PDA

View Full Version : Argh, halspen



Gitaro
16 februari 2006, 00:40
Goed, ik ben aan de gitaar van m'n neefje aan het klussen, het ding was totaal onspeelbaar. Oud ding, zaten al weet ik veel hoe lang geen snaren meer op, et al.

Goed, de halspen doet het wonder boven wonder wél en na wat sites te hebben gelezen ben ik nog steeds in de war. Stel je hebt de kop van de gitaar naar je toe en je kijkt er recht tegen de body aan.

Links is wat ik nu zie. Sorry voor de slechte tekening, haha.
http://i1.tinypic.com/nw0glt.jpg

Volgens een site is dit "ideal" (jaja, ik weet dat het per persoon en gitaar verschilt):
http://www.igdb.co.uk/pages/guitar_setup/images/truss_rod_just_right.jpg

Dus, klopt het als ik zeg: als je recht tegen de body aankijkt moet je niet het fretboard zien?

grayfink
16 februari 2006, 00:56
De tekening is sterk overdreven, maar ja, hij moet wel hol staan. Hoe hol is persoonlijk. Zoveel te holler, zoveel te hoger de actie en zoveel te beter de toon en sustain en minder fretbuzz. Wel minder speelcomfort en je zult ook niet erg snel kunnen spelen. Over het algemeen moet je bij de 12e fret een actie van 3 a 4 mm hebben, maar iedereen moet dat zelf weten natuurlijk. Net wat je zelf fijn vind.

Gitaro
16 februari 2006, 01:20
Tof, bedankt. Hij staat nu bijna recht, ik laat hem een nachtje met rust, en morgen verder :)

iwamoto
16 februari 2006, 01:21
die van mij is best recht, heb het liefst actie van n paar milimeter, heeft mn tech echt zo laag mogelijk afgesteld voor me, en op n ibanez RG gaat dat ERG laag :D

bram123
16 februari 2006, 02:16
van boven kijken zegt niet zo veel want bij vele gitaren worden de nekken onder een bepaalde hoek in de body gezet, oftewel ze lopen niet evenwijdig met de body.

no 1 hops
16 februari 2006, 07:57
nee van boven kijken is alleen goed als je wilt zien of frets gelijkmatig op de toet liggen.
kijk langs de hals alsof je er mee richt als een geweer.
vanaf de body naar de kop en dan heb je enig idee van relief ( of backbow ).

wel kan je met oudere gitaren tegen een zgn hump oplopen.
de nek heeft een mooie zacht egale relief maar bij de neckjoint, dus de plaats waar toets en body op elkaar liggen zit een soort van bult, is de toets dus hoger.
hierdoor moet je dan toch de snaren hoger zetten dan eigenlijk nodig is voor de rest van de hals en heb je dus hogere aktie.

mocht je dat tegenkomen dan is er maar 1 oplossing om dit te verhelpen.
de frets er op die plaats uit en de bult weg schuren.

Stratman70
16 februari 2006, 10:34
Moet een hals niet gewoon recht zijn, i.p.v. (lichtelijk) hol???? Volgens mij namelijk wel. Anders moet je de actie verhogen om geen problemen te krijgen met de bovenste posities en schiet je dus eigenlijk nog niks op.

Gitaro
16 februari 2006, 17:52
Alright, het staat genoteerd, bedankt iedereen!


Aan Stratman70:

De perfecte hals is inderdaad volkomen recht. Alleen is een probleem: tenzij je heel zacht aanslaat en een perfecte gitaar hebt, krijg je waarschijnlijk een flinke hoop fretbuzz. Dat is omdat de snaar in een elips vibreert, in het midden is de trilling groter dan aan de uiteinden. Ofzoiets. :)