PDA

View Full Version : Waar "oud" en nieuw mekaar ontmoeten!!!



LordRiffenstein
14 februari 2006, 10:10
De oplettende forumlezer weet dat ik halfweg vorig jaar de overstap maakte van de G-Major nr een TC combinatie en deze laatste in parallel gebruikte. Het resultaat was een wereld van verschil en verreweg het beste wat ik al getest had. Omdat ik het experiment niet schuw, moest en zou ik mijn setup enkele maanden later vergelijken met een G-Force met het gekende resultaat. D2 en M1 de verkoop in en G-Force in de plaats. Ik riep toen dat die G-Force perfect was en het enige wat ik nodig had en dus enkel met de GF ging werken.

We zijn nu weer een 2 maanden verder en ik heb dus toen gelogen :nervous: Na wat testen en spelen met de G-Force begon het toch weer te kriebelen om de RSP550 er weer bij te hangen. Modulaties zijn toch nog net anders dan bij de GF en ik hou wel van verschillende smaken. Dus RSP550 erbij, alles lekker in parallel nog steeds, KLAAR. Eeeeuhm, niet helemaal

Op een leuke zondag kreeg ik een vriend over de vloer en die had een erg leuk speeltje bij, een Yamaha SPX90. Oh ja, die typische jaren tachtig sound, DE pitch en chorus van zoveel studio-sessies. FF kijken wat dat geeft in combi met de mods op de RSP :o Mmmm klinkt toch wel ERRUG lekker en herkenbaar. De Pitch shift klinkt toch weer net anders dan op de GF, klinkt iets meer 'analoog' en super met gain. Ach ja, er is nog plaats in het rack dus als ik eentje kan scoren dan kan die SPX er nog wel bij. En aldus geschiedde :cooler:

http://www.lordriffenstein.com/images/Rack2.jpg

De FX-setup is dus als volgt:

Parallel loop send nr de Mix1 In1, split gaat nr de SPX90, die hangt in serie met de RSP550 en de outputs naar Mix1 Ins, Mix1 Out nr de G-Force en terug ne Mix2In en de Mix2 out nr de loop return.

De SPX90 geeft echt wel die Landau-pitch of ook die Luke chorus high gain sound. Gebruik momenteel de pitch op de GForce voor clean en die op de SPX met gain, chorus kan of uit de SPX (Symphonic preset) of uit de RSP komen, afhankelijk van de preset. Had eerder nog een probleem met de SPX omdat de bypass niet wil werken via een loop van de GCX maar heb dit opgelost met een bypass preset. Heb de afgelopen dagen met deze combi gespeeld en veel geprogrammeerd en de aankoop van de SPX is mijn eerste ooit die kan gelden als 'copycat' maar ben er wel erg tevreden van.

All set and done?? Wie zal het zeggen, er is nog 1HE vrij in mijn rack, net plaats voor een power ampje....

ieme
14 februari 2006, 11:13
Plaats eens wat een duidelijkere foto yoeri! en bij voorbaat van de achterkant!

Jimi Hendrix
14 februari 2006, 11:14
spx90 gebruik ik voor micropitch, klinkt prima inderdaad.
Chorus is nog altijd de 1210. Switchen tussen verschillende chorussen (door bijv ook symphonic van de spx te gebruiken) doe ik niet, is zo'n gedoe met optredens (zit onder de SPX90 (dus pitch) CC knop opeens een chorus, dat vind ik niks). In de studio is 't uiteraard minder vast, dan kun je meer voor één geluid gaan.

zo blijf je bezig he Riff, ik vermoed dat er binnenkort een valvestate eindtrapje in je rackje te vinden is, als we toch de copycat aan het uithangen zijn hehe. FX-racks rule!

ieme
14 februari 2006, 11:14
http://www.lordriffenstein.com/images/Rack1.jpg
Ik moet ook alles zelf doen!

LordRiffenstein
14 februari 2006, 12:05
Plaats eens wat een duidelijkere foto yoeri! en bij voorbaat van de achterkant!

Nah, ik doe het toch enkel voor de lichtjes :cooler:

ieme
14 februari 2006, 12:07
Nah, ik doe het toch enkel voor de lichtjes :cooler:

Zou je eens een foto van de DMC rackunit van de achterkant kunnen posten?

LordRiffenstein
14 februari 2006, 12:09
spx90 gebruik ik voor micropitch, klinkt prima inderdaad.
Chorus is nog altijd de 1210. Switchen tussen verschillende chorussen (door bijv ook symphonic van de spx te gebruiken) doe ik niet, is zo'n gedoe met optredens (zit onder de SPX90 (dus pitch) CC knop opeens een chorus, dat vind ik niks). In de studio is 't uiteraard minder vast, dan kun je meer voor één geluid gaan.

zo blijf je bezig he Riff, ik vermoed dat er binnenkort een valvestate eindtrapje in je rackje te vinden is, als we toch de copycat aan het uithangen zijn hehe. FX-racks rule!

Heb die 1210 ook gehad en vond hem nogal braafjes en ook nogal ahum klinisch maar zeker niet verkeerd, das het leuke aan de RSP, die doet echt verschillende lekkere chorus sounds.

LordRiffenstein
14 februari 2006, 12:10
Zou je eens een foto van de DMC rackunit van de achterkant kunnen posten?

GCX of de mixer?

GCX achterkant vind je hier (http://www.voodoolab.com/gcx_bg.htm)

Jimi Hendrix
14 februari 2006, 12:15
Heb die 1210 ook gehad en vond hem nogal braafjes en ook nogal ahum klinisch maar zeker niet verkeerd, das het leuke aan de RSP, die doet echt verschillende lekkere chorus sounds.

het nut van een programmeerbare chorus kan ik zeker inzien.

tsja het klinisch van de een is het gearticuleerde van de ander. Zie mijn liefde voor de 'klinische' bag-ends. Voor minder 'brave' modulaties gebruik ik trouwens de electric mistress en smallstone in pedalenla. 1210 en mijn andere post-effecten zijn live (met w/d/w) meer verbreding dan echt een grondonderdeel van de sound. Die redenering volgend zou ik trouwens nog een delaypedaaltje in de la moeten hebben voor edge-achtige toestanden. Met opnames gebruik ik 'm vaak ook in fx lus van mono-amp, dan ligt 'ie er wat meer bovenop en wordt ie wat smeriger door de eindbuisvervorming. Wat 'klinisch' betreft zie ik mezelf eerder de dtwo vervangen dan de 1210.

robert-gitarist
14 februari 2006, 16:51
Mooi hoor :)
Die lade waar je pedalen op liggen,waar kun je die kopen en wat kost zo iets?
Ik zoek dat namelijk nog voor mijn rack :)

Analie-G
14 februari 2006, 17:09
haha , das altijd het mooie van een alles in 1 apparaat !! Als je het weer vergelijkt met 3 losse apparaten , klinken die toch opener...maar goed, heb je dus weer een grotere rack nodig en na een tijdje een eigen roadie !!!

Joeri , nog een lex galm en TC delay en je hebt je Gforce niet meer nodig.....

Inderdaad , de SPX heeft een hele mooie warme detuning ...

Leuk zo`n ervaring.......hihih , ik probeer dus maar van dat GAS af te blijven en speel al jaren met de TC2290 en SPX90 en heb vorige jaar de Lex pcm70 toegevoegd voor 550 euros..en klaar is kees !

Gr,
A+

LordRiffenstein
14 februari 2006, 17:22
Mooi hoor :)
Die lade waar je pedalen op liggen,waar kun je die kopen en wat kost zo iets?
Ik zoek dat namelijk nog voor mijn rack :)

Lade is van SKB, ooit gekocht bij Thomann, geen idee meeer van de prijs.

LordRiffenstein
14 februari 2006, 17:23
haha , das altijd het mooie van een alles in 1 apparaat !! Als je het weer vergelijkt met 3 losse apparaten , klinken die toch opener...maar goed, heb je dus weer een grotere rack nodig en na een tijdje een eigen roadie !!!

Joeri , nog een lex galm en TC delay en je hebt je Gforce niet meer nodig.....

Inderdaad , de SPX heeft een hele mooie warme detuning ...

Leuk zo`n ervaring.......hihih , ik probeer dus maar van dat GAS af te blijven en speel al jaren met de TC2290 en SPX90 en heb vorige jaar de Lex pcm70 toegevoegd voor 550 euros..en klaar is kees !

Gr,
A+

Ja een 2290 is natuurlijk ook super maar ook super aan de prijs. Ik gebruik erg weinig reverb dus om er een apart apparaat voor te kopen. Die PCM70 heeft dan ook weer die fantastische circular delays... En zo blijf je aan de gang :)

morris
14 februari 2006, 20:05
Ziet er goed uit Yoeri!
Je bent nog maar één stap verwijderd...

Morris
:satisfie:

Harm
14 februari 2006, 22:33
Jajajaja, de good old spx 90! Super! Jaren eentje gehad op aanraden van An+ AKA Analie-G! Hahahaha, super dingetje, mooie chorus en super detune... Misschien moet ik er weer eentje vinden... ik voel GAS!!! :)

HD

El Bastardo
15 februari 2006, 17:30
bwahahahahahahahahahahahahahahaha.... glp... sorry Youri...
hehe, jij en maar 1 fx unit. Ik hoor het je nog zeggen ;)

Ach ja.... hoor wie dat zegt :(

ateng
15 februari 2006, 20:41
Heee Yoeri, ben ook opzoek naar een SPX90 voor dat Landau sound. Alleen nog een DynoMyPiano Tri Stereo Chorus en dan ben je helemaal back to the '80. Rackdoctor heeft zijn Tri verkocht voor $3000 !!!!

Kun je wat soundclipjes posten.

Rectifier
16 februari 2006, 00:55
Mooi hoor :)
Die lade waar je pedalen op liggen,waar kun je die kopen en wat kost zo iets?
Ik zoek dat namelijk nog voor mijn rack :)

Je kan er beter 1 nemen van Penn. Die van SKB heeft een dikke bodem van een paar cm. wat je weer kwijt bent in 2HE.
Ik heb er ook 1 van Penn en die hebben een stalen bodem en dan heb je opimale ruimte mocht het apparaat dat je erin wil plaatsen nogal groot of hoog zijn.

LordRiffenstein
16 februari 2006, 10:09
Heee Yoeri, ben ook opzoek naar een SPX90 voor dat Landau sound. Alleen nog een DynoMyPiano Tri Stereo Chorus en dan ben je helemaal back to the '80. Rackdoctor heeft zijn Tri verkocht voor $3000 !!!!

Kun je wat soundclipjes posten.

Clips komen er binnenkort. Momenteel vind ik de pitch op de SPX het lekkerst op gain, de pitch uit de GForce voor cleane sounds maar ik heb nog niet erg veel met de SPX geëxperimenteerd. De Symphonic preset is wel echt te gek op high gain!

LordRiffenstein
16 februari 2006, 10:11
Je kan er beter 1 nemen van Penn. Die van SKB heeft een dikke bodem van een paar cm. wat je weer kwijt bent in 2HE.
Ik heb er ook 1 van Penn en die hebben een stalen bodem en dan heb je opimale ruimte mocht het apparaat dat je erin wil plaatsen nogal groot of hoog zijn.

Klopt en dat is het enige nadeel aan die SKB. Ik overweeg trouwens om mijn skbte vervangen voor een Penn.

vinni
16 februari 2006, 12:50
Heb ook de Penn....


Nadeel t.o.v. de SKB is dat die Penn zelf het rack uit komt zetten.
M.a.w. de shelf is niet vergrendelbaar zoals bij de skb.

Vinni

srv-man
17 februari 2006, 21:09
Cool Yoeri! Het is leuk te zijn hoe je rack steeds verder evolueert, maar het moet toch wel een keertje stereo gaan worden ;)

Rectifier
18 februari 2006, 00:48
Heb ook de Penn....


Nadeel t.o.v. de SKB is dat die Penn zelf het rack uit komt zetten.
M.a.w. de shelf is niet vergrendelbaar zoals bij de skb.

Vinni

Die van mij die verschuift niet als ik hem uittrek.
Die blijft gewoon in dezelfde stand staan. Ik moet ook redelijk trekken voordat hij naar buiten komt..... :D

morris
18 februari 2006, 01:13
Die van mij die verschuift niet als ik hem uittrek.
Die blijft gewoon in dezelfde stand staan. Ik moet ook redelijk trekken voordat hij naar buiten komt..... :D

Klopt, die oude van mij ook. Er zit een weerstand waardoor hij niet zomaar uitschuift. Trouwens wat dan nog, kwestie van een stuk schuim in de binnenkant van je deksel plakken. Is altijd beter. Naar mijn mening kun je bij een drawer beter letten op zaken zoals mogelijk doorhangen, hoogte van de tray en stabiliteit. Dan is Penn gewoon de beste keus, period.

Morris