PDA

View Full Version : Douane vraag.



Butcher
14 februari 2006, 06:29
Hoe werkt het bij de douane als je als Nederlands staatsburger in het buitenland woont, en met een gitaar of zo naar Nederland gaat voor vakantie en daarna, met gitaar, weer naar huis gaat? Betaal je dan nog steeds invoerrechten? En maakt het verschil uit als je naar Nederland gaat voor optredens (m.a.w. voor werk)?

waayer
14 februari 2006, 11:33
Ik zou gewoon met m'n vriendin/vrouw op vakantie gaan :)
en nee ik denk niet dat je daar invoerrechten voor moet betalen.

Bassbitch
14 februari 2006, 12:42
Nee, maar misschien moet je hem wel aangeven dan als je binnenkomt in Nederland..

iwan
15 februari 2006, 10:59
Theoretisch kan de douane op Schiphol best wel denken dat je de gitaar in NL wil importeren, waardoor je importbelasting ZOU moeten betalen ALS je de gitaar in het buitenland gekocht zou hebben...

Maar daar zou 1 telefoontje opheldering in kunnen verschaffen. Jij hoeft in dit geval namelijk geen importbelasting te betalen, want je voert hem niet in.

De regels zijn als volgt:

Voor NL staatsburgers die in NL wonen:
-als je in het buitenland een artikel koopt boven een bepaalde minimumprijs (zie douane.nl) dan moet je importtax betalen als je het in NL wil invoeren.
Uitzondering zijn geloof ik een paar EU landen waarmee NL een belastingverdrag heeft.
-als je in NL een artikel koopt en er mee over de grens gaat dan heb je de btw al betaald en hoef je bij terugkomst niet opnieuw te betalen. Het is wel verstandig om in geval van onduidelijkheid een aankoopsbewijs of kopie daarvan bij je te hebben. Zeker met camera's of gitaren die er als nieuw uitzien en als je terugkomt uit een land waar die dingen significant goedkoper zijn dan in NL (bijv. Singapore).

Voor NL staatsburgers die NIET in NL wonen (ikke dus):
-als je in NL een artikel koopt dat je uit wil voeren, boven zo'n 320 Euro, dan kan je winkelier de BTW terugvragen. Lastige procedure, want je moet bij vertrek op schiphol (of aan de grens) het te exporteren artikel laten zien (lange rijen op schiphol!), dan krijgt de winkelier aan het einde van het boekjaar zijn btw terug en betaalt hij (hopelijk) je je geld terug. Er zijn maar weinig gewone winkeliers die je direct bij aankoop de BTW kwijtschelden. Ik heb het ooit geprobeerd met een ring, en hebben uiteindelijk de rompslomp maar laten zitten. Was tientjeswerk.
-Als je in het buitenland een artikel koopt en je vervoert het naar Nederland met de intentie het weer mee terug te nemen naar het land van aankoop, dan importeer je het feitielijk niet. Je hoeft geen importtax te betalen. In principe zou de douane kunnen controleren of je het artikel daadwerkelijk weer uitvoert.
-Als je een in het buitenland gekocht artikel wel invoert, betaal je importtax. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld als het artikel onderdeel is van je huisraad bij repatriering. Daarvoor is dan wel weer een aparte importvergunning nodig, die in geval van een huisraad-shipment vaak via de transporteur geregeld kan worden.


Iwan

e_lukather
15 februari 2006, 17:49
Zorg dat je een douane formulier hebt. Daar vul je alles in wat je mee neemt
uit NL (tot op de seriesnrs). Dan krijg je ook geen gezeik bij de terugreis.

RedBuell
20 februari 2006, 11:02
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel mischien ga ik dit jaar naar America voor een steden tripje ofsow, en als ik daar toch ben en de € staat een beetje gunstig tegen over de $ dan wil ik mischien gaan kijken voor een plank.

Hoe kan ik dat ding meenemen naar Nederland zonder een sloot belasting af te moeten dragen aan de douane???