PDA

View Full Version : ombouwen radio tot amp



blimb
14 februari 2006, 11:51
HEy ik heb gesiteren bij het grof vuil een fridor 516 buizen radio gevonden (werkend), nu leek het me wel een leuk idee om die om te bouwen naar een gitaar amp...

Weet iemadn of dat een beetje te doen is? Of kan dat idee maar beter laten varen?

nicoverduin
14 februari 2006, 12:31
Zit er een pickup ingang op?

blimb
14 februari 2006, 12:49
hmm dat weet ik zo niet uit mijn hoofd .. k zal eens even op het schema kijken wat ik gevonden heb ...

http://www.radiotechniek.nl/Servicedoc/download.php?merk=Fridor&typen=516.pdf

hmm volgens mij niet ..


Dit is wat info die ik op het net heb kunnen vinden ...

merk fridor
type 516
golven korte golf, kortegolf1,midden,lange golf
prijs f 375
bouwjaar 1951
voeding spanning 110-245
aantal buizen 6
type buizen ECH42-EAF42-EBC41-EL41-AZ41
aantal schaal lampen 2
type schaal lampen 8045 D (x2)
Philips nummer
fridor nummer 50930
bijzonderheden lijkt op de 515

Frits van Mourik
14 februari 2006, 13:10
Ja, hoor, hij zit er wel: dat "Q"-symbooltje bovenaan bij de EBC41.
Zo te zien bedoeld voor 'n kristalpickup; hierdoor is de gevoeligheid wat
laag voor gitaar. Een eenvoudig pre-ampje is aan te raden...

blimb
14 februari 2006, 14:39
hmm ok dan. dat is wel cool!

Nu eens kijken of ik er een mooi geluid uit kan krijgen ... de radio klinkt in iedergeval erg goed ..

ha ah .. heeft alleen weing drive .. gain ..

blimb
14 februari 2006, 19:36
Misschien iemand die me iets meer kan vertellen over deze "radio" lijkt ie een beetje op een bepaalde versterker? IS eht de moeite waard om hier aan te gaan klussen .. ik heb namelijk een vriendin en die zit nu te zeggen dat het zonde is om hem uit elkaar te halen en te verherbouwen .. ik heb namelijk toch al twee versterkers ... (maar die zijn transistor, is mijn reacte daarop ...

kan je hier een mooi oversturend bakkie van maken?

nicoverduin
14 februari 2006, 19:41
Als die radio er nog goed uit zie. En je vriendin zegt dat het zonde is........tja wie ben ik.....ik wist het wel.........

Geronimo
14 februari 2006, 19:44
Misschien iemand die me iets meer kan vertellen over deze "radio" lijkt ie een beetje op een bepaalde versterker? IS eht de moeite waard om hier aan te gaan klussen .. ik heb namelijk een vriendin en die zit nu te zeggen dat het zonde is om hem uit elkaar te halen en te verherbouwen .. ik heb namelijk toch al twee versterkers ... (maar die zijn transistor, is mijn reacte daarop ...

kan je hier een mooi oversturend bakkie van maken?

Ik zou je vriendin gelijk geven... Zonde man, helemaal als de ontvanger het nog doet. Je zou natuurlijk wel een los voorversterkertje kunnen maken die ja in de pickup-ingang prikt...

aad
14 februari 2006, 20:16
Is het echt de moeite waard om hieraan te gaan klussen?


Denk het niet. "Alleen om het klussen" is het juiste woord. Natuurlijk, je zal er wel iets uitkrijgen, op den duur. Maar de radio is om zeep en het geluid dat je er uit krijgt is denk ik niet de moeite waard.



kan je hier een mooi oversturend bakkie van maken?

overstuurd, zeker. mooi? denk het niet, maar daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn. Wat is mooi?

blimb
14 februari 2006, 20:34
.......luister naar je vriendin, je krijgt waarschijnlijk toch geen mooi geluid uit je versterker .. als het nog werkt i.d.d. misschien zonde .. als klus project kan het leuk zijn maar meer ook niet ..


ok .. ik denk dat ik de boodschap heb ontvangen ....

en zal eens gaan kijken wat ik er uit kan halen met een klein pre ampje .. dr zit gelukig een mooi ingags "stopcontact" voor de Q dus dat hoeft nietingewikkeld te zijn ..

cheers ...

eigenlijk is de enige reden dat ik hem van de straat gehaald heb dat het een buizen ding was en ik geen buizen versterker heb ...maar goed ...

aad
14 februari 2006, 20:55
eigenlijk is de enige reden dat ik hem van de straat gehaald heb dat het een buizen ding was en ik geen buizen versterker heb ...maar goed ...


Ach........hebben we je ontmoedigd? :D

Maak anders zo'n mooi 18wattertje zoals VIN doet.

blimb
14 februari 2006, 21:36
tja .. ontmoedigd niet helemaal .. maar ik zitnu met zo een oude radio .. waar ik waarschijnlijk toch nooit naar luister .. die misschien al een heel eind op weg is naar een misschien leuke buizen versterker .. dus .. tja .. helemaal van niks beginnen lijkt me een beetje .. tja hoe zeg je dat .. lastig...