PDA

View Full Version : Zonder...effecten..



Punt
13 februari 2006, 23:08
Na een jaar of 2 met een pedalboard gespeeld te hebben ben ik laatst eens zonder gaan spelen. Gewoon gitaar in amp.
Kan ik iedereen met een beetje behoorlijke amp aanraden.
Wat een tooooon :)

Swan
13 februari 2006, 23:27
Behringer Phaser kopen?

fullorder
14 februari 2006, 00:12
Behringer Phaser kopen?

:seriousf:

fullorder
14 februari 2006, 00:15
Na een jaar of 2 met een pedalboard gespeeld te hebben ben ik laatst eens zonder gaan spelen. Gewoon gitaar in amp.
Kan ik iedereen met een beetje behoorlijke amp aanraden.
Wat een tooooon :)

Klinkt mooi he? Daarom heb ik mijn plank zo ingericht dat ik (bijna) geen toon verlies, ik heb laatst nog getest en hoorde nauwelijks verschil. Kwestie van veel true bypass en een goede buffer aan het begin van de lijn.

Harry
14 februari 2006, 08:39
ik ken die truuk ook wel, al vind ik het leuk om wat extra geluidjes te hebben. Wat mij betreft is er geen beter gitaargeluid dan mijn DeArmond in mn Bedrock.

richard72
14 februari 2006, 12:15
Ja, daar ben ik ook altijd een voorstander van. Basis: goede gitaar, versterker en kabel. Zolang proberen totdat je droge geluid OK is.

Probeer niet je geluid te 'maken' met effecten. Goede dosering is voor velen niet weggelegd, kan mij nogal irriteren..... Maar ja, het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van smaak. 8-)

Groeten,

- Richard -

ieme
14 februari 2006, 12:25
heb ik ook een tijd gedaan, gebruikte dan alleen een wah... maar ik denk er over nu een g-force aan te schaffen omdat mn sound toch vaak wat te droog is..

LordRiffenstein
14 februari 2006, 12:30
Ondanks een knoert van een rack met pedalen en fx units, speel ik thuis toch wel erg vaak zonder effecten, gitaar->kabel->versterker. Mijn set is dan ook zo opgesteld dat er in principe geen fx in het signaalpad zitten indien niet nodig.

pol
14 februari 2006, 13:06
Ik heb nooit anders gedaan, alhoewel ik een delay wel plezant vind om mee te experimenteren.

harrie-beton
14 februari 2006, 13:24
iedereen zijn smaak. ik vind effecten juist een meerwaarde hebben. als ik een auto heb met een turbo motor ga ik ook niet duwen.

ik denk wel dat je door deze actie misschien betere effecten gaat kopen met minder verlies in toon.

Robbert
14 februari 2006, 13:36
iedereen zijn smaak. ik vind effecten juist een meerwaarde hebben. als ik een auto heb met een turbo motor ga ik ook niet duwen.


Haha! Eens!

fullorder
14 februari 2006, 14:04
Probeer niet je geluid te 'maken' met effecten. Goede dosering is voor velen niet weggelegd, kan mij nogal irriteren..... Maar ja, het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van smaak. 8-)

Dat geldt sowieso, of je nou effecten gebruikt of niet. Het is niet of/of, het is gelukkig goed mogelijk om een goede 'droge' sound te hebben met naar wens een paar goede effecten om je spel wat meer te varieren.

Negative K3 fan
14 februari 2006, 14:20
iedereen zijn smaak. ik vind effecten juist een meerwaarde hebben. als ik een auto heb met een turbo motor ga ik ook niet duwen.

ik vind die vergelijking niet kloppend; zou jij in een mooie oldtimer een dikke turbo gaan bouwen??

ieme
14 februari 2006, 14:25
ik vind die vergelijking niet kloppend; zou jij in een mooie oldtimer een dikke turbo gaan bouwen??

Ja tuurlijk waarom niet?

Negative K3 fan
14 februari 2006, 14:29
het is niet nodig!

ieme
14 februari 2006, 14:31
het is niet nodig!

tuurlijk wel! je moet constant 220 kunnen blazen!

Harm
14 februari 2006, 14:44
Ik denk bij lekker droog gewoon 3-weg spelen, heb je Best of All worlds! Kost wat speakers (alhoewel, 2 keer 1*12 voor effecten) maar altijd je lekkere volle topgeluid! Brrrr.... dat is het project waar ik mij nu mee bezig houdt... Ik denk dat het nog even duur voordat ik de pegels bij elkaar heb voor een nieuwe speaker.... :P


Harm

arjanb01
14 februari 2006, 14:52
Ik speel ook zonder effecten, alleen een wah pedaaltje en voor de rest mn 2 kanalen op mn versterker (koch studiotone) en meer wil hoef ik niet !
Heb thuis wel een tc electronic g-major maar die gebruik ik de laatste tijd niet meer.

thefox
14 februari 2006, 15:31
Steve Lukather is speelt nu toch ook met aanzienlijk minder effecten gear, dan vroeger?! Zie je zowieso geloof ik bij veel gitaristen. Op zich heb je ook maar een paar goede geluiden nodig, op een gegeven moment heb je je eigen geluid gevonden en dan heb je al die toeters en bellen niet meer echt nodig. Toch?! :)

arjanb01
14 februari 2006, 15:34
idd helemaal mee eens, en aangezien Luke mn voorbeeld is is dat zeer aannemelijk !

Ritch
14 februari 2006, 15:55
Steve was in de jaren 80 mede verantwoordelijk van de torenrack-hype. Nu is ie ietwat afgeslankt, ja.

arjanb01
14 februari 2006, 15:56
klopt idd, ik heb een instructie video van hem, star licks en daar heeft ie boogie spul met allemaal 19 inch stuff ! Klonk altijd wel heftig en breed !

ieme
14 februari 2006, 15:57
heeft iemand fotos van Luke zn huidige setup?

arjanb01
14 februari 2006, 15:57
kijk op www.stevelukather.net en ga naar 'gear' op zn site....
daar staan alle foto's !

ieme
14 februari 2006, 15:59
dankjewel!

arjanb01
14 februari 2006, 16:02
alsjeblieft ! ben een enorme luke fan, heb ook een luke 2 als gitaar namelijk ! dus weet alles wat gear betreft over hem !

Rock&Roll
14 februari 2006, 16:16
even OT: Ik heb een versterker met enkel een goed clean, dus imho is een overdrive-pedaaltje dan onmisbaar. Maar idd, soms klinkt gitaar > amp en dan opengooien gewoon het lekkerste. :hippie:

arjanb01
14 februari 2006, 16:20
ja, oke, maar niks klinkt lekkerder dan 2 buizenkanalen zonder fx !

Negative K3 fan
14 februari 2006, 17:08
even OT: Ik heb een versterker met enkel een goed clean, dus imho is een overdrive-pedaaltje dan onmisbaar. Maar idd, soms klinkt gitaar > amp en dan opengooien gewoon het lekkerste. :hippie:

niks overdrivfe pedaaltjes, gewoon amp harder zetten en je snaren aanvallen.

richard72
14 februari 2006, 17:21
Ik heb een versterker met enkel een goed clean

Da's toch wel jammer. Ik vind persoonlijk dat er geen lekkerdere ovedrive is dan dat van een goede buizenamp.
Ik heb nog nooit een overdrive/distortion pedaal gebruikt.
Toch weer een kwestie van smaak denk ik....

Ritch
14 februari 2006, 17:29
alsjeblieft ! ben een enorme luke fan, heb ook een luke 2 als gitaar namelijk ! dus weet alles wat gear betreft over hem !

Als je alles weet, waarom verwijs je dan naar de site? ;)
De Luke II vind ik niet echt lekker spelen, de V-hals vind ik te scherp. De Luke I heeft een, naar mijn mening, een fijnere hals; die is namelijk minder scherp. Genoeg off-topic ;)

FruscianteFan
14 februari 2006, 17:38
Da's toch wel jammer. Ik vind persoonlijk dat er geen lekkerdere ovedrive is dan dat van een goede buizenamp.
Ik heb nog nooit een overdrive/distortion pedaal gebruikt.
Toch weer een kwestie van smaak denk ik....Ik geloof je best hoor :). Maar hoe kun je dat weten, als je nog nooit een pedaal hebt gebruikt?

richard72
14 februari 2006, 18:30
Ik geloof je best hoor . Maar hoe kun je dat weten, als je nog nooit een pedaal hebt gebruikt?

Nou, ik krijg regelmatig te horen hoe ik toch aan die vette sound kom. Dan wijs ik naar m'n versterker..... :cooler:

Ik speelde tot voor kort op een marshall JMP1 en 5100 eindversterker met een Jazzchorus en Marshall 4x12" er onder. Die JMP1 werd gestuurd door een Behringer FCB1010 midi controller. Veel gasten dachten dat dat ik daar effecten mee aantuurde en konden vaak niet geloven dat het echt alleen de versterker was die ik hiermee bediende....

Tupelo
14 februari 2006, 19:15
Tijdje geleden al mijn effecten verkocht met uitzondering van mijn Morley Wha. Dingen als Chorus, Phaser, Flanger, Delay zijn leuk speelgoed maar niet echt bruikbaar voor me.

Op dit ogenblik speel ik een Blade delta standard telecaster over een Vox ac30cc2. Vox is clean ingesteld, toonregeling staat uit. Voor cleanboost gebruik ik de actieve elementen van mijn Blade. Toonregeling regel ik op mijn gitaar. Als ik met een wat delay-achtig effect wil spelen schakel ik de tremelo van mijn Vox aan. Om mijn Vox te fokken heb ik sinds vorige week een Fender Blender, Morley Wha nog dus en niet te vergeten een kei van een reverb op mijn amp. Vooralsnog ben ik eindelijk weer eens tevreden..

ieme
14 februari 2006, 19:17
Als ik met een wat delay-achtig effect wil spelen schakel ik de tremelo van mijn Vox aan.

klinkt heel raar....

Tupelo
14 februari 2006, 19:19
Hoezo? Tremelo repeteert ook gewoon de aangeslagen toon, houd alleen op als je een andere toon speelt.. gelukkig :)

Pierz
14 februari 2006, 19:23
Delay repeteert, tremolo onderbreekt.

Tupelo
14 februari 2006, 19:24
Ach 't effect is bijna hetzelfde als wat ik uit mijn Delay probeerde te halen, alleen minder snel volgespeeld.

arjanb01
14 februari 2006, 19:27
tsja, over bespeelbaarheid van de luke 2 valt te twisten. Ik vind het een retegoeie hals en sound van de gitaar. Al heb ik natuurlijk ook een les paul standard met een 60s neckje, als 2e gitaar, the real deal zullen we maar zeggen :gitarist:

Bram+
14 februari 2006, 19:36
Ach 't effect is bijna hetzelfde als wat ik uit mijn Delay probeerde te halen, alleen minder snel volgespeeld.

Hmm andersom kan die redenering wel kloppen: met een delay kun je een tremolo-achtig effect krijgen, maar andersom klopt het dus niet, en dat is denk ik het punt.

thefox
14 februari 2006, 20:36
Ik zag op zn site dat hij met Toto op 9 maart optreedt in Ahoy, gelijk maar ff een kaartje gekocht :P

Joey Handsome
14 februari 2006, 21:01
ik speel echt met een sloot effecten als het even kan, vooral veel EHX pedalen, ik gebruik: ehx big muff, polychorus, small stone, q-tron +, double muff, octave multiplexer, frequency analyzer, vox wah, proco rat II, gebruik ze in verschillende volgordes, ligt er een beetje aan wat voor sound ik wil maken. M'n clean heeft er wat onder te lijden, misschien dat ik er nog een booster voor zet. Binnenkort maar eens een mooi pedalboard maken, dat is toch wel zo handig met zoveel effecten voor je voeten.

fullorder
14 februari 2006, 21:47
Da's toch wel jammer. Ik vind persoonlijk dat er geen lekkerdere ovedrive is dan dat van een goede buizenamp.
Ik heb nog nooit een overdrive/distortion pedaal gebruikt.
Toch weer een kwestie van smaak denk ik....

het heeft niet alleen met smaak te maken, er zijn gewoon vele wegen naar Rome. ook voor een goede gitaarsound. Maar wat is een goede gitaarsound? Dat is een kwestie van smaak denk ik....;)