PDA

View Full Version : Goede verstekers?



daan1985
16 februari 2006, 09:43
Hallo allemaal.

Ik heb een paar vragen. ik speel nu 4 jaar gitaar met een epiphone les paul.
(effeckten kast boss gt8) en tot nu toe met een Roland Cube 30 versterker (vet geluid trouwens voor klein kastje)

Ik speel zelf nog heel veel soorten muziek.
De basis komt vaak terug op rock, metal. (als in metallica, gun's n roses, dream theater) enz enz
toch wil ik ook de mogelijk hebben om een mooi clean geluid te crieeren.
waarmee ik een beetej funk, raggae en bluesie mee kan spelen.
oftewel wil het nogal random houden.

Maar ik ben van plan om een nieuwe versterker aan te schaffen. hier wil ik ongeveer 1000 tot 2000 euro voor uitgeven.
Nu ga ik zaterdag naar Keulen Music store. hier wil ik een paar versterkers uitproberen. nu mij vraag.

-Waar moet ik goed op letten bij aanschaf van een versterker.
-buizen of transisted (vershil??)
-maken meer speakers mooier geluid?
-maakt de groote ook verschil in zuiverheid van het geluid?
-welke versterkers moet ik volgens julile zeker een keer gebruiken?

alvast bedankt

chennie
16 februari 2006, 09:58
elk onderdeel heeft invloed op je geluid.
buizen of transistoren, hoeveelheid watt, de speakers, de speakerkast constructie etc etc.

Over buizen en transistoren kan je veel vinden in de search. Buizen hebben in het algemeen een voorkeur omdat ze "warmer" aanvoelen in het gehoor. Hier kan je heel technisch opingaan,maar dat laat ik achterwege. Het nadeel is dat ze moeten worden vervangen met regelmaat 1-2 jaar en breekbaar zijn. Verder zijn ze duurder en het geheel wordt zwaarder door de grotere transformatoren.

Speakers keuze is heel persoonlijk en er is veel te vinden.

Grootte, ik neem aan dat je wattage bedoelt maakt ook uit. Niet zozeer, in tegenstelling tot populair geloof in volume, maar meer in je "sound" Wattage bepaalt ook hoe je scheur kanaal klinkt en bepaalt hoeveel headroom je op je clean hebt.

almarvk
16 februari 2006, 10:16
Hallo allemaal.

Ik heb een paar vragen. ik speel nu 4 jaar gitaar met een epiphone les paul.
(effeckten kast boss gt8) en tot nu toe met een Roland Cube 30 versterker (vet geluid trouwens voor klein kastje)

Ik speel zelf nog heel veel soorten muziek.
De basis komt vaak terug op rock, metal. (als in metallica, gun's n roses, dream theater) enz enz
toch wil ik ook de mogelijk hebben om een mooi clean geluid te crieeren.
waarmee ik een beetej funk, raggae en bluesie mee kan spelen.
oftewel wil het nogal random houden.

Maar ik ben van plan om een nieuwe versterker aan te schaffen. hier wil ik ongeveer 1000 tot 2000 euro voor uitgeven.
Nu ga ik zaterdag naar Keulen Music store. hier wil ik een paar versterkers uitproberen. nu mij vraag.

-Waar moet ik goed op letten bij aanschaf van een versterker.
-buizen of transisted (vershil??)
-maken meer speakers mooier geluid?
-maakt de groote ook verschil in zuiverheid van het geluid?
-welke versterkers moet ik volgens julile zeker een keer gebruiken?

alvast bedankt

Kijk ook naar de functie van de versterker. Speel je alleen thuis of live in een band bijv.

Als je zoveel geld wilt uitgeven voor een versterker, ga dan zowiezo voor buizen. En meer speakers maakt niet uit. Het gaat erom waar voor je 'm gebruikt. Als je 'm alleen in je kamer gebruikt heb je echt geen 4x12 nodig. Dat is dan overkill. En zijn je buren ook niet blij mee ;)

Als ik jou was zou ik kijken naar een Koch of Engl combo. Die kan je bij de betere muziekzaken wel uitproberen. Maar als je 'm tweedehands koopt ben je wel stukken goedkoper uit voor hetzelfde product.

arjanb01
16 februari 2006, 10:39
Mn advies zou zijn een koch studiotone of koch twintone. Genoeg power voor repetitie, optreden en thuis. Het scheurkanaal haalt op groot volume de spijkers uit je muur. Beide versterkers zijn ook goed 2e hands te krijgen.
Succes ermee !

Wicked Willy
16 februari 2006, 10:45
1000 tot 2000 euro is nogal een verschil. Ik zou gaan voor een minimaal 2 kanaals buizenversterker combo van rond de 50 watt. Maar er is nogal veel keus en kwalitatief zijn de hieronder staande amps allemaal goed....ze klinken alleen allemaal anders:

-Koch Twintone II of Studiotone
-ENGL Screamer of Thunder
-Mesa Boogie DC series
-Marshall JCM 800 of 900, DSL of TSL

Maar goed gewoon uitproberen dus, dan kom je vanzelf een tegen die bevalt.

thomas_houdini
16 februari 2006, 10:59
zou zeggen, kijk inderaad zeker 2ehands.
voor dat geld vind je zeker een deftige halfstack!
kijk naar:
- ENGL powerball
- MESA dual rectifiers
- Marshall JCM 800
-...

er is veel goeds te vinden op 2e handsmarkten!
je hoeft ook niet noodzakelijk hetzelfde cabinet te kopen van je versterker.
ik geef persoonlijk de voorkeur aan stacks ipv combo's, elk zijn eigen ding natuurlijk.
in het opzicht van minder sleurwerk enzo, kan je stees ipv van 4x12 kast, een 2x12 kast erbij halen.

thomas

richard72
16 februari 2006, 12:38
Voor dat geld kun je zeker iets moois kopen!
Als je veel met pedaaltjes wilt werken, dan heb je aan een éénkanaals versterker met een goed clean geluid genoeg (transistor of zo). Je kunt dan voor de rest van het geld een aantal pedaaltjes kopen.

Ik ben echter een voorstander om de oversturing aan de versterker over te laten en dan zou je beter voor een drie of meer kanaals versterker kiezen, dan ook zeker buizen (is wel duurder en zwaarder maar dan heb je ook wat).

Verder kun je kijken of andere mogelijkheden gewenst zijn:
- Serial / Parallel FX loop
- Ingebouwde powersoak
- Hoofdtelefoonaansluiting
- Speaker Emulator uitgang (om rechtstreeks in een mengpaneel te steken)
- MIDI mogelijkheden

Ik heb zelf sinds kort een driekanaals Koch Multitone II en die bevalt erg goed!

Mitch
16 februari 2006, 13:03
Als je dan toch naar Keulen gaat, test dan zeker de Framus Ruby Riot en de Rivera's. Kun je hier in NL niet zo makkelijk testen en ze hebben ze daar wel volgens mij.

daan1985
16 februari 2006, 13:34
De versterker moet mijn kleine kamertje en ons repetitie hok vullen.

Ik weet dat ik hier geen super groote versterker voor nodig heb. maar ben bang dat ik met kleiner versterkertje toch weer niet genoeg power heb..

Mijn cube 30 trekt het bijvoorbeeld niet altijd thuis.. dat het geluid niet meer goed klinkt als volume te hard komt. en tijdens repetities is dit ding waardeloos omdat het lang niet genoeg volume kan produceren.

Belangrijkste voor mij is het eind geluid. De versterker mag geen kraakje in zitten en ook op hogere volumes moet het geen verschil maken.

Lees nu al dat veel van jullie erover eens zijn dat buizen dus veel beter klinkt.
geld is geen probleem.. het is het allemaal waard als het resultaat maar goed is :)

allemaal nogmaals bedankt (ook voor de reacties tot nu toe :))

BartL
16 februari 2006, 13:52
En test inderdaad ook even de ENGL Screamer 50.

Hint: Ik weet er nog wel eentje te staan voor een redelijke prijs :D

Maar rivera kan ik je ook van harte aanbevelen!


Mijn cube 30 trekt het bijvoorbeeld niet altijd thuis.. dat het geluid niet meer goed klinkt als volume te hard komt.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik heb er eens eentje gehoord en die ging toch echt hard zat voor binnen...of woon je in een vrijstaand huis met geïsoleerde kamers? :D

Hoe dan ook, vanaf 30 watt buizen, zal je sowieso genoeg volume hebben. Wil je op erg hoog volume ook nog een super clean geluid, dan zou je met 50 watt (buizen) al prima uit de voeten kunnen.

gitarist17
16 februari 2006, 15:06
hij wilt clean en overdrive...

dan zou ik zeggen kies een goede fender; twin, hot rod, blues... veel keus...
en doe dan iets met een goed pedaal

lijkt me een goede oplossing

groeten en succes erik

BartL
16 februari 2006, 15:30
hij wilt clean en overdrive...

dan zou ik zeggen kies een goede fender; twin, hot rod, blues... veel keus...
en doe dan iets met een goed pedaal

lijkt me een goede oplossing

groeten en succes erik
Of koop voor dat geld meteen alles in één :D

Eko
16 februari 2006, 16:24
Daan,
Als je naar Duitsland gaat , neem dan je eigen gitaar mee. ( met je eigen kabels).
Een versterker met een 2 x 10 inch speaker reageert sneller en anders dan een 4 x 12inch. Een enkele 15 inch is heel anders dan een enkele 12 inch. Een opstelling met 2 speakers laat (over het algemeen) je geluid wat breder dragen. Oftewel voor elk wat wils als je maar weet wat je nodig hebt.
Probleem voor jou wordt waarschijnlijk je ervaring. Een versterker die nieuw is klinkt anders dan een die een jaar gewerkt heeft. Ook worden speakers anders van geluid na verloop van tijd.Als je dat slecht kunt inschatten weet je eigenlijk niet hoe hij over een hals jaar echt klinkt.

Vertrouw erop dat, zoals reeds door anderen gezegd, 30 Watt vol buizen HARD is, heel Hard. een versterker heeft meestal een minimale stand nodig om mooi te klinken. Een versterker met 30 watt is dan nog redelijk te hanteren. Eentje met 50 watt absoluut niet meer ( in huis).

Probeer voor de lol maar eens een Fender Bluesjunior uit in Duitsland. Niet om lachen maar gewoon eens even doen. Is slechts 15 Watt, maar gaat zo retehard dat je je afvraagt waarom je meer wattage nodig hebt. Je zult hem niet kopen omdat hij niet in je stijl past. Is alleen maar om te laten merken hoe hard een volbuizenbak gaat op weinig vermogen.