PDA

View Full Version : fender hals



waayer
16 februari 2006, 15:00
Ik heb bij tonefactory fender halzen op het oog deze:

7,25” radius, kleine kop en met trusrodstelling in de kop, vintage gelakt

en een andere met 9'' radius.

Waarom dit vintage radius en is dit verschil duidelijk merkbaar?

Gerrit
16 februari 2006, 16:45
Tja, de ene is 9" en de ander 7.25.
Dat is bijna 2'' verschil in radius wat dus die 7.25 toets duidelijk voelbaar boller maakt.
Over het algemeen is boller(kleine radius) meer comfort, alleen gaat hij al snel aanlopen bij stringbending.
Dus voor een slaggitaar kan je best die bolle toets nemen, voor wat meer allround zou ik die 9 nemen.

Wat je tegenwoordig veel ziet is een compound radius.
Betekent dat de toets bij de topkam een kleine radius heeft, en hoe lager je komt steeds groter dus platter wordt.

waayer
16 februari 2006, 16:50
Oké bedankt dat is precies wat ik wilde weten.

rhcp_schipper
16 februari 2006, 23:56
Ik heb bij tonefactory fender halzen op het oog deze:

7,25” radius, kleine kop en met trusrodstelling in de kop, vintage gelakt

en een andere met 9'' radius.

Waarom dit vintage radius en is dit verschil duidelijk merkbaar?


Welke fender nekken? Ik heb nog geen fender nek gezien op tonefactory?

En heeft er iemand ervaring met de nekken van tonefactory, of is dit echt slecht spul? Dan bedoel ik vooral de Tele nekken.

Alvast bedankt

waayer
17 februari 2006, 07:37
De nekken komen natuurlijk niet van fender zelf maar als je kijkt bij bas-gitaaronderdelen en je naar necks gaat kun je kiezen basgitaar of gitaar
daar staan de halzen die je zoekt.

Je kiest dan een hals ST voor strat en TE voor telecaster.

fred dons
17 februari 2006, 07:51
tis wel goed spul (tis rockinger) maar bijvoorbeeld all parts zijn net iets beter (die worden door de zelfde fabriek gemaakt die ook aan Fender Japan levert)

rhcp_schipper
17 februari 2006, 11:49
tis wel goed spul (tis rockinger) maar bijvoorbeeld all parts zijn net iets beter (die worden door de zelfde fabriek gemaakt die ook aan Fender Japan levert)

Maar het spul van tonefactory is dus geen slecht spul? Is het nog een beetje ergens mee te vergelijken?

En zijn allen maten van nekken hetzelfde?

En op tonefactory staan ook Baritone Necken? Wat houd dat precies in? Heeft die neck aparte maten ofzoiets?

fred dons
17 februari 2006, 12:09
een bariton conversion nek heeft een langere schaallengte (vanaf 26") waardoor het mogelijk is lagere stemmingen op je gitaar te zetten met een gelijk blijvende snaarspanning (bijvoorbeeld B ipv E), deze kun je op een normale strat body zetten zonder dat je intonatie opeens niet meer klopt (wat wel het geval is als je bijvoorbeeld een nek met een gibson schaallengte op een fender body zou zetten)

de rockinger nekken die ik gehad heb waren naar mijn smaak een beetje te dun maar op zich waren het prima nekken (niet zo mooi hout maar technisch in orde)
wat ik me kan herinneren waren er paar verschillen, de 21 frets nekken hadden een vintage (7,5") radius en dunne lage frets, de 22 frets een 9,5" radius en medium frets, de dikte week niet af

rhcp_schipper
17 februari 2006, 12:47
een bariton conversion nek heeft een langere schaallengte (vanaf 26") waardoor het mogelijk is lagere stemmingen op je gitaar te zetten met een gelijk blijvende snaarspanning (bijvoorbeeld B ipv E), deze kun je op een normale strat body zetten zonder dat je intonatie opeens niet meer klopt (wat wel het geval is als je bijvoorbeeld een nek met een gibson schaallengte op een fender body zou zetten)

de rockinger nekken die ik gehad heb waren naar mijn smaak een beetje te dun maar op zich waren het prima nekken (niet zo mooi hout maar technisch in orde)
wat ik me kan herinneren waren er paar verschillen, de 21 frets nekken hadden een vintage (7,5") radius en dunne lage frets, de 22 frets een 9,5" radius en medium frets, de dikte week niet af


Maar de rockinger zijn dus ook dunne nekken? dat is juist wat ik niet nodig heb.

Ik wil juist een dikkere nek, want ik wil misschien de nek van mijn Lc tele veranderen, want daar zit naar mijn idee ook een beetje een te dunne hals op.

Heb je nog andere een beetje goedkope altenatieven?

fred dons
17 februari 2006, 14:02
ja all parts nekken bij de String in Amsterdam, 75 euri voor een ongelakte neck, 125 voor een gelakte en die zijn lekkere stevig
(ik heb er al zo'n 10 nekken weg gehaald, waaronder gescaloppte 22 frets nekken, big head (maple en maple rosewood) 21 frets, maple met ebben toets 22 jumbo frets, 22 frets maple jumbo)

rhcp_schipper
17 februari 2006, 15:14
ja all parts nekken bij de String in Amsterdam, 75 euri voor een ongelakte neck, 125 voor een gelakte en die zijn lekkere stevig
(ik heb er al zo'n 10 nekken weg gehaald, waaronder gescaloppte 22 frets nekken, big head (maple en maple rosewood) 21 frets, maple met ebben toets 22 jumbo frets, 22 frets maple jumbo)

Maar oet ik nog echt rekening houden met me maatvoering van de nek, ik bedoel dan de maten van waar je de nek moet bevestigen. is dat allemaal hetzelfde?

En wat is dan een beetje een allround radius? Voor tele

fred dons
17 februari 2006, 15:51
nee hoor het zijn gewoon standaard fender maten (all part is fender licensed)
dus vrij inwisselbaar (geld ook voor rockinger btw, niet dat gelicensed zijn maar wel standaard maten)


een vintage style tele heeft een 7,5" radius maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar 9,5 (moderne fender) of hoger en dit vind je op de 22 frets nekken van all parts

rhcp_schipper
17 februari 2006, 16:04
nee hoor het zijn gewoon standaard fender maten (all part is fender licensed)
dus vrij inwisselbaar (geld ook voor rockinger btw, niet dat gelicensed zijn maar wel standaard maten)


een vintage style tele heeft een 7,5" radius maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar 9,5 (moderne fender) of hoger en dit vind je op de 22 frets nekken van all parts

zouden die necken dan ook op mijn london city telecaster kunnen? en hoe zou ik dat anders kunnen checken?

rhcp_schipper
20 februari 2006, 10:19
Moet ik nog ergens rekening mee houden, als ik mijn neck ga vervangen?

Of is het gewoon oude neck eraf schroeven en de nieuwe er weer op?

En heeft iemand misschien een beetje meer info over de necken van the string? Ik heb ze gemaild, maar ze mailen niet terug. Dan doel ik dus op radius, aantal frets, dikte van de nek, enz.

fred dons
20 februari 2006, 10:29
wat je even zou op moeten meten is de snaar afstand topkam en brug van de e snaar, die zou op bijna 65 cm uitmoeten komen, is dat het geval dan heeft hij een fender schaallengte en kun je je nek zo omwissellen voor een allparts, warmoth of rockinger
daarnaast indien je een 22 fret nek heb moet je even kijken of de hiel helemaal doorloopt tot aan de 22 fret of dat je een kleine overhang hebt (bij een 21 fret moet je dus geen overhang hebben en bij een 22 fret dus wel)

fred dons
20 februari 2006, 10:30
en hier kun je de all parts nekken zien
http://www.allparts.com/categories.php?cat_id=626&cat_name=Guitar%20Necks

rhcp_schipper
20 februari 2006, 10:40
wat je even zou op moeten meten is de snaar afstand topkam en brug van de e snaar, die zou op bijna 65 cm uitmoeten komen, is dat het geval dan heeft hij een fender schaallengte en kun je je nek zo omwissellen voor een allparts, warmoth of rockinger
daarnaast indien je een 22 fret nek heb moet je even kijken of de hiel helemaal doorloopt tot aan de 22 fret of dat je een kleine overhang hebt (bij een 21 fret moet je dus geen overhang hebben en bij een 22 fret dus wel)

Ik snap niet hellemaal wat je bedoelt met die afstanden? moet ik de lengte van de topkam tot aan de brug meten?

En ik heb gewoon een 21frets neck, maar wat bedoel je met dat overhang?

Zoals je ziet/hoort heb ik er de ballen verstand van.

fred dons
20 februari 2006, 11:18
maakt niet uit daar zijn we voor :)

inderdaad de lengte vanaf de top kam tot aan zadel van de hoge e, die afstand moet iets minder zijn dan 65 cm (op een tele zit genoeg ruimte in de zadels om deze flink naar voren of naar achteren te verplaatsen indien het een paar mm zou schelen)

bij een fender 22 frets schaallengte neck steekt de toets een klein stukje uit tov een 21 frets neck waarbij de laatste de nek echt bij de toets ophoud
dit is goed te zien bij deze warmoth 22 frets nek (je ziet links een klein stukje uitsteken )
http://www.warmoth.com/showcase/necks/sn1524B.jpg

nu de reden waarom ik dit vermelde, bij richwood telecasters zijn de nekken 22 frets neks maar dan zonder die extra overhang, dit betekent dat als je daar een all parts nek op zou zetten de hals wat dieper in de body komt te zitten (maw de richwood nek heeft een langere hiel tov all parts met als gevolg dat je gitaar niet of nauwelijks correct te intoneren is
Ik wist niet zeker of de london city de zelfde hiel heeft en daarom vroeg ik het

rhcp_schipper
20 februari 2006, 18:11
Heel erg bedankt voor de uitleg fred, nu moet ik alleen nog te weten komen, hoe het zit met de hiel van mijn london city telecaster.

Is het mogelijk om de neck eraf te schroeven en even kijken, en hem dan er weer gewoon op zetten, of is dan gelijk de actie enz anders?

Echt super bedankt voor de uitleg! :d

rhcp_schipper
20 februari 2006, 18:47
De afstand is iets minder dan 66 cm, dus het moet in dat opzicht wel kunnen, nu moet ik alleen de maten weten van waar ik de hals in de body steek, als dat ook gewoon ehtzelfde is, kan ik mooi een nieuwe hals halen.

Mijn lc neck heeft die kleine overlapping ook niet.(21 frets neck is het, en ik wil er ook weer een 21 frets neck opzetten.)

Betekent dit ik dus de neck neit kan vervangen door een allparts neck?

fred dons
21 februari 2006, 07:15
nee dit betekent dat je hem dus wel kan vervangen voor een all parts nek
overigens zou ik als ik jou was gelijk voor een 22 frets nek gaan omdat je hiermee 1 meer mogelijkheden heb (1 fret) en de radius ook gelijk wat groter is.
ja je kunt je nek gewoon van je body halen zonder dat de aktie gelijk veranderd, wat ik zelf meestal doe is de snaren los draaien (maar niet helemaal) eeen capootje op de eerste fret zodat ze op de goede plek blijven zitten en dan los schroeven
overigens kun je aan de zijkant van de neckpocket al zien of de hiel al dan nit doorloopt , hij hoeft er dus niet af
de nekken van all parts hebben nog geen schroefgaten dus mochten de gaten van de body niet helemaal overeen komen dan is dat geen enkel probleem

nog 1 kleine tip, als je een nieuwe nek koopt is de stelpen (trussrod) meestal volledig ontspannen, hierdoor komt hij wat meer naar voren zodra er spanning op komt vanwege de snaren, dit is niets om van te schrikken maar betekent dat je de pen wat strakker moet aandraaien, die pen zit bij all parts en eeen groot aantal warmoth nekken aan de hielkant en ben betekent wel dat je je nek moet los schroeven om hem te kunnen bijstellen (naar rechts om de nek rechter te maken) en dan is de capo truuk wel handig
en als laatste de gaten voor de mechanieken op de all parts nek zijn uitgefreest voor klusons (schaller/gotoh styl moderne oliebad mechanieken zijn 10 mm in diameter en die passen niet zonder dat je de gaten eerste groter hebt gemaakt) dus als je al kluson achtige mechanieken hebt dan kun je ze wel overzetten en anders zul je die er bij moeten bestellen (tonefactory heeft originele betaalbare klusons)

Raytheman
21 februari 2006, 10:25
En nog een kleine tip; boor de gaatjes voor de halsschroeven voor. Maple kan dusdanig hard zijn dat je schroeven erop afbreken. Je zal niet de eerste zijn!

fred dons
21 februari 2006, 10:49
inderdaad en ik heb de afgebroken schroefjes en uitgewoonde schroefkopjes om het te bewijzen :(

rhcp_schipper
21 februari 2006, 17:22
heel ergt bedankt voor de uitleg. Ik ben blij dat ik dus wel een allparts neck op mijn tele kan zetten.

Echt super bedankt.

Maar ik dacht dat ik er geen 22 frets neck op kon zetten omdat die die kleine uitsteking hebben zeg maar aan de hiel, en dat heeft mijn lc tele niet.

Dus kan ik het beste gewoon een 21 frets neck erop zetten?

Als ik zeur moet je het maar zeggen hoor, maar ik heb liever het zekere voor het onzekere.