PDA

View Full Version : The smell of burning Dyna Comp.......



jpb
15 februari 2006, 15:27
Ja dat krijg je als je polen van de 9V adapter omwisselt. Shitterdeshit; was ik bijna klaar met mijn voeding voor m'n board.......en dan dit; helemaal geen geluid meer....
Zou het de IC kunnen zijn? Zo ja, dan kan'ie vervangen worden, er zit zelfs een houdertje in dus ik hoef niet te solderen. Maar is het de IC? En is dit zinvol om eerst te vervangen? Hoe kan ik meten of de IC nog werkt?
Het is een ~/927 LM 3080N. Ik kan hem opnieuw bestellen, maar zijn die IC's dezelfde als de originele? (Dyna Comp is uit 1979).

Dirk_Hendrik
15 februari 2006, 15:52
Ja, Het zijn dezelfde. Nog prima te krijgen maar het gaat minder worden. Algemeen type is ook CA3080. Verder hetzelfde ding. 1.95 euro bij de Conrad

hadv
16 februari 2006, 00:34
3080 is idd prima te koop
maar er zitten ook nog wat torren in je dynacomp, dus check die ook
en zet een beveiligingsdiode over je voeding
(dit geintje heeft mij een keer een, weliswaar niet zeer dure, maar toch zeer dierbare, radio gekost)

jpb
16 februari 2006, 08:46
Mooi dat een nieuwe IC nog dezelfde is. Beveiligings diode is een goed idee, hoewel als het eenmaal aangesloten is, dan weet ik dat het goed is. Ben gewoon onhandig geweest. Had ook erger kunnen zijn! (soul-bender; fat-boost; timmy); die staan nog goed aan de voeding. Er zitten idd 4 torren in de dyna comp en ik hoop dat ze nog goed zijn. Ik zal als 'ie binnen is de 3080 er in zetten en dan maar hopen dat het werkt. wordt vervolgd.

jpb
16 februari 2006, 08:48
....overigens, hoe kan ik die transistoren controleren? Ik heb alleen een Dig. Voltmeter. IC moet ook door te meten zijn?

Stitch
17 februari 2006, 00:06
Kijk eerst eens naar wat simpele componentjes. Had ik ook een keer, flinke stinklucht bleek gewoon een weerstandje te zijn dat doorgebrand was. Nieuwe erin gezet en alles weer prima in orde (was trouwens met een tremolo pedaal).

jpb
17 februari 2006, 10:11
Kijk eerst eens naar wat simpele componentjes. Had ik ook een keer, flinke stinklucht bleek gewoon een weerstandje te zijn dat doorgebrand was. Nieuwe erin gezet en alles weer prima in orde (was trouwens met een tremolo pedaal).
Goed idee, ik zal de weerstandje even doormeten...

jpb
17 februari 2006, 16:58
Weerstanden zijn goed, behalve één v/d twee hele kleintjes die een zeer lage waarde aangeeft (1 Ohm), hetgeen me erg laag lijkt. Als kapotte weerstanden geen weerstand hebben dan zou hij kapot kunnen zijn?
Heeft iemand een layout van de dyna comp? Dan kan ik het controleren. Schema heb ik, maar voor de layout heb ik me suf gegoogled. Iemand??
Morgen is de IC er dus ik hoop dat dit het probleem was

hadv
18 februari 2006, 00:41
als je het schema hebt kun je toch vrij snel nagaan welke onderdelen waar zitten

jpb
18 februari 2006, 01:22
Nee, dat kan ik niet. Vraag me niet waarom, maar daar ben ik uren mee bezig, en dan lukt het nog niet. Waarom denk je dan hoe ik de plus en de min verwisseld heb?

aad
18 februari 2006, 10:23
Weerstanden zijn goed, behalve één v/d twee hele kleintjes die een zeer lage waarde aangeeft (1 Ohm), hetgeen me erg laag lijkt. Als kapotte weerstanden geen weerstand hebben dan zou hij kapot kunnen zijn?
Heeft iemand een layout van de dyna comp? Dan kan ik het controleren. Schema heb ik, maar voor de layout heb ik me suf gegoogled. Iemand??
Morgen is de IC er dus ik hoop dat dit het probleem was

Over het algemeen worden weerstande hoogohmig (of zelfs oneindig) als ze stuk gaan. Lezen van de kleurcode geeft de waarde van de weerstand en dan kan je zien of die weerstand heel zou moeten zijn.

jpb
18 februari 2006, 11:18
Aad, dan ziet het er naar uit dat alle weerstanden goed zijn, al komt de 1 Ohm niet voor in de parts-list bij het schema:
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/dynacomp.pdf

jpb
22 februari 2006, 17:45
Ik heb er nu een nieuwe IC in gezet en nog steeds geen geluid. Weerstanden lijken goed dus mischien is er een transistor (5 totaal) doorgebrand. Hoe kan ik die doormeten? Weet iemand een link hiervoor??

jpb
25 februari 2006, 10:52
Iemand? Of zitten jullie nog in de Apre-Ski???

Dirk_Hendrik
25 februari 2006, 10:57
Dynacomp schema staat op generalguitargadgets. Begin met het doormeten van Q1 en Q5.

jpb
15 maart 2006, 12:35
Weerstanden zijn goed, behalve één v/d twee hele kleintjes die een zeer lage waarde aangeeft (1 Ohm), hetgeen me erg laag lijkt. ......
Probleem opgelost!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dit is helemaal geen weerstand maar een diode. Dus is ook logisch dat hij er uit vliegt bij ompoling!! Toen ik hem eruit haalde om een nieuwe te kopen brak "ie in tweeen. Toen zag ik ook pas dat er op die plek een brandplek zat in de gele omwikkeling van het PCB. Naar de electronicaboer en voor 7 eurocent doet hij het nu weer perfect. Yes!

Mitch
15 maart 2006, 15:41
Mooi zo ! En nou lief zijn voor 'm hè ? :hippie: