PDA

View Full Version : weer een tele af...



vosarnout
14 februari 2006, 21:36
Na enkele maanden mijn tele klaar. Was erg leuk om te doen voor een eerste zelfbouwproject. Een hoop dingen geleerd iig.

De tele is niet perfect maar het belangrijkste voor mij was dat ie moest klinken en spelen als een tele. Dat is zeker wel gelukt. Elementen zijn Nordstrands. Klinken erg goed... Hals heb ik me nog niet zelf aan gewaagd, het is een linkse Warmoth pro hals. Boddy is van essen. Hernia krijg je er gratis bij..ding is loeizwaar. Maar een hoop sustain!!

Nou ja, hier wat pics. Wellicht binnenkort nog een keer bij daglicht, dan worden de foto's wat mooier.

http://home.hetnet.nl/~vosarnout/tele1.jpg

http://home.hetnet.nl/~vosarnout/cimg0369.jpg

http://home.hetnet.nl/~vosarnout/cimg0365.jpg

http://home.hetnet.nl/~vosarnout/cimg0361.jpg

http://home.hetnet.nl/~vosarnout/cimg0360.jpg

http://home.hetnet.nl/~vosarnout/cimg0349.jpg

blimb
14 februari 2006, 21:40
volgens mij ben je de pics vergeten

vosarnout
14 februari 2006, 21:42
daar zijn ze....

Raytheman
14 februari 2006, 21:54
Complimenten!
Kon de control-plate niet wat dichter tegen de slagplaat aan en de brug juist iets verder ervan af?

Binding is mooi gedaan! En wat gewicht betreft; dan maar zittend spelen :-)

vosarnout
14 februari 2006, 22:03
Bedankt!

Ik heb de controlplate expres wat van de slagplaat afgehouden. Vond het wel een leuk eigen detail..

Gewicht ga ik wel aan wennen, dat komt wel goed. Een beetje stevige strap erbij en het is goed te doen. Maar het verschil met de strat die ik hier heb staan is echt groot!! Komt ook doordat ik de tele boddy iets dikker heb gehouden als gebruikelijk. (voor zover dat bestaat...)

no 1 hops
15 februari 2006, 06:55
wat merk je van het verschil in spelen door die reversd head.
eindelijk weer eens iemand die zijn eigen gang durft te gaan

Theo
15 februari 2006, 08:35
Ziet er mooi uit, behalve dat ik die control-plate toch liever tegen de slagplaat zou hebben gezet. Maar ieder zijn eigen smaak. Erg mooi halsje ook trouwens.
Die reversed headstock vind ik wel gaaf trouwens.

Hoe heb je binding (maple ?) er zo mooi opgekregen.

vosarnout
15 februari 2006, 09:13
Verschil in spelen merk ik tot nog toe niet echt. De reden waarom sommige gitaristen er wel voor kiezen (behalve uiterlijk) is dat benden wat makkelijker zou gaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot op heden daar nog niet heel veel van gemerkt heb.

De binding is kunstof/plastic. Deze heb ik met pure aceton verlijmd. Werkt echt goed! De aceton reageert op de binding waardoor deze met het hout samensmelt. Je zou ook een lijm op basis van aceton kunnen gebruiken. Ik heb deze echter niet zo snel kunnen vinden. De tip van aceton heb ik overigens van Sander de Gier (gitaarbouwer) gekregen.

Boomstam
20 februari 2006, 22:35
Oh, wat mooi! Ziet er mooi uit, die kleur hout, met die binding en die pickguard. Ook leuk die headstock.

nickbongers
20 februari 2006, 23:56
inderdaad heel erg mooi! 2 duimen omhoog!

mies-bvd
21 februari 2006, 00:05
Idd super en netjes !

Alleen jammer dat hij zo zwaar weegt dan :(

fred dons
21 februari 2006, 07:02
prachtig ! ziet er heel chique uit 8-)

vosarnout
21 februari 2006, 09:17
Bedankt voor de positieve reactie's! Toch leuk als je er een tijd mee bezig bent geweest!

Ik begin langzaam aan al weer aan een tweede project te denken! (maar dat zal nog wel even duren, er is eerst een ander "zelfbouwproject"op komst en daarvoor moet de baby kamer ect wel af..;)

Franc
21 februari 2006, 11:31
Prachtige gitaar.

Alleen, ECHT niet lullig bedoelt, maar ik zie dat jij ook wat moeite hebt gehad met het recht en op 1 lijn doorboren van de gaatjes voor de snaren :)

Bij mijn Tele gaan ze echt alle kanten op, het is maar goed dat het achterop zit. Ik heb mallen geprobeerd te maken, alles loodrecht zetten en boren, niets hielp.

Is daar nou helemaal geen truc voor? Behalve een 6-koppige boormachine :D ?

Daniël_san
21 februari 2006, 12:28
Erg sjiek :) Een beetje pimp, I Love It.

vosarnout
22 februari 2006, 09:01
Prachtige gitaar.

Alleen, ECHT niet lullig bedoelt, maar ik zie dat jij ook wat moeite hebt gehad met het recht en op 1 lijn doorboren van de gaatjes voor de snaren :)

Bij mijn Tele gaan ze echt alle kanten op, het is maar goed dat het achterop zit. Ik heb mallen geprobeerd te maken, alles loodrecht zetten en boren, niets hielp.

Is daar nou helemaal geen truc voor? Behalve een 6-koppige boormachine :D ?

Klopt dat ze idd niet helemaal strak op 1 lijn liggen. Ik kwam voor het probleem te staan dat ik geen kolomboor had die diep genoeg was om bij de gaten te kunnen. Ik heb toen eerst de posities bepaald om vervolgens met een wat kleiner boortje de gaten aan te geven en vervolgens naar iemand te gaan die wel een grote kolomboor heeft. Doordat ik al wat gaten had geboord glijdt de boor uit de kolomboor machine ietsjes uit het hart. Oplossing voor de volgende keer: een beter boortje met goede centreerpunt, en de boddy vastklemmen op het werkvlak van de kolomboor. Dan moet het volgens mij goed gaan...

elektrovolt
23 februari 2006, 13:15
erg mooi ! ook de hals en de headstock... complimenten !

vosarnout
24 februari 2006, 08:11
Bedankt! Ik ben inmiddels al behoorlijk op de gitaar ingespeeld...en nog steeds erg tevreden.

Raytheman
24 februari 2006, 08:41
Een truuk om de 6 gaten loodrecht te krijgen:
Je neemt een blokje hout ( die past wél makkelijk onder een kolomboor)
Boor hier loodrecht de gaten in. Zet het houten blokje op de body.
Neem een lange boor met de juiste diameter en boren maar.

Wel eea vastklemmen tijdens het boren...

Succes

new deep
24 februari 2006, 19:53
echt een mooi ding op het eerste gezicht

Franc
24 februari 2006, 19:54
Zo dacht ik het dus ook te doen.
Alleen was mijn boor niet lang genoeg en kreeg ik zelfs die mal niet netjes geboord :(


Een truuk om de 6 gaten loodrecht te krijgen:
Je neemt een blokje hout ( die past wél makkelijk onder een kolomboor)
Boor hier loodrecht de gaten in. Zet het houten blokje op de body.
Neem een lange boor met de juiste diameter en boren maar.

Wel eea vastklemmen tijdens het boren...

Succes

rinaldo
24 februari 2006, 21:16
ziet er goed uit zeg, ben zelf ook een tele, aan het bouwen maar dan een van mahonie met een lacewood top. mischien dat ik binnenkort een paar fotos plaats. maar hoe heb jij je binding kanaaltje gefreest? ben daar zelf ook mee aan het klooien geweest en heb uiteindelijk zelf een soort houdertje voor de dremel gemaakt waar het toch mee gelukt is, maar ik moet zeggen dat het een heidens karwei is geweest. ben wel nieuwsgierig naar hoe anderen dat doen.

rinaldo

vosarnout
26 februari 2006, 20:46
ziet er goed uit zeg, ben zelf ook een tele, aan het bouwen maar dan een van mahonie met een lacewood top. mischien dat ik binnenkort een paar fotos plaats. maar hoe heb jij je binding kanaaltje gefreest? ben daar zelf ook mee aan het klooien geweest en heb uiteindelijk zelf een soort houdertje voor de dremel gemaakt waar het toch mee gelukt is, maar ik moet zeggen dat het een heidens karwei is geweest. ben wel nieuwsgierig naar hoe anderen dat doen.

rinaldo

Ik heb het gedaan met een geleider die bij mijn bovenfrees zat. Maar het heeft mij ook aardig wat werk gekocht. Volgende keer investeer ik zeker in een speciale freesje. dit scheelt gewoon een hoop bijwerken...

Ben benieuwd naar je foto's..