PDA

View Full Version : Audio relais of iets anders???



vincentvdlocht
14 februari 2006, 08:55
Hoi,

Ik wil een soort looper/switcher maken om mn 2de preamp mee te kunnen schakelen.
Er zijn 2 opties voor het totale systeem:
1) met een microcontroller die midi ontvangt, en daar de switches mee aansturen
2)vanuit mijn g-major de switches aansturen.

In principe is optie 2 de vereenvoudigde versie van optie 1. Daarom ga ik eerst optie 2 maken.

Nu ben ik aan het kijken wat ik het beste kan gebruiken voor switches.
Heeft iemand een goed voorstel? zijn er bepaalde speciale audio relais? Ik heb nog wel van die glazen buisjes liggen voor relais ('k weet de naam zo niet meer). Zijn er ook CMOS varianten die aan te raden zijn?

alle ideeen en schema's zijn meegenomen.

alvast bedankt,
Vincent van der Locht

aad
14 februari 2006, 09:13
Hoi,

alle ideeen en schema's zijn meegenomen.

alvast bedankt,
Vincent van der Locht

De dingen die je hebt liggen zijn w.s. reedcontacten. Die zou ik niet gebruiken omdat je dan zelf de spoeltjes ervoor moet gaan wikkelen. Lijkt me niet handig.
Het mooiste is als je relais neemt met goudcontacten.
Cmos varianten introduceren impedanties en gelijkspanningen (behalve als je met bijv een 4053 o.i.d. schakelt en dan de VEE aan 1/2 VDD hangt. Maar dan nog geven ze (geringe) vervorming.

Er zijn betere schakelaars in Cmos, maar wellicht lastig te verkrijgen en daardoor wellicht duur.

vincentvdlocht
14 februari 2006, 09:18
reedcontacten, ja zo heten die dingen.
Het leuke van alles: ik heb ook de bijbehorenden spoeltjes. Dus dat zou dan een goede oplossing zijn?
Die CMOS oplossingen, al dan wel niet duur, heb je daar gegevens van?
'k heb ook wel es gehoord dat er analoge muxen zijn. Zou dat ook bruikbaar kunnen zijn?

grtz,
Vincent

aad
14 februari 2006, 11:34
reedcontacten, ja zo heten die dingen.
Het leuke van alles: ik heb ook de bijbehorenden spoeltjes. Dus dat zou dan een goede oplossing zijn?
Die CMOS oplossingen, al dan wel niet duur, heb je daar gegevens van?
'k heb ook wel es gehoord dat er analoge muxen zijn. Zou dat ook bruikbaar kunnen zijn?

grtz,
Vincent

Reedcontacten zijn niet verguld. Verder wel te gebruiken hoor.
CD4053/52/51 zijn analoge muxen.
http://www.geofex.com/Article_Folders/cd4053/cd4053.htm
is wel aardig denk ik.
hier gewoon de datasheet:
http://pdf1.alldatasheet.co.kr/datasheet-pdf/view/50867/FAIRCHILD/CD4053.html

hadv
14 februari 2006, 18:01
door de mechanische werking is een relais vergelijkbaar met een (voet)schakelaar
CMOS is per definitie halfgeleider spul, waardoor er altijd enige beinvloeding van het geluid ontstaat
had ooit een zelfbouw mrx+ met cmos-schakelaars, maar niet tevreden, nu weer echte ouderwetse mechanische spullen

voordeel van een relais is dat je een scheiding hebt tussen aansturing en schakeling waardoor je met een simpele draad vele meters kunt overbruggen naar het relais: ver achter je op het podium/de oefenruimte. en zonder storen. en met net zoveel schakelcontacten als je wilt, want ook nog eens zeer makkelijk uit te breiden