PDA

View Full Version : triode pentode ??? wtf ?



glacius
15 februari 2006, 13:04
wat kan ik met deze switch op mijn marshall 30th anniversary ?

H.Manback
15 februari 2006, 13:13
Schakelt de eindversterker tussen, je raadt het al, pentode en triode.

Komt er op neer dat je een ander geluid van je eindtrap krijgt, en de triode stand heeft wat minder vermogen geloof ik.

Als je wil weten wat pentode en triode inhoudt, zoek naar informatie over buizen. Zo'n beetje elke uitleg behandelt de triode en de pentode wel.

Scali
15 februari 2006, 13:19
Pentode en triode zijn twee typen buizen.
Triode zijn het simpelste type buizen, anode, kathode en rooster (drie 'odes' dus).
Pentode is een wat gecompliceerder type, met nog twee extra elementen. Dit ontwerp is bedoeld om oa meer vermogen te leveren en een betere geluidskwaliteit.

In de Marshall zitten pentode-buizen (EL34 of 5881), maar pentode-buizen kun je ook zodanig aansturen dat je ze als triode gebruikt.
Het gevolg hiervan is ongeveer een halvering van het vermogen, en een iets ander karakter qua geluid... beetje 'softer', milder. De presence-knop zal ook iets anders gaan reageren.

Je moet het maar eens uitproberen, ik heb zelf mijn 6101 op triode staan, ik hou wel van het milde karakter, en door het verlaagde vermogen kun je makkelijker eindbuisvervorming krijgen natuurlijk :)
Wel eerst je versterker op standby zetten, en even wachten tot het geluid uitgedoofd is, voordat je em omschakelt.

glacius
15 februari 2006, 13:24
ok thanx !! precies wat ik weten wil, vond mijn amp iets te schel ..

kan hem op triode zetten en op low , dus dan kan ik de master verder open zetten voor meer eindtrap actie !!

Orpheo
15 februari 2006, 13:50
ok thanx !! precies wat ik weten wil, vond mijn amp iets te schel ..

kan hem op triode zetten en op low , dus dan kan ik de master verder open zetten voor meer eindtrap actie !!

waarschijnlijk wel ja :)

pentodes zijn btw je eindbuizen, triodes preamp buizen. maar die knop zorgt ervoor, zoals scali zei, dat je pentodes (eindbuizen) gaan werken als triodes.

overigens scali, de meest eenvoudige buis is de gloeilamp.... ook vacuum en een draadje. maar versterken doet ie niet. de buis die wel echt stroom doorlaat als buis zijnde is eigenlijk de diode. maar versterken doet ie OOK niet. als versterkende buis is de triode inderdaad het meest simpel.

Scali
15 februari 2006, 13:53
overigens scali, de meest eenvoudige buis is de gloeilamp.... ook vacuum en een draadje. maar versterken doet ie niet.

Oh, dus DAT was het!
Ik vond het al zo stom dat er geen geluid uit m'n versterker kwam toen ik er een paar peertjes in had geschroefd.

glacius
15 februari 2006, 13:57
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

echt te grappig ..

Orpheo
15 februari 2006, 14:12
Oh, dus DAT was het!
Ik vond het al zo stom dat er geen geluid uit m'n versterker kwam toen ik er een paar peertjes in had geschroefd.

damn gast. ga je weer. ik diep even een post van je wat dieper uit, niet eens als kritiek, en dan maak je weer zo'n opmerking. leer je het dan nooit?

glacius
15 februari 2006, 14:39
damn gast. ga je weer. ik diep even een post van je wat dieper uit, niet eens als kritiek, en dan maak je weer zo'n opmerking. leer je het dan nooit?

ach gewoon een beetje humor,

ik waardeer je inzet ... ik weet voldoende tot nu toe, laten we dit topic maar varen zonder een ruzie erin te beginnen ...

Punkrockerke
15 februari 2006, 14:50
Oh, dus DAT was het!
Ik vond het al zo stom dat er geen geluid uit m'n versterker kwam toen ik er een paar peertjes in had geschroefd.
damn gast. ga je weer. ik diep even een post van je wat dieper uit, niet eens als kritiek, en dan maak je weer zo'n opmerking. leer je het dan nooit?
Ik ben het al vaak oneens geweest met Scali, maar wie begon er hier de wijsneus uit te hangen? :roll:

Anyway, let's just drop it...

Negative K3 fan
15 februari 2006, 15:00
Dit ontwerp is bedoeld om oa meer vermogen te leveren en een betere geluidskwaliteit.

weer eens fout

Scali
15 februari 2006, 15:02
damn gast. ga je weer. ik diep even een post van je wat dieper uit, niet eens als kritiek, en dan maak je weer zo'n opmerking. leer je het dan nooit?

Kom op zeg, je ziet toch zelf ook wel in dat je een beetje open deuren in aan het trappen was? Jouw opmerking over die gloeilamp was net zoiets als "De simpelste auto is een fiets, want daar zitten ook wielen aan". Ja, een gloeilamp is vacuum en heeft een gloeidraad, maar dient natuurlijk een compleet ander doel. Met een EL34 ga je toch ook je huis niet verlichten?
Viel me nog mee dat je geen beeldbuizen hebt genoemd, want dat is ook min of meer hetzelfde principe. Beetje fosfor aan de binnenkant van de buis gesmeerd, maar dat mag de pret niet drukken, toch?
Het gaf mij iig de indruk dat je nogal ver gezocht hebt om toch nog maar te kunnen reageren op mijn post.

En er werd me laatst nog een gebrek aan humor verweten. Maak ik een keer een humoristische post, is het ook weer niet goed.
Het is bij jou gewoon nooit goed. Maar dat wist ik allang.

Scali
15 februari 2006, 15:03
weer eens fout

Wat moet het dan wel zijn?
Of moet je dat ook eerst even aan je vader vragen?

http://www.stevehoffman.tv/forums/archive/index.php/t-16372.html:


A second grid, called the screen grid, may be added to the triode. A tube with two grids is called a tetrode. The screen grid shields the control grid from the plate, greatly reducing the dependency of plate current flow on plate voltage. Consequently, the tetrode has a much higher output resistance and behaves more nearly as a current source than the triode. The tetrode is capable of greater voltage amplification than the triode because of its higher output resistance.

A third grid is often added to the vacuum tube, turning it into a pentode. The supressor grid is normally connected to the cathode. Its effect is to reduce the secondary emission of electrons from the plate, allowing the tube to operate over larger excursions of plate voltage. The pentode is thus capable of large output voltages with minimal distortion. Because of this fact, the pentode is a more efficient power amplifier than the triode.

Negative K3 fan
15 februari 2006, 15:08
haha, lol ik ben geen arabier dus schelden(?) met ouders werkt niet, verder heeft mijn vader bijzonder weinig kaas gegeten van buizen techniek.

maargoed, pentodes zijn zoals je hebt gesteld ontworpen om meer vermogen te leveren en om interne capaciteiten te minimaliseren t.o.v. triodes, niet voor een beter geluid want triodes zijn lineairder. In een normale triode zorgt de anode zowel voor de 'trekkracht' (trekken aan elektronen) als de opvanger van de elektronen, dit zorgt ervoor dat bij een grote stroom (veel elektronen) de 'trekkracht' ook vermindert. Bij een pentode zitten er twee andere roosters bij in die er voor zorgen dat voornamelijk het schermrooster aan de elektronen trekt, zodoende blijft die trekkracht constant (en hoog).

edit: in de tussentijd heb je die lap tekst al gepost waarin nergens wordt gesproken over het door jou aangedragen feit dat de pentode is ontworpen voor een mooier geluid.

Scali
15 februari 2006, 15:14
edit: in de tussentijd heb je die lap tekst al gepost waarin nergens wordt gesproken over het door jou aangedragen feit dat de pentode is ontworpen voor een mooier geluid.

Dat zal wel komen omdat een pentode niet specifiek is ontworpen voor het versterken van geluid. Er bestaan nog andere signalen die je kunt versterken.
Maar zoals de tekst wel uitlegt, gaat ie wat vervormingen tegen die wel in de triode ontstaan. En jij hangt alles op aan lineariteit, signaalkwaliteit hangt van meer factoren af. Een aantal van deze factoren is dus gunstiger bij de tetrode en pentode dan bij de triode.
En nu hebben we wel weer genoeg geemmerd. Jij hebt nog een hoop te doen. Rijlessen, auto kopen, versterker ophalen etc. Dus ik zal je niet ophouden.

Negative K3 fan
15 februari 2006, 15:19
Dat zal wel komen omdat een pentode niet specifiek is ontworpen voor het versterken van geluid. Er bestaan nog andere signalen die je kunt versterken.
Maar zoals de tekst wel uitlegt, gaat ie wat vervormingen tegen die wel in de triode ontstaan. En jij hangt alles op aan lineariteit, signaalkwaliteit hangt van meer factoren af. Een aantal van deze factoren is dus gunstiger bij de tetrode en pentode dan bij de triode.
En nu hebben we wel weer genoeg geemmerd. Jij hebt nog een hoop te doen. Rijlessen, auto kopen, versterker ophalen etc. Dus ik zal je niet ophouden.

je hebt in deze post helemaal gelijk, maar waarom is het dan zo nodig om in je eerste post van dit topic te vermelden dat pentodes zijn ontworpen voor een betere geluidskwaliteit wat je nu dus zit te ontkennen. Ik geef toe, het is muggeziften, maar je doet niets anders...

Scali
15 februari 2006, 15:34
je hebt in deze post helemaal gelijk, maar waarom is het dan zo nodig om in je eerste post van dit topic te vermelden dat pentodes zijn ontworpen voor een betere geluidskwaliteit wat je nu dus zit te ontkennen. Ik geef toe, het is muggeziften, maar je doet niets anders...

Het is inderdaad muggeziften. Dit is het "Moderne Versterkers"-forum.
We kunnen dus aannemen dat we het over versterkers hebben, dus als we het over 'buizen' hebben, bedoelen we uiteraard geen gloeilampen.
En dus gaat het hier bij signaalkwaliteit altijd over geluidskwaliteit, het signaal in een versterker is namelijk een geluidssignaal.
Waarom vind je het nodig om te muggeziften? Je doet niet anders. Je bent er niet eens goed in.

Orpheo
15 februari 2006, 15:38
Het is inderdaad muggeziften. Dit is het "Moderne Versterkers"-forum.
We kunnen dus aannemen dat we het over versterkers hebben, dus als we het over 'buizen' hebben, bedoelen we uiteraard geen gloeilampen.
En dus gaat het hier bij signaalkwaliteit altijd over geluidskwaliteit, het signaal in een versterker is namelijk een geluidssignaal.
Waarom vind je het nodig om te muggeziften? Je doet niet anders. Je bent er niet eens goed in.

hij is er in ieder geval beter in dan jij, omdat hij de stof beter (lijkt) te beheersen dan jij.

ik zeg 'lijkt" omdat jij t wellicht ook allemaal wel weet, maar t nogal klungelig ten toon spreidt.

Negative K3 fan
15 februari 2006, 15:39
Het is inderdaad muggeziften. Dit is het "Moderne Versterkers"-forum.
hehe gelukkig

We kunnen dus aannemen dat we het over versterkers hebben, dus als we het over 'buizen' hebben, bedoelen we uiteraard geen gloeilampen.
mja, ik vond het zelf ook een beetje een kansloze opmerking van orpheo

En dus gaat het hier bij signaalkwaliteit altijd over geluidskwaliteit, het signaal in een versterker is namelijk een geluidssignaal.
Waarom vind je het nodig om te muggeziften? Je doet niet anders. Je bent er niet eens goed in.
maargoed, triodes leveren 'objectief gezien' een betere geluidskwaliteit (vraag maar aan onder andere hifi experts en denk ook eens aan de door jou zo geliefde even harmonischen), maar buiten dit betwistbare punt is het een feit dat ze niet zijn ontworpen met als doel een betere geluidskwaliteit, want dat is gewoon niet zo.

en in muggeziften ben ik blijkbaar goed genoeg kijkend naar hoevaak ik je ermee op de kast jaag.

Scali
15 februari 2006, 15:42
hij is er in ieder geval beter in dan jij, omdat hij de stof beter (lijkt) te beheersen dan jij.

ik zeg 'lijkt" omdat jij t wellicht ook allemaal wel weet, maar t nogal klungelig ten toon spreidt.

Hij kan nog niet eens het schema van een 6100 lezen :)
Ik druk me helemaal niet klungelig uit, maar als je gaat zeuren dat ik 'signaalkwaliteit' moet zeggen waar ik 'geluidskwaliteit' zeg, in het geval van een gitaarversterker, dan ben je wel ERG aan het zoeken. En dat deed jij dus ook met je gloeilamp-verhaal.
Krijg je een beloning als je mij kunt betrappen op een foutje of een mogelijk minder duidelijk geformuleerde zin? Lijkt wel een hetze aan het worden. Ga liever eens gitaarspelen, net als ik.

Ik denk niet dat hij er zo gek veel van weet. Maar hij wil vooral datgene dat hij wel weet bij anderen inwrijven. Je kent die mensen wel. In het land der blinden is eenoog koning, etc.

Scali
15 februari 2006, 15:45
en in muggeziften ben ik blijkbaar goed genoeg kijkend naar hoevaak ik je ermee op de kast jaag.

Ik erger me vooral mateloos aan je enorm grote mond en gebrekkige intellectuele en sociale capaciteiten. Niet zozeer aan de opmerkingen zelf. We weten allebei dat die weinig voorstellen, nietwaar, eenoog?

Negative K3 fan
15 februari 2006, 15:50
Hij kan nog niet eens het schema van een 6100 lezen :)

...

Ik erger me vooral mateloos aan je enorm grote mond en gebrekkige intellectuele en sociale capaciteiten.
[/QUOTE]

hier houd ik wijselijk mijn mond, je eenoog opmerking kan ik trouwens begrijpen; hoe meer ik leer, hoe meer ik me besef dat er zoveel is dat ik niet weet.

vester86
15 februari 2006, 18:35
aaaaaahhhh, gaan we weer

heb trouwens vandaag de 30th aniversary top getest in de muziekzaak, was die met blauwe behuizing en witte letters.lekker ding, al was het crunch kanaal niet mijn smaak, anders was het voor mij ook wel een vrij serieuze kandidaat geweest als nieuw geluid :)

maargoed,the search goes on

p.s. merkte trouwens weinig van die pentode triode switch.hoewel ie wel wat anders klonk. maar ik speelde te zacht en te kort om er een écht oordeel over te kunnen vellen

Orpheo
15 februari 2006, 19:02
Hij kan nog niet eens het schema van een 6100 lezen :)
Ik druk me helemaal niet klungelig uit, maar als je gaat zeuren dat ik 'signaalkwaliteit' moet zeggen waar ik 'geluidskwaliteit' zeg, in het geval van een gitaarversterker, dan ben je wel ERG aan het zoeken. En dat deed jij dus ook met je gloeilamp-verhaal.
Krijg je een beloning als je mij kunt betrappen op een foutje of een mogelijk minder duidelijk geformuleerde zin? Lijkt wel een hetze aan het worden. Ga liever eens gitaarspelen, net als ik.

Ik denk niet dat hij er zo gek veel van weet. Maar hij wil vooral datgene dat hij wel weet bij anderen inwrijven. Je kent die mensen wel. In het land der blinden is eenoog koning, etc.

ga liever eens gitaarspelen?? :o :o

de brutaliteit!!!!!! hoe kan jij nu weten of ik al dan niet speel! en ook HOEVEEL ik speel! ik heb school, werk thuis te doen, en alsnog speel ilk 3 uur per dag!

je bewijst weer eens: je blaat, zonder te DENKEN, je schreeuwt zonder dat je ergens iets van weet. ik word echt moe van je kerel.

Scali
15 februari 2006, 19:42
ga liever eens gitaarspelen?? :o :o

de brutaliteit!!!!!! hoe kan jij nu weten of ik al dan niet speel! en ook HOEVEEL ik speel! ik heb school, werk thuis te doen, en alsnog speel ilk 3 uur per dag!

je bewijst weer eens: je blaat, zonder te DENKEN, je schreeuwt zonder dat je ergens iets van weet. ik word echt moe van je kerel.

Hap hap hap :)

Scali
15 februari 2006, 19:46
al was het crunch kanaal niet mijn smaak, anders was het voor mij ook wel een vrij serieuze kandidaat geweest als nieuw geluid :)

Wat raar, het crunch-kanaal is eigenlijk de beste van de drie, en is het kanaal dat dus met die drie modes het verleden van Marshall bestrijkt, van JTM45 via Plexi naar JCM800/900. Je kunt er dus alle kanten mee op... als je daar je smaak niet in vindt... misschien moet je dan uberhaupt niet naar Marshalls kijken :)

Mr.Bluesbreaker
15 februari 2006, 20:09
Jeukende handpalmen topic. Ik zal geen namen noemen.

Het is niet zo dat als een 6100 je niet aanstaat, je geen Marshall moet nemen.
Een 6100 haalt het niet bij een JTM45, heeft waarschijnlijk andere buizen (JTM 45 origineel zitten andere in geloof ik, KT88 ofzo?) heeft weer andere speakers (30th ann. met speciale gold label nogwat, of GT1275T) , dus het lijkt mij een overhaaste conclusie dat als je met een uitgebreide 3 channel 6100 niks kan, je niet naar marshall moet kijken. Bottom line: je kunt een 6100 niet met klassieke marshall's vergelijken, de onderdelen zoals hierboven beschreven verschillen teveel en de hele 'feel' van (vooral) pre-'69 modellen ligt heel anders.

Sinds een paar maanden heb ik een originele 2203 uit '81 en dat lijkt voor geen meter op welke 3 kanaals dan ook, punt.

Oja, Glacius: congrats met de amp, gewoon schakelen/draaien/drukken/eq-en totdat jij denkt dat het het beste klinkt. Ze hebben er erg veel mogleijkheden voor. Wat het nou precies doet technisch gezien is niet het belangrijkste, zoalg jij je goede sound er maar uit krijgt.

Scali
15 februari 2006, 20:18
Het is niet zo dat als een 6100 je niet aanstaat, je geen Marshall moet nemen.

Het is niet zo dat je alles wat er op een forum gezegd wordt, letterlijk moet nemen. Wat ik daarmee natuurlijk bedoelde, was dat de 6100 de 'essentie' van de Marshall crunch door de jaren heen wel in zich heeft. Het zal niet hetzelfde zijn, maar who cares? Zet twee JTM45's, Plexi's of JCM's naast elkaar, en ze wijken ook flink af, wegens andere onderdelen etc.
Wat ik dus bedoel is: als je dit crunch-kanaal niet mooi vindt, is de Marshall-crunch misschien niets voor jou, want het zit toch aardig in de richting van de originele versterkers.

Verder komt geleuter over 'vintage' en 'oud is beter' en '3 kanalen is niks' meestal van mensen die uren kunnen zaniken over hun apparatuur, maar uiteindelijk helemaal niet bijzonder klinken zodra ze eindelijk eens gaan spelen.

Ik hoor in het Sounds-forum zelden mensen opnamen posten met echte 'vintage' spullen, en als ze dat al doen, leggen ze het meestal af qua tone en spel tegen de mensen die hun opnamen met bescheiden middelen als een Pod of Tonelab maken. Wat mij betreft is de gitarist dus nog steeds belangrijker dan z'n apparatuur. Aan jou dus ook het advies: ga gitaarspelen.
En post eens wat van jullie geweldige apparatuur. Als het zo geweldig is, willen we graag meegenieten.

Orpheo
15 februari 2006, 20:21
Het is niet zo dat je alles wat er op een forum gezegd wordt, letterlijk moet nemen.

Verder komt geleuter over 'vintage' en 'oud is beter' en '3 kanalen is niks' meestal van mensen die uren kunnen zaniken over hun apparatuur, maar uiteindelijk helemaal niet bijzonder klinken zodra ze eindelijk eens gaan spelen.

Ik hoor in het Sounds-forum zelden mensen opnamen posten met echte 'vintage' spullen, en als ze dat al doen, leggen ze het meestal af qua tone en spel tegen de mensen die hun opnamen met bescheiden middelen als een Pod of Tonelab maken. Wat mij betreft is de gitarist dus nog steeds belangrijker dan z'n apparatuur. Aan jou dus ook het advies: ga gitaarspelen.
En post eens wat van jullie geweldige apparatuur. Als het zo geweldig is, willen we graag meegenieten.

en dat van de kerel die meer zwamt dan dat ie echt nuttig advies geeft. ga zelf eens spelen...

Scali
15 februari 2006, 20:24
en dat van de kerel die meer zwamt dan dat ie echt nuttig advies geeft. ga zelf eens spelen...

Ik post vaak genoeg wat in Sounds (en dan post ik lang niet alles wat ik maak), heb jou er nog nooit gezien. Waar blijf je dan met je grote mond? NegK3 ook niet trouwens.

Verder was mijn eerste post hier toch een redelijk grondige uitleg over wat die switch deed hoor, gloeilampje.

Mr.Bluesbreaker
15 februari 2006, 20:28
Ga eens meer gitaarspelen?
Uh, nouja bij deze.
Zodra ik live opnames van een oude gig kan achterhalen (en ze enigszins te doen zijn) zal ik er wat in sounds gaan gooien.

Mitch
15 februari 2006, 21:27
NK3, Scali en Orph: het forum heeft tegenwoordig een Ignore-functie.
Gebruik die en verveel ons niet langer door gemiddeld twee topics per week te verneuken.

:stop:

Scali
15 februari 2006, 21:31
Als jullie die ignore nou gewoon gebruiken, dan merk je er toch niks van wat wij doen? :)

Negative K3 fan
15 februari 2006, 22:58
Het is niet zo dat je alles wat er op een forum gezegd wordt, letterlijk moet nemen.

je zou ook wat meer je best kunnen doen met het formuleren van wat je zegt zodat dat weer wel kan... wat mij betreft mag iedereen mijn posts zo letterlijk nemen als hij wil, zolang er maar wordt gelet op sarcasme :)

@mitch ik voel me gewoon af en toe genoodzaakt om de uitspraken van scali in een context te plaatsen om misverstanden uit de wereld te helpen, zie onder andere mijn onderschrift...

Scali
15 februari 2006, 23:05
Wat is de bedoeling van dat onderschrift?
Het is namelijk een simpel feit dat m'n lead-kanaal 4 ECC83s heeft, en een DSL of TSL maar 3 ECC83s in de hele preamp-sectie. Die opmerking sloeg er dus op dat dat lead-kanaal niet terug te vinden is op andere Marshall-modellen, ook al zijn het moderne hi-gain Marshalls met 3 kanalen.
Ik heb dus nooit begrepen waar je heen wilt met het plaatsen van dat onderschrift, behalve dan dat jij niet begreep wat ik bedoelde, omdat je daar te stom voor bent.
Mijn onderschrift is duidelijk, jij kon dat schema niet eens lezen, nogal domme uitspraak.
Ik maak geen domme uitspraken, jij wel, dus ik snap niet dat jij het gevoel hebt dat je mij uberhaupt *kan* verbeteren, laat staan dat je dat ook zou moeten doen. Maarja, dat heb je met die bijdehante scholiertjes van tegenwoordig, Orpheo is er nog zo een.

Negative K3 fan
15 februari 2006, 23:07
en dan beticht je mij van slechte sociale en intellectuele capaciteiten?

ik vind jouw onderschrift echt geweldig :D

Scali
15 februari 2006, 23:09
Beantwoord m'n vraag nou maar. Als je die quote daar neerzet, moet je em ook kunnen verantwoorden.

Negative K3 fan
15 februari 2006, 23:18
bedenk dat zelf maar met je superieure sociale en intellectuele capaciteiten :)

Mitch
15 februari 2006, 23:19
Opeens weet je het: je wordt moderator !

Jullie hebben echt allemaal volkomen gelijk hoor en wat die ander zegt is heel onrechtvaardig, daar moet echt tegen worden opgetreden, maar ga nu maar lekker slapen :harmony:

Scali
15 februari 2006, 23:26
bedenk dat zelf maar met je superieure sociale en intellectuele capaciteiten :)

Je bedoelt dat je je nu verschuilt achter dit soort slappe excuusjes. Als puntje bij paaltje komt heb je toch niet zo'n grote mond.
En je durft je gitaar ook niet te laten spreken.
Ik denk ook dat je weinig zal zeggen als je oog in oog met iemand staat.
Ben je wel trots op jezelf dat je op een internetforum durft?

Scali
15 februari 2006, 23:27
Opeens weet je het: je wordt moderator !

Jullie hebben echt allemaal volkomen gelijk hoor en wat die ander zegt is heel onrechtvaardig, daar moet echt tegen worden opgetreden, maar ga nu maar lekker slapen :harmony:

Het zou inderdaad geen kwaad kunnen om iemand als NegK3 gewoon van het forum te lazeren. Ik ben niet de enige die zich mateloos aan die kerel ergert, zoek de topics er maar op na. Ik ben wel de meest uitgesproken persoon daarin.

Mr.Bluesbreaker
16 februari 2006, 00:15
Iemand die nog feitlijk een 'rookie' is wil een forum die hard van vanaf het 'prille begin' er uithebben. Dream on, maar laat dit topic nu maar schoon voor wat het is.

Scali
16 februari 2006, 00:20
Iemand die nog feitlijk een 'rookie' is wil een forum die hard van vanaf het 'prille begin' er uithebben. Dream on, maar laat dit topic nu maar schoon voor wat het is.

Onbeschoft gedrag is onbeschoft gedrag, als je het mij vraagt. Of hij er vanaf het 'prille begin' bij is geweest of niet. Je kunt geen rechten ontlenen aan hoe lang je al op een forum actief bent.
Andersom geldt natuurlijk ook niet dat iemand die pas op het forum is, dan maar door iedereen beledigd en dwarsgezeten mag worden.

chennie
16 februari 2006, 00:36
ik heb helemaal geen problemen met negk3, lijkt eigenlijk een best aardig jongen. Blaast soms af en toe iets te hoog van de toren, door idiote details aan te halen waar je niet wijzer van wordt zonder enige relevante inhoud, maar weet meestal de dingen zo te vertellen zoals ze ook daadwerkelijk zijn. Dit tot tegenstelling sommigen anderen en nee Scali, daar bedoel ik jou niet specifiek mee.

tjah die neg3k, tis alleen dat die verkeerde studie doet =)

vester86
16 februari 2006, 00:47
@ scali: tsja, sowieso kwestie van smaak natuurlijk, ik had de hele tijd wat "fizzerigs" in het crunchkanaal zitten, behalve met beide knopjes uitgedrukt, maar dan zit je weer met minder gain, dat was dan weer net te weinig naar mijn zin.veelzijdig is de versterker zeker, maar alles klinkt naar marshall, en, hoewel ik op zoek was naar een versterker met wat meer gain in het leadkanaal, was dit toch helaas niet wat ik zelf zocht. vanavond weer gespeeld met mn rackje en mn glimlach was weer terug, meer dan 's middags. rare hobby, je denkt dat je iets beters wilt (en kunt) krijgen, maar dat blijkt dan toch flink tegen te vallen als je serieuze eisen gaat stellen aan toon en features.

mayniac
16 februari 2006, 01:27
ik heb helemaal geen problemen met negk3, lijkt eigenlijk een best aardig jongen. Blaast soms af en toe iets te hoog van de toren, door idiote details aan te halen waar je niet wijzer van wordt zonder enige relevante inhoud, maar weet meestal de dingen zo te vertellen zoals ze ook daadwerkelijk zijn.

+1.........

guhlenn
16 februari 2006, 08:22
in het echt blijkt ie gewoon een aardige jongen te zijn!

MAar om het "show and tell" verhaal door te trekken zou i nu wel graag het IQ van scali willen weten, want als dat lineaar gecorreleerd is ana het aantal mensen dat ie dom noemt then you must the royal fucking prince of intelligence.

EN je gitaar talent show je in een band, niet op een forum.

De vraag was trouwens toch allang beantwoord :) ?

nicoverduin
16 februari 2006, 08:28
Gaat weer gezellig he?????:D :D :D :D

Scali
16 februari 2006, 09:15
@ scali: tsja, sowieso kwestie van smaak natuurlijk, ik had de hele tijd wat "fizzerigs" in het crunchkanaal zitten, behalve met beide knopjes uitgedrukt, maar dan zit je weer met minder gain, dat was dan weer net te weinig naar mijn zin.

Mode A is inderdaad behoorlijk anders qua karakter. Heel soft.
Ik gebruik meestal mode B met de gain op iets van 70%. Als je naar m'n soundclick-pagina gaat, kun je daar al redelijk wat voorbeelden van vinden. Ik vind het zelf niet fizzerig, al heb ik het wel redelijk helder en 'bijtend' ingesteld.
Mode C vind ik niet zo heel interessant. Wel veel gain, maar dat gebruik ik voor begeleiding zelden, en voor solo's past het lead-kanaal beter bij me, beetje dat smoothe, Amerikaanse geluid.


veelzijdig is de versterker zeker, maar alles klinkt naar marshall, en, hoewel ik op zoek was naar een versterker met wat meer gain in het leadkanaal, was dit toch helaas niet wat ik zelf zocht. vanavond weer gespeeld met mn rackje en mn glimlach was weer terug, meer dan 's middags. rare hobby, je denkt dat je iets beters wilt (en kunt) krijgen, maar dat blijkt dan toch flink tegen te vallen als je serieuze eisen gaat stellen aan toon en features.

Wat zoek je dan? Meer in de richting van Amerikaans geweld a la Mesa?
Mark IV is voor mij waarschijnlijk de ideale versterker... helaas is ie duur, en best lastig te vinden, tweedehands (de combo dan).
Maar deze Marshall is een leuk alternatief, en ik stel wel eisen aan toon en features, maar het is altijd 'indirect'. Als de versterker maar goed is, vind ik er wel bruikbare geluiden op, of het nou Marshall, Mesa, H&K, Engl, of weet ik wat is.

Scali
16 februari 2006, 09:18
EN je gitaar talent show je in een band, niet op een forum.

Wie heeft het over talent? Het gaat om het geluid. Mensen die zo bezig zijn met hun geluid, en daar graag over vertellen, hebben toch vast ook wel wat opnamen, zodat wij mee kunnen genieten?
Geronimo is de enige van de versterker-mannen hier, waarvan ik tenminste nog eens een opname gehoord heb.

Orpheo
16 februari 2006, 09:35
Mode A is inderdaad behoorlijk anders qua karakter. Heel soft.
Ik gebruik meestal mode B met de gain op iets van 70%. Als je naar m'n soundclick-pagina gaat, kun je daar al redelijk wat voorbeelden van vinden. Ik vind het zelf niet fizzerig, al heb ik het wel redelijk helder en 'bijtend' ingesteld.
Mode C vind ik niet zo heel interessant. Wel veel gain, maar dat gebruik ik voor begeleiding zelden, en voor solo's past het lead-kanaal beter bij me, beetje dat smoothe, Amerikaanse geluid.



Wat zoek je dan? Meer in de richting van Amerikaans geweld a la Mesa?
Mark IV is voor mij waarschijnlijk de ideale versterker... helaas is ie duur, en best lastig te vinden, tweedehands (de combo dan).
Maar deze Marshall is een leuk alternatief, en ik stel wel eisen aan toon en features, maar het is altijd 'indirect'. Als de versterker maar goed is, vind ik er wel bruikbare geluiden op, of het nou Marshall, Mesa, H&K, Engl, of weet ik wat is.

je moet echt HEEL goed zoeken naar een mark4, maar als je geluk hebt, zoals ik heb, kan je m vinden voor echt een appel en een ei. ik ga m zaterdag ophalen. ik wil m als aanvulling op mn jcm800, voor sounds die mn marshall niet zo snel produceert (kan wel, maar wat lastiger).

guhlenn
16 februari 2006, 10:25
Wie heeft het over talent? Het gaat om het geluid. Mensen die zo bezig zijn met hun geluid, en daar graag over vertellen, hebben toch vast ook wel wat opnamen, zodat wij mee kunnen genieten?

Volgens mij zei u dat het ging om het spel en niet het geluid an sich. Volgens mij gaat het zeer zeker alleen om het spel in de context van muziek, echte muziek, gespeeld met andere muzikanten. BEn het we met je eens dat mensen jou wel heel erg aanvallen, maar damn gast, je vind het ook heerlijk om dat uit te lokken cq in dei rol te duiken.

taylor
16 februari 2006, 10:50
het antwoord op de vraag(topic strater) was al in de eerste pagina gegeven door scali,dus alles wat erna komt...

Scali
16 februari 2006, 10:53
Volgens mij zei u dat het ging om het spel en niet het geluid an sich.

Spel heb ik nooit letterlijk genoemd, en ik bedoelde ook niet zo zeer het gitaarspel alswel het 'bespelen' van de apparatuur. Het vinden van de juiste instellingen, en het aanpassen van je gitaar, spel, techniek, aan de versterker en effecten. Als je dat goed kunt, maakt het al een stuk minder uit of je op een Pod of een Mark IV speelt.
En dat hoor ik dus ook in het Sounds-forum, soms de meest fantastische opnamen met gewoon een Pod, Tonelab of een JMP-1.
Daarentegen vallen opnamen met dure/bijzondere versterkers vaak tegen.

nicoverduin
16 februari 2006, 11:01
Denk dat daar wel een kern van waarheid in zit. Je kan nog wel de beste versterker hebben. Als je echter 'crap' speelt is het nog niets. Een goede fotograaf kan zelfs met een toestel van 2.50 mooie foto's maken. Ik (kan helemaal niet fotograferen) maak zelfs nog met een dure prut foto's....

taylor
16 februari 2006, 11:04
ja, maar dat is misschien ook een kwestie van smaak(sali) al geef je wel gelijk dat beginners en mid gevorderde gitaristen vaak denken iets in apparatuur te vinden en als (ver)gevorderde weet je dat het daar niet(perse) inzit.

mijn amps heb ik bv al nou... zeker wel 15 jaar ik hoef niks anders, zeker niet elke 2 maand hahaha

Scali
16 februari 2006, 12:13
mijn amps heb ik bv al nou... zeker wel 15 jaar ik hoef niks anders, zeker niet elke 2 maand hahaha

Ik vind het ook niet zo interessant om iedere keer een nieuwe amp te kopen.
Ik ben nu aan m'n derde amp toe.
Eerste amp was een Avora 1x12" combo, van 25w. M'n eerste pedaaltje erop was een Boss OS-2. Toen wilde ik gaan shoppen voor een delay/reverb, om het geluid wat professioneler te maken dan alleen een droge transistordistortion, was net de eerste Zoom 505 uit. Die had dus delay en reverb, en nog een hoop andere effecten, en kostte nog minder dan een los Boss-pedaaltje voor reverb. Na een paar minuten proberen, was ik overtuigd.
M'n sound was eigenlijk al gemaakt toen.
Na een paar jaar heb ik dan een Marshall VS230 gekocht, om de Zoom 505 te versterken. Toch wat meer vermogen en een wat strakker geluid dan de Avora. Hoewel het me eigenlijk nog tegenviel. Zo veel beter dan de Avora was het niet.
De Zoom 505 was blijkbaar belangrijker voor de sound dan de versterker die je eraan hing. Dus maar eens op zoek naar een betere multifx. Toen liep ik toevallig tegen een tweedehands Zoom 8080 op, die eigenlijk zo goed als nieuw was.
Die setup heb ik tot een paar weken geleden gebruikt.
Ik speelde vroeger nooit direct op de VS230, omdat ik met de Zoom veel lekkerder speelde, en klonk, vond ik zelf. Maar de laatste tijd ging ik toch wat meer experimenteren met de geluiden uit de VS230, en uiteindelijk kon ik daar toch ook lekkere geluiden uithalen, geluiden die met de Zoom niet echt bereikbaar waren. Na mijn opname van Cry For You, wist ik het zeker.. De Zoom is niet meer genoeg voor mij, ik wil ook deze crunch-geluiden hebben. Maar dan met de flexibiliteit van de Zoom. Ik moest dus een effectloop hebben.
Zo ben ik dus uiteindelijk bij de 6101 uitgekomen.
Maar ironisch genoeg ging m'n VS230 wat kuren vertonen vlak nadat ik besloot een nieuwe versterker te kopen (eigenlijk een tweedehands AVT275, die ik bij Rock Palace had zien staan). Ik was van plan om de VS230 in te ruilen, dus moest ie toch eerst gemaakt worden, en toen heb ik er meteen een effectloop in laten zetten. Als je toch bezig bent...
En toen kwam ik de 6101 tegen, die ook ongeveer alles kon wat de AVT275 kon, maar dan een volledige buizenversterker, en nog met een exclusieve look ook. Die werd het dus.
De VS230 heb ik nog maar niet weggedaan. Met de effectloop en de Zoom kan ik daar toch weer hele leuke dingen mee.
Ik wil wel binnenkort de nieuwe Zoom G9.2tt kopen, om een nog beter geluid te krijgen, in combinatie met de 6101, en ook betere directe opnamen te kunnen maken met de nieuwe modeling/speakersim. Dan heb ik een leuk backupsetje met de 8080 en de VS230. Is nog stereo ook :)

taylor
16 februari 2006, 12:32
een avora heb ik ook gehad dat was me 2e amp ,in me beginners/mid tijd heb ik zelf ook heel wat amps versleten denkde elke keer van nu heb ik het.

niet echt duur spul hoor dat kwam pas later.nu wil iedereen ook gelijk een buize bak en zo ik heb de eerste 2/3 jaar alleen transistor gehad een oude pearl top weet ik nog ,ondanks dat ik toen ook wel eens op een oude fender buize bak van een vriend mocht spelen, maar echt ik was geen steek beter op dat ding :)

Scali
16 februari 2006, 13:06
nu wil iedereen ook gelijk een buize bak en zo ik heb de eerste 2/3 jaar alleen transistor gehad een oude pearl top weet ik nog ,ondanks dat ik toen ook wel eens op een oude fender buize bak van een vriend mocht spelen, maar echt ik was geen steek beter op dat ding :)

Ja, ik vind buizen ook nogal overrated. Zowel transistorversterkers als modelers worden ieder jaar weer beter. Het klinkt misschien niet helemaal hetzelfde als een buizenversterker, maar de Roland JC120 bewijst toch ook wel dat je helemaal geen buizen nodig hebt voor een mooi en herkenbaar geluid.
Als je een beetje je apparatuur kunt 'bespelen', kun je ook uit een goede AVT of Edition Blue oid een geweldig geluid halen. Lijkt me sowieso wel beter om dat eerst aan te leren, dan kun je later ook meer halen uit een buizenversterker, mocht je die nog willen. Ik heb zelf eigenlijk nooit die behoefte gehad.

peter_heijnen
16 februari 2006, 13:25
Spel heb ik nooit letterlijk genoemd, en ik bedoelde ook niet zo zeer het gitaarspel alswel het 'bespelen' van de apparatuur. Het vinden van de juiste instellingen, en het aanpassen van je gitaar, spel, techniek, aan de versterker en effecten. Als je dat goed kunt, maakt het al een stuk minder uit of je op een Pod of een Mark IV speelt.
En dat hoor ik dus ook in het Sounds-forum, soms de meest fantastische opnamen met gewoon een Pod, Tonelab of een JMP-1.
Daarentegen vallen opnamen met dure/bijzondere versterkers vaak tegen.

Het is dus precies andersom.

Met een pod of tonelab wordt de sound meer aan de bespeler aangereikt. De sound is enigszins kant en klaar, oftewel ingeblikt.
Een simulatie van een goede opnamesituatie.

Opnemen met een dure versterker vraagt meer van de bespeler en de hele situatie eromheen. Goede sound? Goede akoestiek? Goede mic? Goede mic? Goede tafel? Goede technicus? en zo kun je nog wel even doorgaan. Er zijn teveel facetten uit het "echte leven" die je makkelijk kunt verknallen.
Dit in tegenstelling tot bijv een pod of tonelab waarbij je natuurlijk ook menig parameter de soep in kunt draaien, maar zo'n parameter is ingeblikt en niet "real life" en makkelijker weer terug te draaien.

Hoe beter jij er mee om kunt gaan, hoe groter jij juist het verschil kunt maken op de mark 4.
En om bij de soep te blijven: een chef zal ook met supermarktspul best heel lekker koken, maar zal zijn eten nog steeds willen klaarmaken met de allerbeste ingredienten die hij, waarschijnlijk elders, kan krijgen. Overpriced of niet!
Een hele dure biefstuk kun je heel erg makkelijk ruineren. Eetbaar is ie dan nog steeds, maar voor de fijnproever is de echte lol er af.

Mitch
16 februari 2006, 13:38
.
Als je een beetje je apparatuur kunt 'bespelen', kun je ook uit een goede AVT of Edition Blue oid een geweldig geluid halen. Lijkt me sowieso wel beter om dat eerst aan te leren, dan kun je later ook meer halen uit een buizenversterker, mocht je die nog willen. Ik heb zelf eigenlijk nooit die behoefte gehad.

Da's net als zeggen dat het goed is om eerst op een crappy akoestische gitaar te leren spelen met hoge actie, zodat je daarna makkelijker kan omgaan met een elektrische gitaar met lage actie.
Je hebt zelf eerst twee transistor amps gehad en nu dan een goede buizenbak. Op basis van die ervaring vind je dan dat die route "sowieso wel beter'' is om aan te leren. Da's wel erg kort door de bocht en getuigt niet echt van het vermogen buiten je eigen ervaringswereld te kunnen denken.
Als je dan daarna zegt nooit de behoefte te hebben gehad om per se buizen te willen terwijl je hier constant alles met je eigen buizenamp vergelijkt..... niet zo raar dat je vaak wordt 'aangevallen' als je jezelf steeds zo heerlijk tegenspreekt.
Je zal best aardig kunnen spelen hoor, maar je hebt, zo lijkt het, niet zo veel ervaring met verschillende versterkers en verschillende sounds. Als dat zo is: geen probleem, maar heb er dan niet steeds het hoogste woord over.

Ik volg je advies op en zet je op mijn ignore lijst.

Scali
16 februari 2006, 13:41
Opnemen met een dure versterker vraagt meer van de bespeler en de hele situatie eromheen. Goede sound? Goede akoestiek? Goede mic? Goede mic? Goede tafel? Goede technicus? en zo kun je nog wel even doorgaan. Er zijn teveel facetten uit het "echte leven" die je makkelijk kunt verknallen.
Dit in tegenstelling tot bijv een pod of tonelab waarbij je natuurlijk ook menig parameter de soep in kunt draaien, maar zo'n parameter is ingeblikt en niet "real life" en makkelijker weer terug te draaien.

Vind ik geen acceptabel excuus. Ik heb met m'n VS230 met een simpele zangmicrofoon ervoor ook nog hele aardige opnamen gemaakt. Zo lastig is het allemaal niet.
Ik heb genoeg opnamen gehoord van mensen met dure apparatuur, die veel minder was.

Scali
16 februari 2006, 13:42
Als je dan daarna zegt nooit de behoefte te hebben gehad om per se buizen te willen terwijl je hier constant alles met je eigen buizenamp vergelijkt..... niet zo raar dat je vaak wordt 'aangevallen' als je jezelf steeds zo heerlijk tegenspreekt.

Ik spreek mezelf absoluut niet tegen, ik vind de 6101 een prima amp.
Maar dat vind ik niet omdat het een buizenamp is. En ik vind dus ook niet alles wat geen buizenamp is, per definitie slecht.


Je zal best aardig kunnen spelen hoor, maar je hebt, zo lijkt het, niet zo veel ervaring met verschillende versterkers en verschillende sounds. Als dat zo is: geen probleem, maar heb er dan niet steeds het hoogste woord over

Schijn bedriegt. Ik speel veel verschillende stijlen, en haal veel verschillende geluiden uit allerlei apparatuur. Zie mijn soundclick-pagina bijvoorbeeld.


Ik volg je advies op en zet je op mijn ignore lijst.

Jammer, ik had graag een opname van je gehoord die mijn woorden logenstraft. Maar die blijft natuurlijk altijd uit.
Behalve bij Geronimo dan... tenminste, de opname bleef niet uit, het logenstraffen wel.

guhlenn
16 februari 2006, 15:20
onverbeterlijk.

posten van sampels geeft geen rechtvaardiging. Elke mongool kan oefenen totdat ie een lekker stukje op internet kan plaatsen. Lekker muziek maken is toch van alle competitie drang verstoken?

Je lijkt de clou te missen. Althans in mij beperkte wereld.

Scali
16 februari 2006, 15:37
onverbeterlijk...Je lijkt de clou te missen.

Jij mist de clou hier. Zoals ik a zei, het gaat niet om het spel, maar om hoe het klinkt, daar zijn de discussies hier toch over?
Nou heb ik wel eens een sample van jou gehoord, en ik snap je schroom volkomen.

guhlenn
16 februari 2006, 16:15
hahaha lijkt me erg sterk want ik heb nog nooit een sampletje gepost.

MAar eh, zoals gewoonlijk is de wereld gek...

Sure as hell

Rock on, many windmills are left!

ps,. Toeval dat iedereen bij gitaar.net over je heen viel op exact dezelfde manier als hier? oh wacht, ook zij natuurlijk...
Als u het op de man wilt spelen, i'm...
your...
maaaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaahaaaa aaaan

( vrij naar Wham als ik me niet vergis)

Scali
16 februari 2006, 16:19
hahaha lijkt me erg sterk want ik heb nog nooit een sampletje gepost.

Nee, maar je hebt wel ooit in een band gespeeld met een website, met daarop een aantal fragmenten, heb ik uit betrouwbare bron. Over die fragmenten heb ik het dus.

peter_heijnen
16 februari 2006, 16:23
Ik heb met m'n VS230 met een simpele zangmicrofoon ervoor ook nog hele aardige opnamen gemaakt. Zo lastig is het allemaal niet.
Ik heb genoeg opnamen gehoord van mensen met dure apparatuur, die veel minder was.

Jazeker klopt precies, maar ik bedoel dus ook juist het verschil tussen "heel aardig" en "fijnproeverij" om meteen maar weer de brug te slaan naar mijn vorige terminologie. Het verschil tussen een bistro en een sterren restaurant: in de bistro wordt doorgaans ook erg lekker gekookt en gegeten, maar het luistert er minder nauw dan in het sterren restaurant. Daar kun je niet aan komen zetten met "heel aardige" kipsate. Daar moet alles tot in het uiterste kloppen.

Dit weer vertaald naar muziek: Ik heb in het verleden bij een producer thuis menig gitaar opgenomen voor tv-series en documentaires, met meestal alleen een Boss se70 rechtstreeks. Die se70 klonk daar altijd meteen beter dan mijn buizensetup die ik helemaal de trap af mocht sjouwen en daarna in het -te kleine- zanghok kon opbouwen. Na verloop van tijd bleven de buizen gewoon thuis, en alle opdrachtgevers waren toch altijd tevreden.
Met diezelfde producer werkte ik voor grotere projekten ook wel eens in de Wisseloord Studios. Daar hoefde ik echt niet aan te komen met die Boss. Die bleek daar namelijk helemaal nergens naar te klinken en het werd daar dan ook altijd buizen voor en buizen na.
In zo'n studio valt het verschil tussen echt en imitatie meteen op.

Ik heb ooit voor mijn werk met Karin Bloemen de Nederlandse Begeleidingsprijs gewonnen terwijl ik alleen die se70 op het podium had staan. Momenteel sta ik o.a. 6 maanden lang doorlopend 5 avonden in de week voor minimaal 1000 man met mijn prima klinkende transistor tech 21 combo met niets meer dan een oude boss gt3 ervoor, werkt ook prima. En thuis beleef ik veel plezier van mijn tonelab se die ik vorig jaar 6 maanden op het podiom had.
Referentie heb ik dus echt wel, en een purist ben ik zeker niet, maar geloof me: met mijn gt trio>lexicon mpx g2>reussenzehn slave100 kan ik echt veel meer fouten maken dan met die "imitatie" spullen. Daar staat tegenover: als ik alles wel goed doe, wordt met goed werkende buizen het resultaat altijd -de enkele uitzondering daargelaten natuurlijk- hoe dan ook veel en veel beter.
Een goed werkende buizenversterker werkt als een afspiegeling van hoe jij op dat moment, in combinatie met je hele omgeving, bent.

guhlenn
16 februari 2006, 16:24
oeh, nu raak je me in m;n hart. Heeft u een bandje?> Oh nee, die wou u niet vanwege uw houding. (ook die thread is nog wel te vinden...)

Overigens schaam ik me allesbehalve voor mijn heerlijk helder herrie bandje waarbij we alles in een keer in een dag hebben ingespeeld (op de zang na).
luyisterd en alcht allen op www.nonofus.nl mocht het ngo werken. opnames zijn 6 jkaar oud. ZO zielig is Scali :)

edit; de mp3's werken niet meer. bummer. ik was er best tevreden over... zal eens zoeken of ik ze nog kan vinden, kan je me de volgende zes jaar ermee om de oren slaan, right pallyboy...

band is overigens al een jaar of twee opgedoekt. Ik had deze wel verwacht hoor.

Scali
16 februari 2006, 16:35
In zo'n studio valt het verschil tussen echt en imitatie meteen op.

Natuurlijk, maar dat is het criterium ook helemaal niet. Ik zal echt niet ontkennen dat buizen 'de standaard' zijn, en dat zo ongeveer alle goede gitaaralbums met buizenversterkers in studio's opgenomen zijn. Ik beweer alleen dat de mensen hier met de grote verhalen over buizenversterkers en hun eigen gear, dat vaak niet kunnen waarmaken. Inderdaad, omdat ze meer fouten kunnen maken, en die ook vaak maken.


Ik heb ooit voor mijn werk met Karin Bloemen de Nederlandse Begeleidingsprijs gewonnen terwijl ik alleen die se70 op het podium had staan. Momenteel sta ik o.a. 6 maanden lang doorlopend 5 avonden in de week voor minimaal 1000 man met mijn prima klinkende transistor tech 21 combo met niets meer dan een oude boss gt3 ervoor, werkt ook prima. En thuis beleef ik veel plezier van mijn tonelab se die ik vorig jaar 6 maanden op het podiom had.

Dan ben je het dus eens met wat ik zeg: als je een beetje weet wat je aan het doen bent, kun je met 'rotzooi' als een GT-3 en een transistorbakje ook prima resultaten boeken. En als je met Karin Bloemen daar een prijs voor wint, dan heb je een hoop meer bereikt dan de meeste 'puristen' hier, die jouw GT-3 en versterker zouden verguizen.


Een goed werkende buizenversterker werkt als een afspiegeling van hoe jij op dat moment, in combinatie met je hele omgeving, bent.

Mwoh, dat vind ik allemaal nogal 'zweverig' gedoe :)
Mijn spel is altijd een afspiegeling van hoe ik op dat moment ben, in combinatie met m'n omgeving uiteraard. Maar ik zie de versterker niet als een hele grote invloed daarop. Of laat ik het beter zeggen, ik zie buizen niet als een hele grote invloed. Ik speel beter als de gitaar goed reageert en goed klinkt. Maar dat kan ook best op een transistorbak. En het kan ook best dat ik op een buizenbak speel waar ik absoluut geen goed gevoel bij heb (meestal Fenders). Sterker nog... ik heb wel eens bij een optreden de soundcheck gedaan op een Fender buizenbak, en toen besloten om m'n VS230 te gaan halen voor het optreden, want met die Fender werd het absoluut niets.

Scali
16 februari 2006, 16:40
Heeft u een bandje?

Meerdere gehad ja, hier en daar nog fragmenten van terug te vinden op soundclick. Soms nog met de Zoom 505 zelfs, ik schaam mij nergens voor, en hoef me ook niet te excuseren voor hoe snel ik het op heb genomen, en wanneer.

Harry
16 februari 2006, 16:57
............................................... ik schaam mij nergens voor ................................

dat is ondertussen wel duidelijk.

peter_heijnen
16 februari 2006, 17:12
Dan ben je het dus eens met wat ik zeg: als je een beetje weet wat je aan het doen bent, kun je met 'rotzooi' als een GT-3 en een transistorbakje ook prima resultaten boeken.

Maar dat is niet wat jij oorspronkelijk zei: ... Het vinden van de juiste instellingen, en het aanpassen van je gitaar, spel, techniek, aan de versterker en effecten. Als je dat goed kunt, maakt het al een stuk minder uit of je op een Pod of een Mark IV speelt.....
Ik zeg juist wel dat het ontzettend uitmaakt als je op een mark 4 speelt als je weet wat je daarmee moet doen. Niet daargelaten het feit dat je uit een pod ook prima sounds kunt halen.



Mwoh, dat vind ik allemaal nogal 'zweverig' gedoe :)
Mijn spel is altijd een afspiegeling van hoe ik op dat moment ben, in combinatie met m'n omgeving uiteraard. Maar ik zie de versterker niet als een hele grote invloed daarop. Of laat ik het beter zeggen, ik zie buizen niet als een hele grote invloed. Ik speel beter als de gitaar goed reageert en goed klinkt. Maar dat kan ook best op een transistorbak.

Heeft niets met zweverigheid te maken, maar je zult het misschien nog moeten ervaren. Niets kan tippen aan het vermogen van goed werkende buizen (dus goede buizen in een goed afgeregelde versterker die goed is ingesteld) om direct op jouw spel -jouw zijn op dat moment- te kunnen reageren. De versterker moet ook juist niet veel invloed hebben, maar juist dat versterken wat jij doet/bent.

glacius
16 februari 2006, 17:25
jezus daar gaan we weer, weer paginas vol met een langlopende discussie ...

zoals ik al eerder zei, laat dit topic varen ..

Negative K3 fan
16 februari 2006, 17:54
haha echt leuk om die discussies eens van een afstandje te bekijken waarin telkens dit zinnetje valt te lezen: Dit bericht is verborgen omdat Scali is op jouw negeerlijst.

Scali
16 februari 2006, 19:30
Ik zeg juist wel dat het ontzettend uitmaakt als je op een mark 4 speelt als je weet wat je daarmee moet doen. Niet daargelaten het feit dat je uit een pod ook prima sounds kunt halen.

Hoewel het lastig vergelijken is, kan ik wel omschrijven wat ik bedoel.
Bij een conventionele versterker is alles al redelijk op elkaar afgeregeld... versterker, speaker, cabinet etc.
Je hoeft alleen maar de versterker en eventuele effecten in te regelen, en je hebt het herkenbare geluid van die versterker.
Een Pod kun je al op vele manieren aansluiten... en dan moet je ook nog eens allerlei keuzes zelf maken... welke amp gebruik je, welke speakers daarbij, etc etc. Ik maak vaak genoeg mee dat mensen hun multifx/modeler helemaal verkeerd instellen of aansluiten, en dan de schuld aan het 'digitale' geven voor het slechte resultaat. Als je immers in een eenkanaals-buizencombootje prikt, heb je wel ineens een goede sound.
Uit een Pod kun je prima geluiden halen, maar je moet wel weten wat je doet. Het blijft een simulatie, dus bepaalde nuances zijn minder sterk dan bij het origineel, en ook de feel is soms matig (vooral bij Boss vind ik dat een probleem). Het is dan de kunst om je aan te kunnen passen, en ook zonder die feel toch goede resultaten neer te zetten. Kun je om de beperkingen van de Pod heen spelen?
Bij een Mark IV is het toch veel meer inpluggen en gaan, die hele versterker is juist ontworpen om alle beperkingen uit de weg te gaan.


Heeft niets met zweverigheid te maken, maar je zult het misschien nog moeten ervaren.

Ik heb het ondertussen allemaal al lang gezien hoor. Ik ben het gewoon niet met je eens. Ik ben vaak genoeg 'in the zone' geweest, om met Michael Jordan te spreken, terwijl ik gewoon op een transistorversterkertje speelde. Dat is dus in ieder geval voor mij niet alleen weggelegd voor buizenversterkers.

Morpheus
17 februari 2006, 00:45
dat gezanik over buizen/niet buizen, klasse a of NIEt klasse a. t slaat NERGENS op. ik zeg, iedereen kloot aan waar ie normaal ook op speelt, pais en vree. niks aan t handje.

guhlenn
17 februari 2006, 08:54
Meerdere gehad ja

Hoe lang hebben ze het volgehouden?

taylor
17 februari 2006, 10:45
of je nou met buizen speelt of niet het gaat er toch om wat je zelf kan niet zo zeer de apparatuur.

dime bag(pantera) heeft alle pantera albums met een transistor top gemaakt ik kan nou niet zeggen dat het slecht klinkt(juist goed) maar dat heeft het grootste gedeelte met hem zelf als gitarist te maken en niks/zeer weinig met de aparatuur wat ook bv een jcm 800 had kunnen zijn.

transistor of modeler is niet per defenitie slecht maar anders,zeker als je met heel veel distortion speelt maakt en buizenamp niet veel meer uit..

Scali
17 februari 2006, 11:19
of je nou met buizen speelt of niet het gaat er toch om wat je zelf kan niet zo zeer de apparatuur.

Inderdaad, vandaar dat ik zeg: ga gitaarspelen ;)


transistor of modeler is niet per defenitie slecht maar anders,zeker als je met heel veel distortion speelt maakt en buizenamp niet veel meer uit..

Vind ik ook, sterker nog... bij heel veel distortion zijn transistor/modeler-bakken soms nog beter, omdat ze goede ruisonderdrukking hebben (en dan bedoel ik niet een noisegate).

Anders Destium
17 februari 2006, 11:55
Dit begint steeds amusanter te worden, verlicht ons Scali!

Wat heeft ruisonderdrukking met tone te maken? 5150s ruisen als de pest maar er kan geen enkele transistorbak tegenop, not even close...

duckman
17 februari 2006, 12:00
jezus daar gaan we weer, weer paginas vol met een langlopende discussie ...

zoals ik al eerder zei, laat dit topic varen ..

+1 en nog veel meer...

mazzel,
Arjan

taylor
17 februari 2006, 12:19
ik heb een tijd met een gitarist gespeelt die een 5150 had een ik een hybride top dus preamp buizen /eind transitor .hij zelf vond mijn sound mooi ieder geval niet 10 x slechter dan die 5150 top.

veder heb ook nooit klachten gehad van sjezus jij doet het zwaar onder voor die 5150, maar je kunt ze niet vergelijken natuurlijk of zeggen dat het zelfde is.het is anders zoals ik al zei niet per defenitie slechter..

peter_heijnen
17 februari 2006, 16:07
Uit een Pod kun je prima geluiden halen, maar je moet wel weten wat je doet. Het blijft een simulatie, dus bepaalde nuances zijn minder sterk dan bij het origineel, en ook de feel is soms matig (vooral bij Boss vind ik dat een probleem). Het is dan de kunst om je aan te kunnen passen, en ook zonder die feel toch goede resultaten neer te zetten. Kun je om de beperkingen van de Pod heen spelen?
Bij een Mark IV is het toch veel meer inpluggen en gaan, die hele versterker is juist ontworpen om alle beperkingen uit de weg te gaan.

Ik denk dat de pod is ontworpen om allerlei beperkingen mbt gear uit de weg te gaan, zoals daar dan zijn multiamp/speaker setups, grote fx racks, hoge volumeniveau's, rechtstreeks kunnen inprikken ipv mic setups, enz.
Een mark4 lijkt mij eerder ontworpen om het spelen zelf zo weinig mogelijk te beperken.

Bij een pod duw je op een knopje, kies je een menu en hup daar ga je alweer. Dat is dus niet alleen fastfood, maar ook nog eens lekker snel bij de drive in.
Een pod biedt vele mogelijkheden, maar is binnen al die simulaties beperkt tav een echte versterker, die weliswaar niet zoveel mogelijkheden biedt, maar wel echt is. Echt vlees met echte groente.
Met een pod wordt het al snel leuk, maar met een mark4 wordt het, ietsje later, nog veel leuker.

Dat Dimebag zijn te gekke scheur had, kwam natuurlijk door zijn transistor versterker, maar Dimebag had alleen dat nodig en die versterker deed precies dat, prima versterker.
En iedere andere gitarist kan uiteindelijk ook best met transistors uit de voeten. Mijn grote held Alex Lifeson van Rush heeft ook een tijdje op Gallien Kruger gespeeld (-maar gelukkig doet ie dat niet meer).

En waarom zou je je (EDIT1: meer dan onnodig) moeten aanpassen aan een versterker?
EDIT2: Het is niet de kunst om je aan te passen aan een versterker, dat is een techniek. Het is de kunst om muziek te maken
Om de beperkingen heen spelen, is als om de hete brei heen dansen.
EDIT3: Dus ga je op zoek naar die gear die het best bij jou past om zo weinig mogelijk te hoeven dansen.

Ik denk dat je een transistor versterker moet gebruiken als ie echt datgene doet wat jij graag wil. En als ie dat niet doet, kun je echt beter iets anders gebruiken.

Koken, eten, muziek: een pot nat!

Scali
17 februari 2006, 16:27
En waarom zou je je moeten aanpassen aan een versterker?
Het is de kunst om muziek te maken, en niet om je aan te passen aan een versterker. Dat is een techniek.
Om de beperkingen heen spelen, is als om de hete brei heen dansen.

Maar dat is natuurlijk een utopische gedachte. Er is geen enkele gitaar en geen enkele versterker waarbij je alles kunt doen wat je wilt, zonder enige concessies te doen aan je sound, spel, of wat dan ook.
Je zult moeten roeien met de riemen die je hebt. En de een kan nou eenmaal beter roeien dan de ander.

peter_heijnen
17 februari 2006, 17:18
Maar dat is natuurlijk een utopische gedachte. Er is geen enkele gitaar en geen enkele versterker waarbij je alles kunt doen wat je wilt, zonder enige concessies te doen aan je sound, spel, of wat dan ook.
Je zult moeten roeien met de riemen die je hebt. En de een kan nou eenmaal beter roeien dan de ander.


Om alles te kunnen doen wat je wil, moet je studeren en kijken waar je uitkomt.
Je spullen hebben hier relatief weinig mee te maken. Die komen pas aan bod bij het omzetten van jouw ideeen.
En wil je dan roeien met de best mogelijke riemen, of neem je genoegen met minder?

guhlenn
17 februari 2006, 17:23
Origineel gepost door taylor
of je nou met buizen speelt of niet het gaat er toch om wat je zelf kan niet zo zeer de apparatuur.




Inderdaad, vandaar dat ik zeg: ga gitaarspelen ;)

Nu weer wel talent ipv apparatuur?

U kent meer bochten dan een bord spagetti :)

Scali
17 februari 2006, 18:21
Nu weer wel talent ipv apparatuur?

Nee hoor, niemand heeft het over talent gehad.
Maar jij vindt het kennelijk een interessant punt, je bent er al een aantal keren over begonnen. Obsessie?

Scali
17 februari 2006, 18:23
En wil je dan roeien met de best mogelijke riemen, of neem je genoegen met minder?

Blijft een utopisch standpunt. Jij stelt hier 'best mogelijk' gelijk aan 'ideaal', en dat is natuurlijk niet zo.

peter_heijnen
18 februari 2006, 03:27
Blijft een utopisch standpunt. Jij stelt hier 'best mogelijk' gelijk aan 'ideaal', en dat is natuurlijk niet zo.

Ben zojuist op zoek geweest naar mijn utopische standpunt. Kan het eerlijk gezegd niet vinden, maar begrijp uit jouw interpretatie van mijn woorden van vrijdag om 4.07 pm dat ik je blijkbaar niet echt duidelijk heb weten te maken dat "het om de beperkingen van een versterker spelen" niet de kunst is.
Zie de edits in die post. In de hoop dat het nu wel helder is.

guhlenn
18 februari 2006, 08:44
Nee hoor, niemand heeft het over talent gehad.
Maar jij vindt het kennelijk een interessant punt, je bent er al een aantal keren over begonnen. Obsessie?

Zeer zeker een obsessie voor me. Jammer dat je niet begrijpt dat talent een woord is voor wat jij omschrijft (vreemd daarentegen dat je wel allerlei mensen dom noemt...). Selectief lezen is ook een kunst. daar heb jij dan zeker talent voor. Maw; dat kan jij heel goed. Ik denk ik leg het even uit, aangezien je toch wel heel veel moeiete hebt met de interpretatie van ongeveer 70% van alle posts hier. oh nee wacht, tis natuurlijk allemaal ver beneden je nivo...

Is het koud daarboven in die denkbeeldige toren? IIg eenzaam.

taylor
18 februari 2006, 11:19
het is toch ook zo dat gitaar spelen natuurlijk niet in een goeie gitaar of amp zit maar in je kennis over het spel,een dat kan een amp die bij je past meer accentueren zeg maar...

een amp of gitaar heeft 0,0% talent, ik geloof meer in hard werken op je instrument maar goed..

ik zeg ook niet van koop en transistor of dat het allemaal goed spul is,weet nog wel een keer dat ik me eigen buize top had opgeblaze dat ik een mosfet marshall had geleend voor een optreden dat was echt 100x niks.(nooit meer weer)

maar ook niet alle buizen amps zijn even goed natuurlijk,veder heb ik dus de ervaring van dat mensen in het publiek niet eens zo goed horen het verschil tussen bv een 5150 of een hybride top .als je maar gelooft dat transitor of modeling slecht is omdat je het 1 keer in winkel heb getest of van horen zeggen ja ik weet niet da's wel wat anders dan optredens/studio werk

5150 bv zou ik nooit kopen dat is echt niks voor mij maar is het daarom een slechte amp?ondanks dat ik zeer groot evh liefhebber ben..

Scali
18 februari 2006, 11:40
Ben zojuist op zoek geweest naar mijn utopische standpunt. Kan het eerlijk gezegd niet vinden, maar begrijp uit jouw interpretatie van mijn woorden van vrijdag om 4.07 pm dat ik je blijkbaar niet echt duidelijk heb weten te maken dat "het om de beperkingen van een versterker spelen" niet de kunst is.
Zie de edits in die post. In de hoop dat het nu wel helder is.

Ja, nu staat er inderdaad bij vermeld dat je wel zo min mogelijk concessies wilt doen, en is het wat duidelijker dat je er niet vanuit gaat dat je GEEN concessies wilt doen.
Alleen staat het verder een beetje los van de discussie, omdat je de focus naar het muziekmaken verlegt.

Scali
18 februari 2006, 11:44
Jammer dat je niet begrijpt dat talent een woord is voor wat jij omschrijft

Nee, dat is jouw interpretatie.
Een andere mogelijke interpretatie is dat het gewoon een kwestie is van veel oefenen is, en dat er dus geen speciale aanleg voor nodig is. Geen kwestie van talent dus.
Niemand heeft gezegd dat het talent was, volgens mij ging iedereen er stilzwijgend vanuit dat het gewoon gaat om oefenen (taylor noemt zelfs 'hard werken' in zijn vorige post, kijk eens aan). En dan nog, het is totaal niet relevant voor de discussie of het door talent komt, of dat het met oefenen te bereiken is.

Scali
18 februari 2006, 11:50
als je maar gelooft dat transitor of modeling slecht is omdat je het 1 keer in winkel heb getest of van horen zeggen ja ik weet niet da's wel wat anders dan optredens/studio werk

Maar dat werkt ook psychologisch door, natuurlijk. Als je bij voorbaat al geen vertrouwen hebt in de apparatuur, dan ga je ook minder moeite steken in het behalen van goede resultaten.


5150 bv zou ik nooit kopen dat is echt niks voor mij maar is het daarom een slechte amp?ondanks dat ik zeer groot evh liefhebber ben..

Ja, beetje zo'n verhaal als de Peavey JSX. Naam van een bekende gitarist eraan plakken, maar verder heeft het weinig te maken met het geluid waarmee die gitarist beroemd is geworden. Wel grappig dat de 5150 een plek heeft gevonden bij de hele zware jongens, die eigenlijk totaal anders klinken dan EVH.

peter_heijnen
18 februari 2006, 13:23
Ja, nu staat er inderdaad bij vermeld dat je wel zo min mogelijk concessies wilt doen,
Volgens mij geef ik, daar waar van toepassing, voortdurend aan dat ik indien nodig, altijd concessies doe. Maar, en daar gaat deze discussie nu over, nooit onnodig. Dat had je er ook zonder mijn edits uit kunnen lezen.




en is het wat duidelijker dat je er niet vanuit gaat dat je GEEN concessies wilt doen.
Wat betekent die zin?



Alleen staat het verder een beetje los van de discussie, omdat je de focus naar het muziekmaken verlegt.
Ik geloof, en... dat ik reageerde op een uitspraak van jou: "Het is de kunst om je aan te passen", en... dat jij daar toen zelf die focus hebt verlegd.

Nu lijkt het mij trouwens alsof je de focus hier probeert te verleggen.
De term "doelbewuste spraakverwarring" komt in mij op.

Laat ik voor alle helderheid dan toevoegen dat ik in 2005 ongeveer 200 keer op het podium heb gestaan.
Je hebt dan geen tijd voor de ideale versterker of welke andere utopie. Je moet er dan gewoon klaar voor zijn, en je spullen moeten zo goed mogelijk dat doen wat op jouw "to do" lijstje staat.

guhlenn
18 februari 2006, 13:46
Hoe vaak heeft Scali in totaal op het podium gestaan is dan weer een vraag die bij mij opkomt. Met nog een aantal andere vragen. Maar goed de worde dan genegeerd want die doen het niet zo goed in een quote. Goed bezig!

EN beste Scali, aanleg of talent betekend niets meer of minder dan dat je dingen makkelijk oppikt cq aanleert, hard werken is een uitbreiding daarvan.

Maar goed, van daarboven is het zicht totaal anders dan van hier beneden tussen het gepeupel. U heeft het overzicht dat wij ontberen, vandaar ook dat u zich onbegrepen voelt cq niet begrepen word. Terwijl u het allemaal zo helder ziet. Denk maar zo; god kent dat gevoel ook, dus u bent niet alleen. :)

Scali
18 februari 2006, 13:53
EN beste Scali, aanleg of talent betekend niets meer of minder dan dat je dingen makkelijk oppikt cq aanleert, hard werken is een uitbreiding daarvan.

Onzin. Hard werken kan iedereen, daar heb je geen talent voor nodig. Met hard werken kun je wel voor een deel een gebrek aan talent compenseren.

guhlenn
18 februari 2006, 15:26
Wederom is uw onnavolgbare redeneertrant fantastisch.

But hey, Ze lachten Verne ook uit!

jorrit
19 februari 2006, 13:49
aaaah en dat is nou het verschil tussen pentode en triode?

weer wat geleerd..













damn... wat een gezeik hier zeg...

taylor
20 februari 2006, 12:32
zie pagina 1 antwoord van scali .

Anders Destium
20 februari 2006, 12:56
Ik heb een 5150 en niet omdat ik zo graag het geluid van EVH wil benaderen, het is gewoon een brute versterker die de scheur geeft wat ik in de meeste gevallen zoek. Een andere versterker heeft dan weer het clean waar ik me bij thuisvoel en scheur waar ik op andere momenten zit te wachten(Powertone). Als ik wil opnemen gebruik ik mijn POD XT omdat dat zo makkelijk gaat, maar qua tone en dynamiek is dat het niet. Dat zelfde probleem had ik in het verleden met een Zoom 4040 en Valvestate ook al. Destijds wist ik niet beter en vond ik mijn geluid geweldig, achteraf denk je daar toch net anders over :hippie:

De zoektocht naar de ultieme tone is leuker dan de ultieme tone daadwerkelijk vinden ;)

Ik doe geen concessies voor wat betreft gear, maar daarmee kan ik mijn gebrek aan talent niet maskeren. k zal nooit de beste gitarist worden maar een lol dat ik heb :cooler:

taylor
20 februari 2006, 13:03
ik zat laast is te lezen op site van john shure over houtsoorten het begint met een verhaal over toon dat moet je is lezen ik ben het daar 100% mee eens.

Geronimo
20 februari 2006, 16:20
Behalve bij Geronimo dan... tenminste, de opname bleef niet uit, het logenstraffen wel.

Jahoor er hadden drie mensen gereageerd op die post, en toevallig allemaal pro-Scali. Ik vond het jammer dat er zo weinig reacties waren. Het topic stond in een mum van tijd onderaan. En ik ben niet iemand die om reacties gaat bedelen. Denk dat weinig mensen zin hadden om het stukkie te downloaden en te luisteren, gezien de lengte (7:00).

Maar ik moet zeggen dat Negk3 aardig kan spelen, ik was op de meeting best onder de indruk van wat ie speelde, dus die hoeft niets te posten om zich te bewijzen.

Orpheo daarentegen moet nog wel ff oefenen (no offense gast!). Met 3 uur per dag moet dat wel lukken. Deed ik vroeger ook, alleen had ik geen Mk IV maar een Hohner Panther van 10W (dat was pas een kutding).
Ik oefen nu nog maar 1x in de week met de band en dat begin ik nu te merken helaas...



Maar wat een gezemel weer in dit topic. Ik ben elke keer weer verbaasd over hoe je een topic kan laten ontsporen Scali! Ik heb me geamuseerd. Alleen wordt het op het eind wel een beetje saai en valt iedereen weer in de buizen-transistor en dergelijke dingen meer herhaling...

Orpheo
20 februari 2006, 16:47
Orpheo daarentegen moet nog wel ff oefenen (no offense gast!). Met 3 uur per dag moet dat wel lukken. Deed ik vroeger ook, alleen had ik geen Mk IV maar een Hohner Panther van 10W (dat was pas een kutding).
Ik oefen nu nog maar 1x in de week met de band en dat begin ik nu te merken helaas...

.

i know ;) en ik doe mn best, ghehe. t gaat langzaam aan de goeie kant op.

Scali
20 februari 2006, 17:23
Jahoor er hadden drie mensen gereageerd op die post, en toevallig allemaal pro-Scali.

Haha, nou vraag ik me af of er uberhaupt pro-Scali mensen hier op het forum te vinden zijn... Spanky_franky en Sonno zou ik daar iig zeker niet toe rekenen. Die andere kerel ken ik niet, die post zelden, dus ik weet niet of ie een bepaalde voorkeur heeft.
Maar waar het dus om ging is dat jij wel even zou vertellen hoe ik gitaar moest spelen, en als puntje bij paaltje komt, kom jij na een week minder ver dan ik met 1 take. De poging van Sonno was dan zogenaamd niet serieus, maar die maakte ook niet bepaald z'n grote mond waar. Zo zal dat hier ook wel zijn, mensen die hard schreeuwen over hoe slecht jouw gear is, en wat je allemaal wel of niet moet kopen of modden, maar waarschijnlijk klinkt hun eigen spul helemaal niet zoveel beter.

Ik ben in ieder geval nu best tevreden over de opnamen met m'n 6101. In "What's Your Name, Hero? IV" vind ik de tone erg goed. Helaas zit er nog een lichte brom in, maar dat zal wel door m'n kabels komen (hoor ik niet via de speaker), ik vermoed dat m'n XLR-kabel niet helemaal lekker is. Anders zit het in de versterker zelf, maar dat zal ook wel te verhelpen zijn. Ik zal daar maar eens een vraagje over plaatsen trouwens, in recording.

guhlenn
20 februari 2006, 17:35
GElukkig heb jij jezelf iig wel bewezen door opgenomen huiswerk op internet te posten... who needs the real world when you've got cyberspace...

Right?

Anders Destium
20 februari 2006, 17:38
Scali weet tenminste wat écht belangrijk is :sssh: :seriousf:

Scali
20 februari 2006, 18:33
Precies, een goede sound, en voldoende techniek en creativiteit om altijd en overal iets neer te kunnen zetten als je gaat spelen.

Negative K3 fan
20 februari 2006, 18:38
scali, wie dwingt jou te forummen?

chennie
20 februari 2006, 19:12
gedwongen of niet, ik leer elke keer weer iets nieuws van scali ! Elke dag !

Negative K3 fan
20 februari 2006, 19:34
gedwongen of niet, ik leer elke keer weer iets nieuws van scali ! Elke dag !

hehe, wanneer ga je beginnen met je amp?

chennie
20 februari 2006, 20:56
nou elke keer dat ik denk hoe het zit leer ik weer iets bij van scali !
En denk ik dat ik dat begrijp, blijkt dat ik het verkeerd heb begrepen en moet ik terug naar start. Maar op een dag moet het wel een keer lukken.

wanneer ik echt ga beginnen dat weet ik niet, want ik weet nog niet precies wat ik wil. Waarschijnlijk wordt het wel een 18 watter van marshall achtig iets. Ik zoek iets wat ook een beetje living end kan doen qua geluid. Ik heb nog nooit een 18 watter gehoord, maar ik kon beetje blues rock oud marshall achtigs verwachten. Dus dan denk ik dat ik wel goed zit.
Echter ik wil dan wel een reverb hebben, tube reverb met een mooie spring tank. En dan een tmb model, maar misschien ook die tremolo kanaal. Ik heb die tremelo kanaal nooit gehoord namelijk. Tjah soundclips, maar zelf spelen, dan weet je hoe iets echt werkt en klinkt. En het gewone kanaal ? Geen idee.
Het voordeel is dat de 18 watter in een kit komt, dan kan ik vanuit dat gaan uitbreiden. Zal ik alleen een ander chassis moeten bouwen, maar daar heb je een onbemande FTD voor ;)

..of zal ik een pentode triode ding bouwen....?

glacius
20 februari 2006, 21:01
damn... wat een gezeik hier zeg...

ja echt he ?

ik voel me bijna schuldig dat ik dit topic heb ge-opend

guhlenn
21 februari 2006, 09:59
prachtig! ...

Droffie
21 februari 2006, 10:45
Wat was de vraag ook al weer? :seriousf: