietgelamineerde semi-hollowbody en Gibson (Customshop) heeft de CS336, maar daar wil je de prijzen helemaal niet van weten...
Als je een ES335 wil, dan raad ik je aan gewoon een ES335 kopen (Gibson, Guild, Heritage) en dus een met een gelamineerde top, want een solid top maakt de gitaar niet beter, hooguit anders en dus misschien minder bruikbaar als leadgitaar, maar meer als jazzgitaar, maar daar was je volgens mij niet naar op zoek, want daar had je de Hofner toch voor?

Bruikbare info thanx!! Ik zoek een semi om met dezelfde electrische gitaar jazz, blues en rock te kunnen spelen. Ik heb ook een telecaster, die is in principe voor dezelfde muziek geschikt maar mist de feel voor mij om met mijn vingers te spelen. Bovendien spreekt het model van een ES335 me erg aan. En ik heb altijd mijn höffie nog ja! :)

Ik was ook niet op de hoogte van de Faded vesie; lijkt me idd een goede optie.