PDA

View Full Version : Kraak bij opname



Doylemark
15 februari 2006, 15:49
Ik heb sindskort een Marshall Valvestate 8040 gekocht (tweedehans). Ik wou hier ook muziek mee opnemen op de computer, maar als ik hem erin heb zitten, en ik neem op, hoor ik bij het opnemen een vervelend regelmatig "tik" geluid. Ik ben niet zo ervaren met het opnemen, maar misschien weet iemand hoe ik dit eventueel kan oplossen.

Ik hoop dat iemand weet hoe het op te lossen is...

Alvast bedankt!
Mark

Nozemans
15 februari 2006, 16:05
Ik heb sindskort een Marshall Valvestate 8040 gekocht (tweedehans). Ik wou hier ook muziek mee opnemen op de computer, maar als ik hem erin heb zitten, en ik neem op, hoor ik bij het opnemen een vervelend regelmatig "tik" geluid. Ik ben niet zo ervaren met het opnemen, maar misschien weet iemand hoe ik dit eventueel kan oplossen.

Ik hoop dat iemand weet hoe het op te lossen is...

Alvast bedankt!
Mark

a) wat zijn grofweg de specificaties van je computer (geheugen e.d.)?
b) met welk programma neem je op?
c) hoe neem je op (line-out versterker naar je geluidskaart o.i.d.)?

Doylemark
15 februari 2006, 16:09
a) Computer is een pentium 4 voor de rest ben ik niet zo bekend op dat gebied sorry hoop dat je er wat meej kan :S..

B) Meestal neem ik op met MAGIX musicstudio (probeer nog aan CUbase te komen maja DUUR! pff)

c) Ja ik heb een stekkertje achterin mijn computer geplugt en van daaruit naar de OUTPUT van de versterker.

Negative K3 fan
15 februari 2006, 16:11
het zou kunnen dat het signaal van je versterker te 'heet' is voor de ingang van je computer, dan krijg je een soort van lelijke tikjes te horen... gebruik je de line out van je versterker? Het is namelijk niet verstandig om een speaker output op je computer aan te sluiten :)

wat ik eerst zou proberen is een manier vinden om het signaal wat uit je versterker komt te verzwakken en kijken of je daar iets mee bereikt.

Doylemark
15 februari 2006, 16:15
Ten eerste bedankt! Maar je zegt dus ook dat het aansluiten van een versterker output naar computer niet slim is, of is zowieso een versterker op de computer niet slim..
Zou ik het signaal misschien kunnen verzwakken met een soort klein "mengpaneeltje" ertussen?

Groet mark

Nozemans
15 februari 2006, 16:31
Ten eerste bedankt! Maar je zegt dus ook dat het aansluiten van een versterker output naar computer niet slim is, of is zowieso een versterker op de computer niet slim..
Zou ik het signaal misschien kunnen verzwakken met een soort klein "mengpaneeltje" ertussen?

Groet mark

Hangt er vanaf wat die "output" die je gebruikt precies is. Is het echt een "line-out" of een "speaker-out" o.i.d.? In dat laatste geval is, wat Negative K3 al zegt, het signaal wat je de computer in stuurt te sterk voorversterkt. Wat je sowieso kunt doen, ook in Magix, is het opnamevolume goed instellen. Zorg dat ie net niet in het rood komt, want als je bij digitale opname over die grens gaat krijg je gegarandeerd tikken in je opname.

Verder: opnemen via een line-out kan best, maar als je ergens een simpele microfoon kunt regelen die je voor je speaker kunt zetten heeft dat verreweg de voorkeur. Wel op flink volume opnemen dan. Onbewerkt line-out signaal is zelfs bij de beste gitaarversterker nog werkelijk kneiterlelijk, vandaar...

Doylemark
15 februari 2006, 16:35
Oooch wat stom van me! Nooit aan gedacht om er een gewone microfoon voor te zetten! Ja heb wel een aardig goede microfoon hier staan dus dat gaat me dan zeker lukken! Ga het gelijk even proberen!

In ieder geval heel erg bedankt voor zover! Als ik nu nog steeds problemen heb zal ik het even posten ik ga het gelijk even proberen!

Groetjes Mark

Negative K3 fan
15 februari 2006, 16:39
Ten eerste bedankt! Maar je zegt dus ook dat het aansluiten van een versterker output naar computer niet slim is, of is zowieso een versterker op de computer niet slim..
ik bedoel te zeggen dat de ene output de andere niet is! of het niet slim is een versterker (in dit geval een valvestate) op de computer aan te sluiten is weer een andere discussie

Zou ik het signaal misschien kunnen verzwakken met een soort klein "mengpaneeltje" ertussen?

Groet mark

ja dat kan prima, maar misschien zijn er ook andere mogelijkheden die iets praktischer zijn

Groet lennart

Doylemark
15 februari 2006, 16:45
Sorry dan heb ik het verkeerd begrepen..
Heb inmiddel het geprobeerd met een microfoon ervoor..
EN HET WERKT PERFECT!
harstikke bedankt beiden!

groetjes Mark

Nozemans
15 februari 2006, 16:49
Sorry dan heb ik het verkeerd begrepen..
Heb inmiddel het geprobeerd met een microfoon ervoor..
EN HET WERKT PERFECT!
harstikke bedankt beiden!

groetjes Mark

Graag gedaan, en zoals gezegd: vergeet die line-out. Microfoon klinkt in dit geval altijd 100 keer beter! Als je meer vragen hebt hoor ik het graag; heb in het verleden ook lang gekut met dat soort problemen dus wie weet kan ik je helpen.

Doylemark
15 februari 2006, 16:58
Ja ik heb je toegevoegd aan de vriendjeslijst kan inderdaad misschien in de toekomst nog wel meet vragen bij je kwijt.
Ik heb trouwens nog wel een andere tik in de versterker zelf, maar ben er inmiddels achter dat te maken heeft met een "fake" geaard stopcontact haha..
maar bedankt nogmaal!
Mark