PDA

View Full Version : Eerste 'prof' recording voor school, shoot me...



amon
15 februari 2006, 20:46
Voor school vandaag mn eerste recording ingeleverd:
Het idee was om een rapper op te nemen met reallife drum en bass en daar wilde ik dan een 'strip silence' (zoals dat in PT heet) overheen gooien om het echt hiphoppiedepoppie-ig te laten horen. Tja, dat gaat prima op de snare en kick (hihat lukte ook nog wel), totdat je de overheads erbij mixte... Ik heb de snare en kick en hihat gestript gelaten, klinkt toch wat strakker, maar het klinkt verder niet echt hiphopperig. Maar toch zeker niet slecht en naar mijn mening eigenlijk veel leuker dan zo'n boem-tjak-boem-tjak strak ritme...

Zaterdag begonnen met opnamens van 10:00 tot 16:00 de tijd in de studio. De zanger is een vriend van me en die kwam al meteen met me mee, de bassist (/gitarist) en drummer kwamen een half uurtje later (oude basisschool klasgenootjes van me). De zanger zei mij die week daarvoor dat hij al goed geoefend had etc. Ok, dus ik zet de drummer en bassist speelklaar, moet hij hen nog uit gaan leggen wat ze moeten spelen en onder het opnemen van de drummer en bassist zou hij dan wel even zn tekst schrijven. Totaal niet voorbereid dus....
Gelukkig waren de drummer en bassist goed op elkaar ingespeeld en waren zij de derde keer dat ik op 'rec' klikte in één keer helemaal goed opgenomen. Geen punch-ins etc nodig, stond er goed op.
Dan de zang. Een nachtmerrie, niets ging goed, hij moest zn tekst van kladjes aflezen en kwam steeds niet verder dan de helft van een coupletje... De rest van de tijd mee bezig geweest, maar uiteindelijk niets geworden.
Zondag zou ik de studio nog 3 uur hebben om het te mixen, maar ik heb de zanger maar weer meegenomen en ben weer met goede moed begonnen. Ik had hem een cd meegegeven zaterdag met de harde mix van drum en bass zodat ie kon oefenen en hij had zn kladjes netjes uitgetypt. Het ging nog niet van een lije dakje, maar met wat punch ins en knip-en-sleep werk uiteindelijk toch een geheel kunnen maken van alle coupletjes. Toen de refreinen opgenomen en die gingen gelukkig in een keer goed, alle drie achter elkaar op één track op kunnen nemen. (ja, we hebben eerst maar de coupletjes gedaan ja....)

Naja, toen maandag 5 uur gemixt, maar ik ben - ondanks de pauzes die ik tussendoor nam - toch gaan wennen aan het geluid. Daar kwam ik achter toen ik het nummer thuis op mn stereo af speelde. Heb de puntjes die ik thuis hoorde en veranderd moesten worden opgeschreven en dinsdagochtend nog eens in een uurtje die puntjes afgewerkt. Vanochtend (woensdag) ook nog bijna 4 uur zitten mixen en alle puntjes op de i gezet en nog wat dingen met Reason en rewire geexperimenteerd, maar ben er behalve de intro en ervaring niet veel mee opgeschoten...

Later nog een TC-electronics plug0in eroverheen gegooid in Peak. Een soort exciter oid, klonk wel beter iig....

Anyway: hier (http://home.planet.nl/~serra063/mackie.mp3) is het resultaat in mp3 formaat.

Kom maar op met suggesties, of dingen waar ik de volgende keer beter op moet letten, etc.

Ik ben zelf wel tevreden over het resultaat. Hoewel de panning-automation van het gitaar stukje wel iets tè is. Had niet helemaal hard-left -> hard-right gemoeten, had wel een tussenweg mogen hebben....

Daniël_san
15 februari 2006, 21:05
De stem is een beetje afgevlakt lijkt wel.... Het mist wat snerpends/hoog zeg maar. En de crashes van de drums overheersen soms de stem. Maar dat is in dit geval wel mooi.

amon
15 februari 2006, 21:09
Ja, de crashes staan misschien iets te hard. De zanger zei daarnet dat de stem wat zacht staat, maar op school in de studio, klein lokaaltje, met koptelefoon en hier thuis (dus op allerlei verschillende dingen) klinkt het toch prima...

bert k
15 februari 2006, 23:48
Eerste indruk: Niet gek, het heeft wel wat.
je hebt het heel droog gelaten, alles zit helemaal vooraan. Zou je niet wat galm proberen zo hier en daar?

Inderdaad de zang klinkt niet zo aggressief. Probeer eens wat eq. Misschien een piekje rond de 800 hertz?

Zang staat niet te zacht, eerder te hard. Gitaar aan het eind mag veel meer naar voren.

Wil je echt wild? Stuur de zang dan eens door een gitaarversterker... Beetje buizencrunch eroverheen.

amon
16 februari 2006, 00:43
Ja, het is vooral eq (alles uitgefilterd en 'mooier gemaakt') en hier en daar reverb. Op de bass een tremelootje, verder niet echt iets noemenswaardig...

De overheads heb ik 3ms 'vervroegd', daardoor kunnen die wellicht wat overheersen. De gitaar heb ik expres niet harder of verder op de voorgrond gezet. Ik ben dan wel gitarist, maar vond het bij dit nummer niet echt passen....

Het volgende project, volgende week ofzo, moet een vintage recording zijn. Dwz, alleen je geluid aanpassen met microfoonplaatsingen en een plated reverb. Verder alleen pan en volume naturrlijk.
Dat gaan 2 vrienden op akoustische gitaren worden waarschijnlijk met 'wish you were here' van PF natuurlijk. Is meer mijn muziek, maar vond dit ook niet erg om te doen.