PDA

View Full Version : frees mal



johanh
15 februari 2006, 10:50
Misschien weer een rare vraag!

Het gebruik van mallen voor de pickups met de frees, hoe voorkom je dat je door je mal heen freest?

of gebruik je daar een frees voor met een afhouder en begin je in het midden van de mal met frezen en werk je dan naar de zijkanten toe?

piezo
15 februari 2006, 12:51
Voor ons niet-fabrikanten kan dat op verschillende wijzen:
- kopieeerring
- geleidingshulpstuk
- aanloopring aan (boven of onder) het freesje

Hier samen in 1 plaatje afgebeeld:
http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/IMG_1147.JPG

EDIT: Het rolletje op het geleidingshulpstuk staat op het plaatje trouwens 90 graden gedraaid. Effe niet opgelet.

Voor de kopieerring moet je je mal een bepaald aantal milimeters groter maken dan de uitfrezing, afhankelijk van het verschil in buitendiameter tussen freesje en ring.
Met geleidingshulpstukken kun je geen kleine uitfrezingen of bijvoorbeeld de binnenbocht van een cutaway maken.
Bij aanloopringen zit je vast aan een beperkt aantal diameters, maar je hebt ook afkantfreesjes waarvan de ringdiameter gelijk is aan de freesdiameter en de af/uitfrezing dus gelijk wordt aan de malafmetingen

rinaldo
15 februari 2006, 18:50
ik gebruik voor het frezen van de pickup gaten een metaalfrees van 8 mm daarvan is de frees diameter gelijk aan de schacht diameter, dan hoef je aleen maar met de schacht langs je freesmal te lopen en de frees volgt vanzelf het contour van je mal. je moet wel even je freesmal ophogen(plaatjes mdf ertussen bijv.) zodat je niet meteen te diep freest, en als je diep genoeg bent kun je verder frezen zonder mal. je kunt ook speciale hout frezen krijgen met een lagertje boven het frees gedeelte die dezelfde diam. als de frees heeft maar die zijn nogal duur vind ik. en aangezien ik in een metaal bedr. werk kan ik makkelijk aan metaal freesjes komen vandaar.
maar de methode met de kopieer ring werkt ook .
sucses.

Mattia
15 februari 2006, 20:56
Och, goede template bit kost zo'n 25-35 dollar/euro, pak 'm beet, en als je er een beetje zuinig op bent gaat het erg lang mee. Probleem met 'tegen de mal aan' frezen met een frees waarvan de schacht net zo breed is als het snijoppervlak (het werkt prima, trouwens, doe ik ook af en toe) is dat je een sterke mal moet hebben. Geen plexi of iets dat gaat smelten. En redelijk dik multiplex of MDF (niet dat 6mm spul, dat kan misgaan).

Een goede frees is niet goedkoop, maar ze zijn de moeite waard. Ik heb VS 'collets' voor m'n frezen, 1/4" en 1/2", dus koop ik ze vooral in de VS of de UK in, routerbits.com is daar een goed adres voor.

rinaldo
15 februari 2006, 21:36
wat die sterke mal betreft heb je helemaal gelijk, mattia ik heb zelf ook al ontdekt dat te dun materiaal a.h.w wegsmelt maar met dikker materiaal lukt het best. maar wat die frees betreft, standaard zit er bij een bovenfrees altijd wel een setje frezen waar een frees bij zit met een lager onderaan de frees maar eigenlijk nooit een waar hij boven de frees zit.en ik vind ze ook niet bij de doehetzelf zaken als praxis oid,ik kon wel een krijgen bij een ijzerwaren zaak, maar die koste 75 euro. waar haal jij die dan? uit de vs ? maar die hebben idd weer andere maten dus daar heb ik ook niets aan. naja eigenlijk probeer ik met zo weinig mogelijk kosten toch een goed instrument te bouwen.

Mattia
15 februari 2006, 22:00
wat die sterke mal betreft heb je helemaal gelijk, mattia ik heb zelf ook al ontdekt dat te dun materiaal a.h.w wegsmelt maar met dikker materiaal lukt het best. maar wat die frees betreft, standaard zit er bij een bovenfrees altijd wel een setje frezen waar een frees bij zit met een lager onderaan de frees maar eigenlijk nooit een waar hij boven de frees zit.en ik vind ze ook niet bij de doehetzelf zaken als praxis oid,ik kon wel een krijgen bij een ijzerwaren zaak, maar die koste 75 euro. waar haal jij die dan? uit de vs ? maar die hebben idd weer andere maten dus daar heb ik ook niets aan. naja eigenlijk probeer ik met zo weinig mogelijk kosten toch een goed instrument te bouwen.

Zelf bij routerbits.com, maar dichter bij huis (en wsch ook in 8mm schacht) heb je Axminster.co.uk. Maargoed, ik bestel bijna altijd uit de VS. Met de lage dollar is het wel erg aantrekkelijk, al moet ik ivm verzendkosten wel meteen 2-3 dingen frezen.

Mattia

vosarnout
15 februari 2006, 22:45
Ik heb zo'n frees gewoon bij de ijzerwaren winkel besteld. Bosch heeft een uitgebreidde product catalogus (ook online..) waar dat soort freesjes ook in staan. De prijs lag volgens mij rond de €45,- En dan heb je een hard metalen freesje.

Mattia
16 februari 2006, 10:29
Ik heb zo'n frees gewoon bij de ijzerwaren winkel besteld. Bosch heeft een uitgebreidde product catalogus (ook online..) waar dat soort freesjes ook in staan. De prijs lag volgens mij rond de €45,- En dan heb je een hard metalen freesje.

Oei. Duur.

Bij Routerbits.com heb je voor rond de 20-35 dollar (IIRC, site van hun is even down) een carbide tipped Whiteside frees (topmerk, vergelijkbaar met CMT).

Keesz
16 februari 2006, 16:40
ik heb nu van die standaard freesjes bij mn frees zitten, kzou alleen de schacht ff wat langer willen, is het mogelijk om er gewoon een extra stuk aan te laten lassen? of worden de G's dan te groot...?

rinaldo
16 februari 2006, 20:31
dat zou ik niet doen, ben bang dat je dan je stabiliteit kwijt bent, en dat hij dan gaat slingeren, je frees maakt nogal wat toeren dus ben ik bang dat hij verschrikkelijk begint te slingeren, met alle gevolgen van dien. mischien kun je hem een beetje verder uit laten steken, maar daar moet je ook weer voorzichtig mee zijn, want dat kan het zelfde resultaat opleveren, nl. slingeren. de beste oplossing is toch maar wat meer geld uit te geven aan een goede frees, helaas goed gereedschap is duur.

rinaldo

Raytheman
16 februari 2006, 20:57
Het freesje verder uit laten steken? Dat is écht vragen om ongelukken! NOOIT doen dus

piezo
17 februari 2006, 11:26
Verder uit laten steken is inderdaad gevaarlijk en geeft meer haprisico.
Er bestaan wel extra lange freesbits, maar:
- die moeten van zeer goede kwaliteit zijn;
- kunnen alleen op topklasse bovenfrezen, met topklasse lagers en goede traploze snelheidsregeling;
- geven hoe dan ook kleine maatafwijkingen bij gebruik van een kopieer ring oid, omdat de centrering toch iets minder wordt.