PDA

View Full Version : strekken van de pink



peppie
16 februari 2006, 15:28
het probleem is als volgt:

als ik met me wijsvinger en middelvinger een loop je speel heb ik de rare eigenschap mijn pink te strekken (weg van het fret bord)

ook als ik een hammer - pull doe bijv 8h9p8h9p8 etc met die twee vingers beweegt me pink weg uit de (ideale "gekromde vlak boven de fret bord zwevende " positie) denken jullie dat dit me later in de weg gaat zitten?

dat ik het dus moet af leren?

groeten pepijn

VooDoo
17 februari 2006, 01:11
wat vind je er zelf van,
zit het je in de weg, heb je al gebrekken gemerkt.
het hangt ervan af, als jij heel snel je pink kan verschuiven, zal het niet zo erg zijn en zal het vanzelf wel minder worden.
mischien moet je een paar oefeningetjes doen zodat het minder word

peppie
18 februari 2006, 16:04
naja
ik heb nog geen. gebreken gemerkt eigenlijk maar ik irriteer me er een beetje aan eigenlijk wat voor oefeningen had je in gedachten?

greetz pip

peppie
20 februari 2006, 19:46
de tips der stilte

Jax
20 februari 2006, 20:03
Ik hoor van veel mensen dat ze dit hebben, dat ze alle vingers als het ware "in bedwang" kunnen houden, wat dus wil zeggen, gekromd boven het fretboard, behalve de pink. Veel oefenen met chromatische oefeningen zal denk ik het beste helpen, als je het af wil leren. Natuurlijk zal je tijdens deze oefeningen er dan flink op moeten letten dat je pink net als alle andere vingers gekromd blijft. Succes!

peppie
20 februari 2006, 20:11
opzich kan ik er wel snel mee spelen enzo
maar hij strekt alleen met die tja snellere hammers meuk tussen die twe vingers :S

peppie
20 februari 2006, 20:18
oja denk je dat ik er later problemen mee ga krijgen?

JoostBaksteen
20 februari 2006, 21:48
oja denk je dat ik er later problemen mee ga krijgen?

Op het moment dat het problemen gaat vormen ga je er vanzelf wat aan doen.

peppie
20 februari 2006, 22:09
is het niet gewoon beter om het nu al af te leren?

zoja moet ik dan gewoon de 12toons ladder blijven doen met een mooie gekromde pink op zichj lukt dat wel
alleen soms gaat hij strekken maja

JoostBaksteen
21 februari 2006, 09:50
is het niet gewoon beter om het nu al af te leren?

zoja moet ik dan gewoon de 12toons ladder blijven doen met een mooie gekromde pink op zichj lukt dat wel
alleen soms gaat hij strekken maja

Je probleem is (denk ik) dat je je vingers niet apart genoeg kan bewegen. Petrucci heeft een video waarin hij een oefening laat zien die dat kan verbeteren. Misschien dat je dat eens kan proberen.

Het komt er op neer dat je 2 vingers ingedrukt houd en 2 anderen kruislings beweegt. Dus:

1 1 4 4 1
2 3 3 2 2
3 2 2 3 3
4 4 1 1 4
x x x x
x x x x

etc

Je kan hier ook mee experimenteren door andere dingen te bedenken. Zelf vind ik de volgende wel goed om je pink onder controle te krijgen:

1 1 1 1
2 2 2 2
3 4 3 4
4 3 4 3

etc

Dit kan je vervolgens weer opschuiven op snaren, naar boven en beneden. Met meer fretten tussen je vingers (stretchen) e.t.c. Zo kan je allemaal oefeningetjes bedenken.



-
-

peppie
21 februari 2006, 11:59
ik zal wel erg dom zijn ofzo maar ik snap je uit leg niet helemaal

en waar kan ikdie video krijgen?

thanks pepijn

JoostBaksteen
21 februari 2006, 12:18
ik zal wel erg dom zijn ofzo maar ik snap je uit leg niet helemaal

en waar kan ikdie video krijgen?

thanks pepijn

Bol.com verkoopt hem wel denk ik. Maar wat ik op heb geschreven is gewoon gitaar tab, en zijn gewoon akkoorden die je speelt. Het eerste stukje zijn dus 5 akkoorden. Fret 1 op snaar 1, fret 2 op snaar 2 e.t.c.

Anders moet je ff googlen op "guitar tab tutorial" oid.

Gitaro
21 februari 2006, 16:32
Dit is die oefening?

------------------------------------------------
------------------------------------------------
--------7---------7-------10-------10--------7--
------8---------9-------9---------8---------8--
----9---------8-------8---------9---------9-----
-10--------10-------7---------7--------10-------

Steeds je vingers laten staan, je wisselt dus om beurten je wijsvinger en pink, en je middel- en ringvinger.

peppie
21 februari 2006, 17:46
lol ok ik snap tabs wel or :P

maar wist niet dat je daar op doelde maar thanks zal et oefenen ;)

peppie
21 februari 2006, 17:49
btw


deze?

DVD



John Petrucci - Rock Discipline (Import)
Vermoedelijk 4-6 weken
Uitvoerende(n): John Petrucci
DVD | Warner Brothers | 2003
Adviesprijs: € 69,99
bol.com prijs: € 64,99

Terence
21 februari 2006, 18:27
koopje haha

peppie
21 februari 2006, 18:39
sarcasme mag ik hopen zzzz :sneaky:

Terence
21 februari 2006, 20:49
Laten we het daar maar op houden ;)

Gitaro
21 februari 2006, 20:49
Ik heb hem gratis en voor niets, maar ik vind er niet veel aan. Ik speel liever dingen die ik leuk vind met langzame vooruitgang, dan eindeloos oefeningen om wat sneller vooruitgang te boeken. Ik heb John Petrucci niet nodig om me wat metroonoomoefeningen te laten zien.

Terence
22 februari 2006, 14:51
Tja, ik heb hem ook gratis. Als ie te koop was voor iets van 30 euro zou ik hem wel kopen. Maar deze prijs is natuurlijk belachelijk.

Er staat trouwens wel wat meer op dan alleen metronoom oefeningen, mij kon het wel boeien in ieder geval.

peppie
22 februari 2006, 16:35
ik heb em nu ook geregeld via ee nmaat

maar 65 e vind ik het echt niet waard or..

RS-Rik
24 februari 2006, 01:41
Ik ben ook een pinkzwevert maar als ik em nodig heb issie er wel... vanaf het begin der tijden is het gebruik des pinks mij aangeleerd

waayer
24 februari 2006, 10:08
Ik ben ook een pinkzwevert maar als ik em nodig heb issie er wel... vanaf het begin der tijden is het gebruik des pinks mij aangeleerd


Hehe wees blij, stel je voor dat je hem nodig hebt en hij is er niet.

peppie
25 februari 2006, 22:03
ja nee ok

ik gebruik ook me pink van af et begin
en is ook bijna even sterk als de andere vingers
maar hij strekt soms alleen nogal raar

heb jij er trouwens problemen me?

groeten
pip