PDA

View Full Version : Korg Kaoss Pad 2



AlterEgo
15 februari 2006, 14:05
Gegroet,

Ik zit erover te denken een Korg Kaoss Pad 2 te kopen, maar ik vroeg me af hoe bruikbaar het nou is in combinatie met een gitaar. Het is een sampler en heeft tig effecten, maar werkt zo'n touchscreen wel een beetje?

Random_hero
15 februari 2006, 14:08
Matthew Bellamy heeft m in zn nieuwste gitaar laten inbouwen, dus ik denk dat het wel bruikbaar is ;)

Swan
15 februari 2006, 14:17
ik heb er toevallig gister ook nog ff naar zitten kijken..viel me op dat er alleen line in en uit en mic signaal aansluiten aanzitten dus ik vraag me ook af hoe het werkt in combi met gitaar...

fullorder
15 februari 2006, 14:26
ik heb er toevallig gister ook nog ff naar zitten kijken..viel me op dat er alleen line in en uit en mic signaal aansluiten aanzitten dus ik vraag me ook af hoe het werkt in combi met gitaar...

Die in- en output is inderdaad een beetje jammer, bovendien wordt je signaal A/D geconverteerd en weer terug D/A.
Evengoed denk ik dat de Kaoss Pad goed bruikbaar is. Ik heb jaren een Alesis AirFX gebruikt om real time allerlei modulatie en filters te tweaken. Deze ik ook eigenlijk bedoeld voor DJ's om aan hun cd-speler, laptop of drumcomputer te hangen. Bij de AirFX gaat het controlleren dmv een infrarood oog en is dus 3D. De Kaoss Pad middels een touchpad en is dus 2D. Ik denk echter wel dat de filters/sampling/modulate/etc. van de Kaoss Pad wel van betere kwaliteit is dan van de AirFX.
Zou dus te gebruiken moeten zijn, sterker nog, ik heb 'm wel eens getest met een gitaar en dat lukte best. Zorg er echter wel dat je 'm achter een true bypass looper hangt, zodat hij niet continu je signaal verneukt met die converters.

Swan
15 februari 2006, 15:20
maar ik vraag me af hoe bruikbaar t is...anders is het wel n duur grapje...

fullorder
15 februari 2006, 16:05
maar ik vraag me af hoe bruikbaar t is...anders is het wel n duur grapje...

het is vooral een noisemaker, hangt dus van je muziekstijl af hoe bruikbaar en nuttig het is.

Swan
15 februari 2006, 16:10
ja wat dat betreft zou t voor mij erg bruikbaar zijn (zie link in mn sig ;) )

ik had op HC gelezen dat ze nogal kwetsbaar zijn, klopt dit?

Random_hero
15 februari 2006, 18:18
Ze zijn iig niet bedoeld om live mee te gaan zwaaien, maar meer verwerkt in je setup. Ze zijn wel van sterk alluminium als ik me niet vergis.

hoofd
15 februari 2006, 18:38
Er staat momenteel een Kaos Pad II te koop op gitaarmarkt, zag ik gister. Het lijkt mij ook een tof apparaat, alleen wel wat te prijzig om "voor de gein" te kopen...

djangfripp
24 september 2006, 14:18
Ik heb er zelf een en het is een fantastisch product. Zeer stevig gebouwd, veel goede bruikbare effecten. Er zitten naar mijn mening wel iets te veel dance gerichte beats en synth geluiden in (idd, niet enkel effecten) die voor een gitarist minder interessant zijn.
Kwaliteit is goed maar niet zoals een dedicated rack effect (lexicon, TC, etc ... )
KP dient dan ook meer om live te tweaken of om wanneer je in een sequencer opneemt achteraf je muziek van dynamische effecten (rhythmic delays, dub delay ..) te voorzien, waarvoor ik hem heb gekocht.
Ik heb ook de indruk dat de AD/DA converters niet van een heel goede kwaliteit zijn, waardoor je signaal, zeker de subtiele nuances van een pickup erdoor verloren gaan, het klinkt allemaal wat platter. Ik mix hem dan ook naast het originele signiaal ipv erdoor.

Ik gebruik hem zeer veel, maar toch vooral in combinatie met mijn synths.
In combinatie met de gitaar soms voor een snel dub effectje of wa lichte reverb maar voor overdrive/distortion/wha/filter zijn er veel betere gitaar effecten.

De combinatie XY control en gitaar is natuurlijk helemaal niet handig aangezien je maar twee handen hebt, of je moet een sustainer in je gitaar hebben zitten.
zoals deze; http://www.youtube.com/watch?v=VZ022eXOK2Q&search=manson%20guitar


greetz

schizo910
24 september 2006, 14:40
De combinatie XY control en gitaar is natuurlijk helemaal niet handig aangezien je maar twee handen hebt, of je moet een sustainer in je gitaar hebben zitten.
zoals deze; http://www.youtube.com/watch?v=VZ022eXOK2Q&search=manson%20guitar


greetz


Maar je kan toch een sample opnemen en dan bewerken. Dus je speelt iets dat je opneemt, dan heb je je handen vrij om te klooien met je vingers op je Pad. Of klopt dat niet?

fullorder
24 september 2006, 14:49
De combinatie XY control en gitaar is natuurlijk helemaal niet handig aangezien je maar twee handen hebt, of je moet een sustainer in je gitaar hebben zitten.
zoals deze; http://www.youtube.com/watch?v=VZ022eXOK2Q&search=manson%20guitar

greetz

Maar vergeleken hiermee zou ik dan inderdaad toch sneller gaan voor Kaoss Pad + synth. Heb je ook twee handen voor nodig en kun je nog vettere sounds maken. Hoef je niet eens een hele dure synth voor te hebben.

schizo910
24 september 2006, 15:14
Ik weet nog dat ik op de Messe (jaren geleden) eens een effect heb geprobeerd, volgens mij was dat ook van korg. Geen idee meer hoe dat ding heette. Het was een apparaat waar je je gitaar iin kon pluggen (of andere geluidsbronnen), een soort bol die werkte door je hand er boven te bewegen als een soort theramin. Weet iemand nog hoe dat ding heette en van welk merk dat nu was?

djangfripp
24 september 2006, 15:33
Maar je kan toch een sample opnemen en dan bewerken. Dus je speelt iets dat je opneemt, dan heb je je handen vrij om te klooien met je vingers op je Pad. Of klopt dat niet?
inderdaad dat gaat,
er zitten een paar leuke sample playback presets in, loop, reverse, scratch, time stretch ....
Ik heb de gitarist van Bowie er al leuke dingen mee zien doen, gitaar soundscapes sampelen en er een delay overheen te gooien bvb.
Maar de sample functie op de KP is wel nogal beperkt (zou in de KP3 veel beter zijn), om live iets in te spelen en dan perfect naadloos te laten loopen is niet so makkelijk. Dan kom je ook in het delay/looper domein en hier zijn ook weer betere toestellen voor.

De KP is oorspronkelijk bedoel voor DJ's, niet voor gitaristen. Die konden dan enkele maten 4/4 beats sampelen en bewerken. 4/4 beats is simpel te triggeren.
Alleen zie ik dit toestel meer bij elektronische live acts, studio's ...
Blijkbaar zijn de meeste DJ's toch niet zo'n experimenteel volkje ;)

Die 'bol', was dat misschien de Alesis AirFX ?
http://www.alesis.com/product.php?id=52
edit: ah, is hier al vermeld zie ik ;)

fullorder
24 september 2006, 23:14
Ik weet nog dat ik op de Messe (jaren geleden) eens een effect heb geprobeerd, volgens mij was dat ook van korg. Geen idee meer hoe dat ding heette. Het was een apparaat waar je je gitaar iin kon pluggen (of andere geluidsbronnen), een soort bol die werkte door je hand er boven te bewegen als een soort theramin. Weet iemand nog hoe dat ding heette en van welk merk dat nu was?

Dat klinkt toch wel heel erg als de Alesis AirFX waar ik het over had.

schizo910
25 september 2006, 14:05
Dat klinkt toch wel heel erg als de Alesis AirFX waar ik het over had.


jups, klopt dat was 'm ook...

skttrwave
30 september 2006, 10:52
1ste post.. :)

Vroeg me af of je met de eerste kaoss pad ook de samples die je opneemt kunt loopen. Iemand die hier meer van af weet?

hoofd
30 september 2006, 12:41
1ste post.. :)

Vroeg me af of je met de eerste kaoss pad ook de samples die je opneemt kunt loopen. Iemand die hier meer van af weet?

Welkom!

Er is een nieuwe Kaoss Pad uitgekomen, die meer zou kunnen doen met samples. Op de korg site (www.korg.com) vind je meer info, evenals een plaatje van het beestje waar een paar knoppen opstaan onder de noemer "loop edit". Dus ik denk wel dat je de net opgenomen samples dan kan loopen.

up-guitarman
30 september 2006, 12:42
Ik was een tijdje terug aan het gassen op die AirFX maar die werkt op lijn niveau, hoe doe je dat dan met gitaar ???
Iemand de kaoss pad en de AirFX op gitaar al eens vergeleken ???

schizo910
30 september 2006, 13:24
Ik was een tijdje terug aan het gassen op die AirFX maar die werkt op lijn niveau, hoe doe je dat dan met gitaar ???
Iemand de kaoss pad en de AirFX op gitaar al eens vergeleken ???

Snoertje solderen? Ik heb hem in frankfurt dus ooit eens getest, met een gitaar. Weet niet meer hoe dat aangesloten zat, maar het kan dus wel.

Jeanken
30 september 2006, 13:39
Dat klinkt toch wel heel erg als de Alesis AirFX waar ik het over had.
Welke ik nu best wel vaak gebruik voor wat crazy dingen, gewoon in een TB loopje en het ding op een microstatief schroeven (kan via daarvoor voorzien schroefgat onderaan), terwijl je met twee handen speelt beweeg je gewoon door de 3D bol, of je kan hem op je bordje leggen en met je voet doen..

up-guitarman
30 september 2006, 13:44
Snoertje solderen? Ik heb hem in frankfurt dus ooit eens getest, met een gitaar. Weet niet meer hoe dat aangesloten zat, maar het kan dus wel.

Ja, dat snoertje is geen probleem, dat heb ik zelfs gewoon liggen in mijn snoerenbakje ...
Maar het signaal van een gitaar is anders dan die van de AirFX ... Ik vraag me af of dit zomaar gaat werke zonder problemen ...

skttrwave
1 oktober 2006, 15:29
Welkom!

Er is een nieuwe Kaoss Pad uitgekomen, die meer zou kunnen doen met samples. Op de korg site (www.korg.com) vind je meer info, evenals een plaatje van het beestje waar een paar knoppen opstaan onder de noemer "loop edit". Dus ik denk wel dat je de net opgenomen samples dan kan loopen.

Bedankt voor het antwoord. Ik zit zelf aan een 2e hands Kaoss Pad 1 te denken aangezien die een stuk goedkoper zijn ;)
Heb nog ff wat verder gezocht en je kunt inderdaad samples loopen, maar je kunt maximaal samples van 5 seconden opnemen. Ik ga, als ik een kaoss pad heb, daar eerst wat mee experimenteren. Als ik langere samples wil loopen ga ik misschien voor de Akai Headrush, of er zelf eentje proberen te bouwen.