PDA

View Full Version : Wie heeft er tips voor mij



flippedronnie
26 oktober 2002, 19:34
hello evrybody,

ik speel nog niet zo lang gitaar(half jaartje), en had een vraag: Wie heeft er voor mij tips hoe ik mijn duim tegen de hals aan moet houden, en wat ik vooral niet met hem moet doen.

Alvast bedankt

savecracker85
26 oktober 2002, 19:38
hmm... nou hoe noem je dat haaks ofzo...in iedergeval zegt mn gitaar leraar altijd..dat je hem recht omhoog moet houden..dus als de hals horizontaal is moet je duim verticaal staan en hij moet niet boven de hals uitkomen :smile:

Niakmo
26 oktober 2002, 20:28
Ik heb mijn duim altijd over mijn hals om de lage E met mijn duim te fretten maar als je accoustisch speelt of wat moeilijkere dingen dan is haaks houden idd het beste maar je moet kijken wat voor jou het fijnst is.

Negative K3 fan
26 oktober 2002, 21:06
Zelf uitvinden.

Anders Destium
26 oktober 2002, 21:26
Ligt vooral aan het akkoord dat je pakt, wat veel mensen verkeerd doen als ze kort spelen is vingers plat leggen op de hals (dus je index-vingers), en op die manier akkoorden spelen ipv met gebogen vingers alleen de top op de snaren.
Die soepelheid komt vanzelf...

Dude
26 oktober 2002, 21:54
wat je lekker vind man, mijn leraar hamerde er ook altijd op dat je hem achter de hals moest houden, nu knijp ik mijn hand gewoon om de hals heen, speelt lekkerder man, wat je wil....

Fenisi
27 oktober 2002, 00:06
Ik probeer hem nu wel gewoon recht achter de hals te houden maar jah als je dan zit en hoger op de hals wil spelen wil dat dus gewoon niet dan zit je met je eigen elleboog in je zij te porren lol.. :smile:

Ic3gl0vE
27 oktober 2002, 02:50
http://www.cyberfret.com daar staat wel foto

sebass
27 oktober 2002, 03:12
Klassiek achter de hals zodat je vingers goed "arched" op het fretboard staan (weet nl woord ervoor niet). Bij rock mag je duim over de hals komen als je op de hoge snaren speelt en verdwijnt weer achter de hals als je op de lage snaren speelt. Doe wat goed voelt maar als beginner zou ik niet met je duim over de hals komen want dan krijg je problemen met het plaatsen van je vingers op de snaren zonder andere te dempen.

Marc Oblivian
29 oktober 2002, 15:15
In principe achter op de hals (in het midden) op gelijke hoogte met je middelvinger (die dus aan de andere aknt van de hals zit). Soms is het echter anders (zoals al eerder geschreven werd: vooral bij rock en blues het geval. Komt omdat daarbij vaak snaren gebogen/opgeduwd worden...hiervoor is meer kracht nodig en dat gaat moeilijk met de duim achter de hals. Vaak wordt de duim bij zulke speelstijlen ook gebruikt om de lage e-snaar af te dempen.

maarten
29 oktober 2002, 17:25
hou em sowiesow altijd tegenover je middelvinger (als de middelvinger aan de andere kant vd hals zit)

Ic3gl0vE
29 oktober 2002, 18:20
Op 2002-10-26 21:06, schreef Negative K3 fan:
Zelf uitvinden.


true true :smile:

Lacrymosa
30 oktober 2002, 09:38
Zorg dat je zoveel mogelijk je duim gestrekt houdt en dat ie zoveel mogelijk evenwijdig aan je fretboard loopt.
dit is de juiste manier om te spelen.
Maar zorg dat je ten alle tijd, hoe moeilijk het stuk ook is, je hand ontspannen houdt, dit is een van de belangrijkste dingen van het gitaarspelen

CheerS!!

urezna
30 oktober 2002, 12:00
Doe vooral wat prettig aanvoelt...!
Kan best zijn dat dat anders is dan doorgaans aangeleerd wordt, maar dat is niet direct verkeerd.
Ter illustratie:
Ik pak bijv een greep anders dan destijds mijn gitaar leraar deed, en dat zorgde ervoor dat ik iets kon spelen waar mijn leraar grote moeite mee had :smile:)
Moraal van het verhaal: Doe wat goed voelt en als dat anders is dan gebruikelijk, haal je voordeel er uit!
Of probeer beide manieren onder de knie te krijgen, heb je dubbel voordeel.
succes!